abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164229339
Goedenavond allemaal,

Ik zit met een nare kwestie, en hoop op een goed inzicht, alvorens ik allerlei formele stappen moet nemen...

Ik had een relatie sinds 2006. Ik woonde toen in een koopwoning die alleen op mijn naam stond. In 2009 zijn wij samen gaan wonen in mijn woning. In 2010 is ons kind geboren. In 2011 zijn wij een samenlevingsovereenkomst aangegaan waarin is opgenomen dat wij een gezamenlijke huishouding voeren en omtrent dat de kosten delen. Tevens zijn wij in 2012 verhuisd naar een koopwoning die wij samen hebben aangekocht. Mijn oude woning waarin wij inmiddels 2 jaar als gezin hadden samengewoond is hierbij in de verkoop gegaan. In 2013 is mijn oude woning verkocht en dit heeft een restschuld opgeleverd van 19000 euro. Hiervoor zijn wij een persoonlijke lening aangegaan die op mijn naam staat.
Ik ben van mening dat de restschuld van 19000 euro ons beide toekomt, daar wij deze lening zijn aangegaan om onze huidige woning te kunnen kopen en omdat deze lening een onontkomelijk voortvloeisel was van onzerelatie. Mevrouw heeft het kortzichtige standpunt dat het mijn woning was, dus ook mijn schuld, en weigert zij haar aandeel in deze restschuld op zich te nemen. Er is niets specifieks opgenomen in het samenlevingscontract omdat tijdens het aangaan hiervan er nog geen sprake was van een eventuele restschuld.

Hoe denken jullie hier over?

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Bericht 1% gewijzigd door Bennie8111 op 04-08-2016 21:49:27 ]
pi_164229587
Rechtsbijstand inschakelen sowieso!
Zo makkelijk als je ex het schetst is het allerminst... Alhoewel het natuurlijk wel handig was geweest als jullie op dat moment beiden een handtekening hadden gezet.
U MAD?
  donderdag 4 augustus 2016 @ 20:25:05 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164229608
Er was geen gemeenschap van goederen. Het eerste huis was van jou en de restschuld die uit de verkoop voortvloeit is dat ook.
The love you take is equal to the love you make.
pi_164229653
En als je het met winst had verkocht?
pi_164229810
Het was toch ook jouw huis en niet de hare? Dan hadden jullie moeten trouwen in gemeenschap van goederen. Nu heeft zij - vind ik - gelijk.
pi_164230022
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 20:12 schreef Bennie8111 het volgende:
Hoe denken jullie hier over?

Ik denk dat je, met de kennis van nu, achteraf een en ander had moeten laten opnemen in dat samenlevingscontract. :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_164230062
quote:
Hiervoor zijn wij een persoonlijke lening aangegaan die op mijn naam staat.
Dan zijn jullie hem niet aangegaan, maar dan ben JIJ die aangegaan. :)
pi_164230088
quote:
en omdat deze lening een onontkomelijk voortvloeisel was van onze liefdevolle relatie.
Hoezo onontkomelijk? 8)7

Je had gewoon je huis niet hoeven verkopen hoor!
pi_164230219
Jouw huis, niet in gemeenschap van goederen getrouwd, niets hierover in het samenlevingscontract geregeld en de persoonlijke lening staat ook alleen op jouw naam.

Ik zou zeggen: mevrouw heeft (juridisch) gelijk.
Tails tell tales
pi_164230437
TS probeert z'n ex financieel een oor aan te naaien. Waarschijnlijk heeft de meeste waardedaling van het huis plaatsgevonden tijdens de financiële crisis, dus vóór het sluiten van de samenlevingsovereenkomst, vóór het samenwonen en mogelijk zelfs al vóór het ontstaan van de relatie. Dus zelfs als in de overeenkomst was opgenomen dat schulden en bezittingen vanaf dat moment gedeeld zijn (quad non, kennelijk), dan nog zou de schuld (voor het pre-2011 deel, dus waarschijnlijk het overgrote deel van de totale restschuld) voor TS z'n rekening komen. En terecht overigens: het is TS' huis, dus TS' schuld. Dat 'mevrouw' er ook in woonde maakt verder niet, dat 't een huis is evenmin. Als TS z'n auto met verlies verkoopt, is 'mevrouw' evenmin verschuldigd om een deel van het verlies voor haar rekening te nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door 2thmx op 04-08-2016 21:02:18 ]
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_164230523
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 20:50 schreef Forbry het volgende:
Ik zou zeggen: mevrouw heeft (juridisch) gelijk.
Moreel gelijk ook. Waarom zou ze TS' schuld betalen? Ze hadden bij de aanschaf van het huis geen relatie en de schuld is waarschijnlijk grotendeels al vóór de relatie en/of in het begin van de relatie (toen zij nog niet eens samenwoonden) ontstaan.
pi_164230612
Mooi zooitje heb je er van gemaakt en nu wil mevr zeker ook 50% van de bestaande woning waar jouw geld in zit?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 4 augustus 2016 @ 21:08:35 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164230729
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:03 schreef halfway het volgende:
Mooi zooitje heb je er van gemaakt en nu wil mevr zeker ook 50% van de bestaande woning waar jouw geld in zit?
Welk geld?
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 21:09:14 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_164230744
Jullie zijn niets in gemeenschap van goederen? Maar is er sámen getekend voor de lening?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_164230873
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:03 schreef halfway het volgende:
Er is een restschuld, geen overwaarde.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:09 schreef Renesite het volgende:
Jullie zijn niets in gemeenschap van goederen? Maar is er sámen getekend voor de lening?
quote:
(...)
(...)
Lijkt mij dat alleen hij getekend heeft.
Tails tell tales
pi_164230894
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 20:59 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Moreel gelijk ook. Waarom zou ze TS' schuld betalen? Ze hadden bij de aanschaf van het huis geen relatie en de schuld is waarschijnlijk grotendeels al vóór de relatie en/of in het begin van de relatie (toen zij nog niet eens samenwoonden) ontstaan.
Dat ligt er een beetje aan natuurlijk. Als zij bijvoorbeeld heeft zitten pushen om te verhuizen en aan TS heeft verzekerd dat ze die schuld samen wel wegwerken, vind ik dat moreel best verwerpelijk.

Juridisch gezien zie ik niet in waarom ze zou moeten betalen. Sowieso zie ik nogal wat lessen voor de toekomst: niks vastleggen, twee jaar dubbele lasten. Heb je de kinderen wel erkend, TS?
pi_164230952
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:14 schreef Forbry het volgende:

[..]

Lees ik nergens? Zou best kunnen dat het sinds 2012 in prijs is gestegen en TS zijn ex ook nog eens moet uitkopen.
pi_164231106
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:18 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Lees ik nergens? Zou best kunnen dat het sinds 2012 in prijs is gestegen en TS zijn ex ook nog eens moet uitkopen.
Ik bedoelde dat m.b.t. het eerste huis (het huis van TS alleen) en dat sloeg op "waar jouw geld in zit" (zoals Lienekien ook al schreef, welk geld?).
Tails tell tales
  donderdag 4 augustus 2016 @ 21:29:28 #19
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164231270
Schopje WGR :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164231374
quote:
Goedenavond allemaal,

Ik ben geen juridisch expert hoor, maar ik denk dat deze zin de kern van jouw probleem is. Jullie hebben niet samen getekend voor deze lening en dus is het jouw lening en niet die van haar. Moreel zal dat misschien anders voelen.

Het was ook haar lening geweest als je een samenlevingscontract was aangegaan en hier zwart op wit afspraken over had gemaakt.
pi_164231443
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid. Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig. Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning. Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien. Het lijkt me alleen nogal kort door de bocht om te stellen dat ik alleen voor de restschuld opdraai daar we deze lening in samenspraak zijn aangegaan om zo onze huidige woning te kunnen kopen en betrekken.

Jammer dat er meteen ongefundeerd wordt gereageerd, ik hoopte alleen op iemand die wellicht wat duidelijkheid kon verschaffen over deze situatie...
  donderdag 4 augustus 2016 @ 21:39:43 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164231550
Jammer dat je direct oordeelt dat reacties ongefundeerd zijn als het antwoorden zijn die niet in jouw straatje passen.
pi_164231597
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid.
Het is (negatief) rendement op vermogen van voor jullie gezamenlijke huishouding.
pi_164231628
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:15 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Heb je de kinderen wel erkend, TS?
Of ik mn kinderen wel heb erkend vind ik vrij ongefundeerd?
pi_164231635
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Welk geld?
Er is nog een woning die ze samen hebben gekocht.
pi_164231661
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:42 schreef Bennie8111 het volgende:

[..]

Dat welles-nietes spel ga jij natuurlijk nooit winnen. De lening staat op jouw naam en nu moet jij aflossen.
Dit, dus.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 21:44:12 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164231676
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:42 schreef halfway het volgende:

[..]

Er is nog een woning die ze samen hebben gekocht.
Ja, samen ja.
pi_164231685
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:14 schreef Forbry het volgende:

[..]

[..]

[..]

Lijkt mij dat alleen hij getekend heeft.
Van huis 1 ja, en huis 2? Wat gaan ze daar mee doen?
pi_164231708
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, samen ja.
En hoe gaan ze die verdelen?
pi_164231740
quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:43 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dat welles-nietes spel ga jij natuurlijk nooit winnen. De lening staat op jouw naam en nu moet jij aflossen.
Dat is mijn punt ook niet. Als dat zo is, dan is dat zo... Vanuit mijn perspectief is dit nogal kort door de bocht gezien alle omstandigheden. Maar goed... het FOK forum is ook niet het juiste platform om deze vraag op te stellen, dat blijkt... ^O^
  donderdag 4 augustus 2016 @ 21:46:11 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164231744
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:44 schreef halfway het volgende:

[..]

En hoe gaan ze die verdelen?
Waarom is dat relevant?
pi_164231753
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:46 schreef Bennie8111 het volgende:

[..]

Dat is mijn punt ook niet. Als dat zo is, dan is dat zo... Vanuit mijn perspectief is dit nogal kort door de bocht gezien alle omstandigheden. Maar goed... het FOK forum is ook niet het juiste platform om deze vraag op te stellen, dat blijkt... ^O^
Omdat jij niet te horen krijgt wat je wilt horen? So be it.
Dit, dus.
pi_164231755
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:44 schreef halfway het volgende:

[..]

Van huis 1 ja, en huis 2? Wat gaan ze daar mee doen?
Daar zijn afspraken over gemaakt in de overeenkomst.
pi_164231773
quote:

[..]

Deze vraag had je moeten stellen aan de notaris toen hij de stukken opmaakte.
pi_164231794
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:42 schreef Bennie8111 het volgende:

[..]

Of ik mn kinderen wel heb erkend vind ik vrij ongefundeerd?
Enkel goed bedoeld hoor, je zal de eerste niet zijn die daar tegenaan loopt na een scheiding. En als ik het zo lees ben je in het verleden laks geweest met de vastlegging.

Maar goed, offtopic inderdaad. Wat staat er in je samenlevingscontract exact over schulden?
  donderdag 4 augustus 2016 @ 21:48:17 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164231801
quote:

[..]

Zoek zelf maar eens, dan. Je bent vanaf de datum van het samenlevingscontract een gezamenlijke huishouding aangegaan, maar dat is echt iets anders dan een gemeenschap van goederen. Jouw eerste huis, en imo de restschuld die voortvloeit uit de verkoop ervan, blijft van jou.

quote:
Ongehuwd samenwonen doet geen gemeenschap van goederen ontstaan. Zowel het inkomen als het vermogen van de partners blijft dus gewoon gescheiden, precies zoals dat was in de tijd dat men nog niet samenwoonde. Men kan contractueel geen gemeenschap van goederen overeenkomen zoals die bij gehuwden bestaat (zie echter hieronder bij inboedel).
Goederen die gezamenlijk zijn verkregen -op twee namen staan- zijn uiteraard wel gemeenschappelijk eigendom. Beide partners voeren daarover altijd samen het bestuur.
http://www.sbvg.nl/familierecht/samenlevingscontract.html
pi_164231861
quote:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid.
Dit is flauwekul, maar dat weet je zelf vast ook wel.
quote:
Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig.
Dat kan je opnemen in een samenlevingscontract ja, maar in de OP schreef je nog dat dit niet in jullie contract is opgenomen. (Bovendien is je schuld waarschijnlijk al vóór 2011 ontstaan, niet erna, dus zelfs als je 't wel had opgenomen, dan nog had 't weinig verschil gemaakt.)
quote:
Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning.
Dat zijn kosten die samenhangen met het gebruik van de woning, niet met het eigendom ervan. Zoals je in de OP schreef, delen jullie wel een huishoudbudget, maar geen bezittingen/eigendommen, dus wat je hier beschrijft klopt gewoon met jullie samenlevingscontract.
quote:
Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien. Het lijkt me alleen nogal kort door de bocht om te stellen dat ik alleen voor de restschuld opdraai daar we deze lening in samenspraak zijn aangegaan om zo onze huidige woning te kunnen kopen en betrekken.
Je betoog lijkt te zijn dat wanneer je geen relatie had gehad, je je oude huis niet had verkocht en dus de waardedaling nooit had gerealiseerd. Impliciet veronderstel je dan dat je huis later weer in waarde zou stijgen tot het oorspronkelijke bedrag o.i.d., terwijl je huis net zo goed verder in waarde zal kunnen dalen, zodat je door het huis nu te verkopen juist een grotere restschuld hebt voorkomen. Koffiedik kijken, kortom.
quote:
Jammer dat er meteen ongefundeerd wordt gereageerd, ik hoopte alleen op iemand die wellicht wat duidelijkheid kon verschaffen over deze situatie...
De duidelijkheid heb je inmiddels wel, lijkt me: het is jouw persoonlijke schuld, geen gedeelde schuld, dus je zal de schuld alleen moeten dragen.
pi_164231891
quote:
Dat is niet waar. Het was jouw huis. Het was op geen enkel moment haar huis. De restschuld op zich is dus ook van jou.

quote:
Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig.
Dit is nieuwe informatie die niet in de OP stond en verandert de zaak wellicht. Wij kunnen niet raden dat dit in jouw samenlevingscontract staat.

quote:
Niet zo kinderachtig doen TS. Je vraagt om meningen en die krijg je.
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 21:57:29 #39
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_164232039
Laat juridisch uitzoeken of eenzijdig aangegane schulden in gemeenschap van goederen zijn. In mijn optiek zijn de kosten voortvloeiend, in redelijkheid en billijkheid behorende aan het huishouden, gezamenlijk maar niet zelf aangegane schulden voortvloeiend uit een eerdere relatie.

Het lijkt me in ieder geval niet realistisch aangezien een samenlevingscontract geen volledig gemeenschap van goederen kan borgen.
pi_164232088
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 20:25 schreef Lienekien het volgende:
Er was geen gemeenschap van goederen. Het eerste huis was van jou en de restschuld die uit de verkoop voortvloeit is dat ook.
Dus mevrouw kan de vaste lasten van TS' huis terugvorderen? Twee jaar te koop gestaan en ook toen rente, aflossing, verzekeringen, onderhoud etc. Niet haar huis
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 22:00:52 #41
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_164232132
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:59 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dus mevrouw kan de vaste lasten van TS' huis terugvorderen? Twee jaar te koop gestaan en ook toen rente, aflossing, verzekeringen, onderhoud etc. Niet haar huis
Heel cru gezegd wel.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 22:01:53 #42
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_164232154
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 20:25 schreef Lienekien het volgende:
Neen.
Als degene van wie het huis niet is (aantoonbaar) mee betaald aan de vaste lasten heeft hij/zij recht op de overwaarde igv relatie-beindiging.
Andersom geld dat dus ook.

Het enige wat minder slim is is dat de schuld alleen op TS zijn naam staat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 22:04:30 #43
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_164232228
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Neen.
Als degene van wie het huis niet is (aantoonbaar) mee betaald aan de vaste lasten heeft hij/zij recht op de overwaarde igv relatie-beindiging.

Het zijn geen kosten noch opbrengsten uit hun gezamenlijke relatie?
  donderdag 4 augustus 2016 @ 22:09:40 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164232364
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Neen.

Dat lijkt me vrij sterk.

Die bewering komt overigens wel vaker langs, dat meebetalen gedurende samenwonen een recht opbouwt bij de niet-eigenaar, maar ik heb er nog nooit een bron bij gezien die het bevestigt.
pi_164232452
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 21:59 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nee. Zoals TS het beschrijft in de OP, deelde hij met zijn ex een huishoudbudget waarbij beiden de helft van alle kosten dragen. Daar vallen, tenzij anders bepaald, ook deze kosten onder, net zozeer als dat de ex ook deelde in de kosten van de auto die tot het eigendom van TS behoort (benzine, etc.).
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 22:13:06 #46
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_164232453
quote:
Ongehuwd samenwonen en het samenlevingscontract
geen gemeenschap van goederen

Ongehuwd samenwonen doet geen gemeenschap van goederen ontstaan. Zowel het inkomen als het vermogen van de partners blijft dus gewoon gescheiden, precies zoals dat was in de tijd dat men nog niet samenwoonde. Men kan contractueel geen gemeenschap van goederen overeenkomen zoals die bij gehuwden bestaat (zie echter hieronder bij inboedel).
Goederen die gezamenlijk zijn verkregen -op twee namen staan- zijn uiteraard wel gemeenschappelijk eigendom. Beide partners voeren daarover altijd samen het bestuur.

inboedel en woonhuis

Vaak staat in een samenlevingscontract dat de inboedelgoederen gemeenschappelijk zullen zijn, ook als slechts een van partijen de koper ervan is. Er is dan een soort 'gemeenschap van inboedel'. Voor het gemeenschappelijk worden van een huis en andere onroerende zaken is het beslist noodzakelijk, anders dan bij de wettelijke gemeenschap van goederen, dat beide partners in de notariële akte van levering worden opgenomen.

schulden

Ongehuwden, al dan niet samenwonend, zijn niet aansprakelijk voor de schulden van elkaar, ook niet voor de gewone huishoudelijke schulden. De bezittingen van de een kunnen dus nooit worden uitgewonnen voor een schuld van de ander.
pi_164232456
Ts, was je ook zo vrijgevig geweest als je 30k winst had gemaakt op de verkoop van je huis?
pi_164232548
quote:
Klopt ook ja :), gemeenschap van goederen kan wel bij een geregistreerd partnerschap.
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 22:19:25 #49
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_164232638
quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:16 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Klopt ook ja :), gemeenschap van goederen kan wel bij een geregistreerd partnerschap.
Alles valt en staat bij wat er beschreven staat. Maar in de basis:

Zowel het inkomen als het vermogen van de partners blijft dus gewoon gescheiden, precies zoals dat was in de tijd dat men nog niet samenwoonde.
Goederen die gezamenlijk zijn verkregen -op twee namen staan- zijn uiteraard wel gemeenschappelijk eigendom.

Aangezien de vorige woning nimmer eigendom is geweest van ex, is een zelf getekende schuld aangegaan voor de restschuld, voortvloeiend buiten gemeenschap, in mijn optiek voor TS.
pi_164232753
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:13 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Nee. Zoals TS het beschrijft in de OP, deelde hij met zijn ex een huishoudbudget waarbij beiden de helft van alle kosten dragen. Daar vallen, tenzij anders bepaald, ook deze kosten onder, net zozeer als dat de ex ook deelde in de kosten van de auto die tot het eigendom van TS behoort (benzine, etc.).
Ok maar ik hoop dat je per ongeluk over het woordje aflossing gelezen hebt
pi_164232788
Oké, nou bedankt voor een ieders inbreng... Ik laat tzt wel weten in dit topic hoe dit is afgelopen. Ook als de uitkomst in mijn nadeel uitpakt... Zo sportief ben ik dan ook wel weer ;)
pi_164232876
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ok maar ik hoop dat je per ongeluk over het woordje aflossing gelezen hebt
Lijkt mij ook een kostenpost die (tenzij anders bepaald) gedeeld wordt wanneer je een heel huishoudbudget deelt.
pi_164232937
quote:

[..]

Ik denk juist wel.
Je krijgt hier duidelijke antwoorden.
Ook al bevallen ze je niet.
Make my day!
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 22:31:14 #54
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_164232997
Het zou je verbazen ts, op FOK! Zijn genoeg ervaringsdeskundigen.
pi_164233215
Is het wel zo dat de bank bij een faillisement van TS het geld bij zijn ex hadden/ zou kunnen halen??

Gewoon even uit interesse?
Hell To The Liars
pi_164233231
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:27 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Lijkt mij ook een kostenpost die (tenzij anders bepaald) gedeeld wordt wanneer je een heel huishoudbudget deelt.
Beetje gek dat je partner meebetaald aan de aflossing maar dat je na bijna 30 jaar een huis hebt opgebouwd en je partner niet.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 22:44:11 #57
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164233415
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef Droopie het volgende:
Is het wel zo dat de bank bij een faillisement van TS het geld bij zijn ex hadden/ zou kunnen halen??

Gewoon even uit interesse?
Volgens deze bron word je alleen hoofdelijk aansprakelijk als je mede-eigenaar wordt.

https://www.hypotheker.nl(...)e-aansprakelijkheid/
  donderdag 4 augustus 2016 @ 22:44:58 #58
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164233446
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Beetje gek dat je partner meebetaald aan de aflossing maar dat je na bijna 30 jaar een huis hebt opgebouwd en je partner niet.
Dan is het stel wel vrij nalatig geweest in het regelen van e.e.a.
pi_164233810
quote:

[..]

Klopt. Maar ja, je kan dit dus zelf vastleggen in 't contract.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 23:20:26 #60
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_164234477
Mevrouw? Je hebt het over de moeder van je kind.

[ Bericht 7% gewijzigd door Leandra op 05-08-2016 15:24:19 (niet doen) ]
  donderdag 4 augustus 2016 @ 23:48:27 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164235085
Als zij niet getekend heeft voor die schuld dan is het haar schuld niet.
Dat is misschien vervelend, maar het was ook een restschuld op jouw huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164235682
quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 20:57 schreef 2thmx het volgende:
Dat je de moeite neemt om alles zo gedetailleerd uit te leggen vind ik prachtig. Ik zou zeggen, ga zo door :-)
pi_164235833
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 20:27 schreef JoPiDo het volgende:
En als je het met winst had verkocht?
Had hij het geld op z'n eigen rekening gezet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 05-08-2016 15:24:42 (Niet doen) ]
5 Ferrari's op videoband!
pi_164235896
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 23:20 schreef frietenstamp het volgende:
Mevrouw? Je hebt het over de moeder van je kind.
Inderdaad oneerbiedig. Die vrouw wilde nota bene wel met TS samenwonen en een kind van hem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 05-08-2016 15:25:04 ]
5 Ferrari's op videoband!
pi_164236060
quote:

[..]

Neuh niets geks aan. Ze hebben 30 jaar de tijd gehad om dit goed te regelen.

Als TS de dingen destijds beter had geregeld was de schuld nu hoger (notaris en taxatiekosten), maar was er in elk geval een deel voor haar.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 07:53:44 #66
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_164237593
quote:
Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig
Staat dit letterlijk in je samenlevingscontract?

Jij zegt een samenlevingscontract, maar die contracten varieren nogal. Soms staat er wel iets in, soms niet. Ik zou zeggen, pak hem er bij, en zoek de passage in kwestie op.

Toendertijd viel mij op dat ons samenlevingscontract eigenlijk niks voorstelde.

Overigens een tip: zorg ervoor dat je niet ruzie gaat zoeken om geld. Of je hebt de feiten, of je hebt ze niet. Dus zorg ervoor dat je onoverkomelijk sterke argumenten hebt, of laat het zitten.

Want eigenlijk is deze 10K in het grote geheel niet zo veel waard. Het klinkt gek dat ik het zeg, maar een goed doortimmerd ouderschapsplan is veel en veel meer waard naar mijn persoonlijke ervaring. En daar kun je het alleen over eens worden wanneer je op goede voet met elkaar staat.

Laat je verder niet van de wijs brengen door de toon die hier wordt aangeslagen op Fok. Men is zeer direct, maar de tips kunnen wel degelijk waardevol zijn.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_164239633
quote:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid. Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig. Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning. Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien. Het lijkt me alleen nogal kort door de bocht om te stellen dat ik alleen voor de restschuld opdraai daar we deze lening in samenspraak zijn aangegaan om zo onze huidige woning te kunnen kopen en betrekken.

Nee jouw interpretatie is fout.
quote:
schulden

Ongehuwden, al dan niet samenwonend, zijn niet aansprakelijk voor de schulden van elkaar, ook niet voor de gewone huishoudelijke schulden. De bezittingen van de een kunnen dus nooit worden uitgewonnen voor een schuld van de ander.
Als niet is geregeld dat een schuld onder de gemeenschap valt blijft het dus de schuld van één van de partners, hetzelfde geldt ook voor bezittingen.

Mijn advies is om je goed te laten voorlichten en zeker niet zelf dingen te gaan roepen aangezien het in belang van iedereen is dat de relatie, alhoewel uit elkaar, goed blijft ten behoeve van de kinderen. Woorden als kortzichtig gebruiken is niet verstandig, zeker niet als je zelf niet eens zeker weet of je gelijk hebt. Overweeg een onafhankelijke bemiddelaar in te schakelen gezien de omvang van de problemen.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 12:59:10 #68
3542 Gia
User under construction
pi_164242733
quote:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid. Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig.
Deze schuld is ontstaan vóór het aangaan van een samenlevingscontract.
quote:
Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning.
Dus, je partner betaalde mee aan jouw schulden, die je in de relatie hebt meegebracht?
Waar klaag je over? Dat had ze al niet hoeven doen.
quote:
Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien.
Dus nu de relatie uit is, moet zij ineens blijven meebetalen aan jouw schulden die je gemaakt hebt voor jullie een samenlevingscontract aangingen?
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 13:01:14 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164242772
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 12:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Deze schuld is ontstaan vóór het aangaan van een samenlevingscontract.

[..]

Dus, je partner betaalde mee aan jouw schulden, die je in de relatie hebt meegebracht?
Waar klaag je over? Dat had ze al niet hoeven doen.

[..]

Dus nu de relatie uit is, moet zij ineens blijven meebetalen aan jouw schulden die je gemaakt hebt voor jullie een samenlevingscontract aangingen?
Nee, de schuld is feitelijk ontstaan (2013) ná het aangaan van het samenlevingscontract (2011), maar dat maakt haar nog niet aansprakelijk voor die schuld.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 13:08:12 #70
3542 Gia
User under construction
pi_164242921
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 13:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, de schuld is feitelijk ontstaan (2013) ná het aangaan van het samenlevingscontract (2011), maar dat maakt haar nog niet aansprakelijk voor die schuld.
De schuld is niet ontstaan door de verkoop, die onderwaarde op het huis was er al vóór hun relatie. Daarbij heeft TS een pl aangevraagd voor de restschuld na verkoop van ZIJN huis. Die PL is uit de samenlevingsovereenkomst gelaten. Dus, alleen voor TS.

Nog mooi dat zijn (soon to be) ex-partner al die tijd wel meebetaald heeft aan deze schuld. Had ze niet hoeven doen.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 13:11:49 #71
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164243012
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 13:08 schreef Gia het volgende:

[..]

De schuld is niet ontstaan door de verkoop, die onderwaarde op het huis was er al vóór hun relatie. Daarbij heeft TS een pl aangevraagd voor de restschuld na verkoop van ZIJN huis. Die PL is uit de samenlevingsovereenkomst gelaten. Dus, alleen voor TS.

Nog mooi dat zijn (soon to be) ex-partner al die tijd wel meebetaald heeft aan deze schuld. Had ze niet hoeven doen.
Dat die onderwaarde er al was, lijkt me niet ter zake doen.

Andere punten zijn al eerder genoemd.
pi_164244007
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 13:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat die onderwaarde er al was, lijkt me niet ter zake doen.

Andere punten zijn al eerder genoemd.
De onderwaarde niet. De schuld zelf wel, en die is ontstaan toen hij dat huis kocht. Dat hij met de verkoop van het huis de volledige schuld niet af kon lossen, en dat de rest toen is omgezet naar een PL, dát doet niet ter zake. Dat kan niet eens anders, je kan immers geen hypothecaire lening meer hebben wanneer je geen eigenaar meer bent van het onderpand.

Hoe dan ook, TS heeft geen poot om op te staan.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 19:01:08 #73
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_164249348
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 00:33 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Had hij het geld op z'n eigen rekening gezet.
Dan had "mevrouw" in het verhaal een topic geopend en gevraagd of ze recht op centen zou hebben :D
pi_164265156
Hoezo is die vrouw kortzichtig?
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_164266963
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 11:51 schreef eight het volgende:
Hoezo is die vrouw kortzichtig?
Tja als TS de helft van het volle verlies wil zou ik hem ook keihard uitlachen, als er een redelijke bepaling is te maken van de waardedaling tijdens haar verblijf is het moreel gezien netjes om hier ook iets van te dragen, maar een morele plicht vind ik het niet.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')