Zou hier nog op terugkomen.quote:Op maandag 13 juni 2016 19:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Louter een persoonlijke mening of kun je dit onderbouwen ?
Geen onderbouw tot nu toe.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:13 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Zou hier nog op terugkomen.
Zij hebben gezorgd voor de scheiding van de gemeenschap in de islam en dat kun je ze toch zwaar aanwegen. Je bent toch bekend met Kerbela? Ik heb ook bronnen gezocht, heb je daar interesse in of zal ik ze maar niet vermelden, omdat je toch niet gaat lezen
Maar dan moet ik je vertellen wie ze zijn, zodat je het snapt, heb je daar wel een idee van dan?quote:
Verre van zelfs, amper bekend. men heeft een heel utopisch beeld over de vroege Islam.quote:Op woensdag 15 juni 2016 22:33 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Kerbela is toch bij iedereen bekend of vergis ik mij nou
Verbazingwekkend wel, dacht dat iedereen dat kende. Maar wellicht ben ik bevooroordeeld.quote:Op woensdag 15 juni 2016 22:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Verre van zelfs, amper bekend. men heeft een heel utopisch beeld over de vroege Islam.
Zelfs onder de 'kenners', kennen weinig mensen echt het verhaal, er zijn veel goedpraters en of overdrijvers tussen, meestal kent men 1 kant van het verhaal.quote:Op woensdag 15 juni 2016 22:39 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Verbazingwekkend wel, dacht dat iedereen dat kende. Maar wellicht ben ik bevooroordeeld.
Logisch, referentiekaders eh. Wellicht dat een soenniet het anders ziet dan een sjiiet uit Iranquote:Op woensdag 15 juni 2016 22:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zelfs onder de 'kenners', kennen weinig mensen echt het verhaal, er zijn veel goedpraters en of overdrijvers tussen, meestal kent men 1 kant van het verhaal.
Ik kom er niet graag voor uit.quote:
Waarom niet?quote:Op donderdag 16 juni 2016 11:32 schreef Manke het volgende:
Waarom staat in al deze vertalingen chris en messiah?
Yusuf Ali: Behold! the angels said: "O Mary! Allah giveth thee glad tidings of a Word from Him: his name will be Christ Jesus, the son of Mary, held in honour in this world and the Hereafter and of (the company of) those nearest to Allah.
Noble Quran: (Remember) when the angels said: "O Maryam (Mary)! Verily, Allah gives you the glad tidings of a Word ("Be!" - and he was! i.e. Iesa (Jesus) the son of Maryam (Mary)) from Him, his name will be the Messiah Iesa (Jesus), the son of Maryam (Mary), held in honour in this world and in the Hereafter, and will be one of those who are near to Allah."
M.Pickthal: (And remember) when the angels said: O Mary! Lo! Allah giveth thee glad tidings of a word from him, whose name is the Messiah, Jesus, son of Mary, illustrious in the world and the Hereafter, and one of those brought near (unto Allah).
Saheeh: [And mention] when the angels said, "O Mary, indeed Allah gives you good tidings of a word from Him, whose name will be the Messiah, Jesus, the son of Mary – distinguished in this world and the Hereafter and among those brought near [to Allah].
Als ik op "De Heilige Koran" klik krijg ik een melding "Oeps, niet gevonden".quote:Op woensdag 15 juni 2016 20:55 schreef Stimorol- het volgende:
[ afbeelding ]
Dit topic is bedoeld voor vragen over de Islam in theologisch-levensbeschouwelijke zin. Je ongenoegen uiten over de (radicale) Islam kan in andere topics. Laten we het hier voornamelijk on-topic houden met vraag en antwoord. De vorige topic van de reeks kun je hier vinden.
Islamitische bronnen:
• De Heilige Koran
• Ahadith - Sahih Bukhari
• Ahadith - Sahih Muslim
Video's:
• Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 1/3''
• Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 2/3''
• Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 3/3''
Het doel van het vertalen gaat meestal gekoppeld met iets begrijpelijk te maken, al gaat het ten koste van de echte betekenis, hetzelfde probleem heb je met de 'engelen' bijvoorbeeld als je er 'Christelijke' associaties aan koppelt. In het christendom kan je spreken over engelen en afgevallen demonen, worden afgebeeld als vrouwen en mannen, wezens met een eigen wil, zo zie je ook dat het woord 'angels' voorkomt in de Koran, maar heb je weer andere associaties, in de Koran hebben ze bijvoorbeeld geen eigen wil, geslachtsloos, etc.quote:Op donderdag 16 juni 2016 21:48 schreef Manke het volgende:
Omdat ik dacht dat je zei dat masih iets anders betekent dan christus en messias.
Iew zo met zijn broek n het vieze gras.quote:Op zondag 31 juli 2016 08:51 schreef FANN het volgende:
Misschien om dezelfde reden waarom katholieken knielen als ze bidden?
[ afbeelding ]
Onderwerping.... aan God of aan Allah, same shit, different names....
fixed.quote:Op zondag 31 juli 2016 11:40 schreef Woestijnvos het volgende:
Dat kan niet goed zijn voor je verstand je ganse leven zo bidden.
Hoi das stigmatiserend! Een hoop Arabieren in Holland hebben gewoon een baan en betalen belasting en zijn dus niet lui!quote:
Nee.quote:Op zondag 31 juli 2016 15:45 schreef vaarsuvius het volgende:
- Islam betekent letterlijk Onderwerping
Beetje wel hoor.... in de kerk moesten we altijd knielen....quote:Op zondag 31 juli 2016 13:59 schreef Molurus het volgende:
Als je het mij vraagt zijn er daarvoor geen voorschriften. Niet in de Islam en niet in het Christendom.
Dit zijn bidstoeltjes en knielbankjes voor in de kerkquote:Knielen is een houding ten teken van eerbied, dankbaarheid en/of onderdanigheid.
Hierbij zit men op beide knieën waarbij de rug recht blijft.
Dit is een veel gebruikte houding bij bidden.
In het christendom zijn er speciale knielbanken en bidstoelen met een verhoging waarop men
de knieën kan plaatsen. Op deze verhoging kan eventueel een kussen geplaatst worden.
In de Mis knielen de katholieke gelovigen van oudsher tijdens het Eucharistisch gebed
(met name tijdens de consecratie), bij het ontvangen van de Heilige Communie en tijdens het
persoonlijk gebed na het ontvangen van de Heilige Communie.
In de islam en het boeddhisme zit men met het zitvlak op de voeten op de grond.
Hierbij is de rug enigszins gebogen.
Zijn die dingen eeuwen oud of?quote:Op zondag 31 juli 2016 22:41 schreef FANN het volgende:
[..]
Beetje wel hoor.... in de kerk moesten we altijd knielen....
[..]
Dit zijn bidstoeltjes en knielbankjes voor in de kerk
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In onze kerk hadden we zoiets, ook met rood kussentje
[ afbeelding ]
Op school mocht je gewoon in je bank blijven zitten en thuis voor het eten gewoon op je stoel,
handjes gevouwen, hoofd gebogen
Nee hoorquote:
Ben jij de gek die ze op MP verkoopt dan?quote:Op zondag 31 juli 2016 22:45 schreef FANN het volgende:
[..]
Nee hoortenminste ik ben nog geen eeuw oud
![]()
Ik weet niet wat ze tegewoordig in de kerk hebben, ik kom daar nooit meer
Neequote:Op zondag 31 juli 2016 22:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben jij de gek die ze op MP verkoopt dan?
Ow dus als gewoonte is zouden ze ook net zo goed dagje naar het strand kunnen en daarna patatje eten en dan naar de hemel kijken en zeggen "Mijn God/Allah! Wat was dat lekker?"quote:Op zondag 31 juli 2016 23:45 schreef Vallon het volgende:
Al met al is het imho iets wat ontstaan is, tot regel is gemaakt en verworden tot gewoonte.
quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:40 schreef possetje het volgende:
[..]
Ow dus als gewoonte is zouden ze ook net zo goed dagje naar het strand kunnen en daarna patatje eten en dan naar de hemel kijken en zeggen "Mijn God/Allah! Wat was dat lekker?"
Serieus, idd, het is een ritueel wat het maakt tot gebed of dank.quote:Op maandag 1 augustus 2016 00:40 schreef possetje het volgende:
[..]
Ow dus als gewoonte is zouden ze ook net zo goed dagje naar het strand kunnen en daarna patatje eten en dan naar de hemel kijken en zeggen "Mijn God/Allah! Wat was dat lekker?"
aswj heeft de doctrine dat de sahabah min of meer ma'sum zijn, en in het kader daarvan mag er over de fitan niet gesproken worden door "beginnende" studenten van de religie, omdat dat zou leiden tot twijfel. best doorzichtige tactiek dus. en in het westen is islamologie tot vrij recent vooral uitgegaan van sunnisme. geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaarsquote:Op woensdag 15 juni 2016 22:39 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Verbazingwekkend wel, dacht dat iedereen dat kende. Maar wellicht ben ik bevooroordeeld.
Dat is goed om te horen! (behalve die laatste zin dan)quote:Op maandag 1 augustus 2016 16:40 schreef Drug het volgende:
[..]
islam heeft al verlichting doorgemaakt, en bevat vele denominaties waarin wordt afgeweken van dat vastbijten in de letterlijke interpretatie van de teksten. Helaas is het nu een reactionaire islam die in de media de boventoon voert (en ook daadwerkelijk veel volgelingen heeft).
klopt, de totalitaire islam is voor machthebbers een geweldig middel in het handhaven van hun positie, erg jammer.quote:Op maandag 1 augustus 2016 17:24 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat is goed om te horen! (behalve die laatste zin dan)
Laten we hopen dat de moderne denominaties meer media aandacht krijgen en zich ook luider uitspreken.
En het probleem lijkt me dat die lichtere stromingen weinig invloed hebben op de bolwerken van de islam (Saudi Arabië . Iran etc)
wat is het echte verhaal? het os volgens mij niet heel kenbaar, omdat de authentieke bronnen die er zijn allemaal vanuit een van de kampen zijn geschreven. wat wel duidelijk is, zelfs in de sunnitische bronnen, is dat uthman, mu'awiyyah en de umayyadische dynastie usurpers waren die uit tribale belangen handeldenquote:Op woensdag 15 juni 2016 22:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zelfs onder de 'kenners', kennen weinig mensen echt het verhaal, er zijn veel goedpraters en of overdrijvers tussen, meestal kent men 1 kant van het verhaal.
Alleen bij sjiïeten hè.quote:Op woensdag 15 juni 2016 22:33 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Kerbela is toch bij iedereen bekend of vergis ik mij nou
Gastquote:Op maandag 1 augustus 2016 17:20 schreef Drug het volgende:
[..]
aswj heeft de doctrine dat de sahabah min of meer ma'sum zijn, en in het kader daarvan mag er over de fitan niet gesproken worden door "beginnende" studenten van de religie, omdat dat zou leiden tot twijfel. best doorzichtige tactiek dus. en in het westen is islamologie tot vrij recent vooral uitgegaan van sunnisme. geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars
sorry was niet mijn bedoeling om belerend over te komen ofzoquote:Op maandag 1 augustus 2016 18:34 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Gast
Ik ben geen fucking Arabier.waar the fuck heb je het over? Je bent Nederlands act like one ipv te strooien met net geleerde woorden.
Probeer eens een nieuwe alinea met Nederlandse woorden.quote:Op maandag 1 augustus 2016 18:51 schreef Drug het volgende:
[..]
sorry was niet mijn bedoeling om belerend over te komen ofzo
aswj = ahlus-sunnah wal-jama'ah oftewel sunnieten
sahabah = metgezellen van profeet
fitan = meervoud van fitna waarmee de onderlinge strijden in begintijd van islam worden geduid
ma'sum = onfeilbaar
hier heb ik geen geduld voorquote:Op maandag 1 augustus 2016 18:53 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Probeer eens een nieuwe alinea met Nederlandse woorden.
Fok is een algemeen forum, dus als je het algemene publiek wil bereiken, zul je toch wat minder jargon moeten gebruiken, dat geldt voor alle topics hier. Dit topic heet nota bene "vragen over islam": het heeft als doelgroep mensen die helemaal niks van islam afweten.quote:
daarom heb ik die termen uitgelegdquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 07:24 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Fok is een algemeen forum, dus als je het algemene publiek wil bereiken, zul je toch wat minder jargon moeten gebruiken, dat geldt voor alle topics hier. Dit topic heet nota bene "vragen over islam": het heeft als doelgroep mensen die helemaal niks van islam afweten.
Ik ben toch bang dat de kuffar er niets van snappenquote:
ben daar zelf ook onder te scharen, maar begrijp die termen wel, helemaal nadat ze zijn verklaard. Mocht er nog onduidelijkheid zijn, dan zal ik vragen beantwoorden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 09:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik ben toch bang dat de kuffar er niets van snappen
Niet elk christelijk geloof doet het op dezelfde manier hoor. Het enige wat aangehouden wordt eigenlijk is een mate van eerbied en nederigheid.quote:Op zondag 31 juli 2016 04:46 schreef possetje het volgende:
Staat dat ook letterlijk in de Koran of is dat toch meer iets wat ze er later van hebben gemaakt? ( iig staat er niet in de Bijbel : Gij zult op een stoeltje bidden maar toch doen de Christenen het )
Yayyy typisch neerbuigend anti-gelovigen gespot.quote:
quote:Op woensdag 3 augustus 2016 00:24 schreef Aloulu het volgende:
De basisfacetten in het gebed staan in de Koran; zoals het knielen en ter aarde werpen (prostrate in het Engels) bijv:
[41:37]
En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor God Die hen schiep, indien gij Hem wilt aanbidden..
[22:77]
O, gij die gelooft, buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer, en doet goed, opdat je moge slagen.
Het woord dat wordt gebruik in het Arabisch is "sajada" (werkwoord), wat plat ter aarde werpen betekent door te knielen. Dus niet als een lat geheel plat. Het mag duidelijk zijn dat de ter aarde werping wordt gezien als symbool van volledige overgave aan de Almachtige God.
Overigens kom je dezelfde rituelen in grote lijnen wel tegen in het Oosterse Christendom, en bijv. bij Kopten is het in hun kloosters een terugkerend ritueel. Niets iets wat exclusiefs aan de Islam is voorbehouden. Ook oude joodse gebeden kennen een vrijwel exact dezelfde soort ritueel in grote lijnen.
quote:"And he (Jesus) went a little farther, and fell on his face, and prayed, saying, O my Father, if it be possible, let this cup pass from me: nevertheless not as I will, but as thou wilt." - New Testament (Matthew 26:39)
"And when the disciples heard it, they fell on their face, and were sore afraid." - New Testament (Matthew 17:6)
"And Abram fell on his face: and God talked with him, saying," - Old Testament (Tanakh) (Genesis 17:3)
"Then Abraham fell upon his face, and laughed, and said in his heart, Shall a child be born unto him that is an hundred years old? and shall Sarah, that is ninety years old, bear?" - Old Testament (Tanakh) (Genesis 17:17)
"And Moses made haste, and bowed his head toward the earth, and worshipped." - Old Testament (Tanakh) (Exodus 34:8)
“And Moses and Aaron went from the presence of the assembly unto the door of the tabernacle of the congregation, and they fell upon their faces: and the glory of the LORD appeared unto them.” - Old Testament (Tanakh) (Numbers 20:6)
"And the LORD spake unto Moses and unto Aaron, saying, Separate yourselves from among this congregation, that I may consume them in a moment. And they fell upon their faces, and said, O God, the God of the spirits of all flesh, shall one man sin, and wilt thou be wroth with all the congregation?" - Old Testament (Tanakh) (Numbers 16:20-22)
And Ezra blessed the LORD, the great God. And all the people answered, Amen, Amen, with lifting up their hands: and they bowed their heads, and worshipped the LORD with [their] faces to the ground. - Old Testament (Tanakh) (Nehemiah 8:6)
"And he said, Nay; but as captain of the host of the LORD am I now come. And Joshua fell on his face to the earth, and did worship, and said unto him, What saith my Lord unto his servant?" - Old Testament (Tanakh) (Joshua 5:14)
"And it came to pass, while they were slaying them, and I was left, that I fell upon my face, and cried, and said, Ah Lord GOD! wilt thou destroy all the residue of Israel in thy pouring out of thy fury upon Jerusalem?" - Old Testament (Tanakh) (Ezekiel 9:8)
"And Jehoshaphat bowed his head with his face to the ground: and all Judah and the inhabitants of Jerusalem fell before the LORD, worshipping the LORD." - Old Testament (Tanakh) (2 Chronicles 20:18)
"And it came to pass, when I prophesied, that Pelatiah the son of Benaiah died. Then fell I down upon my face, and cried with a loud voice, and said, Ah Lord GOD! wilt thou make a full end of the remnant of Israel?" - Old Testament (Tanakh) (Ezekiel 11:13)
Het echte verhaal: Namelijk dat Aisha met haar legers en aanhang de oorlog had verklaard aan Ali, dat Uthman eigenlijk onder goedkeuring van Mu'awiyah is gedood, dat metgezellen van de profeet onderling aan het strijden waren voor de macht. De moslimwereld, met name de Sunnitische gedeelte vereerd de Sahaba als het ware alsof ze heilig zijn, hetzelfde met de Sjieten en het huis van Mohammed overigens.quote:Op maandag 1 augustus 2016 17:38 schreef Drug het volgende:
[..]
wat is het echte verhaal? het os volgens mij niet heel kenbaar, omdat de authentieke bronnen die er zijn allemaal vanuit een van de kampen zijn geschreven. wat wel duidelijk is, zelfs in de sunnitische bronnen, is dat uthman, mu'awiyyah en de umayyadische dynastie usurpers waren die uit tribale belangen handelden
Dit ken ik niet, heb je een bron?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 20:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
dat Uthman eigenlijk onder goedkeuring van Mu'awiyah is gedood
nou ja, er waren leden van de kring rond mu'awiyyah onder degenen die uthman aanvielen, maar dat mu'awiyyah dat goedkeurde, waar blijkt dat uit? ik zou jet fijn vinden als je een specifiekere bron hebt, liefst inclusief citaatquote:Op woensdag 3 augustus 2016 20:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat zeg ik, de meeste mensen kennen het verhaal niet diep genoeg.
Tabari overigens.
quote:Op woensdag 3 augustus 2016 20:57 schreef Drug het volgende:
[..]
nou ja, er waren leden van de kring rond mu'awiyyah onder degenen die uthman aanvielen, maar dat mu'awiyyah dat goedkeurde, waar blijkt dat uit? ik zou jet fijn vinden als je een specifiekere bron hebt, liefst inclusief citaat
quote:The next tradition comes again from Saif Ibn-e-Umar Kadhab in which Saif praises Muawiya
for offering Uthman army and help & Support. (Whereas, later another tradition is coming,
which is much more authentic than Saif's narration, and which tells that Muawiya refused to
help Uthman in time of need).
quote:In next tradition Ibn Jarir Tabari writes that it was related to me by ]a'far
—‘Amr and ‘Ali—— Husayn—his father—Muhammad b. Sa'ib a1—Kalbi:
The Egyptians returned to 'Uthman after having departed from him because
a slave of his, riding one of his camels, overtook them carrying a letter to the
governor of Egypt [with orders] to kill some of them and crucify others.
When they came back to 'Uthman they said, "This is your slave." He said,
"My slave went without my knowledge." They said, "[It is] your camel." He
responded, "He took it from the house without my orders." They said, "[This
is] your seal." "It was forged," he said. . » When the Egyptians arrived, 'Abd
al-Rahman b. 'Udays al-Tujibi and said: They came from Bilbays and Upper
Egypt, long-necked, their eyes squinting like bows, Their flanks covered in
chain mail. They demand God’s due from al-Walid, from 'Uthman and from
Sa'id. O Lord, send us back with what we seek! When 'Uthman saw what had
happened to him and how many of the people had been sent against him, he
wrote Mu'awiyah b. Abi Sufyan in Syria: "In the name of God, the Merciful,
the Compassionate. To proceed: The Medinese have become unbelievers ,
they have abandoned obedience and renounced their oath of allegiance.
Therefore send to me the Syrian soldiers who are at your disposal, on every
camel you have, whether docile or stubborn." When Mu'awiyah got the letter,
he delayed action on it, for he did not wish to differ openly with the Companions
of the Messenger of God, since he knew that they concurred
[on this matter]. When 'Uthman became aware of the delay, he wrote to seek
aid from other provinces... (The armies came from other provinces but when
the people made camp at al-Rabadhah—the vanguard having located in a
district of Medina named Sirar—they learned of ‘Uthman’s murder and thus
they returned form there
quote:Ibn-e-Jareer Tabari narrates from Ibn-e-Abbas: Ibne 'Abbas said to 'Ali that
Muawiya is a worldly person with materialistic desires and if you let him be
the governor of Syria, he will forget the murder of 'Uthman and will favour
you. (History of Tabari, english edition, vol:1, P;23)
Lees dan ook het hele epistel van Tabari lieve Drug, het leger van Muawiyah vertrekt uiteindelijk naar Madinah, maar krijgt de opdracht buiten Madinah te blijven tot ze het bevel krijgen van Muawiyah om in te grijpen, enerzijds zit Uthman Muawiyah te pushen om op te schieten en Muawiyah geeft de opdracht om enkele KM's buiten Madinah te stationeren. Onder de beste omstandigheden toen duurde het zelfs al dagen voor het bevel van Muawiyah het leger zou bereiken om in te grijpen, terwijl Muawiyah aan de hand van de vele brieven die Uthman eerder had gestuurd al wist hoe dringend de situatie was.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:36 schreef Drug het volgende:
[..]
veel dank, vind "goedkeuren" wel wat tendentieuze woordkeus tho
Leest dan niemand wat ik zegquote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:46 schreef Stimorol- het volgende:
Soennieten zijn toch vaak juist lovend over muaviye?
quote:Op woensdag 3 augustus 2016 20:03 schreef Triggershot het volgende:
dat metgezellen van de profeet onderling aan het strijden waren voor de macht. De moslimwereld, met name de Sunnitische gedeelte vereerd de Sahaba als het ware alsof ze heilig zijn,
o sick, power hunger was sterk bij banu umayyaquote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lees dan ook het hele epistel van Tabari lieve Drug, het leger van Muawiyah vertrekt uiteindelijk naar Madinah, maar krijgt de opdracht buiten Madinah te blijven tot ze het bevel krijgen van Muawiyah om in te grijpen, enerzijds zit Uthman Muawiyah te pushen om op te schieten en Muawiyah geeft de opdracht om enkele KM's buiten Madinah te stationeren. Onder de beste omstandigheden toen duurde het zelfs al dagen voor het bevel van Muawiyah het leger zou bereiken om in te grijpen, terwijl Muawiyah aan de hand van de vele brieven die Uthman eerder had gestuurd al wist hoe dringend de situatie was.
No offence maar sws zijn soennieten vaak wel een stel schapen die je half afmaken als je de kudde niet volgt en iets anders roept.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Leest dan niemand wat ik zeg
[..]
Want de Shia staat bekend op het bekritiseren van de eigen leiders? De Shia gaat zelfs een stap verder als het gaat om het verheerlijken van de leiders.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:50 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
No offence maar sws zijn soennieten vaak wel een stel schapen die je half afmaken als je de kudde niet volgt en iets anders roept.
Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Want de Shia staat bekend op het bekritiseren van de eigen leiders? De Shia gaat zelfs een stap verder als het gaat om het verheerlijken van de leiders.
Hoezo hebben we het nu over soennieten? Uit het conflict tussen Muawiyah en Ali is het gedoe rondom Sjieten en Soennieten tot stand gekomen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
We means ikquote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoezo hebben we het nu over soennieten? Uit het conflict tussen Muawiyah en Ali is het gedoe rondom Sjieten en Soennieten tot stand gekomen.
Vergeet de wahabieten niet.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
wat vind je de juiste benadering? En vind je die terug in een specifieke stroming?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
Die vallen natuurlijk wel min of minder bij de soennieten.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 09:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Vergeet de wahabieten niet.
En wat peace99 zegt.
Omdat Abraham:quote:Op maandag 12 september 2016 14:57 schreef Manke het volgende:
Waarom kreeg Abraham volgens de koran de zegen?
quote:And who is better in religion than one who submits himself to Allah while being a doer of good and follows the religion of Abraham, inclining toward truth? And Allah took Abraham as an intimate friend.
Verschillende meningen over, hij zou het onbewust God hebben belooft het meest dierbare voor hem te offeren/opgeven voor god als hij een zoon zou krijgen, beproeving in hoeverre hij gehoorzaam is tot god etc.quote:Op maandag 12 september 2016 23:54 schreef Manke het volgende:
[..]
en waarom ging hij in op de opdracht om zijn zoon te offeren?
Het geeft vreugde om te zien dat in het werk (Koran) van de moslims het "geheim" (geheim = iets wat niet zomaar door eenieder in te zien is) van gebed ook is ingesloten.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 00:24 schreef Aloulu het volgende:
De basisfacetten in het gebed staan in de Koran; zoals het knielen en ter aarde werpen (prostrate in het Engels) bijv:
[41:37]
En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor God Die hen schiep, indien gij Hem wilt aanbidden..
[22:77]
O, gij die gelooft, buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer, en doet goed, opdat je moge slagen.
Het woord dat wordt gebruik in het Arabisch is "sajada" (werkwoord), wat plat ter aarde werpen betekent door te knielen. Dus niet als een lat geheel plat. Het mag duidelijk zijn dat de ter aarde werping wordt gezien als symbool van volledige overgave aan de Almachtige God.
Overigens kom je dezelfde rituelen in grote lijnen wel tegen in het Oosterse Christendom, en bijv. bij Kopten is het in hun kloosters een terugkerend ritueel. Niets iets wat exclusiefs aan de Islam is voorbehouden. Ook oude joodse gebeden kennen een vrijwel exact dezelfde soort ritueel in grote lijnen.
filmpje duurt een uur. Wat wil je meegeven met je reactie?quote:
How do Muslim scholars look at Hadith?quote:Op zondag 20 november 2016 21:38 schreef k3vil het volgende:
[..]
filmpje duurt een uur. Wat wil je meegeven met je reactie?
Mooie stuk k3vil, interessant en diepgaand. Bedankt voor het delen.quote:Op maandag 7 november 2016 19:57 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het geeft vreugde om te zien dat in het werk (Koran) van de moslims het "geheim" (geheim = iets wat niet zomaar door eenieder in te zien is) van gebed ook is ingesloten.
Ik heb al eens opgemerkt dat de 5e zin van ...
De Opening
5. U dienen wij en U vragen wij om hulp
5. Iyyaaka na'boedoe wa iyyaaka nasta'ien
5. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
... dit geheim bevat.
Een persoon die G'd wenst te dienen en alles hiervoor probeert wat in hem opkomt die bereikt uiteindelijk het punt waarin hij Hem om hulp vraagt. Dit vindt alleen plaats wanneer alles is gedaan wat een persoon uit eigen macht kan en heeft geprobeerd. Voor die tijd is het onmogelijk om Hem om hulp te vragen. Een persoon die nog niet alles heeft geprobeerd wat in hem is opgekomen, die is trots. In hem bestaat namelijk nog het idee dat hij iets aan Hem kan toevoegen. Er wordt niet voor niets geschreven buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer.Oftewel, de voorwaarde voor aanbidding is buigt u neder en dat kan alleen als een persoon niet trots is. Trots zijn is een uiting waarin een persoon denkt dat hij iets heeft (in de meest ruime zin van iets hebben). Je ziet ook dat het ook gaat om "oh gij die gelooft". Diegene die gelooft heeft niets, is niet trots, buigt zich neder, en bidt tot G'd.
Iemand die dit stuk tekst bevat is moslim als ik mag begrijpen dat moslim betekend dat een persoon heel (volledig) is. Het is pas mogelijk volledig te zijn als een persoon in contact is met G'd. Want alleen Hij is volledig (G'd is groot)
Je vraag is moeilijk voor mij.quote:Op maandag 19 december 2016 20:24 schreef Tevik het volgende:
[..]
Mooie stuk k3vil, interessant en diepgaand. Bedankt voor het delen.
Bedoel je te zeggen dat met het vers: "U dienen wij en U vragen wij om hulp", dat het daar niet om 2 afzonderlijke zaken gaat (zoals ik altijd aangenomen heb),
maar dat het met elkaar te maken heeft, dat het om hulp vragen te maken heeft met het willen dienen?
Anders geformuleerd: "Wij willen U dienen, en wij hebben Uw hulp daarbij nodig." (?) Het is dus een uitdrukking van totale 'overgave' aan God, zie ik nu.
Inderdaad, zoals je zegt, je zou denken dat met 'het willen dienen' dat je iets toevoegt aan God, echter met jouw uitleg zie ik nu in dat we niks toevoegen,
maar juist ontvangen door Hem te mogen dienen.![]()
Berust wat je hier schrijft op een inzicht of lering uit de Tora, of misschien uit de mystieke traditie (zoals kabbala)? Kan ik er ergens meer over lezen?
Ik begrijp het als je dat soort ervaringen (met God) niet wil delen, het is ook geen gebruik in bijv. het soefisme om die ervaringen te delen (niet dat ik er een ben overigens), echter als het gaat om inzichten in een bepaalde leer of ervaringen daarin dan is dat niet hetzelfde, toch? Ik ben wel benieuwd naar je bronnen, als je ze hier niet wilt plaatsen kun je ze ook via pb doorgeven.quote:Op maandag 19 december 2016 22:31 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je vraag is moeilijk voor mij.
Ik kan niet zomaar beantwoorden zonder te verklaren dat ik ervaring heb in het inzien van G'd. En het is niet mijn gebruik om hier over te praten.
Ik kan je naar bronnen verwijzen maar het vereist veel van je en de kans is groot dat het moeilijk te behappen is. Omdat het veel termen gebruikt die of onbekend zijn of waar je al een beeld van hebt. Maar goed geef aan als je de bronnen wilt.
Ik kan je verzekeren en aan ieder die dit leest. Als jij datgene gaat doen waarvan jij denkt dat het dienen van G'd is, en je doet dat allemaal (echt allemaal) en je houdt niets aan opties open qua mogelijkheden, dan is het effect daarvan dat je "om hulp" vraagt.
Een teken dat je op de goede weg bent is dat je veel gedachten hebt over wat het doel van het leven is (of een andere vraag met dezelfde lading). Ik zal je vertellen waarom dat een teken is wanneer je dat ervaart. En ook welke hulp je hebt gevraagt. Ookal heb je dit wel ervaren, je zou het dan nog niet een logische plek kunnen geven.
Diegene die bovenstaande doet, houdt zich trouwens bezig met de ware jihad.
Wellicht is het beter weer in de teksten te duiken. Want als ik vanalles ga verklaren zonder tekst dan lijkt het alsof ik zelf een bron ben, maar ik heb alleen maar ervaring.
Inzicht en ervaring ligt dicht bij elkaar. Ervaring is de optellingen van inzichtenquote:Op dinsdag 20 december 2016 17:26 schreef Tevik het volgende:
[..]
Ik begrijp het als je dat soort ervaringen (met God) niet wil delen, het is ook geen gebruik in bijv. het soefisme om die ervaringen te delen (niet dat ik er een ben overigens), echter als het gaat om inzichten in een bepaalde leer of ervaringen daarin dan is dat niet hetzelfde, toch? Ik ben wel benieuwd naar je bronnen, als je ze hier niet wilt plaatsen kun je ze ook via pb doorgeven.
Bedankt voor de bronnen k3vil. De Tora en Zohar kende ik al en lees er soms ook wel in, alleen heb ik er (nog) niet iets in gelezen over het gevolg van "hulp vragen" nadat je alles hebt gedaan om God te "dienen". Maar misschien kom dat nog wel. Of is het iets wat vooral als inzicht/ervaring komt en wat niet 'direct' in de Geschriften te lezen valt? Bedankt ook voor de andere links, zal me de komende tijd daar eens in gaan verdiepen.quote:Op dinsdag 20 december 2016 21:01 schreef k3vil het volgende:
[..]
Inzicht en ervaring ligt dicht bij elkaar. Ervaring is de optellingen van inzichten
Bronnen:
Torah
Zohar
Etz Chaim
Talmud Eser haSefirot
Lees maar Preface to the Wisdom of Kabbalah http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/4850
Is pittig voor je. Je kunt ook daarnaast Shamati lezen http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/31617
Je zal dat over "dienen" en "hulp vragen" er niet direct in lezen. Het staat er wel in maar in andere symboliek. Alleen tekst met inzicht is de juiste interpretatie van een tekst.quote:Op woensdag 21 december 2016 16:55 schreef Tevik het volgende:
[..]
Bedankt voor de bronnen k3vil. De Tora en Zohar kende ik al en lees er soms ook wel in, alleen heb ik er (nog) niet iets in gelezen over het gevolg van "hulp vragen" nadat je alles hebt gedaan om God te "dienen". Maar misschien kom dat nog wel. Of is het iets wat vooral als inzicht/ervaring komt en wat niet 'direct' in de Geschriften te lezen valt? Bedankt ook voor de andere links, zal me de komende tijd daar eens in gaan verdiepen.
Miljoenen auto's in Rotterdam?quote:Op donderdag 22 december 2016 00:36 schreef possetje het volgende:
maar alleen in de middernacht het gonzen van de Rotterdamse stad met miljoenen autos op de achtergrond.
Ha oke beetje overdreven , maar snachts als het stil is en je doet je lichten uit en de ramen open dan hoor je echt een vrij duidelijke zoem op de achtergrond en dat zijn dat de vele autos die allemaal in de horizon rijden!quote:Op donderdag 22 december 2016 00:44 schreef Woelwater het volgende:
Miljoenen auto's in Rotterdam?
Denk je echt dat het er zoveel zijn?
op zich nix mis mee als je vriendinnetje een ( kleine ) voorbinddildo omdoet!quote:Op donderdag 22 december 2016 00:54 schreef Woelwater het volgende:
Maar die houding is wel een beetje alsof ze graag in hun kontje willen worden genomen. Valt me ook wel op dat moslim mannen elkaar vaak kussen bij het begroeten.
Dacht je ook aan allah, of wel écht nadenken?quote:Op donderdag 22 december 2016 00:56 schreef possetje het volgende:
nee eerder gewoon diep nadenken enzo
Nee, ik had dus mn ogen gesloten en het was donker, ik zag eerder allemaal beelden op mn netvlies en soort van vormen uit een andere dimensie! wel duidelijk iets hogers dan mijzelf !quote:Op donderdag 22 december 2016 01:00 schreef Woelwater het volgende:
Dacht je ook aan allah, of wel écht nadenken?
En niemand die op het idee komt om die snelwegen net voorbij de horizon te leggen waar niemand er last van heeft.quote:Op donderdag 22 december 2016 00:45 schreef possetje het volgende:
[..]
Ha oke beetje overdreven , maar snachts als het stil is en je doet je lichten uit en de ramen open dan hoor je echt een vrij duidelijke zoem op de achtergrond en dat zijn dat de vele autos die allemaal in de horizon rijden!
Zal ik doen. De bronnen in de links zijn, zoals je al aangaf, best wel pittig, maar valt wel doorheen te komen (met wat hulp van google). Als ik vragen heb dan pm ik je wel, of anders stel ik ze in het betreffende centraal topic.quote:Op woensdag 21 december 2016 20:47 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je zal dat over "dienen" en "hulp vragen" er niet direct in lezen. Het staat er wel in maar in andere symboliek. Alleen tekst met inzicht is de juiste interpretatie van een tekst.
Ik zou de Zohar en de Torah apart leggen en beginnen met die andere bronnen.
Het effect van het lezen van deze bronnen is, naar gelang de intensiteit en kwaliteit, dat er Omringend Licht op je schijnt. Dat betekend dat je als persoon gereinigd wordt. Het is Omringend genoemd omdat het de mens niet kan binnenkomen (in het hart) omdat de mens praktisch altijd onrein is.
Het effect daarvan is dat een mens een ziel krijgt genaamd Nefesh, wat tot rust komen betekent. Ik geloof dat shalom aleihum of salaam aleikum daar op is gebaseerd
Als je er niet uitkomt met de teksten dan hoor ik het wel
Koptische christenen doen dat nog steeds. Joden bidden volgens mij ook staand, buigend en werpen zich ter aarde neer met hun hoofd op de grond ter aanbidding van God.quote:Op donderdag 22 december 2016 14:56 schreef DustPuppy het volgende:
Christenen gingen vroeger ook op de grond liggen.
quote:Op donderdag 22 december 2016 02:21 schreef possetje het volgende:
Ha ja daar gaan we weer,
alle profeten waar je nu mee aankomt waren mannen
nee, ik ben niet op zoek naar een moslim geleerde
ik ben op zoek naar iemand die veel weet over alle religies ( zelfs de eskimos religie ) op deze planeet!
was vergeten te quoten..quote:Op donderdag 22 december 2016 16:32 schreef xKinkyKongx het volgende:
De indianen aanbidden vier richtingen en het Oosten staat daarbij voor puur, wit etc, mss dat de "de Mo" er vier teveel vond en dacht aan één genoeg te hebben ?
Iets anders ; gisteren heb jij gereageerd op mijn topic, maar is gedelete ? Vreemd, maar iig , wilde je vragen hoe je zoveel zo snel uit zo'n klein stukje tekst kon halen ? En ook goed zitten natuurlijk .
Veel arabieren ( heb ik gehoord ) waren vroeger ook halfturken en halfmongolen/ nomaden en die zijn dan door de russen ( geloof ik ) verjaagd en zijn zo plunderend verder gegaan naar het zuiden en hebben dan de ( echte ) egyptenaren ( je weet wel met de katten beelden ) verjaagd naar weet ik veel toe!quote:Op zondag 25 december 2016 21:20 schreef k3vil het volgende:
Ik heb ooit eens gehoord dat Medina "stad" betekend. En dat de huidige stad die Medina heet ooit een andere naam had. Wat is de reden dat die stad Medina is genoemd en niet een andere stad? Ik vermoed dat een andere stad bedoeld zou kunnen zijn.
Nee.quote:Op zondag 25 december 2016 21:22 schreef possetje het volgende:
[..]
Veel arabieren ( heb ik gehoord ) waren vroeger ook halfturken en halfmongolen/ nomaden en die zijn dan door de russen ( geloof ik ) verjaagd en zijn zo plunderend verder gegaan naar het zuiden en hebben dan de ( echte ) egyptenaren ( je weet wel met de katten beelden ) verjaagd naar weet ik veel toe!
Ja er zijn dan ook twee verschillende verklaringen over arabie, de een zegt dat blond haar regresief is dus onvoortplantbaar met mensen met zwart haar, maar ze denken ook wel eens dat blonde mensen wegegjaagd uit het ( lekker warme ) zuiden!quote:
Klopt, Madinah is het Arabische woord voor 'stad'. Het is dan ook een afkorting voor Madinat Al Nabawi (/Munawarah), 'stad van de profeet'. Zo benoemd omdat Madinah Mohammed juist verwelkomde nadat Mekkah hem verjoeg, daarvoor heette Madinah 'Yathrib'.quote:Op zondag 25 december 2016 21:20 schreef k3vil het volgende:
Ik heb ooit eens gehoord dat Medina "stad" betekend. En dat de huidige stad die Medina heet ooit een andere naam had. Wat is de reden dat die stad Medina is genoemd en niet een andere stad? Ik vermoed dat een andere stad bedoeld zou kunnen zijn.
Dat doet de hele wereld op die Westerlingen na.quote:Op donderdag 22 december 2016 00:54 schreef Woelwater het volgende:
Maar die houding is wel een beetje alsof ze graag in hun kontje willen worden genomen. Valt me ook wel op dat moslim mannen elkaar vaak kussen bij het begroeten.
Dit is de klassieke versie, maar is dit wel zo als we deze link eens doornemen ? Blijkbaar zijn er nogal wat discussie rond deze geschiedenis :quote:Op zondag 25 december 2016 23:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, Madinah is het Arabische woord voor 'stad'. Het is dan ook een afkorting voor Madinat Al Nabawi (/Munawarah), 'stad van de profeet'. Zo benoemd omdat Madinah Mohammed juist verwelkomde nadat Mekkah hem verjoeg, daarvoor heette Madinah 'Yathrib'.
De B in de torah wordt hetzelfde mee bedoeld als in de Koran, namelijk in.quote:Op maandag 26 december 2016 16:20 schreef Tevik het volgende:
Misschien interessant om hier met de gelovigen te delen is een overeenkomst tussen de Bijbel en Koran die ik d.m.v. de Zohar heb gevonden:
In de Zohar (een Joods mystiek werk) wordt een mystiek verhaal verteld over het alfabet en waarom God het boek Genesis liet beginnen met de letter B en niet A.
Het verhaal in het kort: Er wordt verteld hoe de letters een rol wilde spelen in de schepping van de wereld, en hoe ze één voor één, in omgekeerde volgorde (dus Z → A), voor de Allerhoogste verschenen. Elke letter smeekte de Allerhoogste om de wereld met de letter die het was te scheppen en hield daarvoor een pleidooi door de unieke eigenschappen die het bezit en/of van God weergaf te benoemen. Eén voor één erkent God hun eigenschappen en waardigheid, maar weigert hen om verschillende redenen die gunst te verlenen. Toen de letter B aan de beurt was en opkwam en zei dat het de initiële letter is van ‘beracha’ (zegening) waardoor allen God zegenden, verleende God de letter B die gunst, en zegde het toe om de wereld ermee te scheppen en het als basis voor de wereld te leggen. Er wordt gezegd dat om die reden God het boek Genesis begon met de letter B (be're¨it bara …, in het begin schiep…).
Een overeenkomst tussen deze heilige Geschriften is dat de Koran, net als Genesis, ook begint met de letter B door de zin:
bismillahi ar-rahman ar-raheem
In de naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Vergevingsgezinde
Het is niet alleen het eerste hoofdstuk die daarmee begint, maar elk hoofdstuk in de Koran begint met deze zin, en dus met de letter B, op één hoofdstuk na: hoofdstuk ‘het berouw’ (9), die begint niet met de bismillah. Als je echter dan kijkt wat de eerste letter van het hoofdstuk is dan begint die alsnog met de letter B, namelijk met het Arabische woord “bara”. Het is overigens hetzelfde woord (en draagt o.a. ook dezelfde betekenis) als het woord die in het eerste vers van Genesis staat: “be're¨it bara elohim ....”
(Het complete verhaal in de Zohar)
Ik wil hiermee overigens niks bewijzen, vond het alleen een interessante vinding.
Klopt. Vind het alleen apart dat de Zohar zo diep gaat dat het zelfs een mystiek verhaal heeft over de eerste letter in de Torah. Vraag me af waar die kennis echt vandaan komt, gaat het terug tot Mozes of misschien nog verder tot Abraham (aan hem wordt ook dit soort kennis toegeschreven, gezien Sefer Yetzirah). Of was het inspiratie van God aan de rabbijnen die door hun toewijding hierin inzicht verkregen. Wel heel erg mysterieus en vol symboliek.quote:Op dinsdag 27 december 2016 21:22 schreef k3vil het volgende:
[..]
De B in de torah wordt hetzelfde mee bedoeld als in de Koran, namelijk in.
BeResheet betekend In/met/bij [het] begin
De verhalen zijn simpelweg door mensen geschreven, en de symboliek is ook door de mensen bedacht.quote:Op woensdag 28 december 2016 00:51 schreef Tevik het volgende:
[..]
Klopt. Vind het alleen apart dat de Zohar zo diep gaat dat het zelfs een mystiek verhaal heeft over de eerste letter in de Torah. Vraag me af waar die kennis echt vandaan komt, gaat het terug tot Mozes of misschien nog verder tot Abraham (aan hem wordt ook dit soort kennis toegeschreven, gezien Sefer Yetzirah). Of was het inspiratie van God aan de rabbijnen die door hun toewijding hierin inzicht verkregen. Wel heel erg mysterieus en vol symboliek.
Ok duidelijk.quote:Op zondag 25 december 2016 23:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, Madinah is het Arabische woord voor 'stad'. Het is dan ook een afkorting voor Madinat Al Nabawi (/Munawarah), 'stad van de profeet'. Zo benoemd omdat Madinah Mohammed juist verwelkomde nadat Mekkah hem verjoeg, daarvoor heette Madinah 'Yathrib'.
Ik had idd van iemand begrepen (dacht van Szikha) dat de verhalen (ook die in Torah) als symbolisch worden gezien, die eerder een innerlijke wereld beschrijven dan iets wat daadwerkelijk daarbuiten heeft plaatsgevonden. Bedankt verder voor je uitleg, dacht dat die kennis (Zohar) misschien afkomstig was van Mozes/Abraham maar wat verborgen werd gehouden en mondeling is doorgegeven totdat het opgeschreven werd.quote:Op woensdag 28 december 2016 12:44 schreef k3vil het volgende:
[..]
De verhalen zijn simpelweg door mensen geschreven, en de symboliek is ook door de mensen bedacht.
De taal van de Zohar ligt in lijn met de Torah. De taal van vertellingen, met objecten van deze wereld. Ezel, Egypte, goud, woestijn, koning enz. Het verwarrende van deze taal is dat het lijkt alsof het geschiedenis betreft. Deze schijn ontstaat omdat de symboliek is gebaseerd op de objecten uit de tijd waarin de verhalen zijn geschreven.
De Zohar kun je lezen maar kans is uitermate groot dat je er niets van snapt. Pas in de 16e eeuw is een commentaar geschreven die de Zohar voor mensen makkelijker toegankelijker maakte. Voor de massa is vervolgens de leer van de 10 sefirot geschikt.
De mystieke interpretatie van de Torah gereikt inderdaad tot aan abraham, maar ook tot aan adam. De inzicht van de rabbijnen of profeten is gebasseerd op het inzien van de aard van G-d.
Edit: mijn verhaal is niet helemaal compleet.
De taal van de Zohar is verrijkt met de taal van de 10 sefirot. Deze manier van het beschrijven van de Hogere werelden is nieuw ten opzichte van de Torah. Deze taal is vervolgens dominant geworden onder de kabbalisten. Terug te zien in de de Boom des Levens (etz chaim) en in de Leer van de Tien Sefirot (talmud Eser haSefirot).
De innerlijke wereld is de wereld die we allemaal kennen. De wereld van het verlangen om te genieten en de intentie hoe dit verlangen toe te passen.quote:Op donderdag 29 december 2016 13:32 schreef Tevik het volgende:
[..]
Ik had idd van iemand begrepen (dacht van Szikha) dat de verhalen (ook die in Torah) als symbolisch worden gezien, die eerder een innerlijke wereld beschrijven dan iets wat daadwerkelijk daarbuiten heeft plaatsgevonden. Bedankt verder voor je uitleg, dacht dat die kennis (Zohar) misschien afkomstig was van Mozes/Abraham maar wat verborgen werd gehouden en mondeling is doorgegeven totdat het opgeschreven werd.
Zeer leerzame K3vil. Ik heb bovenstaande quote eruit genomen omdat me dit doet denken aan de Triniteit van God bij de christenen. Hier is er sprake van 3 aspecten, maar wordt begrepen als 3 entiteiten, wat op zich al blasfemie is. Deze opmerking heb ik hier al meermaals gegeven en vergeleek dit met de netjeru, de Egyptische aspecten van de Ene ( El ). Nogmaals, leuke post van je.quote:JHVH bestaat uit 10 sefirot, dat zijn 10 aspecten van G'd die hem beschrijven, zoals profeten/wijzen/rechtvaardigen Hem hebben ervaren.
Ja het is in de religieuze beleving vaak zo dat aspecten van G'd als losstaande dingen worden gezien. Dat is feitelijk polytheïsme.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 11:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeer leerzame K3vil. Ik heb bovenstaande quote eruit genomen omdat me dit doet denken aan de Triniteit van God bij de christenen. Hier is er sprake van 3 aspecten, maar wordt begrepen als 3 entiteiten, wat op zich al blasfemie is. Deze opmerking heb ik hier al meermaals gegeven en vergeleek dit met de netjeru, de Egyptische aspecten van de Ene ( El ). Nogmaals, leuke post van je.
Jij bent de eerste die mijn mening deelt. Leuk . Hindoeïsme idem dito. Het is Mustafa Gadalla die me op het spoor gezet heeft.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 20:16 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ja het is in de religieuze beleving vaak zo dat aspecten van G'd als losstaande dingen worden gezien. Dat is feitelijk polytheïsme.
Wist je dat het Hinduïsme ook monotheistisch is? Ook daar werken ze met de aspecten van G'd.
Ik zal daar eens over lezen. Mijn achtergrond is de authentieke Kabbalah die van origine uit Babylon komt (met de Torah). Het is niet vreemd te bedenken dat de Egyptenaren deze wijsheid ook kende of delen daarvan. Ik heb sowieso de Torah (Kabbalah) gevonden in het Zoroastrianisme en dat wat de Yezidi aanhangen. En ook in de sumerische tabletten.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 20:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij bent de eerste die mijn mening deelt. Leuk . Hindoeïsme idem dito. Het is Mustafa Gadalla die me op het spoor gezet heeft.
Zeer interessant. Het Zoroastrisme is volgens mij de bakermat van de meeste godsdiensten.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 20:37 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik zal daar eens over lezen. Mijn achtergrond is de authentieke Kabbalah die van origine uit Babylon komt (met de Torah). Het is niet vreemd te bedenken dat de Egyptenaren deze wijsheid ook kende of delen daarvan. Ik heb sowieso de Torah (Kabbalah) gevonden in het Zoroastrianisme en dat wat de Yezidi aanhangen. En ook in de sumerische tabletten.
Maar wat ik aantref in symbolische overkomsten is voor meeste mensen zomaar niet te begrijpen (vereist ontwikkeling)
De Kabbalah is de natuurkunde van de meta wereld. En vanuit die perceptie is alles op deze fysieke wereld te verklaren en te voorspellen op te anticiperen.
Ja, maar weet je wat steeds in de geschiedenis van de mensheid terugkomt? Dat is het fenomeen dat een boek, of set van heilige geschriften tot een religie gaan behoren die pas later in de tijd vorm krijgt. Zodanig, dat de boeken en geschriften vanuit de religie (en bijbehorende dogma's) worden bestudeerd.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 21:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeer interessant. Het Zoroastrisme is volgens mij de bakermat van de meeste godsdiensten.
Een trieste waarheid..quote:Op woensdag 15 februari 2017 20:24 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ja, maar weet je wat steeds in de geschiedenis van de mensheid terugkomt? Dat is het fenomeen dat een boek, of set van heilige geschriften tot een religie gaan behoren die pas later in de tijd vorm krijgt. Zodanig, dat de boeken en geschriften vanuit de religie (en bijbehorende dogma's) worden bestudeerd.
Zo is bijvoorbeeld Jihad bij de meeste mensen bekend als het strijden met wapens, terwijl de orginele betekenis de strijd tegen het egoïsme is.
Deze soort misvattingen zien je terug bij alle religies
Op grond waarvan als ik vragen mag?quote:Op maandag 13 februari 2017 23:17 schreef k3vil het volgende:
. En aangezien voor mij aangetoond is dat de profeet van de moslims daadwerkelijk een profeet is
Meest letterlijke vertaling zou (teweeg)gebracht zijn. Het Arabische woord voor dja'ala kan je gebruiken voor voortbrengen, meenemen en teweegbrengen, contextueel gaat het idd om het scheppen er van, maar is niet het letterlijke woord voor scheppen (Khalaqa) gebruikt.quote:Op maandag 13 februari 2017 23:17 schreef k3vil het volgende:
Heel herkenbaar vanuit mijn achtergrond dat de maan een klein licht is en de zon een groot licht (heldere lamp). Ik ben benieuwd naar de vertaling die heeft plaatsgevonden. Ik merk vaak aan vertalers dat er gedacht wordt in fysieke objecten en ook zo wordt vertaald. Ik vraag me af of het woord "gemaakt" de juiste is voor het Nederlands. Kan dit ook gecreëerd zijn? Als referentie naar creatie, het scheppingsverhaal.
In de vers gaat het letterlijk om 'Allah'.quote:Op maandag 13 februari 2017 23:17 schreef k3vil het volgende:
Het is zeker zo dat er 7 hemelen zijn, maar wat opvalt is dat hier het woord geschapen wel wordt gebruikt in de vertaling. En wat is hier de Naam van G'd? Allah? of Creator (maar dan in het arabisch). In de Torah is er een specifieke naam die toegepast wordt wanneer er sprake is van scheppen, Elokiem.
Iemand die de combinatie kent van dienen en vragen om hulp, uit deze soera...quote:Op woensdag 15 februari 2017 23:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Op grond waarvan als ik vragen mag?
Volgens mij ook, maar ik weet dat niet zeker.quote:Op donderdag 16 februari 2017 15:12 schreef Tevik het volgende:
Er wordt daar de Naam ‘Allah’ gebruikt.
Is dat niet hetzelfde als Elohiem?
Weet Daesh dat ook? En zo niet, welke moslim gaat het ze dat vertellen?quote:Op woensdag 15 februari 2017 20:24 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ja, maar weet je wat steeds in de geschiedenis van de mensheid terugkomt? Dat is het fenomeen dat een boek, of set van heilige geschriften tot een religie gaan behoren die pas later in de tijd vorm krijgt. Zodanig, dat de boeken en geschriften vanuit de religie (en bijbehorende dogma's) worden bestudeerd.
Zo is bijvoorbeeld Jihad bij de meeste mensen bekend als het strijden met wapens, terwijl de orginele betekenis de strijd tegen het egoïsme is.
Deze soort misvattingen zien je terug bij alle religies
Kans is groot dat ze de interpretatie aanhangen waarin gesproken wordt over de grote en kleine jihad. Klein = geweld plegen, groot = ego bestrijden.quote:Op zondag 4 juni 2017 14:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Weet Daesh dat ook? En zo niet, welke moslim gaat het ze dat vertellen?
Om het ego te bestrijden moet we maar eens ophouden om deze terroristen een staat te noemen. Dat geeft ze veel te veel legitimiteit.quote:Op zondag 4 juni 2017 15:10 schreef k3vil het volgende:
[..]
Kans is groot dat ze de interpretatie aanhangen waarin gesproken wordt over de grote en kleine jihad. Klein = geweld plegen, groot = ego bestrijden.
Ja het vaststellen dat het een staat is, maakt IS sterker (legitiem)quote:Op zondag 4 juni 2017 16:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Om het ego te bestrijden moet we maar eens ophouden om deze terroristen een staat te noemen. Dat geeft ze veel te veel legitimiteit.
https://www.policyforum.net/whats-in-a-name/
De originele betekenis kun je vinden in het voorbeeld van Mohammed de profeet, strijden met wapens.quote:Op woensdag 15 februari 2017 20:24 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ja, maar weet je wat steeds in de geschiedenis van de mensheid terugkomt? Dat is het fenomeen dat een boek, of set van heilige geschriften tot een religie gaan behoren die pas later in de tijd vorm krijgt. Zodanig, dat de boeken en geschriften vanuit de religie (en bijbehorende dogma's) worden bestudeerd.
Zo is bijvoorbeeld Jihad bij de meeste mensen bekend als het strijden met wapens, terwijl de orginele betekenis de strijd tegen het egoïsme is.
Deze soort misvattingen zien je terug bij alle religies
quote:
Alsjeblieft, doe me een lol. Mehdi Hasam is een stealth jihadist, niet te vertrouwen.quote:Op zondag 9 juli 2017 15:07 schreef Nafi het volgende:
[..]
Hier, daadwerkelijk iets rationeels voor jou
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |