Terug naar de e.e.g.?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:35 schreef dimmak het volgende:
Waarom kan de vrije handelszone niet blijven bestaan zonder de EU?
De EU is niet per definitie slecht, maar ik wil gewoon wat minder EU.
Een topic openen en meteen je eigen topic weer verpesten. Haha.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:27 schreef Vliegbaard het volgende:
Of wordt dit te moeilijk voor klb-lezend Fok!?
Inderdaad, alsof je met het hebben van een vrijhandelszone meteen je soevereiniteit dient op te gevenquote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:35 schreef dimmak het volgende:
Waarom kan de vrije handelszone niet blijven bestaan zonder de EU?
De EU is niet per definitie slecht, maar ik wil gewoon wat minder EU.
Dit soort pretentieuze uitspraken worden zonder uitzondering gedaan door domme mensen, die zichzelf heel slim vinden.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:27 schreef Vliegbaard het volgende:
Amen! Wel de lusten niet de lasten.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:51 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
[..]
Dit opperde ik vandaag nog. Niks mis mee.
Ik heb je OP niet eens gelezen, toevallig las ik eerst je fipo. Mezelf kennende is dit te moeilijk voor me ja.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:27 schreef Vliegbaard het volgende:
Nou, nu ben ik wel benieuwd. Waarom zouden we uit de EU moeten volgens jou?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:31 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Ik vermoed dat eerder jij nog het een en ander te leren hebt
lol volgens mij snap je zelf niet zoveelquote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:27 schreef Vliegbaard het volgende:
Wel degelijk, want een vrijhandelszone betekent veel meer dan 'geen importtarieven heffen', wat uiteindelijk slechts een relatief marginaal onderdeel van vrijhandel is.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Inderdaad, alsof je met het hebben van een vrijhandelszone meteen je soevereiniteit dient op te geven
Bronquote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:16 schreef Fatoeman het volgende:
Haha, het kost meer dan dat het ons oplevert.
Nederland droeg in 2014 ruim 4,7 miljard euro af aan de EU. In hetzelfde jaar ontvingen we 2,2 miljard aan Europese steun. Deze positie als netto-betaler bestaat voor Nederland sinds 1991. Nederland was in de periode 1981-1990 een netto-ontvanger. In de jaren daarvoor wisselde de positie regelmatig.quote:
Kun je dan nu ook even berekenen wat het "extra" oplevert om Nederlandse tomaatjes door heel de EU te verkopen?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:20 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nederland droeg in 2014 ruim 4,7 miljard euro af aan de EU. In hetzelfde jaar ontvingen we 2,2 miljard aan Europese steun. Deze positie als netto-betaler bestaat voor Nederland sinds 1991. Nederland was in de periode 1981-1990 een netto-ontvanger. In de jaren daarvoor wisselde de positie regelmatig.
Sinds 2007 krijgt Nederland een jaarlijkse korting van 1 miljard euro per jaar op zijn afdrachten.
https://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/wat_kost_europa_ons
Over de mate waarin je die soevereiniteit opgeeft kan je nog altijd over twisten. Maar een goed punt heb je natuurlijkquote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:14 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wel degelijk, want een vrijhandelszone betekent veel meer dan 'geen importtarieven heffen', wat uiteindelijk slechts een relatief marginaal onderdeel van vrijhandel is.
Vrijhandel houdt in dat je een bepaald product overal in de vrijhandelszonde van landen verkopen kunt. En laten al die landen nou net compleet verschillende wetten hebben wat betreft eisen en standaarden. Heel leuk als je geen importtarieven hebt, maar zonder gemeenschappelijke standaarden kan je dan nog altijd geen auto's of voedsel bij elkaar importeren. Daarvoor zijn gemeenschappelijke standaarden nodig en die bereik je alleen door gezamenlijk die wetten te maken.
Om die reden is er voor een echte vrijhandelszone per definitie gedeelde soevereiniteit nodig. Even afgezien van of je voor of tegen de EU bent is dit iets dat veel tegenstanders te gemakkelijk compleet over het hoofd zien.
De meeste tomaten gaan naar het VK en Duitsland. Beiden nettobetalers dus landen waar we ook zonder ze eerst geld te moeten geven tomaten kwijt kunnen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:22 schreef ITrade het volgende:
[..]
Kun je dan nu ook even berekenen wat het "extra" oplevert om Nederlandse tomaatjes door heel de EU te verkopen?
In een dergelijk geval kies je er zelf soeverein voor om in het vervolg die soevereiniteit te delen teneinde vrijhandel te kunnen drijven met elkaar. Het is in dit geval echt het een of het ander: pluk de vruchten van vrijhandel, of behoud volledige soevereiniteit.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Over de mate waarin je die soevereiniteit opgeeft kan je nog altijd over twisten. Maar een goed punt heb je natuurlijk
Ik doelde meer op het inhuren van goedkope Polen. Maar een Nexit is niet ondenkbaar.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:10 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nou, nu ben ik wel benieuwd. Waarom zouden we uit de EU moeten volgens jou?
Door de vrijehandelszone zijn we in staat om jaarlijks een omzet van 250 miljard euro's (geen monopoly-geld) te draaien op de distribute naar de achterban in Europa. Dit heeft natuurlijk opzich niet zoveel te maken met de EU.quote:
Jij wilde zeggen dat het lekker goedkoop voor ons is. Lekker 1/3 van je loon afstaan aan de staat en euquote:
Bij een Nexit is het einde EU of dacht je dat Duitsland in z'n eentje de rest van Europa financieel overeind wil gaan houden?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Door de vrijehandelszone zijn we in staat om jaarlijks een omzet van 250 miljard euro's (geen monopoly-geld) te draaien op de distribute naar de achterban in Europa. Dit heeft natuurlijk opzich niet zoveel te maken met de EU.
Nu uit de EU stappen betekend dat we ook uit die vrijehandels zone stappen. Nieuwe handelsverdragen afsluiten met diezelfde achterban waar je zojuist vanaf hebt gezien... Ze zien je aankomen bij de EU.
UK moet nu een nieuw handelsverdrag af gaan sluiten me de VS. Obama heeft al gezegd dat ze onderaan op de agenda komen, en dat terwijl de EU wil dat UK zsm uit de EU treed.
Dat klopt, maar daar is niets soevereins aan. Noorwegen en Zwitserland hebben een vrijhandelsverdrag met de EU en moeten alle wetten uit Brussel op dat gebied zo direct zonder gemor doorvoeren in hun eigen wetten zonder dat ze aan tafel zitten om er invloed op uit te oefenen. Sterker: per inwoner betaalt Noorwegen even veel als de Britten om onderdeel uit te mogen maken van de gemeenschappelijke markt (jazeker, een Brusselse common market tax).quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:26 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
[..]
Ik doelde meer op het inhuren van goedkope Polen. Maar een Nexit is niet ondenkbaar.
Wat mensen hier her en der al aangeven is een vrijehandelsverdrag niet ondenkbaar en prima te bewerkstelligen.
En jij geloofd dat UK echt onderaan de lijst komt.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Door de vrijehandelszone zijn we in staat om jaarlijks een omzet van 250 miljard euro's (geen monopoly-geld) te draaien op de distribute naar de achterban in Europa. Dit heeft natuurlijk opzich niet zoveel te maken met de EU.
Nu uit de EU stappen betekend dat we ook uit die vrijehandels zone stappen. Nieuwe handelsverdragen afsluiten met diezelfde achterban waar je zojuist vanaf hebt gezien... Ze zien je aankomen bij de EU.
UK moet nu een nieuw handelsverdrag af gaan sluiten me de VS. Obama heeft al gezegd dat ze onderaan op de agenda komen, en dat terwijl de EU wil dat UK zsm uit de EU treed.
Dat wordt overigens nog lastig voor de Britten. Niet alleen zijn ze de onderhandelingsmacht kwijt die je als grote EU wel hebt, de Britten hebben ook helemaal geen handelsdiplomaten meer en moeten daar nu een nieuwe generatie voor opleiden. Immers heeft de Europese Commissie dit volledig uit handen genomen, waardoor individuele EU-lidstaten niet langer de kennis en kunde hebben op het gebied van handelsdiplomatie. En echt, een handelsverdrag opstellen en uitonderhandelen is nog niet zo gemakkelijk.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Welke onderhandelingspositie heeft UK dan?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:32 schreef spierbal het volgende:
[..]
En jij geloofd dat UK echt onderaan de lijst komt.
Zoiets noemen we spierballen taal om uittrede tegen te houden.
Mooi voor ze, want het grootste gedeelte wat ook het VK aangaat wordt alsnog bepaald door de EU. Het VK mag nu alleen niet meer aan tafel zitten en meebeslissen. Klinkt als een goede deal.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat wordt overigens nog lastig voor de Britten. Niet alleen zijn ze de onderhandelingsmacht kwijt die je als grote EU wel hebt, de Britten hebben ook helemaal geen handelsdiplomaten meer en moeten daar nu een nieuwe generatie voor opleiden. Immers heeft de Europese Commissie dit volledig uit handen genomen, waardoor individuele EU-lidstaten niet langer de kennis en kunde hebben op het gebied van handelsdiplomatie. En echt, een handelsverdrag opstellen en uitonderhandelen is nog niet zo gemakkelijk.
Inderdaad! Dat word het zelfde betalen uiteindelijk, geen invloed meer hebben en er dus alleen maar op achteruit gaanquote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Mooi voor ze, want het grootste gedeelte wat ook het VK aangaat wordt alsnog bepaald door de EU. Het VK mag nu alleen niet meer aan tafel zitten en meebeslissen. Klinkt als een goede deal.
maar dit is nu dus precies wat ik in de OP beschreef. We schijnen alleen te kunnen kijken naar wat het lidmaatschap ons zwart/wit oplevert. Maar het geheel wat de EU ons zelfs buiten Europa oplevert is dan opeens niet meer belangrijk?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:20 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nederland droeg in 2014 ruim 4,7 miljard euro af aan de EU. In hetzelfde jaar ontvingen we 2,2 miljard aan Europese steun. Deze positie als netto-betaler bestaat voor Nederland sinds 1991. Nederland was in de periode 1981-1990 een netto-ontvanger. In de jaren daarvoor wisselde de positie regelmatig.
Sinds 2007 krijgt Nederland een jaarlijkse korting van 1 miljard euro per jaar op zijn afdrachten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effectquote:Op vrijdag 24 juni 2016 15:55 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dit soort pretentieuze uitspraken worden zonder uitzondering gedaan door domme mensen, die zichzelf heel slim vinden.
Ook die hele financiėle dienstverlening verkast uit Londen. Normaal kan je in de hele EU zaken doen als je in 1 land een zetel hebt, nu het VK eruit stapt zal dat ook allemaal naar Frankfurt of Parijs verhuizen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:35 schreef ITrade het volgende:
[..]
Inderdaad! Dat word het zelfde betalen uiteindelijk, geen invloed meer hebben en er dus alleen maar op achteruit gaan
Je bedoelt zaken als een boycot van Rusland of een ttip verdrag?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:36 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
maar dit is nu dus precies wat ik in de OP beschreef. We schijnen alleen te kunnen kijken naar wat het lidmaatschap ons zwart/wit oplevert. Maar het geheel wat de EU ons zelfs buiten Europa oplevert is dan opeens niet meer belangrijk?
Lagere belkosten in het buitenland.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |