Ik denk dat je, met de kennis van nu, achteraf een en ander had moeten laten opnemen in dat samenlevingscontract.quote:
Dan zijn jullie hem niet aangegaan, maar dan ben JIJ die aangegaan.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:12 schreef Bennie8111 het volgende:
Hiervoor zijn wij een persoonlijke lening aangegaan die op mijn naam staat.
Hoezo onontkomelijk?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:12 schreef Bennie8111 het volgende:
en omdat deze lening een onontkomelijk voortvloeisel was van onze liefdevolle relatie.
Moreel gelijk ook. Waarom zou ze TS' schuld betalen? Ze hadden bij de aanschaf van het huis geen relatie en de schuld is waarschijnlijk grotendeels al vóór de relatie en/of in het begin van de relatie (toen zij nog niet eens samenwoonden) ontstaan.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:50 schreef Forbry het volgende:
Ik zou zeggen: mevrouw heeft (juridisch) gelijk.
Welk geld?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:03 schreef halfway het volgende:
Mooi zooitje heb je er van gemaakt en nu wil mevr zeker ook 50% van de bestaande woning waar jouw geld in zit?
Er is een restschuld, geen overwaarde.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:03 schreef halfway het volgende:
Mooi zooitje heb je er van gemaakt en nu wil mevr zeker ook 50% van de bestaande woning waar jouw geld in zit?
quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:09 schreef Renesite het volgende:
Jullie zijn niets in gemeenschap van goederen? Maar is er sámen getekend voor de lening?
Lijkt mij dat alleen hij getekend heeft.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:12 schreef Bennie8111 het volgende:
(...)
(...)
Dat ligt er een beetje aan natuurlijk. Als zij bijvoorbeeld heeft zitten pushen om te verhuizen en aan TS heeft verzekerd dat ze die schuld samen wel wegwerken, vind ik dat moreel best verwerpelijk.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:59 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Moreel gelijk ook. Waarom zou ze TS' schuld betalen? Ze hadden bij de aanschaf van het huis geen relatie en de schuld is waarschijnlijk grotendeels al vóór de relatie en/of in het begin van de relatie (toen zij nog niet eens samenwoonden) ontstaan.
Lees ik nergens? Zou best kunnen dat het sinds 2012 in prijs is gestegen en TS zijn ex ook nog eens moet uitkopen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:14 schreef Forbry het volgende:
[..]
Er is een restschuld, geen overwaarde.
Ik bedoelde dat m.b.t. het eerste huis (het huis van TS alleen) en dat sloeg op "waar jouw geld in zit" (zoals Lienekien ook al schreef, welk geld?).quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:18 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Lees ik nergens? Zou best kunnen dat het sinds 2012 in prijs is gestegen en TS zijn ex ook nog eens moet uitkopen.
Ik ben geen juridisch expert hoor, maar ik denk dat deze zin de kern van jouw probleem is. Jullie hebben niet samen getekend voor deze lening en dus is het jouw lening en niet die van haar. Moreel zal dat misschien anders voelen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:12 schreef Bennie8111 het volgende:
Goedenavond allemaal,
Het is (negatief) rendement op vermogen van voor jullie gezamenlijke huishouding.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid.
Of ik mn kinderen wel heb erkend vind ik vrij ongefundeerd?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:15 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Heb je de kinderen wel erkend, TS?
Er is nog een woning die ze samen hebben gekocht.quote:
Dat welles-nietes spel ga jij natuurlijk nooit winnen. De lening staat op jouw naam en nu moet jij aflossen.quote:
Ja, samen ja.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:42 schreef halfway het volgende:
[..]
Er is nog een woning die ze samen hebben gekocht.
Van huis 1 ja, en huis 2? Wat gaan ze daar mee doen?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:14 schreef Forbry het volgende:
[..]
Er is een restschuld, geen overwaarde.
[..]
[..]
Lijkt mij dat alleen hij getekend heeft.
Dat is mijn punt ook niet. Als dat zo is, dan is dat zo... Vanuit mijn perspectief is dit nogal kort door de bocht gezien alle omstandigheden. Maar goed... het FOK forum is ook niet het juiste platform om deze vraag op te stellen, dat blijkt...quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat welles-nietes spel ga jij natuurlijk nooit winnen. De lening staat op jouw naam en nu moet jij aflossen.
Omdat jij niet te horen krijgt wat je wilt horen? So be it.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:46 schreef Bennie8111 het volgende:
[..]
Dat is mijn punt ook niet. Als dat zo is, dan is dat zo... Vanuit mijn perspectief is dit nogal kort door de bocht gezien alle omstandigheden. Maar goed... het FOK forum is ook niet het juiste platform om deze vraag op te stellen, dat blijkt...
Daar zijn afspraken over gemaakt in de overeenkomst.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:44 schreef halfway het volgende:
[..]
Van huis 1 ja, en huis 2? Wat gaan ze daar mee doen?
Deze vraag had je moeten stellen aan de notaris toen hij de stukken opmaakte.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:46 schreef Bennie8111 het volgende:
[..]
Dat is mijn punt ook niet. Als dat zo is, dan is dat zo... Vanuit mijn perspectief is dit nogal kort door de bocht gezien alle omstandigheden. Maar goed... het FOK forum is ook niet het juiste platform om deze vraag op te stellen, dat blijkt...
Enkel goed bedoeld hoor, je zal de eerste niet zijn die daar tegenaan loopt na een scheiding. En als ik het zo lees ben je in het verleden laks geweest met de vastlegging.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:42 schreef Bennie8111 het volgende:
[..]
Of ik mn kinderen wel heb erkend vind ik vrij ongefundeerd?
Zoek zelf maar eens, dan. Je bent vanaf de datum van het samenlevingscontract een gezamenlijke huishouding aangegaan, maar dat is echt iets anders dan een gemeenschap van goederen. Jouw eerste huis, en imo de restschuld die voortvloeit uit de verkoop ervan, blijft van jou.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:46 schreef Bennie8111 het volgende:
[..]
http://www.sbvg.nl/familierecht/samenlevingscontract.htmlquote:Ongehuwd samenwonen doet geen gemeenschap van goederen ontstaan. Zowel het inkomen als het vermogen van de partners blijft dus gewoon gescheiden, precies zoals dat was in de tijd dat men nog niet samenwoonde. Men kan contractueel geen gemeenschap van goederen overeenkomen zoals die bij gehuwden bestaat (zie echter hieronder bij inboedel).
Goederen die gezamenlijk zijn verkregen -op twee namen staan- zijn uiteraard wel gemeenschappelijk eigendom. Beide partners voeren daarover altijd samen het bestuur.
Dit is flauwekul, maar dat weet je zelf vast ook wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid.
Dat kan je opnemen in een samenlevingscontract ja, maar in de OP schreef je nog dat dit niet in jullie contract is opgenomen. (Bovendien is je schuld waarschijnlijk al vóór 2011 ontstaan, niet erna, dus zelfs als je 't wel had opgenomen, dan nog had 't weinig verschil gemaakt.)quote:Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig.
Dat zijn kosten die samenhangen met het gebruik van de woning, niet met het eigendom ervan. Zoals je in de OP schreef, delen jullie wel een huishoudbudget, maar geen bezittingen/eigendommen, dus wat je hier beschrijft klopt gewoon met jullie samenlevingscontract.quote:Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning.
Je betoog lijkt te zijn dat wanneer je geen relatie had gehad, je je oude huis niet had verkocht en dus de waardedaling nooit had gerealiseerd. Impliciet veronderstel je dan dat je huis later weer in waarde zou stijgen tot het oorspronkelijke bedrag o.i.d., terwijl je huis net zo goed verder in waarde zal kunnen dalen, zodat je door het huis nu te verkopen juist een grotere restschuld hebt voorkomen. Koffiedik kijken, kortom.quote:Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien. Het lijkt me alleen nogal kort door de bocht om te stellen dat ik alleen voor de restschuld opdraai daar we deze lening in samenspraak zijn aangegaan om zo onze huidige woning te kunnen kopen en betrekken.
De duidelijkheid heb je inmiddels wel, lijkt me: het is jouw persoonlijke schuld, geen gedeelde schuld, dus je zal de schuld alleen moeten dragen.quote:Jammer dat er meteen ongefundeerd wordt gereageerd, ik hoopte alleen op iemand die wellicht wat duidelijkheid kon verschaffen over deze situatie...
Dat is niet waar. Het was jouw huis. Het was op geen enkel moment haar huis. De restschuld op zich is dus ook van jou.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
Dit is nieuwe informatie die niet in de OP stond en verandert de zaak wellicht. Wij kunnen niet raden dat dit in jouw samenlevingscontract staat.quote:Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig.
Niet zo kinderachtig doen TS. Je vraagt om meningen en die krijg je.quote:Jammer dat er meteen ongefundeerd wordt gereageerd, ik hoopte alleen op iemand die wellicht wat duidelijkheid kon verschaffen over deze situatie...
Dus mevrouw kan de vaste lasten van TS' huis terugvorderen? Twee jaar te koop gestaan en ook toen rente, aflossing, verzekeringen, onderhoud etc. Niet haar huisquote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:25 schreef Lienekien het volgende:
Er was geen gemeenschap van goederen. Het eerste huis was van jou en de restschuld die uit de verkoop voortvloeit is dat ook.
Heel cru gezegd wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus mevrouw kan de vaste lasten van TS' huis terugvorderen? Twee jaar te koop gestaan en ook toen rente, aflossing, verzekeringen, onderhoud etc. Niet haar huis
Neen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:25 schreef Lienekien het volgende:
Er was geen gemeenschap van goederen. Het eerste huis was van jou en de restschuld die uit de verkoop voortvloeit is dat ook.
Het zijn geen kosten noch opbrengsten uit hun gezamenlijke relatie?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Neen.
Als degene van wie het huis niet is (aantoonbaar) mee betaald aan de vaste lasten heeft hij/zij recht op de overwaarde igv relatie-beindiging.
Andersom geld dat dus ook.
Het enige wat minder slim is is dat de schuld alleen op TS zijn naam staat.
Dat lijkt me vrij sterk.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Neen.
Als degene van wie het huis niet is (aantoonbaar) mee betaald aan de vaste lasten heeft hij/zij recht op de overwaarde igv relatie-beindiging.
Andersom geld dat dus ook.
Het enige wat minder slim is is dat de schuld alleen op TS zijn naam staat.
Nee. Zoals TS het beschrijft in de OP, deelde hij met zijn ex een huishoudbudget waarbij beiden de helft van alle kosten dragen. Daar vallen, tenzij anders bepaald, ook deze kosten onder, net zozeer als dat de ex ook deelde in de kosten van de auto die tot het eigendom van TS behoort (benzine, etc.).quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus mevrouw kan de vaste lasten van TS' huis terugvorderen? Twee jaar te koop gestaan en ook toen rente, aflossing, verzekeringen, onderhoud etc. Niet haar huis
http://www.sbvg.nl/familierecht/samenlevingscontract.htmlquote:Ongehuwd samenwonen en het samenlevingscontract
geen gemeenschap van goederen
Ongehuwd samenwonen doet geen gemeenschap van goederen ontstaan. Zowel het inkomen als het vermogen van de partners blijft dus gewoon gescheiden, precies zoals dat was in de tijd dat men nog niet samenwoonde. Men kan contractueel geen gemeenschap van goederen overeenkomen zoals die bij gehuwden bestaat (zie echter hieronder bij inboedel).
Goederen die gezamenlijk zijn verkregen -op twee namen staan- zijn uiteraard wel gemeenschappelijk eigendom. Beide partners voeren daarover altijd samen het bestuur.
inboedel en woonhuis
Vaak staat in een samenlevingscontract dat de inboedelgoederen gemeenschappelijk zullen zijn, ook als slechts een van partijen de koper ervan is. Er is dan een soort 'gemeenschap van inboedel'. Voor het gemeenschappelijk worden van een huis en andere onroerende zaken is het beslist noodzakelijk, anders dan bij de wettelijke gemeenschap van goederen, dat beide partners in de notariële akte van levering worden opgenomen.
schulden
Ongehuwden, al dan niet samenwonend, zijn niet aansprakelijk voor de schulden van elkaar, ook niet voor de gewone huishoudelijke schulden. De bezittingen van de een kunnen dus nooit worden uitgewonnen voor een schuld van de ander.
Klopt ook jaquote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:13 schreef Renesite het volgende:
[..]
http://www.sbvg.nl/familierecht/samenlevingscontract.html
Alles valt en staat bij wat er beschreven staat. Maar in de basis:quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:16 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Klopt ook ja, gemeenschap van goederen kan wel bij een geregistreerd partnerschap.
Ok maar ik hoop dat je per ongeluk over het woordje aflossing gelezen hebtquote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:13 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Nee. Zoals TS het beschrijft in de OP, deelde hij met zijn ex een huishoudbudget waarbij beiden de helft van alle kosten dragen. Daar vallen, tenzij anders bepaald, ook deze kosten onder, net zozeer als dat de ex ook deelde in de kosten van de auto die tot het eigendom van TS behoort (benzine, etc.).
Lijkt mij ook een kostenpost die (tenzij anders bepaald) gedeeld wordt wanneer je een heel huishoudbudget deelt.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ok maar ik hoop dat je per ongeluk over het woordje aflossing gelezen hebt
Ik denk juist wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:46 schreef Bennie8111 het volgende:
[..]
Beetje gek dat je partner meebetaald aan de aflossing maar dat je na bijna 30 jaar een huis hebt opgebouwd en je partner niet.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:27 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Lijkt mij ook een kostenpost die (tenzij anders bepaald) gedeeld wordt wanneer je een heel huishoudbudget deelt.
Volgens deze bron word je alleen hoofdelijk aansprakelijk als je mede-eigenaar wordt.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef Droopie het volgende:
Is het wel zo dat de bank bij een faillisement van TS het geld bij zijn ex hadden/ zou kunnen halen??
Gewoon even uit interesse?
Dan is het stel wel vrij nalatig geweest in het regelen van e.e.a.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Beetje gek dat je partner meebetaald aan de aflossing maar dat je na bijna 30 jaar een huis hebt opgebouwd en je partner niet.
Klopt. Maar ja, je kan dit dus zelf vastleggen in 't contract.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Beetje gek dat je partner meebetaald aan de aflossing maar dat je na bijna 30 jaar een huis hebt opgebouwd en je partner niet.
Dat je de moeite neemt om alles zo gedetailleerd uit te leggen vind ik prachtig. Ik zou zeggen, ga zo door :-)quote:
Had hij het geld op z'n eigen rekening gezet.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:27 schreef JoPiDo het volgende:
En als je het met winst had verkocht?
Inderdaad oneerbiedig. Die vrouw wilde nota bene wel met TS samenwonen en een kind van hem.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 23:20 schreef frietenstamp het volgende:
Mevrouw? Je hebt het over de moeder van je kind.
Neuh niets geks aan. Ze hebben 30 jaar de tijd gehad om dit goed te regelen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Staat dit letterlijk in je samenlevingscontract?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig
Nee jouw interpretatie is fout.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid. Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig. Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning. Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien. Het lijkt me alleen nogal kort door de bocht om te stellen dat ik alleen voor de restschuld opdraai daar we deze lening in samenspraak zijn aangegaan om zo onze huidige woning te kunnen kopen en betrekken.
Jammer dat er meteen ongefundeerd wordt gereageerd, ik hoopte alleen op iemand die wellicht wat duidelijkheid kon verschaffen over deze situatie...
Als niet is geregeld dat een schuld onder de gemeenschap valt blijft het dus de schuld van één van de partners, hetzelfde geldt ook voor bezittingen.quote:schulden
Ongehuwden, al dan niet samenwonend, zijn niet aansprakelijk voor de schulden van elkaar, ook niet voor de gewone huishoudelijke schulden. De bezittingen van de een kunnen dus nooit worden uitgewonnen voor een schuld van de ander.
Deze schuld is ontstaan vóór het aangaan van een samenlevingscontract.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid. Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig.
Dus, je partner betaalde mee aan jouw schulden, die je in de relatie hebt meegebracht?quote:Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning.
Dus nu de relatie uit is, moet zij ineens blijven meebetalen aan jouw schulden die je gemaakt hebt voor jullie een samenlevingscontract aangingen?quote:Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien.
Nee, de schuld is feitelijk ontstaan (2013) ná het aangaan van het samenlevingscontract (2011), maar dat maakt haar nog niet aansprakelijk voor die schuld.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 12:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Deze schuld is ontstaan vóór het aangaan van een samenlevingscontract.
[..]
Dus, je partner betaalde mee aan jouw schulden, die je in de relatie hebt meegebracht?
Waar klaag je over? Dat had ze al niet hoeven doen.
[..]
Dus nu de relatie uit is, moet zij ineens blijven meebetalen aan jouw schulden die je gemaakt hebt voor jullie een samenlevingscontract aangingen?
De schuld is niet ontstaan door de verkoop, die onderwaarde op het huis was er al vóór hun relatie. Daarbij heeft TS een pl aangevraagd voor de restschuld na verkoop van ZIJN huis. Die PL is uit de samenlevingsovereenkomst gelaten. Dus, alleen voor TS.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 13:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, de schuld is feitelijk ontstaan (2013) ná het aangaan van het samenlevingscontract (2011), maar dat maakt haar nog niet aansprakelijk voor die schuld.
Dat die onderwaarde er al was, lijkt me niet ter zake doen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
De schuld is niet ontstaan door de verkoop, die onderwaarde op het huis was er al vóór hun relatie. Daarbij heeft TS een pl aangevraagd voor de restschuld na verkoop van ZIJN huis. Die PL is uit de samenlevingsovereenkomst gelaten. Dus, alleen voor TS.
Nog mooi dat zijn (soon to be) ex-partner al die tijd wel meebetaald heeft aan deze schuld. Had ze niet hoeven doen.
De onderwaarde niet. De schuld zelf wel, en die is ontstaan toen hij dat huis kocht. Dat hij met de verkoop van het huis de volledige schuld niet af kon lossen, en dat de rest toen is omgezet naar een PL, dát doet niet ter zake. Dat kan niet eens anders, je kan immers geen hypothecaire lening meer hebben wanneer je geen eigenaar meer bent van het onderpand.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 13:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat die onderwaarde er al was, lijkt me niet ter zake doen.
Andere punten zijn al eerder genoemd.
Dan had "mevrouw" in het verhaal een topic geopend en gevraagd of ze recht op centen zou hebbenquote:Op vrijdag 5 augustus 2016 00:33 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Had hij het geld op z'n eigen rekening gezet.
Tja als TS de helft van het volle verlies wil zou ik hem ook keihard uitlachen, als er een redelijke bepaling is te maken van de waardedaling tijdens haar verblijf is het moreel gezien netjes om hier ook iets van te dragen, maar een morele plicht vind ik het niet.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |