abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165891854
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:07 schreef Nielsch het volgende:

[..]

hen
Jij weet het dus niet meer!

Lekker sterk zeg!
pi_165891863
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ben ze nog niet tegengekomen, degene die erover kunnen discussieren zonder in racistische termen of domme hersenkronkels terecht te komen. Verder gok ik dat die 86 procent voor 'zwarte piet' als concept zijn. Als je voorstelt dat zwarte piet alleen wat roetvegen heeft, zal het percentage traineerders flink afnemen, totdat je echt alleen de racisten en onsnuggeren overhoudt.
Ik vind Piet gewoon goed zo, je hebt ook Hoofdpiet,Pakjespiet.

En nee die 86 procent is gewoon tegen verandering. En niet tegen 'het concept'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165891866
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Het verleden is niet het probleem, de karikatuur wel, die is gebruikt om zwarten eeuwenlang te onderdrukken, en getuigt nog steeds van een badinerende houding tegenover ze, zoals je voortdurend uit de weg gaat om te etaleren.
Eeuwenlang? :') Zo lang bestaat de folklorefiguur Zwarte Piet niet.

Ik heb oprecht nooit een associatie gemaakt tussen de folklorefiguur Zwarte Piet en het onderdrukken van zwarte mensen. Zelfs als kind maakte mijn ouders nooit een dergelijke associatie. Zwarte Piet was iemand die woonde in Spanje net als Sinterklaas.

Dit is verworden tot een hedendaagse discussie waar verschillende etnische meningen en opvattingen elkaar kruisen. Ik merk dat latere generaties allochtonen zich steeds meer afzetten tegen het verleden van hun voorouders en de blanken als de grote boosdoeners zien. Ik vind echter niet dat je deze generatie blanken daarvoor verantwoordelijk moet houden. Zekers, slavernij was fout en het koloniseren van andere landen ook. Tegelijkertijd hebben we dit achter ons gelaten en dan is het oprakelen van oud zeer door nieuwe generaties die het zelf niet hebben meegemaakt zinloos.

Er zijn al ontzettend veel aanpassingen rondom Zwarte Piet geweest. Laat dat gewoon op zijn beloop. Maar dwing het niet af. Waarschijnlijk zou zonder deze discussie die aanpassingen al in een veel verder stadium zijn beland. Deze discussie verdeeld in plaats dat het iets toevoegt. Ik vind het vooral jammer voor degene waarvoor dit feest is bedoeld. Voor onze allerkleinsten, ongeacht ras of kleur. Het geven van snoepgoed en cadeautjes is een universeel genot. Ongeacht iemand een lange opplakbaard heeft of zwart geschminkt is met rode lippen, gouden oorringen en gekleed in een kraag met pofmouwen.
pi_165891879
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij weet het dus niet meer!

Lekker sterk zeg!
Hijs gwn een domme troll die niks inhoudelijks te melden heeft.

Zwarte Piet is racisme!!!111
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:11:51 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_165891908
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mag Zwarte Piet wel zwart zijn zonder alle door jou verfoeide karikaturale ingrediënten?
Het is wat problematisch als blanken zich als zwarte gaan verkleden. Niet zo problematisch als in de VS bijvoorbeeld, waar systematische onderdrukking meer vervlochten in de geschiedenis is (ons meest geinstitutionaliseerde zwartenbeschimping na het afschaffen van de slavernij is misschien wel Sinterklaas zelf), maar alsnog wel een beetje. Ik zou liever hebben dat het merendeel zwarte roetvegen heeft, en een enkeling kan dan helemaal zwart zijn, die heeft gewoon heeeul veeul pakjes bezorgt. Dan knip je zwarte piet volledig los van een etniciteit. Lijkt mij de beste oplossing.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:11:54 #66
3542 Gia
User under construction
pi_165891912
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:07 schreef Nielsch het volgende:
Zozo, mag dat van jou? Galant hoor.
Weet je wat het is: Hoe meer je zaken gaat verbieden of ertegen gaat ageren, hoe meer mensen hier tegenin gaan, om het juist nog erger te maken dan het al is.

Dit zie je, bijvoorbeeld, ook bij het hoofddoekenverhaal. Hoe meer mensen roepen dat ze tegen de hoofddoek zijn, hoe meer meisjes dan juist een hijaab gaan dragen, i.p.v. een gewone hoofddoek. En dat kan ik best begrijpen.

Dus, blijf maar lekker ageren tegen alle uiterlijke kenmerken, het lukt toch niet om Zwarte Piet verboden te krijgen (wettelijk) en je bereikt er alleen maar mee dat mensen gaan provoceren door juist de lippen dik rood aan te zetten, de oorringen nog groter te maken en het gezicht het donkerste zwart te schminken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 11-10-2016 12:20:38 ]
pi_165891917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Mensen die het hardst roepen ZP is racisme zijn de grootste Racisten! Beetje een kinderfeest ZWART maken, oeps, ik zei zwart ik ben nu ook een racist :')
pi_165891949
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:12 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Mensen die het hardst roepen ZP is racisme zijn de grootste Racisten! Beetje een kinderfeest ZWART maken, oeps, ik zei zwart ik ben nu ook een racist :')
Ik heb net vernomen dat 86 procent van Nederland een racist of niet zo snugger is.

Ik moet nog steeds lachen, wat een idioterie.
pi_165891976
Nou nee goed vind ik die piet zo niet, dat die blanke, als die het zijn, zich zo vernederen door zich donker te verven ik deed het niet, tenzij ik zou iets willen doen wat niemand mag zien.
pi_165892003
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Zoals zovele anti-Piet sympathisanten in dit topic.

Tot in den treure herhalen dat Zwarte Piet racisme is hopende dat het dan vanzelf waar wordt. Als je het maar vaak genoeg herhaalt.

Inhoudelijk komt er niet veel anders uit en alle reacties komen er alleen op neer dat Zwarte Piet racisme IS.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:18:05 #71
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892050
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:09 schreef Elzies het volgende:
Eeuwenlang? :') Zo lang bestaat de folklorefiguur Zwarte Piet niet.
De racistische karikatuurtrekken wel.
quote:
Ik heb oprecht nooit een associatie gemaakt tussen de folklorefiguur Zwarte Piet en het onderdrukken van zwarte mensen. Zelfs als kind maakte mijn ouders nooit een dergelijke associatie. Zwarte Piet was iemand die woonde in Spanje net als Sinterklaas.
Prima, de meeste mensen hebben hier nooit overna gedacht. Had ik ook niet tot een aantal jaar geleden. Nu heb je dat wel, weer wat geleerd.

quote:
Dit is verworden tot een hedendaagse discussie waar verschillende etnische meningen en opvattingen elkaar kruisen. Ik merk dat latere generaties allochtonen zich steeds meer afzetten tegen het verleden van hun voorouders en de blanken als de grote boosdoeners zien. Ik vind echter niet dat je deze generatie blanken daarvoor verantwoordelijk moet houden. Zekers, slavernij was fout en het koloniseren van andere landen ook. Tegelijkertijd hebben we dit achter ons gelaten en dan is het oprakelen van oud zeer door nieuwe generaties die het zelf niet hebben meegemaakt zinloos.

Er zijn al ontzettend veel aanpassingen rondom Zwarte Piet geweest. Laat dat gewoon op zijn beloop. Maar dwing het niet af. Waarschijnlijk zou zonder deze discussie die aanpassingen al in een veel verder stadium zijn beland. Deze discussie verdeeld in plaats dat het iets toevoegt. Ik vind het vooral jammer voor degene waarvoor dit feest is bedoeld. Voor onze allerkleinsten, ongeacht ras of kleur. Het geven van snoepgoed en cadeautjes is een universeel genot. Ongeacht iemand een lange opplakbaard heeft of zwart geschminkt is met rode lippen, gouden oorringen en gekleed in een kraag met pofmouwen.
Je traineert zelf de verandering!

Ik denk dat oelewappers als Quincy de verandering inderdaad een paar jaar terug hebben gezet, maar dat is niet mijn fout! Zolang als dat je zelf voor de verandering bent is er geen probleem. Maar als je jezelf achter 'vervelende zeurpieten, veranderingen gaan langzaam' probeert te verschuilen, ben je onderdeel van het probleem, niet de oplossing.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:18:48 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892068
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:11 schreef Gia het volgende:

[..]

Weet je wat het is: Hoe meer je zaken gaat verbieden of ertegen gaat ageren, hoe meer mensen hier tegenin gaan, om het juist nog erger te maken dan het al is.

Dit zie je, bijvoorbeeld, ook bij het hoofddoekenverhaal. Hoe meer mensen roepen dat ze tegen de hoofddoek zijn, hoe meer meisjes dan juist een hijaab gaan dragen, i.p.v. een gewone hoofddoek. En dat kan ik best begrijpen.

Dus, blijf maar lekker ageren tegen alle uiterlijke kenmerken, het lukt toch niet om Zwarte Piet verboden te krijgen (wettelijk) en je bereikt er alleen maar meer dat mensen gaan provoceren door juist de lippen dik rood aan te zetten, de oorringen nog groter te maken en het gezicht het donkerste zwart te schminken.
http://rationalwiki.org/wiki/Concern_troll
pi_165892105
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:13 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik heb net vernomen dat 86 procent van Nederland een racist of niet zo snugger is.

Ik moet nog steeds lachen, wat een idioterie.
Iedereen maar uitmaken voor racist is lekker makkelijk he, lekker zielig doen om het verleden en in het verleden blijven leven dat is pas zielig.
pi_165892126
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Het is wat problematisch als blanken zich als zwarte gaan verkleden. Niet zo problematisch als in de VS bijvoorbeeld, waar systematische onderdrukking meer vervlochten in de geschiedenis is (ons meest geinstitutionaliseerde zwartenbeschimping na het afschaffen van de slavernij is misschien wel Sinterklaas zelf), maar alsnog wel een beetje. Ik zou liever hebben dat het merendeel zwarte roetvegen heeft, en een enkeling kan dan helemaal zwart zijn, die heeft gewoon heeeul veeul pakjes bezorgt. Dan knip je zwarte piet volledig los van een etniciteit. Lijkt mij de beste oplossing.
Alhoewel ik me de connotatie kan voorstellen zou het niet zo moeten zijn. Wanneer blanken zich zwart schminken om daarmee bv 'het kwaad' voor te stellen zou men daar geen problemen mee moeten hebben en niet meteen in een stuip moeten schieten alsof de zwarte schmink een neger moet voorstellen. Blanken moeten zich in dergelijke situaties vrij zwart kunnen schminken.

Maar alle zwarte schmink tradities op de hele wereld hebben de schijn tegen zich of worden zelfs actief bestreden door (wat mij betreft) onwetende activisten die overal 'negers' in zien.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165892158
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:20 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Iedereen maar uitmaken voor racist is lekker makkelijk he, lekker zielig doen om het verleden en in het verleden blijven leven dat is pas zielig.
Ik snap het ook niet waarom zijn ze uberhaupt hierheen gekomen als ze zo gezien worden hier?
pi_165892180
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:15 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zoals zovele anti-Piet sympathisanten in dit topic.

Tot in den treure herhalen dat Zwarte Piet racisme is hopende dat het dan vanzelf waar wordt. Als je het maar vaak genoeg herhaalt.

Inhoudelijk komt er niet veel anders uit en alle reacties komen er alleen op neer dat Zwarte Piet racisme IS.
Bijzonder kinderachtig en dat ik uitgemaakt word voor racist, ik kan er alleen maar om lachen.
pi_165892204
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:20 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Ik vind geen van beide kampen 'zielig'. Sommige mensen zullen zich ongetwijfeld gediscrimineerd voelen, daar kan ik weinig aan doen.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:27:56 #78
3542 Gia
User under construction
pi_165892236

Wat vinden we hier van?
Mensen verkleed als arabier, met duidelijke karikaturele kenmerken van woestijnmensen.

Mag dat?
pi_165892263
Ik voel mij ook gediscrimineerd waarom mag of moet ik op het malieveld protesteren en behoeven deze dat niet?
Ik eis dat zij dat ook maar moeten, ergens protesteren waar niemand ze ziet of hoort.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:30:38 #80
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892279
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:21 schreef Montagui het volgende:

Alhoewel ik me de connotatie kan voorstellen zou het niet zo moeten zijn. Wanneer blanken zich zwart schminken om daarmee bv 'het kwaad' voor te stellen zou men daar geen problemen mee moeten hebben en niet meteen in een stuip moeten schieten alsof de zwarte schmink een neger moet voorstellen. Blanken moeten zich in dergelijke situaties vrij zwart kunnen schminken.

Maar alle zwarte schmink tradities op de hele wereld hebben de schijn tegen zich of worden zelfs actief bestreden door (wat mij betreft) onwetende activisten die overal 'negers' in zien.
Eens, maar zwarte piet is geen zwarte schmink traditie om het kwaad uit te beelden. Het toont parallellen met Krampus (overigens ook geen uitgemaakte zwarte schmink traditie). Maar de eerste herkomst van zwarte piet is een pietermeknecht, een zwarte man die knecht was voor een edelman. Ook meerdere liedjes (ookal ben ik zwart als roet) gaan over de zwarte huidskleur, niet een traditie van demonen. Als je voor wil stellen dat we met ZP terug naar een basis gaan waar het demonen moeten voorstellen vind ik dat prima, maar of dat nou zoveel leuker voor de kinderen is...
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:32:01 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892299
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:23 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Bijzonder kinderachtig en dat ik uitgemaakt word voor racist, ik kan er alleen maar om lachen.
Waarom wil je dan opzettelijk jezelf als negerkarikatuur neerzetten?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:32:14 #82
3542 Gia
User under construction
pi_165892305

Of zoiets?

pi_165892313
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:18 schreef speknek het volgende:

[..]

Ben je onderdeel van het probleem, niet de oplossing.
Er is geen 'probleem'.

Mensen voelen zich gediscrimineerd, dat kan, het is echter een feit dat ze niet gediscrimineerd worden.
pi_165892362
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:32 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Er is geen 'probleem'.

Mensen voelen zich gediscrimineerd, dat kan, het is echter een feit dat ze niet gediscrimineerd worden.
Als niet of nooit geweest kan het wel door zoiets ontstaan!
pi_165892367
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:32 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom wil je dan opzettelijk jezelf als negerkarikatuur neerzetten?
Als ik mezelf wil verkleden als ZP op een feestdag, omdat mijn neefje van 11 nog gelooft. Dan kan dat gewoon en dat wil ik graag zo houden.

Dit is ook niet hoe het werkt in een democratie, dat een kleine minderheid maar even dingen denkt te kunnen gaan eisen.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:37:55 #86
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165892380
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Het verleden is niet het probleem, de karikatuur wel, die is gebruikt om zwarten eeuwenlang te onderdrukken, en getuigt nog steeds van een badinerende houding tegenover ze, zoals je voortdurend uit de weg gaat om te etaleren.
Kun je aangeven wanneer precies in Nederland (niet de overzeese rijksdelen, daar had de gewone Nederlander niet mee te maken, behalve dat de mannen gedwongen werden er te strijden in o.a. de Javaanse Oorlog) die zwarten dan werden onderdrukt? En op welke manier? Over hoeveel zwarten hebben we het dan?
Hoe kan je iemand met een karikatuur onderdrukken, en wie precies deed dat dan?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:38:14 #87
8369 speknek
Another day another slay
pi_165892385
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:36 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Als ik mezelf wil verkleden als ZP op een feestdag, omdat mijn neefje van 11 nog gelooft. Dan kan dat gewoon en dat wil ik graag zo houden.

Dit is ook niet hoe het werkt in een democratie, dat een kleine minderheid maar even dingen denkt te kunnen gaan eisen.
Ik zeg niet wat wel en niet mag, ik vraag waarom je het wil, jezelf verkleden als negerkarikatuur.
pi_165892386
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als niet of nooit geweest kan het wel door zoiets ontstaan!
Tja, hoe harder Sylvana en consorten roeptoeteren, des te harder gaan anderen daar op in.
pi_165892388
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:27 schreef Gia het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat vinden we hier van?
Mensen verkleed als arabier, met duidelijke karikaturele kenmerken van woestijnmensen.

Mag dat?
Woestijnmensen?

Zelfs bij het geven van een voorbeeld kun je je niet onthouden van racisme.
En je hebt het zelf niet eens door. Wat een malle toestand.
wooblabalurg
pi_165892415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 12:18 schreef speknek het volgende:

[..]

.[..]

.[..]

Ik denk dat oelewappers als Quincy de verandering inderdaad een paar jaar terug hebben gezet, maar dat is niet mijn fout! Zolang als dat je zelf voor de verandering bent is er geen probleem. Maar als je jezelf achter 'vervelende zeurpieten, veranderingen gaan langzaam' probeert te verschuilen, ben je onderdeel van het probleem, niet de oplossing.
Ik ben helemaal niet tegen het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Maar ik ben wel tegen sommige argumenten waarom dat uiterlijk zou moeten veranderen. Zoals eerder opgeschreven, voor mij bestond er nooit een associatie tussen Zwarte Piet en het discrimineren van donkere mensen. De associatie met een slavenverleden was er evenmin. Zwarte Piet was voor mij als kind een Spanjaard die woonde in Spanje. Net als Sinterklaas. That's it.

Het Sinterklaasfeest is bijzonder omdat je wordt opgegroeid met het daadwerkelijke geloof in Sinterklaas. Het is echt een feest voor de allerkleinsten die nog niet het besef hebben dat Sinterklaas en Zwarte Piet grote mensen zijn uit jouw buurt die zich zo verkleden. Het heeft iets bijzonders Sinterklaas en Zwarte Piet te ontmoeten als kleine hummel. Je krijgt cadeautjes en bij een auditie met Sinterklaas schijnt hij je helemaal te kennen. (met de info die de ouders in kwestie hebben gegeven ;) )

Dat sprookje eindigt als je van de kleuterschool op de basisschool komt. In groep 1 en 2 leggen kinderen verbanden en dan stellen ze vragen. Het moment dat ouders bekennen dat Sinterklaas en Zwarte Piet niet bestaat maar dat het verklede mensen zijn. Enerzijds een schok, anderzijds het besef dat je het al wist. Maar je draagt de traditie voort omdat zoveel generaties na jou ditzelfde geloof en plezier beleven. Totdat zij beseffen dat het een sprookje is en dit weer doorgeven aan hun kinderen. Dat is de kracht van Sinterklaas en Zwarte Piet.

Dat is denk ik ook de reden dat mensen boos worden dat anderen er een discriminatievergelijking van maken. Ik keur bedreigingen niet goed. Dat is niet de weg om tot een oplossing en besef te komen. Maar ik begrijp wel dat mensen boos worden dat ieder jaar hun culturele traditie onterecht wordt geassocieerd met het onderdrukken en discrimineren van negroïde mensen. Terwijl ook heel veel donkere mensen en hun kinderen met plezier het Sinterklaasfeest vieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')