SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/![]()
Geslaagden 2009
![]()
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009![]()
Geslaagden 2010
![]()
![]()
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010![]()
Geslaagden 2011
![]()
![]()
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011![]()
Geslaagden 2012
![]()
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012![]()
Geslaagden 2013
![]()
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - Tunafish 08-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013![]()
Geslaagden 2014
![]()
Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 - Scheringa 04-03-2014 - Cobratjuh 14-04-2014 - sanger 20-08-2014 - DonnieDarko1979 31-10-2014![]()
Geslaagden 2015
![]()
sylvesterrr 15-04-2015 - Metro2005 07-10-2014
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
Ja zo deed ik het inderdaad ook de terugweg. Rijdt veel fijner!quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:37 schreef Catch22- het volgende:
Je moet het gewoon erg snel doen zodat je niet teveel in toeren terug valt. En gelijk goed t gas er op. Ik schakel niet eens altijd met de koppeling helemaal in volgens mij
Dan schakel ik net zo snel. Alleen is je koppeling langer en duurt het schakelen iets langer.quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:49 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Ja zo deed ik het inderdaad ook de terugweg. Rijdt veel fijner!
Ik dacht dat het meer zoals in de auto moest, alhoewel het daar ook vrij vlot kan.
Gewoon in de 1 houden met koppeling in, tenzij je echt lang stilstaat. Dan kan je hem net zo goed uit zettenquote:Op woensdag 8 juni 2016 23:57 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het vanaf een veiligheidsoogpunt aan te raden bij stilstand de schakelpedaal ingetrapt en de koppelingshendel ingedrukt te houden, of geniet 'neutraal' de voorkeur?
Vooraan zou ik hem sowieso in de versnelling laten mocht er iemand achter je niet opletten zodat je weg kan, anders kan hij in neutraal, maar ik zou niet weten waarom.quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:57 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het vanaf een veiligheidsoogpunt aan te raden bij stilstand de schakelpedaal ingetrapt en de koppelingshendel ingedrukt te houden, of geniet 'neutraal' de voorkeur?
als je hem niet verwacht, zeker wel. Als het heel hard waait en je rijdt door een tunnel/viaduct en je bent de wind even kwijt dan komt het wel aan als het weer terug komtquote:Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!
Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.
Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.
Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
ik vond de snelle slalom een van de makkelijkste dingen bij lessen, zelfs makkelijker dan de stopproeven denk ik. Waar loop je precies mee vast?quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!
Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.
Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.
Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:58 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
ik vond de snelle slalom een van de makkelijkste dingen bij lessen, zelfs makkelijker dan de stopproeven denk ik. Waar loop je precies mee vast?
Het is een gevoel. Op een gegeven moment voel je dat het goed zit.quote:Op donderdag 9 juni 2016 22:04 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.
Wellicht zit ik nog wat te stug/stijf op de motor. Ik kan (durf?) nog niet echt afgeschuind die slalom maken. De arm die niet 'de tik/duw' gaf, oefende nog te veel druk uit op de stuur denk ik. Geen techniek? Sturen met de heup zegt me ook niets
Hoe harder je rijdt, hoe meer je motor rechtdoor wil en hoe lastiger het eigenlijk is om bochten te maken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!
Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.
Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.
Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
Uitwijken ook niet?quote:Op donderdag 9 juni 2016 23:21 schreef Catch22- het volgende:
Ik vond de snelle slalom de enige echte leuke oefening tbh.
Die was ook wel prima ja.quote:
Wat bij mij altijd wel qua oefenen goed was om te kijken hoe schuin je de motor kon krijgen is op het oefenterrein tussen oefeningen door kleine rondjes te maken in zijn 1.quote:Op donderdag 9 juni 2016 22:04 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.
Wellicht zit ik nog wat te stug/stijf op de motor. Ik kan (durf?) nog niet echt afgeschuind die slalom maken. De arm die niet 'de tik/duw' gaf, oefende nog te veel druk uit op de stuur denk ik. Geen techniek? Sturen met de heup zegt me ook niets
Met die oefening kreeg ik inderdaad een goed idee van wat er onder andere mogelijk was met de motor, en dat was meer dan ik in de eerste instantie dacht; bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 11 juni 2016 00:20 schreef hupsakesie het volgende:
[..]
Wat bij mij altijd wel qua oefenen goed was om te kijken hoe schuin je de motor kon krijgen is op het oefenterrein tussen oefeningen door kleine rondjes te maken in zijn 1.
Gewoon zo klein mogelijke rondjes rijden terwijl je de motor afschuint. Hiermee kan je op lage snelheden de motor schuin houden en in rondjes van ± 3 meter doorsnee rijden, als je dit beide kanten op kan weet je goed genoeg wat je met de motor kan doen.
Zoals Lenny ook zegt beter met de lesmotor een keer `omvallen` dan later met je eigen motor.
Langzame slalom heb ik ook heel lang problemen mee gehad, even in een notendop hoe ik dat heb opgelost:quote:Op zaterdag 11 juni 2016 21:25 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Met die oefening kreeg ik inderdaad een goed idee van wat er onder andere mogelijk was met de motor, en dat was meer dan ik in de eerste instantie dacht; bedankt voor de tip!
Bij de langzame slalom laat de motor zich lastig besturen, in mijn ervaring. Bij deze oefening heb ik dan ook op geen enkele moment gedacht controle over het voertuig te hebben.
Kunnen jullie bij lage snelheden (stapvoets) de motor 'tot de millimeter' nauwkeurig besturen? Ik had slechts het idee ongecontroleerd in de 'algemene richting' van links of rechts te kunnen, voor zover dat begrijpelijk is.
Hahaha, bij mij ging die altijd kut , haalde hem 50%, gelukkig op mijn examen in een keer goed . Maar dat is inderdaad een kutoefening, omdat je langzaam gaat en moet sturen is het lastig om je balans te houden. Maar gewoon oefenen oefenen oefenen, maar ik had wel het idee dat mensen die kleiner waren dan mijn het makkelijker hadden.quote:Op maandag 13 juni 2016 09:39 schreef Tunafish het volgende:
Langzame slalom heb ik op mijn AVB nog verprutst, was altijd bij de een-na-laatste pylon dat ik verkeerd instuurde of teveel gas gaf en het niet meer haalde
Bij deze; succes!quote:Op maandag 13 juni 2016 22:46 schreef nattermann het volgende:
Vandaag les 7+8 gehad. Gaat steeds lekkerder, zelfs de langzame slalom lukt nu meestal. Over 1,5 week examen.
Bedankt. Die vraag kan ik niet beantwoorden, het is pas mijn avb-examen he. De openbare weg moet ik nogquote:Op dinsdag 14 juni 2016 00:58 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Bij deze; succes!
De exacte term weet ik niet, maar ik neem aan dat jij ondertussen weet wat de correcte 'positie op de weg' in elke situatie is?
-knip-
Rijp voor het AVB-examen dusquote:Op vrijdag 17 juni 2016 10:07 schreef Mathijz het volgende:
Bij de vertragingsoefening moet ik nog harder doorremmen. Verder ging alles prima gisteren
Ik vond dat vooral eng bij een nat wegdek.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 10:07 schreef Mathijz het volgende:
Bij de vertragingsoefening moet ik nog harder doorremmen.
geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeertquote:Op vrijdag 17 juni 2016 11:53 schreef Emi13 het volgende:
[..]
Ik vond dat vooral eng bij een nat wegdek.
Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:13 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeert
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Eerste keer onverwachte file in de regen en ik brak achter goed uit. Daar zat weinig rechte lijn meer in. Toen schrok ik behoorlijk. Oefenen op je eigen fiets. Geen gek idee. Is dat niet slecht voor de bandjes?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:16 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop.Tevens de reden dat ik dat op m'n eigen motor daarna direct ben gaan oefenen (zonder ABS).
Slecht? Het is vooral slecht voor mij als ik mezelf onderuit rem, wat ik overigens alsnog deed, ondanks het oefenen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 13:21 schreef Emi13 het volgende:
[..]
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Eerste keer onverwachte file in de regen en ik brak achter goed uit. Daar zat weinig rechte lijn meer in. Toen schrok ik behoorlijk. Oefenen op je eigen fiets. Geen gek idee. Is dat niet slecht voor de bandjes?
Dan ga ik dat ook maar eens doen. Onderuit gegaan in de regen?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 13:35 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Slecht? Het is vooral slecht voor mij als ik mezelf onderuit rem, wat ik overigens alsnog deed, ondanks het oefenen.Banden kunnen wel wat hebben hoor, een paar remproeven ga je volgens mij echt niet merken op de levensduur.
Nee, ik heb geen issues met regen. Klein beetje minder grip, beetje meer afstand houden en dan maak ik me er niet druk om.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 13:47 schreef Emi13 het volgende:
[..]
Dan ga ik dat ook maar eens doen. Onderuit gegaan in de regen?
heb maar op een fiets gelest, een CB500 met ABS. Daar ging stoppen altijd prima mee, maar een paar keer ABS voelen ingrijpen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:16 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop.Tevens de reden dat ik dat op m'n eigen motor daarna direct ben gaan oefenen (zonder ABS).
Zowel motor A als B waren CB500's.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:12 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
heb maar op een fiets gelest, een CB500 met ABS. Daar ging stoppen altijd prima mee, maar een paar keer ABS voelen ingrijpen.
Nu met mijn eigen CB500 zonder ABS nog niet echt een noodstop gemaakt, hoewel het wel bijna fout ging gister met een auto die voor mij de weg opdraaide
Op de "kleine" waarop ik nu les heb ik ook geen abs.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:13 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeert
Het mag wel als je in het bezit bent van een aangepaste motor waarbij je een verzekeringsbewijs kan overleggen met een rijles claussule en een aantekening dat de motor verzekerd is tijdens het rijexamen. Maar ik raad het wel af. Duizenden mensen zijn voor jou geslaagd van alle lengtes en diktes en die konden het ook. Die motoren zijn geselecteerd op wendbaarheid en als je jouw Duke laat vallen wordt je niet vrolijk denk ik. Hier kan dat trouwens: http://www.woudagroep.nl/(...)otorverzekering.htmlquote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Wil ook wel lessen op die grotere en lompere motor, maar als het mag en kan wil ik examen doen op de motor die me het beste ligt en ik vermoed dat mijn duke-je me het beste gaat liggen omdat die gewoon beter "mijn maat" is.
Je kan ook allebei je voeten los laten, als je maar je koppeling indrukt of hem in neutraal gooit.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:04 schreef BigSmurf het volgende:
Van de week de knoop doorgehakt, vandaag m'n eerste les gehad.![]()
Wel wennen als je nooit echt brommer hebt gereden zelf (op wat losse keren na) en 50k per jaar in de auto zit op halve autopilot. Vooral dat schakelen met je voet omhoog en omlaag, en het feit dat ik op m'n fiets eigenlijk altijd rem met links en linkervoet aan de grond zet.
Mijn 'brommerervaring' was eigenlijk meer een nadeel dan een voordeel tijdens de rijlessen. Ik deed blijkbaar dingen op de brommer die op een motor niet handig zijn. Het schakelen zit er na een paar lessen trouwens wel in.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:04 schreef BigSmurf het volgende:
Van de week de knoop doorgehakt, vandaag m'n eerste les gehad.![]()
Wel wennen als je nooit echt brommer hebt gereden zelf (op wat losse keren na) en 50k per jaar in de auto zit op halve autopilot. Vooral dat schakelen met je voet omhoog en omlaag, en het feit dat ik op m'n fiets eigenlijk altijd rem met links en linkervoet aan de grond zet.
Nee. Het is dan wel een noodstop, maar het moet ook een gecontroleerde noodstop zijn. Je mag ook niet omvallen bij het tot stilstand komen, bijvoorbeeld, ook niet als dat pas bij het neerzetten van je voet is. Je hoeft niet terug te schakelen en je mag in de ABS schieten, maar dat is het.quote:Op maandag 20 juni 2016 02:24 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Zou de examinator het licht opkomen van het achterwiel ('stoppie') bij de 'noodstop' tolereren?
Meeste rijscholen hebben toch motoren met ABS? Ik moest in ieder geval ABS zien aan te krijgen, dan was de proef geslaagd. Deed ik ook zo op het examen. Dan laat je zien dat je zo hard mogelijk durft te remmen. In het echt doe je dat natuurlijk niet zo , zeker als je geen ABS hebt.quote:Op maandag 20 juni 2016 02:40 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Nee. Het is dan wel een noodstop, maar het moet ook een gecontroleerde noodstop zijn. Je mag ook niet omvallen bij het tot stilstand komen, bijvoorbeeld, ook niet als dat pas bij het neerzetten van je voet is. Je hoeft niet terug te schakelen en je mag in de ABS schieten, maar dat is het.
Wel veel, maar ook genoeg motoren zonder ABSquote:Op woensdag 22 juni 2016 16:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Meeste rijscholen hebben toch motoren met ABS? Ik moest in ieder geval ABS zien aan te krijgen, dan was de proef geslaagd. Deed ik ook zo op het examen. Dan laat je zien dat je zo hard mogelijk durft te remmen. In het echt doe je dat natuurlijk niet zo , zeker als je geen ABS hebt.
Zelfs een kwaliteitsmotor uit 1995 heeft al ABS en dan 20 jaar later... man man manquote:Op woensdag 22 juni 2016 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]
Wel veel, maar ook genoeg motoren zonder ABS.
Ik heb altijd rijles gehad zonder ABS in ieder geval. Gelukkig maar, want mijn eigen motor heeft dat ook niet.
Ik heb ook op de harde manier ondervonden dat de motor geen ABS had trouwens.
Ja, mijn instructeur bleef maar roepen dat ik harder moest remmen.quote:Op woensdag 22 juni 2016 16:58 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Zelfs een kwaliteitsmotor uit 1995 heeft al ABS en dan 20 jaar later... man man man
Wat dan ben je er van af gevallen?
Ach heb je dat ook weer meegemaakt.quote:Op donderdag 23 juni 2016 08:57 schreef Anne het volgende:
[..]
Ja, mijn instructeur bleef maar roepen dat ik harder moest remmen.
En ik raakte na de zesde keer zo gefrustreerd en dacht "wacht maar!" en toen kneep ik de remhendels eigenlijk vol en hard in. Et voila, daar lag ik. Met een motor zonder ABS.
Ik moest gewoon zo hard mogelijk remmen, liefst zonder ABS, desnoods met. Mijn ervaring (persoonlijk) is dat ik na flink oefenen eerder stilstond zonder ABS dan met.quote:Op woensdag 22 juni 2016 16:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Meeste rijscholen hebben toch motoren met ABS? Ik moest in ieder geval ABS zien aan te krijgen, dan was de proef geslaagd. Deed ik ook zo op het examen. Dan laat je zien dat je zo hard mogelijk durft te remmen. In het echt doe je dat natuurlijk niet zo , zeker als je geen ABS hebt.
dat is toch per definitie zo met ABS, dat je een langere remweg hebt als die ingrijpt?quote:Op donderdag 23 juni 2016 15:18 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik moest gewoon zo hard mogelijk remmen, liefst zonder ABS, desnoods met. Mijn ervaring (persoonlijk) is dat ik na flink oefenen eerder stilstond zonder ABS dan met.
Nee, wel bij AVD.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 20:31 schreef NJ het volgende:
Vraagje, moet je je theorie hebben voordat je je AVB gaat doen?
Als je perfect tegen de grens aan remt wel. Wat in een onverwachte noodsituatie vrij lastig is.quote:Op donderdag 23 juni 2016 17:13 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
dat is toch per definitie zo met ABS, dat je een langere remweg hebt als die ingrijpt?
En gefeliciteerd nattermann!
Plaats op de weg, afstand houden en snelheid zijn de grootste issues meestal.quote:Op maandag 27 juni 2016 21:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Mocht een van jullie, of bekenden van jullie, ooit gezakt zijn voor het AVD-examen; wat waren de redenen hiervoor?
Niet dat ik graag anderen herinner aan hun 'pijnlijke' momenten, maar wellicht dat er wat te leren valt van andermans fouten
degene die samen met mij af moest rijden was niet geslaagd omdat hij reed alsof hij in een auto zat. In dit geval dus traag accelereren, zowel bij stoplichten als bij snelweg oprijden en niet goed opeisen van zijn plaats op de weg.quote:Op maandag 27 juni 2016 21:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Mocht een van jullie, of bekenden van jullie, ooit gezakt zijn voor het AVD-examen; wat waren de redenen hiervoor?
Niet dat ik graag anderen herinner aan hun 'pijnlijke' momenten, maar wellicht dat er wat te leren valt van andermans fouten
Ik ben een keer gezakt. Was iets op de snelweg, weet niet precies meer wat. En na de snelweg reed je op zo'n 1-richtingsweg maar een t-splitsing. Daar moest ik links maar had mezelf niet helemaal goed gepositioneerd. Zet die examinator zijn wagen naast me neer om dat goed duidelijk te maken.quote:Op maandag 27 juni 2016 21:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Mocht een van jullie, of bekenden van jullie, ooit gezakt zijn voor het AVD-examen; wat waren de redenen hiervoor?
Niet dat ik graag anderen herinner aan hun 'pijnlijke' momenten, maar wellicht dat er wat te leren valt van andermans fouten
dat commentaar krijg ik ook van mijn instructeur, wel ff aan werken dus.quote:Op maandag 27 juni 2016 23:47 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
degene die samen met mij af moest rijden was niet geslaagd omdat hij reed alsof hij in een auto zat. In dit geval dus traag accelereren, zowel bij stoplichten als bij snelweg oprijden en niet goed opeisen van zijn plaats op de weg.
Klopt. Maar wel herkenbaar hoor. Daardoor bijna mijn AVB niet gehaald. Eerste keer met de noodproef maakte ik geen stoppie.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 11:02 schreef Catch22- het volgende:
Op de motor moet je wel lekker gas geven ja. Ik snap ook niet waarom je dat niet zo doen
POWEERRRR
Dankquote:Op dinsdag 28 juni 2016 11:43 schreef Anne het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Welke oefeningen kreeg je voor je kiezen? En alles foutloos
?
....en??quote:Op dinsdag 28 juni 2016 21:59 schreef Aiciu het volgende:
Morgen AVB examen, hopelijk blijft het droog.
Gefaaldquote:
Wut?quote:Op donderdag 30 juni 2016 22:41 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Wordt men (door de examinator) geacht bochten 'af te snijden', indien mogelijk? Ongeacht of er lijnen op het wegdek zijn die de weg in stroken verdeeld (op wegen met tegenliggers)
Laat ik het zo stellen; je wilt linksaf waarbij je van links tegenliggers kunt verwachten; hoor je, in het geval er geen tegenliggers aankomen, je bocht dermate af te snijden dat je een stuk asfalt van de tegenliggers (van links) meepakt?quote:Op donderdag 30 juni 2016 22:51 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Wut?
Je moet gewoon buiten/binnen/buiten. Behalve dat je bij de buitenbocht niet over de lijn moet hangen
Nee. Ik deed dat ook in het begin. Jij bedoelt of je bochten mag nemen alsof je aan het racen bent. Maar dat mag dus niet. Je mag nooit op de baan van de tegenligger zitten. Je mag maximaal tegen de binnenstreep. En als je de bocht te ruim neemt, bij mij betekende dat zodra je zag dat er geen tegenliggers aankwamen of dat het veilig was als je in de bocht zat dat je weer naar je originele plek op de weg gaat zitten (dus tegen de binnenlijn). En dus niet die hele bocht ruim neemtquote:Op donderdag 30 juni 2016 23:14 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen; je wilt linksaf waarbij je van links tegenliggers kunt verwachten; hoor je, in het geval er geen tegenliggers aankomen, je bocht dermate af te snijden dat je een stuk asfalt van de tegenliggers (van links) meepakt?
In geval van een overzichtelijke bocht uiteraard.
In geval van 'buiten' kreeg ik te horen dat ik de bocht 'te ruim' (?) nam. Wellicht dat ik het stukje 'binnen' meer moet toepassen
ja nu moet je het afmakenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 09:30 schreef Xaryna het volgende:
Deze week een eerste les gehad en man man man wat is dat engIk wilde het eens proberen, grenzen verleggen, lijkt me leuk om te kunnen, dus een lesje in de buurt aangevraagd om te kijken of het iets voor mij is (angsthaas en onzeker).
Volgende week de tweede.
Eerst maar eens zien of ik door die angst heen kom. Heb de halve les zitten gillen in de helm, helemaal schor na afloopquote:
Hoezo loop je te gillen dan?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 10:34 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Eerst maar eens zien of ik door die angst heen kom. Heb de halve les zitten gillen in de helm, helemaal schor na afloopEn het idee de straat op te gaan ermee... no thanks
Uhh.. geen idee. Alsie te hard gaat, als de bocht ineens dichtbij is, als ik achterop moet en de docent enge dingen doet, alsie (de motor) niet luistert, en soms als de geparkeerde auto's te dichtbij komen. Ik ben vocaal ingesteld.quote:
haha, komt omdat je nog geen controle hebt denk ik. Als die luistert dan gil je denk ik niet meer.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:02 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Uhh.. geen idee. Alsie te hard gaat, als de bocht ineens dichtbij is, als ik achterop moet en de docent enge dingen doet, alsie (de motor) niet luistert, en soms als de geparkeerde auto's te dichtbij komen. Ik ben vocaal ingesteld.
Langzame slalom beetje geoefend, dan komt er geen geluid uit me behalve wat piepjes, dan ben ik te geconcentreerdquote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:04 schreef Roces18 het volgende:
[..]
haha, komt omdat je nog geen controle hebt denk ik. Als die luistert dan gil je denk ik niet meer.
Ik schreeuwde trouwens altijd (dus niet gillen) tijdens mijn langzame slalom, anders werkte die nooit. Zo boos werd ik altijd
In het begin lijkt 50 bijvoorbeeld heel hard. Maar als je een paar keer 140 bent gegaan op de snelweg denk je , man man man kan het niet wat harder.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:07 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Langzame slalom beetje geoefend, dan komt er geen geluid uit me behalve wat piepjes, dan ben ik te geconcentreerdDe rest is meer achtbaan effect? Vind het bijv. wel leuk om op de langere rechte stukken wat harder te gaan (30 km/h was m'n max) maar dan was de bocht er ineens en schrok ik en was het weer brullen
Boos word ik niet. Ik vind het gewoon eng. Beetje achtbaan-effect misschien, maar dan niet gecontroleerd...
Les 2, mijn uitdaging is stilte en kalm blijven. Ik hoop zo dat ik niet de weg op hoef van 'm.
Ik vond 30 al heel hard, maar dat komt ook omdat ik dat remmen en sturen nog niet onder de knie heb.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:08 schreef Roces18 het volgende:
[..]
In het begin lijkt 50 bijvoorbeeld heel hard. Maar als je een paar keer 140 bent gegaan op de snelweg denk je , man man man kan het niet wat harder.
Betaal je daar nog extra voor dan? Ik had uhm 95 euro voor 2 uur op privebaan met 1 of 2 anderenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik vond 30 al heel hard, maar dat komt ook omdat ik dat remmen en sturen nog niet onder de knie heb.
Gelukkig een fijne en geduldige instructeur, en privélessen.
Nee, hij geeft standaard les met 1 persoon, met 2 personen krijg je 5 euro korting en doet hij alleen als je gelijk niveau bent en het toevallig zo uitkomt. Klein dorpje, les is op industrieterrein.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:49 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Betaal je daar nog extra voor dan? Ik had uhm 95 euro voor 2 uur op privebaan met 1 of 2 anderen
dat is helaas normaal tegenwoordig. Moest begin dit jaar ook in Rijswijk (de tweede keerquote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:19 schreef spierbal het volgende:
Is de wachttijd bij het cbr bij jullie ook zo lang? Hier dik 8 weken, rijswijk.
ja belachelijk man. Zat trouwens verkeerd te tellen. Tis zelfs 12 weken.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:38 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
dat is helaas normaal tegenwoordig. Moest begin dit jaar ook in Rijswijk (de tweede keer) en dat was inderdaad na 7 weken geloof ik
om de week is genoeg toch?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:51 schreef spierbal het volgende:
[..]
ja belachelijk man. Zat trouwens verkeerd te tellen. Tis zelfs 12 weken.
Ben je gewoon 600 euro kwijt om op niveau te blijven wil je elke keer netjes 1x per week lessen.
Tering onzin.
ja maar het is belachelijk als je gewoon op niveau zit.quote:
Zou mogelijk zijn. Andersom zie ik het niet zo snel gebeuren.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 16:33 schreef spierbal het volgende:
[..]
ja maar het is belachelijk als je gewoon op niveau zit.
Wat ik hoorde is dat ze examinatoren te weinig hebben bij B en hierdoor bij andere examens examinatoren worden weggehaald omdat B voorrang heeft, en hierdoor langere wachtijden ontstaan bij A, am, BE en dergelijke
zou ik nou deels kosten kunnen declareren bij t cbr?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:01 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Zou mogelijk zijn. Andersom zie ik het niet zo snel gebeuren.
Pffff weet ik niet. Als je rechtbijstand hebt kan je ze altijd ff bellenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:15 schreef spierbal het volgende:
[..]
zou ik nou deels kosten kunnen declareren bij t cbr?
haha zou toch mooi zijn hequote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:17 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Pffff weet ik niet. Als je rechtbijstand hebt kan je ze altijd ff bellen
Ja dan doe ik dat ook. Ik heb dit jaar nog een maand gewacht.quote:
Heb vorige week voor het eerst op de "grote mensen motor" gereden en de langzame oefeningen moeten doen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:04 schreef Roces18 het volgende:
[..]
haha, komt omdat je nog geen controle hebt denk ik. Als die luistert dan gil je denk ik niet meer.
Ik schreeuwde trouwens altijd (dus niet gillen) tijdens mijn langzame slalom, anders werkte die nooit. Zo boos werd ik altijd
langzame slalom is gewoon kut. beste is om heel vaak stapvoets rijden te oefenen, als je dat goed kan hoef je alleen nog maar te sturen op het juiste momentquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb vorige week voor het eerst op de "grote mensen motor" gereden en de langzame oefeningen moeten doen.
Heb mezelf er echt doorheen gepraat, doe zus en zo, wees geen watje, doe het gewoon! Het was maar goed dat mijn oortje niet ook een microfoon is
Tijdens het gewone rijden zit ik vaak wat te zingen, dat vind ik dan ook echt leuk, zeker nu op de "grote mensen motor" (ipv de netaan opgevoerde brommer zeg maar). Bij de snelle slalom maak ik van die blije heen en weer geluidjes, vind ik ook leuk.
Maar die langzame slalom e.d., schijt echt in mijn broek ervan, dat ik die motor gewoon dom om laat vallen.
Grappig, heb dat dus echt andersom. Al dat hele langzame is lastig en "eng", als het wat vlotter gaat voelt die motor echt veel stabieler en voel ik me er kiplekker op. Ik zit de motor veel meer in de weg tijdens dat hele langzame.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:07 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Langzame slalom beetje geoefend, dan komt er geen geluid uit me behalve wat piepjes, dan ben ik te geconcentreerdDe rest is meer achtbaan effect? Vind het bijv. wel leuk om op de langere rechte stukken wat harder te gaan (30 km/h was m'n max) maar dan was de bocht er ineens en schrok ik en was het weer brullen
Boos word ik niet. Ik vind het gewoon eng. Beetje achtbaan-effect misschien, maar dan niet gecontroleerd...
Les 2, mijn uitdaging is stilte en kalm blijven. Ik hoop zo dat ik niet de weg op hoef van 'm.
Ja, moet dan ook nu steeds die langzame oefeningen doen. Wat tot nu toe meestal betekend dat ik die motor vasthou alsof mijn leven er vanaf hangt, wat natuurlijk niet meehelpt. Dan moet ik weer tegen mezelf praten, hou je torso ontspannen, pak je stuur niet te vast. Maar doe het toch steeds weer automatisch. Had echt last van mijn armen de laatste keer, wat betekend dat ik veelste krampachtig vastgehouden heb, wat niets ten goede komt.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:21 schreef Roces18 het volgende:
[..]
langzame slalom is gewoon kut. beste is om heel vaak stapvoets rijden te oefenen, als je dat goed kan hoef je alleen nog maar te sturen op het juiste moment
oja, dat las ik. Laat maar weten hoe het daarmee ging. Ben benieuwd. Wat voor motor heb je gehaald?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, moet dan ook nu steeds die langzame oefeningen doen. Wat tot nu toe meestal betekend dat ik die motor vasthou alsof mijn leven er vanaf hangt, wat natuurlijk niet meehelpt. Dan moet ik weer tegen mezelf praten, hou je torso ontspannen, pak je stuur niet te vast. Maar doe het toch steeds weer automatisch. Had echt last van mijn armen de laatste keer, wat betekend dat ik veelste krampachtig vastgehouden heb, wat niets ten goede komt.
Maar als het goed is komt volgende week mijn eigen fijne motortje en ga ik daarop oefenen (1 van de voordelen van niet in de randstad wonen).
Ik denk dat dat nog komt, als ik beter weet hoe remmen en sturen werken. Ik ben ook niet op stukken geweest waar je lang rechtuit kan. Ben wel benieuwd hoe het verder gaat.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Grappig, heb dat dus echt andersom. Al dat hele langzame is lastig en "eng", als het wat vlotter gaat voelt die motor echt veel stabieler en voel ik me er kiplekker op. Ik zit de motor veel meer in de weg tijdens dat hele langzame.
Eerste les dan ook al gelijk allemaal leuke 60 weggetjes gereden, stukje te hard gereden, was dikke pret. Wel natuurlijk als een slak door elke bocht, maar he, het was de eerste les dus dat gaf niet.
Ktm duke 390. Was gelijk verliefd. Niet te gek, maar vooral niet zwaar en ook niet te hoog voor mij. Kan echt goed met mijn voeten bij de grond met die duke en dat voelt gewoon veel fijner/zekerder voor mij.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:28 schreef Roces18 het volgende:
[..]
oja, dat las ik. Laat maar weten hoe het daarmee ging. Ben benieuwd. Wat voor motor heb je gehaald?
Druk je knieën in de tank, op die manier ontspan je de rest van je lichaam enigszins. Heeft bij mij goed geholpen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:26 schreef erodome het volgende:
Had echt last van mijn armen de laatste keer, wat betekend dat ik veelste krampachtig vastgehouden heb, wat niets ten goede komt.
ja shit hey. Duke is wel echt tof, maar iets te duur voor mij. Ben zelf aan het kijken naar een cb500 uit 2001 ofzo, maar beetje lastig te vinden op het moment. Wacht even tot na het seizoen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Ktm duke 390. Was gelijk verliefd. Niet te gek, maar vooral niet zwaar en ook niet te hoog voor mij. Kan echt goed met mijn voeten bij de grond met die duke en dat voelt gewoon veel fijner/zekerder voor mij.
Daarin heb ik geluk gehad, heb natuurlijk al jaren mijn auto rijbewijs en mocht gelijk de weg op. Heb alleen eerst even een blokje om moeten rijden om te zien of ik het koppelen e.d. een beetje snapte, dat ging hartstikke goed, dus mocht ik gelijk de weg op.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:29 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nog komt, als ik beter weet hoe remmen en sturen werken. Ik ben ook niet op stukken geweest waar je lang rechtuit kan. Ben wel benieuwd hoe het verder gaat.
Weet ik (twist of the wrist(?) gekeken, erg leerzaam!), tijdens het gewone rijden gaat dat ook echt goed. Maar tijdens die langzame oefeningen stress ik en val ik in de valkuil van te strak vasthouden en kijken naar waar je niet heen wil (dus hoor je me tegen mezelf zeggen, kijk vooruit, niet naar die pionnen!), waardoor ik dus dan die pion wel raak...quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:37 schreef nattermann het volgende:
[..]
Druk je knieën in de tank, op die manier ontspan je de rest van je lichaam enigszins. Heeft bij mij goed geholpen.
Dat is dan misschien wel verstandig, dan kan je vaak leuke deals maken.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:38 schreef Roces18 het volgende:
[..]
ja shit hey. Duke is wel echt tof, maar iets te duur voor mij. Ben zelf aan het kijken naar een cb500 uit 2001 ofzo, maar beetje lastig te vinden op het moment. Wacht even tot na het seizoen.
Niet dat ik je geen advies wil geven ofzo, maar hier betaal je je rij instructeur voor he. Als je de lijnen er niet goed in hebt zitten, vraag dan of je even een halfuurtje achter je instructeur aan mag rijden om te zien hoe het moet. Of kijk eens of je misschien de les na de jouwe bij je instructeur achterop mag (daar leerde ik heel veel van).quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:46 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Wat zijn de lijnen die jullie nemen op rotondes? Naderen jullie deze altijd opdezelfde manier of is de 'beginpositie' afhankelijk van de afslag die genomen wordt?
Dat klinkt ook wel fijn, rustige 60 kms... Die zijn heir ook, maar dan vol met vluchtheuvels. Wel een lange en rechte 80 km weg, dat lijkt me ook wel wat om eens te proberen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Daarin heb ik geluk gehad, heb natuurlijk al jaren mijn auto rijbewijs en mocht gelijk de weg op. Heb alleen eerst even een blokje om moeten rijden om te zien of ik het koppelen e.d. een beetje snapte, dat ging hartstikke goed, dus mocht ik gelijk de weg op.
Hier veel van die achteraf 60 weggetjes die heel rustig zijn, dus daar kon ik heerlijk vrij rijden.
Nu rijden we steeds eerst naar een terrein om oefeningen te doen, om dan af te sluiten met gewoon lekker wat rijden zodat ik weer helemaal ontspannen eraf stap.
Maar maak je geen zorgen, ik had zelfs nog nooit op een schakelbrommer gereden en ook mij lukt het nu best wel aardig (ben er nog niet, maar het begint langzaam ergens op te lijken). Het zal sneller gaan dan je denkt!!!
Je begint altijd rechts van je rijbaan. Dan kan er niemand rechts van je komenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:46 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Wat zijn de lijnen die jullie nemen op rotondes? Naderen jullie deze altijd opdezelfde manier of is de 'beginpositie' afhankelijk van de afslag die genomen wordt?
ik heb zelf een CB500 uit '97, prima ding is dat. Ik zou echter wel door blijven kijken in het hoogseizoen, want ik heb van december tot maart zitten zoeken naar een motor maar er was gewoon niks beschikbaar. Denk dat veel mensen ook wachten om juist in het seizoen te verkopenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:38 schreef Roces18 het volgende:
[..]
ja shit hey. Duke is wel echt tof, maar iets te duur voor mij. Ben zelf aan het kijken naar een cb500 uit 2001 ofzo, maar beetje lastig te vinden op het moment. Wacht even tot na het seizoen.
quote:
Gefeliciteerd! En lekker snel ook door naar AVD. Kun je mooi in de zomer en nazomer nog rijden.quote:Op donderdag 7 juli 2016 17:17 schreef Daywalk3r het volgende:
Veni vidi vici op het fietsie! Rond het middag uur m'n AVB gehaaldSamen met mede-lessert van m'n school die hem ook behaald heeft.
Qua oefeningen kreeg ik ook precies degene die ik het beste kan, en mijn mede-lesser degene die hij beter kan, dus dat was al mooi.
Ik mocht beginnen met de motor even naar achter te rijden, om hem daarna in het vak te zetten. (eitje) 1
Daarna de noodstop en stopproef (eitje) 2 & 3
Toen door naar de volgende parkeerbaan en daar eerst de vertragingsoefeningen (makkie) 4
En daarna de uitwijkoefening (kwam vlak bij de pylon uit maar ging goed) 5
Daar opvolgend de halve draai (gelukkig naar rechts) die net aan was, maar goed ging. 6
En als laatst de langzame sla-om waarvan ik dacht dat ik hem voor het eerst goed deed, maar toen ik in de spiegel keek toch een pylon zag liggen, en waarbij de tweede keer nog slechter ging.. 7
Als het qua planning lukt dan mag ik 2 Augustus voor m'n AVD.
Inderdaadquote:Op donderdag 7 juli 2016 17:19 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! En lekker snel ook door naar AVD. Kun je mooi in de zomer en nazomer nog rijden.
Heeft die motor een versnelling achteruit, of lees ik het gewoon verkeerd?quote:Op donderdag 7 juli 2016 17:17 schreef Daywalk3r het volgende:
...
Ik mocht beginnen met de motor even naar achter te rijden, om hem daarna in het vak te zetten. (eitje) 1
...
Ja het was een honda goldwingquote:Op maandag 11 juli 2016 13:19 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Heeft die motor een versnelling achteruit, of lees ik het gewoon verkeerd?
Nee. Officieel niet. Maar volgens mij wordt het wel gedoogd.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 20:40 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het toegestaan voertuigen die gestopt zijn in verband met een verkeerslicht in te halen danwel passeren?
Bijvoorbeeld in het geval van twee stroken voor 'rechtdoor'; mag je hier tussen de twee rijstroken andere voertuigen passeren?
Als je even de maximum snelheid overschrijdt kunnen ze dat toch niet metenquote:Op zaterdag 16 juli 2016 21:25 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Mooi om te horen dat het gedoogd wordt.
Zijn de meeste agenten dan ook begripvol als je 'even' de maximumsnelheid overschrijdt om een potentieel gevaar te vermijden?
Genoeg examinators die je af zouden kunnen straffen als je dat niet doet, heb ik begrepen
Uiteraard, idioten heb je overal en als ze bij je in de buurt kunnen komen zullen ze altijd plakken. De oplossing daarvoor is in je rechterhandquote:Op zaterdag 16 juli 2016 22:08 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Kan je overigens ook op de motor bumperklevers verwachten op de snelweg of halen mensen dat wel uit hun hoofd?
Oké. Maar op het examen is dat niet toegestaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 21:04 schreef Tunafish het volgende:
Ik heb het een paar keer moeten doen van mijn instructeur. Dan zei hij gewoon in mijn oortje dat ik maar vooraan moest zien te komen.
Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld een extra opdracht om te keren in een straat (halve draai), of is het daadwerkelijk eerst een afzonderlijk gedeelte AVB en vervolgens het AVD gedeelte?quote:Een doorstromer (dus iemand met 2 jaar A1 die A2 wil halen of iemand met 2 jaar A2 die A wil halen) moet
1 combi-praktijkexamen doen, waarin zowel de voertuigbeheersing (AVB) als de verkeersdeelneming (AVD)
in één examen worden getoetst.
Nero22 denk ik.quote:Op zondag 17 juli 2016 18:46 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Heeft een van jullie ervaring met een 'combi-praktijkexamen'?
[..]
Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld een extra opdracht om te keren in een straat (halve draai), of is het daadwerkelijk eerst een afzonderlijk gedeelte AVB en vervolgens het AVD gedeelte?
ik zou voor je rijlessen aanhouden wat het makkelijkste gaat, maak het niet onnodig moeilijk voor jezelfquote:Op woensdag 20 juli 2016 17:16 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Hoe zit het met de bediening van de hendels? Sommigen raden 'slechts' twee vingers aan, anderen weer vier.
Wanneer je twee vingers gebruikt voor de voorrem, gaat het 'rev matchen' bij het terugschakelen wat makkelijker heb ik begrepen.
Wat raden jullie aan, en waarom?
Laat dat lekker zitten man. Je hebt genoeg te leren. Dat gevoel komt vanzelfquote:Op woensdag 20 juli 2016 17:16 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Hoe zit het met de bediening van de hendels? Sommigen raden 'slechts' twee vingers aan, anderen weer vier.
Wanneer je twee vingers gebruikt voor de voorrem, gaat het 'rev matchen' bij het terugschakelen wat makkelijker heb ik begrepen.
Wat raden jullie aan, en waarom?
Op een evenwichtsvoertuig zou ik persoonlijk ongewenste gewichtsverschuivingen tot een minimum willen beperken. Wat dat betreft is revmatching geen overbodige handigheid, naar mijn bescheiden mening.quote:Op woensdag 20 juli 2016 23:40 schreef Catch22- het volgende:
Dat revmatchen doet niks met je veiligheid. En seinen ook niet.
Kerel, relax. Je rijdt op een fiets met een motortje. Het is geen Rocket science. Gewoon luisteren naar wat je instructeur zegt en genieten![]()
Een klassiek schoolvoorbeeld van wat je niet moet doen ja. Zo creëer je onnodige hellingshoek, waardoor je minder contactoppervlak hebt en dus minder grip.quote:Op donderdag 21 juli 2016 00:05 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Op een evenwichtsvoertuig zou ik persoonlijk ongewenste gewichtsverschuivingen tot een minimum willen beperken. Wat dat betreft is revmatching geen overbodige handigheid, naar mijn bescheiden mening.
Hoe meer ik (hopelijk) leer, des te meer ik geniet![]()
Valt er wellicht wat te zeggen over de lichaamshouding van de volgende bestuurder?
[ afbeelding ]
Als je gewoon snel schakelt heb je daar echt geen problemen mee hoor. Als ik agressief rij dan schakel ik ook wel eens te vroeg terug met een blokkerende achterwiel tot gevolg. Dat overleef je ook wel.quote:Op donderdag 21 juli 2016 00:05 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Op een evenwichtsvoertuig zou ik persoonlijk ongewenste gewichtsverschuivingen tot een minimum willen beperken. Wat dat betreft is revmatching geen overbodige handigheid, naar mijn bescheiden mening.
Hoe meer ik (hopelijk) leer, des te meer ik geniet![]()
Valt er wellicht wat te zeggen over de lichaamshouding van de volgende bestuurder?
[ afbeelding ]
Ik weet niet eens wat die termen betekenen.quote:Op donderdag 21 juli 2016 07:33 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Als je gewoon snel schakelt heb je daar echt geen problemen mee hoor. Als ik agressief rij dan schakel ik ook wel eens te vroeg terug met een blokkerende achterwiel tot gevolg. Dat overleef je ook wel.
Zorg dat je eerst de basis onder de knie hebt, dan kan je bezig gaan met blippen, revmatching etc
Het is ook moeilijkdoenerij (of dikdounerij op zijn Gronings).quote:Op donderdag 21 juli 2016 07:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik weet niet eens wat die termen betekenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |