http://rijdenderechter.kr(...)ze-buren-veroorzaaktquote:Hier is het wetsartikel:
Burgerlijk wetboek 5, artikel 37:
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.
Zoals Mr. Visser verwoord heeft in Februari 2005 in een zaak betreffende geluidsoverlast van een windgong van de buren:
"Ingevolge het bepaalde in artikel 5.37 van het Burgerlijk Wetboek is het verboden om de buren onrechtmatige hinder toe te brengen. Hinder op zichzelf is niet voldoende, het moet gaan om onrechtmatige hinder. Daarmee is bedoeld hinder die onder de gegeven omstandigheden volgens verkeersopvattingen als ongeoorloofd moet worden aangemerkt. Het gaat er in die gevallen dus om wat maatschappelijk nog acceptabel is en wat niet meer. Daarbij moet onderling respect tot uitgangspunt dienen.
Ook de hiervoor onder 3. aangehaalde bepaling van de APV Lelystad, die het veroorzaken van geluidshinder verbiedt, ziet slechts op dergelijke gevallen van maatschappelijk onacceptabele geluidsoverlast. Énige geluidsoverlast moeten buren immers van elkaar accepteren, met name waar het niet of nauwelijks te vermijden geluidsoverlast betreft die nu eenmaal eigen is aan normale menselijke activiteiten in en rondom de woning. "
Dus het is aan de rechter om te bepalen wat onredelijk is.
Een vergunning? Het is toch niet bedrijfsmatig?quote:Op zondag 21 augustus 2016 21:25 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Inderdaad, ik zou melding maken bij de politie en de dierenbescherming die kunnen uitzoeken of deze man een vergunning heeft voor de kennel.
Dat dit niet normaal is snapt iedereen.
Misschien een idee dat je met de buurt afspreekt dat iedereen die er last van heeft op de zelfde dag om de beurt melding maken bij de politie en dieren bescherming desnoods een paar dagen lang dan komen ze van zelf kijken. Het is vrij drastisch maar als niemand wil luisteren zul je wat moeten.
Je kan natuurlijk ook hart van Nederland of zo inschakelen.
Kom jij uit België?quote:Op zondag 21 augustus 2016 21:25 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Inderdaad, ik zou melding maken bij de politie en de dierenbescherming die kunnen uitzoeken of deze man een vergunning heeft voor de kennel.
Dat dit niet normaal is snapt iedereen.
Misschien een idee dat je met de buurt afspreekt dat iedereen die er last van heeft op de zelfde dag om de beurt melding maken bij de politie en dieren bescherming desnoods een paar dagen lang dan komen ze van zelf kijken. Het is vrij drastisch maar als niemand wil luisteren zul je wat moeten.
Je kan natuurlijk ook hart van Nederland of zo inschakelen.
Dat kan ik niet uit de OP halen vandaar.quote:Op zondag 21 augustus 2016 21:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een vergunning? Het is toch niet bedrijfsmatig?
Damn, wat kl*te. Woon je naast de TokkieKoning ofzo?quote:Op zondag 21 augustus 2016 18:07 schreef Kizu het volgende:
Hallo allemaal,
Wij hebben al anderhalf jaar lang erge last van geluidsoverlast van een hondenkennel bij ons naast, deze man heeft buiten in de kennel 4-5 duitse herders zitten die enorm veel blaffen.
Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen uit te leggen:
De honden blaffen veels teveel volgens ons en enorm hard, ze slaan al aan als iemand bij ons door het steegje loopt en gaan blaffen als wij bij de voordeur buiten aan het praten zijn, als de honden te eten krijgen gaan ze allemaal tekeer en dat soms wel tot 15min in 1 stuk door ook gaat de man van de honden meerdere keren per dag weg met zijn honden en gaan de honden enorm blaffen. Vaak schreeuwt de man ook tegen zijn honden als ze aan het blaffen zijn (het lijkt soms wel een slachtpartij)
Wij zijn geforceerd om alle ramen en deuren vaak dicht tehouden vanwege de geluidsoverlast dat deze honden creëren, zeker nu met het warme weer is dat niet leuk. Zelfs met alle ramen en deuren dicht horen wij de honden als ze aan het blaffen zijn, er zit een klein steegje tussen ons huis en de hondenkennel in.
Wij kunnen vaak niet normaal buiten eten want als de honden tekeer gaan kunnen wij elkaar niet meer verstaan. Alleen als de man weg is met zijn honden is er rust.
Vaak om 10:00 en 18:00-18:30 die tijden blaffen ze vaak omdat ze dan volgens mij eten krijgen en dan een paar keer erg als ze weggaan met de man.
Vaak blaffen de honden al rond 08:00 uur en soms ook na 22:00 wat volgens mij niet mag (ook in het weekend)
Het is al een paar keer voorgekomen dat de man weg gaat alleen en dat er 1 hond heletijd zit teblaffen om de paar seconden, een paar weken geleden blafte een hond 2uur lang waardoor wij niet eens normaal in de woonkamer een film konden kijken ik heb hier de man over aangesproken. Ook is het al een paar keer voorgekomen dat een hond een paar minuten lang s'nachts (laatst om 02:30) gaat blaffen.
Ook ruiken wij soms de honden soms en dat is erg vies .
Ik heb de man al 7 keer aangesproken over dit allemaal maar hij weigerd er iets aan tedoen, ik heb ook voorgesteld om voor de honden een blafband teregelen maar hij weigerd dit (heb zelfs voorgesteld om mee tebetalen), je heb ze ook zonder stroom stoten, want dat vond hij zielig maar alsnog weigert hij en wilt niet mee werken er valt niet met deze man tepraten.
Ik heb met de rest van de buurt ook gesproken hier over en de meeste hebben er ook last van en zijn er in het verleden ook acties ondernomen voordat ik er woonde die niks opleverde.
Ik heb meerdere filmpjes vast gelegd om telaten zien hoe erg het er soms aan toegaat.
Ook heeft de man vaak de achterkant van zijn bus open staan en blokkeerd hij de weg, je moet bukken om er langs tekunnen. Kan er zo een foto van maken.
Ik heb in het verleden al meerdere keren hier melding van gemaakt, bij 0900-8844 / wijkagent en de gemeente en ze boloven allemaal terug tebellen nadat ze de melding hebben onderzocht maar er belt niemand terug.
Wij zijn radeloos.
Wat kunnen we nog meer doen of heeft iemand tips? Of ben ik (en de buurt) gewoon een zeikerd?
(we wonen in een koopwoning)
Vooral moet je nu een dossier opbouwen en in dat dossier moet duidelijk de passieve houding van gemeente etc aan bod komen, gezien je niet eens wordt teruggebeld.quote:Op zondag 21 augustus 2016 21:23 schreef hottentot het volgende:
Allereerst, nee je bent geen zeikerd.
Je kunt verschillende dingen doen.
- Blijven melden zoals je reeds lange doet en hopen op het beste.
- Gemeente schriftelijk verzoeken om een verklaring waarom er niet handhavend word opgetreden.
- Gemeente verzoeken om handhavend op te treden.
- Open brief sturen (liefst samen met andere buren) aan alle lokale media, en een stel politieke figuren uit je gemeente met het hele verhaal en je openlijk afvragen wat een burger nog rest als de instanties die voor hem op moeten komen hun taken verzaken....
- Naar de rechter stappen en je buurman op die manier dwingen om maatregelen te treffen (redelijke kans dat de buurman dit als oorlogsverklaring opvat..)
- Als je beiden zou huren bij dezelfde woningbouw hier aan de bel trekken.
Het 'baasje' heeft ze niet onder controle.quote:Op zondag 21 augustus 2016 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
Misschien niet helemaal relevant. Maar is er een reden waarom de honden (overmatig) blaffen?
Ze blaffen om alles.quote:Op zondag 21 augustus 2016 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
Misschien niet helemaal relevant. Maar is er een reden waarom de honden (overmatig) blaffen?
De man is met pensioen wat ik weet, wel hebben ze regelmatig puppy's die ze verkopen en is de man met honden soms op honden showsquote:Op zondag 21 augustus 2016 21:37 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Dat kan ik niet uit de OP halen vandaar.
Sins kort maak ik steeds video/geluids opnames als de honden tekeer gaan.quote:Op zondag 21 augustus 2016 23:41 schreef Spanky78 het volgende:
Elke keer dat ze echt herrie maken filmen en politie bellen. Soms moet je en 'pain in the ass' zijn..
DIe kerel heeft gewoon een hondenfokkerijtje in zijn tuin en los van dat dat eigenlijk niet mag, heb jij alle recht op een rustige woonomgeving. Debuurman moet maar zien hoe hij zijn honden stil houdt.
Dat lijkt me dan weer een slecht plan.quote:Op zondag 21 augustus 2016 23:44 schreef babipangang het volgende:
Misschien bij het bellen naar politie melden dat als ze "vandaag" niks doen dat je het "zelf op jouw manier" gaat oplossen.
Hoezo? Laat ze lekker denken dat je de meest kwade dingen gaat doen, als ze verhaal komen halen zeg je gewoon dat je aan de deur gaat en hem eens heel duidelijk en dringend verzoekt actie te ondernemen. Zolang je telefonisch niets opnoemt wat je zal doen kunnen ze je weinig maken lijkt me.quote:Op zondag 21 augustus 2016 23:46 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer een slecht plan.
Nee.quote:Op zondag 21 augustus 2016 23:51 schreef valentijn101 het volgende:
Ga je nu elke dag hetzelfde topic maken?
Bel je ook elke keer de politie? Zou ik wel doen. Dossier aanleggen. Is het een huurhuis? Ook de verhuurder dan bellen. Die willen nog wel eens in actie komen, zeker als er mogelijk illegaal wordt gehandeldquote:Op zondag 21 augustus 2016 23:44 schreef Kizu het volgende:
[..]
Sins kort maak ik steeds video/geluids opnames als de honden tekeer gaan.
ja of wanneer je terugkomt van de kfcquote:Op maandag 22 augustus 2016 01:44 schreef hmmmz het volgende:
Iedere dag een emmertje cacao over de schutting gooien, ben je er zo vanaf.
Kan-ie beter Hart van België bellen i.p.v. Hart van Nederlandquote:Op zondag 21 augustus 2016 21:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Kom jij uit België?
(waar dacht ik wel een meldplicht is vanaf 5 honden)
quote:Op maandag 22 augustus 2016 01:52 schreef Biekuh het volgende:
[..]
ja of wanneer je terugkomt van de kfc
Zet eens op YT en dump het filmpje hier.quote:Op zondag 21 augustus 2016 23:44 schreef Kizu het volgende:
[..]
Sins kort maak ik steeds video/geluids opnames als de honden tekeer gaan.
Klopt Hellevoetsluis, hoe komt het dat u dit weet?quote:Op maandag 22 augustus 2016 10:20 schreef Fe2O3 het volgende:
Meh mensen met een 'hobby' , zie niet in waarom je 5 herders in een kennel in een tuin wilt houden. Het onderhoud en kosten voor voer alleen al ...
Zolang hij niet de wet of APV overtreed zul je zelf naar de rechter moeten om de situatie te veranderen.
Edit: Hellevoetsluis toevallig?
Ik ben gewoon goed ^^quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:49 schreef Kizu het volgende:
[..]
Klopt Hellevoetsluis, hoe komt het dat u dit weet?
Lijkt er op dat het meer is dan alleen een paar honden al huisdier houden. Het feit dat hij regelmatig puppy's heeft duidt erop dat hij een ( brood) fokker is en die horen zich ook aan regels te houden.quote:Op zondag 21 augustus 2016 23:38 schreef Kizu het volgende:
[..]
De man is met pensioen wat ik weet, wel hebben ze regelmatig puppy's die ze verkopen en is de man met honden soms op honden shows
Het gaat trouwens om duitse herders
In dat geval, APV art 4:6a en de wet milieubeheer. Gemeente vragen daarop te gaan handhaven.quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:14 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Lijkt er op dat het meer is dan alleen een paar honden al huisdier houden. Het feit dat hij regelmatig puppy's heeft duidt erop dat hij een ( brood) fokker is en die horen zich ook aan regels te houden.
Ik zou echt de dierenbescherming of hart van Nederland oid inschakelen.
Misschien gewoon je hondje leren opvoeden?quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:56 schreef MadDorito het volgende:
Wij hebben hiernaast ook een hondje dat wel eens over de "normen" heen gaat. Ik moet zeggen dat mijn gedachte om actie te nemen richting het betreffende beestje ook wel eens over het morele randje heen zijn gegaan.
Waarom zou je de honden van de buren moeten opvoeden?quote:Op maandag 22 augustus 2016 22:48 schreef Trolling-ego het volgende:
[..]
Misschien gewoon je hondje leren opvoeden?
Wij hebben ook een Duitse herder, een oudduitse herder om precies te zijn. Niet bedrijfsmatig, we fokken er niet mee. Als we dat wel zouden doen, had niemand daar last van, want het is een reu.quote:Op zondag 21 augustus 2016 23:38 schreef Kizu het volgende:
Ze blaffen om alles.
Ze blaffen (enorm) wanneer ze te eten krijgen en elke keer als ze met de man weggaan en de honden blaffen wanneer iemand in het steegje voorbij loopt of wanneer ik in de tuin loop, ook als ik bij de voordeur sta en met visite aan het praten ben.
Aan de ene kant terecht, omdat je in een woonwijk nu eenmaal ook enige geluidshinder moet aanvaarden en het einde zoek zou zijn als alleen klagen al zou leiden naar maatregelen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 13:52 schreef Twiitch het volgende:
Als het niet bedrijfsmatig is dan kun je je verheugen op een heeeeeeeele lange procedure. Geluidsoverlast tussen burgers is gewoon heel slecht geregeld, je staat als "klager" heel zwak.
Als het TV-geluid van hijgende dames op de achtergrond te horen is die prive-06-diensten aanbieden, dan wordt het 'bewijs' al wat aannemelijkerquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 14:40 schreef Gia het volgende:
Een geluidsopname die je zelf maakt zegt op zich niet zoveel. Je kunt een opname overdag maken en zeggen dat dit 's morgensvroeg om half 6 was. Dus, dat bewijst niet echt iets.
Moet je weer bewijzen dat het de TV is en niet mevrouw Kizuquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 14:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Als het TV-geluid van hijgende dames op de achtergrond te horen is die prive-06-diensten aanbieden, dan wordt het 'bewijs' al wat aannemelijker
Of een tv opname of een kijk terug fragmentjequote:Op dinsdag 23 augustus 2016 14:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Als het TV-geluid van hijgende dames op de achtergrond te horen is die prive-06-diensten aanbieden, dan wordt het 'bewijs' al wat aannemelijker
Ik mag toch hopen dat mevrouw Kizu niet haar 06-nummer aanprijst met de woorden "Oooooh, lekkur nummertjuh" als ze met meneer Kizu ligt te ketsenquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 23:58 schreef Mark het volgende:
[..]
Moet je weer bewijzen dat het de TV is en niet mevrouw Kizu
lolquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 23:58 schreef Mark het volgende:
[..]
Moet je weer bewijzen dat het de TV is en niet mevrouw Kizu
T Is maar wat je opwindt....quote:Op woensdag 24 augustus 2016 02:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat mevrouw Kizu niet haar 06-nummer aanprijst met de woorden "Oooooh, lekkur nummertjuh" als ze met meneer Kizu ligt te ketsen
Grappig. Maar voor bewijs willen ze toch decibellen zien.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 11:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Er is tegenwoordig een soort app voor om opnames te maken en te kijken wat de rest van de buurt noteerd en ook hoe erg het echt is...
https://www.soundappraisal.eu/mosart.html
Ik kende toevallig deze maar er zullen er meer zijn, deze app legt ook decibel vast maar probeert ook een meer kwalitatieve waarde aan het geluid te hangen. Opzich wel grappig om te proberen vast te leggen welk geluid nou daadwerkelijk overlast bezorgt.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 13:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Grappig. Maar voor bewijs willen ze toch decibellen zien.
En overdag zijn er nogal wat decibellen toegestaan.
Er is overigens ook een app die decibellen meet en waarmee je dat vast kan leggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |