Boris Johnson, voormalig burgermeester van een wereldstad en nu minBuZa.quote:
Man als je dat zelf niet stapt wordt het drie keer niks. Dit zijn geen bronnen, maar inspiratiemateriaal voor dwazen die geen profielwerkstuk maar een anti-EU betoog willen schrijven.quote:Op vrijdag 9 september 2016 19:27 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Boris Johnson, voormalig burgermeester van een wereldstad en nu minBuZa.
Thierry Baudet is gepromoveerd op 'Aanval op de natiestaat'.
Henk Wesseling was 29 jaar hoogleraar Algemene Geschiedenis in Leiden.
Yanis Varoufakis is niet alleen voormalig Griekse MinFin, maar ook voormalig professor Economie aan de universiteit van Cambridge, je weet wel, de beste uni van Europa.
Maar leg uit, wat bedoel je?
Ligt perfect in je straatje anders.quote:Op vrijdag 9 september 2016 19:28 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit een slechte grap is.
Een anti-EU betoog? Hoe kom je d'r bij?quote:Op vrijdag 9 september 2016 19:34 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Man als je dat zelf niet stapt wordt het drie keer niks. Dit zijn geen bronnen, maar inspiratiemateriaal voor dwazen die geen profielwerkstuk maar een anti-EU betoog willen schrijven.
Joh, ik ben eurosceptisch, dat klopt. Maar ik ben niet op voorhand tegen de EU. Ik heb de (politieke) EU het liefst hervormd, vanwege soevereiniteit.quote:Op vrijdag 9 september 2016 20:10 schreef DoubleDip het volgende:
Waarom je PWS doen over iets wat je liever weg hebt?
Daarbuiten, dit soort boeken zijn imo niet bepaald goede bronnen. Beter zoek je een meer informatief boek, of nog beter een meer wetenschappelijke bron (maar dat is mss wat hoog gegrepen voor een scholier.. Doe je havo of vwo?)
Hoofdvraag: In hoeverre zijn lidstaten van de EU soeverein?quote:Op vrijdag 9 september 2016 20:25 schreef BasEnAad het volgende:
Wat is je hoofdvraag?
En welke inslag? Economisch of politiek bijvoorbeeld?
Je begrijpt dat zulke boeken subjectief zijn en geen objectieve bron?
Dat vind ik een interessant onderwerp. Hoe bepaal je of een bron betrouwbaar is, zonder zelf 'de waarheid' al te kennen? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze op school het doen voorkomen dat dit vrij gemakkelijk is vast te stellen. Maar dat betwijfel ik ten zeerste.quote:
Lees AUB ook:quote:Op vrijdag 9 september 2016 17:59 schreef wegmetdeEU het volgende:
Beste FOK!ers,
En ik wil de volgende boeken nog lezen:
-Thierry Baudet, Aanval op de natiestaat
-Margaret Thatcher, Mijn jaren op Downing Street 10
Na het lezen van die boeken, weet je dat er 'heel wat meer hervormingen' nodig zijn. Die boeken zijn namelijk niet zomaar 'meningen'.quote:Op vrijdag 9 september 2016 20:31 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Joh, ik ben eurosceptisch, dat klopt. Maar ik ben niet op voorhand tegen de EU. Ik heb de (politieke) EU het liefst hervormd, vanwege soevereiniteit.
Ik doe havo
quote:Op vrijdag 9 september 2016 22:40 schreef Pokkelmans het volgende:
Nu verwacht niemand dat een havo profielwerkstuk een academisch onderbouwd betoog moet worden, maar toch. Zou je niet het idee hebben jezelf een beetje voor de gek te houden als je enkel meningen leest, en dan ook nog meningen die in jouw straatje passen?
Om het even hoe jij het zou karakteriseren. Het gaat er om dat het niet eens een poging is om een objectief verhaal op te zetten.quote:Op vrijdag 9 september 2016 22:49 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat wat Thatcher te zeggen heeft is even wat meer dan enkel een mening (vooral vergeleken met de mening van een FOK'er).
Misschien een beetje ambitieus voor een HAVO-leerling, maar kijk hier eens naar om te zien hoever de geschiedenis zich wel of niet herhaaltquote:Op vrijdag 9 september 2016 17:59 schreef wegmetdeEU het volgende:
Maar ik heb nog geen bron (op het boek van Yanis Varoufakis na) over de monetaire unie.
Totaal niet mee eens, want jij maakt een te snelle conclusie. Alleen omdat TS gaat voor een euro-kritische houding, kan je niet automatisch beweren dat het dan niet eens een poging is om een objectief verhaal te schrijven. Dat jij (en anderen) dat doen, is behoorlijk kortzichtig (en bevooroordeeld). Euro-kritiek kan namelijk ook heel goed objectief zijn. Alle FOK'ers hier weten te weinig over TS om te weten of hij wel/niet objectief gaat zijn. TS gaat zelf onderzoeken en dat zou men moeten stimuleren, ipv wat de meesten nu hier doen.quote:Op vrijdag 9 september 2016 22:59 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Om het even hoe jij het zou karakteriseren. Het gaat er om dat het niet eens een poging is om een objectief verhaal op te zetten.
Waarom geen video's?quote:Op vrijdag 9 september 2016 17:59 schreef wegmetdeEU het volgende:
Welk boek, welke website? Ik hoop dat jullie begrijpen dat mijn voorkeur ligt op een boek als bron, maar ik heb er niets op tegen om een website als bron te gebruiken, zolang het maar betrouwbaar is.
Ik heb het over het boek van Thatcher, mafkees.quote:Op vrijdag 9 september 2016 23:36 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Totaal niet mee eens, want jij maakt een te snelle conclusie. Alleen omdat TS gaat voor een euro-kritische houding, kan je niet automatisch beweren dat het dan niet eens een poging is om een objectief verhaal te schrijven. Dat jij (en anderen) dat doen, is behoorlijk kortzichtig (en bevooroordeeld). Euro-kritiek kan namelijk ook heel goed objectief zijn. Alle FOK'ers hier weten te weinig over TS om te weten of hij wel/niet objectief gaat zijn. TS gaat zelf onderzoeken en dat zou men moeten stimuleren, ipv wat de meesten nu hier doen.
Vergelijkbaar met je gekozen bronnen en ook lekker boos en tegen.quote:Op vrijdag 9 september 2016 19:28 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit een slechte grap is.
Soevereiniteit is eigenlijk een absoluut begrip, in de zin van dat een beetje soeverein niet bestaat. Maar praktisch is het natuurlijk wel relatief en vormen verdragen altijd in zekere zin een inperking. Daar komt nog bij dat je de soevereiniteit van bestuursorganen hebt, die van staten maar ook die van naties/volkeren of 'het vollk'. Ongetwijfeld hebben heel veel juristen en filosofen zich uitgesproken over wat soevereiniteit precies is, dat hoef je niet allemaal mee te nemen of te onderschrijven, maar je moet wel bepalen waar jij het precies over hebt.quote:Op vrijdag 9 september 2016 20:36 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Hoofdvraag: In hoeverre zijn lidstaten van de EU soeverein?
Inslag is dus politiek, maar ook een stukje economisch. De economische hoofdstukken zijn bedoeld om soevereiniteit in het eurobeleid te onderzoeken.
Bedankt voor de tips! En ik neem aan dat je 'rioolput EU' bedoelt?quote:Op vrijdag 9 september 2016 22:16 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Lees AUB ook:
• van de klokkenluider uit 1999: Paul van Buitenen - Strijd voor Europa (1999)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_van_Buitenen
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Anti-fraud_Office
• Joep Dohmen - Europese idealisten (1999)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joep_Dohmen_(journalist)
en eventueel
• Andreas Oldag and Hans-Martin Tillack - Raumschiff Brüssel. Wie die Demokratie in Europa scheitert (2003). Vooral hoe de EU met Hans-Martin Tillack omging, was behoorlijk confronterend, al is er nu niet meer zoveel over te vinden. https://en.wikipedia.org/wiki/Hans-Martin_Tillack
En dan dat dingetje wat geenstijl deed een paar jaar geleden met Tom Staal en Daniel van der Stoep. Dat was een herhaling van vele nieuwszenders zoals de de BCC die dat volgens mij al in 1979 deed.
[..]
Na het lezen van die boeken, weet je dat er 'heel wat meer hervormingen' nodig zijn. Die boeken zijn namelijk niet zomaar 'meningen'.
'Laat de leeuw niet in zijn hempje staan' lijkt me een mooi boek. Straks kijken of hij bij de boekhandel is.quote:Op vrijdag 9 september 2016 23:08 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Misschien een beetje ambitieus voor een HAVO-leerling, maar kijk hier eens naar om te zien hoever de geschiedenis zich wel of niet herhaalt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Latijnse_muntunie
https://en.wikipedia.org/wiki/Latin_Monetary_Union
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scandinavische_Monetaire_Unie
Maar anders heb je iig dit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_en_Monetaire_Unie
En is het altijd interessant om te kijken wat er in het verleden is geschreven:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rden-7538476-a626621
Maar ik zoek nog voor je (en voor mij) en vind iets wat ik nog niet ken:
https://www.bol.com/nl/p/(...)an/9200000026888693/
Jammer dat het nog niet zo oud is...
Maar daardoor luister ik wel iets heel interessants
Lekker Orwelliaans allemaal. Hoor de parallellen, zelfs met de FOK'ers hier die lekker bekrompen/zuur op jou reageren.
Het is inderdaad om een hoofdstuk over soevereiniteit te schrijven.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Soevereiniteit is eigenlijk een absoluut begrip, in de zin van dat een beetje soeverein niet bestaat. Maar praktisch is het natuurlijk wel relatief en vormen verdragen altijd in zekere zin een inperking. Daar komt nog bij dat je de soevereiniteit van bestuursorganen hebt, die van staten maar ook die van naties/volkeren of 'het vollk'. Ongetwijfeld hebben heel veel juristen en filosofen zich uitgesproken over wat soevereiniteit precies is, dat hoef je niet allemaal mee te nemen of te onderschrijven, maar je moet wel bepalen waar jij het precies over hebt.
Sowieso geldt natuurlijk 'in der Beschränkung zeigt sich der Meister'. je kunt binnen de context van wat voor schoolwerkstuk dan ook niet alle soevereiniteitskwesties rond de EU bespreken. Sterker nog, hoe hoger het niveau, des te beperkender is de vraagstelling. In groep 7 kwam je misschien nog weg met een spreekbeurt over "Amerika", in de 6e van het gymnasium zal je veel meer moeten inzoomen om een onderwerp kleiner te maken zodat je het op een voldoende niveau kunt behandelen.
Ik zou zeggen beperk het onderwerp tot het begrotingsrecht in/van Griekenland, dat is waar het op scherp staat in de recente geschiedenis en je zou kunnen spreken van de afwezigheid van enige soevereiniteit terzake. Je zou het ook kunnen koppelen aan de vraag of het begrotingsrecht niet het wezen van de soevereiniteit vormt. Immers waren het traditoneel vorsten die soeverein waren, niet de staat zelf maar diens absoluut heerser. Die zou je een bestuursorgaan kunnen noemen en dan heb je het dus over de soevereiniteit van een bestuursorgaan. Onder Nederlandse staatsrechtgeleerden wordt over het algemeen het verkrijgen door de 2e kamer van het begrotingsrecht, het recht om de rijksbegroting goed of af te keuren, gezien als het punt waarop Nederland een democratie werd en de soevereiniteit verschoof van de koning naar de kamer.
Je kunt ook op iets anders focussen, maar zoom wel in.
Ben het hier misschien wel mee eens. Het is een leeropdracht en het gaat er vooral om of er een goede onderbouwing onder het antwoord op de vraag zit. Van daaruit kan weer verder gediscussieerd worden en kan er natuurlijk iemand de andere kant van het verhaal tegenover zetten.quote:Op vrijdag 9 september 2016 23:36 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Totaal niet mee eens, want jij maakt een te snelle conclusie. Alleen omdat TS gaat voor een euro-kritische houding, kan je niet automatisch beweren dat het dan niet eens een poging is om een objectief verhaal te schrijven. Dat jij (en anderen) dat doen, is behoorlijk kortzichtig (en bevooroordeeld). Euro-kritiek kan namelijk ook heel goed objectief zijn. Alle FOK'ers hier weten te weinig over TS om te weten of hij wel/niet objectief gaat zijn. TS gaat zelf onderzoeken en dat zou men moeten stimuleren, ipv wat de meesten nu hier doen.
Ik denk dat hij een serieus werkstukje op moet leverenquote:Op zaterdag 10 september 2016 17:13 schreef Nintex het volgende:
The Nazi Roots of the Brussels EU is een interessante. Richt zich op de eerste president van de EU commisie: Hallstein. Een Nazi die samenwerkte met IG Farben om het Europa van na de oorlog vorm te geven.
Zijn visie uit 1939 ‘Gross Deutschland als Rechtseinheit’ is praktisch de achterliggende ideologie van de EU.
Daar is mijn docent het hoogstwaarschijnlijk mee eensquote:Op zaterdag 10 september 2016 17:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij een serieus werkstukje op moet leveren
Een invloedrijke Belgische politicus die in de jaren negentig Eurocommissaris was en die een zeer belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de interne markt.quote:Op zaterdag 10 september 2016 13:53 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Ik ken hem niet. Kan je uitleggen wie Karel van Miert is?
Als je zuur en voor bent, weet je niet of de ander boos en tegen is.quote:Op zaterdag 10 september 2016 09:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met je gekozen bronnen en ook lekker boos en tegen.
Thanksquote:Op zaterdag 10 september 2016 17:13 schreef Nintex het volgende:
The Nazi Roots of the Brussels EU is een interessante. Richt zich op de eerste president van de EU commisie: Hallstein. Een Nazi die samenwerkte met IG Farben om het Europa van na de oorlog vorm te geven.
Zijn visie uit 1939 ‘Gross Deutschland als Rechtseinheit’ is praktisch de achterliggende ideologie van de EU.
Dat van Tom Staal? Ja zal wel. Het is alleen diverse keer eerder gedaan, maar niet dat de gevestigde Nederlandse media daarvan ons op de hoogte brengt. Dat boek van Dohmen kaart dat en alle andere belangrijke aspecten goed aan.quote:Op zaterdag 10 september 2016 13:48 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips! En ik neem aan dat je 'rioolput EU' bedoelt?
Ik ben zò geïntresseerd in dat boek, maar het is nergens meer verkrijgbaarquote:Op vrijdag 9 september 2016 23:08 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Maar ik zoek nog voor je (en voor mij) en vind iets wat ik nog niet ken:
https://www.bol.com/nl/p/(...)an/9200000026888693/
Jammer dat het nog niet zo oud is...
Iets beter googlen lieve schatquote:Op woensdag 14 september 2016 14:07 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Ik ben zò geïntresseerd in dat boek, maar het is nergens meer verkrijgbaar![]()
Zelfs niet op boekwinkeltjes.nl
😟 Maar de boekhandel zei dt het niet meer verkrijgbaar is 😟 Dank in ieder gevalquote:Op woensdag 14 september 2016 16:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Iets beter googlen lieve schat
http://www.laatdeleeuwnietinzijnhempiestaan.nl/bestellen
quote:Op woensdag 14 september 2016 22:25 schreef Hexagon het volgende:
Nog leerzaam voor je Duits. Een E book over Hans Dietrich Genscher, vanuit Duitsland lang zeer invloedrijk geweest
https://www.amazon.com/Ha(...)01FHQ424Q#nav-subnav
Is er ooit een niet foute Duitser bij de club betrokken geweest?quote:Genscher werd geboren in Reideburg (tegenwoordig behorend tot de gemeente Saalkreis) nabij Halle. Op jonge leeftijd sloot hij zich aan bij de Hitlerjugend. In 1943 nam hij dienst bij de Luftwaffe, maar in 1944 werd hij overgeplaatst naar de Reichsarbeitsdienst. In datzelfde jaar werd hij lid van de NSDAP. In 1945 werd hij Wehrmacht-militair.
Onnozele uitspraak van de week award!quote:Op donderdag 15 september 2016 00:01 schreef Nintex het volgende:
[..]
[..]
Is er ooit een niet foute Duitser bij de club betrokken geweest?
Boekhandels zijn ook niet van deze tijd.quote:Op woensdag 14 september 2016 17:21 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
😟 Maar de boekhandel zei dt het niet meer verkrijgbaar is 😟 Dank in ieder geval
Als ik jouw leraar was zou ik zeggen dat je de hoofdvraag concreter moet maken.quote:Op vrijdag 9 september 2016 20:36 schreef wegmetdeEU het volgende:
[..]
Hoofdvraag: In hoeverre zijn lidstaten van de EU soeverein?
Inslag is dus politiek, maar ook een stukje economisch. De economische hoofdstukken zijn bedoeld om soevereiniteit in het eurobeleid te onderzoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |