abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165594969
Soms zie je een leuk huisje wat te mooi lijkt om waar te zijn en als je dan in de beschrijving leest dat er erfpacht op rust dan is het idd al snel te mooi om waar te zijn dus ja wat is hier sowieso de bedoeling van? niemand zit toch te wachten op 2500 per jaar aftikken voor een huis op grond die niet eens van jou is? Dus als ze besluiten een weg aan te leggen op die grond wordt zeker zomaar je huis gesloopt?
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
pi_165595012
Of ze verdubbelen opeens de prijs om de zoveel jaar. Dan heb je mooi in de neanderthaler geslapen
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
  dinsdag 27 september 2016 @ 07:33:09 #3
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_165595066
Ligt maar net aan de voorwaarden.

Mijn huis staat ook op erfpacht, maar dat is bij de aankoop eeuwigdurend afgekocht.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_165595082
Je hoeft de grond niet te kopen. Dat scheelt zo een ton in je hypotheek. En dat scheelt ie ook al snel 2.500 per jaar.
De prijs verdubbelen of je huis slopen mag echt niet zomaar.
pi_165595087
Ik wil het ook niet, heb destijds daarom een koop niet doorlaten gaan. Als ik iets koop wil ik het geheel, niet alleen stenen maar ook grond. Grond is juist een belangrijk deel van de koop bij een huis vind ik zelf.

Je zal in de toekomst daarom ook minder geinteresseerden voor je huis hebben wanneer je daar weg wil. Grond zie ik juist als een waarde verhoger voor de toekomst.
pi_165595186
Nooit aan beginnen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 27 september 2016 @ 07:59:27 #7
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165595207
Soms kan het niet anders. Bijvoorbeeld Amsterdam heeft nog steeds dat erfpacht systeem.

Rotterdam heeft het soms ook, ik weet het bijvoorbeeld van de appartementen bij het Vasteland:
http://www.funda.nl/koop/(...)empte-zalmhaven-881/
Daar moet je het erfpacht afkopen per 50 jaar. Heel raar bij verkoop. Want het is een behoorlijk kostenplaatje, dus dat moet in acht worden genomen bij vaststellen van de verkoopprijs.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_165595240
Bij particuliere erfpacht: Nooit aan beginnen
Gemeentelijke erfpacht: Je zou dit kunnen overwegen, aangezien je gemeente aan kunt spreken op redelijkheid van bestuur als ze erfpachtprijs ineens extreem willen verhogen.

Aangezien de grond vaak een grotere prijsstijging doormaakt dan het gebouw zelf is het vaak wel fijn daarom om de grond in eigen bezit te hebben, dan profiteer je tenminste van deze stijging.

[ Bericht 2% gewijzigd door QuietEyes op 27-09-2016 08:16:42 ]
pi_165595575
Niet aan beginnen. Je werkt dan mee aan een immoreel systeem en je werkt jezelf in de nesten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165595722
Ligt helemaal aan de voorwaarden. Ik heb het ook en daarin staat dat de prijs in elk geval niet harder mag stijgen dan de consumentenindex. Kost me 100 in de maand voor 425m2 dus dat vond ik geen probleem ;)
  dinsdag 27 september 2016 @ 15:07:50 #11
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_165602662
Soms kan je niet anders (Amsterdam is 90%+ gemeentelijke erfpacht), dus als je daar wil wonen dan moet je wel

Maar kijk goed naar de voorwarden. Hoe lang kan of is de erfpacht worden afgekocht. In Amsterdam was het gewoon om de erefpacht voor 50 jaar af te kopen, maar de politiek in Amsterdam wil daar vanaf. Die willen naar kortere periodes met periodieke verhoging. En ja, dat maakt het soms een onduidelijke factor, en de kosten kunnen soms fix oplopen, met veel meer dan een reguliere verhoging.

Als de erfpacht niet voor lange periode kan worden (of is) afgekocht kan het zijn dat je minder makkelijk een hypotheek kan krijgen. Afhankelijk van waar het is en dergelijke zou ik dat dus wel goed navragen bij de hypotheekverstrekker.

Particuliere erfpacht zou ik proberen te vermijden. Voor de rest is het wel iets om je goed te realizeren dat erfpacht op termijn ook de prijs beinvloed. Want jij wil je huis op termijn ook weer verkopen, en als dan de erfpachttermijn binnenkort afloopt beinvloed dat je verkoopprijs. Hoe daar ook rekening mee

[ Bericht 1% gewijzigd door HMS op 27-09-2016 15:17:59 ]
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  dinsdag 27 september 2016 @ 16:45:24 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_165604601
In Rotterdam zit nu eigenlijk alles binnen 30 jaar afloop, dat maakt de huizen met erfpacht erop bijzonder niet aantrekkelijk.

Na 30 jaar ga je toch richting pensioen, of in ieder geval de 50+ levensfase en zit je door de aflopende erfpacht met een nagenoeg onverkoopbaar huis .....

Persoonlijk zou ik nooit met erfpacht kopen, tenzij reeds voor eeuwig afgekocht.
Dum de dum
  dinsdag 27 september 2016 @ 18:12:19 #13
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_165606278
De gemeente kan weldegelijk extreem verhogen.
In Amsterdam was de erfpacht 500 euro voor 50 jaar toen die termijn (in 2004 geloof ik) ging die naar 50.000 euro. Dat noem ik een forse verhoging.
pi_165607415
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 08:48 schreef blomke het volgende:
Niet aan beginnen. Je werkt dan mee aan een immoreel systeem en je werkt jezelf in de nesten.
lol met die instelling wordt het oosten de nieuwe randstad
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_165610896
In rotterdam zie je het inderdaad ook vrij veel maar daar is het gekke dat zeg maar de helft van de stad het wel heeft en de helft niet en dan wordt het helemaal lastig. Als de erfpacht nog voor 30 jaar is afgekocht is het te overwegen want misschien wil jij er tien a vijftien jaar in wonen en dan is er voor de volgende koper ook nog wel een redelijke tijd over. Maar als de erfpacht over tien tot vijftien jaar afloopt en dan dus opnieuw weer voor dertig jaar vast moet worden gelegd, dan zou ik er niet aan beginnen.
In regio Rotterdam scheelde het op een huis van om en nabij de drie ton circa 50.000 euro in mijn beleving. Huis op erfpacht grond kost dan bijvoorbeeld 275 terwijl een vergelijkbaar huis op eigen grond richting 325 zat.
  Moderator dinsdag 27 september 2016 @ 21:12:24 #16
9859 crew  Karina
Woman
pi_165611340
Canon kun je wel van de belasting aftrekken overigens.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 18:12 schreef FF het volgende:
De gemeente kan weldegelijk extreem verhogen.
In Amsterdam was de erfpacht 500 euro voor 50 jaar toen die termijn (in 2004 geloof ik) ging die naar 50.000 euro. Dat noem ik een forse verhoging.
Toevallig las ik daar van de week een bericht over Grond Amsterdam fors duurder.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_165619963
Wat mij vooral opviel toen ik naar een woning aan het zoeken was is dat het verschil tussen de vraagprijs van een woning met erfpacht en een vergelijkbare woning zonder erfpacht meestal kleiner is dan de prijs van de grond. Voor de woningen die ik op het oog had was het verschil in vraagprijs ongeveer 20-30k terwijl de grondprijs meer in de range 60-70k lag. Ik heb dus ook niet voor een woning met erfpacht gekozen.
pi_165620296
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 19:15 schreef RanTheMan het volgende:
lol met die instelling wordt het oosten de nieuwe randstad
1) Past niet in mijn perceptie
2) Wat dan nog?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165620372
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:26 schreef Rijssiej het volgende:
Wat mij vooral opviel toen ik naar een woning aan het zoeken was is dat het verschil tussen de vraagprijs van een woning met erfpacht en een vergelijkbare woning zonder erfpacht meestal kleiner is dan de prijs van de grond. Voor de woningen die ik op het oog had was het verschil in vraagprijs ongeveer 20-30k terwijl de grondprijs meer in de range 60-70k lag. Ik heb dus ook niet voor een woning met erfpacht gekozen.
Dat viel mij ook op inderdaad tijdens de zoektocht naar een nieuwe woning. Soms lag de vraagprijs zelfs gelijk aan een vergelijkbare woning zonder erfpacht!
Mijn vermoeden is dat veel mensen er niet teveel bij nadenken of slecht deze vergelijking maken omdat met nog 20-30 jaar te gaan voordat de erfpacht afloopt, het een ver-van-mijn-bed-show is.
Alleen die rekening gaat toch echt een keertje komen...
pi_165621848
Ik heb ook een huis met erfpacht maar dat is tot 2099 afgekocht en daarna voor eeuwig. Ik weet dus exact waar ik aan toe ben en heb er eerlijk gezegd geen enkele last van.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_165621901
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 16:45 schreef Fe2O3 het volgende:
Persoonlijk zou ik nooit met erfpacht kopen, tenzij reeds voor eeuwig afgekocht.
Als het voor eeuwig is afgekocht, dan zit er toch geen erfpacht meer op en is de grond gewoon van jou toch? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 28 september 2016 @ 12:39:37 #22
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_165622197
Heb je al genoeg informatie voor je huiswerk?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_165622660
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:39 schreef avotar het volgende:
Heb je al genoeg informatie voor je huiswerk?
kan altijd meer
  woensdag 28 september 2016 @ 14:01:25 #24
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_165623876
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2016 12:20 schreef Geralt het volgende:

[..]

Als het voor eeuwig is afgekocht, dan zit er toch geen erfpacht meer op en is de grond gewoon van jou toch? :@
Nee, de grond staat dan nog steeds op naam van de oorspronkelijke eigenaar. Dit doen gemeenten om grondspeculatie tegen te gaan in het geval van nieuwbouw
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_165626629
Ik vind het een doodeng systeem waar je alsnog afhankelijk bent van de grillen van een ander terwijl je juist koopt voor onafhankelijkheid (na zoveel jaar). Kopen met erfpacht: de slechtste kant van kopen en huren samen gevoegd, nee bedankt. Voor mij is erfpacht één van de zaken waar niet over te onderhandelen valt, maar dat is mijn mening. Als je van een gokje houdt kan het best positief uitvallen als je geluk hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')