abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165149766
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 13:24 schreef CarpeDiem het volgende:

[..]

Maar dat bedoel ik juist. Dat we zo ver gekomen zijn is omdat we uitgedaagd worden en we beloond willen worden voor onze inspanningen.
en omdat we samenwerken met anderen. Alleen red niemand het.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165149818
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 13:25 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

en omdat we samenwerken met anderen. Alleen red niemand het.
Yep. Samenwerken is in mijn ogen wat anders dan nivelleren.
De bedenker van het woord dyslexie heeft er waarschijnlijk geen last van gehad.
pi_165149828
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 13:11 schreef CarpeDiem het volgende:

[..]

Niet specifiek een partij maar ik geloof niet in de maakbare mens. Eerlijk delen klinkt mooi maar uiteindelijk zit het ikke ikke diep in iedere mens.
hier geef je dus juist de noodzaak aan van dit soort plannen.
en mensen doen vaak alsof het een godgegeven recht is, om je zelf via rijkdom boven alles uit te verheffen, als je de kans krijgt.
  Moderator woensdag 7 september 2016 @ 13:34:17 #54
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_165149897
Ik denk inderdaad dat altruisme net zo biologisch relevant is als egoisme, en sterker nog een overdaad aan één van beide niet handig voor de overleving.

Maar gelukkig zijn mensen verschillend in hoeveelheden altru-egoisme anders had de evolutie er helemaal geen grip op.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_165149907
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 13:29 schreef CarpeDiem het volgende:

[..]

Yep. Samenwerken is in mijn ogen wat anders dan nivelleren.
In zekere zin is samenwerken absoluut niet anders dan nivelleren, want hierdoor zorg je voor een samenleving waarin iedereen kan participeren, en zorg je voor een stabiele en veilige samenleving.

Dat is zeker wel een vorm van samenwerken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165149920
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 13:29 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hier geef je dus juist de noodzaak aan van dit soort plannen.
en mensen doen vaak alsof het een godgegeven recht is, om je zelf via rijkdom boven alles uit te verheffen, als je de kans krijgt.
De hele wereld is hier zo'n beetje op gebaseerd. Sinds we op 2 benen kunnen staan moorden we elkaar uit om macht en land. En de economie werkt ook niet anders. We kopen op internet omdat het goedkoper is, de maakindustrie is daar waar het 't goedkoopst is.
pi_165150491
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 13:36 schreef CarpeDiem het volgende:

[..]

De hele wereld is hier zo'n beetje op gebaseerd. Sinds we op 2 benen kunnen staan moorden we elkaar uit om macht en land. En de economie werkt ook niet anders. We kopen op internet omdat het goedkoper is, de maakindustrie is daar waar het 't goedkoopst is.
en we weten allemaal dat het een onrechtvaardige wereld is, zo.
pi_165150887
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 14:08 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

en we weten allemaal dat het een onrechtvaardige wereld is, zo.
Waar. En vandaar mijn opmerking.
  woensdag 7 september 2016 @ 17:23:13 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165154706
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Omwille van de leesbaarheid ga ik niet op alles in (misschien komt er later nog wel wat terug) maar haal ik er een stukje uit dat ik interessant vind.
quote:
7s.gif Op woensdag 7 september 2016 10:20 schreef 99.999 het volgende:
@Janneke

Het past binnen hun visie op het tegengaan van de toenemende tweedeling in de maatschappij.

[..]

Kan je best wat van vinden maar binnen die visie om met goed onderwijs het volk te verheffen en verdergaande tweedeling te voorkomen past het wel.
Nu is er wel wat aan te merken op de ambtelijke logica waar gepoogd wordt om een probleem in sector A (de advisering op de basisschool) aan te pakken in sector B (op het VO). Maar dat even terzijde, want dat de adviezen niet altijd kloppen is redelijk algemeen bekend en ook de specifiek hier genoemde punten.
Als ik hier in de regio kijk, dan zijn er scholen die helemaal geen brugklas hebben (meteen vanaf jaar 1 gedifferentieerd), of één jaar, of twee jaar, en als je een jenaplan- of montessori-achtige school pakt dan zitten de leerlingen zelfs nog langer gemengd. Die keuzes komen voort uit de visie van een school op onderwijs, en op welke manier de prestaties van een leerling het best tot zijn recht komen. Het mes van een gemengde brugklas snijdt namelijk aan twee kanten: de gemotiveerde leerling zal zijn best doen om er zo hoog mogelijk uit te stromen, maar de minder gemotiveerde leerling zal niet meer doen dan strikt noodzakelijk om voldoendes te halen. Meer concreet: een leerling die op halve kracht zesjes scoort in een T/H-brugklas, gaat naar vmbo-t. Terwijl diezelfde leerling in een sec havo-klas misschien ook wel voldoendes gaat halen, omdat hij/zij dan gedwongen meer gaat doen.
Ik weet niet wat beter werkt, en er is ook geen onderzoek dat het een of het ander gelijk geeft. Dus lijkt het mij beter dat scholen een systeem zoeken waar ze van overtuigd zijn, in plaats van eenheidsworst te leveren.
Want uiteindelijk hebben alle scholen het doel om leerlingen zo optimaal mogelijk te laten presteren. Als dat een punt van twijfel is, is ook wetgeving zinloos.
quote:
[..]

Ik zie de link met diploma-inflatie niet zo. Zouden diploma's niet juist meer waard moeten worden als nu zonder aanvullende eisen geen doorstroming mogelijk is? Je hoeft niet altijd van het negatieve uit te gaan ;).
Ik had ook iets te snel gelezen, dus mijn opmerking is niet helemaal eerlijk. Maar wel een beetje: theoretisch is het mogelijk om een universitaire studie af te ronden zonder zelfs maar een havo van binnen te hebben gezien. Als ik kijk naar mijn eigen collega's, dan zijn er daarbij die via vmbo-t-mbo-hbo hun bevoegdheid hebben behaald. Gevolg is dat we een econoom hebben die niet kan differentiëren, want dat krijg je niet op het vmbo. Dus het punt staat wel een beetje, maar inderdaad niet helemaal.
Op papier liggen overigens nog alle mogelijkheden open: mbo-4 moet doorstroming bieden naar het hbo etc. In de praktijk worden daar steeds meer eisen aan gesteld door de opleidingsinstituten zelf. Dat wordt ten dele uitgelokt door een financiële prikkel, wat al niet echt wenselijk is, maar het is ook nogal een oerwoud. Iedereen schijnt zelf te kunnen verzinnen wat er mag.
Ik kan leven met een gegarandeerde doorstroom voor iedereen en ik kan ook leven met vastgelegde eisen per opleiding of instituut. Maar als het doel van GL is om duidelijkheid te scheppen in de chaos die het nu is, dan steun ik ze daarin van harte.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165155531
quote:
vraagje over die doorstroomrecht he, mbo'ers die niveau 3 en 4 hebben gehaald hebben toch al het recht om naar het hbo door te stromen?
pi_165155559
Dank voor je reactie Janneke.
  woensdag 7 september 2016 @ 18:11:11 #62
346939 Janneke141
pi_165155644
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:04 schreef vigen98 het volgende:

[..]

vraagje over die doorstroomrecht he, mbo'ers die niveau 3 en 4 hebben gehaald hebben toch al het recht om naar het hbo door te stromen?
4, ja. Op basis van dit punt én het ding erboven over die tweejarige brugklassen kan ik me maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat het een tijdje geleden is dat de schrijvers buiten de deur van hun kantoor geweest zijn. Ons hele onderwijssysteem is namelijk gebouwd op de doorstroommogelijkheden.

Als het ze gaat om het stijgende aantal onderwijsinstellingen dat er toch eisen aan stelt, dan moeten ze dat in hun program zetten. Op zich is dat een ander punt.
pi_165155673
Wat ik vooral mis is een financiële paragraaf, of zou ik die over het hoofd hebben gezien :P?
pi_165155680
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

4, ja. Op basis van dit punt én het ding erboven over die tweejarige brugklassen kan ik me maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat het een tijdje geleden is dat de schrijvers buiten de deur van hun kantoor geweest zijn. Ons hele onderwijssysteem is namelijk gebouwd op de doorstroommogelijkheden.

Als het ze gaat om het stijgende aantal onderwijsinstellingen dat er toch eisen aan stelt, dan moeten ze dat in hun program zetten. Op zich is dat een ander punt.
Ja en dat is toch terecht dat niveau 4 recht heeft op doorstroming? Anders krijg je van die niveau 2 mensen die even niks gaan bakken op het hbo.
  woensdag 7 september 2016 @ 18:14:30 #65
346939 Janneke141
pi_165155694
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:13 schreef 99.999 het volgende:
Wat ik vooral mis is een financiële paragraaf, of zou ik die over het hoofd hebben gezien :P?
"Die ander betaalt".
  woensdag 7 september 2016 @ 18:15:38 #66
346939 Janneke141
pi_165155709
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:13 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Ja en dat is toch terecht dat niveau 4 recht heeft op doorstroming? Anders krijg je van die niveau 2 mensen die even niks gaan bakken op het hbo.
Klopt, maar er zijn steeds meer hbo's die eisen stellen op cijfers en/of vakkenpakket. En dat was oorspronkelijk niet het idee.
Hoewel het begrijpelijk is dat je met mbo-autotechniek niet meteen kan doorstromen naar hbo-verpleging.
pi_165155768
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

"Die ander betaalt".
Hehe, ik neem aan dat ze er iets beter over na gaan denken dan dat :P
  woensdag 7 september 2016 @ 18:19:32 #68
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_165155780
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:13 schreef 99.999 het volgende:
Waarschijnlijk komt die paragraaf nog wel, bij de SP verscheen deze ook weleens wat later dan het verkiezingsprogramma.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  woensdag 7 september 2016 @ 18:20:51 #69
346939 Janneke141
pi_165155799
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hehe, ik neem aan dat ze er iets beter over na gaan denken dan dat :P
Met name op het gebied van het ER zorg ben ik wel benieuwd, zeker nu meer partijen daarvoor pleiten. Rechtstreeks de premie verhogen zal weinig mensen doen juichen, een inkomensafhankelijke premie zal onmiddellijk weerstand oproepen (is immers al geprobeerd) en het verstoppen in de belastingen zal ook gevolgen hebben.
pi_165155818
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met name op het gebied van het ER zorg ben ik wel benieuwd, zeker nu meer partijen daarvoor pleiten. Rechtstreeks de premie verhogen zal weinig mensen doen juichen, een inkomensafhankelijke premie zal onmiddellijk weerstand oproepen en het verstoppen in de belastingen zal ook gevolgen hebben.
Eens, vind dat toch al een matig idee maar de financiële onderbouwing kan het goed een heel slecht idee maken :P
pi_165155841
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:19 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk komt die paragraaf nog wel, bij de SP verscheen deze ook weleens wat later dan het verkiezingsprogramma.
Het zal allicht nog komen. Maar met een programma wat erg leunt op nieuwe investeringen en verlagen van allerlei lasten zou ik het sterker vinden wanneer ze dat op hoofdlijnen vast aanleveren bij de presentatie.
  woensdag 7 september 2016 @ 18:24:43 #72
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_165155876
Daar ben ik het absoluut mee eens! Laten we hopen dat Jesse Klaver straks niet net zo gaat stuntelen met 'de cijfers' als Emile Roemer en Jan Marijnissen tijdens de debatten in de Tweede Kamer...
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_165158273
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:04 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Niveau vier volgens mij wel.
  woensdag 7 september 2016 @ 22:24:51 #74
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165162199
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met name op het gebied van het ER zorg ben ik wel benieuwd, zeker nu meer partijen daarvoor pleiten. Rechtstreeks de premie verhogen zal weinig mensen doen juichen, een inkomensafhankelijke premie zal onmiddellijk weerstand oproepen (is immers al geprobeerd) en het verstoppen in de belastingen zal ook gevolgen hebben.
Waar ben je benieuwd naar? De rest mag meer betalen.
Die belangenorganisaties ook: miljoenen mensen worden gestraft omdat ze ziek zijn, dus weg met dat eigen risico. Dan worden mensen gestraft omdat anderen ziek zijn. Dat hoor je dan weer niet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 7 september 2016 @ 22:27:07 #75
346939 Janneke141
pi_165162269
quote:
10s.gif Op woensdag 7 september 2016 22:24 schreef eriksd het volgende:

[..]

Waar ben je benieuwd naar? De rest mag meer betalen.
Die belangenorganisaties ook: miljoenen mensen worden gestraft omdat ze ziek zijn, dus weg met dat eigen risico. Dan worden mensen gestraft omdat anderen ziek zijn. Dat hoor je dan weer niet.
Ja, allicht. Maar als de premie omhoog gaat (en de zorgtoeslag niet verandert) dan gaat iedereen een absoluut bedrag meer betalen. Plannen via een inkomensafhankelijke verhoging of verwerking in de belastingen leggen de rekening nog meer neer bij de netto betalers. Daar zit nog wel verschil in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')