Laten we ieg constateren dat de berichten onderling strijdig zijn en niet iedereen gelijk kan hebben.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah ja, positieve berichten zijn natuurlijk gebaseerd op feiten, en slecht nieuws is propaganda.
Goed verhaal.
We gaan het meemaken. Voorlopig maakt het VK gewoon nog onderdeel uit van de EU.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we ieg constateren dat de berichten onderling strijdig zijn en niet iedereen gelijk kan hebben.
Mijn inschatting voor het moment is dat de risico's / gevolgen sterk worden overdreven. Maar we gaan het inderdaad meemaken.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We gaan het meemaken. Voorlopig maakt het VK gewoon nog onderdeel uit van de EU.
Volgens mij zit de serieuze media al vanaf het begin ongeveer op dezelfde lijn. Die grote strijdigheid is er niet zo bij degenen die er serieus naar kijken...quote:Op maandag 25 juli 2016 11:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we ieg constateren dat de berichten onderling strijdig zijn en niet iedereen gelijk kan hebben.
Ah ja, Telegraaf valt onder 'serieuze media', en de FTSE 100 kletst uit z'n nek.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij zit de serieuze media al vanaf het begin ongeveer op dezelfde lijn. Die grote strijdigheid is er niet zo bij degenen die er serieus naar kijken...
Nee hoor ze zijn niet strijdig, er zullen bedrijven profiteren van de brexit en anderen zullen er last van krijgen. Daarnaast is het rentebesluit in de UK ook erg belangrijk geweest,men neemt maatregelen om de korte termijn gevolgen te beperken en feitelijk is er nu weinig anders geworden.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand serieus beweerd dat de boel een maand na het referendum compleet ingestort zou zijn... Dat dit dan ook niet gebeurt als ultieme argument zien dat het allemaal wel meevalt, dat vind ik niet zo heel sterk.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah ja, Telegraaf valt onder 'serieuze media', en de FTSE 100 kletst uit z'n nek.
Alleen als dat negatieve sentiment ergens op gebaseerd is. En daar ben ik eerlijk gezegd niet zo zeker van.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:18 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De echte gevolgen van de brexit moeten zich nog openbaren maar het negatieve sentiment voorspelt weinig goeds.
Kom, de diverse mediakanalen vielen over elkaar heen om te melden dat de beurs was ingestort. En als die dan herstelt hoor je er niemand over.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand serieus beweerd dat de boel een maand na het referendum compleet ingestort zou zijn... Dat dit dan ook niet gebeurt als ultieme argument zien dat het allemaal wel meevalt, dat vind ik niet zo heel sterk.
Het zou wellicht verstandig zijn je iets minder eenzijdig enkel op de beurs te focussen.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kom, de diverse mediakanalen vielen over elkaar heen om te melden dat de beurs was ingestort. En als die dan herstelt hoor je er niemand over.
Dat negatieve sentiment is wel ergens op gebaseerd namelijk dalende ordes, de inkoopmanagers index heeft vaak een goede voorspellende waarde. De aandelen van huizenbouwers zijn ook nog lang niet herstelt. Volgens mij zijn er nauwelijks aanwijzingen dat het goed gaat met de economie in de UK maar internationaal gaat het wel redelijk, multinationals worden dus ook nauwelijks geraakt door de brexit.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alleen als dat negatieve sentiment ergens op gebaseerd is. En daar ben ik eerlijk gezegd niet zo zeker van.
We zagen direct na het referendum even een dip in de beurskoersen, maar als je het mij vraagt was dat voornamelijk een self-fulfilling prophecy. De koersen stabiliseerden daarna vrij snel. (En somehow hoor je daar niemand over.)
Iedereen kijkt naar de cijfers die hun eigen beeld bevestigen en negeert de rest. Daar hebben we allemaal last van.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zou wellicht verstandig zijn je iets minder eenzijdig enkel op de beurs te focussen.
Heb je het gelezen?quote:Op zondag 24 juli 2016 22:58 schreef Delibird het volgende:
[..]
Onzin, zie bijv. het FTA tussen IJsland en China.
Niet helemaal. Ik ben de link gevolgd en het verdrag lijkt geen wederzijdse erkenning van conformiteit in te houden. Artikel 20 benoemt wel de inspanningsverplichting om e.e.a. in goed overleg te proberen te harmoniseren, maar meer eigenlijk ook niet.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 20:41 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Heb je het gelezen?
Hier kan je het vinden: https://www.mfa.is/foreig(...)n-iceland-and-china/
Het gaat voornamelijk over het weghalen van handelsbarrieres. Dat betekend dat China de goederen kan produceren zoals ze willen (kinderarbeid, lak aan het milieu) zonder alle strenge regulaties en controles die er in Europa zijn.
Een van de redenen daarvoor is dat na het getalm van de Britse regering de kans op een daadwerkelijke Brexit een stuk kleiner is geworden. Zelfs wanneer Artikel 50 wordt geactiveerd kan het VK nog op ieder moment tijdens de procedure de keutel intrekken, en aangezien de kans op verkiezingen tijdens die procedure ook vrij groot is er in feite nog niks zeker.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alleen als dat negatieve sentiment ergens op gebaseerd is. En daar ben ik eerlijk gezegd niet zo zeker van.
We zagen direct na het referendum even een dip in de beurskoersen, maar als je het mij vraagt was dat voornamelijk een self-fulfilling prophecy. De koersen stabiliseerden daarna vrij snel. (En somehow hoor je daar niemand over.)
Waarschijnlijk niet, uiteindelijk is de EEG daar ook op stukgelopen.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 20:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet helemaal. Ik ben de link gevolgd en het verdrag lijkt geen wederzijdse erkenning van conformiteit in te houden. Artikel 20 benoemt wel de inspanningsverplichting om e.e.a. in goed overleg te proberen te harmoniseren, maar meer eigenlijk ook niet.
En dan is het dus maar de vraag of die "Technical Barriers to Trade" überhaupt wel effectief aangepakt gaan worden.
De eerste gevolgen worden zichtbaarquote:The Bank also announced the biggest cut to its growth forecasts since it started making them in 1993.
It has reduced its growth prediction for 2017 from the 2.3% it was expecting in May to 0.8%
Problemen van deze tijd dat alles meteen op de korte termijn zichtbaar moeten zijn, een grote verandering zoals deze vereist investeringen gericht op de lange termijn, dan kan het Verenigd Koninkrijk sterker uit deze situatie komen. Het feit dat de Britten min of meer het neoliberalisme in Europa geintroduceerd hebben zal de risico's echter niet kleiner maken.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:29 schreef J.B. het volgende:
UK interest rates cut to 0.25%
http://www.bbc.co.uk/news/business-36976528
[..]
De eerste gevolgen worden zichtbaar
Ik zit al 1,5 maand mijn riedeltje op FOK! te herhalen dat het VK investeringen nodig heeft en dan met name in hun industrie. De staat van hun productiefaciliteiten is echt één grote shitzooi vergeleken met andere Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk en Nederland. Het upgraden van een fabriek of een nieuwe bouwen zijn echt grote stappen om de efficiëntie te verhogen en ze economisch sterker te laten worden.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 10:36 schreef Slaro het volgende:
[..]
Problemen van deze tijd dat alles meteen op de korte termijn zichtbaar moeten zijn, een grote verandering zoals deze vereist investeringen gericht op de lange termijn, dan kan het Verenigd Koninkrijk sterker uit deze situatie komen. Het feit dat de Britten min of meer het neoliberalisme in Europa geintroduceerd hebben zal de risico's echter niet kleiner maken.
De private sector zal die investeringen inderdaad niet voor rekening nemen (althans niet in eerste instantie), de markt is nu eenmaal zeer gericht op korte termijn, een overheid daarentegen dient naar de lange termijn te kijken. Als de overheid geld investeert, desnoods geld dat het niet heeft, in grootschalige projecten en plannen dan gaan de bedrijven daar vanzelf in mee zolang de Britse overheid, in dit geval, maar een betrouwbaar kader aanbiedt waarin bedrijven enigszins weten waar ze aan toe zijn. De Britse overheid is echter zo korte termijn gericht, zo erg gefocust op het idee dat de markt het wel kan oplossen zonder invloed van de overheid, dat ze niet begrijpen dat juist de overheid een omgeving moet bieden aan bedrijven waar ze op de manier kunnen opereren zoals een land dat graag heeft. Natuurlijk moet je de juiste balans vinden tussen te weinig en te veel interventie. Maar in omringende landen zouden de Britten toch genoeg voorbeelden moeten kunnen vinden hoe dit te doen, het is nota bene Keynes die uit hun eigen gelederen komt, misschien zien ze het in als alle bedrijven daadwerkelijk uit Londen vertrekken.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 10:49 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik zit al 1,5 maand mijn riedeltje op FOK! te herhalen dat het VK investeringen nodig heeft en dan met name in hun industrie. De staat van hun productiefaciliteiten is echt één grote shitzooi vergeleken met andere Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk en Nederland. Het upgraden van een fabriek of een nieuwe bouwen zijn echt grote stappen om de efficiëntie te verhogen en ze economisch sterker te laten worden.
Maar met die Brexit en alle risico's denken alle bedrijven wel beter na om grootschalige investeringen te doen. Het blijft zo voortmodderen met in het worst case scenario sluiting van een productiefaciliteit omdat ze het simpelweg niet meer op kunnen boksen tegen de modernere faciliteiten op het vasteland. Al in aanloop van het referendum hielden Duitse bedrijven al de hand op de knip wat betreft investeringen. Wat is een goede KPI om de hoeveelheid investeringen in een land te volgen?
Die renteverlaging is inderdaad typisch een korte termijn-oplossing en een pleister op de wond die maar blijft dooretteren. Echt triest weer want de gewone man schiet hier geen reet mee op.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |