abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165294637
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 15:14 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is het hele idee van belastingen, dat ze niet vrijwillig zijn, en die gaan op aan allerlei dingen waar jij en ik de meerwaarde niet van zien.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Individuele vrijheid is een belangrijk goed.
  dinsdag 13 september 2016 @ 15:54:50 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165294645
Ik vind dit eigenlijk nog de meest zorgelijke van dat hele referendumplan:

quote:
Als burgers zich voor een bepaalde maatregel uitspreken, zou dat meteen in de grondwet moeten worden opgenomen.
Wat is dan nog het verschil tussen wet en grondwet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165294959
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 15:43 schreef DUTCHKO het volgende:
En schijnbaar zijn de Zwitsers wel volwassen en intelligent genoeg om dit aan te kunnen.
Dat krijg je als een land niet aan het EU-infuus ligt; dan wordt een land wat onafhankelijker en leert men er nadenken. :)
pi_165295104
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
Referendum over de vraag of Wilders zijn beveiliging zelf moet betalen zodat er meer geld vrijkomt voor de verzorging van bejaarden die nu maar 1x in de week kunnen schijten.
Dat is wel de domste reactie die ik tijden heb gehoord 8)7
Je weet dat de PVV tegen de bezuinigingen in de ouderenzorg is ?

Om dan zijn beveiliging stop te zetten is ook zo wat, is 1 dode politicus nog niet genoeg voor links Nederland ?
Moeten er nog meer kogels van links komen ?
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2016 09:36 schreef Gutmensch het volgende:
Het werkt helemaal niet prima in Zwitserland, het verlamt vooral de regering.
Dat komt omdat de regering iets anders wil dan de burgers, zou niet moeten kunnen hé in een democratie ?
https://universonline.nl/(...)um-is-een-blijvertje
quote:
Jeroen Hendrikx, student bestuurskunde en voorzitter van de JOVD Hart van Brabant, denkt daar anders over. Hij vindt dat de representatieve democratie met verkiezingen op verschillende niveaus prima werkt. "Het referendum werkt juist verlammend voor besluitvorming van soms heel belangrijke zaken. Mensen stemmen over zaken die al besloten zijn door de vertegenwoordigers die het volk zelf heeft gekozen... "
Als de volksvertegenwoordigers er anders over denken dan het volk wat hun gekozen heeft dan doen ze hun werk niet goed, prima om dat tussentijds even te corrigeren.

[ Bericht 33% gewijzigd door bluemoon23 op 13-09-2016 16:18:52 ]
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:10:42 #105
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_165295193
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat krijg je als een land niet aan het EU-infuus ligt; dan wordt een land wat onafhankelijker en leert men er nadenken. :)
Dus de EU is schadelijk voor een land, zie je maar weer.
pi_165295304
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:10 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Dus de EU is schadelijk voor een land, zie je maar weer.
Ik ben geen voorstander van de EU, maar hoe in godsnaam kun je de conclusie trekken dat de burgers in Zwitserland verlichter stemmen omdat ze geen lid van de EU zijn?

Zijn het de chemtrails die ons dom houden? Of zit het in de vaccinatie?

Echt, de gevolgtrekkingen raken kant noch wal. Dat je ergens last van hebt betekent niet dat alles wat ze hebben op de plek waar ze daar geen last van hebben automatisch beter is. Over wensdenken gesproken...
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:22:20 #107
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_165295566
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben geen voorstander van de EU, maar hoe in godsnaam kun je de conclusie trekken dat de burgers in Zwitserland verlichter stemmen omdat ze geen lid van de EU zijn?

Zijn het de chemtrails die ons dom houden? Of zit het in de vaccinatie?

Echt, de gevolgtrekkingen raken kant noch wal. Dat je ergens last van hebt betekent niet dat alles wat ze hebben op de plek waar ze daar geen last van hebben automatisch beter is. Over wensdenken gesproken...
Volgens mij draaf je nu wel erg door.
Ik ben een groot voorstander van Democratie en referenda.
En wat de Zwitsers doen is de meest zuivere vorm van Democratie die ik ken.

Ik snap wel wat Wilders wil want die gaat meteen een referenda uitschrijven tegen asielzoekers, islam etc.
En daar zijn de meeste politici doodsbenauwd voor want stel je voor dat.....
Maar als de meerderheid van NL een bepaalde mening heeft wie zijn dan die politici om dit tegen te houden?
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:23:09 #108
346939 Janneke141
pi_165295588
De meest zuivere vorm van democratie hoeft nog niet de meest werkbare vorm te zijn hè.
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:42:31 #109
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_165296103
Zolang er een toetsingsverbod in de Grondwet staat vind ik het prima dat een referendumuitkomst gelijk in de Grondwet wordt opgenomen.

De rechter mag wetgeving niet toetsen aan de Grondwet, dus dat heeft dan geen enkel effect.
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:43:17 #110
346939 Janneke141
pi_165296126
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:42 schreef freako het volgende:
Zolang er een toetsingsverbod in de Grondwet staat vind ik het prima dat een referendumuitkomst gelijk in de Grondwet wordt opgenomen.

De rechter mag wetgeving niet toetsen aan de Grondwet, dus dat heeft dan geen enkel effect.
Maar keldert het belang van de grondwet dan niet erg hard?
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:46:24 #111
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_165296207
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar keldert het belang van de grondwet dan niet erg hard?
Och, zolang politici er geen bezwaar in zien om allerlei proefballonnetjes te opperen die rechtstreeks tegen de Grondwet ingaan moet je je afvragen hoeveel belang er nu aan wordt gehecht.
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:46:31 #112
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_165296211
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:23 schreef Janneke141 het volgende:
De meest zuivere vorm van democratie hoeft nog niet de meest werkbare vorm te zijn hè.
Nee maar wat deze Regering in 4 jaar heeft "gepresteerd" is indrukwekkend.
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:46:31 #113
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165296212
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:22 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ik snap wel wat Wilders wil want die gaat meteen een referenda uitschrijven tegen asielzoekers, islam etc.
Maar als de meerderheid van NL een bepaalde mening heeft wie zijn dan die politici om dit tegen te houden?
Onder andere diverse internationale verdragen.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:48:00 #114
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_165296258
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:46 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Onder andere diverse internationale verdragen.
Juist.
Er wordt nu al vaak gemopperd op Brussel met haar leuke wetgevingen dus daar zijn we dan ook meteen van af.
Uiteraard zal er een referendum komen tegen de EU en dat is helemaal de schrik van de politici.
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:50:12 #115
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165296316
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:48 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Juist.
Er wordt nu al vaak gemopperd op Brussel met haar leuke wetgevingen dus daar zijn we dan ook meteen van af.
Uiteraard zal er een referendum komen tegen de EU en dat is helemaal de schrik van de politici.
Het zou dan ook bijzonder slecht zijn voor Nederland om uit de EU te stappen.

Dat is nou typisch zo'n beslissing die zulke diepgravende consequenties heeft dat je die aan experts moet overlaten.
Evenals de meeste andere verdragen trouwens.
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:52:12 #116
346939 Janneke141
pi_165296364
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:50 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Dat is nou typisch zo'n beslissing die zulke diepgravende consequenties heeft dat je die aan experts moet overlaten.
Leg dat maar eens uit aan Henk en Ingrid.
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:53:29 #117
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_165296392
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:50 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Jeetje wat een kul.
Brussel is een dictatoriaal zooitje griezels die het steeds slechter doen en IEDEREEN in de EU het bloed onder de nagels halen.

Laat ik het zo zeggen: NIEMAND is tegen de EU maar wel in deze vorm.
En wat dat betreft mag daar wel eens een referendum over losgelaten worden of NL zo wil doorgaan met deze EU.
  dinsdag 13 september 2016 @ 16:54:56 #118
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165296432
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg dat maar eens uit aan Henk en Ingrid.
De post na de jouwe geeft al aan dat dat onmogelijk is.
Daarom ben ik zeer tegen referenda.
pi_165296565
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:22 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

De aloude vraag: als men democratisch besluit de democratie op te heffen, moet dit dan kunnen?

Geen vluchtelingen en geen islam zijn katvangers. Lokkertjes om mensen op vrijheidsinperkende maatregelen te laten stemmen. Een referendum klinkt heel democratisch, maar is nog steeds een politiek instrument om bepaald beleid af te dwingen, niet door de burgers, maar door bepaalde partijen aan linker- en rechterkant die het volk voor het karretje spannen. Een simpele vraag die veel verregaander gevolgen heeft dan enkel de stem voor of tegen.

Op sommige punten weten mensen inderdaad niet wat goed voor hun is. Niet elk referendum is slecht of kan alleen maar een slechte uitkomst hebben. Maar alleen al de mogelijkheid dat er eentje tussen zit waardoor mensen zichzelf vrijheden af kunnen nemen is genoeg reden om ze niet te willen. Net als dat de doodstraf voor sommige mensen niet meer dan verdiend is. Maar dat er daarmee een risico ontstaat dat je onschuldigen executeert is meer dan genoeg reden waarom je de doodstraf eigenlijk niet moet willen.
  dinsdag 13 september 2016 @ 17:12:38 #120
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_165296816
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:01 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

De aloude vraag: als men democratisch besluit de democratie op te heffen, moet dit dan kunnen?

Geen vluchtelingen en geen islam zijn katvangers. Lokkertjes om mensen op vrijheidsinperkende maatregelen te laten stemmen. Een referendum klinkt heel democratisch, maar is nog steeds een politiek instrument om bepaald beleid af te dwingen, niet door de burgers, maar door bepaalde partijen aan linker- en rechterkant die het volk voor het karretje spannen. Een simpele vraag die veel verregaander gevolgen heeft dan enkel de stem voor of tegen.

Op sommige punten weten mensen inderdaad niet wat goed voor hun is. Niet elk referendum is slecht of kan alleen maar een slechte uitkomst hebben. Maar alleen al de mogelijkheid dat er eentje tussen zit waardoor mensen zichzelf vrijheden af kunnen nemen is genoeg reden om ze niet te willen. Net als dat de doodstraf voor sommige mensen niet meer dan verdiend is. Maar de reden dat er daarmee een risico ontstaat dat je onschuldigen executeert is meer dan genoeg reden waarom wij de doodstraf niet kennen.
Kijk eens heel goed naar de referenda welke gehouden werden in Zwitserland. Vele uitkomsten waren verbazingwekkend.
Als je een onderwerp op de agenda zet en een maand lang daar over discussieerd in praatprogramma's, politieke uitzendingen etc. zodat de mensen bewust worden en hun hersentjes gaan gebruiken in de vorm van discussieren en luisteren naar elkaar, dan heb ik er alle vertrouwen in dat er juist gestemd wordt.
Maar als we allen maar mopperen, of helemaal geen zak meer doen dan moet je natuurlijk niet vreemd opkijken als er impopulaire maatregelen worden genomen door politici mede door geen enkele tegenstand van het luie niet nadenkende volk. (een droom voor de politici)
  dinsdag 13 september 2016 @ 17:16:29 #121
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165296907
Politici moeten af en toe gewoon ook impopulaire maatregelen nemen om het land draaiende te houden.
  dinsdag 13 september 2016 @ 17:18:00 #122
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165296941
Het is volslagen onzin dat er nooit genoeg democratie kan zijn.

Er kan wel degelijk teveel democratie zijn, dan wordt een land onbestuurbaar en gaan we er met z'n allen op achteruit.
  dinsdag 13 september 2016 @ 17:49:38 #123
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_165297610
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:18 schreef Gutmensch het volgende:
Het is volslagen onzin dat er nooit genoeg democratie kan zijn.

Er kan wel degelijk teveel democratie zijn, dan wordt een land onbestuurbaar en gaan we er met z'n allen op achteruit.
Dus met 4 referenda ben jij bang dat het land onbestuurbaar gaat worden?
Kom op zeg.
Hoe zou jij het vinden als volgend jaar Griekenland weer eens langskomt en dat wederom meer geld naar toe gaat en daarna aan de pensioenen wordt gezeten?
Lache he?
pi_165297881
Ik ben warm voorstander van bindende referenda, dus ik zie wel wat in dit plan. Zeker als het om gewichtige zaken zoals bijvoorbeeld internationale verdragen gaat. Ik twijfel wel of vier per jaar een juiste frequentie is om referenda te houden. Een voordeel is dat mensen zo gewend raken aan referenda waardoor de maatschappelijk aandacht kan verschuiven van het referendum zelf naar het onderwerp van het referendum. Een nadeel lijkt mij echter dat er niet altijd aanbod is van kwesties die naar mijn idee geschikt zijn voor referenda, maar wellicht dat het nieuwsbericht in de OP te summier is om de omgang met dat facet van het plan te belichten.
  dinsdag 13 september 2016 @ 18:10:54 #125
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165298006
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:49 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Dus met 4 referenda ben jij bang dat het land onbestuurbaar gaat worden?
Kom op zeg.
Hoe zou jij het vinden als volgend jaar Griekenland weer eens langskomt en dat wederom meer geld naar toe gaat en daarna aan de pensioenen wordt gezeten?
Lache he?
De vrede en welvaart in Europa behouden is mij behoorlijk wat waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')