abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163119133


Voorafgaande delen:

Topicreeks: BMW fantopic

Modellen:

1-serie:
• Oksel, E87 118d
• Scorpie, E87 118i
Impry, E87 130i
• Maart78, E81 118i

3-serie:
• dnzl, E30 316
• piekartz87, e36 323i
• Gkhn, E30 320i
• Jaapie1993, E30 320i
• Youp, E30 320i
• metallicattim, E30 318iA, E30 325i
rival, E30 325i
Twista101, E36 316i
Mavi86, E36 316i
• Fransbreda, E36 316i
justmattie, E36 316i
RPG, E36 316i
• jitzzzze, E36 318tds touring
• Teamlead, E36 318tds
Turquaz52, E36 318i, E36 323i
• Gokhan03, E36 323ti compact
• MrTorture, E36 325i
• pvdplanet, E36 325i Coupe
• YoshiBignose, E36 318i cabrio
Xtr3mE, E46 318ci
mitchelll0181 E46 318i
Maharbal, E46 325ci
SingleCoil E46 325ic
• Mikkie, E46 320d
• Peewee, E46 320d
• xaban06, E46 318d Touring
• Vuurmuis, E46 325ci
• LethalNinja E46 318i sedan
• Mr.Ping, E93 330 cabrio
• Boegschroef, E30 320i
• Leolinedance, F30 BMW 320d
• Moody, F30 320i
Driftkikkerrrrr e30 318i.
daNpy, 2006 E91 325i Touring
• Sie_Scheitern_Epos, E46 323Ci

5-serie:
Rizzeau, E28 525i
• mighty_myte, E34 520i
• disyn, E39 520i
• lezzer, E39 525i
eevebe, E39 528i
Rizkant, E39 528i
• M.O.D, E39 540i
• Boegschroef, F11 530d
• tong_poh, E60 535d
• Catch22-, E39 523iAT
• LoveAtFirstDrive, E34 540iA Touring '94
• Hyperdude, 2011 F11 523iA Touring

6-serie:
• HFdude, E64 (645i CI S)

7-serie:
• Chooselife, E32 735i
Tarado, E38 740iL
• Alicey & SingleCoil, E38 740iL

8-serie:
-

X:
• lezzer, E83 X3 2.0d
• Andyy, E84 X1 sDrive 20i

Z:
• minispilie, E36/7 Z3 1.9
• lommy, E36/7 Z3 2.8 cabrio
k_man, E85 Z4
oYo, E89 Z4 35i
• bluemoon23, E85 Z4 3.0si

M
• Okeuj, E92 M3

Motoren:
Catch22-, K75 RT
Hyperdude, F800GS


Onderdelen
Meer onderdelen

Handige links
Online TIS: http://bmw.workshop-manuals.com/
Online WDS: http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/

Staat je geliefde auto er niet bij? Vermeld het even en het wordt wellicht aangepast.




^O^

Und wir fahren wieder frölich weiter.
pi_163119884
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 12:59 schreef LethalNinja het volgende:
AAhhhh mooie beelden zeg _O_ dat moet ik ook nog eens doen :) Heb jij zo'n tocht wel eens gemaakt?
Ik ben vorig jaar Juni in Oostenrijk en de Dolomieten geweest, en in Juli/Augustus heb ik de Franse Alpen gehad, "Route des Grande Alpes" is daar een hele mooie route. http://www.losapos.com/nl/route_des_grandes_alpes

Van de week ben ik nog een paar dagen in Zwitserland geweest.
Copy-Paste van een ander forum:

Uiteindelijk ben ik Zondag al vertrokken, ik had Zondagavond een hotelletje in Mulhouse en op de weg daar naar toe heb ik de Route de Cretes nog gereden in de Vogezen.
Maandag ben ik via Bern, Thun en Interlaken over de Grimselpas, een stukje van de Furkapas en zo naar de Simplon pas gereden.
Via Simplon naar Lago Maggiore gereden in Italie, even een lasagne gehad daar en toen was het tijd om mijn hotel weer op te zoeken in Zwitserland.
Helaas was ivm werkzaamheden de Gotthardtunnel dicht vanaf 21:00, dus moest ik over de Gotthardpas, normaal is dat wel leuk, maar niet als het mistig en donker is...... :lol:
De dagen erna heb ik nog de Furka, Grimsel, Susten, Oberalp, Nufenen, Splugen en de Klaussenpas gereden.
Het weer was op zich redelijk, af en toe wat regen, en soms wat mistig bovenop een pas.

Maar ik was ook nog van plan om de Stelvio en de Umbrail te rijden in de Dolomieten, het weerbericht daar voorspelde een combinatie van regen en sneeuw, dus die heb ik maar even niet gedaan ;)
Over een paar weken heb ik een vakantie naar Italie in de planning, dan ga ik nog wel een keer door Zwitserland voor de herkansing.
Wat foto`s:
Splugenpas

Koeien liepen over de weg op de Klaussenpas



pi_163120412
Super om daar met een cabriootje te rijden!
Ik ben die van mij ook aan het klaarmaken om die kant op te gaan.
pi_163121921
Ik heb een aantal jaar terug de Stelvio gereden in het hoogseizoen. Erg mooie route, maar vond persoonlijk de route vanaf de top naar Davos veeeel mooier (ook door Top Gear als 1 van de mooiste routes benoemd). De Stelvio is gewoon een must om een keer te doen, maar het is er best wel druk en de bochten zijn echt heel scherp. Na 10x zo een hairpin heb ik dat persoonlijk wel gezien. Aangezien ik met m'n vriendin in een volgeladen auto zat (alle kampeerspullen er in), kon ik ook niet volluit door de bochten. En als je pech hebt kom je nog achter een camper of bus te zitten (had ik geen last van gelukkig) of een ongeduldige motorrijder achter je (en let op, want heb er 2 op hun muil zien gaan).

Maar de route daarna was echt prachtig. Glooiend en af en toe een scherpe bocht. Sorry voor de auto op de pics, want had toen nog een (zeer fijne) Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro :7





Franse Alpen zijn ook zeker een aanrader. Het gebied rondom de Route Napoleon bijvoorbeeld, heb ik ook nog een blog over geschreven. Wederom zonder een BMW 8-) Heb die route en in dat gebied ook heel vaak met m'n werkbus gereden, erg mooi.
pi_163122254
2 uitlaten voor 130pk :')
pindazakje
pi_163122423
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 21:27 schreef Hyaenidae het volgende:
2 uitlaten voor 130pk :')
Quattro's hebben altijd een duplex uitlaat systeem. Net als de Passat's met 4Motion dat hebben.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 21:42:33 #7
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_163122758
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 21:31 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Quattro's hebben altijd een duplex uitlaat systeem. Net als de Passat's met 4Motion dat hebben.
Don't feed the troll
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_163123569
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 21:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De Stelvio is gewoon een must om een keer te doen, maar het is er best wel druk en de bochten zijn echt heel scherp. Na 10x zo een hairpin heb ik dat persoonlijk wel gezien.
Die bochten op de Splugenpas waren ook aardig scherp (1e foto van mij).
Ik houd daar wel van.
Maar het ligt er ook aan met wat voor auto je doet, met een licht gemotoriseerd bakje moet je die hele scherpe bochten in de 1e versnelling nemen vaak, dat rijdt niet relaxt.
Een auto met wat meer koppel trekt er wel door in de 2e versnelling, en dan gelijk gas geven tot de volgende bocht :9~

Stelvio en Splugen zijn nog wel redelijk breed, vorig jaar ben ik ook op de Col du Chaussy geweest in de Franse Alpen, die col zat dat jaar ook in de Tour de France.
Dat is een smalle weg, hoge struiken, hagen en rotsen langs de zijkant, dat rijdt een stuk beroerder dan de Stelvio hoor.
Filmpje van Youtube afgeplukt.

Van die "balkonwegen" in Frankrijk die zowat uit een bergwand gehakt lijkt te zijn (is ook vaak zo ;) ) krijg je soms wel het zweet van op het voorhoofd bij een tegenligger net na of in een bocht.
Deze bijvoorbeeld http://www.dangerousroads(...)roads-in-france.html van de wegen in die link heb ik er wel een paar gereden.
pi_163125111
welk bedrijf kunnen jullie aanraden voor het balanceren en uitlijnen van de wielen? Een vriend van mij was laatst naar Kwikfit en koppelde naar mij terug dat ze de uitlijning niet goed hadden gedaan dus ik wilt toch wat anders proberen. Tips?

Regio Noord Holland, omgeving Hoofddorp/ Haarlem/ Heemstede

Reden dat ik er erachteraan ga is omdat 't stuur trilde bij 100-120 kilometer per uur :)

@foto's en verhalen, mooie foto's en verhalen _O_ keep 'm coming!.. Ik ken de Alpen vooral van de wintersport, ik moet echt eens zo'n tocht maken in de zomer of lente.. Ziet er echt awesome uit.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 23:01:51 #10
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_163125162
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 23:00 schreef LethalNinja het volgende:
welk bedrijf kunnen jullie aanraden voor het balanceren en uitlijnen van de wielen? Een vriend van mij was laatst naar Kwikfit en koppelde naar mij terug dat ze de uitlijning niet goed hadden gedaan dus ik wilt toch wat anders proberen. Tips?

Reden dat ik er erachteraan ga is omdat 't stuur trilde bij 100-120 kilometer per uur :)

@foto's en verhalen, mooie foto's en verhalen _O_ keep 'm coming!.. Ik ken de Alpen vooral van de wintersport, ik moet echt eens zo'n tocht maken in de zomer of lente.. Ziet er echt awesome uit.
welke regio?
pi_163125211
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 23:01 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

welke regio?
Noord Holland, omgeving Hoofddorp/ Haarlem/ Heemstede
  zaterdag 18 juni 2016 @ 23:06:53 #12
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_163125303
Trillen bij 100-120 is balanceren
Kan iedereen
pi_163129307
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 21:42 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Don't feed the troll
Just wanted that the poor bastard learned something ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 22:22 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Die bochten op de Splugenpas waren ook aardig scherp (1e foto van mij).
Ik houd daar wel van.
Maar het ligt er ook aan met wat voor auto je doet, met een licht gemotoriseerd bakje moet je die hele scherpe bochten in de 1e versnelling nemen vaak, dat rijdt niet relaxt.
Een auto met wat meer koppel trekt er wel door in de 2e versnelling, en dan gelijk gas geven tot de volgende bocht :9~

Stelvio en Splugen zijn nog wel redelijk breed, vorig jaar ben ik ook op de Col du Chaussy geweest in de Franse Alpen, die col zat dat jaar ook in de Tour de France.
Dat is een smalle weg, hoge struiken, hagen en rotsen langs de zijkant, dat rijdt een stuk beroerder dan de Stelvio hoor.
Filmpje van Youtube afgeplukt.

Van die "balkonwegen" in Frankrijk die zowat uit een bergwand gehakt lijkt te zijn (is ook vaak zo ;) ) krijg je soms wel het zweet van op het voorhoofd bij een tegenligger net na of in een bocht.
Deze bijvoorbeeld http://www.dangerousroads(...)roads-in-france.html van de wegen in die link heb ik er wel een paar gereden.
Splugen heb ik ook gereden, maar da's alweer 9 jaar terug. En weer niet in een BMW, maar in een zeldzame Subaru Legacy Stationwagon 2.0 Turbo 200pk uit 1993 (en nog gechiptuned, weet niet hoeveel pk hij had). Maar toen waren we supervroeg, dus was echt lekker rustig.



Maar ik vind het wel leuk om te rijden hoor, maar denk dat een sportievere auto het wel nog leuker zou maken inderdaad (net een lang weekend de nieuwe Mazda MX5 mee gehad, die was daar super voor geweest). Maar die glooiende wegen zijn ook heel lekker. Maar mijn vriendin is niet zo een held in de auto en dan doe je toch even wat voorzichtiger ;( De A4 was overigens getuned en had gelukkig wel pk en koppel zat (laag in de toeren al max. koppel van rond de 380Nm).

Zo die Col du Chaussy is erg smal inderdaad! Wel gaaf :) Toch ook maar een keertje doen. Met m'n bus ook wel meerdere keren dat soort smalle wegen gereden, dat maakt het net even spannender (7,4 meter lange Sprinter V6 automaat).

Wat ook nog erg mooi is: Noorwegen (zeg maar tussen Oslo, Bergen en Trondheim in). Daar heb je ook supermooie natuur, vrij rustig en toch ook best wel hoge bergen (niet zoals de Alpen).

Maar persoonlijk is dat wel het mooiste wat er is, dat soort tourtjes door de bergen met prachtige natuur en gewoon lekker cruisen. Dit jaar nog kijken waar we heen gaan. Misschien gaan we maar een keer vliegen, anders waarschijnlijk met de 540i naar het zuidelijkste puntje van Italië. Ben alleen nog maar tot Napels geweest (voor werk), dus wel leuk om eens op een nieuwe plek te komen. En LPG is in Italië gelukkig vrij goed te krijgen. Benzine is daar nu wel duur, m'n ouders zeiden dat ze voor 1,80 euro per liter moesten tanken (heb er zelfs met werk eens voor 1,80 euro per liter diesel moeten tanken). Maar LPG is daar als het goed is een beetje zoals in NL, dus dat is goed te doen dan.
pi_163130172
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 23:00 schreef LethalNinja het volgende:
@foto's en verhalen, mooie foto's en verhalen _O_ keep 'm coming!.. Ik ken de Alpen vooral van de wintersport, ik moet echt eens zo'n tocht maken in de zomer of lente.. Ziet er echt awesome uit.
De Sustenpas in Zwitserland was dit jaar pas op 10 Juni open, ik was er 3 dagen later dan rijd je echt nog tussen de sneeuwwallen door.
Maar dan is het nog wel knap koud daar, maar gewoon dak open van de cabrio 8-)

Een maandje later rijd je daar dan rond met de zon op je bol. *O*
pi_163130309
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 23:00 schreef LethalNinja het volgende:
welk bedrijf kunnen jullie aanraden voor het balanceren en uitlijnen van de wielen? Een vriend van mij was laatst naar Kwikfit en koppelde naar mij terug dat ze de uitlijning niet goed hadden gedaan dus ik wilt toch wat anders proberen. Tips?

Regio Noord Holland, omgeving Hoofddorp/ Haarlem/ Heemstede

Reden dat ik er erachteraan ga is omdat 't stuur trilde bij 100-120 kilometer per uur :)

@foto's en verhalen, mooie foto's en verhalen _O_ keep 'm coming!.. Ik ken de Alpen vooral van de wintersport, ik moet echt eens zo'n tocht maken in de zomer of lente.. Ziet er echt awesome uit.
Weet niet of je er veel voor over hebt, maar iets 'nieuws' is Roadforce balanceren. Google er maar naar. Dan wordt eerst gekeken waar bij de band los en het wiel los het zwaarste punt is en deze worden tegenover elkaar gezet, zodat er maar weinig lood nodig is. Als het goed is moet dit dus ook zoveel mogelijk trillingen tegen gaan. Maar dit is t*eringduur.. Ik laat het doen omdat ik een flinke korting krijg als ik er een verhaaltje over schrijf, maar geloof dat het normaal al gauw 250 euro kost.. Ja, voor alleen balanceren :D Overigens kost goed balanceren ook al gauw meer dan bij de Kwik-Fit, maar lang geen 250 euro natuurlijk.

En zeker in de zomer een keer gaan! Echt de moeite waard hoor :7
pi_163131528
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 01:19 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
En LPG is in Italië gelukkig vrij goed te krijgen. Benzine is daar nu wel duur, m'n ouders zeiden dat ze voor 1,80 euro per liter moesten tanken (heb er zelfs met werk eens voor 1,80 euro per liter diesel moeten tanken). Maar LPG is daar als het goed is een beetje zoals in NL, dus dat is goed te doen dan.
Hou wel rekening met openingstijden. Ik heb er vaker 's avonds rondgereden en dan is er geen pomp meer open. Behalve langs de snelweg, maar die vragen de hoofdprijs. Op een gegeven moment niks meer open, eerste LPG-pomp langs de snelweg in 100km...dat kostte me ongeveer 75ct/liter voor LPG. Duurste die ik ooit heb gekocht :P
Schip ahoy!
pi_163135643
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Hou wel rekening met openingstijden. Ik heb er vaker 's avonds rondgereden en dan is er geen pomp meer open. Behalve langs de snelweg, maar die vragen de hoofdprijs. Op een gegeven moment niks meer open, eerste LPG-pomp langs de snelweg in 100km...dat kostte me ongeveer 75ct/liter voor LPG. Duurste die ik ooit heb gekocht :P
Ja daar moet ik wel opletten, maar dat is overal zo. En liever een keer wat meer voor LPG betalen langs de snelweg dan voor 1,80 euro per liter op benzine rijden ;)
Maar ik zal sowieso langs de snelweg tanken, want met de kleine tank moet ik om de 300/400km tanken als ik rustig rijd. Als ik dan elke keer binnendoor ga rijden voor de tank kom ik nooit in Zuid Italië aan (2400km) :P Met de Audi deed ik dat wel, maar die reed 800/1000km op 1 tank, dan is het niet zo erg.
pi_163135765
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 02:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Weet niet of je er veel voor over hebt, maar iets 'nieuws' is Roadforce balanceren. Google er maar naar. Dan wordt eerst gekeken waar bij de band los en het wiel los het zwaarste punt is en deze worden tegenover elkaar gezet, zodat er maar weinig lood nodig is. Als het goed is moet dit dus ook zoveel mogelijk trillingen tegen gaan. Maar dit is t*eringduur.. Ik laat het doen omdat ik een flinke korting krijg als ik er een verhaaltje over schrijf, maar geloof dat het normaal al gauw 250 euro kost.. Ja, voor alleen balanceren :D Overigens kost goed balanceren ook al gauw meer dan bij de Kwik-Fit, maar lang geen 250 euro natuurlijk.

En zeker in de zomer een keer gaan! Echt de moeite waard hoor :7
Voorlopig heb ik dat er niet voor over. Ik heb in een paar weken tijd al ongeveer 1000 uitgegeven voor optische en motorische werkzaamheden :o.. Ik wil het nu echt even voorzichtig aan doen (voor zover mogelijk) met het uitgeven.

Ik heb net een goede rit gehad, ongeveer 240 kilometer en daar viel het op dat hij tot 100 kilometer per uur trillingsvrij was, ook geen trillingen wanneer ik rem of accelereer. Gaat allemaal smooth máár, tussen de 105 en 120 k/m per uur voel ik 'm trillen. Je ziet 't ook en dat vind ik dan weer niet fijn. Ik wil versnelde slijtage van de wielen wel tegen gaan.

Achja wellicht is 't aanstelleritus hoor ik weet 't niet. Heb in elk geval een heerlijk stuk gereden, eerste 3 kwartier een lekker zonnetje en op de A28 is het op veel stukken lekker doorrijden. Niet veel op en afritten en geen trajectcontroles of dat soort ongein. Climate control en mijn eigen USB muziek maken het natuurlijk helemaal af _O_
pi_163138210
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2016 13:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja daar moet ik wel opletten, maar dat is overal zo. En liever een keer wat meer voor LPG betalen langs de snelweg dan voor 1,80 euro per liter op benzine rijden ;)
Maar ik zal sowieso langs de snelweg tanken, want met de kleine tank moet ik om de 300/400km tanken als ik rustig rijd. Als ik dan elke keer binnendoor ga rijden voor de tank kom ik nooit in Zuid Italië aan (2400km) :P Met de Audi deed ik dat wel, maar die reed 800/1000km op 1 tank, dan is het niet zo erg.
True. Ik deed het op vakantieritten ook hoor, gewoon langs de snelweg, of een pomp een km van de snelweg. Van tevoren wel een lijstje gemaakt van mogelijke pompen (opgezocht via wat Duitse sites) om te voorkomen dat ik 's nachts een paar keer mis zou grijpen en 1:6 op benzine moest doen :P Nadeel van buitenland is dat als je eenmaal ter plekke bent, je wel naar de lokale stations wil, maar die zijn dan natuurlijk nog steeds niet altijd open. Of ze hebben middagpauze, ook zoiets irritants :D. Omdat LPG toezicht moet hebben, kun je dan meteen niks, terwijl je diesel via de betaalpaal zo volketst en weer doorrijdt.

Ik vind het ook wel een beetje een sport hoor, om die snelwegprijs niet te betalen. Al regelmatig gehad dat ik de afrit nam en na 200m al een tankstation lag dat per liter 10-20ct goedkoper was dan langs de snelweg. Dat is die 500m omrijden wel waard :D. En meestal geen rij, in tegenstelling tot regelmatig aan de snelweg.
Schip ahoy!
pi_163140922
quote:
17s.gif Op zondag 19 juni 2016 13:18 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Voorlopig heb ik dat er niet voor over. Ik heb in een paar weken tijd al ongeveer 1000 uitgegeven voor optische en motorische werkzaamheden :o.. Ik wil het nu echt even voorzichtig aan doen (voor zover mogelijk) met het uitgeven.

Ik heb net een goede rit gehad, ongeveer 240 kilometer en daar viel het op dat hij tot 100 kilometer per uur trillingsvrij was, ook geen trillingen wanneer ik rem of accelereer. Gaat allemaal smooth máár, tussen de 105 en 120 k/m per uur voel ik 'm trillen. Je ziet 't ook en dat vind ik dan weer niet fijn. Ik wil versnelde slijtage van de wielen wel tegen gaan.

Achja wellicht is 't aanstelleritus hoor ik weet 't niet. Heb in elk geval een heerlijk stuk gereden, eerste 3 kwartier een lekker zonnetje en op de A28 is het op veel stukken lekker doorrijden. Niet veel op en afritten en geen trajectcontroles of dat soort ongein. Climate control en mijn eigen USB muziek maken het natuurlijk helemaal af _O_
Haha ik ken het ja, zit ook alweer veel te veel geld in de 540.. Maar juist bij auto's met gevoelige, strakke/sportieve onderstellen schijnt het goed te zijn (zoals BMW's). Maar het is heel veel geld ja, ik zou het ook eerst normaal proberen, maar wel bij een goede garage waar ze gewoon weten wat ze doen.

quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:00 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

True. Ik deed het op vakantieritten ook hoor, gewoon langs de snelweg, of een pomp een km van de snelweg. Van tevoren wel een lijstje gemaakt van mogelijke pompen (opgezocht via wat Duitse sites) om te voorkomen dat ik 's nachts een paar keer mis zou grijpen en 1:6 op benzine moest doen :P Nadeel van buitenland is dat als je eenmaal ter plekke bent, je wel naar de lokale stations wil, maar die zijn dan natuurlijk nog steeds niet altijd open. Of ze hebben middagpauze, ook zoiets irritants :D. Omdat LPG toezicht moet hebben, kun je dan meteen niks, terwijl je diesel via de betaalpaal zo volketst en weer doorrijdt.

Ik vind het ook wel een beetje een sport hoor, om die snelwegprijs niet te betalen. Al regelmatig gehad dat ik de afrit nam en na 200m al een tankstation lag dat per liter 10-20ct goedkoper was dan langs de snelweg. Dat is die 500m omrijden wel waard :D. En meestal geen rij, in tegenstelling tot regelmatig aan de snelweg.
Ja vind ik ook wel leuk hoor! Maar met diesel vond ik het toch wel tegenvallen toen ik dat nog met m'n Audi deed. Was niet heel veel goedkoper. 1x ben ik met de Audi vanuit A'dam zonder te tanken naar Schönau am Königssee (aanrader, wel toeristisch maar mooie plek om even pauze te houden). Dus had toen wel echt goedkoop gereden. Maar met LPG moet ik gewoon goed opletten of ik het überhaupt kan tanken, want moet gewoon vaak stoppen nu. Wel echt een groot nadeel en heb al zitten twijfelen of ik niet gewoon een 100 liter tank in de achterbak moet pleuren (dan heb ik 130 liter netto, actieradius van ruim 800km). Maar ik vind het zo zonde om de ruimte in de achterbak op te offeren. Als ik het in de breedte doe heb ik niks meer aan mijn neerklapbare achterbank. Als ik het in de lengte doe ziet het er zo raar uit en in beide gevallen kan ik het vak achter de achterbank niet meer gebruiken (daar zit de krik, trekhaak, etc.).
pi_163141967
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 16:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Haha ik ken het ja, zit ook alweer veel te veel geld in de 540.. Maar juist bij auto's met gevoelige, strakke/sportieve onderstellen schijnt het goed te zijn (zoals BMW's). Maar het is heel veel geld ja, ik zou het ook eerst normaal proberen, maar wel bij een goede garage waar ze gewoon weten wat ze doen.

[..]

Ja vind ik ook wel leuk hoor! Maar met diesel vond ik het toch wel tegenvallen toen ik dat nog met m'n Audi deed. Was niet heel veel goedkoper. 1x ben ik met de Audi vanuit A'dam zonder te tanken naar Schönau am Königssee (aanrader, wel toeristisch maar mooie plek om even pauze te houden). Dus had toen wel echt goedkoop gereden. Maar met LPG moet ik gewoon goed opletten of ik het überhaupt kan tanken, want moet gewoon vaak stoppen nu. Wel echt een groot nadeel en heb al zitten twijfelen of ik niet gewoon een 100 liter tank in de achterbak moet pleuren (dan heb ik 130 liter netto, actieradius van ruim 800km). Maar ik vind het zo zonde om de ruimte in de achterbak op te offeren. Als ik het in de breedte doe heb ik niks meer aan mijn neerklapbare achterbank. Als ik het in de lengte doe ziet het er zo raar uit en in beide gevallen kan ik het vak achter de achterbank niet meer gebruiken (daar zit de krik, trekhaak, etc.).
Wat bedoel je met "het schijnt goed te zijn"? Bedoel je daarmee dat 't wat kan trillen? Als ik ga karten trilt 't stuur ook enorm (goede vergelijking of sla ik de plank volledig mis?)...
pi_163142064
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 17:35 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "het schijnt goed te zijn"? Bedoel je daarmee dat 't wat kan trillen? Als ik ga karten trilt 't stuur ook enorm (goede vergelijking of sla ik de plank volledig mis?)...
Nee ik bedoel dat Roadforce balanceren goed schijnt te zijn voor auto's met strakke/sportieve onderstellen. Om dus zoveel mogelijk trillingen weg te halen. Bij oudere auto's is het lastig om echt ALLE trillingen er uit te halen (er is altijd wel iets wat wat uitgelubberd ofzo is). Mijn auto trilt ook (1994), maar dat komt denk ik door de bovenste draagarmen. Dus zal daar ook maar eens een afspraak voor maken..
pi_163142232
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 17:41 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Nee ik bedoel dat Roadforce balanceren goed schijnt te zijn voor auto's met strakke/sportieve onderstellen. Om dus zoveel mogelijk trillingen weg te halen. Bij oudere auto's is het lastig om echt ALLE trillingen er uit te halen (er is altijd wel iets wat wat uitgelubberd ofzo is). Mijn auto trilt ook (1994), maar dat komt denk ik door de bovenste draagarmen. Dus zal daar ook maar eens een afspraak voor maken..
Wanneer trilt jouw auto? Mijn auto trilde eerst af en toe bij het remmen. Toen zijn 2 draagarmen vervangen en toen was dat weggenomen.
pi_163142276
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 17:51 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Wanneer trilt jouw auto? Mijn auto trilde eerst af en toe bij het remmen. Toen zijn 2 draagarmen vervangen en toen was dat weggenomen.
Ook bij het remmen inderdaad. Er zitten rondom nieuwe remschijven en -blokken (althans, inmiddels zo een 13.000km oud). Het kan soms echt heel erg trillen, vooral als je wat harder moet remmen op wat hogere snelheden en dat doet heel veel afbreuk aan de kwaliteitsgevoel :'( Maar heb gelezen dat bij een E34 dit vaak de rubbers van de bovenste draagarmen zijn.
pi_163142535
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 17:53 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ook bij het remmen inderdaad. Er zitten rondom nieuwe remschijven en -blokken (althans, inmiddels zo een 13.000km oud). Het kan soms echt heel erg trillen, vooral als je wat harder moet remmen op wat hogere snelheden en dat doet heel veel afbreuk aan de kwaliteitsgevoel :'( Maar heb gelezen dat bij een E34 dit vaak de rubbers van de bovenste draagarmen zijn.
Dat bij het remmen was bij mij opgelost toen er twee draagarmen waren vervangen.. Ik heb dus het probleem dat bij bepaalde snelheden trillingen in het stuur ontstaan.
pi_163142778
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 16:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ja vind ik ook wel leuk hoor! Maar met diesel vond ik het toch wel tegenvallen toen ik dat nog met m'n Audi deed. Was niet heel veel goedkoper. 1x ben ik met de Audi vanuit A'dam zonder te tanken naar Schönau am Königssee (aanrader, wel toeristisch maar mooie plek om even pauze te houden). Dus had toen wel echt goedkoop gereden. Maar met LPG moet ik gewoon goed opletten of ik het überhaupt kan tanken, want moet gewoon vaak stoppen nu. Wel echt een groot nadeel en heb al zitten twijfelen of ik niet gewoon een 100 liter tank in de achterbak moet pleuren (dan heb ik 130 liter netto, actieradius van ruim 800km). Maar ik vind het zo zonde om de ruimte in de achterbak op te offeren. Als ik het in de breedte doe heb ik niks meer aan mijn neerklapbare achterbank. Als ik het in de lengte doe ziet het er zo raar uit en in beide gevallen kan ik het vak achter de achterbank niet meer gebruiken (daar zit de krik, trekhaak, etc.).
Op de één of andere manier rij ik nooit goedkoop als ik verre ritten heb. Ik zit ofwel helemaal volgeladen (wintersport), of ik ben met hooguit twee man en ga redelijk plankgas. Hoe dan ook, het is altijd prijzig :P

Je overweging snap ik absoluut. Ik zou het ook niet doen; vind zo'n cilinder echt een afknapper als je bedenkt dat je tegenwoordig alternatieven hebt. Als je het al zou doen, sowieso in de lengterichting en in combinatie met je ringtank, zodat je nog steeds lange spullen kwijt kan en tenminste ook écht winst boekt in je actieradius. Maar ik zou leren leven met de beperkte actieradius. Maar het betekent wel van tevoren wat uitzoeken. Ik had per verbruik uitgerekend waar ik ongeveer uit zou komen qua bereik, en daar pompstations bij gezocht die betaalbaar waren. Lijstje met twee post-its in de auto, maar het werkte prima.
Schip ahoy!
pi_163143929
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 18:10 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Dat bij het remmen was bij mij opgelost toen er twee draagarmen waren vervangen.. Ik heb dus het probleem dat bij bepaalde snelheden trillingen in het stuur ontstaan.
Ja dat heb ik ook nog een beetje, maar dat komt bij mij denk ik ook door de draagarmen. Ik heb wel 2ehands winterwielen er nog onder, wacht nog steeds op m'n nieuwe zomerwielen. De korting van het balanceren betekende ook dat hij het rustigaan doet ;)

quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 18:23 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Op de één of andere manier rij ik nooit goedkoop als ik verre ritten heb. Ik zit ofwel helemaal volgeladen (wintersport), of ik ben met hooguit twee man en ga redelijk plankgas. Hoe dan ook, het is altijd prijzig :P

Je overweging snap ik absoluut. Ik zou het ook niet doen; vind zo'n cilinder echt een afknapper als je bedenkt dat je tegenwoordig alternatieven hebt. Als je het al zou doen, sowieso in de lengterichting en in combinatie met je ringtank, zodat je nog steeds lange spullen kwijt kan en tenminste ook écht winst boekt in je actieradius. Maar ik zou leren leven met de beperkte actieradius. Maar het betekent wel van tevoren wat uitzoeken. Ik had per verbruik uitgerekend waar ik ongeveer uit zou komen qua bereik, en daar pompstations bij gezocht die betaalbaar waren. Lijstje met twee post-its in de auto, maar het werkte prima.
Oh dat is bij mij juist andersom. Vaak ga ik met wat haast naar het werk haha ;) Maar eenmaal op bestemming (blijf nooit op 1 plek dus maak altijd een trektocht binnendoor) dan gaat het wel wat achteruit. Maar had met de Audi toen 1 op 17 gereden, ruim. Terwijl ik hier altijd 1 op 15 ofzo haalde.

Ja zo een cilinder staat echt lelijk, plus het kost nog 500 euro excl. montage om een dikke tank te kopen. De actieradius is hier niet zo een probleem. Door de vlotte rijstijl tank ik meestal gewoon om de 200km en gelukkig zit er 1 vlak bij m'n huis. Ik heb een LPG app ervoor, alleen die moet elke keer opnieuw de kaart downloaden wat weer erg onhandig is. Dat kost dus data elke keer. Maar het is daardoor wel te plannen inderdaad.
pi_163144849
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 19:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja dat heb ik ook nog een beetje, maar dat komt bij mij denk ik ook door de draagarmen. Ik heb wel 2ehands winterwielen er nog onder, wacht nog steeds op m'n nieuwe zomerwielen. De korting van het balanceren betekende ook dat hij het rustigaan doet ;)

[..]

Oh dat is bij mij juist andersom. Vaak ga ik met wat haast naar het werk haha ;) Maar eenmaal op bestemming (blijf nooit op 1 plek dus maak altijd een trektocht binnendoor) dan gaat het wel wat achteruit. Maar had met de Audi toen 1 op 17 gereden, ruim. Terwijl ik hier altijd 1 op 15 ofzo haalde.

Ja zo een cilinder staat echt lelijk, plus het kost nog 500 euro excl. montage om een dikke tank te kopen. De actieradius is hier niet zo een probleem. Door de vlotte rijstijl tank ik meestal gewoon om de 200km en gelukkig zit er 1 vlak bij m'n huis. Ik heb een LPG app ervoor, alleen die moet elke keer opnieuw de kaart downloaden wat weer erg onhandig is. Dat kost dus data elke keer. Maar het is daardoor wel te plannen inderdaad.
En werkt die LPG app ook? Ik weet dat ik die Mylpg.eu-app eens geprobeerd heb. De helft van wat als LPG aangegeven stond, bleek CNG te zijn... }:|.
Schip ahoy!
pi_163150458
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 20:00 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

En werkt die LPG app ook? Ik weet dat ik die Mylpg.eu-app eens geprobeerd heb. De helft van wat als LPG aangegeven stond, bleek CNG te zijn... }:|.
Da's die app :D Heb 1x gehad in Oostenrijk dat ze geen LPG hadden terwijl de app dat wel zei, dat was wel jammer. Verder nog niet vaak gebruikt (in Duitsland kun je nog aardig goed LPG vinden en NL al helemaal). Ben 2x naar Oostenrijk geweest, verder nog nergens met dit brikje.
pi_163150850
Volgens mij liep ik er vooral in Frankrijk en Zwitserland mee te kloten, daar is het ook slechter verkrijgbaar. Maar wat dat betreft is teruggaan naar diesel zo verkeerd nog niet :P
Schip ahoy!
pi_163151132
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 23:01 schreef Piet__Piraat het volgende:
Volgens mij liep ik er vooral in Frankrijk en Zwitserland mee te kloten, daar is het ook slechter verkrijgbaar. Maar wat dat betreft is teruggaan naar diesel zo verkeerd nog niet :P
Klopt, Frankrijk is langs de snelweg nog wel aardig te doen (alleen wel wat duurder, rond de 80ct) en Zwitserland is lastig inderdaad.

Haha ja zou wel terug naar diesel kunnen, ook erg fijn. Maar de 540i is nog steeds super! Maar eerlijk is eerlijk, de A4 die ik eerder postte is wel 1 van mijn fijnste exjes. Alleen 't had wat minder karakter dan de E34. Verder super, zuinig, vrij vlot, quattro was echt super met de wintersport en vind het nog steeds één van de mooiste A4's. Maar het is geen V8 :7 S4 B6 Avant zou ik nog wel een keer willen, met handbak. Maar ja, op benzine is dat in NL gewoon niet te betalen voor mij helaas.
pi_163151455
Zo'n S4 moet je ook op gas zetten. Kan het blok prima aan. Alleen zie maar eens een goede te vinden. En dan nog een verzekering of stalling, want hij is zo weg.

Een 540i heeft inderdaad wel veel meer karakter dan een willekeurige diesel. Maar zo heeft elke auto wel iets. Het idee dat je op één tankbeurt weer 900km vooruit kan is ook best fijn :)
Schip ahoy!
pi_163152103
Ja dat zou ik zeker doen bij de S4, maar dan ben je toch alweer 2500 euro verder. En inderdaad een goede originele vinden, maar in het buitenland moet dat wel lukken. Maar dan zit ik nog steeds met de actieradius :P

En dat is ook zo! Toen ik de A4 verkocht zei ik meteen dat er ooit wel weer zo 1 komt, gewoon omdat het zo een lekkere allrounder was. Jammer dat de 2.5 TDI niet zo betrouwbaar was en ook niet zo zuinig. De B7 vind ik zelf weer een stuk lelijker dan de B6, dus was ook uitgesloten. E46 330xd lijkt me ook nog steeds leuk. Liefst facelift Touring met 204pk en handbak *O* Maar heb ook weer begrepen dat het xdrive systeem van toen niet zo denderend is. Quattro vond ik echt goed werken (standaard geloof ik 60% naar de achterwielen, reed echt heel goed).
pi_163155120
Mja, ik zie het nut van xDrive in NL niet zo. Zou daarom altijd gewoon voor RWD gaan, omdat xDrive ook nog eens extra onderhoud en zorg nodig heeft. En inderdaad, in de loop der jaren is het wel wel verbeterd.

A4 B6 heb ik ook héél lang op het lijstje gehad. Maar precies wat je zegt: 2.5TDI niet betrouwbaar genoeg (en in verhouding erg onzuinig). Ook nog wel een 3.0 V6Q proefgereden, maar vond 'm te stuiterig op korte oneffenheden. En ook daar moest gas in, waarbij ik twijfelde hoe lang het blok goed zou blijven lopen op gas. Daarom helaas inmiddels niet meer echt in het vizier. Zonde, want blijft een prachtige bak.
Schip ahoy!
  maandag 20 juni 2016 @ 13:30:00 #35
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_163161406
Morgen weer een 130i bezichtigen, ditmaal rechtstreeks in Duitsland :D
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_163162339
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 06:51 schreef Piet__Piraat het volgende:
Mja, ik zie het nut van xDrive in NL niet zo. Zou daarom altijd gewoon voor RWD gaan, omdat xDrive ook nog eens extra onderhoud en zorg nodig heeft. En inderdaad, in de loop der jaren is het wel wel verbeterd.

A4 B6 heb ik ook héél lang op het lijstje gehad. Maar precies wat je zegt: 2.5TDI niet betrouwbaar genoeg (en in verhouding erg onzuinig). Ook nog wel een 3.0 V6Q proefgereden, maar vond 'm te stuiterig op korte oneffenheden. En ook daar moest gas in, waarbij ik twijfelde hoe lang het blok goed zou blijven lopen op gas. Daarom helaas inmiddels niet meer echt in het vizier. Zonde, want blijft een prachtige bak.
Het is ook zeker niet nodig, maar wel leuk ALS er sneeuw ligt ;) En ik ga bijna elk jaar wel op wintersport en dan is het gewoon leuk (nog steeds niet nodig overigens). Met de A4 een paar jaar terug sneeuwde het heel veel in CH en de locals moesten allemaal kettingen omleggen en keken niet zo vrolijk naar mij dat ik al 4WD driftend en lachend de berg op reed :W

Zou alleen voor de A4 gaan als het de 1.9 TDIQ is en anders de S4. Want verder vind ik het net even te saai en zou dan liever kiezen voor een E46 330(x)i.
  maandag 20 juni 2016 @ 14:11:23 #37
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_163162394
De F30 gaat er binnenkort uit. Bericht gehad van de dealer dat m'n nieuwe X3 binnen is... *O*
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_163162544
quote:
14s.gif Op maandag 20 juni 2016 14:11 schreef Mr_Moon het volgende:
De F30 gaat er binnenkort uit. Bericht gehad van de dealer dat m'n nieuwe X3 binnen is... *O*
Mooi hoor! Veel plezier!
pi_163163127
Doordat we hier wat road trips hebben besproken heb ik even een topic aangemaakt, om hier niet te veel meer offtopic te gaan. Dus deel de trips hier :)
pi_163164213
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 14:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Doordat we hier wat road trips hebben besproken heb ik even een topic aangemaakt, om hier niet te veel meer offtopic te gaan. Dus deel de trips hier :)
Leuk!
Ik ben bezig met een route voor Zwitserland/Italië, hoe doe jij dat met hotels? Boek je alles van te voren of kijk je daar aan het einde van de middag voor een prima accommodatie?

Een paar jaar geleden ben ik naar Gorges du verdon gereden en had alles van te voren gepland, maar soms kwam ik half de middag aan bij het hotel en had nog liever wat verder willen rijden.
pi_163164880
Net naar een bandenspecialist in Haarlem geweest. Dit voor trillingen vanaf 100 kilometer per uur en ik het idee had dat hij iets meer naar rechts trok dan mocht.. Wellicht zat het tussen mijn oren? Ik merk wel dat deze auto toch wel voor veel spanning zorgt. Misschien had ik dit niet moeten lezen: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4158778 :') ...

De auto is gebalanceerd en uitgelijnd, de garage medewerker die ging balanceren zei dat de onbalans verwaarloosbaar was. Daarna ging een andere medewerker een stuk rijden en die gaf aan dat daar ook niks aan de hand was. Maarja nu dus gebalanceerd en uitgelijnd.

Tijdens de werkzaamheden sprak ik nog met een andere klant. Hij gaf aan dat hij ook een E46 heeft maar dan uit 1998 en dat er goede draagarmen onder mijn E46 zitten (we spraken toen de wielen net eraf waren) en dat het goed van mij was dat ik hem nu even liet balanceren en uitlijnen).

Wat wel fijn was was dat ik nu ook eens goed naar het profiel van de banden kon kijken en dat zag er mooi uit. Volgens de medewerker kon ik daar nog lang plezier van hebben.. Dus das een leuke meevaller..

Tja dan rest de weg naar huis ik had het idee dat hij nu niet trilde bij 100+ kilometer per uur. Volgens de bandenspecialist moet ik nu nog eens langs komen om alles te laten controleren maar ik heb al aangegeven dat dat ivm werk lastig word :(..

/einde dagboek van iemand die gek is op z'n BMW maar ook (meer zorgen?) maakt dan nodig :P
pi_163165074
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:30 schreef -Richard- het volgende:
Morgen weer een 130i bezichtigen, ditmaal rechtstreeks in Duitsland :D
Hoeveel heb je al bekeken? Wat is het voor één? Woon je een beetje in de buurt van Duitsland? Anders is het wel prijzig voor een auto checken ;)
pi_163165378
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 15:12 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Leuk!
Ik ben bezig met een route voor Zwitserland/Italië, hoe doe jij dat met hotels? Boek je alles van te voren of kijk je daar aan het einde van de middag voor een prima accommodatie?

Een paar jaar geleden ben ik naar Gorges du verdon gereden en had alles van te voren gepland, maar soms kwam ik half de middag aan bij het hotel en had nog liever wat verder willen rijden.
Top! Plaatsen die hap als je klaar bent :)

Verschillend. Vorige keer had ik het allereerste hotel thuis geboekt (bij Grenoble) en daar in 1x heen gereden. Soms boekte we de avond van te voren en anders gewoon op de dag zelf. Maar eigenlijk nooit thuis al. Vind het ook wel wat hebben om zonder planning te gaan. Mocht het dan ergens slecht weer zijn, gaan we gewoon de andere kant op. Ik gebruik dan de bekende apps (AirBNB, Booking.com, Trivago, etc.).
  maandag 20 juni 2016 @ 18:16:33 #44
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_163168359
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 15:12 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Leuk!
Ik ben bezig met een route voor Zwitserland/Italië, hoe doe jij dat met hotels? Boek je alles van te voren of kijk je daar aan het einde van de middag voor een prima accommodatie?

Een paar jaar geleden ben ik naar Gorges du verdon gereden en had alles van te voren gepland, maar soms kwam ik half de middag aan bij het hotel en had nog liever wat verder willen rijden.
Ik reserveer vaak de drukke, qua toeristisch en weekend/feestdagen, locaties vantevoren.
Dan wel iets dat je tot 24 uur, of beter, vooraf gratis kan cancellen. En route meestal 's avonds iets regelen voor volgende dag. Thuis al vast wat hotels met redelijke reviews/sterren op nuttige locaties in zo'n lijstje favorieten dumpen. Vooral in de Alpen moet je wat flexibel kunnen zijn qua aanpassen aan regen/sneeuw.

Ben momenteel bezig voor deze zomer: Lofoten. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_163168574
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:16 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik reserveer vaak de drukke, qua toeristisch en weekend/feestdagen, locaties vantevoren.
Dan wel iets dat je tot 24 uur, of beter, vooraf gratis kan cancellen. En route meestal 's avonds iets regelen voor volgende dag. Thuis al vast wat hotels met redelijke reviews/sterren op nuttige locaties in zo'n lijstje favorieten dumpen. Vooral in de Alpen moet je wat flexibel kunnen zijn qua aanpassen aan regen/sneeuw.

Ben momenteel bezig voor deze zomer: Lofoten. :)
Dat kan zeker handig zijn. Zelf geen problemen gehad in augustus aan de Franse zuidkust, ook gewoon de avond van te voren geboekt. Voordeel van Booking.com is dat het meteen bevestigd is, erg handige app wat dat betreft. Meest lastige is het beoordelen of het wat is. Maar de ene keer zit het mee en de andere keer valt het weer wat tegen.

Lofoten :9~

Zit ook nog te twijfelen of er niet die kant op moeten, maar is toch weer een stuk duurder en vind vooral het eerste deel tot Oslo vrij saai (tig keer gereden ook) en wat meer kans op regen (al heb ik ook echt goed weer gehad in Scandinavië). Hotelletjes hoeven ook niet zo duur te zijn en eigenlijk altijd incl. ontbijt. Toevallig ervaring met LPG daar? Lijkt wel aardig te krijgen zijn daar (in Zweden lastiger als ik in de app kijk).
  maandag 20 juni 2016 @ 18:53:22 #46
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_163169182
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

...

Lofoten :9~

Zit ook nog te twijfelen of er niet die kant op moeten, maar is toch weer een stuk duurder en vind vooral het eerste deel tot Oslo vrij saai (tig keer gereden ook) en wat meer kans op regen (al heb ik ook echt goed weer gehad in Scandinavië). Hotelletjes hoeven ook niet zo duur te zijn en eigenlijk altijd incl. ontbijt. Toevallig ervaring met LPG daar? Lijkt wel aardig te krijgen zijn daar (in Zweden lastiger als ik in de app kijk).
Geen ervaring met LPG. :)

Gaan via 'de brug'. Overnachten ergens bij Helsingborg, daarna omhoog in Zweden richting Östersund en dan ergens de grens over. Helsingborg-Lofoten/Narvik is ongeveer 2000 km. 80 km. wegen: thank God for Cruise Control. :P
Heb alleen het eerste hotel en huis op de Lofoten geregeld. Daartussen regel ik onderweg wel. Kan je altijd nog naar de Noordkaap of naar de Fjorden, afh. van het weer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 20-06-2016 19:44:43 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_163169357
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 20:19 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik ben vorig jaar Juni in Oostenrijk en de Dolomieten geweest, en in Juli/Augustus heb ik de Franse Alpen gehad, "Route des Grande Alpes" is daar een hele mooie route. http://www.losapos.com/nl/route_des_grandes_alpes

Ik denk (weet bijna wel zeker) dat ik deze route deze zomer ga rijden. Het hoeft van mij niet zo extreem met veel haarspeldbochten. Ik ben een rustige rijder en wil altijd bij de kust uitkomen om daar zo'n route langs de zee te nemen.

De cabrio is bijna klaar, voor de zekerheid nog een reserve band en krik kopen en de remvloeistof vervangen.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:03:57 #48
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_163169477
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:59 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Ik denk (weet bijna wel zeker) dat ik deze route deze zomer ga rijden. Het hoeft van mij niet zo extreem met veel haarspeldbochten. Ik ben een rustige rijder en wil altijd bij de kust uitkomen om daar zo'n route langs de zee te nemen.

De cabrio is bijna klaar, voor de zekerheid nog een reserve band en krik kopen en de remvloeistof vervangen.
Kan je terug via de Route Napoléon. Ook leuk. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_163170066
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:03 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Kan je terug via de Route Napoléon. Ook leuk. :)
[ afbeelding ]
Ik heb die jaren geleden gereden, was erg mooi. Ik ben nu ook het kijken of van Menton langs de kust van Italië te rijden en zo weer naar boven.
pi_163170419
Kustwegen zijn vaak stervendruk, dwars door toeristendorpen en stadjes, vol met kruispunten en stoplichten.

2 jaar geleden ben ik via de kustweg van Genua naar Nice gereden, drama vond ik zelf.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:47:08 #51
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_163170610
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:39 schreef bluemoon23 het volgende:
Kustwegen zijn vaak stervendruk, dwars door toeristendorpen en stadjes, vol met kruispunten en stoplichten.

2 jaar geleden ben ik via de kustweg van Genua naar Nice gereden, drama vond ik zelf.
Amalfikustweg, onder Napels, is ook stervensdruk. Alle verkeer, incl. Ape's :D ,mot over die ene weg.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_163171356
Daar wilde ik van het jaar eigenlijk nog wel een keer overheen :D
Maar dat is wat anders dan van Menton de hele Italiaanse kust af te rijden ;)

Is die Amalfi kustweg trouwens zo mooi als gezegd wordt ? foto`s die jezelf gemaakt heb daar ?
  maandag 20 juni 2016 @ 20:20:11 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_163171646
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:11 schreef bluemoon23 het volgende:
Daar wilde ik van het jaar eigenlijk nog wel een keer overheen :D
Maar dat is wat anders dan van Menton de hele Italiaanse kust af te rijden ;)

Is die Amalfi kustweg trouwens zo mooi als gezegd wordt ? foto`s van jezelf daar ?
Het is wel mooi, maar ik vlieg naar Napels en dan achterin een zwarte Benz Mafiataxi naar het hotel. Op drukke tijden, vrijdagmiddag/zaterdagochtend als de locals vabnuit Napels naar hun huisje tuffen, sta je zo een uur in de file. Staat NU op Google Maps ook vast voor Sorrento :')

Foto van mezelf is een beetje veel gevraagd. Foto hotelletje heb ik wel. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_163171705
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:20 schreef Hyperdude het volgende:
Foto van mezelf is een beetje veel gevraagd. Foto hotelletje heb ik wel. :)
Ik had mijn post al veranderd, ik bedoel foto`s van die kustweg ;)
  maandag 20 juni 2016 @ 20:39:43 #55
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_163172329
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:21 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik had mijn post al veranderd, ik bedoel foto`s van die kustweg ;)
Niet echt geschikt fotomateriaal hiero.
'Amalfi Road' in YT levert plenty filmpjes op. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_163174928
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:53 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Geen ervaring met LPG. :)

Gaan via 'de brug'. Overnachten ergens bij Helsingborg, daarna omhoog in Zweden richting Östersund en dan ergens de grens over. Helsingborg-Lofoten/Narvik is ongeveer 2000 km. 80 km. wegen: thank God for Cruise Control. :P
Heb alleen het eerste hotel en huis op de Lofoten geregeld. Daartussen regel ik onderweg wel. Kan je altijd nog naar de Noordkaap of naar de Fjorden, afh. van het weer.
Haha ja het is rustig tuffen in die landen! Maar door de mooie natuur en toch veel bochten vind ik het daar helemaal niet erg. Ben zelf naar Bergen en Trondheim geweest. In Finland Rovaniemi (Santa's Village op de Poolcirkel). Allemaal voor werk (en nog tig keer naar plaatsjes die binnen dat gebied liggen). Prachtige landen, maar vooral de driehoek Bergen, Oslo en Trondheim

Is het 2e bootje trouwens niet goedkoper dan de brug? Met werk moet ik altijd de bootjes pakken in plaats van de brug.

quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:03 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Kan je terug via de Route Napoléon. Ook leuk. :)
[ afbeelding ]
Zeker de moeite waard!

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:39 schreef bluemoon23 het volgende:
Kustwegen zijn vaak stervendruk, dwars door toeristendorpen en stadjes, vol met kruispunten en stoplichten.

2 jaar geleden ben ik via de kustweg van Genua naar Nice gereden, drama vond ik zelf.
Vorig jaar ongeveer hetzelfde gedaan, maar dan andersom en vond het eigenlijk wel meevallen. Was in augustus. Was alleen t*ring heet, maar dat is weer een ander probleem ;)

Maar zullen we in het Road Trip topic verder gaan? :P
  maandag 20 juni 2016 @ 21:48:03 #57
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_163174985
Lijkt me een goed idee
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 20 juni 2016 @ 22:18:13 #58
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_163176179
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:46 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Is het 2e bootje trouwens niet goedkoper dan de brug? Met werk moet ik altijd de bootjes pakken in plaats van de brug

...
Kan best. Maar doorkarren heb ik liever dan een paar ¤¤ voordeel. Als dat al klopt. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_163177080
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Kan best. Maar doorkarren heb ik liever dan een paar ¤¤ voordeel. Als dat al klopt. :)
Daar it wat in. Vond zelf de brug nogal duur, maar was dan wel met een grote bus. Bootjes weet ik niet, dat gaat op rekening. Overigens duurt dat 2e bootje maar 20 minuten en sta je ook niet al te lang te wachten (mits het niet heel druk is uiteraard). En wifi aan boord vind ik altijd wel even fijn ;)
  maandag 20 juni 2016 @ 23:41:58 #60
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_163179123
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 15:36 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Hoeveel heb je al bekeken? Wat is het voor één? Woon je een beetje in de buurt van Duitsland? Anders is het wel prijzig voor een auto checken ;)
Dit wordt de 2e. Ben redelijk kieskeurig met het kiezen van een 'waardige'.
Ik woon 10 minuutjes van de Duitse grens. Maar de auto van morgen staat net wat meer dan 2 uurtjes rijden.

Het is een LCI 130i (high ex/ executive/ m sport -- ik weet het niet..) met een mooie optielijst. Bouwjaar eind 2007. Oa Navi Pro (CIC), HK soud, 'half leder' sportstoelen, M performance stuur/versnellingspook/handremcover. M-Sport edition instaplijsten, voetenmatten, alarm, 208 M velgjes, H&R onderstel etc.
Erg mooi aangekleed dus hoop dat deze ook netjes is in werkelijkheid.

Feitelijk mist het ding stoelverwarming en PDC aan de voorkant, ohja en een olietemp meter.. Maar wie weet koop ik wel zo'n vent-display. Voor de rest meer dan wat ik graag wilde!

Dus heen en weer rijden is zo'n 410 km totaal, dat is minder dan 30 liter diesel (ding is niet zo zuinig....) en dat is dus een goede 30 euro. Prima toch?

Mijn vorige auto kwam uit de andere kant van het land. Afstand schrikt me gewoon niet af, autorijden is leuk. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door -Richard- op 20-06-2016 23:47:07 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_163180752
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:41 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Dit wordt de 2e. Ben redelijk kieskeurig met het kiezen van een 'waardige'.
Ik woon 10 minuutjes van de Duitse grens. Maar de auto van morgen staat net wat meer dan 2 uurtjes rijden.

Het is een LCI 130i (high ex/ executive/ m sport -- ik weet het niet..) met een mooie optielijst. Bouwjaar eind 2007. Oa Navi Pro (CIC), HK soud, 'half leder' sportstoelen, M performance stuur/versnellingspook/handremcover. M-Sport edition instaplijsten, voetenmatten, alarm, 208 M velgjes, H&R onderstel etc.
Erg mooi aangekleed dus hoop dat deze ook netjes is in werkelijkheid.

Feitelijk mist het ding stoelverwarming en PDC aan de voorkant, ohja en een olietemp meter.. Maar wie weet koop ik wel zo'n vent-display. Voor de rest meer dan wat ik graag wilde!

Dus heen en weer rijden is zo'n 410 km totaal, dat is minder dan 30 liter diesel (ding is niet zo zuinig....) en dat is dus een goede 30 euro. Prima toch?

Mijn vorige auto kwam uit de andere kant van het land. Afstand schrikt me gewoon niet af, autorijden is leuk. :)
Dat is denk ik ook weer iets waarom sommige best wat meer voor hun auto willen uitgeven. Omdat zij autorijden echt als leuk ervaren. Ik denk er precies hetzelfde over. Ik vind het prima om even 2 of 2,5 uur te rijden. Ook vaak rondjes etc...

Succes met je bezoek, hopelijk is de auto naar wens!
pi_163180902
Inderdaad, hopelijk bevalt ie. Klinkt als een leuk exemplaar met prima opties. Inschikken op een paar zaken moet je altijd, maar zo lang dat geen essentiële zaken zijn: prima. Uiteindelijk hou je op die manier ook nog wat te wensen over voor een volgende auto ;)
Schip ahoy!
  dinsdag 21 juni 2016 @ 08:08:32 #63
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_163181048
Pdc in een 1 ? Kom op man :P

Succes!
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 21 juni 2016 @ 17:42:23 #64
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_163191525
Haha ja hebbe dingetje hé. :D

Vandaag dus langs geweest. Auto was eigenlijk net zo netjes als op de foto. Teun de beun heeft de poetsmachine erover gehaald dus hij zit onder de hologrammen, dat is geen probleem voor mij. Ik polijst hem gewoon strak.

Rechter zijdeurtje leek overgespoten en zat een héél klein deukje in. Niets storend voor een auto van 8 jaar. Motor was kurkdroog en liep mooi. Trok goed op en door, mooi geluid erin. De middendemper is er tussen weg en de klep in de uitlaat staat open (slang eraf), dat is precies wat ik ook wilde doen dus dat is mooi meegenomen.

Bandjes op het randje, rechts voor een zgan erom en die zorgde dan ook voor onbalans.
Lende steun werkte niet.
En volgens mij miste de gebruikershandleiding. Onderhouds boekje en nog een paar zaten er wel gewoon bij.

Dus eigenlijk de bandjes en de lendesteun (die opblaasbare) die niet helemaal ok waren. Verder top. Ook terplekke laten uitlezen en daar kwam een storing naar boven van de climatecontrol. Die werkte wel helemaal naar behoren dus heel bijzonder zal het vast niet zijn.

En ja, het reed echt weer heel leuk. Zit een H&R schroefset onder dus hij is wel laag, maar gewoon leuk O+ .

Navi werkte gewoon goed en de auto checklist gaf prima waarden aan, alles OK en kon nog lang zat mee. Remmen ook in realiteit gecheckt natuurlijk, waren zgan :)
Dus al met al zie ik het helemaal zitten. Het ding leek echt DIK. Alles zwart en meegespoten, maar het klopte echt.
Wel een lampjes storing (links achter zei die dat een lampje stuk zou zijn) maar dat zou ook zomaar van de LED Angeleyes kunnen komen. Interesseerde me niet dus. Ohja, en de xenon verlichting stond links hoger dan rechts, kun je dat stellen? Ik dacht dat ze een automatische hoogte regeling hadden met een niveau sensor op de ophanging..

Ik denk er nog even goed over na maar denk dat ik binnenkort bel dat hij het export kenteken moet gaan regelen, wat een toffe auto ^)

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 07:11 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Dat is denk ik ook weer iets waarom sommige best wat meer voor hun auto willen uitgeven. Omdat zij autorijden echt als leuk ervaren. Ik denk er precies hetzelfde over. Ik vind het prima om even 2 of 2,5 uur te rijden. Ook vaak rondjes etc...

Succes met je bezoek, hopelijk is de auto naar wens!
Afgelopen zondag nog uren lang getourd met een kameraad, gewoon gezellig! Beetje kletsen en op plekken kijken. Meeting over rijden (ff kijken) en later weer verder en dan weer met andere mensen praten. Gewoon gezellig avondje

[ Bericht 7% gewijzigd door -Richard- op 21-06-2016 17:50:18 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_163200317
Vandaag na mijn eerste werkdag bij de nieuwe werkgever genoten van de rit naar huis. Ja zelfs in de file rijden vind ik heerlijk met deze Beamer... Ik zit lekker, ik heb mijn eigen muziek en ja ik zit heerlijk. Geen tokkies om mij heen en geen "moeten wachten op de trein die vertraging heeft of andere ellende van het OV".

Sinds de koppakking reparatie is het verbruik echt flink verbeterd alhoewel het natuurlijk ook goed helpt dat ik nu later doorschakel..

Welk probleem heb ik nu met de BMW? Nou dat ik hem eigenlijk altijd ergens wil parkeren waarbij ik aan beide ruimtes een beschermende wand heb. Ik wil geen andere autos naast mijn auto met kans op openslaande deuren of mensen die met een tas langs m'n auto komen :(
pi_163207757
quote:
Welk probleem heb ik nu met de BMW? Nou dat ik hem eigenlijk altijd ergens wil parkeren waarbij ik aan beide ruimtes een beschermende wand heb. Ik wil geen andere autos naast mijn auto met kans op openslaande deuren of mensen die met een tas langs m'n auto komen :(
Ken het! Ik gebruik liever ook twee parkeervakken en wil dan graag twee parkeerkaartjes kopen zodat ze niet mijn auto beschadigen.
  FOK!fotograaf woensdag 22 juni 2016 @ 16:01:20 #67
145146 Andyy
pi_163215926
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 08:11 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Ken het! Ik gebruik liever ook twee parkeervakken en wil dan graag twee parkeerkaartjes kopen zodat ze niet mijn auto beschadigen.
Of tussen auto's zetten van gelijke of hogere waarde. En hopen dat zij ook voorzichtig doen
pi_163217025
De beslissing is nu gevallen na 12 dienst en 300k gaat de e60 in de verkoop... Voor een auto waar nog maar 5k per jaar mee wordt gereden is hij te duur, met een kapotte accu, ccc en pdc die het vaak af laten weten en de remschijven zijn echt op is het tijd om hem te verkopen.

Nu komt alleen de vraag, zal ik deze zaken nog maken (500 tot 750) investeren of met mankementen te koop zetten.
525d uit 2004 met 300k op de teller...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_163218760
Aan wat voor bedragen moet je nog denken bij deze auto? Ik denk dat het niet meer waard is om die dingen te fixen... meestal verdien je dat er niet op terug. Tenzij je zelf vrij handig bent en het meeste zelf kan doen.

Maar komt er nog iets voor terug of heb je auto's zat?
Facts don't care about your feelings
  woensdag 22 juni 2016 @ 18:16:14 #70
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_163218881
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 16:56 schreef boegschroef het volgende:
De beslissing is nu gevallen na 12 dienst en 300k gaat de e60 in de verkoop... Voor een auto waar nog maar 5k per jaar mee wordt gereden is hij te duur, met een kapotte accu, ccc en pdc die het vaak af laten weten en de remschijven zijn echt op is het tijd om hem te verkopen.

Nu komt alleen de vraag, zal ik deze zaken nog maken (500 tot 750) investeren of met mankementen te koop zetten.
525d uit 2004 met 300k op de teller...
Jammer dat het een diesel is, anders hadden we kunnen praten..

E60 :9~
  woensdag 22 juni 2016 @ 18:20:48 #71
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_163219044
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 18:16 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Jammer dat het een diesel is, anders hadden we kunnen praten..

E60 :9~
heb er nog een voor je

520
Automaat
150.000 km
Navi 2x pdc
Silbergrau
  woensdag 22 juni 2016 @ 18:33:00 #72
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_163219447
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 18:20 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

heb er nog een voor je

520
Automaat
150.000 km
Navi 2x pdc
Silbergrau
Klinkt duur.

Ik hou van auto's met gebreken.. Die zijn goedkoper _O-
pi_163224654
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 16:56 schreef boegschroef het volgende:
De beslissing is nu gevallen na 12 dienst en 300k gaat de e60 in de verkoop... Voor een auto waar nog maar 5k per jaar mee wordt gereden is hij te duur, met een kapotte accu, ccc en pdc die het vaak af laten weten en de remschijven zijn echt op is het tijd om hem te verkopen.

Nu komt alleen de vraag, zal ik deze zaken nog maken (500 tot 750) investeren of met mankementen te koop zetten.
525d uit 2004 met 300k op de teller...
Ik zou 'm zo online zetten. Iemand die naar zo'n auto komt kijken weet dat er wel zaken mis mee zijn en rekent daar in de onderhandeling ook op. Maak 'm tiptop en ze vinden alsnog punten om het over te hebben. Weg is weg, dat comfort is ook wat waard.
Schip ahoy!
pi_163225758
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 18:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar komt er nog iets voor terug of heb je auto's zat?
Tja eigenlijk wel... Nu nog 7 ;) een tijdje geleden zelfs nog 9.

Het verhaal is eigenlijk best apart. Ik heb deze nieuw gekocht in 2004 en 3 jaar gereden. Toen miste in het sportieve gedrag en kocht ik een e92 maar ik had ook een auto nodig die meer dan 2 ton mocht trekken. Dus ik hield de e60 en ik maakte een deal met mijn pa. Hij betaald de verzekering belasting en onderhoud. In ruil daarvoor mocht hij de wagen ongelimiteerd gebruiken.

Toen ruilde ik de e92 in voor een e89 (z4) en toen miste ik de ruimte dus kocht ik er een suburban bij die 3.5 ton mocht trekken. Ondertussen was de e60 zo gezakt in waarde, mijn pa was er zo blij mee dat ik hem maar aanhield.
Nu is mijn pa met pensioen houdt van vissen dus heeft ie een berlingo gekocht voor de laadruimte en de e60 staat nu eigenlijk altijd ongebruikt stil. En de z4 heeft plaats moeten maken voor een f11 dus ik heb hem ook nooit meer nodig. En stilstaan is er blijkbaar erg slecht voor.

Heel verhaal, maar eigenlijk is hij nu echt overbodig.

Ik zal hem eens op internet zetten en kijken of er iemand op af komt.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_163225873
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 18:20 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

heb er nog een voor je

520
Automaat
150.000 km
Navi 2x pdc
Silbergrau
520 :')
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')