Mocht ik bij hun in gaan wonen, op hun verzoek, uiteraard, dan vind ik het heel normaal dat ik daar een x-bedrag aan bijdraag. Mijn ouders hebben ooit een half jaar bij mijn zus gewoond (gingen van koop naar seniorenwoning en de koop was te snel rond). Zij hebben mijn zus daar gewoon een bijdrage voor betaald.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 01:02 schreef Census het volgende:
Ik meen dat u in een latere post aanhaalde dat u slechts van uw kinderen verwacht dat zij pro rata bijdragen aan de g/w/l en kosten van voedsel, resulterend in ongeveer 250 euro/maand. Bent u het er dan ook mee eens dat u (indien ik uw zoon was) voor iedere keer dat u mij om hulp vraagt wanneer u bejaard bent een factuur op de mat krijgt?
Heel vermogend zijn we niet, maar hetgeen wat we hebben gaat zoveel als mogelijk, op tijd naar mijn kinderen. Uiteraard zonder zelf op een houtje te hoeven bijten. Met de overwaarde wordt dat wat lastig, ons huis is ouderdomsproof, maar wellicht kunnen we ook daar tzt nog wel een oplossing voor vinden.quote:Ik heb het gevoel dat veel ouders zich niet realiseren wat voor negatieve gevolgen een start op nul (dan wel negatief cq. studieschuld) hebben op de kwaliteit van iemands leven. Geankerd worden aan hoge hypotheekkosten, enorme beperkingen in financiële keuzes, etc. Waarom niet aan het begin van de carrière van uw kinderen een mooie bedrage maken in plaats van jarenlang 4,687% rendementsgrondslag af te tikken (effectief 1,41%, getallen à 2017 vanaf 75k vermogen) i.c.m. inflatie om vervolgens van ellendigheid te sterven waarna nogmaals 20% erfbelasting dient te worden betaald.
Mocht ik ooit kinderen krijgen (en daar ben ik overigens nog niet zo zeker van) dan zou ik ze alles gunnen en als ik daarin niet kan voorzien zou ik dat mijzelf niet vergeven. Of ben ik nu te idealistisch?
Dan verschillen wij daarin enigszins van mening. Ik ben ervan overtuigd dat het op bepaalde momenten niet te verantwoorden is om ervoor te kiezen uw kinderen níet financieel te ondersteunen waar zich wel de mogelijkheid voordoet (i.e. u kan dat geld missen). Stel dat uw zoon na zijn studie nog een half jaartje thuis blijft wonen waarvoor u hem 6*250=1,5k in rekening brengt. Dit is voor een 20-jarige 168 uur zwoegen à minimumloon. Heeft u dan niet liever dat hij eventjes lage lasten geniet en wat kan sparen voordat hij de grote boze wereld ingaat - uitgaande dat hij dit geld niet verbrast en gebruikt voor e.g. inboedel? Wat ik duidelijk probeer te maken is dat de utiliteit van geld voor uw kinderen waarschijnlijk een stuk hoger ligt dat voor uzelf. Waar u 250E een billijke bijdrage acht, kan dit voor een student vrij veel zijn. Om het voorbeeld van eerder aan te houden, 250E betekent voor u misschien twee keertjes extra uit eten, terwijl dit voor een student betekent nog 30 uur extra werken in de horeca ondanks dat hij al mentaal uitgeput was van die zware tentamenweek. Geloof me, afgestudeerden hebben het zwaar genoeg dezer dagen. Wanneer ik over enkele jaren afstudeer en van een startsalaris van een schamele 2300,- bruto geacht word 45-50h per week te werken, in maatpakken rond te lopen en huur op te hoesten.. dan denk ik dat je (goed bedoelde) levensles leuk is, maar ik er meer aan zou hebben om de kans te hebben gehad enig vermogen op te bouwen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Mocht ik bij hun in gaan wonen, op hun verzoek, uiteraard, dan vind ik het heel normaal dat ik daar een x-bedrag aan bijdraag. Mijn ouders hebben ooit een half jaar bij mijn zus gewoond (gingen van koop naar seniorenwoning en de koop was te snel rond). Zij hebben mijn zus daar gewoon een bijdrage voor betaald.
Ik heb mijn kinderen ook nooit iets gerekend voor hulp die ze nodig hebben.
Overigens zit een andere zus van mij in de schulden. Mocht zij geen eten kunnen betalen voor haar en haar kinderen, dan mogen ze hier gratis meeëten.
[..]
Heel vermogend zijn we niet, maar hetgeen wat we hebben gaat zoveel als mogelijk, op tijd naar mijn kinderen. Uiteraard zonder zelf op een houtje te hoeven bijten. Met de overwaarde wordt dat wat lastig, ons huis is ouderdomsproof, maar wellicht kunnen we ook daar tzt nog wel een oplossing voor vinden.
En ja, je bent wel een tikkeltje idealistisch. Kinderen moeten ook leren dat niet alles in het leven gratis is. Als je altijd elke wens vervult, leren ze niet omgaan met teleurstellingen.
Tot 700 is sowieso vrij van kostgeld. Daarboven gaan we kostgeld vragen, met een vooraf vastgesteld maximum. Overigens is de jongste 23 wanneer hij klaar is met zijn studie, hopelijk.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:02 schreef Census het volgende:
[..]
Dan verschillen wij daarin enigszins van mening. Ik ben ervan overtuigd dat het op bepaalde momenten niet te verantwoorden is om ervoor te kiezen uw kinderen níet financieel te ondersteunen waar zich wel de mogelijkheid voordoet (i.e. u kan dat geld missen). Stel dat uw zoon na zijn studie nog een half jaartje thuis blijft wonen waarvoor u hem 6*250=1,5k in rekening brengt. Dit is voor een 20-jarige 168 uur zwoegen à minimumloon. Heeft u dan niet liever dat hij eventjes lage lasten geniet en wat kan sparen voordat hij de grote boze wereld ingaat - uitgaande dat hij dit geld niet verbrast en gebruikt voor e.g. inboedel?
Zolang hij geen baan heeft, verdient hij niet meer dan die 700 euro. Simpelzat.quote:Wat ik duidelijk probeer te maken is dat de utiliteit van geld voor uw kinderen waarschijnlijk een stuk hoger ligt dat voor uzelf. Waar u 250E een billijke bijdrage acht, kan dit voor een student vrij veel zijn. Om het voorbeeld van eerder aan te houden, 250E betekent voor u misschien twee keertjes extra uit eten, terwijl dit voor een student betekent nog 30 uur extra werken in de horeca ondanks dat hij al mentaal uitgeput was van die zware tentamenweek. Geloof me, afgestudeerden hebben het zwaar genoeg dezer dagen. Wanneer ik over enkele jaren afstudeer en van een startsalaris van een schamele 2300,- bruto geacht word 45-50h per week te werken, in maatpakken rond te lopen en huur op te hoesten.. dan denk ik dat je (goed bedoelde) levensles leuk is, maar ik er meer aan zou hebben om de kans te hebben gehad enig vermogen op te bouwen.
Daar verdiepen we ons wel in als het zover is. Wetten veranderen hier jaarlijks.quote:Het is in ieder geval goed dat u zich bewust bent van de mogelijkheid om overwaarde te schenken, het gros van de mensen realiseert zich dat niet.
Dat wil iedereen.quote:En idealistisch, tja. Als ik later een kind neem wil ik er zeker van zijn dat ik hem/haar ook een zekere (degelijke) kwaliteit van leven kan bieden.
Zegt er ene leer Nederlandsquote:Op maandag 3 oktober 2016 12:07 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Dit is gewoon een gereduceerde vorm van een persoonlijk voornaamwoord. Het is een zeer gebruikelijke manier om wat meer variatie aan te brengen in informele communicatie.
Ken je feiten.
Overigens is het 'taalnazi' en is er geen enkele reden om na een komma een hoofdletter te gebruiken.
Ha ha ha!quote:Op woensdag 5 oktober 2016 05:19 schreef Torstein het volgende:
[..]
Zegt er ene leer Nederlands
je zat vast bij de traagstroming van je school.
Dat is wel veel. Maar als je ouders het nodig hebben, mogen ze heel blij zijn met jouw instelling.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 06:25 schreef Sotchi2014 het volgende:
Ik betaal de helft van m'n netto inkomen.
(toen ik nog onder het jeugdloon viel dus procentueel gezien meer, maar wel hetzelfde bedrag.)
Dit idd. En pas vanaf 1000 euro verdiensten door je kind korten ze je bijstand in.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Dit topic, pareltje.
Geld vragen aan je kind terwijl je het niet nodig hebt..
Ja waarom zou je condooms kopen als je kan verdienen op kinderen?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:20 schreef xzaz het volgende:
Als we straks kinderen krijgen bouwen we gelijk voor hun een schuld op; die mogen ze op hun 18de terugbetalen met rente uiteraard. Zonder rente (per maand 300) zit je op ¤86.000. Met rente op ¤90.000. Dat mogen ze terugbetalen wanneer ze 18 zijn. Het is niet alsof wij hebben gekozen om kinderen te krijgen.
Dit.quote:Op zondag 4 september 2016 17:53 schreef Plompzakker het volgende:
Waarschijnlijk is hun uitkering niet hoog genoeg
Nog altijd een stuk goedkoper dan een commercieel hotel.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:58 schreef Bananenpap het volgende:
Een collega van mij (23 jaar) is sinds kort afgestudeerd en moet ook 400 euro aan kostgeld betalen aan pa en ma. Het gekke is dat hij het nog heel normaal vindt ook om 'iets' bij te dragen aan het huishouden. Wat hij volgens mij niet in de gaten heeft is dat je met 400 euro een hele maand kunt eten met een heel gezin.Echt bespottelijk dat je geld aan je kind gaat vragen voor basisbehoeften als onderdak, eten en drinken.
Het gekke is dat hij nog thuis woont.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:58 schreef Bananenpap het volgende:
Een collega van mij (23 jaar) is sinds kort afgestudeerd en moet ook 400 euro aan kostgeld betalen aan pa en ma. Het gekke is dat hij het nog heel normaal vindt ook om 'iets' bij te dragen aan het huishouden. Wat hij volgens mij niet in de gaten heeft is dat je met 400 euro een hele maand kunt eten met een heel gezin.Echt bespottelijk dat je geld aan je kind gaat vragen voor basisbehoeften als onderdak, eten en drinken.
Haha zo grappig mijn ma zei ooit dat ze 100 euro per week aan eten koopt voor thuis 😂 Maar dat is nog wel luxe je kan ook iets goedkoper etenquote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:58 schreef Bananenpap het volgende:
Tsja ik werk in de horeca en daar heb je mensen uit 1998 die de hele avond Bacardi cola van 10 euro bestellen. En dat is dan elke keer 200mlquote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:02 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Dit.
Plus als je nu nog je kind moet leren hoe het met zijn/haar geld om gaat ben je wel erg laat.
Het hangt er ook van af of je peuken en drank onder boodschappen verstaat.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:37 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Haha zo grappig mijn ma zei ooit dat ze 100 euro per week aan eten koopt voor thuis 😂 Maar dat is nog wel luxe je kan ook iets goedkoper eten
oh nee wij roken niet en vroeger dronken mijn ouders weleens wijn maar ook al jaren niet meerquote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:38 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Het hangt er ook van af of je peuken en drank onder boodschappen verstaat.
En wat doe jij dan met die 250 euro per maand? Opzij zetten voor hem/haar voor later? Of zelf opmaken?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Tot 700 is sowieso vrij van kostgeld. Daarboven gaan we kostgeld vragen, met een vooraf vastgesteld maximum. Overigens is de jongste 23 wanneer hij klaar is met zijn studie, hopelijk.
[..]
Zolang hij geen baan heeft, verdient hij niet meer dan die 700 euro. Simpelzat.
Het is niet zo dat hij 250 euro per maand moet dokken, ongeacht zijn inkomen.
[..]
Daar verdiepen we ons wel in als het zover is. Wetten veranderen hier jaarlijks.
[..]
Dat wil iedereen.
Omdat hij 23 is of omdat hij zulke ouders heeft?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:21 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Het gekke is dat hij nog thuis woont.
Tja, hij kan toch niet 1.2.3. ergens heen want hoge wachtlijsten, hoge huren en kopen is erg lastig als starter. Dus makkelijk verdienen voor zequote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:21 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Het gekke is dat hij nog thuis woont.
Daarnaast: ouders die de hoogte van het kostgeld bepalen op basis van wat zelfstandig wonen kost i.p.v. op werkelijke kosten
Nieuw Lekkerland heeft maar 2 jaar wachttijdquote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:43 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Tja, hij kan toch niet 1.2.3. ergens heen want hoge wachtlijsten, hoge huren en kopen is erg lastig als starter. Dus makkelijk verdienen voor ze
Is toch 400 * 24 = 9.600 euro. Kan je best een mooie startinboedel voor kopenquote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:49 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Nieuw Lekkerland heeft maar 2 jaar wachttijd
Ja maar HET NIBUD ADVISEERT HETquote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:52 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Is toch 400 * 24 = 9.600 euro. Kan je best een mooie startinboedel voor kopen
Maar goed, diep triest. Mensen die kostgeld vragen hadden zelf makkelijke koop kansen, lage huren, de gulden wat goedkoper leven was, betere baangelegenheid, stufi etc. etc.
Maar zien niet in dat hun kroost die centen goed kan gebruiken om een begin aan hun leven te maken.
oprotpremiequote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:13 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Ik moest wel kostgeld betalen. Volgens mij was het ¤ 50 p.m., maar dat werd vervolgens in zijn geheel teruggegeven toen ik uit huis ben gegaan.
Waarschijnlijk zetten we tzt wat witgoed in hun eerste woning. Maar goed, ik verwacht dat de oudste na zijn studie niet meer lang thuis blijft wonen. Zeker niet als hij meteen in een vaste baan rolt. Wat ik in zijn geval nog wel zie gebeuren ook.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:41 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
En wat doe jij dan met die 250 euro per maand? Opzij zetten voor hem/haar voor later? Of zelf opmaken?
Indien opmaken, heb je het nodig?
In een matras.quote:Op zondag 4 september 2016 17:55 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Dan moet je schenkbelasting betalen.![]()
Of met spullen. Je mag je kind toch gerust een wasmachine, droger en koelkast cadeau doen als hij het huis uitgaat.quote:
Oja natuurlijk.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Of met spullen. Je mag je kind toch gerust een wasmachine, droger en koelkast cadeau doen als hij het huis uitgaat.
Het is toch geen schenking als dat geld toch al van dat kind was.quote:Op zondag 4 september 2016 17:55 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Dan moet je schenkbelasting betalen.![]()
niet als ze zeiden dat het voor rekeningen of vaste laste warenquote:
Eens.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 15:29 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Ik vind dat je pas kostgeld moet betalen als je afgestudeerd bent en een baan hebt.
Als je kinderen hebt, die zelf al zuinig zijn en goed sparen, hoeft dit niet.quote:Op donderdag 24 november 2016 01:42 schreef Torstein het volgende:
niet als ze zeiden dat het voor rekeningen of vaste laste waren
betaal nu ong zon dikke pakweg 200 euro per maand, en dat vanaf mn 18e dus imagine als je dat terug krijgt (23)
Jij jaquote:Op donderdag 24 november 2016 13:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je kinderen hebt, die zelf al zuinig zijn en goed sparen, hoeft dit niet.
Er zijn ook zat jongeren bij wie het maandelijks gewoon helemaal op gaat aan stappen, mobieltje, kleren en wat dan ook.
Dan is het toch mooi als je ouders van jouw geld, 200 per maand op een spaarrekening zetten die je dan later terugkrijgt. Daar kun je ruimschoots een huis van inrichten.
Je eerste woning? Moet lukken met 12.000, toch?quote:
Ja maar als je het ruimschoots en zo gaat noemen, dan ga ik er ook van uit dat je niet naar de kringloopwinkel gaatquote:Op donderdag 24 november 2016 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Je eerste woning? Moet lukken met 12.000, toch?
Oh ja, tegenwoordig willen ze meteen luxe en weldaad.
My bad.
quote:Op zondag 4 september 2016 20:20 schreef smeerpijp. het volgende:
Overigens snap ik wel dat als je kinderen echt elke keer je auto lenen, of allerlei overdreven snelle internet pakketten willen of hele bijzondere en dure dingen je zoiets hebt van dat dok je zelf maar.
Bij Ikea kun je prima slagen voor je eerste huisje.quote:Op donderdag 24 november 2016 13:11 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja maar als je het ruimschoots en zo gaat noemen, dan ga ik er ook van uit dat je niet naar de kringloopwinkel gaat
En bij een huis moet je dan nog een verdiepingquote:Op donderdag 24 november 2016 15:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Bij Ikea kun je prima slagen voor je eerste huisje.
Ken een jonge meid die pas een flatje heeft gekocht en dat leuk heeft ingericht, onder de 12K
Wij zitten hier nu zo'n beetje op die magische grens van 'kind is er aan toe op zichzelf te wonen' en 'dat kunnen ze nog niet betalen'. Daarbij hebben ze het hier eigenlijk veel te goed, dus waarom zouden ze gaan sappelen op een studentenkamer? Denk dat we over een goed jaar er al één kunnen uitzwaaien. De andere zou wel wat langer kunnen gaan duren. Maar goed, die is ook 2 jaar jonger, natuurlijk. Maar als de oudste gaat, heeft de jongste een hele bovenverdieping met eigen badkamer en dakterras tot zijn beschikking. Dat nodigt natuurlijk niet uit tot uit huis gaan.quote:Op donderdag 24 november 2016 13:39 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ze hebben niets te willen man. Kinderen hoeven zich helemaal niet te bemoeien met wat voor skeer internetpakket jij neemt in jouw huis. Dat regelen ze maar zelf als ze een eigen woning hebben.
Kan je dat echt niet bedenken?quote:Op donderdag 24 november 2016 15:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij zitten hier nu zo'n beetje op die magische grens van 'kind is er aan toe op zichzelf te wonen' en 'dat kunnen ze nog niet betalen'. Daarbij hebben ze het hier eigenlijk veel te goed, dus waarom zouden ze gaan sappelen op een studentenkamer?
Hé, ze mogen op kamers, als ze willen. Dan krijgen ze uitwonende beurs en dragen wij ook nog een paar honderd euro bij. Maar ze maken vooralsnog geen aanstalten. En wob hoeven ze er niet uit, natuurlijk. Maar het is soms wel lastig met die volwassen andere meningen over hoe zaken gaan in onze huishouding. En tja, dat is toch echt onze zaak.quote:Op donderdag 24 november 2016 15:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Kan je dat echt niet bedenken?
Nooit gestudeerd zeker?
Inderdaad. Als ze thuis willen wonen, dan jullie regels.quote:Op donderdag 24 november 2016 15:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Hé, ze mogen op kamers, als ze willen. Dan krijgen ze uitwonende beurs en dragen wij ook nog een paar honderd euro bij. Maar ze maken vooralsnog geen aanstalten. En wob hoeven ze er niet uit, natuurlijk. Maar het is soms wel lastig met die volwassen andere meningen over hoe zaken gaan in onze huishouding. En tja, dat is toch echt onze zaak.
Niet elke student is van het feesten en nachten doorhalen. Sommigen willen gewoon hun bul halen en dan baan en huisje, boompje, beestje.quote:Op donderdag 24 november 2016 15:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Inderdaad. Als ze thuis willen wonen, dan jullie regels.
Ik snap zo'n mensen trouwens echt niet. Het geniale studentenleven wacht op je, en in plaats daarvan kies je ervoor om veilig, braaf en goedkoop bij je ouders te wonen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |