De weg er naartoe in de meeste gevallen wel.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 23:41 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
De dood is niet naar. Er bestaat geen enkele vorm van lijden bij doodzijn.
Heb je het dan over het leven of de specifieke eindfase?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 23:42 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
De weg er naartoe in de meeste gevallen wel.
Allebei wel eigenlijk. Je kunt al iets vanaf jongs af aan onder de ledematen hebben en die bagage je hele leven meeslepen totdat je doodgaat of een zwaar ziekbed hebben voordat je overlijdt.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 23:43 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
[..]
Heb je het dan over het leven of de specifieke eindfase?
Meestal heb je niet jaren en jaren iets onder de leden.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 23:51 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Allebei wel eigenlijk. Je kunt al iets vanaf jongs af aan onder de ledematen hebben en die bagage je hele leven meeslepen totdat je doodgaat of een zwaar ziekbed hebben voordat je overlijdt.
Reken daar maar niet op lieve schat. Ook voor jou gaat het licht uit net als bij al je voorouders.quote:Op zondag 17 juli 2016 07:35 schreef -Strawberry- het volgende:
En wellicht doen ze de komende 50 jaar wel een uitvinding waardoor veroudering kan worden gestopt.
Ik reken er niet op, maar onderzoek naar de processen van veroudering gaat gewoon door.quote:Op zondag 17 juli 2016 07:49 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
[..]
Reken daar maar niet op lieve schat. Ook voor jou gaat het licht uit net als bij al je voorouders.
Dan zou het pas écht een chaos worden hier op aarde!
Er zijn ontwikkelingen gaande om de mens onsterfelijk te maken. Of wij dat nog gaan meemaken is echter de vraag.quote:Op zondag 17 juli 2016 07:49 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
[..]
Reken daar maar niet op lieve schat. Ook voor jou gaat het licht uit net als bij al je voorouders.
Dan zou het pas écht een chaos worden hier op aarde! Dat moet je niet eens willen.
nah... dat hoeft voor mij nou ook weer niet...quote:Op zondag 17 juli 2016 07:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er zijn ontwikkelingen gaande om de mens onsterfelijk te maken. Of wij dat nog gaan meemaken is echter de vraag.
Men onderzoekt maar een eind weg maar men zal noooit sterker worden dan de natuur. De dood is onoverkomelijk en dat zal het ook altijd blijven.quote:Op zondag 17 juli 2016 07:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik reken er niet op, maar onderzoek naar de processen van veroudering gaat gewoon door.
Oh, en hebben ze er ook bij verteld hoe. Zeker zoals Death Becomes Her. Nou dat is prachtig zeg, leven om te leven.quote:Op zondag 17 juli 2016 07:53 schreef -Strawberry- het volgende:
De eerste mens die 1000 wordt zou ook al geboren zijn.
Precies zo is het. De dood is uiteindelijk ook een bevreiding. Dat denk ik vaak genoeg.quote:Op zondag 17 juli 2016 07:55 schreef FANN het volgende:
Maar op zich, als ik dood ben ben ik dood, heb ik nergens meer last van, is ook wel weer een
prettige gedachte eigenlijk
Dat klinkt heel leuk, maar is natuurlijk onzin. Veroudering is gewoon een proces en als dat proces begrepen wordt dan kan er ook worden ingegrepen.quote:Op zondag 17 juli 2016 08:02 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
[..]
Men onderzoekt maar een eind weg maar men zal noooit sterker worden dan de natuur. De dood is onoverkomelijk en dat zal het ook altijd blijven.
Ik leef nu ook om te leven. Niks mis mee.quote:Op zondag 17 juli 2016 08:04 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
[..]
Oh, en hebben ze er ook bij verteld hoe. Zeker zoals Death Becomes Her. Nou dat is prachtig zeg, leven om te leven.
Misschien moet je je eigen onvrede met het leven dan niet op anderen projecteren.quote:Op zondag 17 juli 2016 08:08 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
[..]
Precies zo is het. De dood is uiteindelijk ook een bevreiding. Dat denk ik vaak genoeg.
Dan zie ik voor de zoveelste keer het spiegelbeeld waarmee ik diepe onvrede heb. De angst hoe ik elke dag weer een beetje lelijker zal worden. Maar dan denk ik dat er een eind aan dat lijden zal komen. En hoe na mijn dood het lichaam dat ik zo diep haat verbrand zal worden.
Op die manier klinkt de dood eigenlijk helemaal zo erg niet. Zoals gezegd is het ook een bevreiding.
Heeft niets te maken met mijn onvrede. Jij waant je als mens gewoon te bijzonder. Zoals de gemiddelde mens lijd je aan grootheidswaan.quote:Op zondag 17 juli 2016 08:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien moet je je eigen onvrede met het leven dan niet op anderen projecteren.
Wanneer de mensen zich evolueert tot een synthetische levensvorm dan is de natuurlijke doodsoorzaak verleden tijd hoor. Daar kan de natuur dan niets meer aan doen. We zijn dan immuum voor alle ziekten en kunnen vanwege onze levensspane migreren naar andere leefbare planeten in het heelal.quote:Op zondag 17 juli 2016 08:02 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
[..]
Men onderzoekt maar een eind weg maar men zal noooit sterker worden dan de natuur. De dood is onoverkomelijk en dat zal het ook altijd blijven.
De mensheid is de slechtste creatie die de natuur ooit heeft gemaakt. Dus al zou men manieren vinden om het leven aanzienlijk te verlengen dan zal de natuur daar een oplossing voor vinden.
Een catastrofische oplossing waarbij de totale soort voor eens en voor altijd wordt uitgeroeid.
Ik heb weinig hoopquote:Op zondag 17 juli 2016 17:31 schreef Droopie het volgende:
Natuur hoeft niets te doen, over 500 jaar bestaat de mens niet meer.
Wel knap dat je dat zo zeker weet.quote:Op zondag 17 juli 2016 18:50 schreef bruinwerker het volgende:
1 ding kan ik met zekerheid zeggen: doodgaan is geen nare ervaring. Heb zelf meerdere keren DMT gedaan, dit stofje komt ook vrij als je doodgaat. De pure rust en tevredenheid is iets wat je in je leven nooit zal vinden.
Ik waan mezelf absoluut niet bijzonder.quote:Op zondag 17 juli 2016 09:42 schreef Baloe-de-Beer het volgende:
[..]
Heeft niets te maken met mijn onvrede. Jij waant je als mens gewoon te bijzonder. Zoals de gemiddelde mens lijd je aan grootheidswaan.
Onsterfelijkheid lijkt mij vele malen enger dan de dood.quote:Op zondag 17 juli 2016 07:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er zijn ontwikkelingen gaande om de mens onsterfelijk te maken. Of wij dat nog gaan meemaken is echter de vraag.
Leuk hoor zo'n Face Book plaatje, maar als je chronisch ziek ben en van alles en nog watquote:Op zondag 17 juli 2016 10:21 schreef Justinn het volgende:
Nu ben ik niet zo filosofisch ingesteld eigenlijkmaar deze zin (hoe cliché ook) is best toepasselijk met een kern van waarheid:
Nou als je denkt 1000 te worden ben je tamelijk bijzonder.quote:Op zondag 17 juli 2016 23:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik waan mezelf absoluut niet bijzonder.
Dit.quote:
Is dat zo? Waar dan?quote:
nouja niks is zeker, maar als je het zelfde stofje binnenkrijt als dat wanneer je doodgaat, Dan kan ik daar toch uit opmaken dat ik een soort van weet hoed dat is?quote:
Zeker weten doe je het nooit.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 00:19 schreef bruinwerker het volgende:
[..]
nouja niks is zeker, maar als je het zelfde stofje binnenkrijt als dat wanneer je doodgaat, Dan kan ik daar toch uit opmaken dat ik een soort van weet hoed dat is?
nopequote:
quote:Op zondag 17 juli 2016 09:35 schreef LPFAN het volgende:
Ik denk de laatste tijd veel aan de dood. Vooral sinds ik ernstig ziek ben geworden en ik veel mensen om mij heen zie overlijden die het zelfde hebben. Ik ben er niet perse bang voor maar ik denk wel er vaak aan hoe het zou zijn om dood te gaan. Hoewel het erg goed gaat nu is er altijd de kans dat het omslaat en ik kom te overlijden. Maar goed voor het zelfde geld lig ik morgen onder een bus. Je weet het niet.
Ik geniet iig een stuk meer van het leven en bekijk alles per dag. Maak me niet meer heel druk om dingen en doe de dingen die ik wil doen.
Ik weet niet wat het idee dat je dood zal gaan met iemand doet maar ik weet wel hoe het voelt om dood te gaan.quote:Op zondag 17 juli 2016 18:50 schreef bruinwerker het volgende:
1 ding kan ik met zekerheid zeggen: doodgaan is geen nare ervaring. Heb zelf meerdere keren DMT gedaan, dit stofje komt ook vrij als je doodgaat. De pure rust en tevredenheid is iets wat je in je leven nooit zal vinden.
Jeetje wat een verhaal johquote:Op vrijdag 29 juli 2016 13:13 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
[..]
Ik weet niet wat het idee dat je dood zal gaan met iemand doet maar ik weet wel hoe het voelt om dood te gaan.Ik bedoel dan komen te overlijden doordat het hart stopt met kloppen. Ik heb vorig jaar drie keer op 1 dag een hartstilstand gehad waarbij er geen fysieke schade aan mijn hart zelf was. Ik was dus volledig bij kennis en zonder enige pijn toen ik die hartstilstanden kreeg.
Leuk en aardig dat dat stofje vrijkomt. Alleen merk je daar als je doodgaat zelf geen fuck van. Je merkt het alleen als je hersenactiviteit weer op gang komt en je het na kan vertellen.Je gaat uiteindelijk dood doordat je hersenen geen zuurstof meer krijgen, hetzij door een hartstilstand of een longprobleem. Of een acuut trauma, 'op slag dood'.
De tijd tussen bij bewustzijn zijn en dat niet meer zijn, door bijvoorbeeld zuurstofgebrek in de hersenen, is een paar seconden. Bij mij was dat niet meer dan 10 seconden. Het hele proces waarin ik merkte dat ik doodging duurde niet langer dan een minuut. Vanaf het moment dat ik buiten bewustzijn was, was het gewoon 'zwart'. Niets. Alsof je slaapt en niet droomt. Ik had geen hartslag, geen bewustzijn en waarschijnlijk een zeer lage tot geen hersenactiviteit.
Na een periode waarvan ik niet weet hoe lang dat precies duurde, kwam mijn bewustzijn weer ongeveer terug. Voor mijn gevoel was ik thuis iets aan het doen, zat tv te kijken of zo. En ineens was ik in een winkel en dacht ik: ik ben toch op mijn werk. Hoe kan ik nou hier zijn? Vervolgens ben ik weer op mijn werk. Er werd van alles gezegd, alles was normaal. En ineens komt mijn zicht en gehoor vaagjes terug. Met een enorme koppijn en alles leek te draaien. En dan echt enorm te draaien. Voor mijn gevoel leken die momenten wel een half uur te duren. Al is het letterlijk niet meer dan 10 minuten in totaal geweest. . Vanaf het moment dat mijn hart stopte tot het moment dat ik weer volledig bij kennis was.
Vervolgens kreeg ik een halfuur later in de ambulance, terwijl ik aan de hartmonitor lag, weer een hartstilstand. Voelde ongeveer 30 seconden vooraf al dat ik weer weg ging vallen. Vervolgens begon de monitor te piepen en zakte ik weg. En wederom kreeg ik toen ik weer bij bewustzijn kwam weer van die gebeurtenissen. Ik was ergens en ik wist dat ik daar niet kon zijn want ik was onderweg naar het ziekenhuis. Niet veel later iets van max 4 minuten, maar voor mijn gevoel weer een kwartier of zo, kwam ik weer volledig bij. Werd mij verteld dat ik gereanimeerd was/werd en we met spoed door zouden rijden naar het ziekenhuis. Na 5 minuten voelde ik me weer 'normaal'. Achteraf kreeg ik te horen dat ik in totaal 22 seconden zonder hartactiviteit heb gezeten. En dus ergens rond de 4 minuten volledig buiten bewustzijn.
Ik snap dat jij onder normale omstandigheden en bewustzijn andere dingen hebt ervaren dan ik. Je was immers gewoon 'wakker' terwijl je hersenen een alternatieve realiteit aan het creëren waren. Dan geloof ik gelijk dat je dat als fantastisch hebt ervaren. Mijn ervaring met doodgaan was dat dus niet. Geen wit licht, geen tunnel, geen geliefden die mij kwamen halen. Geen rust en tevredenheid.
Er zijn denk ik heel veel variabelen die van alles bepalen. Hoe het voelt om dood te gaan door een plotseling letsel of andere oorzaak dan een hartstilstand, zonder fysieke schade of pijn weet ik ook niet. Al zal het proces in de hersenen denk ik wel hetzelfde zijn. Al weet ik nu wel zeker dat je enige vorm van bewustzijn moet hebben om te kunnen ervaren dat je door zuurstoftekort in de hersenen dingen ervaart die je normaal niet kunt ervaren. Gezien mijn eigen ervaring durf ik met zekerheid te stellen dat doodgaan niet per definitie een mooie ervaring zal zijn.
Voor mij voelde doodgaan alsof ik flauwviel waarbij het flauwvallen begon als een 'naar gevoel' wat ik nu toe kan schrijven aan een dalende bloeddruk tot totaal geen bloeddruk. Het moment waarop ik buiten bewustzijn raakte was precies wat ik voelde en zag toen ik onder algehele narcose ging voor een operatie. Precies hetzelfde. Geen pijn, geen muziek, geen lichtflitsen en geen god.
Perfect, heb een paar dagen met volpension in het ziekenhuis gezeten vanwege een weekend waarin ze geen onderzoeken deden en heb toen een pacemaker gekregen. Na een weekje vakantie ben ik na 14 dagen dus weer gewoon gaan werken. Nu nul klachten, geen pillen en een ervaring rijker.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 13:21 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Jeetje wat een verhaal johHoe is het nu met je?
Ik denk ook idd dat het gewoon zwart wordt als je dood gaat. En nu ik jou zo hoor geloof ik er nog meer in.
Mooi dat het zo goed gaat! Das dan wel weer een voordeel dat je niet bang bent.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 13:29 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Perfect, heb een paar dagen met volpension in het ziekenhuis gezeten vanwege een weekend waarin ze geen onderzoeken deden en heb toen een pacemaker gekregen. Na een weekje vakantie ben ik na 14 dagen dus weer gewoon gaan werken. Nu nul klachten, geen pillen en een ervaring rijker.Alleen wel bang dat ik te weinig tijd krijg om alles te doen in het leven wat ik nog wil doen. Maar niet bang om fysiek dood te gaan, been there done that.
Je moet er juist wel aan denken en die paniek ondergaan en accepteren dat je het eng vindt. Eerst accepteren anders blijft het eng.quote:Op zondag 17 juli 2016 07:35 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja, dat is herkenbaar. Heb ook niet een wijsheid waardoor je er makkelijker vrede mee krijgt, want ik heb er zelf nog geen vrede mee. Probeer er gewoon niet meer aan te denken, want dan raak ik in paniek.
Wat wel helpt is misschien het geloof dat als je eenmaal op leeftijd bent het makkelijker wordt om te accepteren, mits je een leven hebt gehad waarin je alles hebt kunnen doen. En wellicht doen ze de komende 50 jaar wel een uitvinding waardoor veroudering kan worden gestopt.
Je hebt het over de situatie over 37 jaar. Er is echt geen hond die weet hoe de wereld er dan uit ziet!quote:Op zaterdag 16 juli 2016 23:38 schreef I14027 het volgende:
Het is nu heel schamel en ook de gedachte dat wij (vriendin en ik) straks 75 zijn en weinig geld hebben, voelt (bijna) hetzelfde als dood gaan.
Exact. Je kunt het ook als bevrijdend ervaren. Dat er niemand is die jou een bepaalde betekenis voorschrijft en dat je dit zelf volledig kunt bepalen.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 21:14 schreef I14027 het volgende:
Zie nu heel duidelijk in dat het leven niet zoveel is. Of net zoveel als je er zelf van maakt.
Vooral dat er geen goed of fout is. Alleen wat jij zelf van iets vindt. Er is ook geen judgement day, dus een lieve god of duivel. Wat er wel is.. geen idee. One way to find out.. maar daar wil ik nu nog niet aan toegeven. Heb hier nog wat te doen.
Dat vind ik heel begrijpelijk. Des te meer reden om er intens van te genieten en veel energie er in te stoppen.quote:Al is mijn wens nog steeds berusting vinden. Vooral richting mijn kleintjes vind ik het nog niet te accepteren dat ik nu dood zou gaan. Wil te graag ze nog mee maken.
Dit vraag ik mij soms ook wel eens af ;-) Het is nu eenmaal wat het is. Zelfs dat we het elkaar zo moeilijk maken is voor mij langzamerhand een van die ''kleine dingen'' waar ik me niet meer druk om maak.quote:Wel vraag ik mij af waarom we als mensen ons zo druk maken om die kleine dingen. En dat we sommige mensen het licht in de ogen niet gunnen. Het is hier al zo tijdelijk en waarom moeten we dat elkaar zo moeilijk maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |