abonnement Unibet Coolblue
pi_164159668
quote:
1s.gif Op maandag 1 augustus 2016 17:20 schreef Drug het volgende:

[..]

aswj heeft de doctrine dat de sahabah min of meer ma'sum zijn, en in het kader daarvan mag er over de fitan niet gesproken worden door "beginnende" studenten van de religie, omdat dat zou leiden tot twijfel. best doorzichtige tactiek dus. en in het westen is islamologie tot vrij recent vooral uitgegaan van sunnisme. geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars
Gast
Ik ben geen fucking Arabier.waar the fuck heb je het over? Je bent Nederlands act like one ipv te strooien met net geleerde woorden.
pi_164160045
quote:
1s.gif Op maandag 1 augustus 2016 18:34 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Gast
Ik ben geen fucking Arabier.waar the fuck heb je het over? Je bent Nederlands act like one ipv te strooien met net geleerde woorden.
sorry was niet mijn bedoeling om belerend over te komen ofzo

aswj = ahlus-sunnah wal-jama'ah oftewel sunnieten
sahabah = metgezellen van profeet
fitan = meervoud van fitna waarmee de onderlinge strijden in begintijd van islam worden geduid
ma'sum = onfeilbaar
pi_164160087
quote:
1s.gif Op maandag 1 augustus 2016 18:51 schreef Drug het volgende:

[..]

sorry was niet mijn bedoeling om belerend over te komen ofzo

aswj = ahlus-sunnah wal-jama'ah oftewel sunnieten
sahabah = metgezellen van profeet
fitan = meervoud van fitna waarmee de onderlinge strijden in begintijd van islam worden geduid
ma'sum = onfeilbaar
Probeer eens een nieuwe alinea met Nederlandse woorden.
pi_164160501
quote:
7s.gif Op maandag 1 augustus 2016 18:53 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Probeer eens een nieuwe alinea met Nederlandse woorden.
hier heb ik geen geduld voor
pi_164169402
quote:
1s.gif Op maandag 1 augustus 2016 19:10 schreef Drug het volgende:

[..]

hier heb ik geen geduld voor
Fok is een algemeen forum, dus als je het algemene publiek wil bereiken, zul je toch wat minder jargon moeten gebruiken, dat geldt voor alle topics hier. Dit topic heet nota bene "vragen over islam": het heeft als doelgroep mensen die helemaal niks van islam afweten.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_164169416
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 07:24 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Fok is een algemeen forum, dus als je het algemene publiek wil bereiken, zul je toch wat minder jargon moeten gebruiken, dat geldt voor alle topics hier. Dit topic heet nota bene "vragen over islam": het heeft als doelgroep mensen die helemaal niks van islam afweten.
daarom heb ik die termen uitgelegd
pi_164170637
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 07:27 schreef Drug het volgende:

[..]

daarom heb ik die termen uitgelegd
Ik ben toch bang dat de kuffar er niets van snappen :)
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_164170704
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 09:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik ben toch bang dat de kuffar er niets van snappen :)
ben daar zelf ook onder te scharen, maar begrijp die termen wel, helemaal nadat ze zijn verklaard. Mocht er nog onduidelijkheid zijn, dan zal ik vragen beantwoorden.
pi_164184718
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 04:46 schreef possetje het volgende:

Staat dat ook letterlijk in de Koran of is dat toch meer iets wat ze er later van hebben gemaakt? ( iig staat er niet in de Bijbel : Gij zult op een stoeltje bidden maar toch doen de Christenen het )

Niet elk christelijk geloof doet het op dezelfde manier hoor. Het enige wat aangehouden wordt eigenlijk is een mate van eerbied en nederigheid.

Daar zal het ook wel vandaan komen voor de moslims. Maar waarom die specifieke manier van op en neer en dergelijke en hele manier van doen. Geen idee.

quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 11:41 schreef Roland_Deschain het volgende:

fixed.
Yayyy typisch neerbuigend anti-gelovigen gespot.
pi_164190854
De basisfacetten in het gebed staan in de Koran; zoals het knielen en ter aarde werpen (prostrate in het Engels) bijv:

[41:37]
En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor God Die hen schiep, indien gij Hem wilt aanbidden..


[22:77]
O, gij die gelooft, buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer, en doet goed, opdat je moge slagen.


Het woord dat wordt gebruik in het Arabisch is "sajada" (werkwoord), wat plat ter aarde werpen betekent door te knielen. Dus niet als een lat geheel plat. Het mag duidelijk zijn dat de ter aarde werping wordt gezien als symbool van volledige overgave aan de Almachtige God.

Overigens kom je dezelfde rituelen in grote lijnen wel tegen in het Oosterse Christendom, en bijv. bij Kopten is het in hun kloosters een terugkerend ritueel. Niets iets wat exclusiefs aan de Islam is voorbehouden. Ook oude joodse gebeden kennen een vrijwel exact dezelfde soort ritueel in grote lijnen.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_164192354
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 00:24 schreef Aloulu het volgende:
De basisfacetten in het gebed staan in de Koran; zoals het knielen en ter aarde werpen (prostrate in het Engels) bijv:

[41:37]
En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor God Die hen schiep, indien gij Hem wilt aanbidden..


[22:77]
O, gij die gelooft, buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer, en doet goed, opdat je moge slagen.


Het woord dat wordt gebruik in het Arabisch is "sajada" (werkwoord), wat plat ter aarde werpen betekent door te knielen. Dus niet als een lat geheel plat. Het mag duidelijk zijn dat de ter aarde werping wordt gezien als symbool van volledige overgave aan de Almachtige God.

Overigens kom je dezelfde rituelen in grote lijnen wel tegen in het Oosterse Christendom, en bijv. bij Kopten is het in hun kloosters een terugkerend ritueel. Niets iets wat exclusiefs aan de Islam is voorbehouden. Ook oude joodse gebeden kennen een vrijwel exact dezelfde soort ritueel in grote lijnen.
quote:
"And he (Jesus) went a little farther, and fell on his face, and prayed, saying, O my Father, if it be possible, let this cup pass from me: nevertheless not as I will, but as thou wilt." - New Testament (Matthew 26:39)



"And when the disciples heard it, they fell on their face, and were sore afraid." - New Testament (Matthew 17:6)



"And Abram fell on his face: and God talked with him, saying," - Old Testament (Tanakh) (Genesis 17:3)



"Then Abraham fell upon his face, and laughed, and said in his heart, Shall a child be born unto him that is an hundred years old? and shall Sarah, that is ninety years old, bear?" - Old Testament (Tanakh) (Genesis 17:17)



"And Moses made haste, and bowed his head toward the earth, and worshipped." - Old Testament (Tanakh) (Exodus 34:8)



“And Moses and Aaron went from the presence of the assembly unto the door of the tabernacle of the congregation, and they fell upon their faces: and the glory of the LORD appeared unto them.” - Old Testament (Tanakh) (Numbers 20:6)



"And the LORD spake unto Moses and unto Aaron, saying, Separate yourselves from among this congregation, that I may consume them in a moment. And they fell upon their faces, and said, O God, the God of the spirits of all flesh, shall one man sin, and wilt thou be wroth with all the congregation?" - Old Testament (Tanakh) (Numbers 16:20-22)



And Ezra blessed the LORD, the great God. And all the people answered, Amen, Amen, with lifting up their hands: and they bowed their heads, and worshipped the LORD with [their] faces to the ground. - Old Testament (Tanakh) (Nehemiah 8:6)



"And he said, Nay; but as captain of the host of the LORD am I now come. And Joshua fell on his face to the earth, and did worship, and said unto him, What saith my Lord unto his servant?" - Old Testament (Tanakh) (Joshua 5:14)



"And it came to pass, while they were slaying them, and I was left, that I fell upon my face, and cried, and said, Ah Lord GOD! wilt thou destroy all the residue of Israel in thy pouring out of thy fury upon Jerusalem?" - Old Testament (Tanakh) (Ezekiel 9:8)



"And Jehoshaphat bowed his head with his face to the ground: and all Judah and the inhabitants of Jerusalem fell before the LORD, worshipping the LORD." - Old Testament (Tanakh) (2 Chronicles 20:18)



"And it came to pass, when I prophesied, that Pelatiah the son of Benaiah died. Then fell I down upon my face, and cried with a loud voice, and said, Ah Lord GOD! wilt thou make a full end of the remnant of Israel?" - Old Testament (Tanakh) (Ezekiel 11:13)
:7
pi_164206525
quote:
1s.gif Op maandag 1 augustus 2016 17:38 schreef Drug het volgende:

[..]

wat is het echte verhaal? het os volgens mij niet heel kenbaar, omdat de authentieke bronnen die er zijn allemaal vanuit een van de kampen zijn geschreven. wat wel duidelijk is, zelfs in de sunnitische bronnen, is dat uthman, mu'awiyyah en de umayyadische dynastie usurpers waren die uit tribale belangen handelden
Het echte verhaal: Namelijk dat Aisha met haar legers en aanhang de oorlog had verklaard aan Ali, dat Uthman eigenlijk onder goedkeuring van Mu'awiyah is gedood, dat metgezellen van de profeet onderling aan het strijden waren voor de macht. De moslimwereld, met name de Sunnitische gedeelte vereerd de Sahaba als het ware alsof ze heilig zijn, hetzelfde met de Sjieten en het huis van Mohammed overigens.
pi_164207527
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 20:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

dat Uthman eigenlijk onder goedkeuring van Mu'awiyah is gedood
Dit ken ik niet, heb je een bron?
pi_164207720
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 20:35 schreef Drug het volgende:

[..]

Dit ken ik niet, heb je een bron?
Dat zeg ik, de meeste mensen kennen het verhaal niet diep genoeg.
Tabari overigens.
pi_164208426
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 20:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat zeg ik, de meeste mensen kennen het verhaal niet diep genoeg.
Tabari overigens.
nou ja, er waren leden van de kring rond mu'awiyyah onder degenen die uthman aanvielen, maar dat mu'awiyyah dat goedkeurde, waar blijkt dat uit? ik zou jet fijn vinden als je een specifiekere bron hebt, liefst inclusief citaat
pi_164210702
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 20:57 schreef Drug het volgende:

[..]

nou ja, er waren leden van de kring rond mu'awiyyah onder degenen die uthman aanvielen, maar dat mu'awiyyah dat goedkeurde, waar blijkt dat uit? ik zou jet fijn vinden als je een specifiekere bron hebt, liefst inclusief citaat
quote:
The next tradition comes again from Saif Ibn-e-Umar Kadhab in which Saif praises Muawiya
for offering Uthman army and help & Support. (Whereas, later another tradition is coming,
which is much more authentic than Saif's narration, and which tells that Muawiya refused to
help Uthman in time of need).
quote:
In next tradition Ibn Jarir Tabari writes that it was related to me by ]a'far
—‘Amr and ‘Ali—— Husayn—his father—Muhammad b. Sa'ib a1—Kalbi:
The Egyptians returned to 'Uthman after having departed from him because
a slave of his, riding one of his camels, overtook them carrying a letter to the
governor of Egypt [with orders] to kill some of them and crucify others.
When they came back to 'Uthman they said, "This is your slave." He said,
"My slave went without my knowledge." They said, "[It is] your camel." He
responded, "He took it from the house without my orders." They said, "[This
is] your seal." "It was forged," he said. . » When the Egyptians arrived, 'Abd
al-Rahman b. 'Udays al-Tujibi and said: They came from Bilbays and Upper
Egypt, long-necked, their eyes squinting like bows, Their flanks covered in
chain mail. They demand God’s due from al-Walid, from 'Uthman and from
Sa'id. O Lord, send us back with what we seek! When 'Uthman saw what had
happened to him and how many of the people had been sent against him, he
wrote Mu'awiyah b. Abi Sufyan in Syria: "In the name of God, the Merciful,
the Compassionate. To proceed: The Medinese have become unbelievers ,
they have abandoned obedience and renounced their oath of allegiance.
Therefore send to me the Syrian soldiers who are at your disposal, on every
camel you have, whether docile or stubborn." When Mu'awiyah got the letter,
he delayed action on it, for he did not wish to differ openly with the Companions
of the Messenger of God, since he knew that they concurred
[on this matter]. When 'Uthman became aware of the delay, he wrote to seek
aid from other provinces... (The armies came from other provinces but when
the people made camp at al-Rabadhah—the vanguard having located in a
district of Medina named Sirar—they learned of ‘Uthman’s murder and thus
they returned form there
quote:
Ibn-e-Jareer Tabari narrates from Ibn-e-Abbas: Ibne 'Abbas said to 'Ali that
Muawiya is a worldly person with materialistic desires and if you let him be
the governor of Syria, he will forget the murder of 'Uthman and will favour
you. (History of Tabari, english edition, vol:1, P;23)
pi_164212134
quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]


[..]


[..]


[..]

veel dank, vind "goedkeuren" wel wat tendentieuze woordkeus tho
pi_164212282
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:36 schreef Drug het volgende:

[..]

veel dank, vind "goedkeuren" wel wat tendentieuze woordkeus tho
Lees dan ook het hele epistel van Tabari lieve Drug, het leger van Muawiyah vertrekt uiteindelijk naar Madinah, maar krijgt de opdracht buiten Madinah te blijven tot ze het bevel krijgen van Muawiyah om in te grijpen, enerzijds zit Uthman Muawiyah te pushen om op te schieten en Muawiyah geeft de opdracht om enkele KM's buiten Madinah te stationeren. Onder de beste omstandigheden toen duurde het zelfs al dagen voor het bevel van Muawiyah het leger zou bereiken om in te grijpen, terwijl Muawiyah aan de hand van de vele brieven die Uthman eerder had gestuurd al wist hoe dringend de situatie was.
pi_164212418
Soennieten zijn toch vaak juist lovend over muaviye?
pi_164212482
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:46 schreef Stimorol- het volgende:
Soennieten zijn toch vaak juist lovend over muaviye?
Leest dan niemand wat ik zeg :(

quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 20:03 schreef Triggershot het volgende:
dat metgezellen van de profeet onderling aan het strijden waren voor de macht. De moslimwereld, met name de Sunnitische gedeelte vereerd de Sahaba als het ware alsof ze heilig zijn,
pi_164212483
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Lees dan ook het hele epistel van Tabari lieve Drug, het leger van Muawiyah vertrekt uiteindelijk naar Madinah, maar krijgt de opdracht buiten Madinah te blijven tot ze het bevel krijgen van Muawiyah om in te grijpen, enerzijds zit Uthman Muawiyah te pushen om op te schieten en Muawiyah geeft de opdracht om enkele KM's buiten Madinah te stationeren. Onder de beste omstandigheden toen duurde het zelfs al dagen voor het bevel van Muawiyah het leger zou bereiken om in te grijpen, terwijl Muawiyah aan de hand van de vele brieven die Uthman eerder had gestuurd al wist hoe dringend de situatie was.
o sick, power hunger was sterk bij banu umayya
pi_164212522
quote:
8s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Leest dan niemand wat ik zeg :(

[..]

No offence maar sws zijn soennieten vaak wel een stel schapen die je half afmaken als je de kudde niet volgt en iets anders roept.
pi_164212549
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:50 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

No offence maar sws zijn soennieten vaak wel een stel schapen die je half afmaken als je de kudde niet volgt en iets anders roept.
Want de Shia staat bekend op het bekritiseren van de eigen leiders? De Shia gaat zelfs een stap verder als het gaat om het verheerlijken van de leiders.
pi_164212998
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Want de Shia staat bekend op het bekritiseren van de eigen leiders? De Shia gaat zelfs een stap verder als het gaat om het verheerlijken van de leiders.
Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
pi_164213057
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
Hoezo hebben we het nu over soennieten? Uit het conflict tussen Muawiyah en Ali is het gedoe rondom Sjieten en Soennieten tot stand gekomen.
pi_164215214
In wiki (https://nl.wikipedia.org/wiki/Islam) worden al 5 stromingen van de Islam aangegeven (nr. 6 is overige stromingen)

Welke van deze stromingen zouden hier in het westen, aan een-en-dezelfde tafel kunnen zitten om te filosoferen over Islam-westen vraagstukken? :@

Als ik dit lees... -O- :
Al-Ghazali (11e eeuw) die wel het 'Zegel der filosofen' wordt genoemd, met name heeft een aantal werken gepubliceerd waarvan zijn bekendste "De verwarring der filosofen" ('Tahafut al falasifa') is, dit werk wordt beschouwd als een keerpunt in de islamitische filosofie en heeft de stagnatie en relatieve achteruitgang in de islam ingeleid. Al-Ghazali heeft in dit werk de causaliteit (wetten van oorzaak en gevolg) als onjuist aangemerkt; alles wat er gebeurt geschiedt door de wil en de hand van God en causaliteit is slechts schijn; onderzoek ernaar is verspilling van intellect. Alle intellect dient aangewend te worden om de goddelijke wetten, de Sharia, uit de Koran en Hadith af te leiden en het is zonde om intellect te verspillen aan onderzoek van de natuur. Al-Ghazali wees de Griekse filosofen als Plato, Socrates en Aristoteles bitter af als ongelovigen en benoemde ieder die hun ideeėn aanhangt als corrumpeerders van het islamitische geloof.

In de volgende eeuw heeft Averroes een uitgebreide repliek geschreven op Ghazali's 'Verwarring' genaamd "De Verwarring van de Verwarring" ('Tahafut at-Tahafut'). Zijn werken werden echter in de Arabische wereld gecensureerd en verbrand. Hijzelf werd gevangengezet en later verbannen naar Marokko. De epistemologische koers van de islamitische gedachtewereld was reeds bepaald door Al-Ghazali.

De tot op de huidige dag invloedrijke geleerde en filosoof Shayk Ahmad Sirhindi uit de Punjab schreef in de 16e eeuw in zijn brieven (Maktubat) dat wiskunde en geometrie totaal zinloos en nutteloos zijn aangezien deze de mens niet kunnen helpen tot redding op weg naar het hiernamaals. Het zou volstaan om voldoende te kunnen rekenen om de verdeling van erfenissen en de Qibla (richting naar Mekka) te bepalen.[5] Sindsdien overheerst deze mening bij een groot deel van de Ulama[6] onder meer resulterend in een grotendeels ontbreken van wiskundelessen in de madrassa’s en bijdragend tot de stagnatie van de exacte wetenschappen in de islamitische wereld.


;( ;(
pi_164216271
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoezo hebben we het nu over soennieten? Uit het conflict tussen Muawiyah en Ali is het gedoe rondom Sjieten en Soennieten tot stand gekomen.
We means ik
pi_164217971
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
Vergeet de wahabieten niet.

En wat peace99 zegt.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_164218451
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:05 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Maar we hebben het nu over soennieten. Wat die shia doen keur ik ook niet goed. Same goes voor alevieten btw.
wat vind je de juiste benadering? En vind je die terug in een specifieke stroming?
pi_164220165
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 09:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Vergeet de wahabieten niet.

En wat peace99 zegt.
Die vallen natuurlijk wel min of minder bij de soennieten.
pi_165271299
Eid moebarak!
  maandag 12 september 2016 @ 14:57:05 #82
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_165272069
Waarom kreeg Abraham volgens de koran de zegen?
pi_165281386
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 14:57 schreef Manke het volgende:
Waarom kreeg Abraham volgens de koran de zegen?
Omdat Abraham:

quote:
And who is better in religion than one who submits himself to Allah while being a doer of good and follows the religion of Abraham, inclining toward truth? And Allah took Abraham as an intimate friend.
  maandag 12 september 2016 @ 23:54:18 #84
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_165284447
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Omdat Abraham:

[..]

en waarom ging hij in op de opdracht om zijn zoon te offeren?
pi_165284912
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 23:54 schreef Manke het volgende:

[..]

en waarom ging hij in op de opdracht om zijn zoon te offeren?
Verschillende meningen over, hij zou het onbewust God hebben belooft het meest dierbare voor hem te offeren/opgeven voor god als hij een zoon zou krijgen, beproeving in hoeverre hij gehoorzaam is tot god etc.
pi_166483684
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 00:24 schreef Aloulu het volgende:
De basisfacetten in het gebed staan in de Koran; zoals het knielen en ter aarde werpen (prostrate in het Engels) bijv:

[41:37]
En onder Zijn tekenen zijn de dag en de nacht, de zon en de maan; derhalve werpt u niet neder voor de zon of de maan maar werpt u neder voor God Die hen schiep, indien gij Hem wilt aanbidden..


[22:77]
O, gij die gelooft, buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer, en doet goed, opdat je moge slagen.


Het woord dat wordt gebruik in het Arabisch is "sajada" (werkwoord), wat plat ter aarde werpen betekent door te knielen. Dus niet als een lat geheel plat. Het mag duidelijk zijn dat de ter aarde werping wordt gezien als symbool van volledige overgave aan de Almachtige God.

Overigens kom je dezelfde rituelen in grote lijnen wel tegen in het Oosterse Christendom, en bijv. bij Kopten is het in hun kloosters een terugkerend ritueel. Niets iets wat exclusiefs aan de Islam is voorbehouden. Ook oude joodse gebeden kennen een vrijwel exact dezelfde soort ritueel in grote lijnen.
Het geeft vreugde om te zien dat in het werk (Koran) van de moslims het "geheim" (geheim = iets wat niet zomaar door eenieder in te zien is) van gebed ook is ingesloten.

Ik heb al eens opgemerkt dat de 5e zin van ...

De Opening
5. U dienen wij en U vragen wij om hulp
5. Iyyaaka na'boedoe wa iyyaaka nasta'ien
5. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

... dit geheim bevat.

Een persoon die G'd wenst te dienen en alles hiervoor probeert wat in hem opkomt die bereikt uiteindelijk het punt waarin hij Hem om hulp vraagt. Dit vindt alleen plaats wanneer alles is gedaan wat een persoon uit eigen macht kan en heeft geprobeerd. Voor die tijd is het onmogelijk om Hem om hulp te vragen. Een persoon die nog niet alles heeft geprobeerd wat in hem is opgekomen, die is trots. In hem bestaat namelijk nog het idee dat hij iets aan Hem kan toevoegen. Er wordt niet voor niets geschreven buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer.Oftewel, de voorwaarde voor aanbidding is buigt u neder en dat kan alleen als een persoon niet trots is. Trots zijn is een uiting waarin een persoon denkt dat hij iets heeft (in de meest ruime zin van iets hebben). Je ziet ook dat het ook gaat om "oh gij die gelooft". Diegene die gelooft heeft niets, is niet trots, buigt zich neder, en bidt tot G'd.

Iemand die dit stuk tekst bevat is moslim als ik mag begrijpen dat moslim betekend dat een persoon heel (volledig) is. Het is pas mogelijk volledig te zijn als een persoon in contact is met G'd. Want alleen Hij is volledig (G'd is groot)

[ Bericht 0% gewijzigd door k3vil op 07-11-2016 21:55:11 ]
pi_166789735
quote:
filmpje duurt een uur. Wat wil je meegeven met je reactie?
pi_166789758
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2016 21:38 schreef k3vil het volgende:

[..]

filmpje duurt een uur. Wat wil je meegeven met je reactie?
How do Muslim scholars look at Hadith?
pi_167453511
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 19:57 schreef k3vil het volgende:

[..]

Het geeft vreugde om te zien dat in het werk (Koran) van de moslims het "geheim" (geheim = iets wat niet zomaar door eenieder in te zien is) van gebed ook is ingesloten.

Ik heb al eens opgemerkt dat de 5e zin van ...

De Opening
5. U dienen wij en U vragen wij om hulp
5. Iyyaaka na'boedoe wa iyyaaka nasta'ien
5. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

... dit geheim bevat.

Een persoon die G'd wenst te dienen en alles hiervoor probeert wat in hem opkomt die bereikt uiteindelijk het punt waarin hij Hem om hulp vraagt. Dit vindt alleen plaats wanneer alles is gedaan wat een persoon uit eigen macht kan en heeft geprobeerd. Voor die tijd is het onmogelijk om Hem om hulp te vragen. Een persoon die nog niet alles heeft geprobeerd wat in hem is opgekomen, die is trots. In hem bestaat namelijk nog het idee dat hij iets aan Hem kan toevoegen. Er wordt niet voor niets geschreven buigt u neder en werpt u ter aarde, en aanbidt uw Heer.Oftewel, de voorwaarde voor aanbidding is buigt u neder en dat kan alleen als een persoon niet trots is. Trots zijn is een uiting waarin een persoon denkt dat hij iets heeft (in de meest ruime zin van iets hebben). Je ziet ook dat het ook gaat om "oh gij die gelooft". Diegene die gelooft heeft niets, is niet trots, buigt zich neder, en bidt tot G'd.

Iemand die dit stuk tekst bevat is moslim als ik mag begrijpen dat moslim betekend dat een persoon heel (volledig) is. Het is pas mogelijk volledig te zijn als een persoon in contact is met G'd. Want alleen Hij is volledig (G'd is groot)
Mooie stuk k3vil, interessant en diepgaand. Bedankt voor het delen.

Bedoel je te zeggen dat met het vers: "U dienen wij en U vragen wij om hulp", dat het daar niet om 2 afzonderlijke zaken gaat (zoals ik altijd aangenomen heb), maar dat het met elkaar te maken heeft, dat het om hulp vragen te maken heeft met het willen dienen? Anders geformuleerd: "Wij willen U dienen, en wij hebben Uw hulp daarbij nodig." (?) Het is dus een uitdrukking van totale 'overgave' aan God, zie ik nu. Inderdaad, zoals je zegt, je zou denken dat met 'het willen dienen' dat je iets toevoegt aan God, echter met jouw uitleg zie ik nu in dat we niks toevoegen, maar juist ontvangen door Hem te mogen dienen. :)

Berust wat je hier schrijft op een inzicht of lering uit de Tora, of misschien uit de mystieke traditie (zoals kabbala)? Kan ik er ergens meer over lezen?
pi_167459763
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:24 schreef Tevik het volgende:

[..]

Mooie stuk k3vil, interessant en diepgaand. Bedankt voor het delen.

Bedoel je te zeggen dat met het vers: "U dienen wij en U vragen wij om hulp", dat het daar niet om 2 afzonderlijke zaken gaat (zoals ik altijd aangenomen heb),
maar dat het met elkaar te maken heeft, dat het om hulp vragen te maken heeft met het willen dienen?
Anders geformuleerd: "Wij willen U dienen, en wij hebben Uw hulp daarbij nodig." (?) Het is dus een uitdrukking van totale 'overgave' aan God, zie ik nu.
Inderdaad, zoals je zegt, je zou denken dat met 'het willen dienen' dat je iets toevoegt aan God, echter met jouw uitleg zie ik nu in dat we niks toevoegen,
maar juist ontvangen door Hem te mogen dienen. :)

Berust wat je hier schrijft op een inzicht of lering uit de Tora, of misschien uit de mystieke traditie (zoals kabbala)? Kan ik er ergens meer over lezen?
Je vraag is moeilijk voor mij.
Ik kan niet zomaar beantwoorden zonder te verklaren dat ik ervaring heb in het inzien van G'd. En het is niet mijn gebruik om hier over te praten.
Ik kan je naar bronnen verwijzen maar het vereist veel van je en de kans is groot dat het moeilijk te behappen is. Omdat het veel termen gebruikt die of onbekend zijn of waar je al een beeld van hebt. Maar goed geef aan als je de bronnen wilt.

Ik kan je verzekeren en aan ieder die dit leest. Als jij datgene gaat doen waarvan jij denkt dat het dienen van G'd is, en je doet dat allemaal (echt allemaal) en je houdt niets aan opties open qua mogelijkheden, dan is het effect daarvan dat je "om hulp" vraagt.

Een teken dat je op de goede weg bent is dat je veel gedachten hebt over wat het doel van het leven is (of een andere vraag met dezelfde lading). Ik zal je vertellen waarom dat een teken is wanneer je dat ervaart. En ook welke hulp je hebt gevraagt. Ookal heb je dit wel ervaren, je zou het dan nog niet een logische plek kunnen geven.

Diegene die bovenstaande doet, houdt zich trouwens bezig met de ware jihad.

Wellicht is het beter weer in de teksten te duiken. Want als ik vanalles ga verklaren zonder tekst dan lijkt het alsof ik zelf een bron ben, maar ik heb alleen maar ervaring.

[ Bericht 2% gewijzigd door k3vil op 19-12-2016 23:17:48 ]
pi_167477543
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 22:31 schreef k3vil het volgende:

[..]

Je vraag is moeilijk voor mij.
Ik kan niet zomaar beantwoorden zonder te verklaren dat ik ervaring heb in het inzien van G'd. En het is niet mijn gebruik om hier over te praten.
Ik kan je naar bronnen verwijzen maar het vereist veel van je en de kans is groot dat het moeilijk te behappen is. Omdat het veel termen gebruikt die of onbekend zijn of waar je al een beeld van hebt. Maar goed geef aan als je de bronnen wilt.

Ik kan je verzekeren en aan ieder die dit leest. Als jij datgene gaat doen waarvan jij denkt dat het dienen van G'd is, en je doet dat allemaal (echt allemaal) en je houdt niets aan opties open qua mogelijkheden, dan is het effect daarvan dat je "om hulp" vraagt.

Een teken dat je op de goede weg bent is dat je veel gedachten hebt over wat het doel van het leven is (of een andere vraag met dezelfde lading). Ik zal je vertellen waarom dat een teken is wanneer je dat ervaart. En ook welke hulp je hebt gevraagt. Ookal heb je dit wel ervaren, je zou het dan nog niet een logische plek kunnen geven.

Diegene die bovenstaande doet, houdt zich trouwens bezig met de ware jihad.

Wellicht is het beter weer in de teksten te duiken. Want als ik vanalles ga verklaren zonder tekst dan lijkt het alsof ik zelf een bron ben, maar ik heb alleen maar ervaring.
Ik begrijp het als je dat soort ervaringen (met God) niet wil delen, het is ook geen gebruik in bijv. het soefisme om die ervaringen te delen (niet dat ik er een ben overigens), echter als het gaat om inzichten in een bepaalde leer of ervaringen daarin dan is dat niet hetzelfde, toch? Ik ben wel benieuwd naar je bronnen, als je ze hier niet wilt plaatsen kun je ze ook via pb doorgeven.
pi_167484028
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:26 schreef Tevik het volgende:

[..]

Ik begrijp het als je dat soort ervaringen (met God) niet wil delen, het is ook geen gebruik in bijv. het soefisme om die ervaringen te delen (niet dat ik er een ben overigens), echter als het gaat om inzichten in een bepaalde leer of ervaringen daarin dan is dat niet hetzelfde, toch? Ik ben wel benieuwd naar je bronnen, als je ze hier niet wilt plaatsen kun je ze ook via pb doorgeven.
Inzicht en ervaring ligt dicht bij elkaar. Ervaring is de optellingen van inzichten

Bronnen:
Torah
Zohar
Etz Chaim
Talmud Eser haSefirot

Lees maar Preface to the Wisdom of Kabbalah http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/4850
Is pittig voor je. Je kunt ook daarnaast Shamati lezen http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/31617
pi_167501268
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:01 schreef k3vil het volgende:

[..]

Inzicht en ervaring ligt dicht bij elkaar. Ervaring is de optellingen van inzichten

Bronnen:
Torah
Zohar
Etz Chaim
Talmud Eser haSefirot

Lees maar Preface to the Wisdom of Kabbalah http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/4850
Is pittig voor je. Je kunt ook daarnaast Shamati lezen http://www.kabbalah.info/eng/content/view/full/31617
Bedankt voor de bronnen k3vil. De Tora en Zohar kende ik al en lees er soms ook wel in, alleen heb ik er (nog) niet iets in gelezen over het gevolg van "hulp vragen" nadat je alles hebt gedaan om God te "dienen". Maar misschien kom dat nog wel. Of is het iets wat vooral als inzicht/ervaring komt en wat niet 'direct' in de Geschriften te lezen valt? Bedankt ook voor de andere links, zal me de komende tijd daar eens in gaan verdiepen.
pi_167508055
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 16:55 schreef Tevik het volgende:

[..]

Bedankt voor de bronnen k3vil. De Tora en Zohar kende ik al en lees er soms ook wel in, alleen heb ik er (nog) niet iets in gelezen over het gevolg van "hulp vragen" nadat je alles hebt gedaan om God te "dienen". Maar misschien kom dat nog wel. Of is het iets wat vooral als inzicht/ervaring komt en wat niet 'direct' in de Geschriften te lezen valt? Bedankt ook voor de andere links, zal me de komende tijd daar eens in gaan verdiepen.
Je zal dat over "dienen" en "hulp vragen" er niet direct in lezen. Het staat er wel in maar in andere symboliek. Alleen tekst met inzicht is de juiste interpretatie van een tekst.

Ik zou de Zohar en de Torah apart leggen en beginnen met die andere bronnen.

Het effect van het lezen van deze bronnen is, naar gelang de intensiteit en kwaliteit, dat er Omringend Licht op je schijnt. Dat betekend dat je als persoon gereinigd wordt. Het is Omringend genoemd omdat het de mens niet kan binnenkomen (in het hart) omdat de mens praktisch altijd onrein is.

Het effect daarvan is dat een mens een ziel krijgt genaamd Nefesh, wat tot rust komen betekent. Ik geloof dat shalom aleihum of salaam aleikum daar op is gebaseerd

Als je er niet uitkomt met de teksten dan hoor ik het wel

[ Bericht 2% gewijzigd door k3vil op 21-12-2016 21:03:59 ]
pi_167517258
Zou het bidden als een moslim ( weet even niet de correcte naam ervoor ) ook een andere oorsprong kunnen hebben dan de tijdelijke Moslimcultuur?

Ja ik heb dan geleide geesten ( maar dat zijn rotgeesten meestal maar dat doet er niet zoveel toe ) en die vertelde me een keertje dat ik mij uit moest kleden en dan alle lichten in het huis moest doven en dan de ramen open moest zetten en dan gaan bidden in de moslim positie!

Deze houding is natuurlijk ook soort van toegeigend door de moslims, en ook hebben ze dan nog eens het knotsgekke verzonnen dat je speciale gebedshuizen hebt waar alleen mannen in die positie mogen bidden ( vrouwen apart heb ik gehoord )

Maar de bid ( of meditatie ) positie waar het nu over gaat die zal natuurlijk al veel ouder zijn als de moslim cultuur, alleen nu als je het erover hebt dan denk je al snel aan de nogal saaie koran enzo! ( en ouderwetse mannen cultuur )

Het bidden of mediteren in die houding valt wel bijzonder te noemen, je maakt je dan als mens extreem klein ( kleiner kan bijna niet ) en tegelijkertijd is je derde oog dan gericht naar het centrum van deze planeet! Toch ook wel iets met moeder aarde te doen!

Zelf had ik dan ( haha ) geen moslim gebed tijdens deze meditatie , maar alleen in de middernacht het gonzen van de Rotterdamse stad met miljoenen autos op de achtergrond.

Eigenlijk al wil je het dan ook helemaal perfect doen zou je je ook moeten douchen voor dat je dit gaat doen!

Weet iemand hier wat meer over? Dan hoor ik het graag! :)
  donderdag 22 december 2016 @ 00:44:41 #97
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_167517416
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 00:36 schreef possetje het volgende:
maar alleen in de middernacht het gonzen van de Rotterdamse stad met miljoenen autos op de achtergrond.
Miljoenen auto's in Rotterdam? :o
Denk je echt dat het er zoveel zijn?
pi_167517430
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 00:44 schreef Woelwater het volgende:
Miljoenen auto's in Rotterdam?
Denk je echt dat het er zoveel zijn?
Ha oke beetje overdreven , maar snachts als het stil is en je doet je lichten uit en de ramen open dan hoor je echt een vrij duidelijke zoem op de achtergrond en dat zijn dat de vele autos die allemaal in de horizon rijden!
  donderdag 22 december 2016 @ 00:54:27 #99
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_167517577
Maar die houding is wel een beetje alsof ze graag in hun kontje willen worden genomen. Valt me ook wel op dat moslim mannen elkaar vaak kussen bij het begroeten.
pi_167517598
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 00:54 schreef Woelwater het volgende:
Maar die houding is wel een beetje alsof ze graag in hun kontje willen worden genomen. Valt me ook wel op dat moslim mannen elkaar vaak kussen bij het begroeten.
op zich nix mis mee als je vriendinnetje een ( kleine ) voorbinddildo omdoet! :)

Nee maar serieus, toen ik het deed dat moslimbidden ? Ik kreeg geen bepaalde sensaties in mn anus haha, nee eerder gewoon diep nadenken enzo
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')