Je kijkt naar een zeer beperkt stukje en trekt dat door naar een geheel van vele eeuwen met veel variatie daarin per tijdsvlak.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elke keer dat er iemand opdook die wat voor de armen wilde doen dan werd-ie tot ketter uitgeroepen. Geert Grote, bekend? Iedere opstand van de armen, de boeren, de verdrukten: kerk stond er al eerste bij om de boel te verketteren, waarna de adel de armen afslachtten. Engeland, Frankrijk, Vlaanderen: de grote boerenopstanden in de 14de eeuw, jou bekend, neem ik aan? De oorlog tegen armen bestaat in feite nog steeds, is allemaal door het christendom in stand gehouden en aangewakkerd. De hele predestinatieleer der gereformeerden is er op gebaseerd: als je rijk bent dan laat god zien dat je moreel goed bent en gered wordt op de jongste dag.
Christendom is nog steeds een vervloeking, als je het mij vraagt.
Even uit mijn hoofd, NLse monografie: Drie boerenopstanden in de 14de eeuw, van Hugenholz.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Kerk heeft Jezus verketterd ja?
Ooit gehoord van de armentafels?
Overigens, de grootste boerenopstand was in de 16e eeuw.
Omdat het simpelweg niet waar is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
Ik zou niet weten waarom ik dat zou doen.quote:Neem die "priesterorde" van de Egyptenaren die prachtige bouwsels heeft ontworpen, wil je werkelijk onkennen dat die zich niet beriepen op hun geloof, dat niet ten dienste van hun geloof deden?
Ah, maar dat is wat jij juist doet. Als iemand zegt 'Ik heb dit gemaakt omdat ik dit en dit geloof' dan heb ik weinig reden om daar aan te twijfelen.quote:Waarom heb je er zoveel behoefte aan dat weg te wuiven en anders te zien dan ze zelf stellen?
Ja, tuurlijk joh. Lullige is dat iedere historicus het natuurlijk aflegt tegen jouw zogenaamde "gnostische" kennis hè.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Je kijkt naar een zeer beperkt stukje en trekt dat door naar een geheel van vele eeuwen met veel variatie daarin per tijdsvlak.
De moderne jaartelling is berekend omdat men graag de exacte datum van de Dag des Oordeels wilde vaststellen. Het uitgangspunt is vandaag de dag misschien absurd, het heeft wel voor de vooruitgang van de wiskunde gezorgd.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:41 schreef Ryan3 het volgende:
Luister eens waar die gasten graag hun hoofd over braken zijn vragen als: hoeveel engelen kunnen er dansen op de punt van het zwaard hè.
In de periode van de Renaissance, Gregoriaanse jaartelling iets van eind 16de eeuw, toen de kerk al langzaam aan invloed begon te verliezen. Dat gebeurt in feite al langzaam vanaf de late middeleeuwen, toen ook de grote kathedralen werden gebouwd.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:17 schreef hoink581 het volgende:
[..]
De moderne jaartelling is berekend omdat men graag de exacte datum van de Dag des Oordeels wilde vaststellen. Het uitgangspunt is vandaag de dag misschien absurd, het heeft wel voor de vooruitgang van de wiskunde gezorgd.
Begin werd gelegd in de donkere Middeleeuwen, toen de kerk opkwam in Ierland.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:23 schreef Ryan3 het volgende:
In de periode van de Renaissance, Gregoriaanse jaartelling iets van eind 16de eeuw, toen de kerk al langzaam aan invloed begon te verliezen. Dat gebeurt in feite al langzaam vanaf de late middeleeuwen, toen ook de grote kathedralen werden gebouwd.
Begin van wat?quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:38 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Begin werd gelegd in de donkere Middeleeuwen, toen de kerk opkwam in Ierland.
Hou op.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 14:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vertel.
[..]
Inteelt was heel normaal aan het begin van de jaartelling. De katholieke kerk heeft daar echter een einde aan gemaakt. Dat bepaalde Koninklijke families dat deden - hoewel huwelijken met andere Koningshuizen veel gebruikelijker was - doet daar niets aan af.
Ik ben weliswaar geen groot fan van religie, maar het valt niet te ontkennen dat we onze moderne beschaving (deels) te danken hebben aan het christendom.
Ik heb ook wel eens gelezen dat de leer van Jezus ervoor zorgde dat Europeanen intrinsiek kritisch zijn richting hun leiders. Dat zou ik even moeten op zoeken. Vond het een interessant betoog.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |