Dan is de afgang compleet.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:38 schreef deelnemer het volgende:
De Britten kunnen zich zich ook nog aansluiten bij de VS als een nieuwe staat.
Uiteraard, de EU verliest nooit verkiezingen, ongeacht de uitkomst. Net zoals grote grensoverschrijdende zakelijke belangen nooit verkiezingen verliezen. Het lijkt alsof ze niet tegen hun verlies kunnen, maar dat is omdat hun winst nog even op zich laat wachten.quote:
Doel je nu op wat de huidige status quo is als we het over "vrijheid" hebben, of heb je het over iets anders.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:26 schreef deelnemer het volgende:
Lijkt mij geen goed plan. Het huidige vrijheidsstreven stelt dat je omgeving niet de grond is waarop je staat, maar alleen iets is waar je last van hebt. Dit idee stamt uit een bovenlaag die zich wil vrijspelen van de lasten.
Democratie is nog altijd gestaafd op de ratio over de emotie. In deze referenda blijkt duidelijk dat de emoties en veel te belangrijke invloed hebben op de ratio wat dus als gevolg heeft dat mensen spijt krijgen en de gevolgen en verantwoordelijkheid van hun stem zwaar onderschatten.quote:De bevolking is nodig om in het democratisch bestel de nodige zetels te bemachtigen. De bevolking wordt daarom actief bespeeld en misleid (met kul argumenten rond egoisme en moralisme). Als dat vervolgens leidt tot problemen heeft het volk het gedaan.
Dit is iets wat je zowel zeer rechtse als zeer linkse stemmers kunt verwijten.quote:En zeker, het rechtse volk is het deel dat zich laat opnaaien en erachter aan loopt. Gevoelig als ze zijn voor ieder argument dat ze tekort gedaan worden, en ieder argument dat beter zijn dan anderen.
Goed geïnformeerd zijn is voornamelijk de verantwoordelijkheid van de stemgerechtigden. Natuurlijk, het verspreiden van misinformatie is ook de overheid kwalijk te nemen, maar het zou ook de verantwoordelijkheid van het volk moeten zijn om hier doorheen te kunnen prikken.quote:Referenda maken zaken alleen duidelijker. Heb je de bevolking met propaganda een verkeerde voorstelling van zaken gegeven, dan krijg je dat op je brood. Zo leer je, dat je omgeving vervuilen met desinformatie consequenties heeft. Dit oplossen, door de bevolking monddood te maken, leidt tot een dictatuur. Wat we nodig hebben is meer democratie. De democratie moet sterk genoeg zijn om topmannen die egoistisch staan te brallen eruit te knikkeren.
Ik weet het niet. Het "Schoxit" (?) referendum was erg serieus. Er was een draaiboek van, ik meen, een pagina of 600 gemaakt hoe het precies georganiseerd zou moeten worden. Veel serieuzer dan dit Brexit-referendum dus (waarbij het trouwens natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling was dat er "Leave" uit zou komen).quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:36 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij eigenlijk best een reëele redenatie.
Geen idee, maar het zou wel gek zijn als ze er geen rekening mee houden.quote:[..]
Hoe moet ik dat voor mij zien? Zit dat in het vat bij de huidige Frans-Duitse (samen met de andere EU oprichters) onderhandelingen?
Het grote complot... Je draait lekker door als het over deze materie gaat.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Uiteraard, de EU verliest nooit verkiezingen, ongeacht de uitkomst. Net zoals grote grensoverschrijdende zakelijke belangen nooit verkiezingen verliezen. Het lijkt alsof ze niet tegen hun verlies kunnen, maar dat is omdat hun winst nog even op zich laat wachten.
Als ze er vrijwillige bij aangesloten zijn, waarom mogen ze er dan niet vrijwillig uit?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat wel ja. En het is theoretisch mogelijk dat Westminster het nu tegenhoudt omdat ze toen dachten dat het wel los zou lopen en nu echt bang zijn dat Schotland eruit stapt. Maar wat dat voor gevolgen zou hebben? En daarnaast heeft Schotland zich oorspronkelijk ook min of meer vrijwillig bij Engeland aangesloten.
Inmiddels al ruim een miljoen handtekeningen opgevistquote:
Het VK heeft geen grondwet dus zulke vragen zijn moeilijk te beantwoorden.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als ze er vrijwillige bij aangesloten zijn, waarom mogen ze er dan niet vrijwillig uit?
GB mag toch ook vrijwillig uit de EU?
Volgens mij is het (in Noord-Ierland en Schotland) toch vooral het laatste. Door een Noord-Ier ben ik er wel eens op gewezen dat ik Noord-Ierland niet op één hoop mocht vegen met de andere drie. Ik had destijds een website over een noord-iers bandje, waar ik ook per email wel contact mee had.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:45 schreef Igen het volgende:
Maar ik ken de houding in het VK niet goed genoeg om echt te kunnen zeggen of ze zich als één natie zien of als een verstandshuwelijk van vier losse landen.
Als er geen grondwet is, dan staat die het ook niet in de weg.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Het VK heeft geen grondwet dus zulke vragen zijn moeilijk te beantwoorden.
Dit kan natuurlijk nooit kloppen, want vroeger was alles beter.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 12:21 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat gaat niet meer, mensen blijken een uitermate kort geheugen te hebben aangezien de EEG is afgeschaft omdat die niet meer werkte, die was onbestuurbaar geworden.
Zo gaat het wel met meer zaken in de EU, de euro is ook ingevoerd omdat de vorige systemen niet meer werkten: Bretton-Woods stortte in, vervolgens kwamen er voortdurende competitieve devaluaties en toen dat opgelost was met de ERM werden daar weer voortdurend landen uit geduwd door speculanten. Om dat probleem weer op te lossen kwam er vervolgens de euro, om die overeind te houden heb je weer een bepaalde vorm van politieke samenwerking nodig.
Het zijn toch vooral vier losse landen. Wales en Engeland lijken nog het meest op elkaar. Maar buiten dat straten er hetzelfee uitzien door dezelfde bewegwijzering zijn er toch enorme verchillen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Het "Schoxit" (?) referendum was erg serieus. Er was een draaiboek van, ik meen, een pagina of 600 gemaakt hoe het precies georganiseerd zou moeten worden. Veel serieuzer dan dit Brexit-referendum dus (waarbij het trouwens natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling was dat er "Leave" uit zou komen).
En Ierland heeft zich natuurlijk ooit ook van het VK afgescheiden zonder dat dat tot een koude oorlog tussen Ierland en Engeland heeft geleid (maar alleen tot gedoe in Noord-Ierland).
Maar ik ken de houding in het VK niet goed genoeg om echt te kunnen zeggen of ze zich als één natie zien of als een verstandshuwelijk van vier losse landen.
[..]
Geen idee, maar het zou wel gek zijn als ze er geen rekening mee houden.
Dat is ook altijd hetzelfde liedje, als de kant van het establishment een verkiezing verliest dan is ineens het land ineens bijzonder gespleten en moeten de verliezers tegemoet gekomen worden.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Inmiddels al ruim een miljoen handtekeningen opgevist![]()
Eén ding is iig wel duidelijk: dit referendum heeft het land flink in tweeën gespleten.
De uitspraken van Farage beginnen ook al lekker te backfiren:quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Eén ding is iig wel duidelijk: dit referendum heeft het land flink in tweeën gespleten.
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
De uitspraken van Farage beginnen ook al lekker te backfiren:
Remember that time Nigel Farage said 52-48 votes should lead to second referendum?
http://metro.co.uk/2016/0(...)-referendum-5963900/
Ik ben benieuwd wat het Brits parlement gaat doen, die moeten de uitslag nog bevestigen maar datzelfde parlement is overwegend pro-EU
twitter:David_Cameron twitterde op dinsdag 17-05-2016 om 15:24:19The Leave campaign is wrong to say there'll be a 2nd referendum if we vote to remain in the EU. This is a referendum and not a neverendum. reageer retweet
Je vindt het land niet gespleten? Met al ruim een miljoen stemmen voor een nieuw referendum en de schotten die zich beginnen te roeren voor afscheiding?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook altijd hetzelfde liedje, als de kant van het establishment een verkiezing verliest dan is ineens het land ineens bijzonder gespleten en moeten de verliezers tegemoet gekomen worden.
Als het land niet gespleten is qua opvatting hoef je ook geen referendum te houden. Als je weet dat 70% voor gaat stemmen komt er geen referendum omdat het vragen naar de bekende weg is.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je vindt het land niet gespleten? Met al ruim een miljoen stemmen voor een nieuw referendum en de schotten die zich beginnen te roeren voor afscheiding?
Lijkt me nu niet echt pais en vree.
Niet "ineens". Vooraanstaande Europese politici hebben al gezegd dat ook landen zoals Frankrijk en Oostenrijk behoorlijk gespleten zijn en dat de zorgen van wat daar nu nog (in geval van Oostenrijk) een 49%-minderheid is, wel degelijk serieus genomen moeten worden en dat je niet kan zeggen van, "och, 49% is maar een minderheid dus dat negeren we gewoon lekker".quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook altijd hetzelfde liedje, als de kant van het establishment een verkiezing verliest dan is ineens het land ineens bijzonder gespleten en moeten de verliezers tegemoet gekomen worden.
Maar moeten de zorgen van de 48% van de mensen die tegen een Brexit gestemd hebben hier dan ook niet juist serieus genomen worden?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet "ineens". Vooraanstaande Europese politici hebben al gezegd dat ook landen zoals Frankrijk en Oostenrijk behoorlijk gespleten zijn en dat de zorgen van wat daar nu nog (in geval van Oostenrijk) een 49%-minderheid is, wel degelijk serieus genomen moeten worden en dat je niet kan zeggen van, "och, 49% is maar een minderheid dus dat negeren we gewoon lekker".
Nee, dat was het al.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar moeten de zorgen van de 48% van de mensen die tegen een Brexit gestemd hebben hier dan ook niet juist serieus genomen worden?
Excuus, ik las je post wat te snel.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |