Ben vandaag begonnen.quote:Naar aanleiding van de documentaire Fed Up hebben mijn man en ik besloten om 10 dagen zonder suiker te gaan eten en zo min mogelijk bewerkt eten. Deze 10 dagen lijken me vooral fijn voor de bewustwording, echt overal zit suiker in. Daarna gaan we evalueren wat we ermee gaan doen, of we zo doorgaan bijvoorbeeld of dat we de inname van suiker gewoon wat proberen te minderen. We eten eerst nog wel op wat we in huis hebben.
Omdat onze dochter van 9 maanden allergisch blijkt te zijn voor melk, ei, soja en pinda en ik (omdat ik borstvoeding geef) deze voedingsmiddelen ook moet vermijden ben ik al langere tijd bewust bezig met eten en het lezen van etiketten. Ik kook dus al elke dag vers en ben eigenlijk gedwongen om veel bewerkt eten te laten staan omdat in vrijwel alles vooral melk en soja verwerkt is. Met het lezen van de etiketten kom je er wel snel achter wat voor troep er allemaal wel niet in bepaalde voedingsmiddelen zit.
Hebben jullie de docu Fed Up gezien? Wat vond je ervan? De situatie in Nederland is gelukkig niet vergelijkbaar met die in de VS maar ik vond het wel interessant en het zette me aan het denken. Hij is nog tot 9 juni te zien op 3Doc:
http://www.npo.nl/3doc-fed-up/26-05-2016/KN_1681183
Noem eens wat.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:56 schreef Rami. het volgende:
Ik heb de documentaire gezien en het zit helaas vol met onzin.
Lijkt me wel, anders kun je alleen suikervrij eten in ketose aangezien koolhydraten worden afgebroken tot suikers. Brood zonder toegevoegd suiker is er ook, maar dat maakt het niet veel beter dan suiker gezien de glycemische index.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:49 schreef loni55 het volgende:
Is het zo moeilijk dan leven zonder suiker? En voor het gemak neem ik aan dat je geraffineerde suikers wordt bedoeld.
that sugar film. (staat ook in deel 1).quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:52 schreef jogy het volgende:
Als je ooit een zwak moment hebt binnen die 10 dagen kan je ook 'that sugar movie' gaan kijken. Vind je meteen de hernieuwde energie om door te zetten. Succes in ieder geval!
Die ook. (quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:11 schreef Kreator het volgende:
[..]
that sugar film. (staat ook in deel 1)..
Het gaat niet alleen om afvallen hč. Het is ook gewoon gezonder om bijvoorbeeld 50 gram suiker per dag minder binnen te krijgen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:03 schreef viceversa het volgende:
Zonder toegevoegde suikers leven kan natuurlijk wel. Maar het is weinig nuttig als je dan wel simpele koolhydraten eet.
Sterker nog, het gaat helemaal niet om afvallen. Ik heb geen overgewicht of iets dergelijks. Ik ben bovendien al ruim 5 kilo afgevallen doordat ik geen eieren, melk, soja en pinda kan eten.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:13 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om afvallen hč. Het is ook gewoon gezonder om bijvoorbeeld 50 gram suiker per dag minder binnen te krijgen.
Thanks.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:16 schreef FANN het volgende:
Ah, je ziet nu hier, misschien beter![]()
Je ontbijt ziet er goed uit
In brood zit ook toegevoegde suiker, in volkoren Wasa knäckenbröd nietquote:Op donderdag 2 juni 2016 11:13 schreef LuDann het volgende:
Het gaat om toegevoegde suiker natuurlijk ja.![]()
En mijn voornaamste streven is gewoon wat gezonder en bewuster te gaan eten, vooral vers en onbewerkt voedsel. Dit experiment is vooral leuk voor mijn eigen bewustwording en om suiker een beetje te ontwennen. Als ik dan straks weer wat meer suiker ga eten dan neem ik aan dat ik er minder van nodig heb (doe nu 3 suikerklontjes in mijn koffie).
That Sugar Film heb ik gezien ja! Motiverend.
Dat suiker een andere werking op het vetpercentage zou hebben dan andere voedingsstoffen. Dit doet vermoeden dat de caloriebalans niet leidend is. Dit zou dan te wijten zijn aan hogere insulinespiegels. Dat er per jaar meer mensen overlijden door de gevolgen van overgewicht dan dat er mensen overlijden door gebrek aan voedsel. Dat snelle suikers een ander effect heeft op het vetpercentage dan langzame suikers (aan de hand van de glycemische index). Dit zou betekenen 300 kcal aan cola een negatiever effect op de lichaamscompositie heeft dan 300 kcal aan peulvruchten. Allemaal onjuistquote:
En ik maar denken dat de essentie van de documentaire het onnodig suiker toevoegen aan voedingsmiddelen was om zo het volk verslaafd te houden.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:05 schreef Rami. het volgende:
[..]
Dat suiker een andere werking op het vetpercentage zou hebben dan andere voedingsstoffen. Dit doet vermoeden dat de caloriebalans niet leidend is. Dit zou dan te wijten zijn aan hogere insulinespiegels. Dat er per jaar meer mensen overlijden door de gevolgen van overgewicht dan dat er mensen overlijden door gebrek aan voedsel. Dat snelle suikers een ander effect heeft op het vetpercentage dan langzame suikers (aan de hand van de glycemische index). Dit zou betekenen 300 kcal aan cola een negatiever effect op de lichaamscompositie heeft dan 300 kcal aan peulvruchten. Allemaal onjuist
quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En ik maar denken dat de essentie van de documentaire het onnodig suiker toevoegen aan voedingsmiddelen was om zo het volk verslaafd te houden.
Maar het gaat hier toch helemaal niet om gewicht verliezen? Dat zal best een bijkomende factorquote:Op donderdag 2 juni 2016 12:05 schreef Rami. het volgende:
[..]
Dat suiker een andere werking op het vetpercentage zou hebben dan andere voedingsstoffen. Dit doet vermoeden dat de caloriebalans niet leidend is. Dit zou dan te wijten zijn aan hogere insulinespiegels. Dat er per jaar meer mensen overlijden door de gevolgen van overgewicht dan dat er mensen overlijden door gebrek aan voedsel. Dat snelle suikers een ander effect heeft op het vetpercentage dan langzame suikers (aan de hand van de glycemische index). Dit zou betekenen 300 kcal aan cola een negatiever effect op de lichaamscompositie heeft dan 300 kcal aan peulvruchten. Allemaal onjuist
quote:En mijn voornaamste streven is gewoon wat gezonder en bewuster te gaan eten, vooral vers en onbewerkt voedsel.
Ik snap er ook niks van, dat ontbijt ziet er nou niet echt uit alsof iemand zich aan het doodhongeren isquote:Op donderdag 2 juni 2016 12:54 schreef Kreator het volgende:
Ik snap gewoon niet wat je hier op tegen kunt hebben.
"ja ik probeer gezonder te eten en minder toegevoegde suiker te eten."
"haha, sukkel! Je moet die documentaires niet geloven. Is allemaal onzin! *calorie-onzin*, daar val je echt niet van af "
Is het enige wat ik hier tegenkom. Mensen die het dus niet lezen of niet snappen waar het om draait.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |