abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165608356
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 19:28 schreef Dally het volgende:

[..]

Ik heb geeneens een droger. Nooit gemist ook. Was binnen op de lijn en wanneer ik zin heb een paar dagen later er weer af.
Had er nooit 1 gehad. Toen kreeg ik vier kinderen. Daar is echt niet tegenaan te drogen. Dwz prioriteiten liggen elders.
Met een meidenkwartet
  Moderator dinsdag 27 september 2016 @ 19:58:14 #177
382129 crew  Donna
pi_165608480
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 19:53 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Had er nooit 1 gehad. Toen kreeg ik vier kinderen. Daar is echt niet tegenaan te drogen. Dwz prioriteiten liggen elders.
Was drogen in een vochtig huis werkt ook niet. Tegen de tijd dat je was droog is, stinkt het als een malle. Droger was voor mij beste aankoop ooit.
Inmiddels is het huis ook beter geïsoleerd, ook een hele besparing :)
pi_165608659
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 19:28 schreef blomke het volgende:
3) Die tips van rouleren over energieleveranciers is al 10x voorbijgekomen
Zeker. Ik vraag me daar overigens altijd bij af wie als die overstappremies financiert. Het totaalplaatje kan m.i. nooit zo zijn dat iedereen daar profijt van heeft. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat we dat met z'n allen betalen en dat het over de hele linie gewoon duurder wordt ieder jaar. Wat zeker is dat de klant hier gewoon voor betaalt. Maar misschien niet elke klant. Je hebt dus misschien een voordeel aan anderen die meer betalen. Sociaal gezien niet in orde m.i.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165609531
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 19:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe zit dat bij Ziggo? Ik heb daar een vaste lijn, TV , Internet en m'n mobiele abo. Kan ik daar iets nemen zodat ik de vaste lijn wegdoe, maar de overige houdt?
Scheelde bij ons een aantal euro, dacht 5 euro per maand. Maar dat weet ik niet meer zeker. Helaas bleef de aanbiedingsprijs wel hetzelfde.

Wij hadden het vergeleken met Ziggo Alles-in-1 plus en niet het goedkopere pakket.
42 is the Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything.
  dinsdag 27 september 2016 @ 20:35:40 #180
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_165609711
wij doen hier af en toe de bijstandsweken (als projectje vinden we leuk), proberen we de boodschappen onder de 40 euro per week te houden. :')
  dinsdag 27 september 2016 @ 22:50:03 #181
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165615037
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 20:35 schreef RamboDirk het volgende:
wij doen hier af en toe de bijstandsweken
_O-
Serieus? Dat is nog best knap, hoor... Snoep en frisdrank kun je dan vergeten, en vlees/vleesvervangers/kaas ook. Gokje: dan eet je veel eenvoudige maaltijden, bijv. aardappels/spinazie/eitje, of rijs/bruine bonen/uien, dat soort dingen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 27 september 2016 @ 23:09:51 #182
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_165615658
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 22:50 schreef Hallmark het volgende:

[..]

_O-
Serieus? Dat is nog best knap, hoor... Snoep en frisdrank kun je dan vergeten, en vlees/vleesvervangers/kaas ook. Gokje: dan eet je veel eenvoudige maaltijden, bijv. aardappels/spinazie/eitje, of rijs/bruine bonen/uien, dat soort dingen?
Vooral ook de koopjes en simpel voedsel (overigens wel gewoon goede en juiste voeding), maar aan het eind van de markt kun je ook goeie "deals" maken.Maar idd geen frisdank, alcohol, chips en dergelijke, pakken we gewoon een appel ivp chips. Is voor 2 personen dan goed te doen.
pi_165617997
In huis heb ik elke lamp vervangen voor ledlampen en dan ook echt elk lampje in huis. Van in de koelkast tot afzuigkap. En in de winter gebruik ik meer een elektrische lucht kachel. Dus wat ik niet uitgeef aan het licht gaat in de winter naar warmte. Verder heb ik een rekening waar ik niet direct toegang tot heb en maak elke dag 20 euro over naar een andere rekening. En daar doe ik de leuke dingen van en noodzakelijke dingen als ledlampje kopen ;). Natuurlijk maak je niet elke dag 20 euro op. Dus soms stort ik het weer terug naar die rekening waar ik niet direct aan het geld kan komen.
XRP - To tha moon motherf#cker!
  woensdag 28 september 2016 @ 07:53:34 #184
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_165618354
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 11:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou nee, het voorbeeld dat ik geef met de pindakaas heeft niet alleen met smaak- en prijsverschil te maken, maar ook gewoon met rotzooi die erin gestopt wordt.... waarom heb je in godsnaam dextrose nodig in de pindakaas? Dat is alleen maar ruimtevulling en smaakaanpassend, verder is het rommel die je helemaal niet onnodig in je lijf moet willen hebben.

Leuk dat jij het op een smaak en prijsverhaal wilt gooien, maar ik ga mijn kind dus niet onnodig volproppen met dextrose omdat het een dubbeltje per dag goedkoper is.

Oh, ik koop ook brood bij de bakker trouwens, ik ben voor 3 hele en 1 half meergranen vloer ¤ 10,37 kwijt.
En weet je wat? Het is iedere cent dubbel en dwars waard, daar kan geen fabrieksbrood tegenop.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Weet je, je doet net alsof een ander het niet geprobeerd heeft omdat hij een andere mening heeft dan jij.
Denk je nou werkelijk dat ik nog nooit euroshopperproducten geprobeerd heb en het ongezien wegzet als kwalitatief minder?

Al even afgezien van de andere smaak, zou je bijvoorbeeld eens op de ingrediëntenlijst van een pot pindakaas moeten kijken, naar het percentage pinda's dat er in zit.

Euroshopper: 55% pinda's
AH huismerk: 76% pinda's
Calvé pindakaas: 85% pinda's

Dus laten we ook niet doen alsof het kwalitatief wel hetzelfde is, want dat is het niet.
Naar aanleiding van dit topic eens naar de ingredientenlijst op onze Lidl-pot pindakaas gekeken. Valt me gelukkig mee: 85% pinda, zonnebloemolie, palmvet en zout.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 28 september 2016 @ 07:58:26 #185
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_165618392
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Weet je, je doet net alsof een ander het niet geprobeerd heeft omdat hij een andere mening heeft dan jij.
Denk je nou werkelijk dat ik nog nooit euroshopperproducten geprobeerd heb en het ongezien wegzet als kwalitatief minder?

Al even afgezien van de andere smaak, zou je bijvoorbeeld eens op de ingrediëntenlijst van een pot pindakaas moeten kijken, naar het percentage pinda's dat er in zit.

Euroshopper: 55% pinda's
AH huismerk: 76% pinda's
Calvé pindakaas: 85% pinda's

Dus laten we ook niet doen alsof het kwalitatief wel hetzelfde is, want dat is het niet.
PCD, 90% pinda en kost ook geen drol
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  woensdag 28 september 2016 @ 08:00:23 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165618416
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 07:58 schreef Sotchi2014 het volgende:

[..]

PCD, 90% pinda en kost ook geen drol
Alleen jammer van die suiker.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165619547
Wat een geneuzel over specifieke boodschappen zeg. :')

Het topic gaat over besparen in het algemeen en niet besparen op een potje pindakaas. Afhankelijk van wat je kan en wil betalen, maakt het geen drol uit wat voor merken je koopt, waar je iets koopt in welke winkel en hoe frequent.

Wil je inzichtelijk omgaan met geld, dan kan je gaan budgetteren. Wij geven ongeveer 85 euro p/w uit aan boodschappen. Voor 2 personen best fors, maar het past prima in budget. Als we het dan toch over boodschappen hebben. probeer ze dan 1x in de week te doen en koop dan voor een week vooruit, dan heb je al veel meer inzichtelijk wat je uit geeft. Dat maakte voor ons ook al het verschill tussen 105 en 85 euro p/w. Als je frequent een supermarkt binnenloopt, haal je op een gegeven moment altijd meer dan nodig is. Tevens kan het geen kwaad om regelmatig voor meerdere dagen te koken. Spaghetti e.d. maak ik altijd voor 2 dagen.

Als je wil sparen op energie, zou je om te beginnen eens inzichtelijk kunnen maken wáár je dan het meeste aan uit geeft. Lukraak wat korter gaan douchen of je huis op 20 ipv 23 graden verwarmen (ja, ik kende een stel die 23 graden lekker vond) gaat je weliswaar een besparing opleveren, maar geeft je alsnog weinig inzicht.
  woensdag 28 september 2016 @ 10:21:49 #188
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_165619903
Gezin van vier hier. Kinderen in basisschoolleeftijd.

Boodschappengeld is 400 tot 450 per maand. Afhankelijk van wat er ongeveer over is van de vorige maand. De boodschappen doen we door de weeks per dag en in het weekend 1 maal. 95% Lidl. Alleen voor specifieke dingen als Goudkuipje en kokosbrood naar de AH.

Hier hebben we sinds een paar jaar het consumptiepatroon aangepast van conimex-poeders, potjes pastasaus en diepvriespizza's naar eigen kruidenmixen, sausen en zelf-maak-pizza. Scheelt geld maar ook veel zout. En zelf pizzadeeg maken is geen drempel, met een goede mixer.

Pastasaus maken we altijd vers. Wel met een blikje tomatenstukjes, daar zit verder niks geks in en kost een vijftig cent ofzo. Veel zelfgesneden groente, gehakt, beetje rode wijn, kruiden en sambal..

Verder altijd opletten bij de vaste lasten. Switchen van energieleverancier. Geen krant, af en toe proef-abonnementen. Geen onnodige verzekeringen. Thermosstaat op 19 graden. Sinds kort zonnepanelen.

Mijn theorie is dat je prima consequent kan besparen als je je een oplettend consumptie-gedrag aanmeet. Trek een parallel met gewicht verliezen. Als je af wil vallen is het enige dat blijvend werkt je eet- en beweeggedrag aan te passen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 28 september 2016 @ 10:23:42 #189
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_165619925
En natuurlijk zo'n 1 keer per jaar de maandelijkse inkomsten en uitgaven naast elkaar in een excel. Dan loop je de lasten meteen langs om te checken wat goedkoper kan.
pi_165620061
Ik denk ook dat er een verschil zit tussen vaste lasten en andere uitgaven. Vaste lasten heb je meestal niet door. Abonnement hier, verzekering daar.. Bij elkaar en met elk jaar overstappen van energieleverancier kun je makkelijk een paar tientjes per maand besparen.

Boodschappen kun je op besparen door minder vlees, kopen bij Aldi en lidl en de markt en vaker zelf koken.

Overige uitgaven die meestal flink aantikken zijn biertjes op een terras, uit eten (week boodschappen), impulsaankopen.

De grotere uitgaven doen mensen meestal bewust. Dus die tv die duur is... Als je dat nou leuk vindt.

Zelfde geldt voor eten. Ikzelf geef bewust meer uit aan voeding die ik lekker en gezond acht. Het kan goedkoper, maar dat wil ik niet. Net zoals ik niet bespaar op kleding en op dingen die we voor kinderen belangrijk vinden zoals muziekles of sport.

Wat mij betreft gaat het niet om wat je uitgeeft, maar hoe bewust je het doet. Heb je een royale portemonnee, kun je gerust meer uitgeven.
Whatever...
  woensdag 28 september 2016 @ 10:32:57 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165620073
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:23 schreef _Flash_ het volgende:
En natuurlijk zo'n 1 keer per jaar de maandelijkse inkomsten en uitgaven naast elkaar in een excel. Dan loop je de lasten meteen langs om te checken wat goedkoper kan.
Ik doe dat idd ieder jaar zodra ik de gemeentelijke belastingen binnen heb, dan maak ik weer een nieuw vaste lasten lijstje voor dat jaar.
Overigens schrijft mijn gemeente het in 6 maandelijkse termijnen af, en de overige 6 maanden spaar ik dat bedrag automatisch, dus het is nooit een "tegenvaller" als die kosten er ook weer bij komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165620269
quote:
0s.gif Op [quote]0s.gif [b]Op woensdag 28 september 2016 09:55 schreef Justinn het volgende:
Wij geven ongeveer 85 euro p/w uit aan boodschappen. Voor 2 personen best fors, maar het past prima in budget.
Dat vind ik niet zo fors. Wij geven nog iets meer uit, maar eten veel vis en biologisch verantwoorde vlees & groenten en vegetarisch. Plus een glas goede wijn en een nootje met glas bier.

Reken eens 50 weken ¤85 dat is ¤4250/jaar. Vergelijk dat met je hypotheek; menig huishouden geeft een veelvoud daaraan uit.Dan weet je dus waar je je pro moet legen qua besparingen

[
quote:
0s.gif Op [quote]0s.gif [b]Op woensdag 28 september 2016 09:55 schreef Justinn het volgende:
Als je wil sparen op energie, zou je om te beginnen eens inzichtelijk kunnen maken wáár je dan het meeste aan uit geeft. Lukraak wat korter gaan douchen of je huis op 20 ipv 23 graden verwarmen (ja, ik kende een stel die 23 graden lekker vond) gaat je weliswaar een besparing opleveren, maar geeft je alsnog weinig inzicht.
Klopt, je moet echt bijhouden wat het energieverbruik per week is en kijken wat de invloed van specifieke maatregelen is. Loop bijv. eens de CV installatie na:

1) Is de keteltemperatuur goed (laag als mogelijk) ingesteld
2) Zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld (i.c.m. 1))
3) Is de jetel vuurhaardzijdig goed ingeregeld (laag O2 en zeer laag CO)
4) Zitten aanvoer en retour goed bij de radiatoren (zal niet voor het eerst zijn dat een radiator van onderen heet is en het hete water er direct aan de bovenkant uitstroomt).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165620362
Sowieso is het zuinig instellen van verwarming slim. 19 graden ipv 20 merk je amper. Zeker overdag. Ook een programmeerbare thermostaat, of een lerende helpt met besparen.

Naast het feit dat je energie bespaar, moet je lichaam ook wat meer warmte aanmaken en vasthouden, dus je verbrandt nog calorieën ook...
Whatever...
  woensdag 28 september 2016 @ 10:56:24 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165620449
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:51 schreef Spanky78 het volgende:
Sowieso is het zuinig instellen van verwarming slim. 19 graden ipv 20 merk je amper. Zeker overdag. Ook een programmeerbare thermostaat, of een lerende helpt met besparen.

Naast het feit dat je energie bespaar, moet je lichaam ook wat meer warmte aanmaken en vasthouden, dus je verbrandt nog calorieën ook...
Het maakt wat verwarming betreft ook nogal wat uit of er altijd iemand thuis is (en de verwarming overdag dus ook aan is), of dat er van 07.30 tot 17.45 niemand thuis is.

Als er van 07.30 tot 17.45 niemand thuis is dan moet je iig al zorgen dat de verwarming uit is, dat scheelt bakken met geld, een programmeerbare thermostaat is dan wel zo handig.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165620504
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het maakt wat verwarming betreft ook nogal wat uit of er altijd iemand thuis is (en de verwarming overdag dus ook aan is), of dat er van 07.30 tot 17.45 niemand thuis is.

Als er van 07.30 tot 17.45 niemand thuis is dan moet je iig al zorgen dat de verwarming uit is, dat scheelt bakken met geld, een programmeerbare thermostaat is dan wel zo handig.
Absolutely. Wij zijn minder energie gaan gebruiken in ons huis tov vorige bewoners. Terwijl er bij ons een baby kwam.

Programmeerbare thermostaat en temperatuur gemiddeld 1-2 graden lager zetten helpt enorm. En compenseert meer dan genoeg voor de luxe badkamer die we hebben laten aanleggen.

De zachte winters van afgelopen jaren hebben daarin ook geholpen trouwens. We hebben amper gestookt.
Whatever...
  woensdag 28 september 2016 @ 11:08:47 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165620640
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:00 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Absolutely. Wij zijn minder energie gaan gebruiken in ons huis tov vorige bewoners. Terwijl er bij ons een baby kwam.

Programmeerbare thermostaat en temperatuur gemiddeld 1-2 graden lager zetten helpt enorm. En compenseert meer dan genoeg voor de luxe badkamer die we hebben laten aanleggen.

De zachte winters van afgelopen jaren hebben daarin ook geholpen trouwens. We hebben amper gestookt.
Hier ook beduidend minder dan de vorige bewoners (bejaarden) terwijl ik ook de hele dag thuis ben, en we een kind hebben, dus een extra klant voor bad/douche.
Volgens mindergas 25% minder (daarbij is dus rekening gehouden met de graaddagen).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165620709
Nu nog zonnecellen en een warmtepomp in de kelder... Project gaat nog wel een keer gebeuren... Ik wacht op nieuwere zonnecellen...die een stuk efficiënter zijn.

Een zonneboiler is misschien een leuk alternatief voor een warmtepomp.
Whatever...
pi_165620760
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:51 schreef Spanky78 het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:56 schreef Leandra het volgende:
Een programmeerbare thermostaat is erg handig en gunstig voor besparing. Zorg ook dat de thermostaat past bij de ketel, d.w.z. een modulerende thermostaat.

Ik zie het wel bij mijn zwager (schoonfamilie :') ) die geen verstand van techniek heeft. Bij de bouw van hun huis (2010) is er een draaithermostaat geplaatst en die zit er nu nog. Gebruiken 'm als aan/uit schakelaar, terwijl er boven een modulerende ketel hangt.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165620831
Bij vloerverwarming schaf een pompschakelaar aan zodat de pomp niet 24/7 draait. Die zorgt dan dat het water alleen rondgepompt wordt als het water in de leiding hoger is dan een ingestelde temperatuur (bv 27 graden) en daarnaast in ieder geval 1x per dag om vastraken van de pomp te wvoorkomen..
  woensdag 28 september 2016 @ 11:20:46 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165620832
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:13 schreef Spanky78 het volgende:
Nu nog zonnecellen en een warmtepomp in de kelder... Project gaat nog wel een keer gebeuren... Ik wacht op nieuwere zonnecellen...die een stuk efficiënter zijn.

Een zonneboiler is misschien een leuk alternatief voor een warmtepomp.
Met de kennis van nu had ik voor een lucht/water warmtepomp en een nieuwe HR-ketel gekozen ipv voor m'n Atag Q-solar.
En het dak waar nu de collectoren liggen volgelegd met panelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')