Qua wat er met al die zetels die onder de drempel zijn blijven hangen bedoel je?quote:Op zondag 4 december 2016 08:59 schreef Resistor het volgende:
Het ironische van zo veel splinterpartijen is dat het instellen van een kiesdrempel een stuk moeilijker wordt.
onvrede over de problemen bij de pensioenfondsenquote:
Egoïsme.quote:
Maar goed dat ze geen coalitie hoeven te vormen op basis van peilingen dan.quote:Op zondag 4 december 2016 12:41 schreef Braindead2000 het volgende:
Er zijn al 6 partijen nodig voor een coalitie. Met 5 red je het ook net maar met zo'n kleine meerderheid hou je het nooit 4 jaar vol.
Welke reden hebben mensen om deze keer strategisch te gaan stemmen? Had het veel uitgemaakt als Samsom premier was geworden?quote:Op zondag 4 december 2016 13:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar goed dat ze geen coalitie hoeven te vormen op basis van peilingen dan.
Uiteindelijk zal het weer meer een tweestrijd worden.quote:Op zondag 4 december 2016 13:55 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Welke reden hebben mensen om deze keer strategisch te gaan stemmen? Had het veel uitgemaakt als Samsom premier was geworden?
De NPO zal het vast proberen maar ik denk niet dat veel mensen erin zullen trappen.quote:Op zondag 4 december 2016 13:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal het weer meer een tweestrijd worden.
Dat heeft niks te de npo te maken maar met de deelnemende partijen die daar baat bij hebben.quote:Op zondag 4 december 2016 13:57 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
De NPO zal het vast proberen maar ik denk niet dat veel mensen erin zullen trappen.
Als de media niet meewerkt krijg je ook geen tweestrijd.quote:Op zondag 4 december 2016 14:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat heeft niks te de npo te maken maar met de deelnemende partijen die daar baat bij hebben.
Er is aanmerkelijk meer media dan de NPO. Waar de media trouwens mee zou mogen stoppen is het stomme gepeil om niksquote:Op zondag 4 december 2016 14:10 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als de media niet meewerkt krijg je ook geen tweestrijd.
50+ is een soort Denk voor babyboomersquote:Op zondag 4 december 2016 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Egoïsme.
Deze hele campagne draait om wij-tegen-hun.
Ik zat het bericht zelf te lezen en ik dacht 'huh? 50+ een nieuwkomer? Die bestaan toch veel langer?', maar blijkbaar was 2012 het eerste jaar dat ze meededen.quote:Op woensdag 7 december 2016 05:52 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.tns-nipo.com/nieuws/persberichten/pvv-op-grote-winst/
Het is natuurlijk wel zo dat de ouderen van twintig jaar geleden het minder breed hadden dan de huidige senioren. Niet dat dit betekent dat de ouderen van nu niet op een ouderenpartij gaan stemmen, maar ik verwacht minder stemmers die uit solidariteit met senioren op een dergelijke partij stemmen.quote:Op woensdag 7 december 2016 07:32 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik zat het bericht zelf te lezen en ik dacht 'huh? 50+ een nieuwkomer? Die bestaan toch veel langer?', maar blijkbaar was 2012 het eerste jaar dat ze meededen.
In 1994 waren volgens Wikipedia er 2 ouderenpartijen, die samen 7 zetels hadden, dus er is volgens mij wel een basis voor een ouderenpartij met minimaal dat aantal zetels (en nu zijn er veel meer ouderen)
Ik blijf het bijzonder vinden dat bijna niemand van de "logische" partijen wint van de neergang van de PvdA. SP staat stil en D66 en GroenLinks pakken relatief weinig winst. Alleen 50Plus zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor die verschuiving van 32 zetels.quote:Op woensdag 7 december 2016 05:52 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.tns-nipo.com/nieuws/persberichten/pvv-op-grote-winst/
Niet zo heel gek toch? PVV en 50+ vissen een beetje in dezelfde vijver waar vroeger de traditionele PvdA stemmers zaten (arbeidersproletariaat en verworven rechten). D66 en GL zijn elitaire eurofiele partijen dus die zwemmen nogal tegen de stroom in momenteel. Alleen het constant blijven van de SP is imo enigszins opmerkelijk, aangezien die een beetje in de linkerkant van de PVV vijver vissen. Waarschijnlijk zijn die gewoon niet zichtbaar genoeg.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat bijna niemand van de "logische" partijen wint van de neergang van de PvdA. SP staat stil en D66 en GroenLinks pakken relatief weinig winst. Alleen 50Plus zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor die verschuiving van 32 zetels.
Dat laatste zou kunnen, maar de stap van PvdA naar PVV lijkt mij geen uitgemaakte zaak. Vooral omdat het dus een betrekkelijk late stap is, want de PVV is al even in de lucht en het is opmerkelijk dat personen die in 2012 nog PvdA stemden (in de wetenschap daarmee een centrumcoalitie mogelijk te maken) nu ineens het "licht" hebben gezien bij de PVV.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet zo heel gek toch? PVV en 50+ vissen een beetje in dezelfde vijver waar vroeger de traditionele PvdA stemmers zaten (arbeidersproletariaat en verworven rechten). D66 en GL zijn elitaire eurofiele partijen dus die zwemmen nogal tegen de stroom in momenteel. Alleen het constant blijven van de SP is imo enigszins opmerkelijk, aangezien die een beetje in de linkerkant van de PVV vijver vissen. Waarschijnlijk zijn die gewoon niet zichtbaar genoeg.
Heeft dat niet gewoon te maken met het salonfähig worden van de PVV? Waar stemden de "deplorables" vroeger op en waarop stemmen ze nu?quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat laatste zou kunnen, maar de stap van PvdA naar PVV lijkt mij geen uitgemaakte zaak. Vooral omdat het dus een betrekkelijk late stap is, want de PVV is al even in de lucht en het is opmerkelijk dat personen die in 2012 nog PvdA stemden (in de wetenschap daarmee een centrumcoalitie mogelijk te maken) nu ineens het "licht" hebben gezien bij de PVV.
Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Of gewoon een teleurstelling in de eigen partij en de behoefte de coalitie en aanverwante politieke partners te laten merken dat dit niet de weg voorwaarts is, bovenop de interne chaos met Samsom en Asscher.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Heeft dat niet gewoon te maken met het salonfähig worden van de PVV? Waar stemden de "deplorables" vroeger op en waarop stemmen ze nu?
Zeker als je ziet dat de PVV net wat meer gewonnen heeft dan de VVD verliest in de peilingen. Dat zijn veel logischer communicerende vaten.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat laatste zou kunnen, maar de stap van PvdA naar PVV lijkt mij geen uitgemaakte zaak. Vooral omdat het dus een betrekkelijk late stap is, want de PVV is al even in de lucht en het is opmerkelijk dat personen die in 2012 nog PvdA stemden (in de wetenschap daarmee een centrumcoalitie mogelijk te maken) nu ineens het "licht" hebben gezien bij de PVV.
Correct, het trekt nog wel wat bij.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Of gewoon een teleurstelling in de eigen partij en de behoefte de coalitie en aanverwante politieke partners te laten merken dat dit niet de weg voorwaarts is, bovenop de interne chaos met Samsom en Asscher.
Ik moet nog zien of deze stand zo blijft als het verkiezingsgeweld in januari losbarst. In 2012 stond de SP ook lang hoog in de peilingen, maar uiteindelijk na 2,5 week premiersdebatten viel Roemer door de mand.
Wat is logisch nog tegenwoordig? Weinig partijen zijn nog maar herkenbaar. CDA hoor je nooit over Jezus praten, Groenlinks hoor je nauwelijks over het milieu, D66 heeft zich als een referendumhater ontpopt, VVD voert met het grootste gemak sociaal-democratisch beleid uit. Het is niet alleen meer economisch links of economisch rechts. Je hebt een 5-dimensionale grafiek nodig om alle partijen in te delen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat bijna niemand van de "logische" partijen wint van de neergang van de PvdA. SP staat stil en D66 en GroenLinks pakken relatief weinig winst. Alleen 50Plus zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor die verschuiving van 32 zetels.
6 partijen heb je al nodig voor een coalitie zonder de PVV.quote:Op zondag 11 december 2016 10:35 schreef 99.999 het volgende:
Gelukkig heeft De Hond er geen verstand van. Dit zou een onbestuurbaar rotzooitje opleveren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |