Exact. Vooral bij mensen die direct hun werk promoveren boven opleiding..quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:24 schreef ems. het volgende:
[..]
Sowieso herken je dat meteen bij mensen die doen alsof het opleidingsniveau ontzettend relevant is.
Ik zit bepaald niet in een ivoren toren. Tal van mensen zonder diploma die interessant/kundig werk doen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 21:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Het was ontopic, nou ja, voornamelijk in lijn van de reactie's en vooral een antwoord op jouw eigen vraag.
Het ging erom dat "je" (niet persoonlijk bedoeld maar algemeen) niet zo in je ivoren toren hoeft te gaan zitten omdat je hoger bent dan mbo niveau. Dat er verdomd veel op mbo niveau e.d. is wat "jij" gewoonweg niet kan, of zelfs enorme moeite mee zou hebben om dat aan te moeten leren. En vooral verdomd blij mag zijn dat anderen dat wel kunnen en willen doen.
Tja, als je wat tips kan geven over dat soort truukjes graag. Alhoewel ik mijn puber ervan verdenkquote:Op vrijdag 17 juni 2016 21:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Engels was ook mijn beste vak omdat ik lui was, beetje tv kijken en muziek luisteren en je niveau gaat vanzelf omhoog.
Maar blokken kón ik wel en snel ook. Het is ook gewoon een verzameling trucjes en technieken waarmee je dingen in je geheugen krijgt en ook weer op kunt roepen. Niemand leert je hoe, maar je kunt je daar enorm in verbeteren en als je er goed in wordt en er steeds sneller klaar mee bent wordt het ook een stuk leuker. Je moet niet blijven ploeteren als je ook prettig en efficient kunt werken.
[..]
Van de andere kant zijn er ook gewoon minimumnormen waarvoor je een diploma krijgt. Dus misschien is het niet zozeer een kwestie van het onderwijssysteem als wel hoe we aankijken tegen mensen met een lager diploma.
Ik had juist een school waar ze alleen maar bezuinigden op bepaalde vakken, helemaal geen goeie coaching voor bepaalde studenten. Dus ja het was een school waar het personeel het geen ene bal uit maakte of je moeilijk kon leren. Gewoon goeie cijfers halen en als er een probleem is onderling ligt het aan jou en niet aan de school. Dat was het beeld dat je er echt van kreeg zeg maar. Maar goed mijn ervaring, wel vaak gezien vooral bij mijn jongere broertje in de klas dat de kinderen die eind groep 8 zo hoog scoorde met de cito nu bijna allemaal uren aan hun huiswerk moeten zitten. En in het ergste geval is er eentje zelfs van het HAVO naar VMBO terug gegaan omdat hij het anders niet zou redden.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 21:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, als je wat tips kan geven over dat soort truukjes graag. Alhoewel ik mijn puber ervan verdenkdat hij ook echt weinig motivatie kent om extra moeite te doen voor vakken die hij als onzinnig ziet, zo van daar ga ik toch niets mee doen. Engels ziet hij het nut van in en komt erg veel voor in zijn hele leven al.
Dat was met mij vroeger wel anders. Ik was wel echt gemotiveerd om de havo te halen. Ik heb 2 1/2 jaar geploetert, maar ging echt op mijn bek op bepaalde vakken. Op de andere vakken was ik een middenmoot leerling (6/7, nooit echt hoger dan dat), op biologie na.
Heb bijles gehad, huiswerkklas, heb er echt serieus veel tijd in gestoken. De havo was gewoon net wat te hoog, maar de mavo weer net wat te makkelijk.
Vandaar dat er stond dat het algemeen bedoeld was en niet persoonlijk.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 21:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zit bepaald niet in een ivoren toren. Tal van mensen zonder diploma die interessant/kundig werk doen.
Wat ik bij jou merk is dat je het vooral over jezelf of over je kinderen wil hebben. En natuurlijk doe jij het goed, of je kind, en als het niet zo is, ligt dat aan het systeem.
En over paarden, toen ik nog een hond had, luisterde die ook niet naar een vreemde.
Even specifiek, welke vragen heb ik gesteld en met welke antwoorden kwam jij?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 22:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Vandaar dat er stond dat het algemeen bedoeld was en niet persoonlijk.
Kom alleen maar met voorbeelden en je vroeg er zelf ook om. Beetje vreemd om als je antwoord krijgt ineens daar problemen mee te hebben.
Het is zoals het is? Je verhalen zijn tamelijk subjectief. Het is zoals jij het ziet.quote:En nee, het ligt niet aan het systeem. Het is zoals het is, ik zeg nergens dat dat slecht is. Alleen maar dat er verschillende waarden zijn en mbo niet perse minder is, maar meer over andere kwaliteiten gaat. Dat ik dat afgeven op mbo e.d. niet zo snap, let op, ik zeg niet dat jij dat doet.
Wat ik doe kan jij ook niet zomaar. Al is het maar omdat je stukken tekst vol met taalfouten zitten, dat is niet netjes bij klantcontact.quote:Wat ik kan doen en de kennis die ik daarvoor heb opgedaan kan jij niet zomaar. Simpelweg omdat het je kennisgebied niet is, je laatste stukje bewijst dat wel, een hond is immers geen paard. En het zou je verbazen hoe snel jouw hond naar een vreemde die weet wat hij doet zou luisteren
Als je een (v)mbo-vacature hebt, dan vervul je die toch liever met iemand met hogere dan met lagere cijfers? Doe normaal.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 22:25 schreef Lunatiek het volgende:
Als werkgever zal het moeilijk zijn te kiezen tussrn lachen of huilen als zo'n figuur trots met zijn vmbo cum laude kont aankakken.
Ik denk niet dat ik zo iemand als werknemer zou willen hebben. Òf ze gaan door naar mbo of havo, of je neemt iemand aan de het liefst de kantjes ervan afloopt en bovendien niets wezenlijks kan.
Pardon?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 15:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja, die differentiatie is er natuurlijk net zo goed op WO niveau. Bij een veredelde LOI-cursus als rechten kun je net zo goed Cum Laude afstuderen als bij een pittige studie zoals theoretische natuurkunde.
Hij gaat ongetwijfeld nog wel wat meer onderwijs volgen. Het is ook wel wat makkelijk om te roepen dat iemand die cum laude slaagt op het VMBO daar zit vanwege een gebrek aan ambitie of iets dergelijks. Nederland is één van de weinig landen waar men al op twaalfjarige leeftijd een schifting maakt. Op die leeftijd zijn de hersenen nog volop in ontwikkeling. Ook wordt de keuze voor een schooltype door veel factoren beïnvloed. Het is een illusie om te denken dat dat doorgaans het gevolg is van een volstrekt objectieve meting van cognitieve capaciteiten.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 22:25 schreef Lunatiek het volgende:
Als werkgever zal het moeilijk zijn te kiezen tussrn lachen of huilen als zo'n figuur trots met zijn vmbo cum laude kont aankakken.
Ik denk niet dat ik zo iemand als werknemer zou willen hebben. Òf ze gaan door naar mbo of havo, of je neemt iemand aan de het liefst de kantjes ervan afloopt en bovendien niets wezenlijks kan.
Daar heb je wel een punt... Als je negens haalt op het vmbo kan je de havo absoluut proberen. Net als wanneer je als havist alleen maar achten en negens haalt je het vwo zou kunnen proberen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 15:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/211(...)laagt-cum-laude.html
Ik vind het maar een nutteloze toevoeging. Als je cum laude slaagt op het vmbo, zou je ook kunnen stellen dat je onder je niveau gepresteerd hebt. Je had dan ook havo kunnen doen.
Laten we de term 'cum laude' reserveren voor de universitaire opleidingen. En bij scholieren gewoon afwachten wat ze later allemaal nog zullen presteren.
Iemand die met zulke cijfers wil gaan werken in plaats van doorleren, is geen volhouder, geen doorzetter, is niet ambitieus. Die is liever lui dan moe, zoekt de weg van de minste weerstand. Grote kans dat ie zich gaat vervelen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 22:27 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Als je een (v)mbo-vacature hebt, dan vervul je die toch liever met iemand met hogere dan met lagere cijfers? Doe normaal.
Het schoolstelsel is theoretisch zo, dat je altijd makkelijk kunt doorstromen naar een hoger niveau op basis van je prestaties, dus niet alleen na je examen. Van 3 vmbo naar 3 of 4 havo, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 22:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hij gaat ongetwijfeld nog wel wat meer onderwijs volgen. Het is ook wel wat makkelijk om te roepen dat iemand die cum laude slaagt op het VMBO daar zit vanwege een gebrek aan ambitie of iets dergelijks. Nederland is één van de weinig landen waar men al op twaalfjarige leeftijd een schifting maakt. Op die leeftijd zijn de hersenen nog volop in ontwikkeling. Ook wordt de keuze voor een schooltype door veel factoren beïnvloed. Het is een illusie om te denken dat dat doorgaans het gevolg is van een volstrekt objectieve meting van cognitieve capaciteiten.
Als je geen mbo had begreep je mij wel.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Sneuneuzengedrag. Dat is het juiste woord hiervoor.
Louter negatieve vooringenomenheid dit.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 23:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Iemand die met zulke cijfers wil gaan werken in plaats van doorleren, is geen volhouder, geen doorzetter, is niet ambitieus. Die is liever lui dan moe, zoekt de weg van de minste weerstand. Grote kans dat ie zich gaat vervelen.
Dan liever een goedkope kracht met doorsnee cijfers die dolgraag via de praktijk zijn ambities wil waarmaken en daar keihard voor wil werken (omdat het op dat moment met een vervolgopleiding niet zal lukken).
zelfde als een gouden medaille winnen op de para-lympics. Knap maar niet relevant.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 15:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/211(...)laagt-cum-laude.html
Ik vind het maar een nutteloze toevoeging. Als je cum laude slaagt op het vmbo, zou je ook kunnen stellen dat je onder je niveau gepresteerd hebt. Je had dan ook havo kunnen doen.
Laten we de term 'cum laude' reserveren voor de universitaire opleidingen. En bij scholieren gewoon afwachten wat ze later allemaal nog zullen presteren.
Misschien moeten we alle niet-universitaire diploma's maar gewoon veranderen in "gecertificeerde domme mongool", zodat de rest zichzelf nog iets meer verheven kan voelen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 00:50 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
[..]
zelfde als een gouden medaille winnen op de para-lympics. Knap maar niet relevant.
Wat een gelul.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 23:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Iemand die met zulke cijfers wil gaan werken in plaats van doorleren, is geen volhouder, geen doorzetter, is niet ambitieus. Die is liever lui dan moe, zoekt de weg van de minste weerstand. Grote kans dat ie zich gaat vervelen.
Dan liever een goedkope kracht met doorsnee cijfers die dolgraag via de praktijk zijn ambities wil waarmaken en daar keihard voor wil werken (omdat het op dat moment met een vervolgopleiding niet zal lukken).
Jij studeert zeker zelf niet...In het bericht staat nergens dat hij stopt met leren en gaat werken...quote:Op vrijdag 17 juni 2016 23:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |