abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 juli 2016 @ 13:06:38 #151
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_163599699
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 00:12 schreef Vallon het volgende:

[..]

THX. Ik zie al weer een subsysteem ontstaan wat met twijfelachtig goed bedoelingen, zal verzanden.
Goed bedoeld, wie weet komt er wat uit..... waarbij ik vermoed dat het doel vooral is wat je kunt doen om mensen uit de bijstand te "helpen".
Dit "experiment" komt imho niet eens in de buurt van wat met een basisinkomen wordt beoogd.
Nee, maar je moet ergens beginnen. Het gevaar zit er alleen in dat met met slechte experimenten wil bewijzen dat een basisinkomen geen goed idee is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 8 juli 2016 @ 13:28:10 #152
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_163600023
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 22:37 schreef Vallon het volgende:
je duwt beter alles weg in de inkomstenbelasting of mijn meritocratisch paradepaartje, je betaalt alles dubbel en dwars door 100% erfbelasting in te stellen. Niks geen verdere belasting, pas na je dood vervallen al je bezittingen (minus eventueel een heel klein deel) aan de staat.
In principe ben ik tegen 100% erfbelasting als er multinationals ed zijn die weinig tot geen belasting betalen. Ik denk dat dat eerst goed aangepakt moet worden dat er meer belasting weg gehaald kan worden bij de rijke elite alvorens makkelijk te grijpen naar 100% erfbelasting.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_163600025
Het experimenteren is een stap in de goeie richting maar het is niet eens nodig:
We weten al dat bijstandssystemen goed werken voor de economische en maatschappelijke welvaart en nu zijn we op een punt gekomen dat door de exponentiële groei in de technologische ontwikkeling er zo veel banen zijn verloren, en zeker verloren gaan door de automatieschering.

En dat is fantastisch, eindelijk hoeven we niet meer de hele dag in fabriek werk te staan maar doen de machines het meeste werk.

Maar wat te doen met de werklozen?
Is vrijheid een belangrijk? Is vrije tijd waardevol? Zijn innovatie, studie en zelf-ontplooiing en recreatie waardevol? Tijd met je familie en vrienden?
Dan kies je voor een basis inkomen.

Is nog meer luxe, en het feit dat mensen geforceerd iets moeten doen belangrijker?
Dan kies je ervoor om elke werkloze achter de broek aan te zitten, te laten zoeken naar banen die er niet zijn, geforceerd 'vrijwillgers' werk te laten doen of ze elke stoep te laten schrobben.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 13:47:23 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163600442
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:06 schreef ludovico het volgende:
....
Lekker rechtvaardig.... Werk je je hele leven op de boerderij van je vader, gaat die dood, vervroegd, kun je nooit daar blijven werken waar je in bent opgegroeid en wat je passie is... Hoe dan ook, ik ben van mening dat een zoon die zijn hele leven op zo een bedrijf werkt het veel meer toekomt dan willekeurige bieder. In het idee met 100% erfbelasting zal de boer sowieso zijn bedrijf in aandelen al gedurende zijn leven aan zijn zoon doorverpatsen om die erfbelasting sowieso te ontwijken. Het stuk communisme heeft er mee te maken dat de vermogensverschuiving richting de overheid gewoon zo gigantisch is. Hoe komt dat geld terug in de private sector? Nauwelijks belastingen betalen verder?

Mja grappig trouwens, de mens heeft hier echt geen behoefte aan sowieso, dat ga je ook zien aan het effect van je idee. Als iemand veel vermogen heeft zet die zijn zoon/dochter op de loonlijst en geeft die hem/haar een riant salaris. Stopt eerder met werken allicht, dunno.

Kvind het idee 3x niks.

Kzou de overheid buiten bedrijfsmatige beslissingen willen houden..... Het gaat sowieso gepaard met inefficienties, met "bedrijfsvoering van de overheid" en corruptie.

BTW, compli's voor je interesse en voor mij leuk om (wederwijds) denkbeelden te toetsen.

Nee hoor, die boerenzoon zal ws. meegewerkt hebben, BI + aanvullend loon krijgen, zo wat kunnen sparen en zeer waarschijnlijk met z'n vaardigheden en passievolle toekomstbelofte, makkelijk een aanvullende lening krijgt om zo de boerderij te kunnen (over)kopen.

Dat die zoon echt meerwaarde heeft voor het bedrijf omdat hij zoon is van ..... is natuurlijk subjectief hoeven we verder niet uit te leggen, hoop ik..

De kans is verder denkbaar dat elders een vakkundiger persoon rondhuppelt die ook graag een boerderij wil runnen of innoveren. Kan mij zelfs voorstellen dat iemand dat maar 10 jaar wil doen om het daarna weer - marktprijs - te verkopen, wie weet aan die boerenzoon die 10 jaar iets anders is gaan doen.

Handiger is natuurlijk dat de boerenzoon/dochter de boerderij bij het in leven zijn van ouders overneemt voor de (openbare) marktprijs. Kan zijn dat z'n vader, de waarde gaat drukken wat weer lastig is in de verder transparante markt-economie. Wanneer de boerderij ooit zeg ¤5M waard was kan die niet zomaar in 2 jaar gedaald zijn naar ¤5K. Net als nu, mag je dingen niet onder de prijs verkopen met het doel, (erf)belasting te ontwijken.

Aanvulling: inzake overbetaling van lonen met het doel geld weg te sluizen, kan je heel simpel grenzen trekken door iets aan de markt/conformiteit te toetsen met zeg een marge van 10%. De boerenzoon betaalt verder mogelijk IB etc.. Dit is geen regulering maar zorgen dat mensen zich niet valselijk onttrekken aan verplichtingen. Vrijheid komt ook met voorwaarden die te behouden. Je mag verkopen wat je wil maar wel voor een redelijk prijs, ik heb het hier niet over een keer een auto "weggeven" of zo.

Afijn om partijen die zich op geboorterechten willen baseren, gelukkig te maken kan ik mij nog voorstellen dat ze zeg 5% inkoopkorting krijgen tot een onbelast (erf)maximum van zeg ¤100K of desnoods ¤1M.

Momenteel zijn boerenbedrijven bijkans onverkoopbaar voor vertrekkende boeren omdat ze te duur zijn (ook voor hun kinderen) en het (veelal veel geleende) geld er uit moet om de rest in te kunnen ruilen voor hun pensioen. Landbouwgrond zelf wordt nog wel redelijk verkocht maar is meer om zo emissierechten btw: vermaledijd systeem te (ver)kopen.... door mega (w.o. boeren)bedrijven.

Door het proces van erfbelasting i.c.m. basisinkomen zullen de prijzen cq. (loon)kosten flink dalen, ook voor wat nodig is aan investering van een boerderij en omdat de vertrekkende boer als snel (met BI) voldoende inkomen zal hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Vallon op 08-07-2016 13:56:57 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_163601082
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:28 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

In principe ben ik tegen 100% erfbelasting als er multinationals ed zijn die weinig tot geen belasting betalen. Ik denk dat dat eerst goed aangepakt moet worden dat er meer belasting weg gehaald kan worden bij de rijke elite alvorens makkelijk te grijpen naar 100% erfbelasting.
Tis echt zo een noodoplossing die gewoon nooit nodig is als je de belasting een beetje fatsoenlijk indeelt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 8 juli 2016 @ 14:18:28 #156
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163601232
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:28 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Mag ik stellen dat je principe (klinkt nl. vastbesloten als overtuiging) komt vanuit een gevoel..... of wantrouwen dat het anders niet goed kan gaan ?

Met het systeem van 100% erfbelasting hoef je niets extra dan nu weg te halen bij bedrijven.... die al of niet in aandeel, het bezit zijn van mensen die (ooit) dood gaan.
Het enig wat je moet doen is dat elk bedrijf, trust, alles wat private vermogens vertegenwoordigd ..... traceerbaar in eigendom is van personen.

Idd. De naamloze postbusfirma's met als doel "weinig belasting" betalen omdat vage constructies (n)ergens niet verboden zijn, moeten aangepakt worden. Kan je (en ik) ook een - best interessant - topic over vullen. Het geld dat je daarmee binnenhaalt, zal imho onvoldoende zijn om een BI te financieren. Immers bij gedegen controle, verdwijnen die bedrijvenconstructies omdat het niet rendabel is.

Mja, we hebben het hier over BI en hoe je dat structureel zou kunnen financieren nl. bij de bron:.
1) Direct: een hogere Inkomsten & vermogensbelasting & BTW
2) Indirect: (vergroten) bedrijfbelastingen
3) Uitgesteld: Erfbelasting
Of zijn er meer smaken..... buiten geen basisinkomen en dan doordobberen.
pi_163601268
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:47 schreef Vallon het volgende:

Nee hoor, die boerenzoon zal ws. meegewerkt hebben, BI + aanvullend loon krijgen, zo wat kunnen sparen en zeer waarschijnlijk met z'n vaardigheden en passievolle toekomstbelofte, makkelijk een aanvullende lening krijgt om zo de boerderij te kunnen (over)kopen.
Tegen welk bedrag? Het kapitaal vervalt in de handen van de overheid he....
En daar komt corruptie om de hoek kijken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_163601396
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:47 schreef Vallon het volgende:

Door het proces van erfbelasting i.c.m. basisinkomen zullen de prijzen cq. (loon)kosten flink dalen, ook voor wat nodig is aan investering van een boerderij en omdat de vertrekkende boer als snel (met BI) voldoende inkomen zal hebben.
Boeren bevinden zich in een markt van volkomen concurrentie, meer concurerend dan wat de boeren nu hebben ga je nergens vinden. Nouja, misschien dat vissers nog tellen.

Om die redden kun je nooit over "snel voldoende inkomen hebben" spreken binnen deze markt, als je veel wilt verdienen moet je het beter doen dan je concurrent en aangezien gemiddelde boer gemiddeld presteert zal hij/zij een gemiddeld loon verdienen. De efficientere boeren eventueel uitbreiden en de inefficiente boeren gaan failliet.
pi_163601399
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 13:28 schreef alwaysbenice het volgende:
Het experimenteren is een stap in de goeie richting maar het is niet eens nodig:
We weten al dat bijstandssystemen goed werken voor de economische en maatschappelijke welvaart en nu zijn we op een punt gekomen dat door de exponentiële groei in de technologische ontwikkeling er zo veel banen zijn verloren, en zeker verloren gaan door de automatieschering.

En dat is fantastisch, eindelijk hoeven we niet meer de hele dag in fabriek werk te staan maar doen de machines het meeste werk.

Maar wat te doen met de werklozen?
Is vrijheid een belangrijk? Is vrije tijd waardevol? Zijn innovatie, studie en zelf-ontplooiing en recreatie waardevol? Tijd met je familie en vrienden?
Dan kies je voor een basis inkomen.

Is nog meer luxe, en het feit dat mensen geforceerd iets moeten doen belangrijker?
Dan kies je ervoor om elke werkloze achter de broek aan te zitten, te laten zoeken naar banen die er niet zijn, geforceerd 'vrijwillgers' werk te laten doen of ze elke stoep te laten schrobben.
En natuurlijk het feit dat nu soms werkende mensen minder kunnen verdienen dat niet werkende, hoe belachelijk is dat.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 14:35:52 #160
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163601738
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 14:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tegen welk bedrag? Het kapitaal vervalt in de handen van de overheid he....
En daar komt corruptie om de hoek kijken.
Twee fouten (nofi):
• de overheid is imho slechts de partij die het verkoopt/veilt, in een open markt zal dat gaan tegen de markprijs.
• corruptie ontstaat pas wanneer de overheid voordeel/controle wil houden.... wat je juist zo uitsluit.

Totdat het verkocht is kan ik mij voorstellen dat er bedrijven, werknemers of zzp'ers zijn die het in afwachting van verkoop beheren, zodat het niet teloor gaat. Het verkopen zal imho snel kunnen gaan omdat de prijs zal blijven zakken/stijgen totdat er iemand "mijn" zegt.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het absoluut niet over nationaliseren van bedrijven. De overheid moet niet als doel hebben om bedrijven in eigendom te hebben laat staan die te draaien. De overheid heeft alleen de coördinatie van gemeenschappelijke zaken w.o. het innen van belasting.
pi_163601787
Dus het basisinkomen is dan 800 euro per maand?
Daar kom je toch niet van rond? als de uitkeringen en toeslagen vevallen ( die hoger dan dat liggen) hebben de arbeidsongeschikten het dus best moeilijk lijkt mij?
pi_163602006
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 14:37 schreef LionPopChoc het volgende:
Dus het basisinkomen is dan 800 euro per maand?
Daar kom je toch niet van rond? als de uitkeringen en toeslagen vevallen ( die hoger dan dat liggen) hebben de arbeidsongeschikten het dus best moeilijk lijkt mij?
Waarom? Kamer 200/300 Euro. Eten 150-200.
Als te veel mensen op kamers gaan wonen gaan de huur prijzen ook weer omlaag.

Wel zou ik graag gratis OV en scholing willen zien met het basis inkomen. Die investering is altijd voor iedereen goed.

Naarmate de technologische vooruitgang toe neemt zal er ook meer ruimte zijn voor een een verhoging (of de prijzen zullen dalen).
  vrijdag 8 juli 2016 @ 14:51:07 #163
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163602134
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 14:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Boeren bevinden zich in een markt van volkomen concurrentie, meer concurerend dan wat de boeren nu hebben ga je nergens vinden. Nouja, misschien dat vissers nog tellen.

Om die redden kun je nooit over "snel voldoende inkomen hebben" spreken binnen deze markt, als je veel wilt verdienen moet je het beter doen dan je concurrent en aangezien gemiddelde boer gemiddeld presteert zal hij/zij een gemiddeld loon verdienen. De efficientere boeren eventueel uitbreiden en de inefficiente boeren gaan failliet.
Dat is nu eenmaal de markt. Als semi-kapitalist en voorstander van vrij ondernemerschap zeg ik dat in een concurrerende markt altijd wat te verdienen, te verbeteren en daarmee te ondernemen valt. Het moet je passen, je moet het kunnen en je moet het vooral willen.

De kip en ei van een onderneming is altijd....... geen geld voor een bedrijf dat winst maakt.... dus geen bedrijf om winst te maken.... De praktijk leert dat ondernemende mensen altijd een weg vinden mits de risico's aanvaardbaar zijn. Voor de meesten (ook voor mij) is het risico dat je doodgaat van de honger zonder een dak boven je hoofd, te groot om risico's te nemen.
Met een BI kan je iig (over)leven..... niet zoals je zou willen maar je (over)leeft zonder dat je extra gestraft wordt.
Ter info: Met een faillissement kom je nu niet eens in aanmerking voor bijstand..... zover men dat al niet wist.

Een markt zonder concurrentie zal (zeker tegenwoordig) dat supersnel gaan krijgen tenzij die markt potdicht wordt gehouden waarmee het geen markt (meer) is.

Nog ff een erfbelasting kick....met 100% maakt de concurrentie niet uit, de eigenaar gaat ooit dood......waarna de waarde toch op de concurrerende markt komt.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 15:13:09 #164
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163602630
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 14:45 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Wel zou ik graag gratis OV en scholing willen zien met het basis inkomen. Die investering is altijd voor iedereen goed.

Naarmate de technologische vooruitgang toe neemt zal er ook meer ruimte zijn voor een een verhoging (of de prijzen zullen dalen).
Je zit nu in de invullingsmodus.

De organisatie die het noodzakelijk basisinkomen vaststelt, stelt het inkomen vast aan de benodigde norm. Een organisatie als NIBUD maar ook CB probeert dat al vrij redelijk te doen waarbij je afhankelijk van persoonlijke voorkeuren veel discussie kunt hebben.....

Kan mij voorstellen dat je van een BI, naast eten, een flatje van 25m2 bewoond vv. een internet connected PC/TV. Je kan ook met iemand samenwonen, meerijden voor wie je dan de auto of de dingen wast (ik krijg nu al rillingen van die economische uitruil verplichtingen...mja met een onvoorwaardelijk BI kunt je zelf verkiezen).

Gratis reizen van Vlissingen naar Groningen vanuit een BI zal er imho niet gelijk in zitten maar wat qua norm basis is , kan natuurlijk mettertijd veranderen.
Inzake onderwijs na je 18e (of evt. je 21e) , denk ik zelf dat je een bijdrage moeten betalen. Met een BI heb je alle tijd...... om jezelf kapot te studeren op internet en is er imho geen verder extra inkomen nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 08-07-2016 15:18:13 ]
pi_163604131
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 14:35 schreef Vallon het volgende:

[..]

Twee fouten (nofi):
• de overheid is imho slechts de partij die het verkoopt/veilt, in een open markt zal dat gaan tegen de markprijs.
• corruptie ontstaat pas wanneer de overheid voordeel/controle wil houden.... wat je juist zo uitsluit.

Totdat het verkocht is kan ik mij voorstellen dat er bedrijven, werknemers of zzp'ers zijn die het in afwachting van verkoop beheren, zodat het niet teloor gaat. Het verkopen zal imho snel kunnen gaan omdat de prijs zal blijven zakken/stijgen totdat er iemand "mijn" zegt.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het absoluut niet over nationaliseren van bedrijven. De overheid moet niet als doel hebben om bedrijven in eigendom te hebben laat staan die te draaien. De overheid heeft alleen de coördinatie van gemeenschappelijke zaken w.o. het innen van belasting.
Nou nee, hoelang moet het in de uitverkoop zijn? Veiling? Serieus? Komt er even niemand opdagen bij zo een veiling en verkoopt zo een boerderij zich voor drie pinda's. Mja en die ambtenaar heeft wel een paar vriendjes die dit soort kansjes graag oppakken... Dus verkoopt de boerderij lekker goedkoop aan zijn vrienden door en sluit de veiling.

Dat sluit je niet zo uit, maakt een ernstige denkfout dat grote kapitaalinvesteringen zich net zo liquide gedragen als een aandelen markt. dat zijn ze niet.

In afwachting? Net was het nog een veiling, dat gaat op 1 moment in de tijd he? Of je wilt het over iets langere tijd doen dat zou nog kunnen... Hoe perfect doorzichtig denk je echt dat zo een markt is? Ik kan hier echt slecht over nadenken verder omdat het gewoon takke inefficient aanvoelt, je krijgt zoveeeeeel problemen als er een overheid zich gaat bemoeien met bedrijven.
Ja en verzin er nog maar een systeem bij met zzp'ers die het draaiende houden... Als werknemers van de overheid, ook weer op veiling zeker.. En wie zegt dat die zzp'er de expertise heeft om dat bedrijf te runnen...... Niemand nee.. En dat zeker tegen uurloon doen zonder risico's dat iemand zijn vermogen verbrast....

Ja de overheid moet gemeenschappelijke zaken coordineren... Als je dat met privaat vermogen gaat doen dan krijg je centrale planning en ik kan niet genoeg beamen hoe tergend inefficient dat is. Je maakt de fout dat zo een markt perfect doorzichtig is en super liquide.
pi_163605527
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 14:45 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

mijn huur is rond de 600 euro, en om nou te gaan verhuizen naar een kamer ( wat me echt vreselijk lijkt sorry) is ook niet handig. Verhuizing kost ook geld.

Basisinkomen is een mooi ideaal maar het moet wel werken.
pi_163605617
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 17:24 schreef LionPopChoc het volgende:

[..]

mijn huur is rond de 600 euro, en om nou te gaan verhuizen naar een kamer ( wat me echt vreselijk lijkt sorry) is ook niet handig. Verhuizing kost ook geld.

Basisinkomen is een mooi ideaal maar het moet wel werken.
Of je verhuurt een kamertje. Misschien moet het wel hoger, maar liever dat dan dit.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 17:36:03 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163605715
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 16:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nou nee, hoelang moet het in de uitverkoop zijn? Veiling? Serieus? Komt er even niemand opdagen bij zo een veiling en verkoopt zo een boerderij zich voor drie pinda's. Mja en die ambtenaar heeft wel een paar vriendjes die dit soort kansjes graag oppakken... Dus verkoopt de boerderij lekker goedkoop aan zijn vrienden door en sluit de veiling.
Die draai snap ik echt niet, mogelijk omdat ik het zakelijk benader, alles is te verkopen voor de prijs die het waard is. Je wurmt je in moeilijke abstracties die erg simpel kunnen werken.

Alerte ondernemers kunnen geluk hebben dat ze iets voor een zacht prijsje (op)kopen. Da's ondernemen en hadden andere ka(r)pers maar beter moeten opletten.
Iedereen in een open markt heeft hierbij gelijk zicht en daarmee dezelfde biedkansen.
De overheid, in haar moverende belang van belastinginner (hoe meer, hoe beter), slechts een coördinerende rol om het juist aan de hoogstbiedende te verkopen. Wanneer je er vanuit gaat dat de overheid hierbij kan corrumperen, dan snap je controlerende rol van haar electoraat niet. Iets wat verkocht wordt onder de marktprijs is simpelweg fraude. Boven de marktprijs is goed voor de overhied, immers er komt meer erfgeld binnen.

Dat een ambtenaar op een veiling iets onderhands kan verkopen aan een vriendje is ten ene male onmogelijk omdat die ambtenaar niets beslist. De markt bepaald de prijs. Juist die transparantie alsmede de vrije (internet) informatievoorziening maakt dat nepotisme ten ene male onmogelijk.

Ook het FF vlug verkopen voordat de eigenaar echt dood is, is uitgesloten. De eigenaar mag z'n bedrijf te koop bieden voor een marktconforme prijs. Wanneer je dat ziet als inperking vrijheid, doorzie je niet (of juist wel) de impact dat je door erfbelasting in één klap af bent van "obscure" constructies.

Liberaal, vrijheid en markteconomie moet niet verward worden men dan buiten de belasting om kan verkopen of schenken.

Nogmaals, de verkoop van bezit is één grote veiling waar iedereen op kan bieden.
Dat beheer als zijpaadje, eigenaar is dood, is niks anders dan tijdelijk de honeurs waarnemen. Ik kan mij goed voorstellen dat er bedrijfjes zijn, zoals bijv in Frankrijk, die dat voor een fee willen doen. In feite doet een curator (of notaris of executeur) bij ons precies hetzelfde. In afwachting van verkoop (wat met veilen snel kan) als een goed huisvader de bezittingen onderhouden.

quote:
Dat sluit je niet zo uit, maakt een ernstige denkfout dat grote kapitaalinvesteringen zich net zo liquide gedragen als een aandelen markt. dat zijn ze niet.
Die mag je mij uitleggen...

Een "kapitaalinvestering" kan je zo nodig prima opsplitsen in hapklare brokken. De verkoop van een snackkar zal daarbij sneller kunnen verlopen dan het v/d Valk concern.
Maar wanneer voor v/d Valk er geen kopers zijn, gaat het toch echt worden opgesplitst desnoods tot en met de tafeltjes aan toe. Dat "vd Valk"dan na het overlijden van de eigenaar als concern verdwijnt, is absoluut mogelijk. Niets mis mee, als het niet te verkopen is, heeft het z'n functie gehad.
Het concurrentiegat wordt razendsnel opgevuld, mensen die zonder werk krijgen een BI en gaan wel weer ergens anders hun diensten aanbieden of zelf een BNB beginnen.

Wanneer een groot aandelenpakket wordt verkocht van een overledene, gaat het linea recta naar de beurs om daar verhandeld te worden. De markt zoekt het maar uit en ja, een enorm aanbod van plots vrijgekomen aandelen zal de markt eventjes doen sch(r)okken en daarmee weer kansen scheppen voor nieuwkomers.

De open markt betaalt imho altijd de prijs wat iets waard is en zal zo altijd inspelen op buitenkansjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 08-07-2016 17:53:38 ]
pi_163605732
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 17:30 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Of je verhuurt een kamertje. Misschien moet het wel hoger, maar liever dat dan dit.
Mwuah tenzij iemand in me badkamer wilt slapen is daar niet echt ruimte voor :D

Maar mocht er ooit een basisinkomen komen dat hoort deze gewoon op de bijstandsnorm te zitten. Lijkt mij het eerlijkst, denk dat er wel meer mensen part time gaan werken dan. Maar ja banen gaan toch uitsterven.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 17:45:27 #170
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163605862
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 17:30 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Wanneer jij met met een BI, je (evt. kleine) woning wil verhuren... be your guest.
Kern is dat een BI juist onvoorwaardelijk moet zijn en voldoende voor een zelfstandig basaal dak en levensonderhoud. Nergens zal staan dat ze moeten wonen of dat ze hun leven basaal moeten leiden/lijden.

Je gaat (ik pik hem even) in de badkamer slapen of leeft voor mijn part op op straat. Niemand zal nog serieus medelijden met je hebben omdat iedereen met een BI kan beschikken over een basaal dak en eten. Iemand die onzelfstandig is, krijgt (aan)gepaste hulp wat verder buiten het BI staat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 08-07-2016 17:57:06 ]
  vrijdag 8 juli 2016 @ 19:02:56 #171
pi_163607234
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 14:18 schreef Vallon het volgende:

[..]

[quote]Mag ik stellen dat je principe (klinkt nl. vastbesloten als overtuiging) komt vanuit een gevoel..... of wantrouwen dat het anders niet goed kan gaan ?
Het heeft niet zo zeer met wantrouwen oid te maken, maar ik vind dat het erg makkelijk is om geld weg te halen bij mensen die er hard voor gewerkt hebben en er al div belastingen over betaald hebben.

quote:
Met het systeem van 100% erfbelasting hoef je niets extra dan nu weg te halen bij bedrijven.... die al of niet in aandeel, het bezit zijn van mensen die (ooit) dood gaan.
Het enig wat je moet doen is dat elk bedrijf, trust, alles wat private vermogens vertegenwoordigd ..... traceerbaar in eigendom is van personen.
dat is dus precies mijn punt, laat die maar eerst eens 100% hun belasting betalen.

quote:
Idd. De naamloze postbusfirma's met als doel "weinig belasting" betalen omdat vage constructies (n)ergens niet verboden zijn, moeten aangepakt worden. Kan je (en ik) ook een - best interessant - topic over vullen. Het geld dat je daarmee binnenhaalt, zal imho onvoldoende zijn om een BI te financieren. Immers bij gedegen controle, verdwijnen die bedrijvenconstructies omdat het niet rendabel is.
quote:
het zijn niet allen de naamloze postbusfirma's , maar ook de rijke elite die hun geld wegsluizen en constructies bedenken om maar zo weinig mogelijk belasting te hoeven betalen.
Ik vind het gewoon te gemakkelijk om dan maar 100% erfbelasting in te voeren.

Mja, we hebben het hier over BI en hoe je dat structureel zou kunnen financieren nl. bij de bron:.
- in iedergeval het innen van de verschuldigde belasting zonder vage constructies ed.

- Het hoeft niet vergroot te worden maar eerlijk betaald en ge-int.

- Als er geen andere oplossingen zijn dan kan hier best naar gekeken worden maar niet voor de volle 100%

- Panamapapers
- drugs legaliseren

[/quote]
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_163607335
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 17:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

Die draai snap ik echt niet, mogelijk omdat ik het zakelijk benader, alles is te verkopen voor de prijs die het waard is. Je wurmt je in moeilijke abstracties die erg simpel kunnen werken.

Alerte ondernemers kunnen geluk hebben dat ze iets voor een zacht prijsje (op)kopen. Da's ondernemen en hadden andere ka(r)pers maar beter moeten opletten.
Iedereen in een open markt heeft hierbij gelijk zicht en daarmee dezelfde biedkansen.
De overheid, in haar moverende belang van belastinginner (hoe meer, hoe beter), slechts een coördinerende rol om het juist aan de hoogstbiedende te verkopen. Wanneer je er vanuit gaat dat de overheid hierbij kan corrumperen, dan snap je controlerende rol van haar electoraat niet. Iets wat verkocht wordt onder de marktprijs is simpelweg fraude. Boven de marktprijs is goed voor de overhied, immers er komt meer erfgeld binnen.
... Mensen geven een euro van zichzelf een stuk bedachtzamer uit dan een euro van een ander.
Datzelfde geldt voor de overheid, de overheid bepaalt of iets een geode prijs is.... Maar beslissen daar de mensen die er een direct belang bij hebben dat de hoogste prijs wordt betaalt? Nee, natuurlijk niet.

Ik vind het hele concept trouwens echt heel naar, geen enkel hersencelletje in mijn kop kan er eerlijk gezegd bij komen dat je dit een goed idee vindt ;) Maar ik doe mijn best er nuchter op te reageren (maar het kost daadwerkelijk een beetje moeite)

quote:
Dat een ambtenaar op een veiling iets onderhands kan verkopen aan een vriendje is ten ene male onmogelijk omdat die ambtenaar niets beslist. De markt bepaald de prijs. Juist die transparantie alsmede de vrije (internet) informatievoorziening maakt dat nepotisme ten ene male onmogelijk.
De markt is hier niet liquide genoeg voor. De markt bepaald de prijs? Nee... De duur van de veiling, het juiste verkoopmoment.... Dat moet allemaal bepaalt worden door een ambtenaar. Hoe in hemelsnaam denk je dat een ambtenaar meer belang heeft bij het maximale uit de verkoopprijs halen dan een private ondernemer... Want dat heeft de ambtenaar niet. Om de reden dat je genoeg zaken kunt beinvloeden bij de verkoop leidt het tot situaties waarin je gemakkelijk corruptie kan gaan toepassen. Eigenlijk met alles waarbij ambtenaren de touwtjes in handen hebben...

quote:
Nogmaals, de verkoop van bezit is één grote veiling waar iedereen op kan bieden.
Dat beheer als zijpaadje, eigenaar is dood, is niks anders dan tijdelijk de honeurs waarnemen. Ik kan mij goed voorstellen dat er bedrijfjes zijn, zoals bijv in Frankrijk, die dat voor een fee willen doen. In feite doet een curator (of notaris of executeur) bij ons precies hetzelfde. In afwachting van verkoop (wat met veilen snel kan) als een goed huisvader de bezittingen onderhouden.
Maar dan is het een nodig kwaad. Hoe minder hoe beter.

Die mag je mij uitleggen...
quote:
Een "kapitaalinvestering" kan je zo nodig prima opsplitsen in hapklare brokken. De verkoop van een snackkar zal daarbij sneller kunnen verlopen dan het v/d Valk concern.
Maar wanneer voor v/d Valk er geen kopers zijn, gaat het toch echt worden opgesplitst desnoods tot en met de tafeltjes aan toe. Dat "vd Valk"dan na het overlijden van de eigenaar als concern verdwijnt, is absoluut mogelijk. Niets mis mee, als het niet te verkopen is, heeft het z'n functie gehad.
Het concurrentiegat wordt razendsnel opgevuld, mensen die zonder werk krijgen een BI en gaan wel weer ergens anders hun diensten aanbieden of zelf een BNB beginnen.
... Wie bepaalt dit allemaal dan? De ambtenaar die niet over zijn eigen centen beslist dus, om welke reden denk je dat je dit niet met centrale planning moet vergelijken? Waarom denk je dat een ambtenaar die beslist over zaken niet te corrumperen valt? Wie zegt dat de ambtenaar niet veel minder goed werk levert dan een persoon dat direct risico loopt met zijn eigen vermogen....
quote:
Wanneer een groot aandelenpakket wordt verkocht van een overledene, gaat het linea recta naar de beurs om daar verhandeld te worden. De markt zoekt het maar uit en ja, een enorm aanbod van plots vrijgekomen aandelen zal de markt eventjes doen sch(r)okken en daarmee weer kansen scheppen voor nieuwkomers.

De open markt betaalt imho altijd de prijs wat iets waard is en zal zo altijd inspelen op buitenkansjes.
Welk groot aandelenpakket? Mensen maken hun vermogen wel op voordat ze dood gaan. Maar dat heb ik ook al een aantal keer vertelt.... Mensen werken met 100% erfbelasting niet meer voor de volgende generatie.

Gemiddelde particulier heeft niet bepaald invloed op de beurs.... Dan mag je wel echt groot aandeelhouder zijn.
pi_163607388
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 19:02 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Het heeft niet zo zeer met wantrouwen oid te maken, maar ik vind dat het erg makkelijk is om geld weg te halen bij mensen die er hard voor gewerkt hebben en er al div belastingen over betaald hebben.

[..]

dat is dus precies mijn punt, laat die maar eerst eens 100% hun belasting betalen.

[..]

[..]

Ik vind het gewoon te gemakkelijk om dan maar 100% erfbelasting in te voeren.

- in iedergeval het innen van de verschuldigde belasting zonder vage constructies ed.

- Het hoeft niet vergroot te worden maar eerlijk betaald en ge-int.

- Als er geen andere oplossingen zijn dan kan hier best naar gekeken worden maar niet voor de volle 100%

- Panamapapers
- drugs legaliseren

[/quote]
Een basisinkomen gaat over inkomen en ik zou dus eigenlijk de initiele situatie altijd gaan vergelijken met inkomstenbelasting en niet iets anders. Als je vermogensbelasting gaat gebruiken om een basisinkomen te financieren had je beter de initiele situatie kunnen handhaven met een vermogensbelasting erbij i.p.v. een basisinkomen.

Of beide zijn in dat geval beter, of geen van beide. Maar ik ben van mening dat een basisinkomen d.m.v. een inkomstenbelasting dus opgehoest zou moeten kunnen worden anders zou je er niet aan moeten beginnen.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 19:36:03 #174
pi_163607830
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 19:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Een basisinkomen gaat over inkomen en ik zou dus eigenlijk de initiele situatie altijd gaan vergelijken met inkomstenbelasting en niet iets anders. Als je vermogensbelasting gaat gebruiken om een basisinkomen te financieren had je beter de initiele situatie kunnen handhaven met een vermogensbelasting erbij i.p.v. een basisinkomen.

Of beide zijn in dat geval beter, of geen van beide. Maar ik ben van mening dat een basisinkomen d.m.v. een inkomstenbelasting dus opgehoest zou moeten kunnen worden anders zou je er niet aan moeten beginnen.
[/quote]

100% erfbelasting is ook vermogensbelasting.

Dit is nog effe een stukje uit je vorige quote.

quote:
Dan ga je dus ook het geld weghalen bij de individu en niet het bedrijf.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 19:37:07 #175
pi_163607850
dubbel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')