Je kan ook gewoon aan de gemeente aangeven dat de buren de brandgang hebben afgesloten. Als je van de artikelen geen verstand hebt, zou ik geen moeite doen die te gaan vermelden. Voor je het weet, sla je een figuur modder en het is nergens voor nodig.quote:Op maandag 3 oktober 2016 08:26 schreef killer_queen het volgende:
De buren zeggen dat het hun grond is dat is ook gewoon te zien in het kadaster maar brandgangen staan niet apart gedefineerd hierop, dat betekend dan niet dat je een brandgang voor nooddiensten mag afsluiten daarom wil ik dit bij de gemeente aangeven inclusief de artikelen.
Jij woont zelf ook in een koophuis? Is er daadwerkelijk iets vastgelegd m.b.t. recht van overpad o.i.d.?quote:Op maandag 3 oktober 2016 08:26 schreef killer_queen het volgende:
De buren zeggen dat het hun grond is dat is ook gewoon te zien in het kadaster maar brandgangen staan niet apart gedefineerd hierop, dat betekend dan niet dat je een brandgang voor nooddiensten mag afsluiten daarom wil ik dit bij de gemeente aangeven inclusief de artikelen.
Voor de duidelijkheid het is een woonwijk met 30+ dezelfde woningen welke een brandgang in de steeg hebben, en nu is er 1 huis die dit midden in de rij heeft afgesloten.
Ik woon zelf in een koophuis (verhuisd afgelopen jaar) maar mijn vorige woning had ook een brandgang achter de tuin en daar is het ook niet toegestaan om en brandgang af te sluiten terwijl dit niet apart is gedefineerd op het kadaster. De brandgang is ter kwader trouw afgesloten en daar geld een periode van 20 jaar voor dat dit gedoogd is en dat termijn is ook lang niet verstreken.quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:07 schreef k_man het volgende:
[..]
Jij woont zelf ook in een koophuis? Is er daadwerkelijk iets vastgelegd m.b.t. recht van overpad o.i.d.?![]()
Waarom zou je artikelen aangeven? Gewoon bij de gemeente aangeven dat een brandgang is afgesloten en vragen of dat correct is. Zo niet, dan moet de gemeente actie ondernemen.quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:16 schreef killer_queen het volgende:
Ik zie een gelijksoortig topic en daar worden dezelfde artikelen aangegeven, dus het lijkt koppend te zijn. WGR / Brandgang - recht van overpad
Omgevingsdienst bellen; dit is de instantie die dit soort zaken voor de gemeente controleert en ook handhaafd.quote:Op maandag 3 oktober 2016 08:26 schreef killer_queen het volgende:
dat betekend dan niet dat je een brandgang voor nooddiensten mag afsluiten daarom wil ik dit bij de gemeente aangeven inclusief de artikelen.
Dat is mijn mening ook en ongeacht dat het van huur naar koopwoning is gegaan vervalt de brandgang niet ongeacht wat er in de koopovereenkomst is vermeld.quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:34 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Omgevingsdienst bellen; dit is de instantie die dit soort zaken voor de gemeente controleert en ook handhaafd.
Als ik het zo lees, zijn je buren gewoon in overtreding; een brandgang mag nooit afgesloten worden.
Het kan inderdaad wel zo zijn dat het kadastraal hun grond is, maar dat neemt niet weg dat ze de brandgang niet mogen afsluiten.
Dus als ik het goed begrijp is de brandgang (welke ook niet in mijn koopovereenkomst staat gedefineerd) niet verplicht voor nooddiensten vrij te houden, en dan mag je deze afsluiten, zonder formeel toestemming te vragen bij instanties.quote:Op maandag 3 oktober 2016 10:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat staat er in de koopakte? Zolang niet notarieel is vastgesteld dat er een erfdienstbaarheid geldt, zal het nog een moeilijk verhaal worden.
Je hebt een brandgang van 4 meter breed? Of heb je geen achterburen?quote:Op maandag 3 oktober 2016 11:10 schreef killer_queen het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp is de brandgang (welke ook niet in mijn koopovereenkomst staat gedefineerd) niet verplicht voor nooddiensten vrij te houden, en dan mag je deze afsluiten, zonder formeel toestemming te vragen bij instanties.
Als dat het geval is kan ik de brandgang voor mijn huis ook claimen dat is bijna 2x10 meter.
Ik heb een brandgang van bijna 2 meter en tien meter lang (deze loopt ook over mijn perceel zonder dat dit in de koopakte staat) aan de voorzijde van mijn woning en daar zit voor de rest enkel een grasveld voor zonder buren, maar achter mijn huis zitten deze woningen en die heeft het complete stuk dichtgetrokken terwijl deze brandgang vrij moet zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2016 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt een brandgang van 4 meter breed? Of heb je geen achterburen?
En hoe zit dat bij degenen die de brandgang afgesloten hebben? Hebben die de hele breedte van de brandgang bij de tuin getrokken, of hebben die ook geen achterburen?
Maar de achterbuurman die het dichtgetrokken heeft die heeft dus niet alleen zijn deel van het erf dat als brandgang gebruikt werd bij z'n tuin getrokken, maar ook het deel van z'n achterburen?quote:Op maandag 3 oktober 2016 11:17 schreef killer_queen het volgende:
[..]
Ik heb een brandgang van bijna 2 meter en tien meter lang (deze loopt ook over mijn perceel zonder dat dit in de koopakte staat) aan de voorzijde van mijn woning en daar zit voor de rest enkel een grasveld voor zonder buren, maar achter mijn huis zitten deze woningen en die heeft het complete stuk dichtgetrokken terwijl deze brandgang vrij moet zijn.
Nee enkel zijn deel maar dat zorgt ervoor dat er geen brandgang meer is aangezien deze aan mijn tuin grenst. Deze woonwijk heeft de standaard woningen incl percelen waar ik tegenaan woon met een andere type huis vrijstaand etc.quote:Op maandag 3 oktober 2016 11:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar de achterbuurman die het dichtgetrokken heeft die heeft dus niet alleen zijn deel van het erf dat als brandgang gebruikt werd bij z'n tuin getrokken, maar ook het deel van z'n achterburen?
Okay, hij heeft dus niet een stuk van jouw tuin waar erfdienstbaarheid op rustte dmv die brandgang bij zijn tuin getrokken?quote:Op maandag 3 oktober 2016 11:58 schreef killer_queen het volgende:
[..]
Nee enkel zijn deel maar dat zorgt ervoor dat er geen brandgang meer is aangezien deze aan mijn tuin grenst. Deze woonwijk heeft de standaard woningen incl percelen waar ik tegenaan woon met een andere type huis vrijstaand etc.
en dan ook nog met gras aan de andere kant van de brandgangquote:Op maandag 3 oktober 2016 12:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp het ook niet zo goed. Brandgang aan de voorkant heb ik nog nooit van gehoord.
Je gaat niet in op mijn vraag. Is er formeel iets vastgelegd over recht van overpad, erfdienstbaarheden e.d.? Je verwijst naar een artikel over erfdienstbaarheden, maar als er notarieel geen erfdienstbaarheden zijn vastgelegd, is zo'n artikel niet zo relevant. In principe is het gewoon toegestaan om je achtertuin te omheinen.quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:15 schreef killer_queen het volgende:
[..]
Ik woon zelf in een koophuis (verhuisd afgelopen jaar) maar mijn vorige woning had ook een brandgang achter de tuin en daar is het ook niet toegestaan om en brandgang af te sluiten terwijl dit niet apart is gedefineerd op het kadaster. De brandgang is ter kwader trouw afgesloten en daar geld een periode van 20 jaar voor dat dit gedoogd is en dat termijn is ook lang niet verstreken.
Zal wel aan mij liggen, maar snap geen jota van die tekening.quote:Op maandag 3 oktober 2016 12:53 schreef killer_queen het volgende:
[ afbeelding ]
Voor de beeldvorming dit is hoe het ervoor staat de kavels en daarbij het gehele gebied welke de brandgang is, ik heb een andere kavel omdat daar een hoek van een doodlopende weg is (grijs) maar ook deze brandgang loopt over mijn kavel. Dat betekend dus dat ik dit stuk ook kan claimen aangezien er niets is vastgelegd in de koopakte, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit is toegestaan, als iedereen dit doet is er geen brandgang meer tussen de woningen en de nooddiensten gaan hier niet mee akkoord.
En ik begrijp dat het in de notariële akte moet staan, is dat voor andere woningen ook inzichtelijk dan kan ik nagaan of het punt wel/niet terecht is.
Juist. Als leek GEEN wetsartikelen noemen, je valt namelijk gelijk door de mand.quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:22 schreef Armani XL het volgende:
Waarom zou je artikelen aangeven? Gewoon bij de gemeente aangeven dat een brandgang is afgesloten en vragen of dat correct is. Zo niet, dan moet de gemeente actie ondernemen.
Als jij meteen bij de gemeente met artikelen gaat smijten kom je alleen maar over als een azijnpisser (mijn mening dan).
Ja, ja en ja. Begrijp je het toch beter dan je dachtquote:Op maandag 3 oktober 2016 13:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Zal wel aan mij liggen, maar snap geen jota van die tekening.
Dat huis in het midden, met die grote tuin rondom is van jou?
En daaromheen staan huizen met hun achtertuin naar jou gericht?
M.a.w. jij hebt, bijna rondom jouw perceel, brandgangen lopen, waarvan alleen het stuk dat uitkomt op de doodlopende straat, van jou is?
Het is een woonblok van 40 jaar oud dan kan ik het bezwaar van recht op overpad iig aangeven toch?quote:Op maandag 3 oktober 2016 19:05 schreef sirdanilot het volgende:
Als er geen recht van overpad op de brandgang rustte dan was het juridisch gezien helemaal geen brandgang maar gewoon een stuk perceel van je buren dat zij tot die tijd toevallig nog niet gebruikten.
Je kunt dan nog bezwaar maken dat het recht op overpad is ontstaan omdat hier jarenlang wel de facto gebruik van was gemaakt. Maar als de brandgang niet noodzakelijk voor je huis is (dat is zo als je geen andere uitgangen hebt) dan is er geen kans van slagen.
maar wat heb jij er voor last van qua overpad dan? Je kan aan alle andere kanten je tuin in toch?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:41 schreef killer_queen het volgende:
[..]
Het is een woonblok van 40 jaar oud dan kan ik het bezwaar van recht op overpad iig aangeven toch?
Bezwaar maken kan altijd, maar succes heb je alleen als je kunt aantonen dat er daadwerkelijk al jarenlang gebruik van het pad gemaakt wordt EN dat dit gebruik nu ernstig verstoord wordt door de aanpassingen die de grondeigenaar gedaan heeft.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:41 schreef killer_queen het volgende:
[..]
Het is een woonblok van 40 jaar oud dan kan ik het bezwaar van recht op overpad iig aangeven toch?
Dat hoeft niet, maar als de buren in die tuinverlenging een trampoline gezet hebben kan ik me wel voorstellen dat dat gevolgen kan hebben voor het gevoel van privacy van TS.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 08:23 schreef tombolafan het volgende:
Heb je toevallig een hekel aan de betreffende buren?
True, maar ga dáár dan t gesprek over aan met de buren, ipv de gemeente in te schakelen mbt de brandgangquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 08:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, maar als de buren in die tuinverlenging een trampoline gezet hebben kan ik me wel voorstellen dat dat gevolgen kan hebben voor het gevoel van privacy van TS.
Bijvoorbeeld.
Kan maar ik geef je echt geen schijn van kans.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 07:41 schreef killer_queen het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |