abonnement Unibet Coolblue
pi_164221730
;)

Macbook charger teardown: The surprising complexity inside Apple's power adapter.

One unexpected component is a tiny circuit board with a microcontroller, which can be seen above. This 16-bit processor constantly monitors the charger's voltage and current. It enables the output when the charger is connected to a Macbook, disables the output when the charger is disconnected, and shuts the charger off if there is a problem. This processor is a Texas Instruments MSP430 microcontroller, roughly as powerful as the processor inside the original Macintosh.

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_164239063
Zondag ga ik mijn Macbook kopen bij de Apple Store *O*

Hebben jullie nog tips voor het overzetten van de oude naar de nieuwe? Ik heb momenteel nog de Macbook late 2009, daar heeft zich ondertussen aardig wat meuk op verzameld. Ik heb een paar jaar geleden mijn ouders nog geholpen dus ik weet dat het gewoon via wifi kan en dat je dan kan aanvinken wat je wel of niet wilt overzetten. Zijn er bepaalde onderdelen die ik beter niet moet overzetten?

Ik zat er ook aan te denken om mijn foto bibliotheek tot nu toe op mijn oude te laten staan en dan vers te beginnen met foto's op mijn nieuwe macbook. Is dat verstandig? (Zal dan uiteraard backups maken) En over backups gesproken, ik kan toch gewoon mijn externe HD in twee partities verdelen en voor beide MacBooks gebruiken? USB naar USB-C kabeltje komt vanmiddag al binnen trouwens :)

En dan nog een laatste vraag, kan ik het verlengsnoer van mijn oude macbook aan de nieuwe lader koppelen? (Gewoon aan het schuifblokje) Mijn magsafe is 60W en de nieuwe 29W. Maar ik neem aan dat dat alleen het blokje is en dat het snoer zelf geen specifiek wattage heeft? :@ Edit: Ik zie dat ze het verlengsnoer nog wel los verkopen, klik. Is deze dan essentieel anders dan mijn oude?

Heel erg bedankt :* Ik maak zondag of maandag zeker foto's voor in het topic trouwens ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door JoelBaka op 05-08-2016 10:09:21 ]
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 10:09:33 #128
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_164239272
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 09:56 schreef JoelBaka het volgende:
Zondag ga ik mijn Macbook kopen bij de Apple Store *O*

Hebben jullie nog tips voor het overzetten van de oude naar de nieuwe? Ik heb momenteel nog de Macbook late 2009, daar heeft zich ondertussen aardig wat meuk op verzameld. Ik heb een paar jaar geleden mijn ouders nog geholpen dus ik weet dat het gewoon via wifi kan en dat je dan kan aanvinken wat je wel of niet wilt overzetten. Zijn er bepaalde onderdelen die ik beter niet moet overzetten?

Ik zat er ook aan te denken om mijn foto bibliotheek tot nu toe op mijn oude te laten staan en dan vers te beginnen met foto's op mijn nieuwe macbook. Is dat verstandig? (Zal dan uiteraard backups maken) En over backups gesproken, ik kan toch gewoon mijn externe HD in twee partities verdelen en voor beide MacBooks gebruiken? USB naar USB-C kabeltje komt vanmiddag al binnen trouwens :)

En dan nog een laatste vraag, kan ik het verlengsnoer van mijn oude macbook aan de nieuwe lader koppelen? (Gewoon aan het schuifblokje) Mijn magsafe is 60W en de nieuwe 29W. Maar ik neem aan dat dat alleen het blokje is en dat het snoer zelf geen specifiek wattage heeft? :@

Heel erg bedankt :* Ik maak zondag of maandag zeker foto's voor in het topic trouwens ;)
Cool! Welke versie ga je voor? Zelf geen tips over overzetten, de eind 2015 MacBook Pro was ook meteen mijn eerste :@
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_164239320
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 10:09 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Cool! Welke versie ga je voor? Zelf geen tips over overzetten, de eind 2015 MacBook Pro was ook meteen mijn eerste :@
De Macbook 12" Goud O+ Gewoon het basismodel ;)
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 10:22:46 #130
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_164239472
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 10:12 schreef JoelBaka het volgende:

[..]

De Macbook 12" Goud O+ Gewoon het basismodel ;)
Mooi ding O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zaterdag 6 augustus 2016 @ 23:29:08 #131
208890 June.
Seriously?
pi_164284432
Mijn 5 jaar oude Asus laptop was overleden, dus mooi moment om helemaal over te gaan naar Apple. Wat een verademing naast mijn iPhone en iPad O+

Nog wel even wennen met bepaalde toetscombinaties etc, maar alles went vrij snel.
Shine bright like a diamond.
pi_164284747
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 09:56 schreef JoelBaka het volgende:
Zondag ga ik mijn Macbook kopen bij de Apple Store *O*

Hebben jullie nog tips voor het overzetten van de oude naar de nieuwe? Ik heb momenteel nog de Macbook late 2009, daar heeft zich ondertussen aardig wat meuk op verzameld. Ik heb een paar jaar geleden mijn ouders nog geholpen dus ik weet dat het gewoon via wifi kan en dat je dan kan aanvinken wat je wel of niet wilt overzetten. Zijn er bepaalde onderdelen die ik beter niet moet overzetten?

Ik zat er ook aan te denken om mijn foto bibliotheek tot nu toe op mijn oude te laten staan en dan vers te beginnen met foto's op mijn nieuwe macbook. Is dat verstandig? (Zal dan uiteraard backups maken) En over backups gesproken, ik kan toch gewoon mijn externe HD in twee partities verdelen en voor beide MacBooks gebruiken? USB naar USB-C kabeltje komt vanmiddag al binnen trouwens :)

En dan nog een laatste vraag, kan ik het verlengsnoer van mijn oude macbook aan de nieuwe lader koppelen? (Gewoon aan het schuifblokje) Mijn magsafe is 60W en de nieuwe 29W. Maar ik neem aan dat dat alleen het blokje is en dat het snoer zelf geen specifiek wattage heeft? :@ Edit: Ik zie dat ze het verlengsnoer nog wel los verkopen, klik. Is deze dan essentieel anders dan mijn oude?

Heel erg bedankt :* Ik maak zondag of maandag zeker foto's voor in het topic trouwens ;)
Jaaa *O*

Overzetten, kan makkelijk via migratieassistent. Zelf heb ik altijd het gevoel dat hij dan ook onzin over zet en maak ik gewoon tijd om het een en ander uit te zoeken. Wat ik nodig heb zet ik op de nieuwe computer, waar ik minder naar om kijk zet ik op een externe hdd / in de cloud. En dus is de computer een schoon OS

Foto bibliotheek overzetten is best kut, als het mis gaat en je nieuwe computer herkent het bestand niet (zo kwam ik achter laatst). Ik zou, opnieuw beginnen :P

Verlengsnoer (Van het blokje naar de stekker) kun je gewoon gebruiken. Altijd handig, een reserve ergens.

Succes met je nieuwe Macbook :P
  zondag 7 augustus 2016 @ 00:07:27 #133
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_164285580
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 23:29 schreef June. het volgende:
Mijn 5 jaar oude Asus laptop was overleden, dus mooi moment om helemaal over te gaan naar Apple. Wat een verademing naast mijn iPhone en iPad O+

Nog wel even wennen met bepaalde toetscombinaties etc, maar alles went vrij snel.
Verademing omdat je zoveel hebt mogen betalen voor een verouderd device? Buiten de nieuwe 12" Macbook lopen echt alle devices achter op hun updatecycle, de pro is zelfs al 3 jaar niet geupdate :')

Echt een verademing.. een Asus ux305 is zo gek nog niet hoor ;) Zou geen Apple kopen zolang ze hun shit niet together hebben en de boel eens vernieuwen. 't is te gek voor woorden dat ze nog ivy bridge verkopen voor zo'n premium.
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_164290145
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 00:07 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Verademing omdat je zoveel hebt mogen betalen voor een verouderd device? Buiten de nieuwe 12" Macbook lopen echt alle devices achter op hun updatecycle, de pro is zelfs al 3 jaar niet geupdate :')

Echt een verademing.. een Asus ux305 is zo gek nog niet hoor ;) Zou geen Apple kopen zolang ze hun shit niet together hebben en de boel eens vernieuwen. 't is te gek voor woorden dat ze nog ivy bridge verkopen voor zo'n premium.
Tenzij je echt die specifieke software wil hebben die enkel onder OS X draait natuurlijk.
Of misschien omdat je denkt dat het hip is? Serieuze vraag, Apple probeert dat imago toch in stand te houden?
In andere gevallen zou ik het ook niet zo snel doen, puur omdat je voor Apple-producten altijd een flinke premie betaalt en omdat je minder software kan draaien op die producten. Als je een fan bent van de Air-versies dan zou je eens naar Lenovo kunnen kijken, die wordt aanbevolen door de kenners.
Wat betreft de CPU, ik kwam er laatst achter toen ik de specs opzocht. Het was even wat gedoe omdat Apple zelf enkel de kloksnelheid geeft (basis en boost) en het aantal kernen (en de vermelding dat het een i5 is) maar met ctrl-f en een complete lijst van alle Intel-CPU's kom je er snel achter om welke het gaat. Ik schrok me een hoedje. De reden dat ik aan het zoeken was: ik wou voor de grap eens voor de desktops optellen wat de hardware zelf kost om te benaderen (je komt er niet achter welke quantumkorting Apple krijgt) wat de Apple-premie is. Dat gaf ik snel op want ook voor de andere hardware vermelden ze niets over wat het is (geen merken en geen modellen voor RAM, de harde schijf etc.). Ik twijfel er niet aan dat als ik wat google dat ik er dan wel achter kom, een andere keer misschien.

Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn heug, als je er zelf maar blij mee bent dan is het goed. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-08-2016 06:17:06 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 7 augustus 2016 @ 09:31:43 #135
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_164290757
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 23:29 schreef June. het volgende:
Mijn 5 jaar oude Asus laptop was overleden, dus mooi moment om helemaal over te gaan naar Apple. Wat een verademing naast mijn iPhone en iPad O+

Nog wel even wennen met bepaalde toetscombinaties etc, maar alles went vrij snel.
Ben zelf ook zo blij met de overstap naar Apple. iPhone, iPad, MacBook Pro. Alles werkt fijner voor mij in tegenstelling tot concurrenten. Liefst had ik ook een iMac gehad, maar die zuigt voor gaming, dus puur voor games heb ik een Windows pc. Niet dol op het besturingsysteem alleen. Veel plezier ermee!

En ieder zo hun mening over de Apple prijzen. Vind ze zelf wel meevallen eigenlijk. Je krijgt er imo wel fijne stabiele software en hardware voor terug met een erg mooi design. Daar wil ik best wat extra voor betalen. Vind echter wel dat dat prijsverschil vergeleken met zelfde specs vaak groter word gemaakt door sommige dan dat het daadwerkelijk is. Prijsverschil is er zeker, maar het kan ook overdreven worden (niet zo zeer hier, maar in t algemeen). Vind alleen de prijzen van iMacs veel te hoog eigenlijk.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zondag 7 augustus 2016 @ 09:43:30 #136
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164290840
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:31 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ben zelf ook zo blij met de overstap naar Apple. iPhone, iPad, MacBook Pro. Alles werkt fijner voor mij in tegenstelling tot concurrenten. Liefst had ik ook een iMac gehad, maar die zuigt voor gaming, dus puur voor games heb ik een Windows pc. Niet dol op het besturingsysteem alleen. Veel plezier ermee!

En ieder zo hun mening over de Apple prijzen. Vind ze zelf wel meevallen eigenlijk. Je krijgt er imo wel fijne stabiele software en hardware voor terug met een erg mooi design. Daar wil ik best wat extra voor betalen. Vind echter wel dat dat prijsverschil vergeleken met zelfde specs vaak groter word gemaakt door sommige dan dat het daadwerkelijk is. Prijsverschil is er zeker, maar het kan ook overdreven worden (niet zo zeer hier, maar in t algemeen). Vind alleen de prijzen van iMacs veel te hoog eigenlijk.
Net zoals jij heb ik ook alles van Apple, ook een iMac, Ja, je betaald voor een Apple, maar dat doe je ook voor een kwalitatief gelijkwaardige Dell bijvoorbeeld, alleen ziet de apple er dan beter uit en werkt fijner. Gaming doe ik niet aan, maar bv wel videobewerking, FCPX op een mac (met een SSD en veel geheugen) werkt ongelofelijk snel.
Ik kan me nog herinneren toen de eerste 5K iMac op de markt kwam, werd er ook zo gehuild dat ie zo duuuuuur was, tot mensen er achter kwamen dat een gelijkwaardige monitor van Dell ongeveer net zoveel koste, en dan had je alleen een monitor.

Ja, je betaald voor een apple. Dat doe je ook voor een Audi, maar als je daarmee rijdt begrijp je ook waarom je daarvoor meer betaald dan voor een renault of peugeot. Niets mis met een renault of peugeot, maar een audi is gewoon duidelijk beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 7 augustus 2016 @ 09:52:10 #137
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_164290906
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net zoals jij heb ik ook alles van Apple, ook een iMac, Ja, je betaald voor een Apple, maar dat doe je ook voor een kwalitatief gelijkwaardige Dell bijvoorbeeld, alleen ziet de apple er dan beter uit en werkt fijner. Gaming doe ik niet aan, maar bv wel videobewerking, FCPX op een mac (met een SSD en veel geheugen) werkt ongelofelijk snel.
Ik kan me nog herinneren toen de eerste 5K iMac op de markt kwam, werd er ook zo gehuild dat ie zo duuuuuur was, tot mensen er achter kwamen dat een gelijkwaardige monitor van Dell ongeveer net zoveel koste, en dan had je alleen een monitor.

Ja, je betaald voor een apple. Dat doe je ook voor een Audi, maar als je daarmee rijdt begrijp je ook waarom je daarvoor meer betaald dan voor een renault of peugeot. Niets mis met een renault of peugeot, maar een audi is gewoon duidelijk beter.
Video en foto editing vind ik inderdaad veel fijner werken op een Mac. Loopt ook heerlijk snel. Maar dat is maar een van de voorbeelden die veel fijner werken op een Mac (voor mij). Helemaal met je eens verder :Y
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zondag 7 augustus 2016 @ 10:41:30 #138
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_164291397
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net zoals jij heb ik ook alles van Apple, ook een iMac, Ja, je betaald voor een Apple, maar dat doe je ook voor een kwalitatief gelijkwaardige Dell bijvoorbeeld, alleen ziet de apple er dan beter uit en werkt fijner. Gaming doe ik niet aan, maar bv wel videobewerking, FCPX op een mac (met een SSD en veel geheugen) werkt ongelofelijk snel.
Ik kan me nog herinneren toen de eerste 5K iMac op de markt kwam, werd er ook zo gehuild dat ie zo duuuuuur was, tot mensen er achter kwamen dat een gelijkwaardige monitor van Dell ongeveer net zoveel koste, en dan had je alleen een monitor.

Ja, je betaald voor een apple. Dat doe je ook voor een Audi, maar als je daarmee rijdt begrijp je ook waarom je daarvoor meer betaald dan voor een renault of peugeot. Niets mis met een renault of peugeot, maar een audi is gewoon duidelijk beter.
Dit argument heb ik ook jarenlang gegeven, maar de laatste pakweg twee jaar begint Apple toch echt flink achter te lopen op sommige vlakken, waardoor ik met een groot deel van mijn apparaten toch ben overgestapt.

- de iPhone is nog steeds mijn primaire smartphone, puur omdat iOS beter aansluit op mijn persoonlijke gebruik dan Android. Maar het valt moeilijk te ontkennen dat de concurrentie qua hardware een flinke inhaalslag heeft gemaakt. De retina resolutie is inmiddels de laagste resolutie in een high end toestel, de camera is goed, maar niet meer de beste. De bouwkwaliteit en het design zijn nog steeds premium, maar er is een goed argument te geven dat de S7 van Samsung beter in elkaar zit en (afhangend van smaak) er beter uitziet. De Note 7 stopt een groter scherm met hogere resolutie en betere contrastwaarden in een kleinere, waterdichte behuizing die qua bouwkwaliteit net zo degelijk is.

- de iPad Pro is een leuke poging om de concurrentie met de Surface Pro 4 en de talloze copycats aan te gaan, maar op een 12"+ scherm vallen de beperkingen van iOS tov een volwaardig OS meer op. Tel daarbij de hoge prijs, en het feit dat de Surfaca Pro 4 qua materialen, design, scherm en bouwkwaliteit minstens even degelijk is, en de iPad Pro wordt opeens een stuk minder aantrekkelijk als "professionele tablet". Ja, Android is nog steeds onderontwikkeld voor casual gebruik, en Windows 10 is minder geschikt voor casual gebruik. Maar als allround product is de Surface Pro 4 (of de TabPro S van Samsung) veelzijdiger, krachtiger en aantrekkelijker voor hetzelfde geld.

- de MacBook Pro Retina heeft een design uit 2012, een CPU uit 2014 en (voor het duurste model) een GPU uit 2014. Het is nog steeds een fantastisch design en de bouwkwaliteit wordt nog steeds maar door weinigen geëvenaard. Maar net als bij de iPhone is de retina resolutie, die eerst zo toonaangevend was, voorbij gestreefd door de 3K en 4K schermen in de Windows laptops. En de high end Windows laptops hebben inmiddels ook betere kleurweergave én touchscreens (wat opmerkelijk veel toegevoegde waarde heeft).

- de Mac Pro is uit 2013 en kost nog steeds hetzelfde als toen. De 4K iMac wordt nog steeds geleverd met een 5400rpm HDD en een GPU uit 2013. De MacBook Air heeft nog steeds een achterhaald TN-paneel en een CPU van twee generaties geleden. De Mac Mini is al jaren niet vernieuwd, maar kost nog wel hetzelfde.

Nu hoor je mensen veel te snel zeggen dat het "erop of eronder" is voor Apple. Ik maak me daar niet zo'n zorgen om. Apple is succesvol genoeg en heeft een loyale fanbase. Maar als iemand die jarenlang Apple producten heeft gebruikt, merk ik dat ik persoonlijk te weinig vernieuwing zie, en teveel vooruitgang bij de concurrentie om te negeren. Feit is dat veel producten van concurrenten meer bieden voor minder geld, zonder compromis mbt design en bouwkwaliteit:

- de Shield TV is een betere settop box dan Apple TV
- de Alienware Alpha, Skull canyon NUC of andere kleine barebones zijn krachtiger, kleiner en veelzijdiger dan de Mac mini

- de Razer Blade biedt meer kracht, een compacter design, hoger resolutie scherm, veelzijdigere poorten en dezelfde hoge bouwkwaliteit als de 15" MBP retina voor honderden euro's minder.

- de TabPro S, Surface Pro 4 en vele concurrenten bieden meer waar voor het geld dan de iPad Pro, zonder compromis in high end design.

- de Galaxy S7 Edge is allround een betere telefoon dan de iPhone 6S

De grootste voordelen van Apple zijn te vinden op software gebied. Zelfs met de gigantische verbeteringen in Windows 10 blijft OS X in mijn ogen een fijner en intuïtiever besturingssysteem en iOS blijft voor mij dé reden om bij de iPhone te blijven. iOS zorgt er ook voor dat de iPad Pro 9,7" nog steeds met afstand de beste casual tablet op de markt is. Toch hoop ik persoonlijk op korte termijn flink wat vernieuwing te zien in de Mac-lijn. En dan voornamelijk in de laptops. En zodra Apple een volwaardig OS X tablet uitbrengt (wat ik niet verwacht) is dat voor mij een instabuy.
  zondag 7 augustus 2016 @ 11:27:39 #139
208890 June.
Seriously?
pi_164292322
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2016 00:07 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Verademing omdat je zoveel hebt mogen betalen voor een verouderd device? Buiten de nieuwe 12" Macbook lopen echt alle devices achter op hun updatecycle, de pro is zelfs al 3 jaar niet geupdate :')

Echt een verademing.. een Asus ux305 is zo gek nog niet hoor ;) Zou geen Apple kopen zolang ze hun shit niet together hebben en de boel eens vernieuwen. 't is te gek voor woorden dat ze nog ivy bridge verkopen voor zo'n premium.
Daar heb ik dan ook over getwijfeld. Echter het design, de duurzaamheid en het intuïtieve van iOS is vind ik gewoon heel fijn. En daar wil ik dan best wel wat voor betalen.

Die dingen die jij noemt zijn voor mij niet zo van belang.
Shine bright like a diamond.
  zondag 7 augustus 2016 @ 11:55:41 #140
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_164292727
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:31 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

En ieder zo hun mening over de Apple prijzen. Vind ze zelf wel meevallen eigenlijk. Je krijgt er imo wel fijne stabiele software en hardware voor terug met een erg mooi design. Daar wil ik best wat extra voor betalen. Vind echter wel dat dat prijsverschil vergeleken met zelfde specs vaak groter word gemaakt door sommige dan dat het daadwerkelijk is. Prijsverschil is er zeker, maar het kan ook overdreven worden (niet zo zeer hier, maar in t algemeen). Vind alleen de prijzen van iMacs veel te hoog eigenlijk.
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, je betaald voor een apple. Dat doe je ook voor een Audi, maar als je daarmee rijdt begrijp je ook waarom je daarvoor meer betaald dan voor een renault of peugeot. Niets mis met een renault of peugeot, maar een audi is gewoon duidelijk beter.
Het gaat mij helemaal niet op de prijzen, maar om de specs. Ik heb zelf een Surface Pro 3, dat ding kost ook 1200 euro zonder toetsenbordje wat best wel premium is. Maar er zit wel een laatste versie i5 in, een hoge resolutie scherm met prima kleurweergave en nog andere nieuwigheidjes.

Mijn punt tegen Apple producten is niet de prijs, maar de specs. Ze verkopen nog steeds dezelfde producten uit 2013 en 2014 voor dezelfde prijs in 2016 (en wellicht 2017!).
Quote hieronder illustreert mijn punt perfect!

En de vergelijking van audi met peugeot past natuurlijk perfect in de Apple arrogantie dat Applemeuk altijd beter is, maar volgens mij zijn er vele niet-apple varianten die meedraaien in de top. XPS 13 en 15, Surface en surfacebook en nog veel meer.

quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 10:41 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dit argument heb ik ook jarenlang gegeven, maar de laatste pakweg twee jaar begint Apple toch echt flink achter te lopen op sommige vlakken, waardoor ik met een groot deel van mijn apparaten toch ben overgestapt.

- de MacBook Pro Retina heeft een design uit 2012, een CPU uit 2014 en (voor het duurste model) een GPU uit 2014. Het is nog steeds een fantastisch design en de bouwkwaliteit wordt nog steeds maar door weinigen geëvenaard. Maar net als bij de iPhone is de retina resolutie, die eerst zo toonaangevend was, voorbij gestreefd door de 3K en 4K schermen in de Windows laptops. En de high end Windows laptops hebben inmiddels ook betere kleurweergave én touchscreens (wat opmerkelijk veel toegevoegde waarde heeft).

- de Mac Pro is uit 2013 en kost nog steeds hetzelfde als toen. De 4K iMac wordt nog steeds geleverd met een 5400rpm HDD en een GPU uit 2013. De MacBook Air heeft nog steeds een achterhaald TN-paneel en een CPU van twee generaties geleden. De Mac Mini is al jaren niet vernieuwd, maar kost nog wel hetzelfde.

quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:52 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Video en foto editing vind ik inderdaad veel fijner werken op een Mac. Loopt ook heerlijk snel. Maar dat is maar een van de voorbeelden die veel fijner werken op een Mac (voor mij). Helemaal met je eens verder :Y
Wat natuurlijk onzin is. Het fijn werken bij video en foto editing hangt gewoon af van de software. Als je op Adobe Premiere, Lightroom en Photoshop werkt dan verschillen alleen de menu's soms wat dus enkel een kwestie van gewenning is. Toch denk ik dat mijn PC met de nieuwste i7 en videokaart sneller rendert dan die macbookjes of Mac pro met hardware uit 2013/2014.

Je punt is alleen geldig bij OS x specifieke software zoals final cut pro etc. Maar voor dezelfde programma's is het echt een gigantisch placebo effect.
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 11:27 schreef June. het volgende:

[..]

Daar heb ik dan ook over getwijfeld. Echter het design, de duurzaamheid en het intuïtieve van iOS is vind ik gewoon heel fijn. En daar wil ik dan best wel wat voor betalen.

Die dingen die jij noemt zijn voor mij niet zo van belang.
Design kan je over twisten, maar er zijn zat andere duurzame devices op de markt.
Het feit dat je niet eens weet dat het niet op iOS draait zegt wat mij betreft genoeg wat betreft je research van het besturingssysteem. Maar goed, dat is verder persoonlijke smaak. Je hebt in ieder geval de enige macbook die nog niet verouderd is, dus wat dat betreft een goede keus ;)
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_164344909
Iemand hier goede tips met het volgende probleem? Kom er even niet meer uit.

Achteraf hartstikke stom natuurlijk, maar ik heb net 4000 mails vanuit mijn inbox in Mail van mijn iCloud account verplaatst naar een map. Had het natuurlijk in delen moeten verplaatsen (of nog beter eerst kopiëren).
Kreeg ineens foutmelding dat mails niet verplaatst konden worden. Zijn er maar 116 overgezet. De rest zit niet in mijn inbox, niet in de nieuwe map, niet in prullenmand. Lost in iCloud space blijkbaar.
Enige kans dat ik ze nog terug kan halen? Zo ja hoe? Staat me bij dat ik dit met verplaatsen van enkele mails vroeger ook weleens gehad heb, maar dan verschenen ze na een tijdje weer vanzelf. Gebeurt nu niet.

Ik heb wel een back-up van mijn Mac, zal ik morgen naar kijken, maar ik weet niet zeker of ik daar ook back-up van mail bij heb zitten.
pi_164359549
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:31 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ben zelf ook zo blij met de overstap naar Apple. iPhone, iPad, MacBook Pro. Alles werkt fijner voor mij in tegenstelling tot concurrenten. Liefst had ik ook een iMac gehad, maar die zuigt voor gaming, dus puur voor games heb ik een Windows pc. Niet dol op het besturingsysteem alleen. Veel plezier ermee!

En ieder zo hun mening over de Apple prijzen. Vind ze zelf wel meevallen eigenlijk. Je krijgt er imo wel fijne stabiele software en hardware voor terug met een erg mooi design. Daar wil ik best wat extra voor betalen. Vind echter wel dat dat prijsverschil vergeleken met zelfde specs vaak groter word gemaakt door sommige dan dat het daadwerkelijk is. Prijsverschil is er zeker, maar het kan ook overdreven worden (niet zo zeer hier, maar in t algemeen). Vind alleen de prijzen van iMacs veel te hoog eigenlijk.
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net zoals jij heb ik ook alles van Apple, ook een iMac, Ja, je betaald voor een Apple, maar dat doe je ook voor een kwalitatief gelijkwaardige Dell bijvoorbeeld, alleen ziet de apple er dan beter uit en werkt fijner. Gaming doe ik niet aan, maar bv wel videobewerking, FCPX op een mac (met een SSD en veel geheugen) werkt ongelofelijk snel.
Ik kan me nog herinneren toen de eerste 5K iMac op de markt kwam, werd er ook zo gehuild dat ie zo duuuuuur was, tot mensen er achter kwamen dat een gelijkwaardige monitor van Dell ongeveer net zoveel koste, en dan had je alleen een monitor.

Ja, je betaald voor een apple. Dat doe je ook voor een Audi, maar als je daarmee rijdt begrijp je ook waarom je daarvoor meer betaald dan voor een renault of peugeot. Niets mis met een renault of peugeot, maar een audi is gewoon duidelijk beter.
Het maakt volgens mij wel veel verschil of dat je een laptop of een desktop neemt. Voor de desktop zou ik nooit een Apple aanraden (kwaliteit en prijs), voor een laptop kan het naar mijn mening eventueel wel interessant zijn. Die touch-interface is erg belangrijk voor de laptop (hoewel je bij een laptop een muis kan gebruiken) en dat doet Apple heel erg goed, veel beter dan bijvoorbeeld Lenovo. Voor de desktops is er in mijn ogen geen toegevoegde waarde, niet alleen ligt de prijs fors hoger, ook kan je niet upgraden en kan je veel software niet gebruiken (daar wegen die paar OSX-only programma's niet tegen op tenzij je echt die software nodig hebt), niet zonder dual booten of VMWare of zo in ieder geval. Just my two cents.

quote:
Ik kan me nog herinneren toen de eerste 5K iMac op de markt kwam, werd er ook zo gehuild dat ie zo duuuuuur was, tot mensen er achter kwamen dat een gelijkwaardige monitor van Dell ongeveer net zoveel koste, en dan had je alleen een monitor.
Dat is een beetje overdreven maar fair enough, voor die valt het inderdaad mee. Waarschijnlijk omdat Apple een flinke korting krijgt op die schermen in vergelijking met ons gewone klanten. Een mooie uitzondering (ik heb de reviewe van Linus gezien) maar in het algemeen vind ik de desktops van Apple niet interessant. Ik moet daar wel bij zeggen dat het voor niet interessant zou zijn: de grafische kaart is matig (zeker in vergelijking met de nieuwtse generatie), je kan niets upgraden of vervangen, het is niet aan mij besteed. De prijs van de schermen is inmiddels flink gezakt terwijl deze iMac nog steeds even duur is. Ik zie op Coolblue een versie van 2100 euro staan en daar zit een grafische kaart met een laptop-kwaliteit in met slechts 2 GB aan RAM (tegenwoordig te weinig), de AMD Radeon R9 M380. De CPU is matig, het RAM-geheugen is slechts DDR3 en als ik het goed zie dan zit er in deze uitvoering geen SSD.

Binnenkort ga ik wel eens een 1440p/4k schem aanschafen. Waarschijnlijk 1440p omdat het voor gamen nog 2-3 generaties grafische kaarten duurt voordat 4k standaard wordt, ik nog geen internetverbinding heb die snel genoeg is voor 4k, het aanbod aan 4k te laag is en ik toch ook nog eens een keer een leuk HDR-scherm wil kopen en dat begint nu pas een heel klein beetje op gang te komen (waarschijnlijk duurt het een paar jaar voordat dat goed gaat gaan).
Ik vind die hoge resoluties geweldig maar er komt zoveel meer bij kijken dan enkel het scherm dat het eigenlijk nog niet zo interessant was voor de meeste gebruikers (al ben ik al een paar jaar uitgekeken op HD :{).
Eerlijk gezegd begrijp ik 5k niet zo goed. Als je dan naar 4k-video kijkt zit je met een zwart stuk scherm (met backlight :{) en ik vraag me af of dat het verschil tussen 4k en 5k wel ziet bij een scherm van maximaal 30 inch (groter is niet practisch voor een monitor). Misschien heeft het nut maar op mij kwam het in eerste instantie over als Apple die zich wou onderscheiden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-08-2016 13:06:45 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 12:17:37 #143
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_164359670
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Het maakt volgens mij wel veel verschil of dat je een laptop of een desktop neemt. Voor de desktop zou ik nooit een Apple aanraden (kwaliteit en prijs), voor een laptop kan het naar mijn mening eventueel wel interessant zijn. Die touch-interface is erg belangrijk voor de laptop (hoewel je bij een laptop een muis kan gebruiken) en dat doet Apple heel erg goed, veel beter dan bijvoorbeeld Lenovo.
Ik hang later (totdat iMacs iets meer waard zijn voor hun geld) gewoon een mooi beeldscherm aan m'n Macbook voor thuisgebruik. Kan momenteel niet door ruimtegebrek (er staan hier al twee desktops en twee laptops), maar ik vind OSX wel echt veel fijner voor internet/word/paar andere programma's. Enige reden waarom ik een desktop heb is voor gaming.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_164360022
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:17 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik hang later (totdat iMacs iets meer waard zijn voor hun geld) gewoon een mooi beeldscherm aan m'n Macbook voor thuisgebruik. Kan momenteel niet door ruimtegebrek (er staan hier al twee desktops en twee laptops), maar ik vind OSX wel echt veel fijner voor internet/word/paar andere programma's. Enige reden waarom ik een desktop heb is voor gaming.
Als ik de vrije keuze zou hebben voor de OS dan zou ik voor Linux kiezen maar helaas...
Ik wil alle software kunnen draaien en een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben en zelf de hardware uitkiezen dan zit je vast aan een PC met Windows.
+ dat ik bepaalde programma's moet draaien die niet onder OS of LInux draaien. Er zijn er ook die ik wil draaien (games) maar sommige moet ik ook draaien.
Voor multimedia gebruik ik Linux-programma's (MPC-HC en Foo, al is die eerste wel afgeleid van de Windows Media Player).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164362223
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2016 10:41 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dit argument heb ik ook jarenlang gegeven, maar de laatste pakweg twee jaar begint Apple toch echt flink achter te lopen op sommige vlakken, waardoor ik met een groot deel van mijn apparaten toch ben overgestapt.

- de iPhone is nog steeds mijn primaire smartphone, puur omdat iOS beter aansluit op mijn persoonlijke gebruik dan Android. Maar het valt moeilijk te ontkennen dat de concurrentie qua hardware een flinke inhaalslag heeft gemaakt. De retina resolutie is inmiddels de laagste resolutie in een high end toestel, de camera is goed, maar niet meer de beste. De bouwkwaliteit en het design zijn nog steeds premium, maar er is een goed argument te geven dat de S7 van Samsung beter in elkaar zit en (afhangend van smaak) er beter uitziet. De Note 7 stopt een groter scherm met hogere resolutie en betere contrastwaarden in een kleinere, waterdichte behuizing die qua bouwkwaliteit net zo degelijk is.

- de iPad Pro is een leuke poging om de concurrentie met de Surface Pro 4 en de talloze copycats aan te gaan, maar op een 12"+ scherm vallen de beperkingen van iOS tov een volwaardig OS meer op. Tel daarbij de hoge prijs, en het feit dat de Surfaca Pro 4 qua materialen, design, scherm en bouwkwaliteit minstens even degelijk is, en de iPad Pro wordt opeens een stuk minder aantrekkelijk als "professionele tablet". Ja, Android is nog steeds onderontwikkeld voor casual gebruik, en Windows 10 is minder geschikt voor casual gebruik. Maar als allround product is de Surface Pro 4 (of de TabPro S van Samsung) veelzijdiger, krachtiger en aantrekkelijker voor hetzelfde geld.

- de MacBook Pro Retina heeft een design uit 2012, een CPU uit 2014 en (voor het duurste model) een GPU uit 2014. Het is nog steeds een fantastisch design en de bouwkwaliteit wordt nog steeds maar door weinigen geëvenaard. Maar net als bij de iPhone is de retina resolutie, die eerst zo toonaangevend was, voorbij gestreefd door de 3K en 4K schermen in de Windows laptops. En de high end Windows laptops hebben inmiddels ook betere kleurweergave én touchscreens (wat opmerkelijk veel toegevoegde waarde heeft).

- de Mac Pro is uit 2013 en kost nog steeds hetzelfde als toen. De 4K iMac wordt nog steeds geleverd met een 5400rpm HDD en een GPU uit 2013. De MacBook Air heeft nog steeds een achterhaald TN-paneel en een CPU van twee generaties geleden. De Mac Mini is al jaren niet vernieuwd, maar kost nog wel hetzelfde.

Nu hoor je mensen veel te snel zeggen dat het "erop of eronder" is voor Apple. Ik maak me daar niet zo'n zorgen om. Apple is succesvol genoeg en heeft een loyale fanbase. Maar als iemand die jarenlang Apple producten heeft gebruikt, merk ik dat ik persoonlijk te weinig vernieuwing zie, en teveel vooruitgang bij de concurrentie om te negeren. Feit is dat veel producten van concurrenten meer bieden voor minder geld, zonder compromis mbt design en bouwkwaliteit:

- de Shield TV is een betere settop box dan Apple TV
- de Alienware Alpha, Skull canyon NUC of andere kleine barebones zijn krachtiger, kleiner en veelzijdiger dan de Mac mini

- de Razer Blade biedt meer kracht, een compacter design, hoger resolutie scherm, veelzijdigere poorten en dezelfde hoge bouwkwaliteit als de 15" MBP retina voor honderden euro's minder.

- de TabPro S, Surface Pro 4 en vele concurrenten bieden meer waar voor het geld dan de iPad Pro, zonder compromis in high end design.

- de Galaxy S7 Edge is allround een betere telefoon dan de iPhone 6S

De grootste voordelen van Apple zijn te vinden op software gebied. Zelfs met de gigantische verbeteringen in Windows 10 blijft OS X in mijn ogen een fijner en intuïtiever besturingssysteem en iOS blijft voor mij dé reden om bij de iPhone te blijven. iOS zorgt er ook voor dat de iPad Pro 9,7" nog steeds met afstand de beste casual tablet op de markt is. Toch hoop ik persoonlijk op korte termijn flink wat vernieuwing te zien in de Mac-lijn. En dan voornamelijk in de laptops. En zodra Apple een volwaardig OS X tablet uitbrengt (wat ik niet verwacht) is dat voor mij een instabuy.
Voor de grap, omdat ik nieuwsgierig ben, heb ik een servetberekening gemaakt voor wat het zou kosten om die iMac zelf te bouwen, maar dan dusdanig dat je defecte onderdelen kan vervangen en kan upgraden. Voor OS X reken ik 35 euro, dat lijkt redelijk te zijn (google). Dan kom je uit op maximaal 1600 euro.
Scherm 900
Intel® Core i5-4570 200
RAM 60
Harde schijf 50
Toetsenbord 30
Muis 30
Grafische kaart (equivalent aan de R7 250x ): 100-120 (bovendien zou je in deze tijd de 460 kunnen kopen
Moederbord 50-100 euro (waarschijk 60 of minder)
Voeding 80

Specs van hier: http://www.computerstore.(...)oduct_specifications
Prijzen van Tweakers, ik ben hier bewust heel erg redelijk mee geweest, ik heb zeker niet de laagste prijzen gekozen, zo ben ik voor de voeding (voor deze bak) uitgegaan van een 450 W (ruim voldoende voor dit apparaat, het zou me verbazen als het hoger is) goud van een van de beste merken.
Uiteraard heeft het scherm exact dezelfde resolutie, is het eveneens IPS, 60 Hz etc.
Voor zo ver ik de specs kon vinden heb ik exact dezelfde specs genomen en bij twijfel koos ik de duurdere.
Apple krijgt waarschijnlijk korting bij de inkoop (quantumkorting) dus voor zo ver je hier en daar kan discussiëren over 10 euro meer of minder zal dit niet in het nadeel van Apple uitvallen.
De grafische kaart was het lastigste, wat onderzoek leert dat in deze computer de R7 250x zit. Vanzelfsprekend neem je beter een krachtigere grafische kaart maar de prijs van Apple neemt meer toe dan wat de kaart extra kost dus voor de Apple-fee maakt het geen verschil. Ik zal hier en daar iets te hoog of iets te laag zitten (hier en daar ook een paar euro gesmokkeld in beide richtingen) maar ik denk dat het alles bij elkaar een hele aardige benadering is in het voordeel van Apple. We mogen er dus vanuit gaan dat je minstens ongeveer 500 euro bedraagt, meer dan 25% extra winst.
Toegegeven, toen het net uitkwam was het een veel betere deal maar nu ligt de prijs wat hoog. Ik begrijp dat je geen winstmarge van 50 euro moet verwachten bij Apple maar dit vind ik echt teveel voor de hardware die er tegenover staat.

Schiet rustig als je het oneens bent met de prijzen. No prob, geen ego's en zo. :)
Ik wil best nog wel wat keuzes motiveren als er vragen zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-08-2016 18:42:13 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 17:04:35 #146
141482 Q.
JurassiQ
pi_164367838
Damn, Chrome voor de Mac is met de laatste update wel helemaal verkloot hè? Ziet er echt niet meer uit als een Mac-app.
For great justice!
  Admin woensdag 10 augustus 2016 @ 12:52:10 #147
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_164391420
Ja, ik vind het er ook niet enorm prettig uitzien.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_164392213
Ik snap serieus niet dat het verdomme anno 2016 lastig is om foto's van je iPhone naar je PC te zetten.

Mailen? Lukt niet. Krijg je alle foto's los, of een zip met 1 foto van de 40.
Dropbox? Crasht op iPhone 6.
Downloaden van iCloud.com? 40 keer op downloaden klikken, geen zipmogelijkheid.

Apple soms :')
pi_164392327
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 13:24 schreef RoW_0 het volgende:
Ik snap serieus niet dat het verdomme anno 2016 lastig is om foto's van je iPhone naar je PC te zetten.

Mailen? Lukt niet. Krijg je alle foto's los, of een zip met 1 foto van de 40.
Dropbox? Crasht op iPhone 6.
Downloaden van iCloud.com? 40 keer op downloaden klikken, geen zipmogelijkheid.

Apple soms :')
USB?
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 10 augustus 2016 @ 13:52:58 #150
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_164393031


:9~.

Incl TouchID in de powerbutton.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')