Het mooiste zijn de mensen die de wantoestanden op het spoor als voorbeeld noemen van privatisering, heb het regelmatig langs zien komen op fok.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 00:27 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
[..]
Precies, echter gelooft een groot deel van de bevolking dat de NS de vrije markt symboliseert. Als alle aandelen in handen zijn van de overheid noem ik dat geen vrije markt.
Nederland - onder aanvoering van de VVD - is wel degelijk verder gegaan dan de meeste andere EU landen (Duitsland bijvoorbeeld) voor wat betreft de verzelfstandiging, opsplitsing en privatisering van het spoor. Dat is waarom het steeds terugkomt in de discussie.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het mooiste zijn de mensen die de wantoestanden op het spoor als voorbeeld noemen van privatisering, heb het regelmatig langs zien komen op fok.
Vertel, waar is NL daar verder in gegaan? Waar zijn de verschillen tussen NL en D? En welke problemen zijn daar in D niet ontstaan die in NL wel zijn ontstaan?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nederland - onder aanvoering van de VVD - is wel degelijk verder gegaan dan de meeste andere EU landen (Duitsland bijvoorbeeld) voor wat betreft de verzelfstandiging, opsplitsing en privatisering van het spoor. Dat is waarom het steeds terugkomt in de discussie.
Duitsland heeft niet een 'Prorail' dat op een enorme afstand is gezet van Deutsche Bahn. Of niks meer te zeggen hebben over de stations e.d.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel, waar in NL daar verder in gegaan? Waar zijn de verschillen tussen NL en D? En welke problemen zijn daar in D niet ontstaan die in NL wel zijn ontstaan?
Nee, alleen in de opsplitsing. Niet qua privatisering of verzelfstandiging want de NS is 0,0 geprivatiseerd of verzelfstandigd.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nederland - onder aanvoering van de VVD - is wel degelijk verder gegaan dan de meeste andere EU landen (Duitsland bijvoorbeeld) voor wat betreft de verzelfstandiging, opsplitsing en privatisering van het spoor. Dat is waarom het steeds terugkomt in de discussie.
Zoals je zelf aan gaf zijn delen van het spoor geprivatiseerd. Vooral de minder rendabele delen van het spoor. Daar zitten nu gek genoeg buitenlandse staatsbedrijven (meerderheids/minderheidsbelang) op te rijden.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, alleen in de opsplitsing. Niet qua privatisering of verzelfstandiging want de NS is 0,0 geprivatiseerd of verzelfstandigd.
Stations zijn in NL gewoon in bezit van de NS, is hun grootste winstmaker, het verhuren van vastgoed aan kiosken en burgerbakkers. Het spoor is in D in bezit van DBnetz AG, in bezit van DB, in bezit van de D staat, in NL zijn de NS en ProRail in bezit van de staat. Het is dus beide staatsbezit maar wat anders in structuur.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Duitsland heeft niet een 'Prorail' dat op een enorme afstand is gezet van Deutsche Bahn. Of niks meer te zeggen hebben over de stations e.d.
Ja. En op die lijnen zijn de mensen tevreden. Het zijn ook niet lijnen waar men klaagt over NS, want die rijden daar immers niet meer.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals je zelf aan gaf zijn delen van het spoor geprivatiseerd. Vooral de minder rendabele delen van het spoor. Daar zitten nu gek genoeg buitenlandse staatsbedrijven (meerderheids/minderheidsbelang) op te rijden.
Welke privatisering van de NSquote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:13 schreef Klopkoek het volgende:
http://nos.nl/artikel/203(...)-van-alle-kwaad.html
Ken een paar van die geprivatiseerde routes in NL, reden ipv oeroud NS materiaal ineens nieuwe treinen met airco.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En op die lijnen zijn de mensen tevreden. Het zijn ook niet lijnen waar men klaagt over NS, want die rijden daar immers niet meer.
Waar het om gaat, ik zei het al, is dat je hetzij direct democratisch toezicht, hetzij tucht van de markt hebt. Op de geprivatiseerde regionale lijnen heb je dat laatste, ook al zijn het staatsbedrijven die de concessies hebben binnengesleept.
De Europese Commissie ziet graag een situatie zoals Groot Brittaniëquote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En op die lijnen zijn de mensen tevreden. Het zijn ook niet lijnen waar men klaagt over NS, want die rijden daar immers niet meer.
Waar het om gaat, ik zei het al, is dat je hetzij direct democratisch toezicht, hetzij tucht van de markt hebt. Op de geprivatiseerde regionale lijnen heb je dat laatste, ook al zijn het staatsbedrijven die de concessies hebben binnengesleept.
In GB zijn ze met hun beleid erg succesvol geweest om de trein aan marktaandeel te laten winnen t.o.v. de auto. Als je de trein dus niet ziet als een speeltje voor gesubsidieerde werkgelegenheid maar daadwerkelijk wil dat de trein bijdraagt om files te bestrijden en de milieuvervuiling terug te dringen, dan mag het GB dus inderdaad een voorbeeld zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Europese Commissie ziet graag een situatie zoals Groot Brittanië
http://www.volkskrant.nl/(...)ingbetaler~a3397805/
Natuurlijk zal dat resulteren in een situatie waarbij de grote bedrijven van grote markten (Duitsland, Italie, Frankrijk) het hier voor het zeggen krijgen en de winsten opstrijken
Tja, maar in de UK ligt de focus dan ook op forenzenvervoer en niet op prestige projecten als een HSLquote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:28 schreef Igen het volgende:
[..]
In GB zijn ze met hun beleid erg succesvol geweest om de trein aan marktaandeel te laten winnen t.o.v. de auto. Als je de trein dus niet ziet als een speeltje voor gesubsidieerde werkgelegenheid maar daadwerkelijk wil dat de trein bijdraagt om files te bestrijden en de milieuvervuiling terug te dringen, dan mag het GB dus inderdaad en voorbeeld zijn.
http://www.grenzeloos.org(...)derlandse-spoorwegenquote:
Het is dezelfde bias als met de NOS. Als precies hetzelfde gebeurd bij commerciele zenders dan wordt er opeens niet meer massaal geklaagd.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ken een paar van die geprivatiseerde routes in NL, reden ipv oeroud NS materiaal ineens nieuwe treinen met airco.
De aansluitingen zijn nog steeds dramatisch, en in hoeverre de auto een goed alternatief is heeft meer te maken met de subsidies/belastingen mix waar de overheid voor kiest. Een congestion charge bijv. verandert het kostenplaatje en incentives. Dat heeft weinig van doen met of spoorlijnen publiek of privaat zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:28 schreef Igen het volgende:
[..]
In GB zijn ze met hun beleid erg succesvol geweest om de trein aan marktaandeel te laten winnen t.o.v. de auto. Als je de trein dus niet ziet als een speeltje voor gesubsidieerde werkgelegenheid maar daadwerkelijk wil dat de trein bijdraagt om files te bestrijden en de milieuvervuiling terug te dringen, dan mag het GB dus inderdaad een voorbeeld zijn.
Zoals ik zei, welke privatisering? De NS is niet geprivatiseerd, het is staatsbezit, net als het spoorquote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.grenzeloos.org(...)tisering-nederlandse
natuurlijk, het is een complot.quote:Het is dezelfde bias als met de NOS. Als precies hetzelfde gebeurd bij commerciele zenders dan wordt er opeens niet meer massaal geklaagd.
Geen WCs in Arriva en Veolia treinen zijn nooit een probleem geweest, maar o wee als de NS dat probeert.
De georchestreerde mediacampagnes en bewerking van breinen mist de uitwerking niet.
Bij de geprivatiseerde lijnen schrijft de provincie in de aanbestedingeisen of ze een WC willen of niet. Dan heb je dus ook geen reden voor gezeik over de vervoerder.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.grenzeloos.org(...)derlandse-spoorwegen
[..]
Het is dezelfde bias als met de NOS. Als precies hetzelfde gebeurd bij commerciele zenders dan wordt er opeens niet meer massaal geklaagd.
Geen WCs in Arriva en Veolia treinen zijn nooit een probleem geweest, maar o wee als de NS dat probeert.
De georchestreerde mediacampagnes en bewerking van breinen mist de uitwerking niet.
Toen Connexion de treinen in de Achterhoek ging doen sloten ze ineens prima aan op de bussenquote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De aansluitingen zijn nog steeds dramatisch, en in hoeverre de auto een goed alternatief is heeft meer te maken met de subsidies/belastingen mix waar de overheid voor kiest. Een congestion charge bijv. verandert het kostenplaatje en incentives. Dat heeft weinig van doen met of spoorlijnen publiek of privaat zijn.
Per slot van rekening zijn 'liberale' landen er goed in om subsidies te geven aan winstbeogende private bedrijven (Canada).
Ik zie hier alleen maar aannames om mijn feiten te proberen te ontkrachten, en geen feiten die jouw standpunt daadwerkelijk onderbouwen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De aansluitingen zijn nog steeds dramatisch, en in hoeverre de auto een goed alternatief is heeft meer te maken met de subsidies/belastingen mix waar de overheid voor kiest. Een congestion charge bijv. verandert het kostenplaatje en incentives. Dat heeft weinig van doen met of spoorlijnen publiek of privaat zijn.
Nee, het is uitgekiende marketing en mooie branded contentquote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik zei, welke privatisering? De NS is niet geprivatiseerd, het is staatsbezit, net als het spoor
[..]
natuurlijk, het is een complot.
Idd. en zulke mensen zitten ook in de politiek, zoals die Duco Hoogland.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Blijf het mooi vinden, een bedrijf in bezit van de staat maakt er een puinhoop van en dan is het de schuld van het privatiseren (wat niet heeft plaats gehad)
Welke privatisering? De NS is en blijft staatsbezit, net als ProRailquote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, het is uitgekiende marketing en mooie branded content
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)eringsverdriet.dhtml
Bij de woningcorporaties is het hetzelfde verhaal. Geen tucht van de markt én geen direct bestuur vanuit de overheid. Het zijn in beginsel stichtingen zonder leden. Natuurlijk is dat geen goeie situatie maar met privatisering heeft dat niks te maken.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, het is uitgekiende marketing en mooie branded content
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)eringsverdriet.dhtml
En het bouwrijp maken van grond blijft in handen van het overheidsmonopoly wat de kavelprijzen hoog houdt.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij de woningcorporaties is het hetzelfde verhaal. Geen tucht van de markt én geen direct bestuur vanuit de overheid. Het zijn in beginsel stichtingen zonder leden. Natuurlijk is dat geen goeie situatie maar met privatisering heeft dat niks te maken.
Nee, jij verkondigt feitelijke onjuistheden en verdraait mijn woorden. Zoals altijd.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Klopkoek, je blijft roepen dat de NS geprivatiseerd is, welke het niet is,
Je riep dat het in D beter loopt omdat daar het spoorvervoer in staatshanden gebleven is, wat feitelijk ook onjuist is.
Op beide wens je niet in te gaan.
quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zie hier alleen maar aannames om mijn feiten te proberen te ontkrachten, en geen feiten die jouw standpunt daadwerkelijk onderbouwen.
Maar als je zo gaat beginnen (net zoals tegen Weltschmerz onlangs) dan houd ik er mee op. Jouw eigen post bevatte helemaal geen 'feiten'.quote:There is controversy as to how much of this is due to privatisation, and how much is due to other factors such as rising fuel prices, road congestion and low unemployment.
A 2012 poll showed that shows a 70% of voters want a re-nationalisation of the railways, while only 23% supported continued privatisation. According to a 2013 YouGov poll, 66% of the public support bringing the railways into public ownership. According to the Office of Rail and Road, as of 2016 there was 62% support for public ownership of train-operating companies.
Een opiniepeiling zegt niks over feiten.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
Maar als je zo gaat beginnen (net zoals tegen Weltschmerz onlangs) dan houd ik er mee op. Jouw eigen post bevatte helemaal geen 'feiten'.
Verder is het gewoon scheef dat de Britse overheid de zakken van een stel miljonairs subsidieert.
Welke feitelijke onjuistheden?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, jij verkondigt feitelijke onjuistheden en verdraait mijn woorden. Zoals altijd.
Maar wel wat over klanttevredenheid (en tevredenheid onder stakeholders - dus ook de mensen die er geen gebruik van maken).quote:Op zaterdag 18 juni 2016 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Een opiniepeiling zegt niks over feiten.
Als meer mensen dan ooit er wel gebruik van maken dan is de mening van mensen die er geen gebruik van maken natuurlijk niet erg relevant. De spoorwegen zijn geen speelgoedtrein voor mensen die sowieso wel autorijden en even nostalgisch willen doen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 11:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar wel wat over klanttevredenheid (en tevredenheid onder stakeholders - dus ook de mensen die er geen gebruik van maken).
"Niks te maken" is veel te extreem gezegd. In een ander topic zei je: Maar op grond van wat ik zo heb gehoord, kun je je inderdaad afvragen of de hervormingen uit de jaren '90 wel zo'n goed idee waren.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij de woningcorporaties is het hetzelfde verhaal. Geen tucht van de markt én geen direct bestuur vanuit de overheid. Het zijn in beginsel stichtingen zonder leden. Natuurlijk is dat geen goeie situatie maar met privatisering heeft dat niks te maken.
Dat krijg je als autorijden duurder wordt gemaakt. Het verdwijnen van de grootschalige autoindustrie in Groot Brittanië heeft het allemaal wat makkelijker gemaakt.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 12:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Als meer mensen dan ooit er wel gebruik van maken dan is de mening van mensen die er geen gebruik van maken natuurlijk niet erg relevant. De spoorwegen zijn geen speelgoedtrein voor mensen die sowieso wel autorijden en even nostalgisch willen doen.
Een ware populist staat niet voor een ideologie, maar verteld wat mensen die op hem stemmen willen horenquote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:52 schreef wegmetdeEU het volgende:
Vroegâh was Wilders tegen uitkeringtokkies. Inmiddels zijn dat zijn kiezers, dus is hij pro-verzorgingstaat. Jammer.
Heb nog een paar vragen openstaan bij je, ga je daar nog op antwoorden?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:05 schreef Klopkoek het volgende:
Mogelijke verklaringen voor populisme
http://www.open.edu/openl(...)ng-vitriolic-britain
http://qz.com/452497/grea(...)ut-not-for-everyone/
https://www.washingtonpos(...)e-poor-have-it-easy/
Dit is de eerste keer dat er ook daadwerkelijk een vraagteken staat, en de zin als een vraag is geconstrueerdquote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb nog een paar vragen openstaan bij je, ga je daar nog op antwoorden?
Over feitelijke onjuistheden gesprokenquote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is de eerste keer dat er ook daadwerkelijk een vraagteken staat, en de zin als een vraag is geconstrueerd
quote:
Maar ga je er nog op antwoorden?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welke privatisering? De NS is en blijft staatsbezit, net als ProRail
quote:Op zaterdag 18 juni 2016 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stations zijn in NL gewoon in bezit van de NS, is hun grootste winstmaker, het verhuren van vastgoed aan kiosken en burgerbakkers. Het spoor is in D in bezit van DBnetz AG, in bezit van DB, in bezit van de D staat, in NL zijn de NS en ProRail in bezit van de staat. Het is dus beide staatsbezit maar wat anders in structuur.
In D is het spoor en de infra trouwens stenen tijdperk als je het vergelijkt met Nederland.
Verder is men in D verder gegaan met Privatiseren, het personenlokaal en en personen regionaalverkeer is grotendeels met uitschrijvingen gedaan, itt tot Nederland waar een paar lijntjes in de diepste provincie dat zijn is het in D normaal dat om de grote steden private spoorbedrijven het vervoer doen van de stad naar de agglomeratie.
En in hoeverre DBnetz AG het beter doet dan ProRail? Geef je twee woorden, Bad Aibling
Antwoorden op een retorische vraag?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Over feitelijke onjuistheden gesproken
[..]
[..]
Maar ga je er nog op antwoorden?
Duidelijk, jij wenst nooit te antwoorden als je klem zit.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Antwoorden op een retorische vraag?
Zit jij nu ook al achter kloppekrakertje aan?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:26 schreef Kaas- het volgende:
Spannende discussie hier. Oeioeioeioeioe bijna te interessant om aan te kunnen!!
Ik zit gewoon te lachen om hoe jullie samen het topic volposten met niks, een beetje om elkaar heen dansend.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zit jij nu ook al achter kloppekrakertje aan?
Onjuistquote:Op zaterdag 18 juni 2016 12:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"Niks te maken" is veel te extreem gezegd.
Juist, dat zei ik.quote:In een ander topic zei je: Maar op grond van wat ik zo heb gehoord, kun je je inderdaad afvragen of de hervormingen uit de jaren '90 wel zo'n goed idee waren.
Onjuistquote:Een van die hervormingen was (er waren er meer natuurlijk) is dat vermogen van de leden - de huurders - werd afgepakt en in handen kwam van de stichting, waar dan weer een bedrijf achter zat.
Onjuistquote:Natuurlijk kwam dit plan voornamelijk vanuit de VVD, omdat het 300+ miljard verplaatste van semi-collectief naar privaat.
Juistquote:Ook gingen corporaties zich gedragen als commerciële ontwikkelaars.
Onjuist.quote:Het gaat zoals gewoonlijk om geld en macht, en dit kwam zeker wel bij een selecter groepje mensen en begunstigden te liggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |