Dat meisje van je avatar is dat zeker.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:00 schreef JimmyDean het volgende:
Vrijwel alle genoemde figuren zijn economisch links.
Zij is meer een typische hollywood liberal.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat meisje van je avatar is dat zeker.
De politici van de openingspost echter totaal niet.
Ja, dat is ook zoiets typisch. Wanneer het even niet goed uit komt dan is de Chinese communistische partij 'economisch links'. Wanneer het wel goed uit komt, en de 'successen' moeten worden gevierd, dan is het lang leve kapitalisme en rechts beleid.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:21 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Zij is meer een typische hollywood liberal.
En er staat verdomme een communist tussen
Zolang ze nog een planeconomie hebben zijn ze gewoon links hoor. En in de steden heerst een merkwaardig autoritair corporatisme.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, dat is ook zoiets typisch. Wanneer het even niet goed uit komt dan is de Chinese communistische partij 'economisch links'. Wanneer het wel goed uit komt, en de 'successen' moeten worden gevierd, dan is het lang leve kapitalisme en rechts beleid.
Ja, draai maar lekker om het punt heen dat ik maak.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:32 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Zolang ze nog een planeconomie hebben zijn ze gewoon links hoor. En in de steden heerst een merkwaardig autoritair corporatisme.
Het hangt totaal ervan af waar je kijkt. Het platteland is georganiseerd met communistische dorpsgemeenschappen. In de stad is de economie kapitalistisch en corporatistisch. In principe kan elke Chinees een eigen bedrijfje starten, maar bij de grote bedrijven is er een flinke invloed van de overheid. Dat is trouwens een dubbele rol: voorkomen dat het bedrijfsleven de macht van de partij aantast én voorkomen dat het bedrijfsleven onder de voet gelopen wordt door het buitenland.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, dat is ook zoiets typisch. Wanneer het even niet goed uit komt dan is de Chinese communistische partij 'economisch links'. Wanneer het wel goed uit komt, en de 'successen' moeten worden gevierd, dan is het lang leve kapitalisme en rechts beleid.
Welk punt maakte je ook al weer? Saudi Arabië is overigens ook een linkse staat, net zoals vrijwel alle islamitische landen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, draai maar lekker om het punt heen dat ik maak.
Planeconomieën zijn niet per definitie 'links', sowieso klopt het niet wat je zegt. Dan heeft Saudi Arabië bijv. ook een planeconomie.
https://next.ft.com/content/dfea715e-a5ab-11e5-a91e-162b86790c58
Beetje jammer dat je het dan over domrechts hebt hè?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:40 schreef Igen het volgende:
[..]
En ik wil dus ook nadrukkelijk zeggen dat waar ik het in de OP over heb mijns inziens dus ook niet om links of rechts of om economisch goed of slecht beleid gaat.
Links-rechts kán ook op de dimensie liberaal-conservatief slaan. Of op de dimensie progressief-reactionair. Dus vandaar.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:41 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Beetje jammer dat je het dan over domrechts hebt hè?
Je kunt de Chinese communistische partij toch moeilijk conservatief noemen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Links-rechts kán ook op de dimensie liberaal-conservatief slaan. Of op de dimensie progressief-reactionair. Dus vandaar.
En al die elementen komen zowel bij linkse als rechtse economieën voor.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Het hangt totaal ervan af waar je kijkt. Het platteland is georganiseerd met communistische dorpsgemeenschappen. In de stad is de economie kapitalistisch en corporatistisch. In principe kan elke Chinees een eigen bedrijfje starten, maar bij de grote bedrijven is er een flinke invloed van de overheid. Dat is trouwens een dubbele rol: voorkomen dat het bedrijfsleven de macht van de partij aantast én voorkomen dat het bedrijfsleven onder de voet gelopen wordt door het buitenland.
Oorspronkelijk niet, maar in de huidige situatie, zeg maar sinds 2012? Ik heb in de OP een lijstje met kenmerken staan en volgens mij komt het presidentschap van Xi met een hoop daarvan overeen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:47 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Je kunt de Chinese communistische partij toch moeilijk conservatief noemen.
Kenmerken van (populistisch) nationalisme, niet van conservatisme.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Oorspronkelijk niet, maar in de huidige situatie, zeg maar sinds 2012? Ik heb in de OP een lijstje met kenmerken staan en volgens mij komt het presidentschap van Xi met een hoop daarvan overeen.
Beetje lachwekkend, dit. Maar in dat labeltjes plakken heb ik nu niet zo'n zin.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:40 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Welk punt maakte je ook al weer? Saudi Arabië is overigens ook een linkse staat, net zoals vrijwel alle islamitische landen.
Volgens mij heet het nou eenmaal "nationaal-conservatisme". Dat is geen substroming van het gewone conservatisme.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:51 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Kenmerken van (populistisch) nationalisme, niet van conservatisme.
Grote overheid, uitgebreide sociale zekerheid, wieg tot het graf, arbeidersverheerlijking. Allemaal kenmerken van regressief links.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Beetje lachwekkend, dit. Maar in dat labeltjes plakken heb ik nu niet zo'n zin.
Je bent conservatief? Handjes boven de dekens vanavond dan maar.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:51 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Kenmerken van (populistisch) nationalisme, niet van conservatisme.
quote:The truism that "the story of the past generation is that the right has won politically while the left has won culturally" applies to both Clinton and Blair. Clinton was pretty much conservative in the sort of terms that Democrats of the 1940s would have understood, especially in his economic policies and his lack of enthusiasm for the labor movement. But in all sorts of ways Clinton was culturally a Boomer and a post-war guy. In the same way, Blair, who's really a conservative in economic policy, likes to strum his guitar and say that he's a great fan of Led Zeppelin.
Dat is een ongelofelijk breed begrip, en daar valt Xi ook niet onder overigens.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij heet het nou eenmaal "nationaal-conservatisme". Dat is geen substroming van het gewone conservatisme.
Goh wat komisch.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je bent conservatief? Handjes boven de dekens vanavond dan maar.
Ze verheerlijken de arbeider totaal niet en bovendien mis je de belangrijkste dimensie: ongelijkheid vs gelijkheid.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:53 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Grote overheid, uitgebreide sociale zekerheid, wieg tot het graf, arbeidersverheerlijking. Allemaal kenmerken van regressief links.
Hoezo niet dan? (Serieuze vraag)quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:55 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Dat is een ongelofelijk breed begrip, en daar valt Xi ook niet onder overigens.
Met het mondje ja, totdat ze gaan regeren.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:00 schreef JimmyDean het volgende:
Vrijwel alle genoemde figuren zijn economisch links.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |