Toeslagen kunnen verschillen dus precies zeggen is lastig.quote:Op vrijdag 2 september 2016 15:01 schreef Twiitch het volgende:
Wat scheelt het nu eigenlijk netto tussen een bijstanduitkering plus alle toeslagen en het minimumloon? Is dat echt maar een verschil van nog geen 100 euro per maand?
Wie ¤70.- per week te besteden heeft vindt ¤300.- tot ¤400.- extra per maand een enorme vooruitgang.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, dat is echt een fabeltje.
Vaak wordt vergeten dat mensen die het minimumloon verdienen ook gewoon recht hebben op alle toeslagen.
Het verschil tussen een Bijstandsuitkering inclusief alle toeslagen en het minimumloon inclusief alle toeslagen is bij vergelijkbare situaties over het algemeen zo'n 300 tot 400 euro per maand.
Nog niet echt een groot verschil maar dat ligt eerder aan een te laag minimumloon dan aan een te hoge Bijstandsuitkering.
Ja, maar die toeslagen zijn wel een stuk lager.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:20 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee, dat is echt een fabeltje.
Vaak wordt vergeten dat mensen die het minimumloon verdienen ook gewoon recht hebben op alle toeslagen.
Echt niet. Bron? Ik heb proefberekening gemaakt en koop op veel kleiner verschil uit.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:20 schreef Tomatenboer het volgende:
Het verschil tussen een Bijstandsuitkering inclusief alle toeslagen en het minimumloon inclusief alle toeslagen is bij vergelijkbare situaties over het algemeen zo'n 300 tot 400 euro per maand.
Nog niet echt een groot verschil maar dat ligt eerder aan een te laag minimumloon dan aan een te hoge Bijstandsuitkering.
http://www.minimumloon2016.com/quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:21 schreef Harvest89 het volgende:
Zonder toeslagen is het minimumloon (40 uur per week) netto iets van ¤1100/1200
Een bijstandsuitkering zonder toeslagen is ¤960
Bruto ja. Is de bijstand ook bruto?quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
http://www.minimumloon2016.com/
Minimumloon:
¤ 1.537,20 per maand
¤ 354,75 per week
¤ 70,95 per dag
Dat is dus bruto.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
http://www.minimumloon2016.com/
Minimumloon:
¤ 1.537,20 per maand
¤ 354,75 per week
¤ 70,95 per dag
Iets van 150-200 euro schat ik, dichter bij de 150 dan de 200.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is dus bruto.
Ik weet niet hoeveel iemand precies overhoudt netto, maar er wordt een leuke hap genomen uit die ¤1500
En dan nog het hele toeslagencircus.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:27 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Iets van 150-200 euro schat ik, dichter bij de 150 dan de 200.
Volgens http://www.bruto-netto.nl/bruto-netto-calculator-berekenen/quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is dus bruto.
Ik weet niet hoeveel iemand precies overhoudt netto, maar er wordt een leuke hap genomen uit die ¤1500
Dat de minimumloner ook heeft.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan nog het hele toeslagencircus.
Laat die proefberekeningen maar eens zien dan.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:23 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Echt niet. Bron? Ik heb proefberekening gemaakt en koop op veel kleiner verschil uit.
Dat valt me nog reuze mee.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:27 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Iets van 150-200 euro schat ik, dichter bij de 150 dan de 200.
het probleem zit em erin , denk ik dan, dat de overheid zo denkt en je dus wel de meest bekrompen manieren moet verzinnen om rond te kunnen komen als bijstand gerechtigde..quote:Op vrijdag 2 september 2016 13:59 schreef Tomatenboer het volgende:
We kunnen eindeloos discussiëren over op welke onderdelen Bijstandsgerechtigden misschien wat kunnen besparen omdat we ze niets meer gunnen dan het absolute minimum en het liefst dat nog niet eens, wat ik persoonlijk wat laaghartig en bekrompen vind overigens.
Maar als je 2de hands kleding en allerlei creatieve manieren om te besparen als uitgangspunt neemt weet je zeker dat een uitkering te laag wordt en dat mensen in de problemen gaan komen.
Ik vind het persoonlijk nogal getuigen van een centenneukerige instelling om je druk te maken over die paar grijpstuivers die Bijstandsgerechtigden misschien teveel krijgen, als dat al zo is dan kan dat nooit veel zijn in ieder geval.
En dat is weer afhankelijk van je vermogen/spaargeld. Ik mocht gewoon de volle mep betalen. Bijna ¤800.- in totaal terwijl ik onder de norm voor de bijstand zat.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Wel scheelt het uiteraard wat betreft kwijtschelding gemeentelijke heffingen.
Ik vind toch dat iemand in de bijstand wel moet proberen om zoiets te betalen.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat is weer afhankelijk van je vermogen/spaargeld. Ik mocht gewoon de volle mep betalen. Bijna ¤800.- in totaal terwijl ik onder de norm voor de bijstand zat.
Ja, maar als daardoor de bijstand omhoog moet, kan je het net zo goed kwijtschelden, anders is het resultaat hetzelfde toch?quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:35 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vind toch dat iemand in de bijstand wel moet proberen om zoiets te betalen.
Als het niet gaat, dan gaat het niet. Maar als het kan....
De rest van de gemeenschap betaalt het ook.
De uitkeringen moeten ook betaald worden en dat wordt niet eenvoudiger door maatregelen te nemen waarmee de werkloosheid toe zal nemen.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:31 schreef Harvest89 het volgende:
Dat valt me nog reuze mee.
Maar er zit inderdaad maar een paar ¤100 verschil in bijstand en 40 uur werken.
Zoals Tomatenboer al zei, afblijven van die uitkeringen, en vindt een manier om het minimumloon te verhogen.
Of vindt een manier om de kosten voor levensonderhoud te verlagen zodat de uitkeringen mee kunnen dalen.
Wacht even, jij beweert dus dat minimumloon 300-400 extra oplevert t.o.v. bijstand, maar hebt de cijfers niet opgezocht?quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Laat die proefberekeningen maar eens zien dan.
Dat laatste klopt. Maar dit is alleen niet de manier om dat te meten.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een uitstekend voorstel. Mensen die er alles aan doen om niet te werken verdienen ook geen uitkering.
Klinkt leuk, alleen "alles er aan doen" is nogal arbitrair he. Daarbij is een werkgever niet objectief. Alleen een debiel kan achter zo'n plan staan.quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een uitstekend voorstel. Mensen die er alles aan doen om niet te werken verdienen ook geen uitkering.
Onzin, jij gaat zeker uit van het netto Bijstandsbedrag en het bruto minimumloon?quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:52 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Wacht even, jij beweert dus dat minimumloon 300-400 extra oplevert t.o.v. bijstand, maar hebt de cijfers niet opgezocht?
Maar goed:
nemen we eens als voorbeeld een huur van 650 euro.
Minimumloon krijgt 194 euro huurtoeslag, bijstand 319 euro. Dat noem ik geen klein verschil.
Alleen al hierdoor kom je op een verschil uit van minder dan 300 euro. Door kwijtscheldingen (ja, ik weet dat niet iedereen die krijgt) en andere regelingen voor minima wordt het verschil nog iets kleiner.
Ik sta er overigens nog van te kijken dat je met het minimumloon zoveel huurtoeslag krijgt nog. 194 euro is echt veel.
In die zin maakt het in die situatie ook weinig uit of je 1800 euro verdient, of het minimumloon want wat je extra verdient, krijg je niet aan huurtoeslag, waardoor je er netto geen stuiver mee op schiet.
Nou ja, het maakt in zoverre verschil, dat het zelf verdient, en niet via toeslag krijgt. Maar in situatie van overwerk kan ik me voorstellen dat het wel vervelend aanvoelt.
Ik zou idd eerder denken dat het minimumloon te hoog is zo.quote:Op vrijdag 2 september 2016 17:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Onzin, jij gaat zeker uit van het netto Bijstandsbedrag en het bruto minimumloon?
Verder moet je niet vergeten dat je recht hebt op arbeidskorting als je werkt.
Ik ben vrij goed op de hoogte van al die bedragen en het netto verschil tussen het minimumloon en een netto bijstandsuitkering is over het algemeen echt tussen de 300 en 400 euro ongeveer.
Ik snap die drang niet zo goed om echt te willen aantonen dat zo'n bijstandsuitkering echt veel te hoog is trouwens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |