abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juni 2016 @ 18:05:10 #151
37769 erodome
Zweefteef
pi_162870126
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Elke keer dat er iemand opdook die wat voor de armen wilde doen dan werd-ie tot ketter uitgeroepen. Geert Grote, bekend? Iedere opstand van de armen, de boeren, de verdrukten: kerk stond er al eerste bij om de boel te verketteren, waarna de adel de armen afslachtten. Engeland, Frankrijk, Vlaanderen: de grote boerenopstanden in de 14de eeuw, jou bekend, neem ik aan? De oorlog tegen armen bestaat in feite nog steeds, is allemaal door het christendom in stand gehouden en aangewakkerd. De hele predestinatieleer der gereformeerden is er op gebaseerd: als je rijk bent dan laat god zien dat je moreel goed bent en gered wordt op de jongste dag.
Christendom is nog steeds een vervloeking, als je het mij vraagt.
Je kijkt naar een zeer beperkt stukje en trekt dat door naar een geheel van vele eeuwen met veel variatie daarin per tijdsvlak.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_162870173
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

De Kerk heeft Jezus verketterd ja?

Ooit gehoord van de armentafels?

Overigens, de grootste boerenopstand was in de 16e eeuw.
Even uit mijn hoofd, NLse monografie: Drie boerenopstanden in de 14de eeuw, van Hugenholz.
In A Distant Mirror van Barbara Tuchman kun je er ook alles over lezen.
En wat bedoel je met "De kerk heeft Jezus verketterd ja?"
En als jij de sociale voorzieningen van de kerk zo uitstekend vindt, dan stel ik voor dat je je voortaan maar aansluit bij de conservatieven hè.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 09-06-2016 18:16:04 ]
I´m back.
  donderdag 9 juni 2016 @ 18:07:02 #153
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162870175
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
Omdat het simpelweg niet waar is.
quote:
Neem die "priesterorde" van de Egyptenaren die prachtige bouwsels heeft ontworpen, wil je werkelijk onkennen dat die zich niet beriepen op hun geloof, dat niet ten dienste van hun geloof deden?
Ik zou niet weten waarom ik dat zou doen.

quote:
Waarom heb je er zoveel behoefte aan dat weg te wuiven en anders te zien dan ze zelf stellen?
Ah, maar dat is wat jij juist doet. Als iemand zegt 'Ik heb dit gemaakt omdat ik dit en dit geloof' dan heb ik weinig reden om daar aan te twijfelen.

Voor de IS-strijder die zegt dat hij vecht voor zijn geloof geldt hetzelfde.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162870206
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Je kijkt naar een zeer beperkt stukje en trekt dat door naar een geheel van vele eeuwen met veel variatie daarin per tijdsvlak.
Ja, tuurlijk joh. Lullige is dat iedere historicus het natuurlijk aflegt tegen jouw zogenaamde "gnostische" kennis hè.
I´m back.
pi_162870216
Lijkt wel een bordeel.
pi_162870366
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 17:41 schreef Ryan3 het volgende:
Luister eens waar die gasten graag hun hoofd over braken zijn vragen als: hoeveel engelen kunnen er dansen op de punt van het zwaard hè.
De moderne jaartelling is berekend omdat men graag de exacte datum van de Dag des Oordeels wilde vaststellen. Het uitgangspunt is vandaag de dag misschien absurd, het heeft wel voor de vooruitgang van de wiskunde gezorgd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2016 18:17:38 ]
pi_162870485
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:17 schreef hoink581 het volgende:

[..]

De moderne jaartelling is berekend omdat men graag de exacte datum van de Dag des Oordeels wilde vaststellen. Het uitgangspunt is vandaag de dag misschien absurd, het heeft wel voor de vooruitgang van de wiskunde gezorgd.
In de periode van de Renaissance, Gregoriaanse jaartelling iets van eind 16de eeuw, toen de kerk al langzaam aan invloed begon te verliezen. Dat gebeurt in feite al langzaam vanaf de late middeleeuwen, toen ook de grote kathedralen werden gebouwd.
I´m back.
pi_162870719
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:23 schreef Ryan3 het volgende:
In de periode van de Renaissance, Gregoriaanse jaartelling iets van eind 16de eeuw, toen de kerk al langzaam aan invloed begon te verliezen. Dat gebeurt in feite al langzaam vanaf de late middeleeuwen, toen ook de grote kathedralen werden gebouwd.
Begin werd gelegd in de donkere Middeleeuwen, toen de kerk opkwam in Ierland.
pi_162870758
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:38 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Begin werd gelegd in de donkere Middeleeuwen, toen de kerk opkwam in Ierland.
Begin van wat?
Van de invloed van de kerk?
Wat denk je van toen Karel de Grote Rooms Keizer werd gekroond?
Na de ineenstorting van het West-Romeinse rijk hebben we in West-Europa idd eeuwen van achteruitgang gekend. Pas rond 1000 bij het ontstaan van grotere steden, handelsroutes met het nabije-oosten, het verslaan van barbaren aan de grens als het ware wordt de geschiedenis weer een beetje opgekrikt.
Maar je kunt ogv deze geschiedenis niet zo stellig beweren dat het christendom een "zegen" was. Was er niet een breuk geweest met de antieke filosofie en wetenschap, was onze ontwikkeling sneller ingezet.
Christendom is een vervloeking, op veel gebieden, nog steeds. Alles wat contra-productief werkt is afkomstig van religies, niet alleen het christendom uiteraard.
I´m back.
pi_162978090
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 14:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vertel.

[..]

Inteelt was heel normaal aan het begin van de jaartelling. De katholieke kerk heeft daar echter een einde aan gemaakt. Dat bepaalde Koninklijke families dat deden - hoewel huwelijken met andere Koningshuizen veel gebruikelijker was - doet daar niets aan af.

Ik ben weliswaar geen groot fan van religie, maar het valt niet te ontkennen dat we onze moderne beschaving (deels) te danken hebben aan het christendom.

Ik heb ook wel eens gelezen dat de leer van Jezus ervoor zorgde dat Europeanen intrinsiek kritisch zijn richting hun leiders. Dat zou ik even moeten op zoeken. Vond het een interessant betoog.
Hou op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')