Ik lees toch graag een iets betere onderbouwing dan de geloofsopvatting dat er sprake zijn van een toevallige samenloop van omstandigheden. Dat klinkt hetzelfde wanneer iemand roept dat God erachter zit maar dit vervolgens niet weet toe te lichten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 10:17 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Want die twee sluiten elkaar uit
Het zou sowieso prima allemaal een toevallige samenloop van omstandigheden kunnen zijn. En dat we daarnaast aan sommige zelforganiserende vermogens een persoonlijkheid toekennen is meer een gradueel verschil. Naarmate er meer sprake is van een "zelf" of subjectiviteit, heeft dat zin of betekenis, maar dat doet uiteraard niets af aan het feit dat dat evengoed prima een toevallige samenloop van omstandigheden kan zijn.
Ja je hebt al vaker blijk gegeven niet te snappen wat evolutie is of hoe natuurlijke selectie werkt. Steeds de bewering blijven herhalen dat het een geloofsopvatting is (of vergelijken met "Godquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 10:32 schreef Elzies het volgende:
Ik lees toch graag een iets betere onderbouwing dan de geloofsopvatting dat er sprake zijn van een toevallige samenloop van omstandigheden. Dat klinkt hetzelfde wanneer iemand roept dat God erachter zit maar dit vervolgens niet weet toe te lichten.
Ik kan prima een zelforganiserend computerprogramma schrijven waaraan jij waarschijnlijk geen zelf of subjectiviteit zou toeschrijven.quote:Zelf of subjectiviteit is slechts een kenmerk van een zelf organiserend vermogen. Ik betwijfel of graduele verschillen er werkelijk toe doen.
Kwestie van prioriteiten. Je hebt kennelijk wel een veelvoud van die tijd om hier allerlei stromannen op te pennen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 09:39 schreef Elzies het volgende:
[..]
Sorry, maar 1 uur en 12 minuten? Daar heb ik echt geen tijd voor.
Volgens mij ben je fan van de serie Persons of Interest. Daar worden meer van dit soort fabeltjes aan de man gebracht.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 11:27 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja je hebt al vaker blijk gegeven niet te snappen wat evolutie is of hoe natuurlijke selectie werkt. Steeds de bewering blijven herhalen dat het een geloofsopvatting is (of vergelijken met "God") maakt je bezwaar niet minder onzinnig.
Je lijkt 'toevallige samenloop van omstandigheden' nog steeds te zien als een soort vergezochte noodgreep om een gat van onwetendheid in te vullen. Zoals al eerder gezegd, misschien moeten we daar dan een keer een apart topic aan wijden. Ik wil het met alle plezier toelichten maar dat valt een beetje buiten de scope van dit onderwerp.
[..]
Ik kan prima een zelforganiserend computerprogramma schrijven waaraan jij waarschijnlijk geen zelf of subjectiviteit zou toeschrijven.
In zijn beleving is het de oorsprong van het systeem die bepalend is voor de mogelijke aanwezigheid van een 'zelf' of 'subjectiviteit', en niet zozeer de aard van het systeem.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 11:27 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ik kan prima een zelforganiserend computerprogramma schrijven waaraan jij waarschijnlijk geen zelf of subjectiviteit zou toeschrijven.
Ik heb echt geen tijd voor dit soort lange filmpjes. Kan daar beter eerlijk in zijn dan dat ik doe alsof ik ze heb bekeken. Bovendien laten dit soort filmpjes zien wat ze willen wat je ziet. Het is bestemd voor gelijkgestemden. Het voegt mijnsinziens weinig toe tot de discussie zelf.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 11:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kwestie van prioriteiten. Je hebt kennelijk wel een veelvoud van die tijd om hier allerlei stromannen op te pennen.
Eh, wat? Vloeken in de kerk wat mij betreft dit. Het is trouwens Person of Interest.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 13:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Volgens mij ben je fan van de serie Persons of Interest. Daar worden meer van dit soort fabeltjes aan de man gebracht.![]()
Wat? Wie gelooft dat dan? Volgens mij alleen mensen die proberen de evolutietheorie te ontkrachten (zonder succes uiteraard). Evolutie door natuurlijke selectie is het absoluut niet willekeurig.quote:Van mij mag je geloven dat evolutie werkt op basis van een toevallige samenloop van omstandigheden, net zoals een religieus persoon overal Gods hand ziet.
Noem er een.quote:Ook binnen de evolutietheorie bestaan verschillende stromingen en opvattingen.
Er is geen enkele wetenschappelijke theorie zo goed als 'af' als de evolutietheorie. Als je het daar niet mee eens bent kom maar op, ik kan al je vragen beantwoorden.quote:Die zijn telkens met nieuwe technologische ontwikkelingen aan veranderingen onderhevig. Het is dus bij verre een dichtgetimmerd geheel wat af is.
Inderdaad, het is Person of Interest.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Eh, wat? Vloeken in de kerk wat mij betreft dit. Het is trouwens Person of Interest.
[..]
Wat? Wie gelooft dat dan? Volgens mij alleen mensen die proberen de evolutietheorie te ontkrachten (zonder succes uiteraard). Evolutie door natuurlijke selectie is het absoluut niet willekeurig.
[..]
Noem er een.
[..]
Er is geen enkele wetenschappelijke theorie zo goed als 'af' als de evolutietheorie. Als je het daar niet mee eens bent kom maar op, ik kan al je vragen beantwoorden.
Het is dan ook een science-fictionserie. Niet zo gek dus.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Inderdaad, het is Person of Interest.![]()
Desalniettemin is het een leuke serie, maar wel met een science fiction kenmerk.
Als je dat onderscheid wil maken bestaan darwinisten niet meer. Genetica is onderdeel van de evolutietheorie.quote:Je hebt darwinisten en neodarwinisten.
Wat is die doelgerichtheid dan? Dat is de belangrijkste vraag.quote:Ik ontken de evolutie natuurlijk niet, maar waar de een doelgerichtheid ziet
Daniel Dennett geeft een helder en uitgebreid antwoord op deze vraag in de lezing die ik kort hiervoor heb gepost.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is die doelgerichtheid dan? Dat is de belangrijkste vraag.
Ik wil het van Elzies horen natuurlijk. Met Dennett ben ik niet in discussie (gelukkig niet).quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daniel Dennett geeft een helder en uitgebreid antwoord op deze vraag in de lezing die ik kort hiervoor heb gepost.
Ik vrees dat je daar helemaal geen antwoord van gaat krijgen. Maar wie weet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik wil het van Elzies horen natuurlijk. Met Dennett ben ik niet in discussie (gelukkig niet).
Maar de video ga ik wel kijken.
Dit zou dan niet gelden voor jouw bijdragen aan dit topic?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 13:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Bovendien laten dit soort filmpjes zien wat ze willen wat je ziet. Het is bestemd voor gelijkgestemden. Het voegt mijnsinziens weinig toe tot de discussie zelf.
Is de essentie samen te vatten in minder dan 72 minuten? Of is er ergens een specifiek moment in de video waar hij het belangrijkste punt maakt?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:20 schreef Molurus het volgende:
Daniel Dennett geeft een helder en uitgebreid antwoord op deze vraag in de lezing die ik kort hiervoor heb gepost.
Voor wie de tijd wel heeft.
Het is vrij complexe materie. Maar om de super korte samenvatting te geven:quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:48 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Is de essentie samen te vatten in minder dan 72 minuten? Of is er ergens een specifiek moment in de video waar hij het belangrijkste punt maakt?
Goed voorbeeld, dit zet me wel aan het denken. Het komt op mij over als een verschil dat niet bestaat maar ik kan niet uitleggen waaromquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:04 schreef Molurus het volgende:
PS: ook schaakprogramma's kun je op die manier bekijken.
De vraag "waarom speelt het programma 10. Txf8?" kun je in principe zien in beide contexten, afhankelijk van op welk niveau je ernaar kijkt.
Een programmeur zal er vermoedelijk vooral in context 1) naar kijken. Een grootmeester eerder in context 2).
Het is niet alsof de programmeur dat beter of slechter ziet dan de grootmeester. Bovendien begrijpt de programmeur vrijwel niks van schaken en de grootmeester mogelijk nog veel minder van computercode.
Het zijn eenvoudig verschillende complementaire manieren om naar hetzelfde te kijken.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Doelmatigheid is een grofmazige abstracte interpretatie van iets dat in detail bekeken gewoon een mechanisme is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goed voorbeeld, dit zet me wel aan het denken. Het komt op mij over als een verschil dat niet bestaat maar ik kan niet uitleggen waarom.
Exact, helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:19 schreef Molurus het volgende:
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Doelmatigheid is een grofmazige abstracte interpretatie van iets dat in detail bekeken gewoon een mechanisme is.
Dat klopt, en daar komt de (krachtige) illusie vandaan waar Elzies onder anderen in trapt. Ik vind het altijd wel een interessante vraag waarom mensen zo graag 'agency' zien in allerlei fenomenen. Michael Shermer heeft daar wel een interessante theorie over.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Doelmatigheid is een grofmazige abstracte interpretatie van iets dat in detail bekeken gewoon een mechanisme is.
Zoals gezegd, het ene perspectief is niet per se beter dan de andere. Het is afhankelijk van wat je ermee probeert te bereiken welk perspectief beter werkt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt, en daar komt de (krachtige) illusie vandaan waar Elzies onder anderen in trapt. Ik vind het altijd wel een interessante vraag waarom mensen zo graag 'agency' zien in allerlei fenomenen. Michael Shermer heeft daar wel een interessante theorie over.
Exact. Dat is trouwens ook het punt dat Bas Haring hier maakt (geweldige presentatie ook):quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:22 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Exact, helemaal mee eens.
Net zo kun je hersenen zowel zien als gedachten, emoties, bewustzijn, enzovoort, als ook een berg chemische reacties. Dat eerste komt voort uit (wordt gemanifesteerd door) het tweede. Het is allebei hetzelfde, op een ander niveau bekeken. Dus in die zin is bewustzijn e.d. geen aparte, onafhankelijk aanwezige factor.
En ik denk dus hetzelfde over de "vrije" wil.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |