Er is aanmerkelijk meer media dan de NPO. Waar de media trouwens mee zou mogen stoppen is het stomme gepeil om niksquote:Op zondag 4 december 2016 14:10 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als de media niet meewerkt krijg je ook geen tweestrijd.
50+ is een soort Denk voor babyboomersquote:Op zondag 4 december 2016 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Egoïsme.
Deze hele campagne draait om wij-tegen-hun.
Ik zat het bericht zelf te lezen en ik dacht 'huh? 50+ een nieuwkomer? Die bestaan toch veel langer?', maar blijkbaar was 2012 het eerste jaar dat ze meededen.quote:Op woensdag 7 december 2016 05:52 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.tns-nipo.com/nieuws/persberichten/pvv-op-grote-winst/
Het is natuurlijk wel zo dat de ouderen van twintig jaar geleden het minder breed hadden dan de huidige senioren. Niet dat dit betekent dat de ouderen van nu niet op een ouderenpartij gaan stemmen, maar ik verwacht minder stemmers die uit solidariteit met senioren op een dergelijke partij stemmen.quote:Op woensdag 7 december 2016 07:32 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik zat het bericht zelf te lezen en ik dacht 'huh? 50+ een nieuwkomer? Die bestaan toch veel langer?', maar blijkbaar was 2012 het eerste jaar dat ze meededen.
In 1994 waren volgens Wikipedia er 2 ouderenpartijen, die samen 7 zetels hadden, dus er is volgens mij wel een basis voor een ouderenpartij met minimaal dat aantal zetels (en nu zijn er veel meer ouderen)
Ik blijf het bijzonder vinden dat bijna niemand van de "logische" partijen wint van de neergang van de PvdA. SP staat stil en D66 en GroenLinks pakken relatief weinig winst. Alleen 50Plus zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor die verschuiving van 32 zetels.quote:Op woensdag 7 december 2016 05:52 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.tns-nipo.com/nieuws/persberichten/pvv-op-grote-winst/
Niet zo heel gek toch? PVV en 50+ vissen een beetje in dezelfde vijver waar vroeger de traditionele PvdA stemmers zaten (arbeidersproletariaat en verworven rechten). D66 en GL zijn elitaire eurofiele partijen dus die zwemmen nogal tegen de stroom in momenteel. Alleen het constant blijven van de SP is imo enigszins opmerkelijk, aangezien die een beetje in de linkerkant van de PVV vijver vissen. Waarschijnlijk zijn die gewoon niet zichtbaar genoeg.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat bijna niemand van de "logische" partijen wint van de neergang van de PvdA. SP staat stil en D66 en GroenLinks pakken relatief weinig winst. Alleen 50Plus zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor die verschuiving van 32 zetels.
Dat laatste zou kunnen, maar de stap van PvdA naar PVV lijkt mij geen uitgemaakte zaak. Vooral omdat het dus een betrekkelijk late stap is, want de PVV is al even in de lucht en het is opmerkelijk dat personen die in 2012 nog PvdA stemden (in de wetenschap daarmee een centrumcoalitie mogelijk te maken) nu ineens het "licht" hebben gezien bij de PVV.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet zo heel gek toch? PVV en 50+ vissen een beetje in dezelfde vijver waar vroeger de traditionele PvdA stemmers zaten (arbeidersproletariaat en verworven rechten). D66 en GL zijn elitaire eurofiele partijen dus die zwemmen nogal tegen de stroom in momenteel. Alleen het constant blijven van de SP is imo enigszins opmerkelijk, aangezien die een beetje in de linkerkant van de PVV vijver vissen. Waarschijnlijk zijn die gewoon niet zichtbaar genoeg.
Heeft dat niet gewoon te maken met het salonfähig worden van de PVV? Waar stemden de "deplorables" vroeger op en waarop stemmen ze nu?quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat laatste zou kunnen, maar de stap van PvdA naar PVV lijkt mij geen uitgemaakte zaak. Vooral omdat het dus een betrekkelijk late stap is, want de PVV is al even in de lucht en het is opmerkelijk dat personen die in 2012 nog PvdA stemden (in de wetenschap daarmee een centrumcoalitie mogelijk te maken) nu ineens het "licht" hebben gezien bij de PVV.
Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Of gewoon een teleurstelling in de eigen partij en de behoefte de coalitie en aanverwante politieke partners te laten merken dat dit niet de weg voorwaarts is, bovenop de interne chaos met Samsom en Asscher.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Heeft dat niet gewoon te maken met het salonfähig worden van de PVV? Waar stemden de "deplorables" vroeger op en waarop stemmen ze nu?
Zeker als je ziet dat de PVV net wat meer gewonnen heeft dan de VVD verliest in de peilingen. Dat zijn veel logischer communicerende vaten.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat laatste zou kunnen, maar de stap van PvdA naar PVV lijkt mij geen uitgemaakte zaak. Vooral omdat het dus een betrekkelijk late stap is, want de PVV is al even in de lucht en het is opmerkelijk dat personen die in 2012 nog PvdA stemden (in de wetenschap daarmee een centrumcoalitie mogelijk te maken) nu ineens het "licht" hebben gezien bij de PVV.
Correct, het trekt nog wel wat bij.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Of gewoon een teleurstelling in de eigen partij en de behoefte de coalitie en aanverwante politieke partners te laten merken dat dit niet de weg voorwaarts is, bovenop de interne chaos met Samsom en Asscher.
Ik moet nog zien of deze stand zo blijft als het verkiezingsgeweld in januari losbarst. In 2012 stond de SP ook lang hoog in de peilingen, maar uiteindelijk na 2,5 week premiersdebatten viel Roemer door de mand.
Wat is logisch nog tegenwoordig? Weinig partijen zijn nog maar herkenbaar. CDA hoor je nooit over Jezus praten, Groenlinks hoor je nauwelijks over het milieu, D66 heeft zich als een referendumhater ontpopt, VVD voert met het grootste gemak sociaal-democratisch beleid uit. Het is niet alleen meer economisch links of economisch rechts. Je hebt een 5-dimensionale grafiek nodig om alle partijen in te delen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat bijna niemand van de "logische" partijen wint van de neergang van de PvdA. SP staat stil en D66 en GroenLinks pakken relatief weinig winst. Alleen 50Plus zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor die verschuiving van 32 zetels.
6 partijen heb je al nodig voor een coalitie zonder de PVV.quote:Op zondag 11 december 2016 10:35 schreef 99.999 het volgende:
Gelukkig heeft De Hond er geen verstand van. Dit zou een onbestuurbaar rotzooitje opleveren
Ik ga er vanuit dat de PVV gewoon gaat regeren. De VVD wil dit ook graag. Moeten ze alleen wat andere clubjes nog zo gek krijgen maar dat lukt wel.quote:Op zondag 11 december 2016 10:39 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
6 partijen heb je al nodig voor een coalitie zonder de PVV.Op naar de 7.
Nee, niet van mening veranderen nu. Een regering met de PVV was onbestaanbaar, kans van 1 op 10 biljard. Het wordt gewoon een 6-partijen-kabinet, of 7, of 8. Dat wordt smullen.quote:Op zondag 11 december 2016 10:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat de PVV gewoon gaat regeren. De VVD wil dit ook graag. Moeten ze alleen wat andere clubjes nog zo gek krijgen maar dat lukt wel.
Ik roep al jaren dat ik een PVV-VVD kabinet verwacht hoor.quote:Op zondag 11 december 2016 10:44 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nee, niet van mening veranderen nu. Een regering met de PVV was onbestaanbaar, kans van 1 op 10 biljard. Het wordt gewoon een 6-partijen-kabinet, of 7, of 8. Dat wordt smullen.
Ik hoop het niet. Misschien als Rutte, Dijkstal, Zijlstra en nog een paar anderen de VVD verlaten is Geert misschien bereid met zijn hand over het hart te strijken en de VVD een kans te geven maar de huidige VDD is echt kansloos.quote:Op zondag 11 december 2016 11:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik roep al jaren dat ik een PVV-VVD kabinet verwacht hoor.
Tja, als ze de grootste worden kan de PVV niet meer weglopen voor de verantwoordelijkheid... dan zullen ze dus compromissen moeten gaan sluiten.quote:Op zondag 11 december 2016 11:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik hoop het niet. Misschien als Rutte, Dijkstal, Zijlstra en nog een paar anderen de VVD verlaten is Geert misschien bereid met zijn hand over het hart te strijken en de VVD een kans te geven maar de huidige VDD is echt kansloos.
Het ligt ook nog eens in de lijn der verwachting dat een kabinet zonder de PVV en SP flink afgestraft wordt bij de Provinciale Statenverkiezingen waardoor ze een eventuele meerderheid in de Eerste Kamer na 2 jaar al weer kwijtraken. Italiaanse toestanden gaan we hier krijgen.quote:Op zondag 11 december 2016 11:24 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Ik schrik ook wel een beetje van de staat van het CDA hoor. Waar zijn al die mensen die tien jaar geleden nog op Balkenende stemden heen? Bij de vorige verkiezing was er nog het excuus dat ze net uit het gefaalde en problematische kabinet Rutte I kwamen rollen terwijl er een VVD-PvdA strijd aan de gang was. Maar die partijen zijn nu ook klein(er).
Verder is het inderdaad hopen dat de campagne nog wat verandert aan deze verdelingen. Want dit gaat natuurlijk geen stabiel kabinet opleveren. Zelfs een stabiel minderheidskabinet gaat moeilijk worden.
Je moet niet vergeten dat de vorige Statenverkiezingen die partijen al flink hebben gewonnen. Daar zit maar beperkt ruimte.quote:Op zondag 11 december 2016 11:37 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het ligt ook nog eens in de lijn der verwachting dat een kabinet zonder de PVV en SP flink afgestraft wordt bij de Provinciale Statenverkiezingen waardoor ze een eventuele meerderheid in de Eerste Kamer na 2 jaar al weer kwijtraken. Italiaanse toestanden gaan we hier krijgen.
Dijkhoff bedoelde ik. Zijlstra en Dijkhoff had ik in het verleden wel een beetje sympathie voor maar bleken gewoon leugenachtige pluche-klevers te zijn die met het grootste gemak PVDA-beleid uitvoeren en PVDA-standpunten verkondigen.quote:Op zondag 11 december 2016 11:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, als ze de grootste worden kan de PVV niet meer weglopen voor de verantwoordelijkheid... dan zullen ze dus compromissen moeten gaan sluiten.
Oh en Zijlstra is juist een van die VVD'ers die regelmatig door laat schemeren een nieuw experiment met de PVV wel te zien zitten. Die moet je koesteren. Dijkstal is al jaren uit beeld, hoeft enkel Rutte geloosd te worden en dat lukt wel na teleurstellende verkiezingen.
Ik denk wel dat hij het daarover had. Geen flauw benul waarom eigenlijkquote:Op zondag 11 december 2016 11:39 schreef Tuned22 het volgende:
Hebben jullie het nou over Hans Dijkstal..?
Je vergeet dat in een coalitie met VVD en anderen de PVV het buitenbeentje is. Die zullen naar verhouding dus veel meer in moeten leveren.quote:Op zondag 11 december 2016 11:42 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dijkhoff bedoelde ik. Zijlstra en Dijkhoff had ik in het verleden wel een beetje sympathie voor maar bleken gewoon leugenachtige pluche-klevers te zijn die met het grootste gemak PVDA-beleid uitvoeren en PVDA-standpunten verkondigen.![]()
De VVD zal flinke compromissen moeten gaan sluiten wil ze een kans hebben om met de PVV te mogen samenwerken.
Eeh nee. Want die is idd al 6 jaar 'uit beeld'quote:Op zondag 11 december 2016 11:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk wel dat hij het daarover had. Geen flauw benul waarom eigenlijk
Jij wil vervolging laten afhangen van electorale gevolgen?quote:Op zondag 11 december 2016 12:01 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Het kan gewoon niet anders dan dat degenen die Wilders hebben aangeklaagd op de payroll van de PVV staan. Anders kan ik me gewoon niet voorstellen dat iemand zo dom is om zo'n proces te beginnen midden in de verkiezingstijd.
Ik vermoed dat Hans Dijkstal momenteel geen VVD-lid meer is. Hij is overleden in 2010.quote:Op zondag 11 december 2016 11:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik hoop het niet. Misschien als Rutte, Dijkstal, Zijlstra en nog een paar anderen de VVD verlaten is Geert misschien bereid met zijn hand over het hart te strijken en de VVD een kans te geven maar de huidige VDD is echt kansloos.
Zelfs de drie grootste partijen - los van of die bij elkaar passen - komen niet eens aan een meerderheid in één van de beide Kamers.quote:Op zondag 11 december 2016 10:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.noties.nl/v/g(...)ll&f=2016-12--11.pdf
Correcte analyse, maar ik snap niet waarom je blij zou moeten zijn met een situatie waarin het land onbestuurbaar wordt en we afglijden richting het niveau van België, Italië etc.quote:Op zondag 11 december 2016 11:37 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het ligt ook nog eens in de lijn der verwachting dat een kabinet zonder de PVV en SP flink afgestraft wordt bij de Provinciale Statenverkiezingen waardoor ze een eventuele meerderheid in de Eerste Kamer na 2 jaar al weer kwijtraken. Italiaanse toestanden gaan we hier krijgen.
Bij Denk is het sowieso lastig in te schatten, omdat de opkomst onder allochtonen normaal gesproken laag is. En het is de vraag of dat nu anders is.quote:Op woensdag 7 december 2016 11:29 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo dat de ouderen van twintig jaar geleden het minder breed hadden dan de huidige senioren. Niet dat dit betekent dat de ouderen van nu niet op een ouderenpartij gaan stemmen, maar ik verwacht minder stemmers die uit solidariteit met senioren op een dergelijke partij stemmen.
Ik vroeg me nog af of er iets bekend is over de diversiteit van de ondervraagde mensen voor dit soort polls. De reden dat DENK op nul zetels staat in veel polls (en dat MdH het zetelaantal voor deze partij aanpast op basis van andere gegevens) is het gebrek aan Nederlanders met een migratieachtergrond die meedoen met dit soort polls. Is de verhouding tussen jonge en oude deelnemers wel representatief? Is dat op te maken uit vorige verkiezingsuitslagen en polls? Want als die verhouding scheef loopt (bijvoorbeeld omdat jongeren niet vaak meedoen met polls), dan kan het wel zo zijn dat een partij als 50+ iets te hoog wordt ingeschat. Het doet mij een beetje denken aan de compleet foute inschatting over de opkomst van de jongeren bij het referendum over de Brexit. Die bleek achteraf veel hoger te zijn dan mensen aanvankelijk dachten. De situatie is daar iets anders (het gaat niet over een poll), maar gebruikte gegevens voor voorspellingen blijken nog wel eens slecht bruikbaar bij sommige groepen.
Er zijn momenteel geen grote partijen meer. Partijen kunnen niet meer rekenen op een vaste achterban. Misschien jammer, maar ook niet het einde van de wereld.quote:Op zondag 11 december 2016 16:14 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Zelfs de drie grootste partijen - los van of die bij elkaar passen - komen niet eens aan een meerderheid in één van de beide Kamers.
Tja, 50+ sluit nu eenmaal vrij goed aan bij de PVV.quote:Op zondag 11 december 2016 22:47 schreef Nattekat het volgende:
Alsjeblieft niet 50+... ik heb DENK nog liever.
Gaat de AOW-leeftijd alsnog naar 65.quote:Op maandag 12 december 2016 07:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, 50+ sluit nu eenmaal vrij goed aan bij de PVV.
Moeten ze dat wel aan de VVD kunnen verkopenquote:Op maandag 12 december 2016 07:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat de AOW-leeftijd alsnog naar 65.
Omdat onze democratie verrot is. Een 6-partijen-kabinet wat elkaar de tent uit vecht zal de boel reinigen. Politici die hun kiezers minachten en zich niets aantrekken van hun kiezers zullen het veld ruimen. Kleinere partijen in combinatie met kortdurende kabinetten zal ervoor zorgen dat politici niet alleen rond de verkiezingen aandacht voor hun kiezers hebben.quote:Op zondag 11 december 2016 16:17 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Correcte analyse, maar ik snap niet waarom je blij zou moeten zijn met een situatie waarin het land onbestuurbaar wordt en we afglijden richting het niveau van België, Italië etc.
Gewoon het geld halen bij het hoger onderwijs, mensen met een Wajong-uitkering en de kosten voor inburgeringscursussen verhogen.quote:Op maandag 12 december 2016 08:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Moeten ze dat wel aan de VVD kunnen verkopen
Uitkeringen versoberen is voor de PVV een lastige. Dan maar voor de vierde keer Ontwikkelingssamenwerking afschaffenquote:Op maandag 12 december 2016 08:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gewoon het geld halen bij het hoger onderwijs, mensen met een Wajong-uitkering en de kosten voor inburgeringscursussen verhogen.
VVD+PVV+CDA+SGP dat gaat echt niet gebeuren. Tijdens het gedoog kabinet kostte het de CDA bijna de helft van zijn leden. Nee de CDA gaat dat echt niet doen.quote:Op maandag 12 december 2016 12:05 schreef Angry_Bird het volgende:
Een andere mogelijkheid is ook nog: VVD+PVV+CDA+SGP. Maar dat zou pas echt een horrorscenario zijn.
Mwah, dat zou best kunnen, het zijn alle middenpartijen bij elkaar.quote:Op maandag 12 december 2016 13:32 schreef Braindead2000 het volgende:
VVD/PVDA/CDA/D66/Groenlinks/Christenunie zou kunnen, 80 zetels. In theorie dan. Denk niet dat de stemmers op die partijen er blij mee zullen zijn.
Uitruilen lijkt me ook heel lastig met 6 partijen.quote:Op maandag 12 december 2016 13:40 schreef SeLang het volgende:
Dan krijg je wel leuke compromissen
Verbod op autorijden (GL) op zondag (SGP/CU) behalve voor minima (PvdA) en Europarlementariërs (D66) mits rente aftrekbaar is (VVD)
...of zoiets
Dit is trouwens wel een leuk onderwerp voor een LOL topic
Dat geeft wel de PVV een hoop macht.quote:Op maandag 12 december 2016 14:07 schreef Gutmensch het volgende:
Gewoon een minderheidskabinet is natuurlijk ook een optie.
Klopt D66 en GL zijn niet mijn favorieten, eigenlijk totaal niet. Liever heb ik dan nog 50+ en SP ervoor in de plaatsquote:Op maandag 12 december 2016 13:32 schreef Braindead2000 het volgende:
VVD/PVDA/CDA/D66/Groenlinks/Christenunie zou kunnen, 80 zetels. In theorie dan. Denk niet dat de stemmers op die partijen er blij mee zullen zijn.
stijging pvda agv Asscherquote:Op donderdag 22 december 2016 09:27 schreef 99.999 het volgende:
Vrij onverklaarbare verschuivingen weer
En de daling van D66 en CDA en de stijging van 50+? Allemaal zomaar zeker 3 zetels anders. Lijkt wel een erg grof model zo.quote:Op donderdag 22 december 2016 09:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
stijging pvda agv Asscher
stijging pvv agv Berlijn
Gerommel bij de SP. En die gaan dan naar 50+.quote:Op donderdag 22 december 2016 10:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En de daling van D66 en CDA en de stijging van 50+? Allemaal zomaar zeker 3 zetels anders. Lijkt wel een erg grof model zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
58% wil Geert Wilders absoluut niet als premier. Oei.quote:Op zondag 8 januari 2017 13:05 schreef borisz het volgende:
Dit is ook wel een grappig tabelletje uit De Hond van deze week.
[ afbeelding ]
Hij scoort daarin nog slechter dan Henk Krolquote:Op zondag 8 januari 2017 13:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
58% wil Geert Wilders absoluut niet als premier. Oei.
Rutte heeft de beste verhouding tussen de laatste twee vragen.quote:Op zondag 8 januari 2017 13:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hij scoort daarin nog slechter dan Henk Krol
Edit: Overigens scoren ze allemaal vrij slecht daarin, alleen Buma doet het nog redelijk, maar die wil dan weer bijna niemand wel graag als premier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |