abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165766155
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:49 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Volgens dat vonnis zeggen ze zelf 30 euro te vragen, maar dat is een paar jaar geleden natuurlijk.
Maar daaruit volgt niet dat ze dat dus altijd moeten vragen. Het staat er gewoon niet.
pi_165766251
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:55 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

De bedragen staan wel op de site van Permission Machine, dat werkt ook niet echt mee nu :/

[ afbeelding ]
Bizar. Ik vraag me af of dit mag op deze manier. Die hele Permission Machine is hét nieuwe verdienmodel van Bruno Press.
Dat ze dit lijstje hebben gemaakt voor "retroactieve licenties" zegt natuurlijk niet direct dat het ook door de rechter gehonoreerd wordt. Wat maakt een licentie achteraf bijna tien keer zo duur als een normale licentie? Is er tien keer meer schade? Ik bedoel, ze kunnen wel een miljoen invullen daar.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal pro auteursrecht en betalen voor inbreuken, maar wat Bruno Press aan het doen is (echt íedereen in blogland sue-en) gaat mij wat ver.
pi_165766275
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ze hebben aangetoond dat in dat geval 30 euro/foto redelijk is omdat ze dat bedrag vaker vragen. Dus nogmaals, als ze aan kunnen tonen dat ze vaker 265 euro per foto vragen, is dat dus een juist vastgestelde schade.
Dit is precies het punt waar ik een beetje op vastloop nu, want Permission Machine geeft op hun website de retroactieve tarieven van Brunopress weer, daar gaan ze natuurlijk altijd naar toe blijven refereren.

http://permissionmachine.com/nl/tarief/
BlaBlaBla
pi_165766328
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:04 schreef Toeps het volgende:

[..]

Bizar. Ik vraag me af of dit mag op deze manier. Die hele Permission Machine is hét nieuwe verdienmodel van Bruno Press.
Dat ze dit lijstje hebben gemaakt voor "retroactieve licenties" zegt natuurlijk niet direct dat het ook door de rechter gehonoreerd wordt. Wat maakt een licentie achteraf bijna tien keer zo duur als een normale licentie? Is er tien keer meer schade? Ik bedoel, ze kunnen wel een miljoen invullen daar.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal pro auteursrecht en betalen voor inbreuken, maar wat Bruno Press aan het doen is (echt íedereen in blogland sue-en) gaat mij wat ver.
En ook daar hebben ze zelfs al iets op bedacht :(

Het voorgestelde tarief is het tarief dat door de fotograaf of het agentschap gebruikelijk gehanteerd wordt voor een retroactieve licentie, dat is een licentie waarbij ook het verleden wordt rechtgezet. De gevraagde vergoeding kan hoger zijn dan de vergoeding die door de fotograaf gevraagd wordt bij een correcte voorafgaandelijke verkoop. Dit komt onder meer door het feit dat de fotograaf of het agentschap manueel dient na te gaan of er licentieconflicten zijn met licenties die al aan andere partijen verleend werden, en bijkomende administratiekosten heeft. U kunt deze prijs dan ook niet vergelijken met de prijs die gevraagd wordt, wanneer u zelf volledig automatisch online een stockfoto aankoopt.

De dossierkosten zijn eveneens gerechtvaardigd, aangezien er kosten verbonden zijn aan de samenstelling van het dossier. Uiteraard zijn deze dossierkosten lager, wanneer u zelf actief een foto aankoopt via een automatisch systeem, aangezien er dan geen facturatiegegevens dienen opgezocht te worden en geen dossier dient samengesteld te worden.
BlaBlaBla
pi_165766363
Pffff. Nou, ze hebben wel een "oplossing" gevonden in de dalende markt van de fotoagentschappen hee.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 11:12:22 #36
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_165766395
Uit de ervaringen die Danny heeft mbt dit soort claims op FOK! kan je beter betalen geloof ik.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_165766404
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:04 schreef Toeps het volgende:

[..]

Het is volkomen logisch. Als je het even duur maakt, koopt niemand een licentie. De pakkans speelt een grote rol, en dan vind ik 10 keer nog wel OK eigenlijk.
quote:
Want? Ontken je dat de licentiehouder schade heeft door ongeoorloofd gebruik?
pi_165766472
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:12 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is volkomen logisch. Als je het even duur maakt, koopt niemand een licentie. De pakkans speelt een grote rol, en dan vind ik 10 keer nog wel OK eigenlijk.

Daar heb je wel gelijk in natuurlijk.

quote:
Nee, maar ik betwist de hoogte van die schade.

Daarbij vind ik het ook wat flauw dat ze kids aanpakken met een miniblogje met 100 views. Ja, ze zouden beter moeten weten, maar ik vind het een buitenproportioneel hoge straf. Als zo'n kid een foto van mij gebruikt zonder toestemming, dan vraag ik ze vriendelijk om de foto te verwijderen. Als het me al iets kan schelen. Het is anders wanneer een groot bedrijf ermee aan de haal gaat en die shit op T-shirts drukt.
pi_165766596
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:17 schreef Toeps het volgende:
...
Nee, maar ik betwist de hoogte van die schade.
Op grond waarvan? Zoals je hebt kunnen zien in de uitspraak van de rechtbank is de schade de prijs die ze normaal vragen. Als ik een Ferrari steel en in de prak rij, kan ik ook niet aankomen met het argument dat ik ook een Fiat Panda had kunnen stelen en dat ik dus maximaal dat bedrag wil vergoeden. Als je het niet met de prijs eens bent, moet je het product niet nemen en al helemaal niet zonder daarvoor te betalen
quote:
Daarbij vind ik het ook wat flauw dat ze kids aanpakken met een miniblogje met 100 views. Ja, ze zouden beter moeten weten, maar ik vind het een buitenproportioneel hoge straf. Als zo'n kid een foto van mij gebruikt zonder toestemming, dan vraag ik ze vriendelijk om de foto te verwijderen. Als het me al iets kan schelen. Het is anders wanneer een groot bedrijf ermee aan de haal gaat en die shit op T-shirts drukt.
Het is geen straf, het is een schadevergoeding. Dat zijn echt twee heel verschillende zaken. Verder is de hoogte van de schade niet afhankelijk van hoe zielig de veroorzaker is. Als een lief klein meisje met het syndroom van Down geheel per ongeluk een bal door mijn ruit schiet, is mijn schade niet lager dan wanneer een woonwagenbewoner dat expres doet.
pi_165766630
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Op grond waarvan? Zoals je hebt kunnen zien in de uitspraak van de rechtbank is de schade de prijs die ze normaal vragen. Als ik een Ferrari steel en in de prak rij, kan ik ook niet aankomen met het argument dat ik ook een Fiat Panda had kunnen stelen en dat ik dus maximaal dat bedrag wil vergoeden. Als je het niet met de prijs eens bent, moet je het product niet nemen en al helemaal niet zonder daarvoor te betalen

[..]

Het is geen straf, het is een schadevergoeding. Dat zijn echt twee heel verschillende zaken. Verder is de hoogte van de schade niet afhankelijk van hoe zielig de veroorzaker is. Als een lief klein meisje met het syndroom van Down geheel per ongeluk een bal door mijn ruit schiet, is mijn schade niet lager dan wanneer een woonwagenbewoner dat expres doet.
De schade is, zoals je idd kon lezen in de uitspraak, 30 euro. Dat is het bedrag dat ze mislopen. Plus daarbij natuurlijk de (werkelijke!) kosten voor het legal gedoe. Om in jouw voorbeeld te blijven: de vriendin van TS stal een Fiat en wordt geclaimed voor een Ferrari.
pi_165766744
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:12 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Nee het is niet logisch, de schade is gewoon het bedrag van de normale licentie. Dat was in 2012 30 euro voor een niet exclusieve individuele foto en bij grotere aantallen werd het goedkoper.

http://www.ie-forum.nl/ba(...)ourscene%20c_s_).pdf

Uitgangspunt bij bepalen van de schade is:
quote:
Uitgangspunt in vrijwel alle zaken is de vergoeding die verschuldigd zou zijn geweest indien de auteursrechthebbende toestemming zou hebben gegeven voor de overname.
http://www.iusmentis.com/(...)schade-online-claim/

Dat het bedrijf dat ze ingeschakeld hebben van dat uitgangspunt afwijkt is vreemd maar die willen natuurlijk extra verdienen aan de schending van het auteursrecht.
pi_165766957
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:26 schreef Toeps het volgende:
De schade is, zoals je idd kon lezen in de uitspraak, 30 euro. Dat is het bedrag dat ze mislopen.
...
Nee, dat was de schade in dat geval. Jij maakt van een feitelijke constatering een algemene rechtsregel, maar dat is niet zoals het werkt.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:32 schreef Wespensteek het volgende:
Nee het is niet logisch, de schade is gewoon het bedrag van de normale licentie. Dat was in 2012 30 euro voor een niet exclusieve individuele foto en bij grotere aantallen werd het goedkoper.

http://www.ie-forum.nl/ba(...)ourscene%20c_s_).pdf

Uitgangspunt bij bepalen van de schade is:

[..]

http://www.iusmentis.com/(...)schade-online-claim/

Dat het bedrijf dat ze ingeschakeld hebben van dat uitgangspunt afwijkt is vreemd maar die willen natuurlijk extra verdienen aan de schending van het auteursrecht.
Dat is wat Engelfried in 2012 betoogde, ja.
pi_165767403
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, dat was de schade in dat geval. Jij maakt van een feitelijke constatering een algemene rechtsregel, maar dat is niet zoals het werkt.

[..]

Dat is wat Engelfried in 2012 betoogde, ja.
Volgens mij is er in dat opzicht weinig anders geworden maar wat dit bedrijf doet is dus achteraf "dwingen" als nog een licentie te kopen tegen een veel hoger tarief dan de schade zelf was.
quote:
Er wordt 'geëist' dat ze voor het gebruik van deze foto een legale licentie aankoopt, het offline van deze foto kan de inbreuk niet ongedaan maken.

Dat sluit dus ook aan bij hun "retroactieve licenties", op zich hebben ze een grappig verdienmodel maar het staat wel los van de schadevergoeding die een rechter zou opleggen.
pi_165768288
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:06 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Volgens mij is er in dat opzicht weinig anders geworden maar wat dit bedrijf doet is dus achteraf "dwingen" als nog een licentie te kopen tegen een veel hoger tarief dan de schade zelf was.

[..]

Dat sluit dus ook aan bij hun "retroactieve licenties", op zich hebben ze een grappig verdienmodel maar het staat wel los van de schadevergoeding die een rechter zou opleggen.
Ook uit het stukje van Engelfriet:
quote:
...Ook zonder toepassing van bepalingen uit algemene voorwaarden wordt een verhoging van de waarde van het werk regelmatig (13 uit 24) toegewezen, zeker wanneer deze is gepresenteerd als aanvullende schade (zoals uitholling van exclusiviteit of ontbrekende naamsvermelding).
...
Een verhoging met punitief element (bestraffen van overname, afschrikken van derden) wordt echter ook relatief vaak (11 uit 19 zaken) toegewezen.
Dus ook vergoedingen hoger dan het "normale" tarief worden toegekend.
pi_165768752
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 12:52 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ook uit het stukje van Engelfriet:

[..]

Dus ook vergoedingen hoger dan het "normale" tarief worden toegekend.
Klopt maar als je een tarief van 30 euro hebt en men zou daar 300% op toepassen vanwege ontbreken van de bron/naamsvermelding en als straf kom je nog lang niet op het bedrag dat dit bedrijf vraagt om achteraf alsnog een licentie te geven.
pi_165769109
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:15 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Klopt maar als je een tarief van 30 euro hebt en men zou daar 300% op toepassen vanwege ontbreken van de bron/naamsvermelding en als straf kom je nog lang niet op het bedrag dat dit bedrijf vraagt om achteraf alsnog een licentie te geven.
Waaruit blijkt dat dat maximaal 300% mag zijn?
pi_165769203
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat dat maximaal 300% mag zijn?
Dit bedrijf mag voor een achteraf licentie natuurlijk vragen wat ze willen, de vraag is of TS er verstandig aan doet het te betalen.
pi_165769386
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:35 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dit bedrijf mag voor een achteraf licentie natuurlijk vragen wat ze willen, de vraag is of TS er verstandig aan doet het te betalen.
Dat lijkt mij wel. De maximaal haalbare upside (winst) voor TS is 239 euro. Het mogelijke verlies is vele duizenden euro's, en de kans op verlies is ook nog eens veel groter dan de kans op winst.
pi_165769851
Ik ben niet van plan om dit voor de rechter te brengen, dat is het mij simpelweg niet waard. Daarnaast is het de core business van Permission Machine, ik verwacht daarom ook niet dat de zaak een kans van slagen heeft.
Wat denken jullie, is er nog iets anders wat ik kan proberen? Ik heb al een tegenvoorstel gedaan wat ze niet hebben aanvaard.

*Ik bedoelde natuurlijk dat ik de zaak niet voor wil laten komen :)

[ Bericht 21% gewijzigd door Soldier2000 op 05-10-2016 14:47:37 ]
BlaBlaBla
pi_165770033
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat lijkt mij wel. De maximaal haalbare upside (winst) voor TS is 239 euro. Het mogelijke verlies is vele duizenden euro's, en de kans op verlies is ook nog eens veel groter dan de kans op winst.
Persoonlijk denk ik daar heel anders over, de winst is veel beperkter maar het verlies ook.
pi_165770098
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:14 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ben niet van plan om dit voor de rechter te brengen, dat is het mij simpelweg niet waard. Daarnaast is het de core business van Permission Machine, ik verwacht daarom ook niet dat de zaak een kans van slagen heeft.
Wat denken jullie, is er nog iets anders wat ik kan proberen? Ik heb al een tegenvoorstel gedaan wat ze niet hebben aanvaard.
Dat hoef jij ook niet voor de rechter te brengen dat zullen zij moeten doen. Persoonlijk zou ik hun berichten dat je geen een licentie wilt kopen maar wel bereid bent een schadevergoeding te betalen wegens inbreuk op de auteursrechten. Op basis van het geldende tarief van 30,- euro per individuele foto in 2012 bied je een vergoeding van 100 euro en 50 euro voor de administratiekosten, in totaal 150 euro. Natuurlijk heb je de foto verwijderd.
pi_165770270
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:25 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Persoonlijk denk ik daar heel anders over, de winst is veel beperkter maar het verlies ook.
Dat begrijp ik niet. Hoezo is de upside voor TS veel beperkter? En je hebt gezien wat voor bedragen er na een verloren rechtzaak betaalt moesten worden, dus hoezo is het mogelijke verlies veel kleiner?
pi_165770801
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 14:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet. Hoezo is de upside voor TS veel beperkter? En je hebt gezien wat voor bedragen er na een verloren rechtzaak betaalt moesten worden, dus hoezo is het mogelijke verlies veel kleiner?
Het gaat maar om één foto in tegenstelling tot die rechtszaak en dat TS iets moet gaan betalen staat wel vast.
pi_165771099
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:23 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het gaat maar om één foto in tegenstelling tot die rechtszaak en dat TS iets moet gaan betalen staat wel vast.
Zijn proceskosten afhankelijk van het aantal foto's denk je?
pi_165771159
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Zijn proceskosten afhankelijk van het aantal foto's denk je?
Ze willen een licentie verkopen dan zijn proceskosten niet aan de orde.
pi_165771222
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:47 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ze willen een licentie verkopen dan zijn proceskosten niet aan de orde.
Als TS de licentie niet wil kopen is dat natuurlijk wel degelijk aan de orde. Verder was ik de mogelijke winst voor TS (wanneer hij gelijk krijgt en maar 30 euro hoeft te betalen) aan het afwegen tegen het mogelijke verlies voor TS (wanneer hij geen gelijk krijgt en dus de licentie+proceskosten moet betalen), dus waarom proceskosten niet aan de orde zijn ontgaat me even.

ik noemde de afweging tussen gehoor geven aan de vordering en
pi_165771514
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als TS de licentie niet wil kopen is dat natuurlijk wel degelijk aan de orde. Verder was ik de mogelijke winst voor TS (wanneer hij gelijk krijgt en maar 30 euro hoeft te betalen) aan het afwegen tegen het mogelijke verlies voor TS (wanneer hij geen gelijk krijgt en dus de licentie+proceskosten moet betalen), dus waarom proceskosten niet aan de orde zijn ontgaat me even.

ik noemde de afweging tussen gehoor geven aan de vordering en
Op basis waarvan zou TS verplicht zijn de licentie te betalen volgens jou?
quote:
(wanneer hij geen gelijk krijgt en dus de licentie+proceskosten moet betalen)
pi_165771571
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 16:10 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Op basis waarvan zou TS verplicht zijn de licentie te betalen volgens jou?

[..]

Na een veroordeling, op basis van een rechtelijke uitspraak.

Ik raad het hem aan, omdat als hij dat niet doet, de tegenpartij hem zal dagvaarden. Daarna legde ik jou uit, dat hij veel meer te verliezen heeft (proceskosten PLUS de kosten van de licentie) dan te winnen (minder betalen dan de rekening die hij nu heeft gekregen). Snappie?
pi_165771735
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 16:13 schreef DonJames het volgende:

[..]

Na een veroordeling, op basis van een rechtelijke uitspraak.

Ik raad het hem aan, omdat als hij dat niet doet, de tegenpartij hem zal dagvaarden. Daarna legde ik jou uit, dat hij veel meer te verliezen heeft (proceskosten PLUS de kosten van de licentie) dan te winnen (minder betalen dan de rekening die hij nu heeft gekregen). Snappie?
Nee ik begrijp er niets van, heb je ergens een voorbeeld waaruit blijkt dat men gedwongen kan worden een licentie aan te schaffen, ik kom alleen schadevergoeding tegen in artikel 27. Als men gaat eisen dat TS een licentie koopt zie ik niet hoe een rechter dat kan toewijzen.
pi_165771769
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 16:22 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee ik begrijp er niets van,
Kennelijk.
quote:
heb je ergens een voorbeeld waaruit blijkt dat men gedwongen kan worden een licentie aan te schaffen, ik kom alleen schadevergoeding tegen in artikel 27. Als men gaat eisen dat TS een licentie koopt zie ik niet hoe een rechter dat kan toewijzen.
De licentie is de schadevergoeding, lijkt me. En als dat niet zo is, is de schadevergoeding evenveel als de licentie. Ik snap niet dat jij dat niet snapt, doorgaans ben je helderder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')