abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163434031
Het is trouwens niet zo gek dat 'dom-rechts' de gulden terugwil. De gulden is minimaal 10% te goedkoop ingeleverd en sinds 2002 is de koopkrachtontwikkeling (o.a. dankzij de euro) barslecht geweest.
pi_163434453
Vrijwel alle genoemde figuren zijn economisch links.
pi_163439090
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 14:00 schreef JimmyDean het volgende:
Vrijwel alle genoemde figuren zijn economisch links.
Dat meisje van je avatar is dat zeker.

De politici van de openingspost echter totaal niet.
pi_163439112
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat meisje van je avatar is dat zeker.

De politici van de openingspost echter totaal niet.
Zij is meer een typische hollywood liberal.

En er staat verdomme een communist tussen :D
pi_163439268
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:21 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Zij is meer een typische hollywood liberal.

En er staat verdomme een communist tussen :D
Ja, dat is ook zoiets typisch. Wanneer het even niet goed uit komt dan is de Chinese communistische partij 'economisch links'. Wanneer het wel goed uit komt, en de 'successen' moeten worden gevierd, dan is het lang leve kapitalisme en rechts beleid.
pi_163439290
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, dat is ook zoiets typisch. Wanneer het even niet goed uit komt dan is de Chinese communistische partij 'economisch links'. Wanneer het wel goed uit komt, en de 'successen' moeten worden gevierd, dan is het lang leve kapitalisme en rechts beleid.
Zolang ze nog een planeconomie hebben zijn ze gewoon links hoor. En in de steden heerst een merkwaardig autoritair corporatisme.
pi_163439466
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:32 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Zolang ze nog een planeconomie hebben zijn ze gewoon links hoor. En in de steden heerst een merkwaardig autoritair corporatisme.
Ja, draai maar lekker om het punt heen dat ik maak.

Planeconomieën zijn niet per definitie 'links', sowieso klopt het niet wat je zegt. Dan heeft Saudi Arabië bijv. ook een planeconomie.

https://next.ft.com/content/dfea715e-a5ab-11e5-a91e-162b86790c58
pi_163439489
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, dat is ook zoiets typisch. Wanneer het even niet goed uit komt dan is de Chinese communistische partij 'economisch links'. Wanneer het wel goed uit komt, en de 'successen' moeten worden gevierd, dan is het lang leve kapitalisme en rechts beleid.
Het hangt totaal ervan af waar je kijkt. Het platteland is georganiseerd met communistische dorpsgemeenschappen. In de stad is de economie kapitalistisch en corporatistisch. In principe kan elke Chinees een eigen bedrijfje starten, maar bij de grote bedrijven is er een flinke invloed van de overheid. Dat is trouwens een dubbele rol: voorkomen dat het bedrijfsleven de macht van de partij aantast én voorkomen dat het bedrijfsleven onder de voet gelopen wordt door het buitenland.

Ik vind het helemaal niet per se slecht economisch beleid. En ik wil dus ook nadrukkelijk zeggen dat waar ik het in de OP over heb mijns inziens dus ook niet om links of rechts of om economisch goed of slecht beleid gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2016 17:40:52 ]
pi_163439494
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, draai maar lekker om het punt heen dat ik maak.

Planeconomieën zijn niet per definitie 'links', sowieso klopt het niet wat je zegt. Dan heeft Saudi Arabië bijv. ook een planeconomie.

https://next.ft.com/content/dfea715e-a5ab-11e5-a91e-162b86790c58
Welk punt maakte je ook al weer? Saudi Arabië is overigens ook een linkse staat, net zoals vrijwel alle islamitische landen.
pi_163439513
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:40 schreef Igen het volgende:

[..]

En ik wil dus ook nadrukkelijk zeggen dat waar ik het in de OP over heb mijns inziens dus ook niet om links of rechts of om economisch goed of slecht beleid gaat.
Beetje jammer dat je het dan over domrechts hebt hè?
pi_163439592
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:41 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Beetje jammer dat je het dan over domrechts hebt hè?
Links-rechts kán ook op de dimensie liberaal-conservatief slaan. Of op de dimensie progressief-reactionair. Dus vandaar.
pi_163439644
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Links-rechts kán ook op de dimensie liberaal-conservatief slaan. Of op de dimensie progressief-reactionair. Dus vandaar.
Je kunt de Chinese communistische partij toch moeilijk conservatief noemen.

Ik vind je punt niet per se verkeerd, maar probeer er geen stickertjes op te plakken die onzorgvuldig zijn, al die partijen en personen die je noemt zijn niet met elkaar te vergelijken, behalve in het nationalistische aspect, en dan ook nog op een heel verschillende manier.
pi_163439704
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Het hangt totaal ervan af waar je kijkt. Het platteland is georganiseerd met communistische dorpsgemeenschappen. In de stad is de economie kapitalistisch en corporatistisch. In principe kan elke Chinees een eigen bedrijfje starten, maar bij de grote bedrijven is er een flinke invloed van de overheid. Dat is trouwens een dubbele rol: voorkomen dat het bedrijfsleven de macht van de partij aantast én voorkomen dat het bedrijfsleven onder de voet gelopen wordt door het buitenland.
En al die elementen komen zowel bij linkse als rechtse economieën voor.
pi_163439714
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:47 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Je kunt de Chinese communistische partij toch moeilijk conservatief noemen.
Oorspronkelijk niet, maar in de huidige situatie, zeg maar sinds 2012? Ik heb in de OP een lijstje met kenmerken staan en volgens mij komt het presidentschap van Xi met een hoop daarvan overeen.
pi_163439726
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Oorspronkelijk niet, maar in de huidige situatie, zeg maar sinds 2012? Ik heb in de OP een lijstje met kenmerken staan en volgens mij komt het presidentschap van Xi met een hoop daarvan overeen.
Kenmerken van (populistisch) nationalisme, niet van conservatisme.
pi_163439738
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:40 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Welk punt maakte je ook al weer? Saudi Arabië is overigens ook een linkse staat, net zoals vrijwel alle islamitische landen.
Beetje lachwekkend, dit. Maar in dat labeltjes plakken heb ik nu niet zo'n zin.

De discussie over of een SP belang heeft bij het oplossen van problemen is dan interessanter, ten opzichte van een PVV (ik denk van wel, en ik denk dat de historie van de sociaal-democratische partijen daarin mij gelijk geeft)
pi_163439744
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:51 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Kenmerken van (populistisch) nationalisme, niet van conservatisme.
Volgens mij heet het nou eenmaal "nationaal-conservatisme". Dat is geen substroming van het gewone conservatisme.
pi_163439763
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Beetje lachwekkend, dit. Maar in dat labeltjes plakken heb ik nu niet zo'n zin.
Grote overheid, uitgebreide sociale zekerheid, wieg tot het graf, arbeidersverheerlijking. Allemaal kenmerken van regressief links.

[/quote]
pi_163439787
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:51 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Kenmerken van (populistisch) nationalisme, niet van conservatisme.
Je bent conservatief? Handjes boven de dekens vanavond dan maar.

quote:
The truism that "the story of the past generation is that the right has won politically while the left has won culturally" applies to both Clinton and Blair. Clinton was pretty much conservative in the sort of terms that Democrats of the 1940s would have understood, especially in his economic policies and his lack of enthusiasm for the labor movement. But in all sorts of ways Clinton was culturally a Boomer and a post-war guy. In the same way, Blair, who's really a conservative in economic policy, likes to strum his guitar and say that he's a great fan of Led Zeppelin.
pi_163439795
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij heet het nou eenmaal "nationaal-conservatisme". Dat is geen substroming van het gewone conservatisme.
Dat is een ongelofelijk breed begrip, en daar valt Xi ook niet onder overigens.
pi_163439811
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je bent conservatief? Handjes boven de dekens vanavond dan maar.

Goh wat komisch.
pi_163439836
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:53 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Grote overheid, uitgebreide sociale zekerheid, wieg tot het graf, arbeidersverheerlijking. Allemaal kenmerken van regressief links.

Ze verheerlijken de arbeider totaal niet en bovendien mis je de belangrijkste dimensie: ongelijkheid vs gelijkheid.

Saudi Arabie is langs alle dimensies een zeer ongelijke staat (ja, ongelijker dan de Soviet Unie was), en streeft er met woord en daad ook naar.
pi_163439845
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:55 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Dat is een ongelofelijk breed begrip, en daar valt Xi ook niet onder overigens.
Hoezo niet dan? (Serieuze vraag)
pi_163439869
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 14:00 schreef JimmyDean het volgende:
Vrijwel alle genoemde figuren zijn economisch links.
Met het mondje ja, totdat ze gaan regeren.
(Als het al waar is trouwens).
I´m back.
pi_163439936
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoezo niet dan? (Serieuze vraag)
Een land dat verplichte abortus heeft, arbeidersraden, 5-jarenplannen, extreem feminisme heeft, een uitgebreide verzorgingsstaat kent en een enorme rol voor de overheid opeist in alle aspecten van het leven lijkt me niet conservatief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')