Dat was 25 - 30 jaar geleden net zo, viel mij destijds tegenquote:Op woensdag 22 juni 2016 17:02 schreef BarryOSeven het volgende:
Begin wel in te zien dat er een verband is tussen hoog opgeleid zijn en naïviteit bezitten.
Met intelligentie en kritisch nadenken heeft hoog opgeleid tegenwoordig blijkbaar niets meer van doen.
Nou heeft academisch onderwijs tegenwoordig alleen nog een academisch tintje. Een enkeling op de uni is in staat echt academisch te denken. De rest gaat voor de poen bij multinationals en stop met de scriptie bij een 6. (ik ken ze echt)
Wat een onzin.quote:Op woensdag 22 juni 2016 17:02 schreef BarryOSeven het volgende:
Begin wel in te zien dat er een verband is tussen hoog opgeleid zijn en naïviteit bezitten.
Met intelligentie en kritisch nadenken heeft hoog opgeleid tegenwoordig blijkbaar niets meer van doen.
Nou heeft academisch onderwijs tegenwoordig alleen nog een academisch tintje. Een enkeling op de uni is in staat echt academisch te denken. De rest gaat voor de poen bij multinationals en stop met de scriptie bij een 6. (ik ken ze echt)
Hoog opgeleid is in dat geval precies wat het woord zegt: hoog opgeleid. Langdurig opgeleid tot een denkwijze zoals die gewenst is.quote:Op woensdag 22 juni 2016 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat was 25 - 30 jaar geleden net zo, viel mij destijds tegen
Zoals:quote:Op woensdag 22 juni 2016 17:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Waar je tegenaan loopt is dat hoe intelligenter iemand is, hoe meer nuance iemand mee zal nemen in de redenering. Dat simpelweg omdat simpele zwart/wit oplossingen amper bestaan.
Zelf ben ik hierop een uitzondering, ben niet bijzonder slim, gewoon normaal, maar kan wel die nuance zien. Echt domme mensen noemen dat naief, maar dat komt omdat ze zwart/wit denken.
Geen fluit. De logica achter de motivatie van die post ontbreekt. En dat kaart ik graag aan.quote:Op woensdag 22 juni 2016 16:02 schreef Peachbird het volgende:
Zucht, boeit het nu werkelijk of er een beetje engels in de miljoenen berichten per dag voorkomt?
Hoogopgeleid als hoog opgeleid spelling is ook niet echt intelligent te noemen Barry.quote:Op woensdag 22 juni 2016 17:06 schreef BarryOSeven het volgende:
Hoog opgeleid is in dat geval precies wat het woord zegt: hoog opgeleid. Langdurig opgeleid tot een denkwijze zoals die gewenst is.
Intelligentie kunnen we dus buiten beschouwing laten in deze discussie als we stellen dat hoog opgeleid niet gelijk staat aan intelligentie.
quote:Op woensdag 22 juni 2016 17:47 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Hoogopgeleid als hoog opgeleid spelling is ook niet echt intelligent te noemen Barry.
Het verbaast me overigens niets dat je ook hier weer een complot in ziet. In het hoger onderwijs komen de meeste mensen erachter dat de wereld zeer complex in elkaar steekt. Dit manifesteert zich namelijk al in hun eigen vakgebied. In een maatschappij die bestaat uit verschillende groepen waar enorm veel externe invloeden ook nog eens van toepassing zijn wordt het uiteindelijk niet meer dan logisch dat je deze situatie ook met nuance benadert.
Niet per se hoor. Genoeg master/PhD studenten welke uitermate intelligent zijn binnen hun vakgebied maar op politiek niveau het redenatievermogen hebben van "links is slim en rechts is dom" of vice versa. Probleem blijft wel vaak dat veel universitair geschoolde mensen toch uit de (blanke) middenklasse wijken komen en daar vind nu eenmaal weinig confrontatie met negatieve elementen plaats en dat draagt ook bij aan de ontwikkeling van mogelijke nuance. Het is dan ook makkelijk om linksliberaal te zijn als je uit een dergelijke omgeving komt, een kunstopleiding gaat volgen en vervolgens door de hippe delen van je universiteitsstad struint en soms een concertje meepakt in een lokaal kraakpand onderwijl je toch nooit in de locaties komt waar integratie niet werkt of mensen met andere denkbeelden actief aanwezig zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2016 17:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Waar je tegenaan loopt is dat hoe intelligenter iemand is, hoe meer nuance iemand mee zal nemen in de redenering. Dat simpelweg omdat simpele zwart/wit oplossingen amper bestaan.
Zelf ben ik hierop een uitzondering, ben niet bijzonder slim, gewoon normaal, maar kan wel die nuance zien. Echt domme mensen noemen dat naief, maar dat komt omdat ze zwart/wit denken.
Het was meer om de suïcidale aanval van je.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:04 schreef hoink581 het volgende:
[..]
http://www.encyclo.nl/begrip/hoogopgeleid
Veel plezier met in de spiegel emo.giffen.
En op de rest ga je niet in. Wederom geen verrassing Barry.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:13 schreef BarryOSeven het volgende:
Het was meer om de suïcidale aanval van je.
Verder een beetje een uit de lucht gegrepen non argument.
Ja omdat het gewoon nergens op slaat.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:16 schreef hoink581 het volgende:
[..]
En op de rest ga je niet in. Wederom geen verrassing Barry.
Omdat je leert problemen vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Deze verschillende perspectieven in achting nemen leidt tot nuance.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:25 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja omdat het gewoon nergens op slaat.
Dat complot zal ik wel even los zien van de plakkaat wat erna komt.
Het kan zo zijn dat mensen er in het hoger onderwijs achter komen dat de wereld complex in elkaar zit. Dat kan zo zijn, maar hoeft niet te zijn en is ook geen garantie dat een metselaar er niet achter komt dat wereld complex in elkaar zit.
Drogreden
De maatschappij bestaat inderdaad uit verschillende groepen. Er zijn veel externe invloeden dat klopt ook.
Waar je dan de conclusie vandaan haalt dat het niet meer dan logisch is dat je de situatie met nuance benadert is mij een raadsel.
Vandaar dat ik niet reageerde. En nu ga ik koken.
Beetje jammer van je laatste zin want die haalt nou juist je hele stelling onderuit maar goed.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:38 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Omdat je leert problemen vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Deze verschillende perspectieven in achting nemen leidt tot nuance.
Dit zijn vaardigheden die je niet op de vakschool leert (praktische problemen daargelaten). De kans dat een bouwvakker dit zichzelf aanleert en zo inziet hoe complex de maatschappij werkt is aanwezig maar zeer klein.
Wat dat betreft ben jij een goede case in point.
Bijzonder altijd hoe mensen het altijd presteren om ipv op de materie in te gaan de poster aanvallen.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:38 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Omdat je leert problemen vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Deze verschillende perspectieven in achting nemen leidt tot nuance.
Dit zijn vaardigheden die je niet op de vakschool leert (praktische problemen daargelaten). De kans dat een bouwvakker dit zichzelf aanleert en zo inziet hoe complex de maatschappij werkt is aanwezig maar zeer klein.
Wat dat betreft ben jij een goede case in point.
Conclusies trekken gaat je niet goed af. Dit is namelijk niet wat ik zeg of ooit heb beweerd.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:52 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Beetje jammer van je laatste zin want die haalt nou juist je hele stelling onderuit maar goed.
Wat dus eigenlijk tot de kern leidt: Als je genuanceerd denkt ben je voor de EU.
&
Als je kritisch denkt ben je tegen de EU.
Dat vind ik nog wel een probleem. Waarin waren hoogopgeleide (waarvoor dank) mensen nou ook alweer goed?
Het aantal ironische posts in dit subforum rijst dan ook de pan uit.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:52 schreef Peachbird het volgende:
Bijzonder altijd hoe mensen het altijd presteren om ipv op de materie in te gaan de poster aanvallen.
Goed, die was inderdaad kort.quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:55 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Conclusies trekken gaat je niet goed af. Dit is namelijk niet wat ik zeg of ooit heb beweerd.
Daarbij is het niet òf kritisch òf genuanceerd.
Waarom stel jij hoogopgeleid/slim gelijk aan beschermd opgevoed? We wonen hier niet in Amerika waar geen geld geen goede opleiding betekend he. Veel van de mensen die jij slim/hoogopgeleid noemt komen gewoon uit doodnormale gezinnen, zonder beschermt opgevoed te zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2016 17:09 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Zoals:
Nee == Nee && Ja ?
Heb meer het idee dat door de beschermde omgeving van educatie tot aan het werkende leven men weinig ziet van hoe de wereld echt werkt.
Verder is er een verschil tussen de nuance zien en jezelf wegredeneren wat er nu gebeurt. Verder is het niet dom om extremen tegen extremen aan te leggen om het evenwicht te vinden.
Ook voor jou geld, waar denk je dat we wonen, in een film ofzo? Die enorme tegenstellingen die je hier weergeeft zijn er gewoon niet zozeer. Die leven in jouw hoofd en nergens anders.quote:Op woensdag 22 juni 2016 17:50 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Niet per se hoor. Genoeg master/PhD studenten welke uitermate intelligent zijn binnen hun vakgebied maar op politiek niveau het redenatievermogen hebben van "links is slim en rechts is dom" of vice versa. Probleem blijft wel vaak dat veel universitair geschoolde mensen toch uit de (blanke) middenklasse wijken komen en daar vind nu eenmaal weinig confrontatie met negatieve elementen plaats en dat draagt ook bij aan de ontwikkeling van mogelijke nuance. Het is dan ook makkelijk om linksliberaal te zijn als je uit een dergelijke omgeving komt, een kunstopleiding gaat volgen en vervolgens door de hippe delen van je universiteitsstad struint en soms een concertje meepakt in een lokaal kraakpand onderwijl je toch nooit in de locaties komt waar integratie niet werkt of mensen met andere denkbeelden actief aanwezig zijn.
Zonder nuance mee te nemen geen intelligentie. Daarvoor hoef je niet perse hoogopgeleid te zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2016 19:03 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Goed, die was inderdaad kort.
Maar ik zit ook even terug te lezen waar dat hele nuance verhaal eigenlijk vandaan komt. En daar gaat het eigenlijk al mis. Mijn stelling werd gedeponeerd als onzin waarna intelligente mensen ineens nuance zouden bezitten.
Ik zal wel serieus echt dom aan het worden zijn of het is de honger maar deze discussie klopt voor geen kant.
Geen idee hoe je deze conclusies trekt;quote:Op woensdag 22 juni 2016 20:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook voor jou geld, waar denk je dat we wonen, in een film ofzo? Die enorme tegenstellingen die je hier weergeeft zijn er gewoon niet zozeer. Die leven in jouw hoofd en nergens anders.
Nu ben ik niet hoogopgeleid en dus misschien niet zo'n best vb hiervoor. Maar ik ben wel links liberaal. Ik kom niet uit de grachtengordel, maar uit een arbeidersgezin, met een vader die zich kapot heeft gewerkt om ons meer te geven dan hij had.
Waarom die behoefte om mensen die niet jouw mening hebben weg te zetten als wereldvreemde idioten?
Je eerste bewering is al gewoonweg niet waar. Dat gaat op in landen als bv Amerika waar de financieen in het gezin het opleidingsniveau bepalen, hier is dat niet aan de orde.quote:Op woensdag 22 juni 2016 20:47 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Geen idee hoe je deze conclusies trekt;
Ik: "dat veel universitair geschoolde mensen toch uit de (blanke) middenklasse wijken"
Jij: "ben ik niet hoogopgeleid en dus misschien niet zo'n best vb hiervoor."
Ik: "Het is dan ook makkelijk om linksliberaal te zijn als je [...]"
Jij: "Maar ik ben wel links liberaal. Ik kom niet uit de grachtengordel, maar uit een arbeidersgezin"
Jouw opmerking gaat niet in tegen wat ik stel.
Ik geef nergens aan dat jij of wie dan ook een wereldvreemde idioot bent.
quote:Op woensdag 22 juni 2016 20:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Je eerste bewering is al gewoonweg niet waar. Dat gaat op in landen als bv Amerika waar de financieen in het gezin het opleidingsniveau bepalen, hier is dat niet aan de orde.
quote:Bewindslieden reageren verontwaardigd op het rapport van de Onderwijsinspectie waarin staat dat er sprake is van toenemende ongelijkheid in het onderwijs: kinderen van laagopgeleiden ouders komen minder makkelijk op een hoge opleiding terecht, ook wanneer hun intelligentieniveau vergelijkbaar is met dat van kinderen van hoogopgeleide ouders. ,,Onacceptabel", stelt Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-Raad. - 13-04-16
quote:De kinderen krijgen lagere schooladviezen, als ze een goede eindtoets maken worden die minder vaak omhoog bijgesteld, en ze stromen op de middelbare school vaker af naar een lager niveau. Dat constateert de Onderwijsinspectie in het jaarverslag Staat van het Onderwijs dat woensdagochtend is gepresenteerd.
[...]
De Onderwijsinspectie constateert dat kinderen van rijke ouders gemiddeld een hoger schooladvies krijgen dan leerlingen die uit een armer gezin komen.
quote:NRC / 13 april 2016
Kinderen van laagopgeleide ouders krijgen gemiddeld een lager advies voor het voortgezet onderwijs dan voorheen. Van leerlingen van hoogopgeleide ouders met een gemiddeld IQ en Citoscore begint de helft op Havo of VWO, voor kinderen met hetzelfde IQ en Citoscore van laagopgeleide ouders is dat een kwart. Aan het einde van de rit heeft 55 procent van de leerlingen van hoogopgeleide ouders een diploma in het hoger onderwijs tegenover 26 procent van kinderen met laagopgeleide ouders.
[...]
Van leerlingen van hoogopgeleide ouders met een gemiddeld IQ en Citoscore begint de helft op Havo of VWO, voor kinderen met hetzelfde IQ en Citoscore van laagopgeleide ouders is dat een kwart. Aan het einde van de rit heeft 55 procent van de leerlingen van hoogopgeleide ouders een diploma in het hoger onderwijs tegenover 26 procent van kinderen met laagopgeleide ouders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |