abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162866155
Te triest dat deze discussie nu al loopt.
pi_162866359
Waarom proberen de pro-Pieten ZP goed te praten door een zelfde fenomeen uit een van de meest racistische landen uit het Midden Oosten aan te halen?

- Lt.
pi_162866503

Cultureeel erfgoed aldus de VN.

Raaacisssmeee
  donderdag 9 juni 2016 @ 15:22:33 #104
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_162866786
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 15:08 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]
Cultureeel erfgoed aldus de VN.

[ afbeelding ]
Raaacisssmeee
Alsof kinderen dit met racisme associeren, nu alleen de volwassenen nog... En al dat gezeik over slaven, alsof wij GVD dit nu nog bewust meemaken, alsof wij nu nog opdracht hiervoor geven, leef in het heden en niet in het verleden met dat zielig doen hierover... :r

[ Bericht 5% gewijzigd door WhateverWhatever op 09-06-2016 15:35:53 ]
pi_162868673
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 13:34 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik me weinig tot niets aantrek van de vooroordelen die men heeft over mijn volk.

En die verklaring is er niet, omdat omgekeerd dezelfde respectloosheid er is. Hebben die twee dan een correlatie met elkaar en ligt die in het koloniale verleden? Dat durf ik niet te zeggen.
Die verklaring is er niet omdat de respectloosheid wederzijds is?

Ik heb geen uitspraak gedaan of het respectloos gedrag is. Ik meen alleen dat meningen uit de zwarte gemeenschap die op Nederlandse wijze geuit worden over de maatschappij door anderen als respectloos en ondankbaar worden bestempeld omdat ze anders nog in dat achtergestelde thuisland zaten.
Deze houding is een koloniale houding.

Dus wat voor onzin je allemaal uitkraamt over correlatie (wat helemaal niet van toepassing is) begrijp ik niet.
pi_162868889
quote:
6s.gif Op donderdag 9 juni 2016 03:32 schreef Kijkertje het volgende:
Nog 180 dagen discussie *O* 8)7 :X
Had je niets te doen, op dat tijdstip? :Y)

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 19:56 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Blackface is een andere traditie.

Ik erken dat Zwarte Piet gebaseerd is op dezelfde Eurocentrische karikatuur. Dat het internationaal historisch racisme is. Dat zeg ik al constant. Dus waarom je nu zo neerbuigend doet is mij vreemd want we vertellen hetzelfde verhaal.

Echter weiger ik dit te verzoenen met een andere traditie.

Maar 'Blackface' is een Amerikaanse/Engelse traditie waarbij acteurs zich als diezelfde karikatuur verkleden om donkere rollen in theaterstukken te vertolken omdat donkere personen niet mochten acteren.
Zelfde karikatuur, ander gebruik uit een andere noodzaak. Maar 'Blackface' heeft niet dezelfde oorsprong als Zwarte Piet (als gebruik).

Om het fenomeen van blanken die zich schminken als zwarte als 'Blackface' te duiden is een zwaktebod. Die praktijk kan je ook een Nederlandse benaming geven zonder klakkeloos de Amerikaanse term (van een ander fenomeen) over te nemen. Amerikanisering :r
Ok sorry dat ik je niet op de voet volg, deze discussie wordt al jaren op Fok gevoerd en alles is al eens gezegd. Was niet neerbuigend naar jou bedoeld, beslist niet, meer ironisch :@ Jij hebt een issue (hihi) met de veramerikanisering, zoveel is duidelijk. Mij ging het ff om erkennen en dooor.

Je vindt het belangrijk dat de Blackface strikt beschreven een andere functie heeft. Begrijp wat je bedoelt. Wat ik probeerde te zeggen, is dat de functie imo niet zo heel anders is. Omdat dat de karikatuur via dezelfde ideeën in onze geschiedenis terecht is gekomen.

In het algemeen, iedereen is opgegroeid met Sint en Piet, vast niet met een raciale insteek. Het gaat er ook niet om of witte Nederlanders al dan niet racistisch zijn en in hem een neger zien (al moet je behoorlijk blind en van de wereld zijn, maar goed). Het gaat er om dat kinderen op hun feest, zichzelf niet hoeven te herkennen in achterhaalde rolpatronen op basis van huidskleur. Hoe moeilijk kan het zijn! :s)
Jusqu'ici tout va bien...
  donderdag 9 juni 2016 @ 17:20:44 #107
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162869124
Rolpatronen? Zwarte Piet is de vriendelijke, vrolijke, gulle, guitige en grappige helper van de Sint.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 9 juni 2016 @ 17:23:38 #108
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162869191
Over rolpatronen gesproken, ik neem ook aanstoot aan de blanke huidskleur van de Sint. Alsof elke blanke rondstrooit met geld en zich bergen personeel en een groot schip kan veroorloven :{
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_162869234
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 17:20 schreef Perrin het volgende:
Rolpatronen?
Ja, het karikaturale rolpatroon.
pi_162869639
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 16:51 schreef hoink581 het volgende:

Ik heb geen uitspraak gedaan of het respectloos gedrag is. Ik meen alleen dat meningen uit de zwarte gemeenschap die op Nederlandse wijze geuit worden over de maatschappij door anderen als respectloos en ondankbaar worden bestempeld omdat ze anders nog in dat achtergestelde thuisland zaten.
Deze houding is een koloniale houding.
Ben je van mening dat elke witte Nederlander deze mening heeft? Of is het een kleine schreeuwende minderheid, zoals dit ook het geval is bij de anti-Piet beweging?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_162869671
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2016 17:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ja, het karikaturale rolpatroon.
Vroeger liepen alle negers rond met pakjes in een juten zak en deelden snoep uit en haalden grappen en grollen uit? Bedoel je die karikatuur?
pi_162870166
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 17:43 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Ben je van mening dat elke witte Nederlander deze mening heeft? Of is het een kleine schreeuwende minderheid, zoals dit ook het geval is bij de anti-Piet beweging?
Het is blijven hangen of niet?
pi_162870225
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2016 17:05 schreef Manono het volgende:

[..]

Had je niets te doen, op dat tijdstip? :Y)

[..]

Ok sorry dat ik je niet op de voet volg, deze discussie wordt al jaren op Fok gevoerd en alles is al eens gezegd. Was niet neerbuigend naar jou bedoeld, beslist niet, meer ironisch :@ Jij hebt een issue (hihi) met de veramerikanisering, zoveel is duidelijk. Mij ging het ff om erkennen en dooor.

Je vindt het belangrijk dat de Blackface strikt beschreven een andere functie heeft. Begrijp wat je bedoelt. Wat ik probeerde te zeggen, is dat de functie imo niet zo heel anders is. Omdat dat de karikatuur via dezelfde ideeën in onze geschiedenis terecht is gekomen.

In het algemeen, iedereen is opgegroeid met Sint en Piet, vast niet met een raciale insteek. Het gaat er ook niet om of witte Nederlanders al dan niet racistisch zijn en in hem een neger zien (al moet je behoorlijk blind en van de wereld zijn, maar goed). Het gaat er om dat kinderen op hun feest, zichzelf niet hoeven te herkennen in achterhaalde rolpatronen op basis van huidskleur. Hoe moeilijk kan het zijn! :s)
Kinderen hoeven zich daar niet in te herkennen en doen zullen dat niet doen. Toch is Sinterklaas een feest dat maatschappijbreed wordt gevierd en dat men er niet aan kan ontsnappen. Winkeliers leggen hun winkelruiten vol, op televisie wordt het overal vertoond, men kan er dus niet aan ontsnappen als volwassenen.
pi_162870313
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:06 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het is blijven hangen of niet?
Je wil de vraag niet beantwoorden maak ik hieruit op?
pi_162870396
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:09 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Kinderen hoeven zich daar niet in te herkennen en doen zullen dat niet doen. Toch is Sinterklaas een feest dat maatschappijbreed wordt gevierd en dat men er niet aan kan ontsnappen. Winkeliers leggen hun winkelruiten vol, op televisie wordt het overal vertoond, men kan er dus niet aan ontsnappen als volwassenen.
Ik kan niet ontsnappen aan het Sinterklaasfeest. :'(
Ik kan ook niet ontsnappen aan het Suikerfeest, hoofddoekjes, moskeeën en mannen met baarden in jurken op straat :'(
pi_162870434
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik kan niet ontsnappen aan het Sinterklaasfeest. :'(
Ik kan ook niet ontsnappen aan het Suikerfeest, hoofddoekjes, moskeeën en mannen met baarden in jurken op straat :'(
In het kader van obesitasbestrijding zou het goed zijn als we het Suikerfeest iig aanpassen.
pi_162870475
quote:
5s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:14 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Je wil de vraag niet beantwoorden maak ik hieruit op?
Als het aan beide zijden geuit wordt dan bestaat het. Over de grootte is net zo goed als bij de groep die zijn bedenkingen plaatst bij Zwarte Piet geen uitspraak over mogelijk.

Jammer.
pi_162870561
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:23 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Als het aan beide zijden geuit wordt dan bestaat het. Over de grootte is net zo goed als bij de groep die zijn bedenkingen plaatst bij Zwarte Piet geen uitspraak over mogelijk.

Jammer.
Je kan pas iets zeggen over het gewicht van de aanklacht als je ook iets weet over de omvang waarin het plaatsvindt of de omvang van de groep welke je verantwoordelijk houdt.
pi_162870600
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:20 schreef JeSuisDroppie het volgende:
In het kader van obesitasbestrijding zou het goed zijn als we het Suikerfeest iig aanpassen.
Als je zulke uitspraken willens en wetens blijft doen dan is het al wel duidelijk dat je niet open wil staan voor andere inzichten.

Het is voornamelijk een sneue opmerking omdat je jezelf weer als slachtoffer probeert af te schilderen terwijl het een feest is wat drie weken lang duidelijk zichtbaar is in het straatbeeld en de ander een feest is wat door een subgroep achter gesloten deuren wordt gevoerd. Daarbij verschillen de context tussen Piet en mensen die er aanstoot aannemen en obesitaspatienten en het Suikerfeest hemelsbreed van elkaar. Je zet alweer jezelf te kakken met deze flauwe en absurde vergelijking.
pi_162870611
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:30 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Als je zulke uitspraken willens en wetens blijft doen dan is het al wel duidelijk dat je niet open wil staan voor andere inzichten.

Het is voornamelijk een sneue opmerking omdat je jezelf weer als slachtoffer probeert af te schilderen terwijl het een feest is wat drie weken lang duidelijk zichtbaar is in het straatbeeld en de ander een feest is wat door een subgroep achter gesloten deuren wordt gevoerd. Daarbij verschillen de context tussen Piet en mensen die er aanstoot aannemen en obesitaspatienten en het Suikerfeest hemelsbreed van elkaar. Je zet alweer jezelf te kakken met deze flauwe en absurde vergelijking.
Het was bedoeld als een grapje :') lighten up.
pi_162870613
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:27 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Je kan pas iets zeggen over het gewicht van de aanklacht als je ook iets weet over de omvang waarin het plaatsvindt of de omvang van de groep welke je verantwoordelijk houdt.
En tot die tijd moeten die huilnegers maar hun zwarte bekkie houden.
pi_162870632

Maar wel huilen als er een Zwarte Piet te zien is.
pi_162870638
quote:
10s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:30 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Het was bedoeld als een grapje :') lighten up.
Een erg originele sterke grap was het niet en dat weet jij ook. Die vergelijking komt om de pagina wel weer bovendrijven.
pi_162870656
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:31 schreef hoink581 het volgende:

[..]

En tot die tijd moeten die huilnegers maar hun zwarte bekkie houden.
En wederom vul je iets in. Iedereen in dit land heeft recht op vrijheid van meningsuiting net zoals iedereen recht heeft op een mening daarover.
pi_162870661
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 18:32 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Een erg originele sterke grap was het niet en dat weet jij ook. Die vergelijking komt om de pagina wel weer bovendrijven.
Ik zou er bijna slecht van gaan slapen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')