De politie bellen wegens diefstal?quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:05 schreef Nerdslayer het volgende:
Als je besluit om geen rijbewijs/legitimatie achter te laten maar je wel alsnog het bedrag wil betalen, wat kunnen ze je maken?
Gaat op kenteken.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:05 schreef Nerdslayer het volgende:
Als je besluit om geen rijbewijs/legitimatie achter te laten maar je wel alsnog het bedrag wil betalen, wat kunnen ze je maken?
ja en wat moet de politie dan doen? Ik bega geen diefstalquote:Op donderdag 30 juni 2016 17:09 schreef Mark het volgende:
[..]
De politie bellen wegens diefstal?
Imho is de regeling om later te betalen een gunst, als je moeilijk doet kunnen zij dat ook gaan doen
Ik bedoel de situatie dat je geen rijbewijs/ID wilt achterlaten maar wel dezelfde dag nog het geld wil betalen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:09 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Gaat op kenteken.
Daarmee hebben ze genoeg in handen om een deurwaarder achter je aan te sturen.
Wel netjes gezegd dat je geen geld bij je had ofzo? Of gewoon doorgereden?quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:13 schreef qajariaq het volgende:
Ooit eens vergeten te betalen. Dan krijg je meteen incasso kosten die hoger zijn dan de tankvulling. Was daar vaste klant, nooit meer terug geweest natuurlijk.
En ze moeten jou maar op je mooie blauwe ogen geloven dat je de waarheid spreekt?quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:20 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
ja en wat moet de politie dan doen? Ik bega geen diefstal
Het is diefstal als ik m'n auto volgooi en dan wegrijd zonder de intentie om te betalen.
Als ik letterlijk zeg dat ik het diezelfde dag nog betaal maar dat ik geen legitimatie wil achterlaten bega ik geen diefstal.
Wie moet mij geloven?quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:28 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
En ze moeten jou maar op je mooie blauwe ogen geloven dat je de waarheid spreekt?
Nee, gewoon echt weggereden. Als de tank niet bemand is ga je eerst pinnen en dan pas tanken, als ie bemand is dan ga je eerst tanken en dan binnen betalen. Ik was niet zo heel helder die dag denk ik.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:21 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Wel netjes gezegd dat je geen geld bij je had ofzo? Of gewoon doorgereden?
Ik ga trouwens ook niet meer naar die tent daar ik ben geweest
Zo'n heel chagrijnig vrouwtje met opmerkingen als "ja ik kijk altijd of ik geld bij me heb voordat ik ga tanken"
Je kan ook iemand laten komen die voor jou betaalt.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:20 schreef Nerdslayer het volgende:
Het is diefstal als ik m'n auto volgooi en dan wegrijd zonder de intentie om te betalen.
Als ik letterlijk zeg dat ik het diezelfde dag nog betaal maar dat ik geen legitimatie wil achterlaten bega ik geen diefstal.
Als ik m'n rijbewijs achterlaat kan ik ook besluiten om niet meer terug te komen natuurlijkquote:
Ja maar hoezo maakt dat uit?quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je kan ook iemand laten komen die voor jou betaalt.
Dan hoef je geen ID-kaart of wat dan ook achter te laten.quote:
Oh dan heb ik t niet duidelijk gezegd denk ikquote:Op donderdag 30 juni 2016 17:31 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dan hoef je geen ID-kaart of wat dan ook achter te laten.
De kans dat je terug komt wordt zo wel veel groter als je je legitimatie achter laat. Een legitimatiebewiijs aanvragen die je kwijt of verloren bent loopt aardig in de papieren.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:30 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Als ik m'n rijbewijs achterlaat kan ik ook besluiten om niet meer terug te komen natuurlijk
Ik ben natuurlijk gewoon verplicht om te betalen, dat is logisch. Maar ik ben niet verplicht om m'n legitimatie achter te laten
Ik vind het raar dat de tankpomphouder je heeft laten gaan.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:32 schreef Nerdslayer het volgende:
Oh dan heb ik t niet duidelijk gezegd denk ik
Ik ging tanken, wilde betalen maar kwam erachter dat m'n pinpas nog thuis lag. Vervolgens vulde ik het formulier in, dat is het moment dat ik eigenlijk m'n ID kaart had moeten achterlaten. Vervolgens ging ik naar huis, haalde m'n pas op en betaalde. Ook als iemand anders zou betalen hadden ze erom kunnen vragen.
Ja ik begrijp best WAAROM ze het willen hebben, ik wil het alleen niet achterlaten. En ik ben er vrij zeker van dat ik daar niet toe verplicht ben, dat is waarom ik het in WGR postte in de hoop dat anderen er iets over kunnen zeggen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:33 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
De kans dat je terug komt wordt zo wel veel groter als je je legitimatie achter laat. Een legitimatiebewiijs aanvragen die je kwijt of verloren bent loopt aardig in de papieren.
Oh, ik begreep jou nietquote:Op donderdag 30 juni 2016 17:34 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat de tankpomphouder je heeft laten gaan.
Om te betalen zul jij om bij geld te komen eerst weg moeten gaan zonder te betalen. Dat noemt men diefstalquote:Op donderdag 30 juni 2016 17:20 schreef Nerdslayer het volgende:
Zij verlenen een gunst, ga je daar niet op in, dan heb jij dus product afgenomen zonder hiervoor te kunnen betalen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:20 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ik bedoel de situatie dat je geen rijbewijs/ID wilt achterlaten maar wel dezelfde dag nog het geld wil betalen.
Wat zeur je dan?quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:36 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ja ik begrijp best WAAROM ze het willen hebben, ik wil het alleen niet achterlaten. En ik ben er vrij zeker van dat ik daar niet toe verplicht ben, dat is waarom ik het in WGR postte in de hoop dat anderen er iets over kunnen zeggen.
Maar diefstal isquote:Op donderdag 30 juni 2016 17:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Om te betalen zul jij om bij geld te komen eerst weg moeten gaan zonder te betalen. Dat noemt men diefstal
Het is niet mijn doel om het 'wederrechtelijk toe te eigenen', ik kan alleen niet direct betalen.quote:Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Klopt, maar dat lijkt me eerder burgerlijk recht; namelijk het niet voldoen aan de overeenkomst.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:47 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zij verlenen een gunst, ga je daar niet op in, dan heb jij dus product afgenomen zonder hiervoor te kunnen betalen.
quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:50 schreef Nerdslayer het volgende:
Het is niet mijn doel om het 'wederrechtelijk toe te eigenen', ik kan alleen niet direct betalen.
Als ze elke winkeldief moeten geloven die dit smoesje gebruikt kunnen we in elk geval winkeldiefstal wel uit het wetboek van strafrecht halen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:50 schreef Nerdslayer het volgende:
Het is niet mijn doel om het 'wederrechtelijk toe te eigenen', ik kan alleen niet direct betalen.
"Suuuure!"quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:50 schreef Nerdslayer het volgende:
Je denkt te klein.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:51 schreef hooibaal het volgende:
[..]![]()
![]()
Die ga ik morgen even uitproberen bij de Albert Heijn.
Dat is toch niet te vergelijkenquote:Op donderdag 30 juni 2016 17:51 schreef hooibaal het volgende:
[..]![]()
![]()
Die ga ik morgen even uitproberen bij de Albert Heijn.
Goeie, wel!quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:52 schreef hottentot het volgende:
Je denkt te klein.
Zullen we afspreken bij de maseratidealer, of bij een notaris voor een huis
quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als ze elke winkeldief moeten geloven die dit smoesje gebruikt kunnen we in elk geval winkeldiefstal wel uit het wetboek van strafrecht halen.
Loop je de mediamarkt uit met "Ja hallo, geeft niet, ik betaal straks wel"
quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:52 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken
Als je bij de AH niet kunt betalen neem je gewoon de boodschappen niet mee. Ik kan moeilijk de benzine uit m'n auto pompen en terug in hun reservoir gooien
http://www.anwb.nl/vakant(...)-wel-of-niet-afgevenquote:Op donderdag 30 juni 2016 17:36 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ja ik begrijp best WAAROM ze het willen hebben, ik wil het alleen niet achterlaten. En ik ben er vrij zeker van dat ik daar niet toe verplicht ben, dat is waarom ik het in WGR postte in de hoop dat anderen er iets over kunnen zeggen.
Tankstations mogen dus helemaal niet eisen dat jij je ID achterlaat.quote:Je identiteitsbewijs is eigendom van de Nederlandse staat. Op je identiteitsbewijs staat dat het slechts ter beschikking aan een derde mag worden gesteld indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat. Deze verplichting tot afgifte bestaat in Nederland bijvoorbeeld aan de politie, werkgevers en de zorginstelling.
Maar dan is het nog steeds geen diefstal als ik het toch gewoon mee naar huis neem (onder jouw logica tenminste). Het is namelijk niet mijn doel om het spul wederrechtelijk toe te eigenen, ik kan het gewoon niet meteen betalen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:52 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken
Als je bij de AH niet kunt betalen neem je gewoon de boodschappen niet mee. Ik kan moeilijk de benzine uit m'n auto pompen en terug in hun reservoir gooien
Nee, maar ze mogen wel de politie bellen en aangifte doen van diefstal. Wat je liever hebt.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
http://www.anwb.nl/vakant(...)-wel-of-niet-afgeven
[..]
Tankstations mogen dus helemaal niet eisen dat jij je ID achterlaat.
Of je gaat uit eten in een restaurant.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:56 schreef hooibaal het volgende:
En als je je vergelijking beter kloppend wil krijgen: ik drink een blikje cola leeg in de winkel. En ik heb geen geld bij me...
Precies. Ze geven ten minste nog een optie anders dan de politie bellen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:56 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Nee, maar ze mogen wel de politie bellen en aangifte doen van diefstal. Wat je liever hebt.
Ze mogen overal aangifte van doen, maar wat dan?quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:56 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Nee, maar ze mogen wel de politie bellen en aangifte doen van diefstal. Wat je liever hebt.
Maar je ging toch weg om geld te halen?quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:58 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ze mogen overal aangifte van doen, maar wat dan?
De agent komt ter plaatse, ziet dat ik nog aanwezig ben, dat het kenteken bij m'n auto hoort, etc
Des noods schrijft die agent mijn gegevens op zodat - als ik toch niet kom betalen - de tankstationeigenaar alsnog aangifte kan doen.
Nadat ik het formulier had ingevuld ging ik inderdaad weg om geld te halen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 18:00 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Maar je ging toch weg om geld te halen?
Ik heb 1 keer niet kunnen betalen aan de pomp; Mijn pinpas was geblokkeerd omdat ik hem blijkbaar in een apparaat had gebruikt die was gescamd.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:53 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Ze kunnen ook aangifte doen van diefstal. Ze bewijzen je echt een gunst.
En de relevantie hiervan is...quote:Op donderdag 30 juni 2016 18:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb 1 keer niet kunnen betalen aan de pomp; Mijn pinpas was geblokkeerd omdat ik hem blijkbaar in een apparaat had gebruikt die was gescamd.
Ze vroegen om mijn ID maar dat heb ik geweigerd. Ik heb toen aangeboden mijn mobiel achter te laten en daar gingen ze mee akkoord.
Ik ben in het verleden eens slachtoffer geworden van identiteitsfraude dus sinds dien geef ik nergens mijn legitimatie meer af tenzij ik volgens de wet daar toe verplicht ben.quote:Op donderdag 30 juni 2016 18:01 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Dit is echt moeilijk doen om het moeilijk doen.
Ik liet een ingevuld formulier met NAW-gegevens achter. Daarnaast was ik ook herkenbaar op de camerabeelden.quote:Je kan waarschijnlijk ook je telefoon bijvoorbeeld achterlaten als deze enige waarde heeft.
Zij zijn ook helemaal niet verplicht om jou te laten vertrekken met hun brandstof in jouw tank, maar zonder direct te betalen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:36 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dat is alleen mogelijk als ze een burgeraanhouding op mij verrichten (bijv. diefstal) en onmiddelijk de politie bellen. Daarom zei ik al: als hij wilde dat ik daar bleef en zou wachten op de politie had ik dat gedaan.quote:Op donderdag 30 juni 2016 18:05 schreef XanderH het volgende:
[..]
Zij zijn ook helemaal niet verplicht om jou te laten vertrekken met hun brandstof in jouw tank, maar zonder direct te betalen.
Ja omdat het anders ophoud. Het alternatief is dat ze mij moeten aanhouden, de politie bellen, aangifte opnemen. Dat kost ze ook veel tijd.quote:Als je daar staat zonder manier om af te rekenen dan is dat toch echt JOUW probleem. Ze verlenen je een gunst door je onder bepaalde voorwaarden naar huis te laten rijden,
Iemand die benadeeld kan worden.quote:wie ben jij dan om te gaan klagen dat die gunst niet "wettelijk verplicht" is?
Je mag je rijbewijs niet eens achter laten.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:30 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Als ik m'n rijbewijs achterlaat kan ik ook besluiten om niet meer terug te komen natuurlijk
Ik ben natuurlijk gewoon verplicht om te betalen, dat is logisch. Maar ik ben niet verplicht om m'n legitimatie achter te laten
Met het oog daarop denk ik dat het in het vervolg beter is om ten eerste sowieso geld bij me te hebbenquote:Op donderdag 30 juni 2016 18:09 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Je mag je rijbewijs niet eens achter laten.
En er zijn al genoeg rechtszaken geweest in het verleden die je haast het legitieme recht geven om gewoon weg te rijden met melding dat je later komt betalen.
Ik heb het ook een keer gehad dat ik niet kon betalen (pinpas deed het op sommige apparaten niet). Ik mocht zonder iets achter te laten ergens in een dorpje verderop wat pinnen om later te betalen. Dat heb ik netjes gedaan. De pomphouder was zo blij dat ik een kleinigheidje kreeg omdat ik terugkwamquote:Op donderdag 30 juni 2016 18:09 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Je mag je rijbewijs niet eens achter laten.
En er zijn al genoeg rechtszaken geweest in het verleden die je haast het legitieme recht geven om gewoon weg te rijden met melding dat je later komt betalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |