Trump ISIS speech maandag.quote:A week after declaring President Obama and Hillary Clinton the virtual "founders" of the Islamic State, Donald Trump is set to deliver a speech Monday on the extremist organization.
"He's going to lay out his vision and his strategy for defeating radical Islamic terrorism," running mate Mike Pence told Fox News Sunday.
Juist. We zagen immers dat toen de Groenen met Ralph Nader ervoor zorgden dat Bush in het Witte Huis kwam de Democratische Partij meteen naar links schoof en het electoraat vier jaar later de liberale held Howard Dean nomineerde.. Oh nee, de kiezer wees Dean juist af en nomineerden Kerry en Edwards die naar rechts schoven om gematigde kiezers terug te winnen. Desalniettemin haalde Nader in 2004 maar een fractie van zijn stemmenaantal uit 2000 omdat zijn achterban tegen die tijd wel door had dat zij Bush aan de macht hadden geholpen en dat principieel stemmen desastreus is in een tweepartijenstelsel. Dit heb ik allemaal al vaak genoeg uitgelegd, maar je zal deze onzin die je wordt voorgeschoteld door de jouw zo geliefde "progressieve media" ongetwijfeld stug blijven herkauwen.quote:Op zondag 14 augustus 2016 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Achteraf gezien heb ik er spijt van, ook ik heb toen strategisch gestemd. Een fout die ik niet nog een keer maak zolang ik leef. Het probleem met strategisch stemmen, zeker als je links bent in de USA, is dat de partij niet wordt gestraft voor het benoemen van een advocaat waar bijna de helft van de achterban niet achter staat. In dat geval kan de partij de volgende keer hetzelfde doen, of zelfs een kandidaat benoemen die nog meer richting het centrum opschuift of naar rechts opschuift. Op een gegeven moment moet je je hakken in het zand zetten.
Als nu bijna de helft van de Democraten-stemmers op de groene partij stemt dan zullen de Democraten de volgende keer iemand afvaardigen waar dit deel van de achterban wel mee kan leven.
De haat van Nadar richting de Democraten was zo groot dat hij doelbewust campagne voerde in de swing states, terwijl hij beter campagne kon voeren in California of New York om de 5% te halen.quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:11 schreef Gambetta het volgende:
[..]
Juist. We zagen immers dat toen de Groenen met Ralph Nader ervoor zorgden dat Bush in het Witte Huis kwam de Democratische Partij meteen naar links schoof en het electoraat vier jaar later de liberale held Howard Dean nomineerde.. Oh nee, de kiezer wees Dean juist af en nomineerden Kerry en Edwards die naar rechts schoven om gematigde kiezers terug te winnen. Desalniettemin haalde Nader in 2004 maar een fractie van zijn stemmenaantal uit 2000 omdat zijn achterban tegen die tijd wel door had dat zij Bush aan de macht hadden geholpen en dat principieel stemmen desastreus is in een tweepartijenstelsel. Dit heb ik allemaal al vaak genoeg uitgelegd, maar je zal deze onzin die je wordt voorgeschoteld door de jouw zo geliefde "progressieve media" ongetwijfeld stug blijven herkauwen.
Achteraf hebben ook veel kiezers spijt dat ze voor Nader hebben gestemd in 2000 en daarmee Bush hebben geholpen en niet op hun 2de keuze stemdequote:Op zondag 14 augustus 2016 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Achteraf gezien heb ik er spijt van, ook ik heb toen strategisch gestemd. Een fout die ik niet nog een keer maak zolang ik leef. Het probleem met strategisch stemmen, zeker als je links bent in de USA, is dat de partij niet wordt gestraft voor het benoemen van een advocaat waar bijna de helft van de achterban niet achter staat. In dat geval kan de partij de volgende keer hetzelfde doen, of zelfs een kandidaat benoemen die nog meer richting het centrum opschuift of naar rechts opschuift. Op een gegeven moment moet je je hakken in het zand zetten.
Als nu bijna de helft van de Democraten-stemmers op de groene partij stemt dan zullen de Democraten de volgende keer iemand afvaardigen waar dit deel van de achterban wel mee kan leven.
Mjah dat waren zijn relatief gematigde standpunten. Trump is sinds de conventie niet gaan draaien, zoals verwacht, maar nog radicalere dingen gaan roepen. Als Amerikanen opsluiten in Guantanamo en de persvrijheid voor de 'crooked' media intrekken al nieuwe stokpaardjes zijn dan verwacht ik niets minder dan een uitleg over possible nuke area's als het op ISIS aan komt.quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:10 schreef Montov het volgende:
Nou ja, 2 zaken die hij al eerder heeft vermeld:
1. Het leger flink uitbreiden
2. Olievelden in Syrie bombarderen, omdat hij onterecht denkt dat ISIS die onder controle zou hebben.
Maar ik was er op het moment wel blij mee dat mensen het hebben gedaan. Nu denk ik dat het helemaal niks had uitgemaakt. Toch vond ik het enorm balen dat de mensen erin zijn getrapt., maar dat is in USA heel anders. De massa die op de 2 partijen stemmen is daar nog veel te groot.quote:Op zondag 14 augustus 2016 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Achteraf gezien heb ik er spijt van, ook ik heb toen strategisch gestemd. Een fout die ik niet nog een keer maak zolang ik leef.
Partijen worden nooit gestraft, ook niet als het echt zou moeten. Het is gewoon ieder jaar weer een stoelendans, waarbij verleden niet telt. De stemmende massa interesseert het gewoon niet.quote:Het probleem met strategisch stemmen, zeker als je links bent in de USA, is dat de partij niet wordt gestraft voor het benoemen van een advocaat waar bijna de helft van de achterban niet achter staat.
Ik geloof er niks van. Vroeger wel, maar nu niet meer. Het is namelijk een minderheid die van mening is dat een deel van een achterban met een afgevaardigde zou moeten kunnen leven. Machthebbers don't care.quote:In dat geval kan de partij de volgende keer hetzelfde doen, of zelfs een kandidaat benoemen die nog meer richting het centrum opschuift of naar rechts opschuift. Op een gegeven moment moet je je hakken in het zand zetten.
hoezo moet dat?quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Of je nou voor Gary Johnson of Jill Stein bent, iedereen weet toch dat ze geen kans maken en dat je moet stemmen op de 'lesser evil'
Niks moet. Je kan ook thuisblijven of op een van de kanslozen stemmen. Beperkt je invloed wel nog verder.quote:
Toen het CDA nog groot was ging het een stuk beter met dit land.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Oke, er is een verschuiving, want ooit waren de gefuseerde partijen van het CDA de gevestigden en lijken ze nooit meer terug te kunnen komen (Thank God).
Dus mijn invloed is groter als ik voor iemand stem met wie ik het eigenlijk niet eens ben? Interessante logica.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niks moet. Je kan ook thuisblijven of op een van de kanslozen stemmen. Beperkt je invloed wel nog verder.
De strijd zal gaan tussen Trump en Clinton. Dan heeft een stem op een van hen vermoedelijk meer invloed dan thuis blijven of op Stein of Johnson stemmen. Dat is toch niet zo mal?quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dus mijn invloed is groter als ik voor iemand stem met wie ik het eigenlijk niet eens ben? Interessante logica.
Obama won NY in 2012 met 63,35%.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:40 schreef PippenScottie het volgende:
Nieuwe poll uit New York.
Clinton leidt met 57-27 (head to head) en 50-25 met Stein en Johnson.
Nu zou Trump New York nooit hebben gewonnen, maar de marge van verlies is wel enorm. En zijn favoribility rating is in NY maar 24%.
http://www.politico.com/s(...)t-republicans-104715
Vrij gebruikelijke marges in New York. Het is eerder vrij hilarisch dat er werd geclaimd dat Trump staten als New York en Californië wel eens kon gaan winnen.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:40 schreef PippenScottie het volgende:
Nieuwe poll uit New York.
Clinton leidt met 57-27 (head to head) en 50-25 met Stein en Johnson.
Nu zou Trump New York nooit hebben gewonnen, maar de marge van verlies is wel enorm. En zijn favoribility rating is in NY maar 24%.
http://www.politico.com/s(...)t-republicans-104715
Als je nou verder had gelezen:quote:
quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Of je nou voor Gary Johnson of Jill Stein bent, iedereen weet toch dat ze geen kans maken en dat je moet stemmen op de 'lesser evil', om zo de 'bigger evil' niet aan de macht te laten komen?
Denk je... De aftakeling was ook door (pre)CDA al ingezet.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:21 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Toen het CDA nog groot was ging het een stuk beter met dit land.
Jouw invloed is een illusie. Er zijn namelijk miljoenen stemgerechtigden.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dus mijn invloed is groter als ik voor iemand stem met wie ik het eigenlijk niet eens ben? Interessante logica.
Daarom Algemeen Kiesrecht afschaffen.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:34 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
Deze hele verkiezingen zijn een geweldig voorbeeld waarom democratie niet werkt. Slechts een klein deel van de bevolking heeft enige kennis van het politieke systeem.
Ja van Pipoquote:Op maandag 15 augustus 2016 14:03 schreef Delibird het volgende:
[..]
Obama won NY in 2012 met 63,35%.
Ja, dat denk ik. Wordt ook door alle statistieken ondersteunt.quote:Op maandag 15 augustus 2016 14:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Denk je... De aftakeling was ook door (pre)CDA al ingezet.
Mitt heette die man. De Democraten winnen sinds midden jaren '90 sowieso wel met die marges in New York. Kerry won met iets minder, maar die verloor de verkiezingen ook.quote:
Als je niet in een swing state woont, heeft je stem sowieso al weinig invloed. Dan is er niets mis mee om te laten merken dat je allebei de duopolie kandidaten helemaal niets vindt.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:19 schreef 99.999 het volgende:
Niks moet. Je kan ook thuisblijven of op een van de kanslozen stemmen. Beperkt je invloed wel nog verder.
En ik denken dat de Blackadder mij nu wel grappig zou vinden.quote:
Ja waar halen ze die pipo's vandaan. Kerry, Romney, ik zie geen verschil maar ze zeggen in verschillende partijtjes te zitten.quote:De Democraten winnen sinds midden jaren '90 sowieso wel met die marges in New York. Kerry won met iets minder, maar die verloor de verkiezingen ook.
Alle statistieken? Nou dan heb ik zeker wat gemist. Weet je waar ik een paar van dat soort statistieken kan vinden?quote:Op maandag 15 augustus 2016 14:40 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik. Wordt ook door alle statistieken ondersteunt.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Maar zeg dan ook niet dat je je genoodzaakt moet voelen om te stemmen op een 'lesser evil'. Net of jouw ene stem het verschil gaat maken. Stem dan liever principieel op diegene waar je het (het meest) mee eens bent of anders niet.quote:Op maandag 15 augustus 2016 14:31 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jouw invloed is een illusie. Er zijn namelijk miljoenen stemgerechtigden.
http://data.worldbank.org(...)P.KD.ZG?locations=NLquote:Op maandag 15 augustus 2016 15:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Alle statistieken? Nou dan heb ik zeker wat gemist. Weet je waar ik een paar van dat soort statistieken kan vinden?
Mwoah, de opkomst is nu vaak zo rond de 60% en er zijn genoeg staten die niet als swing state gelden, maar waar de marge binnen pakweg 10-15% ligt. Daar zou je dus nog best flink wat invloed kunnen hebben als je een opkomst van 80% zou kunnen krijgen. Sterker nog, de Republikeinen doen niet voor niets hun best om het opkomstpercentage zo laag mogelijk te houden.quote:Op maandag 15 augustus 2016 15:14 schreef drexciya het volgende:
[..]
Als je niet in een swing state woont, heeft je stem sowieso al weinig invloed. Dan is er niets mis mee om te laten merken dat je allebei de duopolie kandidaten helemaal niets vindt.
?quote:Op maandag 15 augustus 2016 16:47 schreef Ashqelon het volgende:
Waarom bericht de media niet over Ivanka's kontgate?
Hillary doet ook niet echt iets om potentiële aanhangers te enthousiasmeren. Beide kandidaten worden niet als "goede" kandidaten gezien. De volgende link gaat specifiek over millenials, maar dat kan net zo goed over alle stemmers gaan https://www.washingtonpos(...)372e89d78_story.html.quote:Op maandag 15 augustus 2016 16:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mwoah, de opkomst is nu vaak zo rond de 60% en er zijn genoeg staten die niet als swing state gelden, maar waar de marge binnen pakweg 10-15% ligt. Daar zou je dus nog best flink wat invloed kunnen hebben als je een opkomst van 80% zou kunnen krijgen. Sterker nog, de Republikeinen doen niet voor niets hun best om het opkomstpercentage zo laag mogelijk te houden.
Niet alleen de millennials, ook de oudere dertigers moeten er weinig van hebben en zelfs een groot deel van de veertigers moet er weinig van hebben.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:25 schreef drexciya het volgende:
[..]
Hillary doet ook niet echt iets om potentiële aanhangers te enthousiasmeren. Beide kandidaten worden niet als "goede" kandidaten gezien. De volgende link gaat specifiek over millenials, maar dat kan net zo goed over alle stemmers gaan https://www.washingtonpos(...)372e89d78_story.html.
Quotes:
The message coming from America’s rising generation is ominous, and it carries ramifications after the November election. No matter who wins, they don’t think the next president will address their concerns or even have an impact on their lives. They have grim expectations for their government and have stopped looking to Washington for solutions. Why? Because they see it as too gridlocked — and its leaders too corrupted.
These voters were embarrassed and ashamed that Clinton and Trump are the best the country has to offer.
Voor veel stemmers komt het neer op een anti-Trump of anti-Hillary stem. Dat is ook echt de manier om de opkomst te verbeteren.
Ik weet niet of dat de moverende reden is voor veel stemmers. Dit was allemaal niet zozeer waar ik op doelde. Ik doelde op bewuste reducties van het electoraat middels het beperken van stemrecht van ex-gedetineerden, allerhande registratie die het moeilijker maakt om te stemmen en met name de minder bedeelde kiezer raakt, enzovoort.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:25 schreef drexciya het volgende:
[..]
Hillary doet ook niet echt iets om potentiële aanhangers te enthousiasmeren. Beide kandidaten worden niet als "goede" kandidaten gezien. De volgende link gaat specifiek over millenials, maar dat kan net zo goed over alle stemmers gaan https://www.washingtonpos(...)372e89d78_story.html.
Quotes:
The message coming from America’s rising generation is ominous, and it carries ramifications after the November election. No matter who wins, they don’t think the next president will address their concerns or even have an impact on their lives. They have grim expectations for their government and have stopped looking to Washington for solutions. Why? Because they see it as too gridlocked — and its leaders too corrupted.
These voters were embarrassed and ashamed that Clinton and Trump are the best the country has to offer.
Voor veel stemmers komt het neer op een anti-Trump of anti-Hillary stem. Dat is ook echt de manier om de opkomst te verbeteren.
“Bernie did spark a fire with a lot of us,” said Christopher Lee, 22, a nursing student at the University of Wisconsin at Madison. “We thought, ‘Wow, our generation is actually going to get someone who has our values and understand that we want to see change.’ Then it all went away. Hillary and Trump. . . . It’s like we’re reverting to the country before Obama.”quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:25 schreef drexciya het volgende:
[..]
Quotes:
Voter ID en dergelijke zijn inderdaad een paar aandachtspunten, maar de vraag is welke partij daardoor het meest geraakt wordt. Je zou denken dat het de Democraten meer raakt.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:36 schreef Monolith het volgende:
Ik weet niet of dat de moverende reden is voor veel stemmers. Dit was allemaal niet zozeer waar ik op doelde. Ik doelde op bewuste reducties van het electoraat middels het beperken van stemrecht van ex-gedetineerden, allerhande registratie die het moeilijker maakt om te stemmen en met name de minder bedeelde kiezer raakt, enzovoort.
Dit laat ook wel weer mooi de agressieve en arrogante insteek van de Sandersfans zien. Iets wat Sanders uiteindelijk heel wat stemmen gekost heeft. Hoe goed zijn ideeen ook mogen zijn, een dergelijke aanhang schrikt nogal af..quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
“Bernie did spark a fire with a lot of us,” said Christopher Lee, 22, a nursing student at the University of Wisconsin at Madison. “We thought, ‘Wow, our generation is actually going to get someone who has our values and understand that we want to see change.’ Then it all went away. Hillary and Trump. . . . It’s like we’re reverting to the country before Obama.”
This generation’s support for Sanders grew so intense that Allison McCartney recalled having to hide her Clinton favoritism.
“People who liked Clinton or thought she had anything worthy to say kind of had to hide in a digital hole for a while to let it blow over. Any time you posted anything vaguely pro-Clinton, it was like immediate swamping — ‘You’re a horrible person,’ ‘She’s a criminal,’ ” said McCartney, 26, a recent Stanford University graduate who works at the Brown Institute for Media Innovation.
Zoals ik eerder zei, als je denkt dat het establishment het deze keer moeilijk had, wacht maar af hoe het over 4 jaar gaat zijn. Nieuwe jongeren => extra progressieve stemmen. Die mensen die deze keer voor Sanders gingen gaan echt niet over 4 jaar ineens pro-establishment zijn.
Het is de eerste keer dat ik deze vraag lees.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:45 schreef Monolith het volgende:
Je hebt de vraag waar al die voorgaande generaties progressieve jongeren zijn gebleven echter nooit willen beantwoorden Bram.
Heb jij het nieuws meegekregen dat een rechter in een bepaalde staat van de USA gehakt maakte van de voter-id-verplichting omdat de politici van tevoren hadden laten onderzoeken welke factoren domineren binnen bepaalde socioeconomische groepen (vooral donkergekleurde mensen) en op basis hiervan besloten wat wel en niet telt als voter-id?quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:54 schreef drexciya het volgende:
[..]
Voter ID en dergelijke zijn inderdaad een paar aandachtspunten, maar de vraag is welke partij daardoor het meest geraakt wordt. Je zou denken dat het de Democraten meer raakt.
Het is daarom wel typisch dat de Democraten daar niet veel harder tegen optreden; ik zag daar wel wat recente initiatieven voor terugkomen; in Virginia onder andere. Redistricting komt als optie in 2020 naar voren.
Wat we echter langs zagen komen in de primaries, was het gerommel met registraties; dat mag domweg niet voorkomen.
Daar gaat hij vast strikvragen over verzinnen.quote:The latest proposal will also include creating an ideological test for immigrants entering the country, with questions addressing how each applicant views American values such as religious freedom, gender equality and gay rights
In plaats van weer het kleutertje uit te hangen kun je gewoon volwassen reageren. Ik heb hem de vorige keer ook gesteld toen je dit riedeltje weer afstak en aangegeven dat aan de huidige generatie jongeren vele generaties progresssieve jongeren zijn voorafgegaan. Dergelijk idealisme hoort ook bij de levensfase. Zaken als belasting betalen, kinderen opvoeden en een hypotheek willen nog wel eens wat invloed hebben op mensen. Dat mensen op Sanders stemmen betekent natuurlijk ook helemaal niet zo zeer dat ze per definitie 'progressief' zijn, iets wat ik al vaker heb uitgelegd. Jij hebt nogal de neiging om iedere Sanders stemmer automatisch een of ander progressieve package deal onderschrijft, maar zo simpel ligt dat natuurlijk niet. Er zijn vele redenen om op Sanders te stemmen in zo'n primary, van specifieke breekpunten tot aan sympathie voor de ene of juist antipathie jegens de andere kandidaat. Een 'meerderheid van de primary stemmers onder de 50' zegt natuurlijk ook niet zoveel als je een overweldigende meerderheid haalt in de groep van pakweg 18-30. Heel veel overkoepelende data is er niet, maar kijk bijvoorbeeld naar de exit polls in grotere staten als New York, Florida, Ohio, Virginia, Texas, Pennsylvania en Michigan. In de Rust Belt wint Sanders de groupe 30-44 nipt, maar in de andere staten gaat die naar Clinton.quote:Op maandag 15 augustus 2016 19:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is de eerste keer dat ik deze vraag lees.
Eerst en vooral, met de geschiedenis hebben wij weinig te maken, het gaat erom wat de ontwikkelingen van nu zijn en wat de consequenties hiervan gaan zijn. Het is duidelijk gebleken dat bij de Democraten-stemmers van onder de 50 de meerderheid progressief stemde (Sanders). Niet enkel de jongeren zoals jouw favoriete krantje jou probeert wijs te maken.
Het feit dat jij dit vraagt geeft aan dat een dicussie hierover weinig vruchtbaar kan zijn. Als je deze vraag stelt dan begrijp je namelijk niet dat er de laatste 6 jaar nogal veel is veranderd en dat de politieke wetten van toen niet de politieke wetten van nu zijn. Een belangrijk verschil is dat de establishmentmedia niet meer bepalen wat wij weten. Nieuwe media en zo.
Ik weet niet waarom dat onmogelijk zou zijn. Feitelijk was Sanders de enige serieuze tegenkandidaat van Clinton en verloor hij gewoon bij een relatief ruime marge. Dat Clinton wel te verslaan is liet Obama in 2008 wel zien.quote:Zo was het 6 jaar geleden onmogelijk dat een kandidaat met enkel kleine donaties van vele miljoenen mensen met een gemiddelde waarde van $27 zijn campagne zou financieren. Waar het jaren geleden onmogelijk was dat een progressieve kandidaat de nominatie zou krijgen is nu gebleken dat het wel mogelijk is.
Het is nogal naïef. Het is nu niet dat die mensen niet weten wat ze moeten invullen.quote:Op maandag 15 augustus 2016 19:36 schreef Ulx het volgende:
Trump wil testjes invoeren:
http://www.bbc.com/news/election-us-2016-37086578
[..]
Daar gaat hij vast strikvragen over verzinnen.
Ik "hing niet de kleuter uit", ik had die reactie niet gelezen. Het is omwille van dit soort opmerkingen dat ik weleens reacties van jou oversla.quote:Op maandag 15 augustus 2016 19:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
In plaats van weer het kleutertje uit te hangen kun je gewoon volwassen reageren. Ik heb hem de vorige keer ook gesteld
Hij zal toch niet zo dom zijn dat echt denkt dat dit gaat werken?quote:Op maandag 15 augustus 2016 19:36 schreef Ulx het volgende:
Trump wil testjes invoeren:
http://www.bbc.com/news/election-us-2016-37086578
[..]
Daar gaat hij vast strikvragen over verzinnen.
Nee het gaat niet om het feit dat je het niet heb gelezen, maar over je obsessie met het feit dat ik hier wel eens artikelen van de WaPo plaats. Ik lees pakweg twintig verschillende nieuwsbronnen met een heel wat breder ideologisch spectrum dan hetgeen jij leest. Daar is die opmerking op gebaseerd, dus het beledigde mannetje gaan uithangen is wat hypocriet.quote:Op maandag 15 augustus 2016 19:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik "hing niet de kleuter uit", ik had die reactie niet gelezen. Het is omwille van dit soort opmerkingen dat ik weleens reacties van jou oversla.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |