Dertien mensen verdronken
NOORDWIJK - Het aantal ongevallen met zwemmers rijst de pan uit en dus wil de Reddingsbrigade actie. Met steun van de rijksoverheid moeten gemeenten, scholen, ouders en zwembaden zorgen dat kinderen zich van jongs af aan kunnen redden in het open water.
De Reddingsbrigade Nederland komt vandaag met cijfers over de afgelopen zomerperiode. Naast de duizenden hulpacties bij veelal kleine problemen, moesten de vrijwilligers ruim 300 keer in actie komen om iemand te redden uit een levensbedreigende situatie. Zonder hulp waren zij vermoedelijk overleden. Voor zeker dertien andere mensen kwam de hulp daadwerkelijk te laat, en dat zijn alleen nog maar de gevallen die de reddingsbrigade heeft geregistreerd. Oftewel; dit is de ondergrens en mogelijk ligt het aantal verdronken recreanten hoger.
De cijfers passen in een trend die zich al jaren aftekent: tot aan 2011 verdronken jaarlijks gemiddeld vier mensen tijdens het zwemmen in open water, de laatste vier jaar waren dat er gemiddeld dertien. Het aantal bijna-verdrinkingen ligt vele malen hoger, vooral omdat de zwemvaardigheid achteruit holt. Reden voor de Reddingsbrigade om alarm te slaan bij minister Schippers en staatssecretaris Dekker. ,,Sla de handen ineen en sluit een pact met gemeenten, zwembaden en verzekeringsmaatschappijen. Ga kijken hoe je dit kan regelen’’, aldus burgemeester Jan Rijpstra (VVD) van Noordwijk.
Rijpstra, die ook de voorzitter van de koepel van reddingsbrigades is, wil dat het probleem op lokaal niveau wordt aangepakt. Van Dekker en Schippers verwacht hij vooral criteria – wat verwachten wij qua zwemvaardigheid in Nederland - en geld, zodat per gemeente gekeken kan worden hoe zwemles weer betaalbaar en bereikbaar wordt. Schoolzwemmen is in veel gemeenten immers verleden tijd. Scholen en ouders kunnen het probleem volgens Rijpstra niet alleen oplossen. De landelijke overheid komt evenmin met een aanpak, ondanks herhaalde oproepen uit de Reddingsbrigade. Samenwerking is volgens Rijpstra de sleutel, zowel qua organisatie als geld.
,,Ik vind dat de discussie in de politiek anders gevoerd moet worden. De vraag is of we het belangrijk vinden dat kinderen in een vroeg stadium leren omgaan met water. Als dat zo is, moet je het in de schoolgaande periode passen. Niet ten koste van de gebruikelijke uren, maar extra. Dus een kind gaat niet 26 uur per week naar school, maar 27 uur. Dat is de consequentie’’, bepleit hij.
Raymond van Mourik, de directeur van de Reddingsbrigade, vult aan: ,,Er zijn gemeenten waar dat prima werkt. In Purmerend bijvoorbeeld kwam het initiatief vanuit een school. Die zijn gaan zitten met de directeur van het zwembad, hebben een plan gemaakt en vervolgens de gemeente om steun gevraagd. Die bekostigt nu het vervoer, terwijl de ouders het zwembad betalen. Dat is veel goedkoper voor beide partijen.’’
Financieel moet wat betreft Rijpstra iedereen zijn steentje bijdragen; Schippers, de gemeenten, ouders, maar bijvoorbeeld ook verzekeraars. Die hebben immers belang bij een daling in het aantal ongelukken. ,,Bovendien praat je niet over enorme bedragen, volgens mij is het vooral een kwestie van heel slim werken. Als liberaal vind ik het belangrijk dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Dat moeten we niet verplichten, maar stimuleren. Maar dan moet je ze wel de vaardigheden geven om dat te doen en daar ontbreekt het in dit geval aan. Daar moeten wij op inzetten. Dat is mijn oproep, ook aan het kabinet.’’
Staatssecretaris Dekker laat echter weten er weinig voor te voelen om zwemles te verplichten of te organiseren. ,,Dat kinderen leren zwemmen is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de ouders. Een deel van de scholen biedt, al dan niet met subsidie
van de gemeente, zwemles aan. Er zijn geen plannen om zwemles landelijk van overheidswege op alle scholen te verplichten.’’
Overigens vindt Rijpstra dat kinderen niet voldoende hebben aan een A-diploma. ,,Dat is niet genoeg, je moet wel wat meer kunnen. Als ik te water kom, hoe kan ik mij eruit redden? Of als iemand anders iets overkomt? Leer die kinderen maar wat ze moeten doen.’’
http://www.telegraaf.nl/b(...)en_verdronken__.htmlIk vind het absurd dat zwemles niet verplicht is op de lagere school. Welk kind gaat nooit in zee zwemmen?
Moeten we nu echt besparen op zulke essentiële zaken?
Net zoals iedereen leert lopen, lezen en schrijven, moet iedereen ook leren zwemmen.