abonnement Unibet Coolblue
pi_164948803
DENK is een beweging waarin iedereen zichzelf kan zijn op basis van verdraagzaamheid en gelijkwaardigheid. Het DENKteam zet zich met hart en ziel in om het stevige tegengeluid van DENK in politiek Den Haag maar ook daarbuiten te laten horen.



DENK IN HET KORT

De politiek en onze maatschappij zijn de afgelopen jaren verhard en verrechtst. DENK vindt dat dat anders kan en moet. Door op te komen voor de belangen van alle inwoners van Nederland, met respect voor het individu en het besef dat wij samen Nederland zijn. Wij vinden dat er weer balans moet komen in Nederland.

https://www.bewegingdenk.nl/

Manifest DENK

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2016 20:59:12 ]
pi_164950544
Ik hoop echt dat DENK 0 zetels haalt, zodat ik die hoofden nooit meer in de TK hoef te zien. Wat een idioten zijn het daar toch.. Een PVV voor allochtonen. :r
(she/her)
pi_164950589
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 21:42 schreef Fylax het volgende:
Ik hoop echt dat DENK 0 zetels haalt, zodat ik die hoofden nooit meer in de TK hoef te zien. Wat een idioten zijn het daar toch.. Een PVV voor allochtonen. :r
Goede post.

Lekker onderbouwd ook. Gebaseerd op een uiterlijk.
pi_164956041
Dit vindt de PvdA niet leuk...
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_164968397
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 21:42 schreef Fylax het volgende:
Ik hoop echt dat DENK 0 zetels haalt, zodat ik die hoofden nooit meer in de TK hoef te zien. Wat een idioten zijn het daar toch.. Een PVV voor allochtonen. :r
Maar Sylvana Simons is toch een aanwinst voor de TK?
pi_164968411
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 18:32 schreef KoningPils het volgende:

[..]

Maar Sylvana Simons is toch een aanwinst voor de TK?
Nee joh bah
(she/her)
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:39:58 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_164968561
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 18:32 schreef KoningPils het volgende:

[..]

Maar Sylvana Simons is toch een aanwinst voor de TK?
Vind ik wel. Ik hoop op één zetel die naar Simons gaat. Kan ze in de TK lekker oreren als het geweten van Nederland. Houdt een mens toch bezig he
Laffe huichelaar
pi_164969317
Ze heeft nu al de aanval geopend op de PVV.

quote:
De PVV wil louter op xenofobische gronden electoraal profiteren over de rug van vrouwen
http://www.volkskrant.nl/(...)an-vrouwen~a4366658/
pi_164971159
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 21:42 schreef Fylax het volgende:
Ik hoop echt dat DENK 0 zetels haalt, zodat ik die hoofden nooit meer in de TK hoef te zien. Wat een idioten zijn het daar toch.. Een PVV voor allochtonen. :r
Ben je niet langer idolaat van Geert Wilders dan?
pi_164971185
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:24 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ben je niet langer idolaat van Geert Wilders dan?
Nope, na het zien van zijn A4-tje.
(she/her)
pi_164971302
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:25 schreef Fylax het volgende:

[..]

Nope, na het zien van zijn A4-tje.
Welke informatie daaruit was nieuw voor je?
pi_164971552
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:30 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Welke informatie daaruit was nieuw voor je?
Het was niet per se nieuw, maar het ziet er gewoon heel achterlijk uit en klopt geen kut van. En ik ben het er niet mee eens.
(she/her)
pi_164971667
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:37 schreef Fylax het volgende:

[..]

Het was niet per se nieuw, maar het ziet er gewoon heel achterlijk uit en klopt geen kut van. En ik ben het er niet mee eens.
Maar dat A4'tje representeert toch alles wat de PVV altijd is geweest?

Alsnog hulde voor je nieuwe mening hoor, ik kan me alleen niet voorstellen dat je dat hiervoor serieus over het hoofd hebt kunnen zien. Diezelfde achterlijkheid was all over the place, altijd en overal.
pi_164971747
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:40 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Maar dat A4'tje representeert toch alles wat de PVV altijd is geweest?

Alsnog hulde voor je nieuwe mening hoor, ik kan me alleen niet voorstellen dat je dat hiervoor serieus over het hoofd hebt kunnen zien. Diezelfde achterlijkheid was all over the place, altijd en overal.
Dat geen geld meer naar PO innovatie enzo was trouwens wel nieuw voor me, dat vond ik ook echt nergens op slaan. :+

Maar goed, DENK dus..
(she/her)
pi_164971889
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:42 schreef Fylax het volgende:

[..]

Dat geen geld meer naar PO innovatie enzo was trouwens wel nieuw voor me, dat vond ik ook echt nergens op slaan. :+

Maar goed, DENK dus..
Denk is even kut. Die analyse was spot on.
pi_164971912
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:46 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Denk is even kut. Die analyse was spot on.
Ja.. Net zoals de PVV bezig met de samenleving te splitsen.. Ben benieuwd wat Sylvana vanavond te zeggen heeft bij Pauw.
(she/her)
pi_164971950
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:47 schreef Fylax het volgende:

[..]

Ja.. Net zoals de PVV bezig met de samenleving te splitsen.. Ben benieuwd wat Sylvana vanavond te zeggen heeft bij Pauw.
De tweedeling moet tegen gegaan worden, daarom D66.
pi_164971972
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:48 schreef Kaas- het volgende:

[..]

De tweedeling moet tegen gegaan worden, daarom D66.
Nog niet echt naar gekeken, mja mag toch nog niet stemmen. :P
(she/her)
pi_164974623
DENK voegt vooral veel entertainment waarde toe deze verkiezingen. Ik hoop op een debat tussen Wilders en Azarkan, potentiële topshow.

Ze hebben trouwens ook een 'DENK academie' zie ik :')

quote:
DENK Academie is het opleidingsinstituut van de politieke beweging DENK. Bij DENK Academie wordt gewerkt aan persoonlijke ontwikkeling door middel van experimenteel en zelfsturend leren. Deelnemers worden getraind en gecoacht om politiek bewust en actief te worden.

Deelnemers DENK Academie

DENK Academie is toegankelijk voor alle inwoners van Nederland die een bijdrage willen leveren aan politieke en maatschappelijke besluitvorming en die de standpunten en denklijnen van DENK onderschrijven. In het bijzonder is DENK Academie toegankelijk voor leden van DENK die zich willen inzetten voor DENK en die de ambitie hebben om politiek en maatschappelijk actief te worden en daarmee een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en groei van Nederland.

Leiding DENK Academie

De ontwikkeling en de dagelijkse begeleiding van DENK Academie wordt verzorgd door Mouad Zagdoud. Wil je meer informatie over DENK Academie, stuur een email naar info@bewegingdenk.nl

https://www.bewegingdenk.nl/denk-academie
  maandag 14 november 2016 @ 15:10:32 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166649741
Denk wil racismepolitie en andere naam voor Coentunnel.

Er moet een speciale racismepolitie komen, staat in het verkiezingsprogramma van Denk, de politieke partij van de ex-PvdA-Kamerleden Kuzu en Öztürk. Duizend agenten zouden zich bezig moeten gaan houden met discriminatiezaken. Daarvan komen er veel te weinig voor de rechter, vindt Denk.

Mensen die discrimineren moeten verplicht in contact treden met de groep mensen die zij hebben gediscrimineerd. "Een gebrek aan begrip en bekendheid met een ander maakt dat vijandig gedrag eerder plaatsvindt", staat in het programma.

Burgers moeten volgens Denk ook inspraak krijgen bij de inzet van politie in hun wijk. Als ze willen dat er meer aandacht wordt besteed aan bestrijding van drugsoverlast, dan moet dat gebeuren.

Denk wil dat namen van straten, bruggen en tunnels gedekoloniseerd worden. Als voorbeeld noemt de partij de Coentunnel, genoemd naar de VOC-bestuurder J.P. Coen, die met veel geweld de positie van de VOC op Java en de Molukken versterkte. Die tunnel moet een andere naam krijgen.

Er moet een speciale racismepolitie komen, staat in het verkiezingsprogramma van Denk, de politieke partij van de ex-PvdA-Kamerleden Kuzu en Öztürk. Duizend agenten zouden zich bezig moeten gaan houden met discriminatiezaken. Daarvan komen er veel te weinig voor de rechter, vindt Denk.

De term 'integratie' moet van Denk verdwijnen en worden vervangen door 'wederzijdse acceptatie'. Er komen diversiteitsquota om mensen met een migratieachtergrond aan werk te helpen. Met 'loksollicitaties' moet gecontroleerd worden of werkgevers discrimineren.

De partij is ook voor chemische castratie, in combinatie met behandeling, voor kindermisbruikers. Het ministerie van Defensie moet omgedoopt worden tot het ministerie van Vrede en Wederopbouw.

"Mensen die jarenlang geen stem hebben gehad in de politiek geven wij een stem", zei beoogd lijsttrekker Tunahan Kuzu bij de presentatie van het verkiezingsprogramma.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 november 2016 @ 15:13:06 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_166649796
Dat worden geweldige ontmoetingen :')

Deze partij is gewoon voor de ontmanteling van het Koninkrijk der Nederlanden en alle geschiedenis die erbij hoort. Mag toch hopen dat dit een hopeloos project wordt...
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_166650002
ministerie van Vrede en Wederopbouw :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2016 15:23:31 ]
pi_166684487
Van Sylvana Simons hebben we niet zo veel te vrezen: een intellectuele lichtgewicht. Een grote bril maakt niet gelijk slim, nietwaar. Minder onschuldig is de Turkse inbreng van de beweging Denk, die het met haar ’verfrissende’ DENKwijze moeite heeft met Zwarte Piet, de benaming “Coentunnel” en de instelling nastreeft van een racisme-politie.” Maar ook voor Kuzu met zijn gevolg geldt: “als u nu eens in Turkije ging wonen, dan hoefde u zich niet langer te ergeren aan onze straatnamen!”.

[ Bericht 10% gewijzigd door Mark op 21-12-2016 11:57:39 (spamlink verwijderd) ]
pi_167264442
Wat ik mij dan wel afvraag is wat men tegen verandering van plaats/straat/tunnel namen heeft. De desbetreffende namen zijn vernoemd naar historische personen die weliswaar een positief effect hadden voor Nederland, maar ook een zeer duistere kant hadden. Is het dan wel moreel correct om deze negatieve daden te negeren omdat er ook sprake was van baat voor Nederland?

Reacties als ""als u nu eens in Turkije ging wonen, dan hoefde u zich niet langer te ergeren aan onze straatnamen" zijn een perfect voorbeeld van een Ad hominem. Hiermee ontwijkt men volledig de confrontatie.
  zondag 11 december 2016 @ 23:12:54 #26
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167270627
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:25 schreef Suppaguy het volgende:
Wat ik mij dan wel afvraag is wat men tegen verandering van plaats/straat/tunnel namen heeft. De desbetreffende namen zijn vernoemd naar historische personen die weliswaar een positief effect hadden voor Nederland, maar ook een zeer duistere kant hadden. Is het dan wel moreel correct om deze negatieve daden te negeren omdat er ook sprake was van baat voor Nederland?

Reacties als ""als u nu eens in Turkije ging wonen, dan hoefde u zich niet langer te ergeren aan onze straatnamen" zijn een perfect voorbeeld van een Ad hominem. Hiermee ontwijkt men volledig de confrontatie.
Eens dat het "ga maar na Turkije als het je niet bevalt" antwoord geen fatsoenlijk antwoord is.
De confrontatie zoeken is echter ook niet fatsoenlijk. Waarom zou je hierover de confrontatie willen zoeken? Niemand is direct in gevaar of wordt actief benadeeld. Er moet een goed debat komen in de publieke ruimte over dit soort onderwerpen. Laat historici uitleggen wat de context was waarin mensen zoals Coen opereerden, wat hun daden waren en op welke manieren we nu naar hun erfenis kunnen kijken. Wanneer Nederlanders de argumenten gehoord en gewogen hebben, dan kunnen we kijken wat we het beste kunnen doen met dergelijke namen.

Het probleem van het idee van DENK is (in mijn opinie) dat ze naar Nederland kijken als een stukje blanco grond in het nu. Hetzelfde zag je met dat idee van hen op Groningen te ontruimen en al het gas op te pompen. Gelukkig is dat idee van tafel, maar het lag er wel. Groningen met haar prachtige middeleeuwse kerkjes, oude waterwegen en eeuwenoude boerderijen zou moeten worden opgeofferd voor een paar extra centen. De mensen die er wonen moeten hun cultuur en gemeenschappen opgeven omdat het een andere groep Nederlanders beter uitkomt. Ook zijn er groepen waar DENK tegenaan schurkt (zoals de anti-racisten) die net iets te makkelijk denken over het afschaffen van de herdenking van de Tweede Wereldoorlog. Omdat niet elke Nederlander een persoonlijke familiehistorie heeft die verbonden is aan die oorlog. Ik weet niet wat het standpunt van DENK hierin is, maar het laat een zelfde soort gedachtegang zien. Alles moet algemeen worden, de Nederlandse historie en gebruiken mogen geen intrinsieke waarde of prioriteit hebben. Terwijl dit stukje land de enige plek op aarde is waar deze historie en gebruiken horen.

Dit betekent natuurlijk niet dat er geen aanpassingen mogen worden gemaakt of dat er geen oude helden van voetstukken mogen vallen. Dit proces moet echter rustig en met beleid gebeuren. Het idee van DENK is een botte bijl, gehanteerd door mensen die al vaker hebben laten zien weinig gevoel te hebben voor Nederlandse historie. Ik ken geloof ik ook geen DENK-politici die ook historicus zijn, terwijl juist zij (geschiedkundigen) veel weten over hoe om te gaan met historische figuren die, binnen hun context, bepaalde dingen hebben gedaan en gezegd die we tegenwoordig zouden afwijzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Linus_van_Pelt op 11-12-2016 23:22:54 ]
pi_167271519
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 23:12 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Eens dat het "ga maar na Turkije als het je niet bevalt" antwoord geen fatsoenlijk antwoord is.
De confrontatie zoeken is echter ook niet fatsoenlijk. Waarom zou je hierover de confrontatie willen zoeken? Niemand is direct in gevaar of wordt actief benadeeld. Er moet een goed debat komen in de publieke ruimte over dit soort onderwerpen. Laat historici uitleggen wat de context was waarin mensen zoals Coen opereerden, wat hun daden waren en op welke manieren we nu naar hun erfenis kunnen kijken. Wanneer Nederlanders de argumenten gehoord en gewogen hebben, dan kunnen we kijken wat we het beste kunnen doen met dergelijke namen.

Het probleem van het idee van DENK is (in mijn opinie) dat ze naar Nederland kijken als een stukje blanco grond in het nu. Hetzelfde zag je met dat idee van hen op Groningen te ontruimen en al het gas op te pompen. Gelukkig is dat idee van tafel, maar het lag er wel. Groningen met haar prachtige middeleeuwse kerkjes, oude waterwegen en eeuwenoude boerderijen zou moeten worden opgeofferd voor een paar extra centen. De mensen die er wonen moeten hun cultuur en gemeenschappen opgeven omdat het een andere groep Nederlanders beter uitkomt. Ook zijn er groepen waar DENK tegenaan schurkt (zoals de anti-racisten) die net iets te makkelijk denken over het afschaffen van de herdenking van de Tweede Wereldoorlog. Omdat niet elke Nederlander een persoonlijke familiehistorie heeft die verbonden is aan die oorlog. Ik weet niet wat het standpunt van DENK hierin is, maar het laat een zelfde soort gedachtegang zien. Alles moet algemeen worden, de Nederlandse historie en gebruiken mogen geen intrinsieke waarde of prioriteit hebben. Terwijl dit stukje land de enige plek op aarde is waar deze historie en gebruiken horen.

Dit betekent natuurlijk niet dat er geen aanpassingen mogen worden gemaakt of dat er geen oude helden van voetstukken mogen vallen. Dit proces moet echter rustig en met beleid gebeuren. Het idee van DENK is een botte bijl, gehanteerd door mensen die al vaker hebben laten zien weinig gevoel te hebben voor Nederlandse historie. Ik ken geloof ik ook geen DENK-politici die ook historicus zijn, terwijl juist zij (geschiedkundigen) veel weten over hoe om te gaan met historische figuren die, binnen hun context, bepaalde dingen hebben gedaan en gezegd die we tegenwoordig zouden afwijzen.
"De confrontatie zoeken is echter ook niet fatsoenlijk."
Ik doelde hier meer het aankaarten van kwesties, wellicht een onhandige verwoording van mijn kant.


Het klopt wel dat niemand direct wordt benadeeld, maar het is naar mijn mening wel immoreel en volledig ongepast om deze historische personages te eren met een eerbetoning in de vorm van een vernoeming. Over een groot deel van historische personages zijn de feiten al bekend, waarom zou hier een historicus aan te pas moeten komen? Ik ben het wel met je eens dat er een goed duidelijk debat moet komen, groeperingen als DENK dragen hier ook aan bij door deze punten op de politieke en maatschappelijke agenda te brengen. Echter merk ik zelf dat een fatsoenlijke debat vaak niet lukt door vooringenomen oordelen en gevoelens van afkering in beide kampen.

"De mensen die er wonen moeten hun cultuur en gemeenschappen opgeven omdat het een andere groep Nederlanders beter uitkomt."
Hiermee geef je naar mijn mening de kwestie een negatieve ondertoon. Een verandering van een straatnaam heeft naar mijn mening niet echt een zodanige impact dat je kunt spreken over het opgeven van cultuur

"Alles moet algemeen worden, de Nederlandse historie en gebruiken mogen geen intrinsieke waarde of prioriteit hebben."
Zeg je hiermee dat het behouden van de cultuur en de Hollandse historie belangrijker is dan de morele incorrectheid van delen van deze cultuur en historie, of begrijp ik je volledig verkeerd? Ik denk zeker niet denk het doel heeft om alles maar te veranderen en de waarde die men hecht aan de Nederlandse historie te negeren.

"Dit proces moet echter rustig en met beleid gebeuren."
Ik zie deze uitspraak best vaak, ik vraag mij dan wel af wat men als "rustig" ziet. Het aankaarten van deze kwesties is niet iets recent, maar dit gebeurd al jarenlang. Het is echter wel zo dat met de opkomst van socialmedia en gerelateerde maatschappelijk debatten, dit meer aandacht krijgt.

Naar mijn mening is het verzet tegen beleidsplannen zoals deze meer gebaseerd op haatgevoelens afkomstig uit het ontstaan van "wij en zij kampen" en deels ook closet racism(reacties op Facebook zijn hier een prima voorbeeld van). Het ontstaan van dergelijke situaties verhindert het tot stand komen van oplossingen. Het Meertens instituut heeft deze conclusie in een rapport ook al getrokken bij de Zwarte piet kwestie.

Mijn keuze gaat voorlopig in ieder geval uit naar DENK, ik heb mij echter nog niet verdiept in alle verkiezingsprogramma's en ook nog niet in die van DENK. Mijn keuze is op dit moment vooral een steunbetuiging.

[ Bericht 11% gewijzigd door Suppaguy op 12-12-2016 00:06:28 ]
  Moderator / Redactie Sport maandag 12 december 2016 @ 00:07:33 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_167271650
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 00:00 schreef Suppaguy het volgende:

[..]

Het klopt wel dat niemand direct wordt benadeeld, maar het is naar mijn mening wel immoreel en volledig ongepast om deze historische personages te eren met een eerbetoning in de vorm van een vernoeming. Over een groot deel van historische personages zijn de feiten al bekend, waarom zou hier een historicus aan te pas moeten komen? Ik ben het wel met je eens dat er een goed duidelijk debat moet komen, groeperingen als DENK dragen hier ook aan bij door deze punten op de politieke en maatschappelijke agenda te brengen. Echter merk ik zelf dat een fatsoenlijke debat vaak niet lukt door vooringenomen oordelen en gevoelens van afkering in beide kampen.

"De mensen die er wonen moeten hun cultuur en gemeenschappen opgeven omdat het een andere groep Nederlanders beter uitkomt."
Hiermee geef je naar mijn mening de kwestie een negatieve ondertoon. Een verandering van een straatnaam heeft naar mijn mening niet echt een zodanige impact dat je kunt spreken over het opgeven van cultuur

"Alles moet algemeen worden, de Nederlandse historie en gebruiken mogen geen intrinsieke waarde of prioriteit hebben."
Zeg je hiermee dat het behouden van de cultuur en de Hollandse historie belangrijker is dan de morele incorrectheid van delen van deze cultuur en historie, of begrijp ik je volledig verkeerd? Ik denk zeker niet denk het doel heeft om alles maar te veranderen en de waarde die men hecht aan de Nederlandse historie te negeren.

"Dit proces moet echter rustig en met beleid gebeuren."
Ik zie deze uitspraak best vaak, ik vraag mij dan wel af wat men als "rustig" ziet. Het aankaarten van deze kwesties is niet iets recent, maar dit gebeurd al jarenlang. Het is echter wel zo dat met de opkomst van massamedia en gerelateerde maatschappelijk debatten, dit meer aandacht krijgt.

Naar mijn mening is het verzet tegen beleidsplannen zoals deze meer gebaseerd op haatgevoelens afkomstig uit het ontstaan van "wij en zij kampen". Het ontstaan van dergelijke situaties verhindert het tot stand komen van oplossingen. Het Meertens instituut heeft deze conclusie in een rapport ook al getrokken bij de Zwarte piet kwestie.

Mijn keuze gaat voorlopig in ieder geval uit naar DENK, ik heb mij echter nog niet verdiept in alle verkiezingsprogramma's en ook nog niet in die van DENK. Mijn keuze is op dit moment vooral een steunbetuiging.
Je zegt nu eigenlijk dat iedereen hun geschiedenis'helden' moeten laten vallen omdat wat ze deden in de huidige tijdsgeest zeer verwerpelijk is. Er valt prima wat voor te zeggen, maar uiteindelijk speelt er meer dan alleen pure politieke correctheid.

Je hebt een grote groep mensen die gewoon respect heeft voor hun voorouderen die dit land hebben opgebouwd. En het is natuurlijk complete waanzin dat een simpel partijtje die bestaat uit louter mensen die een hele andere familiegeschiedenis hebben gaan eisen dat deze groep hun geschiedenis los laat. Er is geen enkele reden voor.

Het enige wat het doet is verder bijdragen aan de polarisatie. Heel DENK doet momenteel niks anders dan zieltjes winnen voor de PVV.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_167271857
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 00:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Je zegt nu eigenlijk dat iedereen hun geschiedenis'helden' moeten laten vallen omdat wat ze deden in de huidige tijdsgeest zeer verwerpelijk is. Er valt prima wat voor te zeggen, maar uiteindelijk speelt er meer dan alleen pure politieke correctheid.

Je hebt een grote groep mensen die gewoon respect heeft voor hun voorouderen die dit land hebben opgebouwd. En het is natuurlijk complete waanzin dat een simpel partijtje die bestaat uit louter mensen die een hele andere familiegeschiedenis hebben gaan eisen dat deze groep hun geschiedenis los laat. Er is geen enkele reden voor.

Het enige wat het doet is verder bijdragen aan de polarisatie. Heel DENK doet momenteel niks anders dan zieltjes winnen voor de PVV.
Het laten vallen van deze 'helden' is niet wat ik zeg, echter is het eren van historische massamoordenaars volledig moreel incorrect. Het feit dat ze een bijdrage hebben bijgedraagt aan de opbouw van Nederland is naar mijn mening volledig ondergeschikt aan de wrede handelingen die zij hebben verricht. Men straft ook gewoon 'gangsters' die misdaden begaan maar ook een bijdrage leveren aan hun samenleving.

"louter mensen die een hele andere familiegeschiedenis hebben gaan eisen dat deze groep hun geschiedenis los laat. "
Waarom is dit zo raar? Je zegt nu eigenlijk dat tenzij je dezelfde familiegeschiedenis hebt als 'oorspronkelijke' Nederlanders je geen kritiek mag hebben op het eren van de historie van Nederland.

"Er is geen enkele reden voor."
De mening dat het moreel incorrect is?

"Heel DENK doet momenteel niks anders dan zieltjes winnen voor de PVV."
Ik vind dit eigenlijk ook een vrij vreemde uitspraak. Als men PVV wilt stemmen, dan zal dit gebeuren. Als iemand naar de PVV uitwijkt simpelweg omdat zij pleiten voor bescherming van de Nederlandse cultuur, vind ik dit vrij kortzichtig. Deze uitspraak lijkt bijna op de uitspraak van menig closet racisten op Facebook, die hun meningen verklaren met "Zij lokken het uit".

Dat het enige wat DENK doet bijdragen aan de polarisatie is, is ook vrij vergezocht. Maar wellicht dat je dit verder kunt verklaren? Wat doet DENK dat zodanig agressief is dat het een grote impact heeft op de polarisatie? Naar mijn mening zijn het juist groeperingen als de PVV, die de oppositie afschildert als een bedreiging voor de Hollandse cultuur, die voornamelijk bijdragen aan de polarisatie. Vaak worden standpunten van groepering als DENK aangevallen door groeperingen als de PVV en haar aanhangers met 'Jha dat is gewoon ONZE cultuur, daar moeten JULLIE van afblijven!'.

Een fatsoenlijk debat met geldige argumenten ontbreekt dan ook telkens naar mijn mening, hopelijk dat deze hier wel kan plaatsvinden ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door Suppaguy op 12-12-2016 00:28:38 ]
  maandag 12 december 2016 @ 00:45:06 #30
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167272135
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 00:00 schreef Suppaguy het volgende:

[..]

"De confrontatie zoeken is echter ook niet fatsoenlijk."
Ik doelde hier meer het aankaarten van kwesties, wellicht een onhandige verwoording van mijn kant.
Aankaarten van kwesties kan ook zonder meteen een drastische 'oplossing' voor de kwestie aan te dragen.

quote:
Het klopt wel dat niemand direct wordt benadeeld, maar het is naar mijn mening wel immoreel en volledig ongepast om deze historische personages te eren met een eerbetoning in de vorm van een vernoeming. Over een groot deel van historische personages zijn de feiten al bekend, waarom zou hier een historicus aan te pas moeten komen? Ik ben het wel met je eens dat er een goed duidelijk debat moet komen, groeperingen als DENK dragen hier ook aan bij door deze punten op de politieke en maatschappelijke agenda te brengen. Echter merk ik zelf dat een fatsoenlijke debat vaak niet lukt door vooringenomen oordelen en gevoelens van afkering in beide kampen.
Je trekt hier mensen (niet personages) uit hun historische context en beoordeelt ze op basis van de huidige morele standaarden. Dat is een mogelijkheid, het is echter niet de enige optie. Het is ook mogelijk om ze in hun context te laten. Dan komen er al heel wat meer nuances in het spel. Om die context en nuances goed te begrijpen heb je historici nodig. Als je een debat wil (en niet gewoon je eigen zin en interpretatie doordrijven) moet je ook deze inzichten serieus nemen.

DENK 'helpt' door luid en duidelijk een positie in te nemen. Ze nemen echter een ongenuanceerde en keiharde positie in. Dat leidt hoogstwaarschijnlijk tot een verhit drama waarin iedereen zich ingraaft en alle nuances wegvallen. Hoe om te gaan met je historie is echter niet hetzelfde als het uiterlijk van Zwarte Piet en zal ook niet op dezelfde wijze kunnen worden opgelost.

quote:
"De mensen die er wonen moeten hun cultuur en gemeenschappen opgeven omdat het een andere groep Nederlanders beter uitkomt."
Hiermee geef je naar mijn mening de kwestie een negatieve ondertoon. Een verandering van een straatnaam heeft naar mijn mening niet echt een zodanige impact dat je kunt spreken over het opgeven van cultuur.
Ik had het hier over de Groningers die volgens het voormalige plan van DENK maar moesten verhuizen zodat er wat extra gas kon worden opgepompt. En dat plan is wel degelijk drastisch en een teken dat de heren van DENK niet veel op lijken te hebben met cultureel erfgoed.

quote:
"Alles moet algemeen worden, de Nederlandse historie en gebruiken mogen geen intrinsieke waarde of prioriteit hebben."
Zeg je hiermee dat het behouden van de cultuur en de Hollandse historie belangrijker is dan de morele incorrectheid van delen van deze cultuur en historie, of begrijp ik je volledig verkeerd? Ik denk zeker niet denk het doel heeft om alles maar te veranderen en de waarde die men hecht aan de Nederlandse historie te negeren.
Je lijkt steeds alle nuance uit mijn post te slopen. Beetje jammer. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het debat gevoerd moet worden en dat er ruimte is om dingen aan te passen. Het moet echter met respect voor de Nederlandse cultuur en geschiedenis gebeuren. Dat kan niet zonder eerst eens echt goed naar de situatie te kijken en de argumenten te wegen.

quote:
"Dit proces moet echter rustig en met beleid gebeuren."
Ik zie deze uitspraak best vaak, ik vraag mij dan wel af wat men als "rustig" ziet. Het aankaarten van deze kwesties is niet iets recent, maar dit gebeurd al jarenlang. Het is echter wel zo dat met de opkomst van socialmedia en gerelateerde maatschappelijk debatten, dit meer aandacht krijgt.
Het debat wordt vast gevoerd in sommige hoeken van het internet en op bepaalde faculteiten. Het debat is echter nog niet echt doorgedrongen tot de algemene publieke ruimte en daar zal het eerst moeten aankomen. En daar zal met goede argumenten en zonder geschreeuw een debat moeten worden gevoerd. Dat bedoel ik met rustig. DENK lijkt echter het debat niet te willen, anders waren ze niet met zo'n standpunt gekomen.

quote:
Naar mijn mening is het verzet tegen beleidsplannen zoals deze meer gebaseerd op haatgevoelens afkomstig uit het ontstaan van "wij en zij kampen" en deels ook closet racism(reacties op Facebook zijn hier een prima voorbeeld van). Het ontstaan van dergelijke situaties verhindert het tot stand komen van oplossingen. Het Meertens instituut heeft deze conclusie in een rapport ook al getrokken bij de Zwarte piet kwestie.
Omgang met de historie van een land kan niet vergeleken worden met de Zwarte Pietendiscussie. Het vraagstuk met betrekking tot hoe om te gaan met je verleden en de veranderende tijdsgeest ligt vele malen genuanceerder.

Dat van de wij en zij kampen ben ik met je eens (al snap ik dan niet waarom je op DENK zou stemmen aangezien zij wel degelijk bijdragen aan die polarisatie door hun ongenuanceerde en vaak slecht onderbouwde opinie over dit soort gevoelige onderwerpen.), juist daarom is een rustig debat onder leiding van echte kenners (historici) zo belangrijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Linus_van_Pelt op 12-12-2016 00:50:45 ]
pi_167272344
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 00:45 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Aankaarten van kwesties kan ook zonder meteen een drastische 'oplossing' voor de kwestie aan te dragen.

Ik ben het er niet mee eens dat de suggereerde oplossing drastisch is, het gaat natuurlijk om een proces dat tijd zal vergen. Het is echter wel een oplossing die inspanning vereist, maar het is naar mening de enige oplossing die mogelijk is als je de kwestie erkent.

quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 00:45 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

Je trekt hier mensen (niet personages) uit hun historische context en beoordeelt ze op basis van de huidige morele standaarden. Dat is een mogelijkheid, het is echter niet de enige optie. Het is ook mogelijk om ze in hun context te laten. Dan komen er al heel wat meer nuances in het spel. Om die context en nuances goed te begrijpen heb je historici nodig. Als je een debat wil (en niet gewoon je eigen zin en interpretatie doordrijven) moet je ook deze inzichten serieus nemen.

DENK 'helpt' door luid en duidelijk een positie in te nemen. Ze nemen echter een ongenuanceerde en keiharde positie in. Dat leidt hoogstwaarschijnlijk tot een verhit drama waarin iedereen zich ingraaft en alle nuances wegvallen. Hoe om te gaan met je historie is echter niet hetzelfde als het uiterlijk van Zwarte Piet en zal ook niet op dezelfde wijze kunnen worden opgelost.
De morele standaarden destijds lijken mij niet een goede vergelijkingsmaat gezien deze standaarden deze massamoorden tolereerden.(echter weet ik dit niet zeker, wel een interessant onderzoeksonderwerp). Historici zullen deze daden waarschijnlijk ook afkeuren, een voorbeeld hiervan is Piet Emmer. Alhoewel relativeerde hij de slavernij(naar mijn mening) keurde hij de daden natuurlijk wel af.

Ik zeg ook niet dat het hetzelfde is, maar het is wel vergelijkbaar gezien de complicaties die er zijn bij het bedenken van een oplossing.

quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 00:45 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

Ik had het hier over de Groningers die volgens het voormalige plan van DENK maar moesten verhuizen zodat er wat extra gas kon worden opgepompt. En dat plan is wel degelijk drastisch en een teken dat de heren van DENK niet veel op lijken te hebben met cultureel erfgoed.

Goh excuses dan, verkeerd geïnterpreteerd. ik ben zelf niet bekend met dit beleidsplan dus kan er helaas geen uitspraken over doen.

quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 00:45 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Je lijkt steeds alle nuance uit mijn post te slopen. Beetje jammer. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het debat gevoerd moet worden en dat er ruimte is om dingen aan te passen. Het moet echter met respect voor de Nederlandse cultuur en geschiedenis gebeuren. Dat kan niet zonder eerst eens echt goed naar de situatie te kijken en de argumenten te wegen.
Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling ;) Het lijkt mij sterk dat een politieke partij beleidspunten naar buiten brengt zonder hiervan de tegenargumenten te bekijken. Het is natuurlijk een plan op een verkiezingsprogramma, men probeert dit dus op de politieke agenda te brengen, en als er bij elk punt een uitgebreide analyse moet worden bijgevoegd zal deze te uitgebreid worden. Ik denk zeker dat als dit plan de 2e kamer of een andere instantie met autoriteit op dit gebied, er goed gekeken zal worden naar alle afwegingen.

quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 00:45 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

Het debat wordt vast gevoerd in sommige hoeken van het internet en op bepaalde faculteiten. Het debat is echter nog niet echt doorgedrongen tot de algemene publieke ruimte en daar zal het eerst moeten aankomen. En daar zal met goede argumenten en zonder geschreeuw een debat moeten worden gevoerd. Dat bedoel ik met rustig. DENK lijkt echter het debat niet te willen, anders waren ze niet met zo'n standpunt gekomen.
Klopt, het debat moet dat punt nog bereiken. Ik ben het er echter niet mee eens dat DENK door de manier van formuleren, je de conclusie kan trekken dat zij het debat niet willen voeren. Tenzij jij denkt dat DENK werkelijk denkt het plan uit te voeren zonder enig debat. De formulering waarop denk het punt naar buiten heeft gebracht is gewoon gebruikelijk voor elk ander punt dan politieke partijen naar buiten brengen.

quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 00:45 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Omgang met de historie van een land kan niet vergeleken worden met de Zwarte Pietendiscussie. Het vraagstuk met betrekking tot hoe om te gaan met je verleden en de veranderende tijdsgeest ligt vele malen genuanceerder.

Dat van de wij en zij kampen ben ik met je eens (al snap ik dan niet waarom je op DENK zou stemmen aangezien zij wel degelijk bijdragen aan die polarisatie door hun ongenuanceerde en vaak slecht onderbouwde opinie over dit soort gevoelige onderwerpen.), juist daarom is een rustig debat onder leiding van echte kenners (historici) zo belangrijk.

Ik vind dat dit wel op bepaalde gebieden wel vergelijkbaar is, met name de complicaties die er zijn bij het bedenken van een oplossing.

"al snap ik dan niet waarom je op DENK zou stemmen aangezien zij wel degelijk bijdragen aan die polarisatie door hun ongenuanceerde en vaak slecht onderbouwde opinie over dit soort gevoelige onderwerpen."

Ik vind zelf dat vrijwel elke 'relevante' partij op dit moment bijdraagt aan de polarisatie. Men wordt bijna gedwongen om een kant te kiezen, zie uitspraken van pvda/vvd leden met betrekking op de vluchtelingenkwestie/zwarte piet. Wanneer men geen kant kiest of de 'verkeerde' kant kiest is het vaak zo dat men snel al voor 'landverrader' wordt uitgemaakt. Zoals ik al eerder zei heb ik mij nog niet erg verdiept in DENK, en is het vooral een steunbetuiging aan een nieuwe beweging. Heb je toevallig voorbeelden voor mij van slecht onderbouwde opinies ;)
  maandag 12 december 2016 @ 10:52:53 #32
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167274926
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 01:17 schreef Suppaguy het volgende:

[..]

Ik ben het er niet mee eens dat de suggereerde oplossing drastisch is, het gaat natuurlijk om een proces dat tijd zal vergen. Het is echter wel een oplossing die inspanning vereist, maar het is naar mening de enige oplossing die mogelijk is als je de kwestie erkent.
In mijn opinie is de kwestie dus (nog) niet zo duidelijk. Het is mogelijk dat er op ten duur besloten wordt dat bepaalde namen echt niet meer kunnen. Alleen kan dat pas wanneer we duidelijk hebben wat voor ons als Nederlanders de grenzen zijn en hoe zwaar we de historische context van hun daden mee laten wegen. De uitkomst kan best zijn dat sommige helden uit het verleden nog best wel geëerd mogen worden, ook wanneer ze dingen hebben gedaan die we nu niet meer zouden goedkeuren. Ook moeten we ons dat afvragen wat we doen met hun praalgraven, standbeelden en andere eer die ze hebben gekregen. Als we die grenzen niet zouden hebben dan gaan we namelijk naar een land dat geen belangrijke mensen uit het verleden meer eert. Erasmus was een antisemiet dacht ik; dat vinden we ook niet meer zo tof tegenwoordig. Ook maar in de ban? En Koningin Wilhelmina die de democratie om zeep wilde helpen omdat ze de politici maar een stelletje zwakke mannetjes vond? Ook volledig weg uit het straatbeeld? Kunnen we dat ook meteen doen met haar schoonzoon die blijkbaar zijn handjes niet thuis kon houden.

Je moet eerst de kwestie volledig helder hebben en dan de passende oplossing erbij zoeken.

quote:
[..]

De morele standaarden destijds lijken mij niet een goede vergelijkingsmaat gezien deze standaarden deze massamoorden tolereerden.(echter weet ik dit niet zeker, wel een interessant onderzoeksonderwerp). Historici zullen deze daden waarschijnlijk ook afkeuren, een voorbeeld hiervan is Piet Emmer. Alhoewel relativeerde hij de slavernij(naar mijn mening) keurde hij de daden natuurlijk wel af.

Ik zeg ook niet dat het hetzelfde is, maar het is wel vergelijkbaar gezien de complicaties die er zijn bij het bedenken van een oplossing.
Ik mag hopen dat hedendaagse wetenschappers plunderingen, slavernij en andere koloniale misdaden afkeuren. :D Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat er om of we mensen moeten afrekenen op dingen die in hun tijd heel normaal waren en zo ja, hoe?

Stel dat er een arts van het Nijmeegse UMC een Nobelprijs wint voor zijn of haar werk. De stad/universiteit is trots en vernoemt de universiteitscampus naar deze arts. In het dagelijks leven werkt deze arts op de afdeling waar pasgeboren kinderen worden geopereerd wanneer ze geboren worden met ambigue geslachtsorganen (intersekse). Dankzij de operatie hebben deze kinderen later niet het probleem dat ze 'anders' zijn. Deze artsen doen het dus omdat ze kinderen willen helpen. Het is echter niet ondenkbaar dat we over 50 of 100 jaar of zo dit soort praktijken zien als mutilatie van gezonde kinderen. Moeten we deze arts dan zien als een arts die kinderen wilde helpen en een Nobelprijs won of als iemand die honderden kinderen heeft gemutileerd? Mag de campus nog zo blijven heten of kan dat echt niet, een campus vernoemd naar zo'n omstreden arts?

Daar zit voor mij de moeilijkheid vooral. Als je mensen uit het verleden afrekent op basis van wat we nu vinden en weten dan kan je elke 50 jaar grote schoonmaak houden en praktisch alle vernoemingen en standbeelden verwijderen omdat we 'er nu anders over denken'. Straks blijft alleen Mies Bouman over als persoon die we kunnen eren terwijl veel mensen die Nederland voor een groot deel hebben gemaakt zoals het nu is in het verdomhoekje moeten.

quote:
[..]

Goh excuses dan, verkeerd geïnterpreteerd. ik ben zelf niet bekend met dit beleidsplan dus kan er helaas geen uitspraken over doen.
Het was dit plan. Een paar weken was er in het nieuws dat ze afzagen van het plan (of dat het niet in hun programma stond), dus dat is mooi.

quote:
[..]

Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling ;) Het lijkt mij sterk dat een politieke partij beleidspunten naar buiten brengt zonder hiervan de tegenargumenten te bekijken. Het is natuurlijk een plan op een verkiezingsprogramma, men probeert dit dus op de politieke agenda te brengen, en als er bij elk punt een uitgebreide analyse moet worden bijgevoegd zal deze te uitgebreid worden. Ik denk zeker dat als dit plan de 2e kamer of een andere instantie met autoriteit op dit gebied, er goed gekeken zal worden naar alle afwegingen.
Wat DENK heeft gedaan qua inlezen en tegenargumenten wegen, weet ik natuurlijk niet. De toelichting die werd gegeven in Pauw was echter niet erg bevredigend in mijn opinie. Misschien komt het nog, maar ik vind dat ze het op dit moment slecht hebben aangepakt als ze echt een goed maatschappelijk debat willen.

quote:
[..]

Klopt, het debat moet dat punt nog bereiken. Ik ben het er echter niet mee eens dat DENK door de manier van formuleren, je de conclusie kan trekken dat zij het debat niet willen voeren. Tenzij jij denkt dat DENK werkelijk denkt het plan uit te voeren zonder enig debat. De formulering waarop denk het punt naar buiten heeft gebracht is gewoon gebruikelijk voor elk ander punt dan politieke partijen naar buiten brengen.
Er zit nog al een verschil tussen je onderwijsideeën naar buiten brengen en je plannen die direct de nationale identiteit van het land raken. Het is een gevoelig onderwerp dat ook voorzichtigheid vereist wanneer het net zo ongenuanceerd en simpel ligt als DENK het voorstelt. Momenteel is er veel publiciteit voor het nieuwe boek van filosoof Kwame Anthony Appiah. Hij heeft het daar o.a. over dit soort aanpassingen en hij pleit er voor dat je er voor moet zorgen dat de 'ander' in ieder geval de kans moet krijgen om eervol afstand te doen van immorele tradities o.i.d. Als voorbeeld noemt hij de verschillende manieren waarom zendelingen immorele handelingen hebben aangepakt in verschillende landen. In Kenia wilden ze een eind maken aan vrouwenbesnijdenis maar doordat ze het verkeerd (zonder respect voor tradities en de mensen) aanpakten, nam de vrouwenbesnijdenis juist toe. Collega's in China wilden iets doen aan het binden van voeten en die hebben het met respect voor de cultuur en de mensen zo aangepakt dat Chinezen op ten duur het zelf hebben afgekeurd en afgeschaft. Ik denk dat Appiah gelijk heeft. Wil je dat een cultuur zich aanpast, dan moet je dat rustig en met respect ondersteunen. Je moet niet zo maar een grote morele aanpassing willen forceren, dan maak je veel meer stuk. DENK heeft er misschien niet echt over nagedacht hoe ze iets het beste moeten brengen, dat is mogelijk. Al lijkt het me wel een beetje dom van politici. Zeker na de catastrofe dat het Zwarte Pietendebat was. Het is echter ook heel goed mogelijk dat ze willen provoceren. DENK staat nogal bekend als een treiterpartij. Ze pesten andere parlementariërs, minister Asscher en de pers zonder goede reden en vinden het blijkbaar geinig om bevriende staatshoofden niet de hand te geven terwijl ze wel in de rij zijn gaan staan voor het verwelkomen van het staatshoofd. Ze zijn bijna nog beter in het aandacht zoeken dan Wilders en ik sluit daarom niet uit dat ze dit onderwerp vooral aandragen om aandacht te krijgen. De manier waarop ze het brachten (zonder nuance, echt goed doordachte argumenten en respect voor de eer van de bevolking) lijkt daar in ieder geval wel op.

quote:
[..]

Ik vind dat dit wel op bepaalde gebieden wel vergelijkbaar is, met name de complicaties die er zijn bij het bedenken van een oplossing.
Het grote verschil is dat ZP een onhoudbare karikatuur was die 'slechts' deel uitmaakt van een kinderfeest. De oplossing is in principe ook vrij simpel. Je past het karakter aan, that's it. Het onderwerp waar we het nu overhebben, gaat over de vraag hoe je omgaat met de geschiedenis. Het is overduidelijk dat Nederland(ers) niet langer dezelfde waarden en normen hebben. We zijn immers gestopt met slavernij, koloniën en plunderingen en keuren het over het algemeen af. Net zoals we vrouwenkiesrecht belangrijk vinden en niet langer homoseksuelen als ziek beschouwen. De vraag is echter of je dan ook afscheid moet nemen van de symbolen die uit andere tijden stammen. En zo ja, moet alles weg? Wat mag wel blijven? Moet de grachtengordel worden afgebroken? Het V.O.C.-gebouw? De praalgraven van de zeehelden? Is het Wilhelmus nog wel oké? Het is heel veel groter dan ZP en er zijn veel meer nuances aanwezig. Er is ook een reden dat bijna alle landen nog volstaan met standbeelden en gebouwen of infrastructuur vernoemd heeft naar grote namen uit het verleden. Het vraagstuk is niet zo makkelijk.

quote:
"al snap ik dan niet waarom je op DENK zou stemmen aangezien zij wel degelijk bijdragen aan die polarisatie door hun ongenuanceerde en vaak slecht onderbouwde opinie over dit soort gevoelige onderwerpen."

Ik vind zelf dat vrijwel elke 'relevante' partij op dit moment bijdraagt aan de polarisatie. Men wordt bijna gedwongen om een kant te kiezen, zie uitspraken van pvda/vvd leden met betrekking op de vluchtelingenkwestie/zwarte piet. Wanneer men geen kant kiest of de 'verkeerde' kant kiest is het vaak zo dat men snel al voor 'landverrader' wordt uitgemaakt. Zoals ik al eerder zei heb ik mij nog niet erg verdiept in DENK, en is het vooral een steunbetuiging aan een nieuwe beweging. Heb je toevallig voorbeelden voor mij van slecht onderbouwde opinies ;)
Sommige partijen zijn echt wel beter in het vinden van nuances op moreel vlak dan andere partijen. Al is dat deels een kwestie van politieke voorkeuren. Ook qua stijl zijn er partijen die verbinden en partijen die lekker willen treiteren. Je mag bijvoorbeeld Klaver niks vinden qua politieke ideeën, maar de toon en taal van hem is radicaal anders dan die van bijvoorbeeld Halbe Zijlstra of Krol. Hetzelfde geldt voor de voorman van de CU, Asscher, Pechtold en Roemer... die zijn ook veel minder opruiend dan de heren van DENK, VNL en natuurlijk Wilders.

Over de ideeën van DENK: ik heb er natuurlijk al twee genoemd waar ik mijn vraagtekens bij heb gezet. Het plan voor Groningen is natuurlijk gewoon te triest voor woorden. Het plan om sommige namen te weren uit het straatbeeld is in principe geen verkeerd plan, het behoeft echter veel meer werk en voorzichtigheid. Ten minste als ze serieus iets met dit plan willen.

Over andere plannen; ze hadden een plan over een andere aanpak van racisme waar wat vraagtekens bij werden gezet door o.a. Spong. Ik denk echter dat je beter dat fragment uit Pauw terug kan kijken dan dat ik nu probeer uit te leggen wat het probleem was. Ook is het mij nog niet helemaal duidelijk of ze alleen racisme dat komt vanuit een meerderheidsgroep willen aanpakken of dat hun plannen ook gelden voor bijvoorbeeld het antisemitisme vanuit de moslimhoek. Mogelijk staat dat duidelijker in hun verkiezingsprogramma.

Er is natuurlijk ook het idee dat we ons niet moeten bemoeien met andere landen. Tenminste dat zei Kuzu in Buitenhof naar aanleiding van de zuiveringen in Turkije. Dat klinkt inderdaad als een standpunt dat je kan innemen en verdedigen. Je moet het dan echter wel volhouden. Niet alleen heeft Kuzu blijkbaar boze brieven gestuurd naar Bulgarije omdat Turkije te lang moest wachten op grensposten, er is natuurlijk ook hun openlijke kritiek op Israël. Blijkbaar geldt het 'bemoei je niet met andere landen' dan opeens niet meer. Lubach legde dat wel mooi bloot.

Ook is het geen geheim dat ze niet zo inclusief en verbindend als dat ze zeggen te zijn. Ik weet niet of dat ook een plan is, het is meer hun motto. Ze staan echter bekend als mensen die andersdenkenden aanvallen (ze hebben blijkbaar in de PvdA fractie een collega zo onder druk gezet dat ze haar portefeuille (integratie) heeft ingeleverd en een andere college vervloekt ("Moge Allah je straffen.")), filmpjes maken waar ze collega's mee intimideren en lees dit maar eens over hoe ze omgaan met de pers. Daarbij willen ze de Armeense genocide niet erkennen (nee daar moet opeens wel heel voorzichtig mee worden omgegaan en onderzoeken naar worden gedaan) en lichten ze hun collega's met een Turkse afkomst uit die wel voor een dergelijke erkenning zijn. (Eerst om een hoofdelijke stemming vragen en dan de opname op hun website zetten. :{ )

Ik geef toe dat ik het verkiezingsprogramma van DENK niet gelezen heb en mij enkel baseer op uitlatingen in de media. Dus mijn kritiek over hun plannen is mogelijk niet terecht en te hard. Het gebrek aan consistentie is echter iets dat wel naar voren komt (zoals in de voorbeelden hierboven).

[ Bericht 0% gewijzigd door Linus_van_Pelt op 12-12-2016 13:18:38 ]
  vrijdag 16 december 2016 @ 16:38:10 #33
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_167372559
DENK, voor elke idioot die DENKt dat links-extremisme het beste antwoord is op het groeiende probleem van rechts-extremisme.
pi_167411962
Ik vind dat ze het wel goed doen eigenlijk. Kuzu is echt een getalenteerde politicus. Die man weet precies hoe hij media-aandacht moet pakken, figuren als Sylvana gaan in die partij een redelijk marginale rol spelen denk ik, maar bieden wel een goed platform om nationale media te bereiken, wat als beginnende partij noodzakelijk is.

Daarnaast pakken ze het serieus aan: jongerenorganisatie die al aardig loopt, zoals het hoort (en ook verplicht is voor een partij volgens mij?) een wetenschappelijk instituut en goede interne organisatie die niet volledig om één persoon heen draait.

Ik vind de ideeën vrij verwerpelijk, maar qua strategie niks dan lof.
  donderdag 5 januari 2017 @ 15:09:14 #35
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_167902626
Overbodige partij -wegwezen!
pi_168581114
Ik stem normaal nooit ,1 grote poppenkast.
Maar dit keer wel op DENK,omdat het kan

pi_168757146
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 16:38 schreef DecoAoreste het volgende:
DENK, voor elke idioot die DENKt dat links-extremisme het beste antwoord is op het groeiende probleem van rechts-extremisme.
DENK bedrijft geen links-extremisme. Het is gewoon een anti-Nederlandse moslimpartij; een wolf in schaapskleren. De standpunten ogen heel sympathiek, maar per saldo is het niks meer dan een belangenclub voor Turken en Marokkanen (niet te verwarren met Turkse en Marokkaanse Nederlanders).
  woensdag 8 februari 2017 @ 20:33:18 #38
335938 tuurke77
Annuncio vobis gaudium magnum
pi_168764789
Is het iemand al opgevallen dat Özturk ook een BV heeft met de naam Denk Management, en dat hij juist door een artikel in de NRC beschuldigd wordt van malversaties met vastgoedaankopen in Roermond m.b.v. zijn Denk Management BV ?
  zaterdag 11 februari 2017 @ 13:08:55 #39
273703 MangoTree
I wish I had...
pi_168823184
Hier ook fake-accounts van Denk actief? Kansloze vraag, maar toch he.. Met hun 'trap er niet in'.

http://www.ad.nl/binnenla(...)cial-media~a7d819e0/
2019: The Great Awakening
pi_168835926
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 23:25 schreef PSVCL het volgende:
Ik stem normaal nooit ,1 grote poppenkast.
Maar dit keer wel op DENK,omdat het kan

Is dit ook een troll account ?
pi_168836479
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 21:38 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Is dit ook een troll account ?
Ben jij een troll account van de PVV?
pi_168995088
Schrijver Özcan Akyol, nota bene zelf met een Turkse achtergrond, fileert DENK feilloos:
http://www.destentor.nl/e(...)akyol-denk-1.6914347

_O_
pi_169209084
Nu op Nieuwsuur. *O*
pi_169209091
Hij noemt Geert een Hitler :D
pi_169229957
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 22:12 schreef 6star6lord6 het volgende:
Hij noemt Geert een Hitler :D
En terecht.
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_169234677
DENK zendt nu ook Turkstalige spotjes uit op een Turks tv-station...

pi_169234836
quote:
14s.gif Op donderdag 2 maart 2017 01:01 schreef Elfletterig het volgende:
DENK zendt nu ook Turkstalige spotjes uit op een Turks tv-station...

en wat is de nut voor hem
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_169234879
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2017 01:13 schreef SecretPret het volgende:

[..]

en wat is de nut voor hem
Twee mogelijke scenario's:

1) Er verblijven Turken met een Nederlands paspoort in Turkije
2) Turken in Nederland kijken via hun schotelantenne massaal naar deze zender

Allebei kan ook nog. Ik neem aan dat DENK hier niet zomaar geld aan uitgeeft; hun campagne oogt doordacht.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 09:37:12 #49
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_169258977
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 20:33 schreef tuurke77 het volgende:
Is het iemand al opgevallen dat Özturk ook een BV heeft met de naam Denk Management, en dat hij juist door een artikel in de NRC beschuldigd wordt van malversaties met vastgoedaankopen in Roermond m.b.v. zijn Denk Management BV ?
Dat is al onderuit gehaald dat NRC gewoon (hoe kan het ook anders) leugens verteld.
Video staat op de Youtube kanaal van DENK.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  vrijdag 3 maart 2017 @ 09:53:53 #50
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_169259260
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 09:37 schreef corehype het volgende:

[..]

Dat is al onderuit gehaald dat NRC gewoon (hoe kan het ook anders) leugens verteld.
Video staat op de Youtube kanaal van DENK.
Objectieve bron heb je daarvoor
Laffe huichelaar
pi_169326767
Onze Nederland-hatende Erdogan-vrienden hebben opnieuw pers de toegang geweigerd. Deze keer viel de eer te beurt aan het 'extreem-rechtse, door en door racistische' BN De Stem:
http://www.bndestem.nl/br(...)r-in-rijen~ade81ea1/
pi_169336398
De nummer 7 op de kandidatenlijst van deze Nederland-hatende moslimpartij, ene Mourad Taimounti, heeft een promotievideo opgenomen die geheel in het Arabisch is. Onder meer de PvdA en Geert Wilders komen aan bod. En het woord islam valt verscheidene keren.

https://www.facebook.com/(...)s/10212559732538387/

Deze man kwam enige tijd geleden ook al in het nieuws omdat hij volop een inzamelingsactie steunde om geld op te halen voor een Marokkaanse man die meehielp aan het doodtrappen van de grensrechter in Almere.

Lekkere figuren, daar bij DENK...

http://www.dagelijksestan(...)nhuizen-doodschopte/
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 13 maart 2017 @ 11:29:56 #53
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_169479502
quote:
Marokkaanse moskeeën: Denk zet ons onder druk

De partij Denk zet moskeebesturen onder druk om hun achterban aan te sporen op Denk te stemmen. Dat zegt de Raad van Marokkaanse Moskeeën in Nederland (RMMN). Die heeft naar eigen zeggen van verschillende moskeebestuurders dergelijke signalen ontvangen. Volgens kandidaat-Kamerlid Azarkan van Denk is dat onzin. Hij zegt dat de kritiek ongefundeerd is.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_196637833
Open
Definitely not CIA
pi_198425692
Wat ik me vanochtend opeens afvroeg: zou TUNAhan Kuzu van tonijn houden?
  dinsdag 16 maart 2021 @ 22:33:44 #56
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_198540473
twitter


Wel een leuke reactie van Azarkan op Lubach
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_198540956
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 22:33 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]

Wel een leuke reactie van Azarkan op Lubach
Haha, mooi!

DENK is totaal mijn partij niet, maar Azarkan als persoon kan ik vaak wel waarderen. Slimme, hardwerkende kerel, met humor. Alleen jammer van z'n politieke opvattingen.
  maandag 24 juli 2023 @ 19:21:07 #58
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:09:52 #59
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_211069191
twitter


:{

:')
pi_211070028
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 21:09 schreef Eightyone het volgende:
[ tweet ]

:{

:')
Plus deze:
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:33:55 #61
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_211070753
Denk is van origine toch door ex-PvdA-mensen opgericht?

Ze zijn wat afgedreven.

Lijkt meer op extreemrechts, onderhand.

[ Bericht 20% gewijzigd door Eightyone op 25-10-2023 07:31:54 ]
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:38:59 #62
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_211071208
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 21:51 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Plus deze:
[ afbeelding ]
Nog niet eens "From the river to the sea"... als ze dan toch all-in willen gaan *O*
pi_211073356
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 23:20 schreef core2duo het volgende:

[..]
Nog niet eens "From the river to the sea"... als ze dan toch all-in willen gaan *O*
Dat doen ze wel hoor, vanaf 5:20 :s)

  Moderator woensdag 25 oktober 2023 @ 14:01:02 #65
375570 crew  Cyan9
pi_211075878
Dit is toch ook wel niveautje diep triest.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_211078588
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 22:33 schreef Eightyone het volgende:
Denk is van origine toch door ex-PvdA-mensen opgericht?

Ze zijn wat afgedreven.

Lijkt meer op extreemrechts, onderhand.
Dat lag voornamelijk aan het opportunistische wervingsbeleid van de PvdA onder allochtone groepen (zie bijv. ook een Kauthar en die nummer twee, met dat hoofddoekje).
pi_211079548
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 17:51 schreef bertrandtraore het volgende:

[..]
Dat lag voornamelijk aan het opportunistische wervingsbeleid van de PvdA onder allochtone groepen (zie bijv. ook een Kauthar en die nummer twee, met dat hoofddoekje).
Die zijn beiden van GL, Einstein.
pi_211082147
quote:
10s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 19:14 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Die zijn beiden van GL, Einstein.
I know. Heb je al meegekregen dat ze samengaan? Daarnaast: zelfde laken een pak, die twee.
pi_211082189
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 21:14 schreef bertrandtraore het volgende:

[..]
I know. Heb je al meegekregen dat ze samengaan? Daarnaast: zelfde laken een pak, die twee.
Ja, ze gaan samen, maar ze waren niet samen in de periode waar jij het over hebt. Je noemt twee zogenaamde voorbeelden van het selectiebeleid van de PvdA, terwijl die mensen helemaal niet door de PvdA geselecteerd zijn.

Gewoon een domme fout dus, maar ik zie dat je kennelijk liever blijft wrijven in een vlek.



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')