Lijkt mij ook een kostenpost die (tenzij anders bepaald) gedeeld wordt wanneer je een heel huishoudbudget deelt.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ok maar ik hoop dat je per ongeluk over het woordje aflossing gelezen hebt
Ik denk juist wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:46 schreef Bennie8111 het volgende:
[..]
Dat is mijn punt ook niet. Als dat zo is, dan is dat zo... Vanuit mijn perspectief is dit nogal kort door de bocht gezien alle omstandigheden. Maar goed... het FOK forum is ook niet het juiste platform om deze vraag op te stellen, dat blijkt...
Beetje gek dat je partner meebetaald aan de aflossing maar dat je na bijna 30 jaar een huis hebt opgebouwd en je partner niet.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:27 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Lijkt mij ook een kostenpost die (tenzij anders bepaald) gedeeld wordt wanneer je een heel huishoudbudget deelt.
Volgens deze bron word je alleen hoofdelijk aansprakelijk als je mede-eigenaar wordt.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef Droopie het volgende:
Is het wel zo dat de bank bij een faillisement van TS het geld bij zijn ex hadden/ zou kunnen halen??
Gewoon even uit interesse?
Dan is het stel wel vrij nalatig geweest in het regelen van e.e.a.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Beetje gek dat je partner meebetaald aan de aflossing maar dat je na bijna 30 jaar een huis hebt opgebouwd en je partner niet.
Klopt. Maar ja, je kan dit dus zelf vastleggen in 't contract.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Beetje gek dat je partner meebetaald aan de aflossing maar dat je na bijna 30 jaar een huis hebt opgebouwd en je partner niet.
Dat je de moeite neemt om alles zo gedetailleerd uit te leggen vind ik prachtig. Ik zou zeggen, ga zo door :-)quote:
Had hij het geld op z'n eigen rekening gezet.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 20:27 schreef JoPiDo het volgende:
En als je het met winst had verkocht?
Inderdaad oneerbiedig. Die vrouw wilde nota bene wel met TS samenwonen en een kind van hem.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 23:20 schreef frietenstamp het volgende:
Mevrouw? Je hebt het over de moeder van je kind.
Neuh niets geks aan. Ze hebben 30 jaar de tijd gehad om dit goed te regelen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Staat dit letterlijk in je samenlevingscontract?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig
Nee jouw interpretatie is fout.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid. Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig. Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning. Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien. Het lijkt me alleen nogal kort door de bocht om te stellen dat ik alleen voor de restschuld opdraai daar we deze lening in samenspraak zijn aangegaan om zo onze huidige woning te kunnen kopen en betrekken.
Jammer dat er meteen ongefundeerd wordt gereageerd, ik hoopte alleen op iemand die wellicht wat duidelijkheid kon verschaffen over deze situatie...
Als niet is geregeld dat een schuld onder de gemeenschap valt blijft het dus de schuld van één van de partners, hetzelfde geldt ook voor bezittingen.quote:schulden
Ongehuwden, al dan niet samenwonend, zijn niet aansprakelijk voor de schulden van elkaar, ook niet voor de gewone huishoudelijke schulden. De bezittingen van de een kunnen dus nooit worden uitgewonnen voor een schuld van de ander.
Deze schuld is ontstaan vóór het aangaan van een samenlevingscontract.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 21:35 schreef Bennie8111 het volgende:
We voeren contractueel gezien een gezamenlijke huishouding waaruit deze schuld is voortgevloeid. Conform een samenlevingscontract zijn alle schulden na het aangaan van dit contract voor beide partijen en evenredig.
Dus, je partner betaalde mee aan jouw schulden, die je in de relatie hebt meegebracht?quote:Bovendien vallen de kosten voor de aflos van deze lening binnen onze huidige gezamenlijke huishouding en wordt/ werd er door beide partijen geprofiteerd van de fiscale aftrekposten die samenvielen met de aangegane lening en de vorige woning.
Dus nu de relatie uit is, moet zij ineens blijven meebetalen aan jouw schulden die je gemaakt hebt voor jullie een samenlevingscontract aangingen?quote:Ik probeer niemand financieel een oor aan te naaien.
Nee, de schuld is feitelijk ontstaan (2013) ná het aangaan van het samenlevingscontract (2011), maar dat maakt haar nog niet aansprakelijk voor die schuld.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 12:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Deze schuld is ontstaan vóór het aangaan van een samenlevingscontract.
[..]
Dus, je partner betaalde mee aan jouw schulden, die je in de relatie hebt meegebracht?
Waar klaag je over? Dat had ze al niet hoeven doen.
[..]
Dus nu de relatie uit is, moet zij ineens blijven meebetalen aan jouw schulden die je gemaakt hebt voor jullie een samenlevingscontract aangingen?
De schuld is niet ontstaan door de verkoop, die onderwaarde op het huis was er al vóór hun relatie. Daarbij heeft TS een pl aangevraagd voor de restschuld na verkoop van ZIJN huis. Die PL is uit de samenlevingsovereenkomst gelaten. Dus, alleen voor TS.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 13:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, de schuld is feitelijk ontstaan (2013) ná het aangaan van het samenlevingscontract (2011), maar dat maakt haar nog niet aansprakelijk voor die schuld.
Dat die onderwaarde er al was, lijkt me niet ter zake doen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
De schuld is niet ontstaan door de verkoop, die onderwaarde op het huis was er al vóór hun relatie. Daarbij heeft TS een pl aangevraagd voor de restschuld na verkoop van ZIJN huis. Die PL is uit de samenlevingsovereenkomst gelaten. Dus, alleen voor TS.
Nog mooi dat zijn (soon to be) ex-partner al die tijd wel meebetaald heeft aan deze schuld. Had ze niet hoeven doen.
De onderwaarde niet. De schuld zelf wel, en die is ontstaan toen hij dat huis kocht. Dat hij met de verkoop van het huis de volledige schuld niet af kon lossen, en dat de rest toen is omgezet naar een PL, dát doet niet ter zake. Dat kan niet eens anders, je kan immers geen hypothecaire lening meer hebben wanneer je geen eigenaar meer bent van het onderpand.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 13:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat die onderwaarde er al was, lijkt me niet ter zake doen.
Andere punten zijn al eerder genoemd.
Dan had "mevrouw" in het verhaal een topic geopend en gevraagd of ze recht op centen zou hebbenquote:Op vrijdag 5 augustus 2016 00:33 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Had hij het geld op z'n eigen rekening gezet.
Tja als TS de helft van het volle verlies wil zou ik hem ook keihard uitlachen, als er een redelijke bepaling is te maken van de waardedaling tijdens haar verblijf is het moreel gezien netjes om hier ook iets van te dragen, maar een morele plicht vind ik het niet.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |