Hier heeft de psz ook zo'n dossier aangemaakt - en er op het laatste moment nog wat dingen bijgekalkt zonder mijn medeweten. Dat ligt dus ergens onderin een kast hè. Ik wil graag dat haar school zélf een mening vormt en niet van te voren gekleurd is.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 17:26 schreef Dot. het volgende:
Ons kdv doet niet aan school voorbereiding volgens mij en zit zelfs in een andere stad dan waar wij wonen dus psz zou wel welkom zijn om hem alvast te laten wennen aan de locatie en het schoolse, maar het is voor ons echt te duur om dat er nog bij te doen aangezien het in onze gemeente valt onder een opvangslocatie en je gewoon 7 euro per uur betaalt en verplicht twee ochtenden moet afnemen. Dan liever kdv, want dat is praktischer met een volle dag.
Ik hoorde trouwens ook dat je kdv een dossier doorstuurt naar de school die je kiest. Klopt dat? Ik denk namelijk niet dat ik dat nodig vind. Ik heb liever dat ze met een frisse blik kijken wat hij nodig heeft en niet afgaan op wat het kdv over hem vertelt. Nu zal dat niet zo zwart wit zijn natuurlijk, maar een kdv vind ik toch echt een hele andere situatie dan een school.
Om je een hart onder de riem te steken.. mijn oudste (nu 7,5) was ook nog lang niet zindelijk op die leeftijd. Op het moment dat het kennismakingsgesprek op de basisschool plaatsvond en hij een 'preek' kreeg van de directrice (na mijn vraag hoe er werd omgegaan met kleuters in de luiers) was het binnen een week bekeken. Toen was hij ook meteen dag en nacht zindelijk en kon alles op de pot gedaan worden.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 21:31 schreef mousemicky het volgende:
Dan is ie al verder dan J, die is absoluut niet zindelijk. Ik vraag me alleen de laatste weken af of het iets te maken heeft met zijn medicatie voor obstipatie. We maken dus de huidige kuur af, en kijken daarna of het zonder ook gaat. Misschien voelt ie dan wel wat aankomen (heb het idee dat t nu 'te makkelijk' en dus ook te snel gaat). Ik begin ook de zenuwen te krijgen hoor, nog een half jaar en hij wordt 4
quote:Op woensdag 22 juni 2016 09:49 schreef Goitske het volgende:
Teun ging een tijdje geleren gillend op de grond liggen, ben ik er naast gaan liggen na doen. Hij stopte gelijk en zei nee mama. Nooit weer gedaan
Ik denk dat Riley en J een geweldige match zouden zijn, twee van die eigenwijsjes bij elkaar.quote:Op woensdag 22 juni 2016 07:07 schreef Omentielvo het volgende:
Bij Riley werkt dat niet. Bijna alle kindjes op de psz zijn zindelijk. En Riley loopt wel eens mee naar het toilet, maar het maakt haar verder niet uit dat zij wel zindelijk zijn. Die trekt haar eigen plan
Mijn oudste ging ook pas rond haar derde verjaardag naar de psz. Kuiken is toch ook van februari? Dan is over een jaar bijna naar school wel een klein beetje overdrevenquote:Op woensdag 22 juni 2016 10:12 schreef Burdie het volgende:
Ik baal een beetje... een half jaar geleden hebben we met kuiken twee peuterspeelzalen bekeken, en toen besloten dat we het nog te vroeg vonden voor hem om daar naartoe te gaan. Inmiddels vinden we dat hij er wél aan toe is, en nu is er ineens een wachtlijst van bijna een jaar (!!!). Eh, ja, over een jaar is hij al bijna aan de basisschool toe
.
Ik snap dat punt, zeker omdat je geen goed gevoel had bij de psz en de leidsters daar. Maar wel goed om in gedachten te houden dat het in het onderwijs gebruikelijk is dat er overdracht plaatsvindt en dat er dus gegevens worden doorgegeven en uitgewisseld: van klas naar klas, van de ene docent naar de andere, en ook van school op school. Er zijn systemen waarin leerlinggegevens worden opgeslagen. Zo krijgen wij overdracht informatie van basisscholen van onze nieuwe leerlingen die binnenkomen in klas 1. De mentoren van klas 1 zijn ook verplicht die overdracht informatie te lezen om te kijken of daar zaken in staan waar wij rekening mee moeten houden (bijvoorbeeld dat een kind gepest is, ziek is geweest, e.d.). Soms staan er ook wel minder fraaie dingen in. Omdat wij als gymnasium vaak de slimste kinderen uit de klas krijgen, staan er ook wel eens opmerkingen van docenten in zo'n dossier die erop wijzen dat iemand weinig oog heeft gehad voor de zaken waar een heel slim of hoogbegaafd kind tegenaan kan lopen. Bijvoorbeeld een opmerking als: 'x heeft geen geduld' 'x is lui'. Maar ook dat is voor ons nuttige informatie want dan is de kans groot dat een kind zich niet begrepen voelde. Ik denk dat een goede docent altijd met een open blik naar een kind zal proberen te kijken, want juist in het onderwijs weet je dat een kind (ook door de invloed van de omgeving) continu verandert. Maar het is wel echt prettig als er informatie is.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 22:02 schreef Cwen het volgende:
[..]
Hier heeft de psz ook zo'n dossier aangemaakt - en er op het laatste moment nog wat dingen bijgekalkt zonder mijn medeweten. Dat ligt dus ergens onderin een kast hè. Ik wil graag dat haar school zélf een mening vormt en niet van te voren gekleurd is.
Ja, op een middelbare school snap ik het, maar een peuter van 2 vind ik qua ontwikkeling toch wel ver staan van een kleuter van 4. Die frustraties die ze op een kdv hebben bij hun lichamelijke ontwikkeling (lopen, praten, zindelijkheid) zijn er niet meer als ze op de basisschool zitten, dus ik voorzie ook andere reacties op soortgelijke situaties eigenlijk. En als er in een dossier staat: 'Stip bijt uit frustratie' dan ziet zo'n school hem meteen als bijt-kindje, terwijl hij tegen die tijd misschien wel heel ander reageert.quote:Op woensdag 22 juni 2016 12:22 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik snap dat punt, zeker omdat je geen goed gevoel had bij de psz en de leidsters daar. Maar wel goed om in gedachten te houden dat het in het onderwijs gebruikelijk is dat er overdracht plaatsvindt en dat er dus gegevens worden doorgegeven en uitgewisseld: van klas naar klas, van de ene docent naar de andere, en ook van school op school. Er zijn systemen waarin leerlinggegevens worden opgeslagen. Zo krijgen wij overdracht informatie van basisscholen van onze nieuwe leerlingen die binnenkomen in klas 1. De mentoren van klas 1 zijn ook verplicht die overdracht informatie te lezen om te kijken of daar zaken in staan waar wij rekening mee moeten houden (bijvoorbeeld dat een kind gepest is, ziek is geweest, e.d.). Soms staan er ook wel minder fraaie dingen in. Omdat wij als gymnasium vaak de slimste kinderen uit de klas krijgen, staan er ook wel eens opmerkingen van docenten in zo'n dossier die erop wijzen dat iemand weinig oog heeft gehad voor de zaken waar een heel slim of hoogbegaafd kind tegenaan kan lopen. Bijvoorbeeld een opmerking als: 'x heeft geen geduld' 'x is lui'. Maar ook dat is voor ons nuttige informatie want dan is de kans groot dat een kind zich niet begrepen voelde. Ik denk dat een goede docent altijd met een open blik naar een kind zal proberen te kijken, want juist in het onderwijs weet je dat een kind (ook door de invloed van de omgeving) continu verandert. Maar het is wel echt prettig als er informatie is.
Kuiken is van begin maart iddquote:Op woensdag 22 juni 2016 12:13 schreef WupWup het volgende:
[..]
Mijn oudste ging ook pas rond haar derde verjaardag naar de psz. Kuiken is toch ook van februari? Dan is over een jaar bijna naar school wel een klein beetje overdreven
Dat denk ik dus niet, want een basisschooldocent weet ook echt wel dat bijten voor veel dreumesen een manier is om zich te uiten en dat het bij een kind van vier weer heel anders ligt.quote:Op woensdag 22 juni 2016 12:36 schreef Dot. het volgende:
En als er in een dossier staat: 'Stip bijt uit frustratie' dan ziet zo'n school hem meteen als bijt-kindje, terwijl hij tegen die tijd misschien wel heel ander reageert.
Jeetje, verhuizing en nu in het ziekenhuis! Beterschap!!quote:Op woensdag 22 juni 2016 12:35 schreef GotC het volgende:
Verder zijn we verhuisd en lig ik met waterpokken in het ziekenhuis, in isolatie. Met uitzicht op ons oude huis. T. wordt nu al ruim 2 weken constant van hot naar her gesleept, maar hij doet het goed. Ik mis hem wel vreselijk
.
Ja, was flink benauwd en heb schijnbaar 'zeer forse uitslag', m'n gezicht lijkt wel een puberhuid on steroidsquote:Op woensdag 22 juni 2016 12:41 schreef Burdie het volgende:
Yo GotC, in het ziekenhuis zelfs? Heftig zeg! Mocht je het niet thuis uitzieken? Beterschap iig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |