Door: NU.nlquote:Het Britse parlementslid Jo Cox is gewond geraakt bij een schietpartij in Birstall, in de buurt van Leeds. Ze zou ook zijn neergestoken. Volgens Sky News verkeert de Labour-politica in kritieke toestand.
Cox zou in Birstall zijn voor gesprekken met inwoners in de lokale bibliotheek. Britse media melden op basis van ooggetuigen dat Cox na het incident bloedend op straat lag.
De politica is met een helikopter naar het ziekenhuis in Leeds gebracht. Volgens de BBC wordt het ziekenhuis bewaakt door gewapende agenten.
Cox is 41 jaar en moeder van twee kinderen.
Meer informatie volgt.
• Vermoord Brits parlementslid maakte eerder melding van bedreigingenquote:Het 41-jarige Britse parlementslid Jo Cox is donderdag overleden aan de gevolgen van een schiet- en steekpartij in Birstall, bij Leeds. Een 52-jarige man is eerder op de dag al aangehouden.
Live-blog van de BBC.quote:Het Britse parlementslid Jo Cox, die donderdag werd doodgeschoten, had bij de politie eerder melding gemaakt van bedreigingen. Naar aanleiding van dat onderzoek werd in maart al een man aangehouden.
Cox had melding gemaakt van "kwaardaardige berichten" die zij via de mail had ontvangen.
De politie liet vrijdag echter weten dat deze verdachte niet de 52-jarige man was die Cox donderdag aanviel terwijl ze op campagne was voor het Brexit-referendum.
Ja, volgens mij was het een soort kluizenaar. Vraag me af of hij veel omging met familie. Wrs alleen paar kennissen in dat Britain First clubje.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:52 schreef Wimperkruller het volgende:
Dus die gast had eigenlijk twee kanten; tegen familieleden en mensen met wie hij omging zei hij d'r niks over, maar qua ideeën is hij dus behoorlijk eng. Al jarenlang.
wauwquote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:45 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Hij leest gewoon Geenstijl waarschijnlijk. Dat salonfahige blog dat beweert dat negers genetisch een lagere intelligentie hebben, constant roepen dat moslims de wereld gaan overnemen en gisteren ons ook hebben 'gewaarschuwd' dat we niet moeten vallen voor 'de linkse frame' wat deze moord betreft. TRAP ER NIET IN!
http://www.geenstijl.nl/m(...)iet_in.html#comments
Waar is de tijd gebleven dat geenstijl af en toe een kritische politieke noot uitte en veel grappige artikels had, vaak met tieten.quote:
http://www.independent.co(...)nt-mps-a7088966.htmlquote:Petition to cancel EU referendum surges in wake of Jo Cox killing
The petition is likely to hit 100,000 signatures before polling day
As the petition has over double the 10,000 required signatures for it to reach its first hurdle, the Government will be obliged to issue an official response to it in due course.
At the current rate of increase the campaign looks set to hit 100,000 signatures before polling day on Thursday – a bar which would normally trigger a debate in parliament.
However, the petition will almost certainly fall on deaf ears as MPs have broken for recess so they can campaign in the referendum – and will be unable to hold a debate.
Though Parliament is being recalled next week in order to give MPs the opportunity to pay tribute to Ms Cox, it is highly unlikely that the petitions committee will consider the petition in time for the EU referendum.
The petitioners argue that Britain is a parliamentary democracy and that parliament, rather than a national plebiscite, should determine whether Britain stays in the EU.
Op de frontpage van Fok! kunnen ze er helaas ook wat van. Ik ben er inmiddels een beetje klaar mee om dit soort tuig nog met zachte handschoentjes aan te pakken. Men vind moord blijkbaar verdedigbaar: dan plaats je jezelf niet alleen buiten de discussie maar ook eigenlijk buiten de westerse beschaving.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:19 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Waar is de tijd gebleven dat geenstijl af en toe een kritische politieke noot uitte en veel grappige artikels had, vaak met tieten.
Nu is het 1 en al haatzaaierij en topsport om spijkers op zo laag mogelijk water te vinden om in te zetten tegen regering en islam. Ze zijn nu een karikatuur van zichzelf geworden.
Ik zit echt met verbazing de reacties op de FP te lezen. Er is zelfs een debiel die haar vergelijkt met een leider van IS.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 17:45 schreef beantherio het volgende:
[..]
Op de frontpage van Fok! kunnen ze er helaas ook wat van. Ik ben er inmiddels een beetje klaar mee om dit soort tuig nog met zachte handschoentjes aan te pakken. Men vind moord blijkbaar verdedigbaar: dan plaats je jezelf niet alleen buiten de discussie maar ook eigenlijk buiten de westerse beschaving.
Ik kan hierover mijn mening niet uiten, maar de reacties van redacteur harry666 lijken me voldoende verklaring.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik zit echt met verbazing de reacties op de FP te lezen. Er is zelfs een debiel die haar vergelijkt met een leider van IS.
Heb je een link? Kan hem zo snel niet vinden.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik zit echt met verbazing de reacties op de FP te lezen. Er is zelfs een debiel die haar vergelijkt met een leider van IS.
Zo langzamerhand wordt de Stormfrontretoriek over genocide op de blanke bevolking en de schuld van de 'linkse elite' daaraan redelijk gemeengoed op Nederlandse fora en nieuwssites. Op basis van die gedachten wordt geweld tegen politici of mensen met andere denkbeelden veelal toegejuicht.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 17:45 schreef beantherio het volgende:
[..]
Op de frontpage van Fok! kunnen ze er helaas ook wat van. Ik ben er inmiddels een beetje klaar mee om dit soort tuig nog met zachte handschoentjes aan te pakken. Men vind moord blijkbaar verdedigbaar: dan plaats je jezelf niet alleen buiten de discussie maar ook eigenlijk buiten de westerse beschaving.
'Die politicus moet dood'quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:06 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Heb je een link? Kan hem zo snel niet vinden.
quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:06 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:06 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:24 schreef Peachbird het volgende:
Waarom wel juichen bij het platbombarderen van een IS leider maar iemand die de IS haar invasie van europa door zijn/haar beleid actief steunt wordt (hoe wrang dan ook begrijpelijk gezien deze omstandigheid) neergeknald en iedereen staat in rouwkleding.
What more to say...
Ik rouw er niet om, ik juich geen moord toe, liever zie ik die types gewoon gearresteerd worden en in de rechtzaal uitgehoord (of op zn minst een vuistslag tegen hun schedel) maar het is te verwachten.
Ik ben er ook niet actief vanwege de instroom van domme radicale users de laatste jaren, maar dit is wel een nieuw dieptepunt.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:09 schreef Kijkertje het volgende:
Is het weer zover op de FP? Ik weiger daar ook maar iets aan te klikken
Volgens een van de KLB SC users is het aantal domme radicale users gestegen sinds Danny met zijn forum zo slim was stelling te nemen in het zwarte Piet debat.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik ben er ook niet actief vanwege de instroom van domme radicale users de laatste jaren, maar dit is wel een nieuw dieptepunt.
Klopt, ben daar om die reden toen ook afgehaakt.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:38 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Volgens een van de KLB SC users is het aantal domme radicale users gestegen sinds Danny met zijn forum zo slim was stelling te nemen in het zwarte Piet debat.
En ik geef zeer daarin nog gelijk ook.
Had je een paar jaar geleden nooit kunnen voorstellen dat zoiets lulligs zo'n impact zou kunnen hebben.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 19:11 schreef Kijkertje het volgende:
Klopt, ben daar om die reden toen ook afgehaakt.
Die tijd is er amper geweest. Denk aan de doodverklaring van Felix meurders.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:19 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Waar is de tijd gebleven dat geenstijl af en toe een kritische politieke noot uitte en veel grappige artikels had, vaak met tieten.
Nu is het 1 en al haatzaaierij en topsport om spijkers op zo laag mogelijk water te vinden om in te zetten tegen regering en islam. Ze zijn nu een karikatuur van zichzelf geworden.
Dat was een erg domme actie inderdaad.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:38 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Volgens een van de KLB SC users is het aantal domme radicale users gestegen sinds Danny met zijn forum zo slim was stelling te nemen in het zwarte Piet debat.
En ik geef zeer daarin nog gelijk ook.
Drie nieuwe feiten?quote:De openbaar aanklager verklaarde dat Mair na zijn arrestatie tegenover de politie had gezegd dat hij een „politiek activist” was. Bij het neerschieten en neersteken van Cox zou hij volgens de aanklagers nationalistische kreten hebben geslaakt zoals „dit is voor Brittannië”, „hou Brittannië onafhankelijk” en „Britain First”. Dat laatste verwijst op een radicaalrechtse en nationalistische politieke beweging met die naam. Cox was voorstander van het in de EU blijven van Groot-Brittannië.
Tijdens huiszoeking bij Mair in Birstall zijn krantenartikelen over Cox ontdekt en materiaal over extreemrechtse en racistische groeperingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |