Dat diagrammetje heeft gewoon de uitslag van de analyse (van ~60.000 mensen) gewoon lijnrecht doorgetrokken op de absolute populatieaantallen. Zoiets zou mogelijk kunnen werken met feiten, niet met meningen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Correct, net zoals dat het dus een feit is, dat volgens het diagrammetje de helft van alle moslims op deze planeet de mening hebben dat je de doodstraf verdiend als je overspel hebt gepleegd.
Maar je leek nog iets op te willen merken over meningen en feiten?
We kunnen natuurlijk ook allemaal Pokémon Go installerenquote:Op woensdag 27 juli 2016 22:35 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat is dus het hele probleem. Heel veel mensen vinden het eng.Mensen moeten elkaar opzoeken. Beloof jezelf dat je eind deze week 3 Turken en Marokkanen hebt gevonden om je aan te melden voor een workshop kleiduiven schieten. Maak eens een glutenvrije pasta met seafood en wat basilicum en breng die naar Mehmet de krantenjongen.
Zijn allemaal voorbeelden zodat we elkaar als mensen gaan zien en benaderen.²
quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:37 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat diagrammetje heeft gewoon de uitslag van de analyse (van ~60.000 mensen) gewoon lijnrecht doorgetrokken op de absolute populatieaantallen. Zoiets zou mogelijk kunnen werken met feiten, niet met meningen.
Dit heeft weinig met statistiek te maken, is gewoon logisch nadenken. Wij kunnen het al niet met elkaar eens worden, en dan denk je dat een paar honderd miljoen mensen het wel met elkaar eens kunnen worden qua mening?quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:40 schreef ExTec het volgende:
[..]![]()
Maar daar dwaal je dus weer rustig of naar dat gebied wat je niet snapt, statistiek.
Hou daar eens mee op.
Geen hoeveelheid leken-statistiek van jou gaat dit onderzoek ontkrachten.
Eh, nee, daarom doet men ook onderzoek, zoals dit, om uit te zoeken, hoe groot gedeelte van welke groep precies wat vind.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:45 schreef LTVDK het volgende:
Wij kunnen het al niet met elkaar eens worden, en dan denk je dat een paar honderd miljoen mensen het wel met elkaar eens kunnen worden qua mening?
Ja en daaruit blijkt dat van een groep van 60.000 mensen een groot deel een bepaalde mening delen. Dat betekent niet dat de overige 1499940000 dat ook vinden.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eh, nee, daarom doet men ook onderzoek, zoals dit, om uit te zoeken, hoe groot gedeelte van welke groep precies wat vind.
quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:50 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja en daaruit blijkt dat van een groep van 60.000 mensen een groot deel een bepaalde mening delen. Dat betekent niet dat de overige 1499940000 dat ook vinden.
quote:Op woensdag 27 juli 2016 21:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat trucje heb ik al te vaak gezien.
De uitkomst komt me niet uit, dus gaan we tactisch enquêtes in z'n geheel ter discussie stellen.
Maar het nut van die dingen is ruim bewezen.
En jij kan wel stellen:
[..]
En waar baseer je dat dan op?
Je natte vinger?
quote:Op woensdag 27 juli 2016 21:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Uh huh.
Maar ik pretendeer geen statisticus te zijn, ik zou je niet kunnen vertellen wanneer de afwijkingsmarge zo groot word dat de uitslag van een onderzoek waardeloos is, en hoeveel man je precies moet interviewen en hoe groot dan de kans is dat je er naast zit, etc etc etc.
Jij wel begrijp ik?
Oftewel: maak maar aannemelijk dat dit een ondeugdelijk onderzoek is, naar de huidige maatstaven van statistisch onderzoek.
Tot die tijd, staat dit onderzoek gewoon
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat dit een analyse is gebaseerd op meningen en niet een onderzoek gebaseerd op feiten. Ik ben er wel klaar meequote:Op woensdag 27 juli 2016 22:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
We gaan rond in cirkeltjes hé?
Want daar heeft de statistiek dus formules voor, en dat jij ze niet begrijpt betekent niet ineens dat de uitkomst niet klopt.
Ik zal het relevante allemaal nog een keertje herhalen:
[..]
[..]
En hoe denk jij dan "feitelijk" te gaan onderzoeken hoeveel mensen voor de doodstraf voor overspel zijn?quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:59 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat dit een analyse is gebaseerd op meningen en niet een onderzoek gebaseerd op feiten. Ik ben er wel klaar mee
quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:59 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat dit een analyse is gebaseerd op meningen en niet een onderzoek gebaseerd op feiten. Ik ben er wel klaar mee
quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
En als ik zeg dat ik voor de doodstraf ben, is dat dan een mening of een feit? Of een mening en een feit?
Leuk geprobeerd, dat wel.
quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:31 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat is jouw mening. Het is een feit dat het jouw mening is, maar het blijft een mening.
quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Correct, net zoals dat het dus een feit is, dat volgens het diagrammetje de helft van alle moslims op deze planeet de mening hebben dat je de doodstraf verdiend als je overspel hebt gepleegd.
Maar je leek nog iets op te willen merken over meningen en feiten?
zullen we eind deze week kleiduiven gaan schieten?quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:35 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat is dus het hele probleem. Heel veel mensen vinden het eng. Mensen moeten elkaar opzoeken. Beloof jezelf dat je eind deze week 3 Turken en Marokkanen hebt gevonden om je aan te melden voor een workshop kleiduiven schieten. Maak eens een glutenvrije pasta met seafood en wat basilicum en breng die naar Mehmet de krantenjongen.
Nee, de foutmarge is enkel afhankelijk van de steekproefgrootte, niet van de grootte van de populatie.quote:Op woensdag 27 juli 2016 21:39 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik heb een drijfnatte vinger ja ...
Maar het is geen trucje, gewoon puur rekenen. Even ruim genomen (met ook nog de steekproeven uit 2009 erbij opgeteld) kom ik op zo'n 60.000 mensen die zijn ondervraagt. Dat klinkt misschien veel, maar op een populatie van 1.5 miljard is dat zo'n 0,004%, nog lager dan de gemiddelde bankrente heden ten dage.
Gooi ik die 0,004 procent op de populatie van Nederland (zo'n 17 miljoen) kom je op het astronomische getal van 680. Als je 680 Nederlanders zou vragen of mayonaise lekker is (is het niet) kom je op een antwoord uit. Stel dat er in die groep 90% veganisten/eiwitallergisten/vethaters en weet ik veel wat zit zou het dan een realistische kop zijn als er zou staan 'Overgrote meerderheid Nederland walgt van mayonaise'?
En dan worden er ineens grenzen gesteld aan het met elkaar omgaan. Het feit dat ik me niets aantrek van de ramadan, dat ik een opmerking maak over het uithuwelijken van een zus, lekker een avondje wil stappen met een borrel. Puur anekdotische ervaringen waardoor mijn vriendschap met moslims misliep.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:35 schreef BansheeBoy het volgende:
Dat is dus het hele probleem. Heel veel mensen vinden het eng. Mensen moeten elkaar opzoeken. Beloof jezelf dat je eind deze week 3 Turken en Marokkanen hebt gevonden om je aan te melden voor een workshop kleiduiven schieten. Maak eens een glutenvrije pasta met seafood en wat basilicum en breng die naar Mehmet de krantenjongen.
Apart, nog nooit last van bovenstaande dingen gehad, dat daarom de omgang lastiger werd.quote:Op donderdag 28 juli 2016 09:18 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En dan worden er ineens grenzen gesteld aan het met elkaar omgaan. Het feit dat ik me niets aantrek van de ramadan, dat ik een opmerking maak over het uithuwelijken van een zus, lekker een avondje wil stappen met een borrel. Puur anekdotische ervaringen waardoor mijn vriendschap met moslims misliep.
Ga alsjeblieft heen met al je religieuze regeltjes en toestanden, dat is wat zorgt voor de polarisatie.
Als ik de geaccentueerde punten lees dan krijg ik toch weer het gevoel dat je de bal bij mij plaatst.quote:Op donderdag 28 juli 2016 10:13 schreef erodome het volgende:
Apart, nog nooit last van bovenstaande dingen gehad, dat daarom de omgang lastiger werd.
Ok samen stappen en een borrel drinken zit er niet in (bij een paar wel zelfs, mits het maar gewoon een terrasje is en ik geen bezwaar heb dat zij geen alcolhol drinken), maar gelukkig is dat niet het enige in het leven wat ik leuk vind om te doen
Moet wel erbij zeggen dat ik nog geen geval van gedwongen uithuwelijking mee heb gemaakt bij de moslims die ik in mijn leven heb gekend en ken. Maar tijdens de ramadan heb ik regelmatig te horen gekregen dat ik best wel mocht eten als ik een dag met mensen op trok. En het werd zeer gewaardeerd als ik daar een beetje op lette, dat het geen wrijf onder de neus gedoe werd.
Heb het idee dat mensen zoals jij, die zo tegenover geloof staan, vaak een beetje strijdbaar zijn in hun praten. Ergens graag anderen de fout van hun geloven in wil laten zien. Dat werkt idd niet, dat levert wrijving op. Het is niet leuk als iemand je niet accepteerd zoals je bent, daar zit weinig echte vriendschap in.
Ben ook wel zulke moslims tegen gekomen trouwens, daar dus geen vriendschappen mee op kunnen bouwen, alleen maar vage kennissen zijn. Bekeringsdrang is vervelend, van wie het ook afkomt.
Waardeloos dus.quote:Op woensdag 27 juli 2016 23:21 schreef crystal_meth het volgende:
statistisch gezien klopt die niet helemaal
Ik kom toch niet zo vaak rechts-extremistische Iraniërs tegen met een voorliefde voor Breivik. Maar ze bestaan, dat is nu wel duidelijk gemaakt.quote:Op woensdag 27 juli 2016 23:58 schreef topdeck het volgende:
Iraniers zijn ook ariers net als indiers. Tenminste, Hitler respecteerde ze.
Dus dat hij rechtsextremist is, is niet zo heel gek
Terwijl we van jou toch juist gedegen kennis van rechts-extremistische kringen mogen verwachten.quote:Op donderdag 28 juli 2016 10:57 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik kom toch niet zo vaak rechts-extremistische Iraniërs tegen met een voorliefde voor Breivik. Maar ze bestaan, dat is nu wel duidelijk gemaakt.
Ach gut, komen we inhoudelijk weer niet veel verder dan elkaar wat naampjes noemen?quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Terwijl we van jou toch juist gedegen kennis van rechts-extremistische kringen mogen verwachten.
Zo werkt statistiek niet. Bekijk de wet van de grote aantallen maar eens. Hoe groter de steekproef, hoe betrouwbaarder de uitslag. Een steekproef met 60.000 mensen op een populatie van 1,5 miljard mensen is groot genoeg. Groter is natuurlijk beter maar dan heb je het over cijfers achter de komma. Als je willekeurig 60.000 mensen naar hun geslacht vraag dan zal je zien dat afgerond 50% man is en 50% vrouw. Je hoeft geen miljard aardbewoners naar hun geslacht te vragen om tot die conclusie te komen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 21:39 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik heb een drijfnatte vinger ja ...
Maar het is geen trucje, gewoon puur rekenen. Even ruim genomen (met ook nog de steekproeven uit 2009 erbij opgeteld) kom ik op zo'n 60.000 mensen die zijn ondervraagt. Dat klinkt misschien veel, maar op een populatie van 1.5 miljard is dat zo'n 0,004%, nog lager dan de gemiddelde bankrente heden ten dage.
Gooi ik die 0,004 procent op de populatie van Nederland (zo'n 17 miljoen) kom je op het astronomische getal van 680. Als je 680 Nederlanders zou vragen of mayonaise lekker is (is het niet) kom je op een antwoord uit. Stel dat er in die groep 90% veganisten/eiwitallergisten/vethaters en weet ik veel wat zit zou het dan een realistische kop zijn als er zou staan 'Overgrote meerderheid Nederland walgt van mayonaise'?
Geef ik je een keer een complimentje, is het weer niet goed.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, komen we inhoudelijk weer niet veel verder dan elkaar wat naampjes noemen?
Dat doe ik ook, ik vraag me af of jij werkelijk zo nu en dan met zo iemand open over hun geloofsbelevenig praat, of dat je meer neigt richting "bekeringsdrang". Als het dat laatste is en dat vermoed ik zeer sterk is dat gewoon iets wat wrijving op zal leveren.quote:Op donderdag 28 juli 2016 10:32 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Als ik de geaccentueerde punten lees dan krijg ik toch weer het gevoel dat je de bal bij mij plaatst.
We hebben al eerder gemerkt dat jouw ervaringen niet overeen komen met die van mij. Ik kan er niets aan doen dat ik die ervaringen heb, dat ik de slachtoffers zie en het feit dat je het probleem daarvan weer bij mij neerlegt is zo irritant. Alsof ik het verzin, alsof ik die polarisatie wil. Ik wil het compleet tegenovergestelde.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:23 schreef erodome het volgende:
Dat doe ik ook, ik vraag me af of jij werkelijk zo nu en dan met zo iemand open over hun geloofsbelevenig praat, of dat je meer neigt richting "bekeringsdrang". Als het dat laatste is en dat vermoed ik zeer sterk is dat gewoon iets wat wrijving op zal leveren.
Andersom gebeurd dat dus ook soms en dat is net zo irritant
Als mijn beeld van jou hierin verkeerd is snap ik niet goed waarom je tegen dat soort problemen aanloopt met mensen, het komt geheel niet overeen met mijn ervaring en ik ben toch echt bij strak langs de leer moslims over de vloer geweest. Echt nog nooit heeft iemand me gevraagd niet te eten omdat het ramadan was, of commentaar gehad dat ik een avondje ging stappen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |