Game onquote:"In mei breekt hier de revolutie uit".
Herinnert u zich de Arabische Lente? Een volksopstand tegen regeringen van het Midden-Oosten en Noord-Afrika die in 2010 begon en werd veroorzaakt door werkloosheid, oneerlijke machtsverdeling en een bevolkingsexplosie? Welnu, gelijksoortige ingrediënten vormen ook een serieus geweldsprobleem binnen de Europese Unie anno 2016. Ik voorspel daarom voor mei van dit jaar het begin van een Europese Lente. Een succesvolle revolutie voldoet aan vijf factoren.
1. Een hechte club neemt de leiding
De eerste factor is een centrale commandostructuur, een hechte club die de leiding neemt. Nationalistische partijen over heel Europa, van het Franse Front National en Geert Wilders’ PVV tot Hongaarse en Poolse partijen met daarnaast tal van buitenparlementaire extreemrechtse groepen, werpen zich op als hoeders van de westerse waarden. Zij kunnen, onder andere door sociale media als Twitter en Facebook, sturing geven aan de onvrede die leeft onder de ruim 500 miljoen EU-burgers. Velen staan huiverig tegenover de komst van de door de Europese Commissie afgelopen najaar voorspelde drie miljoen asielzoekers tot eind 2016 en de demografische gevolgen, namelijk oprukkende islamisering en daarmee gepaard gaand herlevend conservatisme. Steeds openlijker storen Europeanen zich aan het lastigvallen door allochtonen van vrouwen, zoals tijdens de nieuwjaarsnacht in de Duitse stad Keulen, het beledigen en bedreigen van homo’s of andersgelovigen als christenen en joden, en moeten leven met angst voor een gecoördineerde terreuraanslag als op 13 november in Parijs met 130 doden.
2. Economische onvrede
Ook economische onvrede vormt een belangrijke drijfveer voor een opstand. De jeugdwerkloosheid bedraagt in EU-landen als Griekenland en Spanje bijna 50 procent. Laaggeschoolden voelen de concurrentie op de arbeidsmarkt door migranten. Wie in aanmerking wil komen voor sociale huisvestiging ziet zijn kansen voorlopig verkeken. Werkloosheidsuitkeringen en pensioenen staan door Europese regelgeving onder druk terwijl de kosten voor de asielopvang schrikbarend groeien. In Nederland verdubbelt sinds 2013 nagenoeg ieder jaar het aantal asielaanvragen, in 2015 tot zo’n 60.000 personen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is het merendeel van de Somaliërs (68,9%) en Syriërs (62,2%) afhankelijk van een uitkering.
3. Gebrek aan leiderschap
De derde factor is een wijdverspreid gevoel van onzekerheid door gebrek aan daadkrachtig politiek bestuur. Vicevoorzitter van de Europese Unie Frans Timmermans waarschuwde afgelopen november in Amsterdam zelfs voor het voortbestaan van de 28 landen tellende Europese Unie als de vluchtelingencrisis en eurocrisis elkaar in een „perfecte storm”, versterken, zo groot is de twijfel bij de EU-top over de uitvoerbaarheid van het eigen beleid.
EU-maatregelen voor het aanpakken van het kernprobleem, de asielstroom, blijken een wassen neus. Het Europees Agentschap voor het beheer van de buitengrenzen, Frontex, heeft de laatste jaren geen enkele boot met opvarenden teruggestuurd naar Turkije of Libië, ook al is het vertrekpunt veilig. De zogenaamde grensbewakers maken het migranten juist makkelijker, door hulp bij registratie.
Ieder conflict begint met een incident. Onderschat de massaliteit van een mogelijke strijd niet
4. Een incident
Ieder conflict begint met een incident. Bij de Arabische lente was dat de zelfmoord door verbranding van de Tunesische marktkoopman Mohammed Bouazizi op 17 december 2010. De latente onvrede over corrupt bestuur en miskenning sloeg vervolgens als een steekvlam over naar zo’n tien andere landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
5. Gunstige weersomstandigheden
De Europese geschiedenis leert dat opstanden vooral beginnen wanneer de weersomstandigheden dat toelaten. Zelf schat ik mei 2016. Bovendien stijgt in het voorjaar de stroom migranten vanuit Turkije en Noord-Afrika opnieuw tot grote hoogte, de wind gaat liggen en het zeewater warmt op, wat een succesvolle boottocht verzekert. Reken tegen die tijd op ruim tienduizend personen per dag, tegen ongeveer vierduizend nu, die in Griekenland en Italië aan land komen. Die zullen ergens heen moeten. Uit angst voor een stuwmeer aan migranten controleert Zweden en Denemarken de grenzen. Terwijl Duitsland eigenlijk jaarlijks niet meer dan 200.000 vluchtelingen ordentelijk kan opvangen, volgens Horst Seehofer, minister-president van de Duitse deelstaat Beieren. Hongarije heeft al een fysieke barricade opgeworpen in de vorm van een hek. De kans is daarom reëel dat de eerste grote conflicten tussen plaatselijke autochtonen en opeengestapelde nieuwkomers uitbreken op de Balkan en in Griekenland. De Duitse bondskanselier Angela Merkel waarschuwde vorig jaar november in Darmstadt al voor „militaire conflicten” in die regio.
De strijd in het Midden-Oosten en Noord-Afrika richtte zich in eerste instantie tegen de dictatoriale machthebbers en ontspoorde vervolgens in gevechten tussen sjiieten en soennieten en radicale strijdgroepen onderling. Door gebrek aan sterk leiderschap zal de kladderadatsch in Europa vooral een confrontatie zijn tussen voorstanders en tegenstanders van een ruimhartig asielbeleid, tussen islamieten en christenen, joden, seculieren en tussen zwart en wit. Leger en politie staan in het midden.
Onderschat de massaliteit van een mogelijke strijd niet. Verhalen over grootschalige verkrachtingen of een terroristische aanslag kunnen de stoppen ieder moment laten doorslaan. Naast reguliere asielzoekers, die kans maken op een verblijfsstatus, zoals Syriërs, groeit ondertussen de stoet van honderdduizenden uitgeprocedeerde asielzoekers. Frustratie – wegens de afwijzing – en een gerucht over een koranverbranding vormen ook aan die kant een explosief mengsel.
De belangrijkste overeenkomst tussen de Arabische Lente en de Europese Lente – ongeacht uiteindelijk resultaat – blijft de les dat iedere rebellie ontstaat door gebrek aan kordaat, eerlijk leiderschap en het veronachtzamen van de eigen bevolking.
Oh oké. Dus nu mogen we niets meer zeggen of Nederland het minder of beter had gedaan als zij geen EU lid waren geweest? Daar gaan dan ook meteen alle argumenten van het Nexit kamp.quote:Op woensdag 1 juni 2016 11:53 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Omdat je niet weet hoe Nederland het zou hebben gedaan als handelspartner als het niet in de EU had gezeten.
Wederom nonsens. Die landen zorgen er niet voor niets voor dat ze, op onze voorwaarden, zoveel mogelijk geïntegreerd worden in de Europese interne markt. Dus net zulke kromme komkommers maar daar dan niet over mee mogen beslissen maar het gewoon slikken...quote:Op woensdag 1 juni 2016 11:42 schreef Japie77 het volgende: [..] Nogmaals: Het verhaal was altijd we moeten in de EU en we moeten de euro want dat levert economisch zo enorm veel op. Dat fabeltje heb ik het over. Aan een land als Noorwegen en ook Zwitserland bv is te zien dat dat gewoon gelul was om de naieve burger te beinvloeden.
Ten eerste: Zwitserland en Noorwegen zijn ook afhankelijk van de EU gezien al die afspraken en akkoorden die ze met de EU hebben en het feit dat ze meebetalen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 11:42 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nogmaals: Het verhaal was altijd we moeten in de EU en we moeten de euro want dat levert economisch zo enorm veel op. Dat fabeltje heb ik het over. Aan een land als Noorwegen en ook Zwitserland bv is te zien dat dat gewoon gelul was om de naieve burger te beinvloeden.
Wel mooi om op die titel te googlen. Komt een mooie verzameling dubieuze websites voorbij danquote:Op woensdag 1 juni 2016 12:12 schreef BarryOSeven het volgende:
Gisteren een begin gemaakt aan de film: Brexit the Movie.
Wordt haarfijn uitgelegd waarom de EU anti-democratisch is. Het Europees Parlement niets te zeggen heeft anders dan dat het een poppenkast voor de buhne is, natgehouden met een heleboel geld wat meer neerkomt op omkoping. Wat Gutmensch roept is finaal onzin, de EU is alles behalve democratisch.
Hier is de film:
Maakt dat uit dan? Het is absoluut geen aluhoedje film, ik kan er niets aan doen dat dat soort resultaten opdoemen. Er komen gewoon hoogstaande interviews voor met UK politici.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wel mooi om op die titel te googlen. Komt een mooie verzameling dubieuze websites voorbij dan.
Maar het zal allicht een complot zijn van politiek en media om dit niet al te serieus te nemen
Als ik verregaande conclusies aan een film verbind en deze aanbeveel aan de rest van de wereld is niet op het moment dat ik een begin heb gemaakt aan een film, maar aan het eind.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:12 schreef BarryOSeven het volgende:
Wordt haarfijn uitgelegd waarom de EU anti-democratisch is. Het Europees Parlement niets te zeggen heeft anders dan dat het een poppenkast voor de buhne is, natgehouden met een heleboel geld wat meer neerkomt op omkoping. Wat Gutmensch roept is finaal onzin, de EU is alles behalve democratisch.
Hier is de film:
Er is een moment waarop een bepaald stukje uitleg als afgesloten beschouwd kan worden. Het gaat over de brexit, de uitleg van hoe de EU werkt is een onderdeel daarvan.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:19 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als ik verregaande conclusies aan een film verbind en deze aanbeveel aan de rest van de wereld is niet op het moment dat ik een begin heb gemaakt aan een film, maar aan het eind.
Zo ben ik laatst aan From Dusk Till Dawn begonnen. Fantastische film, voornamelijk omdat er geen vampieren inzitten. Daar heb ik een hekel aan. Ik kan iedereen die een hekel heeft aan vampieren dan ook van harte deze film aanbevelen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:19 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als ik verregaande conclusies aan een film verbind en deze aanbeveel aan de rest van de wereld is niet op het moment dat ik een begin heb gemaakt aan een film, maar aan het eind.
Het blijft natuurlijk wel eenzijdige propaganda met als enige doel mensen voor 'leave' te laten stemmen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:19 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Maakt dat uit dan? Het is absoluut geen aluhoedje film, ik kan er niets aan doen dat dat soort resultaten opdoemen. Er komen gewoon hoogstaande interviews voor met UK politici.
Niets aluhoedje aan, en zeker aanrader om te kijken. Ook voor de mensen met oogkleppen, wellicht kunnen ze wat wijder.
Aan feiten kun je niet voorbij Gutmensch. In eerste kwartier komt al voor waarom de EU niet democratisch is en volgens Farrage zelfs anti-democratisch.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:22 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk wel eenzijdige propaganda met als enige doel mensen voor 'leave' te laten stemmen.
Totaal niet objectief dus.
Maar het is wel een film met een prachtig begin.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:22 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk wel eenzijdige propaganda met als enige doel mensen voor 'leave' te laten stemmen.
Totaal niet objectief dus.
Ik zal vanavond kijken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:24 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Aan feiten kun je niet voorbij Gutmensch. In eerste kwartier komt al voor waarom de EU niet democratisch is en volgens Farrage zelfs anti-democratisch.
Dat verzin ik niet, als een parlement niet mag stemmen over wetgeving, waarvoor zit een parlement daar dan? En waarom kost elke EP meer dan onze MP en hebben we daar 10000 van?
Antwoord maar niet, kijk maar gewoon.
Je mag er wel wat over zeggen. Maar het argument van jou voegt niks toe.quote:Op woensdag 1 juni 2016 11:59 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh oké. Dus nu mogen we niets meer zeggen of Nederland het minder of beter had gedaan als zij geen EU lid waren geweest? Daar gaan dan ook meteen alle argumenten van het Nexit kamp.
Discussie voeren doormidden van youtubebroddelwerkjes spreekt me nooit zo aan eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:19 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Maakt dat uit dan? Het is absoluut geen aluhoedje film, ik kan er niets aan doen dat dat soort resultaten opdoemen. Er komen gewoon hoogstaande interviews voor met UK politici.
Niets aluhoedje aan, en zeker aanrader om te kijken. Ook voor de mensen met oogkleppen, wellicht kunnen ze wat wijder.
Dank! Ga hem zeker kijken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:12 schreef BarryOSeven het volgende:
Hier is de film:
Een argument wat feitelijk natuurlijk niet klopt. En die stijgende prijzen hebben de Britten minstens zoveel last van.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je mag er wel wat over zeggen. Maar het argument van jou voegt niks toe.
Het argument wat het Nexit kamp in ieder geval overhoudt is dat het levensonderhoud stukken duurder is geworden de laatste jaren. De euro heeft de prijzen verdubbeld en het loon van de meeste mensen is zeker niet verdubbeld.
Die argumenten werken beide kanten op natuurlijk. Maar dan blijft het toch een sterk verhaaltje wat ons op de mouw is gespeld mbt dat we wel mee moesten doen met de EU of anders de ellende tegemoet gaan.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ten eerste: Zwitserland en Noorwegen zijn ook afhankelijk van de EU gezien al die afspraken en akkoorden die ze met de EU hebben en het feit dat ze meebetalen.
Ten tweede: De situatie van die landen is zo gegroeid in de laatste zestig jaar en in Nederland is het zo gegroeid binnen de deelname aan de EU. Het is dus niet dat wanneer je uitstap je ineens Zwitserland wordt.
Het is dan geen broddelwerk.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Discussie voeren doormidden van youtubebroddelwerkjes spreekt me nooit zo aan eerlijk gezegd.
Uit de EU stappen is de enige oplossing? En als er dan afwachten of er uiteindelijk nog democratisering van dit samenwerkingsverband op gang komt? Als het voldoende democratisch is geworden stappen we weer in?quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:12 schreef BarryOSeven het volgende:
Hier is de film:
Veel statistieken spreken dit tegen. De EU-tegenstanders komen altijd met "dat ene pilsje bij café zus of zo".quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je mag er wel wat over zeggen. Maar het argument van jou voegt niks toe.
Het argument wat het Nexit kamp in ieder geval overhoudt is dat het levensonderhoud stukken duurder is geworden de laatste jaren. De euro heeft de prijzen verdubbeld en het loon van de meeste mensen is zeker niet verdubbeld.
Iets wegzetten als "aluhoedje" is sowieso erg doorzichtig en geen teken van een intelligent debat.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:19 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
De EU is helemaal niet bedacht om democratisch te zijn hierop wachten zou naief zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:31 schreef Chai het volgende:
[..]
Uit de EU stappen is de enige oplossing? En als er dan afwachten of er uiteindelijk nog democratisering van dit samenwerkingsverband op gang komt? Als het voldoende democratisch is geworden stappen we weer in?
Nee, maar om de vrede en stabiliteit in Europa te garanderen. Niet onbelangrijk.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:32 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
De EU is helemaal niet bedacht om democratisch te zijn.
Dus? Democratisering hoeft echt niet tegengehouden door de naam van het beestje en het oorspronkelijke doel.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:32 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
De EU is helemaal niet bedacht om democratisch te zijn.
Iets dat zich democratisch noemt hoeft dit in de uitvoering niet te zijn natuurlijk. Wellicht had ik beter kunnen zeggen: De EU is bedacht om net te doen alsof het democratisch is maar onderwater is dat het absoluut niet.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:33 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, maar om de vrede en stabiliteit in Europa te garanderen. Niet onbelangrijk.
Het is trouwens wel democratisch.
Hoeft niet, alleen begin je dan waarschijnlijk weer bij steen #1 dus kun je net zo goed iets nieuws bedenken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Dus? Democratisering hoeft echt niet tegengehouden door de naam van het beestje en het oorspronkelijke doel.
Hervorming is niet mogelijk? Stel dat alle landen eruit stappen en er door het ineen storten er voldoende ruimte is voor een nieuwe vorm van samenwerkingsverband, ben je daar dan wel voor?quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:32 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
De EU is helemaal niet bedacht om democratisch te zijn hierop wachten zou naief zijn.
Dus ja imho moeten we er zsm uit. En nog beter zou zijn om dat hele instituut tot op de laatste pluis van deze aardboden te laten verdwijnen.
Het is een schande voor beschaving.
Nee, ik ben niet voor.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:35 schreef Chai het volgende:
[..]
Hervorming is niet mogelijk? Stel dat alle landen eruit stappen en er door het ineen storten er voldoende ruimte is voor een nieuwe vorm van samenwerkingsverband, ben je daar dan wel voor?
Ik vind enkel tegen de EU zijn nogal simplistisch zonder daarbij te illustreren wat je dan wel voor ogen hebt.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:38 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet voor.
Ik vertrouw die club niet meer dat ze ook maar enige vorm van integriteit bezitten dat er de wil is om het ooit wat democratischer te maken.
Zolang daar nog maar een politicus zit die enige vorm van EU idee in zich draagt zal altijd elke vorm van tegengas van dat idee weer gedwarsboomd worden. Wat denk je dat er gebeurt na een Brexit?
De EU gaat de UK vol bestoken met ellende zodat ze er uiteindelijk weer bij willen. Net als dat ze bij Tsipiras hebben gedaan. (dreigement om Griekenland als voorbeeld te laten dienen)
Helemaal weg die club, alle politici die aandeel hebben verbannen naar een onbewoond eiland. Laat ze daar maar dictator spelen.
Wat was er mis met het oude idee, gewoon handelen en meer niet? Dan eens goed nadenken over zo'n voorstel en dit op democratische langzame wijze implementeren.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:40 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik vind enkel tegen de EU zijn nogal simplistisch zonder daarbij te illustreren wat je dan wel voor ogen hebt.
Want je bent dus wel voor een vorm van samenwerking? Wat zou een alternatieve Europese samenwerking dan primair moeten inhouden?
Het democratisch tekort van de EU is al lang uitgebreid gedocumenteerd in de wetenschappelijke cultuur, er is niemand die dit ontkent. Wel is het zo dat het parlement de afgelopen jaren dankzij het Verdrag van Lissabon steeds meer macht heeft gekregen, dus er is wel degelijk een ruk naar meer democratie binnen de EU.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:24 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Aan feiten kun je niet voorbij Gutmensch. In eerste kwartier komt al voor waarom de EU niet democratisch is en volgens Farrage zelfs anti-democratisch.
Dat verzin ik niet, als een parlement niet mag stemmen over wetgeving, waarvoor zit een parlement daar dan? En waarom kost elke EP meer dan onze MP en hebben we daar 10000 van?
Antwoord maar niet, kijk maar gewoon.
Wie heeft dat wanneer gezegd dan?quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Die argumenten werken beide kanten op natuurlijk. Maar dan blijft het toch een sterk verhaaltje wat ons op de mouw is gespeld mbt dat we wel mee moesten doen met de EU of anders de ellende tegemoet gaan.
10000 mensen die meer verdienen dan Cameron. Niet perse parlementariërs.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:42 schreef Frits_Teddy het volgende:
[..]
Het democratisch tekort van de EU is al lang uitgebreid gedocumenteerd in de wetenschappelijke cultuur, er is niemand die dit ontkent. Wel is het zo dat het parlement de afgelopen jaren dankzij het Verdrag van Lissabon steeds meer macht heeft gekregen, dus er is wel degelijk een ruk naar meer democratie binnen de EU.
En 10.000 parlementariërs woow slechte film dan:O
Wel wel voor 500 miljoen mensen werken ipv 64 miljoen. In de Uk zijn er vast ambtenaren die meer krijgen dan Rutte, die werkt ook maar voor 17 miljoen mensen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:45 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
10000 mensen die meer verdienen dan Cameron. Niet perse parlementariërs.
Het is dan vooral bedoeld om aan geven dat zo'n poppenkast ons ook nog eens heel erg veel geld kost, niet als hoofdargument. Maar goed de docu staat boven, dat kwam ik eigenlijk even droppen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:57 schreef Frits_Teddy het volgende:
[..]
Wel wel voor 500 miljoen mensen werken ipv 64 miljoen. In de Uk zijn er vast ambtenaren die meer krijgen dan Rutte, die werkt ook maar voor 17 miljoen mensen.
Ben wel benieuwd hoe je verdere invulling zou zien, maar is hier nogal offtopic, dus heb even een nieuw topic geopend.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:42 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat was er mis met het oude idee, gewoon handelen en meer niet? Dan eens goed nadenken over zo'n voorstel en dit op democratische langzame wijze implementeren.
Soms moet je een stap terug om twee stappen vooruit te doen.
Dan drop ik dit nog eens hier:quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:59 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het is dan vooral bedoeld om aan geven dat zo'n poppenkast ons ook nog eens heel erg veel geld kost, niet als hoofdargument. Maar goed de docu staat boven, dat kwam ik eigenlijk even droppen.
Nou ik denk niet dat je zo simpel kunt uitrekenen wat en Nexit kost of oplevert. Sterker nog, het is zo complex dat het eigenlijk niet te doen is.quote:Op woensdag 1 juni 2016 13:09 schreef Frits_Teddy het volgende:
[..]
Dan drop ik dit nog eens hier:
Google op eu budget en de eerste 3 links zijn een volledige verantwoording en uitleg van het bduget. Maar vooruit de hoogtepunten:
1) EU budget in 2014: ¤142,6 miljard
2) Nederlands budget in 2014: ¤306,5 miljard
3) Uitgaven EU aan administratie dat jaar: 5,9% van ¤142,6 miljard is ¤8,4 miljard.
4) Bijdrage Nederland aan EU budget: ¤6,4 miljard van ¤306,5 miljard is 2,08%.
5) Ontvangen subsidie door Nederland: ¤2,01 miljard
6) Netto betaald door Nederland: ¤4,39 miljard.
7) Naar mijn idee meest grove betaling voor Nederland: Uk rebate à ¤79 miljoen. Maar ook weer een fractie van totale bijdrage.
8) Stel Nederland verlaat EU dan bezuinigen we dus 4,39/306,5*100=1,43% van ons budget weg. Echter hebben we dan geen toegang meer tot de voordelen van de EU als totale economie zijnde. Maar hej, wel 1,43% goedkoper uit!:)
Lijkt me niet bepaald iets om een revolutie voor te starten.
Onzin. Je moet ook nog eens de financiele crisis meenemen in hoe duur het leven tegenwoordig is geworden. Mensen hebben overal op moeten bezuinigen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Veel statistieken spreken dit tegen. De EU-tegenstanders komen altijd met "dat ene pilsje bij café zus of zo".
Statistieken over dagelijkse boodschappen in supermarkten laten normale prijsstijgingen zien die vergelijkbaar zijn met de periode vóór de chartale euro. Want de euro als rekeneenheid was er jaren daarvoor.
Dat is dus volkomen onzin, lees alleen maar een paar posts terug in dit topic.quote:
Nou ja jij hebt het over de hoge kosten van de EU, ik geef je hier een uiteenzetting van wat het ons kost als instituut zijnde. Je had het niet over kosten en opbrengsten voor de economie.quote:Op woensdag 1 juni 2016 13:11 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nou ik denk niet dat je zo simpel kunt uitrekenen wat en Nexit kost of oplevert. Sterker nog, het is zo complex dat het eigenlijk niet te doen is.
Deze berekening, hoe goed ook bedoeld, kan ik niet serieus nemen.
Nou, daar kun je ook wel wat dieper op ingaan als je het gemekker vindt. Ik zie er namelijk veel punten in terug die er vroeger wel waren, maar nu niet meer. En die waren toch echt beter.quote:Op woensdag 1 juni 2016 13:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dat is dus volkomen onzin, lees alleen maar een paar posts terug in dit topic.
En voor de rest is het alleen maar gemekker van "vroeger was alles beter".
Gaap.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |