kenker tog op.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:29 schreef deadprez het volgende:
Allemaal leuk en aardig maar racial profiling is wel degelijk racisme.
Was de politie gebeld dan?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Stel, de politie wordt gebeld vanwege overlast en treft twee groepjes aan: een stel bejaarden met hun rolators en een groepje jongeren. Wie oh wie zullen ze als eerst aanspreken?
Stel, de politie patrouilleert op zoek naar drugshandelaars en treft een goedgeklede zakenman aan in een Audi en een Typhoon in een Audi aan de andere kant. Wie o wie zullen ze als eerst aanspreken?
In die gevallen is er iets gebeurd in die omgeving en is het niet raar om de usual suspects te benaderen. Fair enough.quote:
Hoe de politie in dit geval handelt is natuurlijk niet gebaseerd op ruwe statistieken, die handelen op ervaring. De usual suspects zullen er daardor vanzelf wel vaker tussenuit geplukt worden. Als een tiener met Nederlands uiterlijk met hipsterkleding, rokend en met harde muziek achter het stuur zit van een Audi gaan er bij de politie vast ook wel wat belletjes rinkelen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:21 schreef skrn het volgende:
[..]
In die gevallen is er iets gebeurd in die omgeving en is het niet raar om de usual suspects te benaderen. Fair enough.
Tegenvraag dan. Hoe verschillend mogen de statistieken zijn om zo te handelen? Let er ook op dat veel minderheden makkelijk zijn te verwarren. En Typhoon is daarbij Surinamer en 30 plus.
Men doet alsof het altijd kassa is als de politie een niet blanke aanhoudt. Wat een wereldbeeld hebben sommigen.
Werd Typhoon gefouilleerd dan?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe de politie in dit geval handelt is natuurlijk niet gebaseerd op ruwe statistieken, die handelen op ervaring. De usual suspects zullen er daardor vanzelf wel vaker tussenuit geplukt worden. Als een tiener met Nederlands uiterlijk met hipsterkleding, rokend en met harde muziek achter het stuur zit van een Audi gaan er bij de politie vast ook wel wat belletjes rinkelen.
En dat laatste is natuurlijk helemaal niet zo. Het is volslagen onzin om elke man die geen blond haar en blauwe ogen heeft zonder pardon te fouilleren. Een beetje nuancering is niks mis mee.
We hebben het over profilering en dat Typhoon daar mee te maken kreeg. Jij maakt dan de vergelijking en daaruit volgt mijn terechte vraag of hij gefouilleerd werd. Dus...?quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heeft dat iets te maken met mijn voorbeeld?
Dat voorbeeld heeft helemaal niks met Typhoon te maken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef the-eye het volgende:
[..]
We hebben het over profilering en dat Typhoon daar mee te maken kreeg. Jij maakt dan de vergelijking en daaruit volgt mijn terechte vraag of hij gefouilleerd werd. Dus...?
Het is jouw reactie hoorquote:Op woensdag 1 juni 2016 00:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat voorbeeld heeft helemaal niks met Typhoon te maken.
Lijkt toch dat je daar op typhoon doeltquote:Hoe de politie in dit geval handelt is natuurlijk etc
Als jij een blanke hollander bent ben jij mijn volk.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 20:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zijn volk is oververtegenwoordigd in de drugshandel, dus politie is extra waakzaam op mensen die voldoen aan dat oververtegenwoordigd profiel. Dan kan je twee dingen doen: de politie beschuldigen van racisme of de bron van het probleem.
"Want ik heb een kleurtje"quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:31 schreef dcadapter het volgende:
[..]
Als jij een blanke hollander bent ben jij mijn volk.
Ik mag dan namelijk een kleurtje hebben, maar ik ben hier geboren en getogen, heb de Nederlandse nationaliteit, spreek vloeiend en accentloos Nederlands en Engels en een aardig woordje Duits en ik werk hard voor m'n centen.
Ik hoor dus net zo vaak staande gehouden te worden als jij. Alleen is dat niet zo. Ik word anders behandeld door agenten, moet een tandje harder werken bij sollicitaties (c.q. het aantal vacatures is beperkter), moest soms iets harder werken om het vertrouwen van blanke Nederlandse schoonouders te winnen en men belt juist bij mijn (ruime) huis aan om te kijken of er een wietplantage op m'n zolder zit, want ik heb een kleurtje.
Hoe dik is de plank voor je kop als je niet begrijpt dat dat behalve niet eerlijk ook zéker niet bevorderlijk is voor de assimilatie van etnische groepen die jullie vaak lijken te willen?
Als je ons bij voorbaat al apart houdt gaat blending in verdomd lastig worden.
* Als ze etnische profilering overigens toch willen doen, laat ze dan alsjeblieft gewoon onopvallend achter me rijden, m'n kenteken opzoeken, en even met de Belastingdienst en op LinkedIn checken wat voor werk ik doe. Net zo fout, maar dan merk ik het in ieder geval niet. Laat me gewoon met rust verdomme.
Jup. Het is heel makkelijk om dat maar weer weg te lachen en te doen alsof het er niet is.quote:
Zonder het te willen bagatelliseren, heb je wel een goede kijk op de ervaringen van blanken met politie? Denk je niet dat je het te veel idealiseert?quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:56 schreef dcadapter het volgende:
[..]
Jup. Het is heel makkelijk om dat maar weer weg te lachen en te doen alsof het er niet is.
Het gaat op een gegeven moment opvallen (behalve bij die schoonouders, die hadden het er letterlijk over met hun dochter - "aardige vent, maakt een slimme indruk, maar we maken ons wel zorgen over cultuurverschillen"). Met 3 collega's in 3 vrijwel identieke auto's onderweg, ik word eruit gepikt en mag m'n papieren laten zien. Straat met 8 identieke huizen, en de sneeuw blijft in de winter ook op mijn dak gewoon liggen. 7 blanke bewoners, in totaal 3 ondernemers (waaronder ik) en 1 getinte. Verdenking en controle -> mijn huis. Ik was te verbouwereerd om de heren in de (HEEL) vroege ochtend de entree te weigeren. Uiteraard niets gevonden.
Ik kan nog wel een bladzijde voltypen, hoeveel voorbeelden heb je nodig?
Misschien wat aan je uiterlijke verzorging doen zodat je er niet als een ufo-piloot uitziet?quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:56 schreef dcadapter het volgende:
[..]
Ik kan nog wel een bladzijde voltypen, hoeveel voorbeelden heb je nodig?
Die blanken reageren altijd met "ALWEER?!" als ik vertel dat ik net staande gehouden ben. En red jij gemiddeld 1x per week bij 50.000 km per jaar?quote:Op woensdag 1 juni 2016 01:02 schreef the-eye het volgende:
Zonder het te willen bagatelliseren, heb je wel een goede kijk op de ervaringen van blanken met politie? Denk je niet dat je het te veel idealiseert?
Ik kan hier ook met gemak de meest idiote ervaringen neer typen en ik ben blank, geen tatoes en ik heb geen strafblad. (wat bij mij enorm scheelde is toen ik in een auto ging rijden die op m'n moeder d'r naam staat)
Ja ik dacht er ook al aan dat mensen dat zouden denken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 01:03 schreef frietenstamp het volgende:
Misschien wat aan je uiterlijke verzorging doen zodat je er niet als een ufo-piloot uitziet?
Ik heb in mijn jonge jaren een record gehad van 8x in één week. Daarbij werd als bonus een spiegel van m'n auto getrapt met de vermelding dat als ik een aanklacht zou indienen ze zouden zorgen dat ik opgepakt zou worden. Ze zouden wel iets verzinnen. Ik beweeg me tegenwoordig in een straal niet verder dan 3km van m'n huis en daarbij lukt het zelfs om aangehouden te worden. Voor de deur van m'n werk, auto net gestart om naar huis te gaan, voor drugscontrole. Ik laat het liever hierbij vwb ervaringen want ik blijf graag anoniem op het internet.quote:Op woensdag 1 juni 2016 01:18 schreef dcadapter het volgende:
[..]
Die blanken reageren altijd met "ALWEER?!" als ik vertel dat ik net staande gehouden ben. En red jij gemiddeld 1x per week bij 50.000 km per jaar?
[..]
Ja ik dacht er ook al aan dat mensen dat zouden denken.
Ik ben zo'n gast die altijd op z'n kleding let en bewust z'n stoppelbaardje op de goede lengte houdt. Op zich best verlegen maar dames discrimineren niet (of misschien positief?)
Zit in ieder geval heel wat dichter bij die gast die je had willen zijn dan bij de UFO-piloot.
Was trouwens totaal niet racistich of heftig. Ik deed de zelfcensuur meer als grap. Voor als een mod stiekem kijkt naar mijn edit. De on-zin van de waanzin begrijp je wel?quote:Op woensdag 1 juni 2016 01:59 schreef dcadapter het volgende:
The-eye, wtf, woon je in een enorm heftige wijk ofzo?
En drugscontrole, mag dat zonder gefundeerde verdenking? Ik weiger agenten tegenwoordig in m'n auto. Tenzij er een hele goede reden is kijkt er niemand in mijn kofferbak.
Overigens, voor het geval het daar weer op gegooid wordt, ik gedraag me altijd beleefd tegen agenten.
@ Tamabralski: Weer geband. Je bent dus al bekend met je eigen misstappenheel goed, zelfkennis.
Als er in de buurt een overval wordt gepleegd is statistisch gezien de kans groter dat het een getinte man tussen de 20 en 30 jaar dan dat het een oud vrouwtje zou zijn van een jaar of 80. Jammer, maar het is nu eenmaal nou zo. Mijn vader verdient behoorlijk goed, wanneer ik zijn auto rijd word ik eerder aangesproken door de politie dan wanneer ik in mijn eigen auto rijd. Het is niet zomaar uit de lucht komen vallen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:29 schreef deadprez het volgende:
Allemaal leuk en aardig maar racial profiling is wel degelijk racisme.
Nu vergelijk je appels met peren, en je maakt mogelijk ook een foutje in je statistiek.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:17 schreef 2Happy4U het volgende:
Als er in de buurt een overval wordt gepleegd is statistisch gezien de kans groter dat het een getinte man tussen de 20 en 30 jaar dan dat het een oud vrouwtje zou zijn van een jaar of 80.
Hier ga je helaas ook mis. Als jij in je vaders auto rijdt kan men waarschijnlijk zien dat die auto geregistreerd is op dhr. T.H. Appy4U, geboren op 3-4-1956. Er is dan direct een reden om je staande te houden want waarschijnlijk zien ze wel dat jij geen vijftiger of zestiger bent.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:17 schreef 2Happy4U het volgende:
Jammer, maar het is nu eenmaal nou zo. Mijn vader verdient behoorlijk goed, wanneer ik zijn auto rijd word ik eerder aangesproken door de politie dan wanneer ik in mijn eigen auto rijd. Het is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Laat maar. Je had volgens mij een T teveel in het woordje 'houdt' waardoor de betekenis ineens anders werd.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 20:34 schreef Chai het volgende:
[..]
Staande houden idd. Nou als diegene daardoor in het profiel van de daders van een reeks ramkraken past misschien? Had je de quote wel gelezen?
Uiteindelijk moet de politie boeven vangen, niet lukraak mensen aanhouden.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:17 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Als er in de buurt een overval wordt gepleegd is statistisch gezien de kans groter dat het een getinte man tussen de 20 en 30 jaar dan dat het een oud vrouwtje zou zijn van een jaar of 80. Jammer, maar het is nu eenmaal nou zo. Mijn vader verdient behoorlijk goed, wanneer ik zijn auto rijd word ik eerder aangesproken door de politie dan wanneer ik in mijn eigen auto rijd. Het is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |