abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165745236
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:17 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Want die twee sluiten elkaar uit :?

Het zou sowieso prima allemaal een toevallige samenloop van omstandigheden kunnen zijn. En dat we daarnaast aan sommige zelforganiserende vermogens een persoonlijkheid toekennen is meer een gradueel verschil. Naarmate er meer sprake is van een "zelf" of subjectiviteit, heeft dat zin of betekenis, maar dat doet uiteraard niets af aan het feit dat dat evengoed prima een toevallige samenloop van omstandigheden kan zijn.
Ik lees toch graag een iets betere onderbouwing dan de geloofsopvatting dat er sprake zijn van een toevallige samenloop van omstandigheden. Dat klinkt hetzelfde wanneer iemand roept dat God erachter zit maar dit vervolgens niet weet toe te lichten. :')

Zelf of subjectiviteit is slechts een kenmerk van een zelf organiserend vermogen. Ik betwijfel of graduele verschillen er werkelijk toe doen. Vroeger zagen we ons mensen als evolutionair hoogtepunt, maar binnen de biologische keten vervullen we net zo'n rol als alle andere organismen. Feitelijk zijn we opgebouwd middels meerdere organismen want zonder de aanwezigheid van bepaalde bacteriën in mijn darmen zou de gemiddelde mens niet eens kunnen bestaan.
pi_165745933
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:32 schreef Elzies het volgende:
Ik lees toch graag een iets betere onderbouwing dan de geloofsopvatting dat er sprake zijn van een toevallige samenloop van omstandigheden. Dat klinkt hetzelfde wanneer iemand roept dat God erachter zit maar dit vervolgens niet weet toe te lichten. :')
Ja je hebt al vaker blijk gegeven niet te snappen wat evolutie is of hoe natuurlijke selectie werkt. Steeds de bewering blijven herhalen dat het een geloofsopvatting is (of vergelijken met "God :')") maakt je bezwaar niet minder onzinnig.

Je lijkt 'toevallige samenloop van omstandigheden' nog steeds te zien als een soort vergezochte noodgreep om een gat van onwetendheid in te vullen. Zoals al eerder gezegd, misschien moeten we daar dan een keer een apart topic aan wijden. Ik wil het met alle plezier toelichten maar dat valt een beetje buiten de scope van dit onderwerp.

quote:
Zelf of subjectiviteit is slechts een kenmerk van een zelf organiserend vermogen. Ik betwijfel of graduele verschillen er werkelijk toe doen.
Ik kan prima een zelforganiserend computerprogramma schrijven waaraan jij waarschijnlijk geen zelf of subjectiviteit zou toeschrijven.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 11:42:55 #128
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165746108
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 09:39 schreef Elzies het volgende:

[..]

Sorry, maar 1 uur en 12 minuten? Daar heb ik echt geen tijd voor.
Kwestie van prioriteiten. Je hebt kennelijk wel een veelvoud van die tijd om hier allerlei stromannen op te pennen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165749018
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 11:27 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Ja je hebt al vaker blijk gegeven niet te snappen wat evolutie is of hoe natuurlijke selectie werkt. Steeds de bewering blijven herhalen dat het een geloofsopvatting is (of vergelijken met "God :')") maakt je bezwaar niet minder onzinnig.

Je lijkt 'toevallige samenloop van omstandigheden' nog steeds te zien als een soort vergezochte noodgreep om een gat van onwetendheid in te vullen. Zoals al eerder gezegd, misschien moeten we daar dan een keer een apart topic aan wijden. Ik wil het met alle plezier toelichten maar dat valt een beetje buiten de scope van dit onderwerp.

[..]

Ik kan prima een zelforganiserend computerprogramma schrijven waaraan jij waarschijnlijk geen zelf of subjectiviteit zou toeschrijven.
Volgens mij ben je fan van de serie Persons of Interest. Daar worden meer van dit soort fabeltjes aan de man gebracht. :')

Van mij mag je geloven dat evolutie werkt op basis van een toevallige samenloop van omstandigheden, net zoals een religieus persoon overal Gods hand ziet.

Als geloofsopvatting prima, (mijn part gooi je er een filosofisch sausje overheen) maar een dichtgetimmerde wetenschap? Allerminst.

Ook binnen de evolutietheorie bestaan verschillende stromingen en opvattingen. Die zijn telkens met nieuwe technologische ontwikkelingen aan veranderingen onderhevig. Het is dus bij verre een dichtgetimmerd geheel wat af is.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 13:54:55 #130
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165749101
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 11:27 schreef lnloggen het volgende:

[..]

In zijn beleving is het de oorsprong van het systeem die bepalend is voor de mogelijke aanwezigheid van een 'zelf' of 'subjectiviteit', en niet zozeer de aard van het systeem.

Kortom: A en B kunnen volledig identiek zijn, als A gemaakt is door mensen en B niet dan is dat voor hem een relevant verschil.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom hij dat denkt, maar zo lijkt hij daar tegenaan te kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 04-10-2016 15:14:38 ]
pi_165749132
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 11:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kwestie van prioriteiten. Je hebt kennelijk wel een veelvoud van die tijd om hier allerlei stromannen op te pennen.
Ik heb echt geen tijd voor dit soort lange filmpjes. Kan daar beter eerlijk in zijn dan dat ik doe alsof ik ze heb bekeken. Bovendien laten dit soort filmpjes zien wat ze willen wat je ziet. Het is bestemd voor gelijkgestemden. Het voegt mijnsinziens weinig toe tot de discussie zelf.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 14:02:51 #132
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165749275
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 13:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Volgens mij ben je fan van de serie Persons of Interest. Daar worden meer van dit soort fabeltjes aan de man gebracht. :')
Eh, wat? Vloeken in de kerk wat mij betreft dit. Het is trouwens Person of Interest.

quote:
Van mij mag je geloven dat evolutie werkt op basis van een toevallige samenloop van omstandigheden, net zoals een religieus persoon overal Gods hand ziet.
Wat? Wie gelooft dat dan? Volgens mij alleen mensen die proberen de evolutietheorie te ontkrachten (zonder succes uiteraard). Evolutie door natuurlijke selectie is het absoluut niet willekeurig.
quote:
Ook binnen de evolutietheorie bestaan verschillende stromingen en opvattingen.
Noem er een.
quote:
Die zijn telkens met nieuwe technologische ontwikkelingen aan veranderingen onderhevig. Het is dus bij verre een dichtgetimmerd geheel wat af is.
Er is geen enkele wetenschappelijke theorie zo goed als 'af' als de evolutietheorie. Als je het daar niet mee eens bent kom maar op, ik kan al je vragen beantwoorden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_165749580
quote:
9s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Eh, wat? Vloeken in de kerk wat mij betreft dit. Het is trouwens Person of Interest.

[..]

Wat? Wie gelooft dat dan? Volgens mij alleen mensen die proberen de evolutietheorie te ontkrachten (zonder succes uiteraard). Evolutie door natuurlijke selectie is het absoluut niet willekeurig.

[..]

Noem er een.

[..]

Er is geen enkele wetenschappelijke theorie zo goed als 'af' als de evolutietheorie. Als je het daar niet mee eens bent kom maar op, ik kan al je vragen beantwoorden.
Inderdaad, het is Person of Interest. :)
Desalniettemin is het een leuke serie, maar wel met een science fiction kenmerk. Een schaakcomputer zonder menselijke programmeur is als een lege metalen doos afkomstig van de loopband van de desbetreffende fabriek. Zo'n omhulsel vergelijken met een menselijke persoonlijkheid.... Maar leuk geprobeerd. :')

Je hebt darwinisten en neodarwinisten. Bovendien was Darwin niet de originele uitvinder van de evolutietheorie. Hij jatte hoofdzakelijk veel ideeën van anderen. Technologische ontwikkelingen als de genetica hebben een ruimer beeld gegeven omtrent evolutionaire processen. Ook van onze eigen soort. Werd een aantal decennia geleden de Neanderthaler nog geportretteerd als een hersenloze aap, nu weten we dat specifieke groepen mensen het Neanderthaler-gen bij zich dragen.

Ik ontken de evolutie natuurlijk niet, maar waar de een doelgerichtheid ziet, ziet de verstokte determinist een toevallige samenloop van omstandigheden. Beide individuele geloofsopvattingen die je wetenschappelijk niet kunt dichttimmeren. Daarom hoort determinisme ook thuis binnen de filosofische hoek.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 15:12:50 #134
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165750717
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:18 schreef Elzies het volgende:

[..]

Inderdaad, het is Person of Interest. :)
Desalniettemin is het een leuke serie, maar wel met een science fiction kenmerk.
Het is dan ook een science-fictionserie. Niet zo gek dus.

quote:
Je hebt darwinisten en neodarwinisten.
Als je dat onderscheid wil maken bestaan darwinisten niet meer. Genetica is onderdeel van de evolutietheorie.
Wat je over Darwin zegt is verder kul. Hij werkte samen met veel andere wetenschappers maar het originele idee van de theorie kwam toch echt bij hem als eerste vandaan.

quote:
Ik ontken de evolutie natuurlijk niet, maar waar de een doelgerichtheid ziet
Wat is die doelgerichtheid dan? Dat is de belangrijkste vraag.

Ik ben geen verstokte determinist.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 15:20:48 #135
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165750900
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat is die doelgerichtheid dan? Dat is de belangrijkste vraag.
Daniel Dennett geeft een helder en uitgebreid antwoord op deze vraag in de lezing die ik kort hiervoor heb gepost.

Voor wie de tijd wel heeft. :D
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 15:25:14 #136
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165751011
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daniel Dennett geeft een helder en uitgebreid antwoord op deze vraag in de lezing die ik kort hiervoor heb gepost.
Ik wil het van Elzies horen natuurlijk. Met Dennett ben ik niet in discussie (gelukkig niet).

Maar de video ga ik wel kijken :+.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 15:27:16 #137
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165751063
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik wil het van Elzies horen natuurlijk. Met Dennett ben ik niet in discussie (gelukkig niet).

Maar de video ga ik wel kijken :+.
Ik vrees dat je daar helemaal geen antwoord van gaat krijgen. Maar wie weet. :)
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 15:42:28 #138
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165751342
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 13:56 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bovendien laten dit soort filmpjes zien wat ze willen wat je ziet. Het is bestemd voor gelijkgestemden. Het voegt mijnsinziens weinig toe tot de discussie zelf.
Dit zou dan niet gelden voor jouw bijdragen aan dit topic?

Ik ben het volledig eens met elk woord dat Dennett erover zegt in deze lezing. Ik zie geen toegevoegde waarde in het overschrijven daarvan, maar het lijkt me wel degelijk relevant voor deze discussie.

Als je doel is een discussie met gelijkgestemden en je geen toegevoegde waarde ziet in andere meningen dan gaat er iets niet goed.
pi_165751429
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:20 schreef Molurus het volgende:

Voor wie de tijd wel heeft. :D
Is de essentie samen te vatten in minder dan 72 minuten? Of is er ergens een specifiek moment in de video waar hij het belangrijkste punt maakt?
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 15:56:11 #140
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165751575
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:48 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Is de essentie samen te vatten in minder dan 72 minuten? Of is er ergens een specifiek moment in de video waar hij het belangrijkste punt maakt?
Het is vrij complexe materie. Maar om de super korte samenvatting te geven:

Er zijn twee soorten "waarom?" vragen:

1) "Hoe komt het dat....?" Dit gaat over de vraag: hoe gebeuren dingen? Het antwoord op dit type vraag is een "process narrative". Bijvoorbeeld "waarom drijft ijs?" Dan kun je een leuk verhaaltje ophangen over de dichtheid van water en ijs, zwaartekracht, etc. Puur mechanische processen.

2) "Waarvoor ... ?" Deze vraag gaat over een doel dat achter een gebeurtenis zit. Bijvoorbeeld "Waarom geef je die camera aan mij?" Deze vraag gaat niet zozeer over hoe het gebeurt maar over het doel, de intentie die achter die handeling zit.

In veel gevallen is het glashelder in welke categorie een "waarom?" vraag valt. Er zijn echter ook legio gevallen waarin dat niet duidelijk is. En in de evolutie van soorten zien we een graduele transitie van 1) naar 2). Waar we in het gedrag van bijvoorbeeld planten vooral denken aan de eerste categorie gaat het bij (specifiek) gedrag van zoogdieren eerder over 2).

Deze lezing gaat over hoe deze categorieën niet strikt gescheiden zijn maar geheel gradueel in elkaar over lopen, en dat het dus een illusie is om te denken dat die twee fundamenteel verschillend zijn.

Hopelijk dat ik zo enigszins de kern van de lezing heb samengevat. ;)
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 17:04:36 #141
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165752584
PS: ook schaakprogramma's kun je op die manier bekijken.

De vraag "waarom speelt het programma 10. Txf8?" kun je in principe zien in beide contexten, afhankelijk van op welk niveau je ernaar kijkt.

Een programmeur zal er vermoedelijk vooral in context 1) naar kijken. Een grootmeester eerder in context 2).

Het is niet alsof de programmeur dat beter of slechter ziet dan de grootmeester. Bovendien begrijpt de programmeur vrijwel niks van schaken en de grootmeester mogelijk nog veel minder van computercode.

Het zijn eenvoudig verschillende complementaire manieren om naar hetzelfde te kijken.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 17:09:51 #142
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165752668
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 17:04 schreef Molurus het volgende:
PS: ook schaakprogramma's kun je op die manier bekijken.

De vraag "waarom speelt het programma 10. Txf8?" kun je in principe zien in beide contexten, afhankelijk van op welk niveau je ernaar kijkt.

Een programmeur zal er vermoedelijk vooral in context 1) naar kijken. Een grootmeester eerder in context 2).

Het is niet alsof de programmeur dat beter of slechter ziet dan de grootmeester. Bovendien begrijpt de programmeur vrijwel niks van schaken en de grootmeester mogelijk nog veel minder van computercode.

Het zijn eenvoudig verschillende complementaire manieren om naar hetzelfde te kijken.
Goed voorbeeld, dit zet me wel aan het denken. Het komt op mij over als een verschil dat niet bestaat maar ik kan niet uitleggen waarom :P.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 17:14:21 #143
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165752741
Voor elk complex systeem heb je die verschillende invalshoeken..

Een auto is tegelijkertijd zowel een verzameling onderdelen als een comfortabel vervoermiddel.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 17:19:37 #144
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165752855
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 17:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Goed voorbeeld, dit zet me wel aan het denken. Het komt op mij over als een verschil dat niet bestaat maar ik kan niet uitleggen waarom :P.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Doelmatigheid is een grofmazige abstracte interpretatie van iets dat in detail bekeken gewoon een mechanisme is.
pi_165752869
OK, helder. Ik zou manier 2 een functionele, abstracte interpretatie willen noemen, en wat je op dat niveau beschrijft is niet een op zichzelf staand element of onafhankelijke factor in het geheel, maar een emergente eigenschap. Hij is er wel, maar het is geen uit zichzelf werkzame kracht.

Goede zetten doen in een schaakpartij is in essentie een gevolg van die fundamentelere laag.

In evolutie is het ontwikkelen van organismen met een hogere overlevingskans, ook geen factor of kracht die van zichzelf aanwezig is. Het is een emergente eigenschap die statistisch gezien volgt uit het bij elkaar gooien van heel veel individuen die allemaal een beetje willekeurig muteren.
pi_165752917
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 17:19 schreef Molurus het volgende:
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Doelmatigheid is een grofmazige abstracte interpretatie van iets dat in detail bekeken gewoon een mechanisme is.
Exact, helemaal mee eens.

Net zo kun je hersenen zowel zien als gedachten, emoties, bewustzijn, enzovoort, als ook een berg chemische reacties. Dat eerste komt voort uit (wordt gemanifesteerd door) het tweede. Het is allebei hetzelfde, op een ander niveau bekeken. Dus in die zin is bewustzijn e.d. geen aparte, onafhankelijk aanwezige factor.

En ik denk dus hetzelfde over de "vrije" wil.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 17:24:20 #147
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165752943
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 17:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat klopt, en daar komt de (krachtige) illusie vandaan waar Elzies onder anderen in trapt. Ik vind het altijd wel een interessante vraag waarom mensen zo graag 'agency' zien in allerlei fenomenen. Michael Shermer heeft daar wel een interessante theorie over.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 17:31:52 #148
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165753044
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 17:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat klopt, en daar komt de (krachtige) illusie vandaan waar Elzies onder anderen in trapt. Ik vind het altijd wel een interessante vraag waarom mensen zo graag 'agency' zien in allerlei fenomenen. Michael Shermer heeft daar wel een interessante theorie over.
Zoals gezegd, het ene perspectief is niet per se beter dan de andere. Het is afhankelijk van wat je ermee probeert te bereiken welk perspectief beter werkt.

Als je tracht te begrijpen waarom een schaakprogramma Txf8 speelt dan werkt het perspectief van de grootmeester - het perspectief van doelmatigheid - heel veel beter dan het perspectief van de programmeur.

Een programmeur die dat op code niveau gaat analyseren zal nooit tot een echt begrip van die zet komen.

Je kunt het een illusie noemen, maar voor een illusie werkt het wel verdomd goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 04-10-2016 19:11:01 ]
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 17:33:14 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_165753076
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 17:22 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Exact, helemaal mee eens.

Net zo kun je hersenen zowel zien als gedachten, emoties, bewustzijn, enzovoort, als ook een berg chemische reacties. Dat eerste komt voort uit (wordt gemanifesteerd door) het tweede. Het is allebei hetzelfde, op een ander niveau bekeken. Dus in die zin is bewustzijn e.d. geen aparte, onafhankelijk aanwezige factor.

En ik denk dus hetzelfde over de "vrije" wil.
Exact. Dat is trouwens ook het punt dat Bas Haring hier maakt (geweldige presentatie ook):

pi_165753211
De illusie van vrije wil is genoeg voor verantwoordelijkheid. Dus de premisse uit de OP klopt niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')