abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162657374
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 00:29 schreef deadprez het volgende:
Allemaal leuk en aardig maar racial profiling is wel degelijk racisme.
kenker tog op. :')14.gif
pi_162657917
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:44 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Stel, de politie wordt gebeld vanwege overlast en treft twee groepjes aan: een stel bejaarden met hun rolators en een groepje jongeren. Wie oh wie zullen ze als eerst aanspreken?

Stel, de politie patrouilleert op zoek naar drugshandelaars en treft een goedgeklede zakenman aan in een Audi en een Typhoon in een Audi aan de andere kant. Wie o wie zullen ze als eerst aanspreken?
Was de politie gebeld dan?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 31 mei 2016 @ 23:14:02 #253
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162657987
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:11 schreef skrn het volgende:

[..]

Was de politie gebeld dan?
Geef eens antwoord.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_162658178
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Geef eens antwoord.
In die gevallen is er iets gebeurd in die omgeving en is het niet raar om de usual suspects te benaderen. Fair enough.

Tegenvraag dan. Hoe verschillend mogen de statistieken zijn om zo te handelen? Let er ook op dat veel minderheden makkelijk zijn te verwarren. En Typhoon is daarbij Surinamer en 30 plus.

Men doet alsof het altijd kassa is als de politie een niet blanke aanhoudt. Wat een wereldbeeld hebben sommigen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 31 mei 2016 @ 23:30:03 #255
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162658399
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:21 schreef skrn het volgende:

[..]

In die gevallen is er iets gebeurd in die omgeving en is het niet raar om de usual suspects te benaderen. Fair enough.

Tegenvraag dan. Hoe verschillend mogen de statistieken zijn om zo te handelen? Let er ook op dat veel minderheden makkelijk zijn te verwarren. En Typhoon is daarbij Surinamer en 30 plus.

Men doet alsof het altijd kassa is als de politie een niet blanke aanhoudt. Wat een wereldbeeld hebben sommigen.
Hoe de politie in dit geval handelt is natuurlijk niet gebaseerd op ruwe statistieken, die handelen op ervaring. De usual suspects zullen er daardor vanzelf wel vaker tussenuit geplukt worden. Als een tiener met Nederlands uiterlijk met hipsterkleding, rokend en met harde muziek achter het stuur zit van een Audi gaan er bij de politie vast ook wel wat belletjes rinkelen.

En dat laatste is natuurlijk helemaal niet zo. Het is volslagen onzin om elke man die geen blond haar en blauwe ogen heeft zonder pardon te fouilleren. Een beetje nuancering is niks mis mee.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:58:45 #256
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_162659097
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:30 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hoe de politie in dit geval handelt is natuurlijk niet gebaseerd op ruwe statistieken, die handelen op ervaring. De usual suspects zullen er daardor vanzelf wel vaker tussenuit geplukt worden. Als een tiener met Nederlands uiterlijk met hipsterkleding, rokend en met harde muziek achter het stuur zit van een Audi gaan er bij de politie vast ook wel wat belletjes rinkelen.

En dat laatste is natuurlijk helemaal niet zo. Het is volslagen onzin om elke man die geen blond haar en blauwe ogen heeft zonder pardon te fouilleren. Een beetje nuancering is niks mis mee.
Werd Typhoon gefouilleerd dan?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 1 juni 2016 @ 00:00:32 #257
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162659153
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:58 schreef the-eye het volgende:

[..]

Werd Typhoon gefouilleerd dan?

Heeft dat iets te maken met mijn voorbeeld?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 1 juni 2016 @ 00:02:22 #258
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_162659194
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Heeft dat iets te maken met mijn voorbeeld?
We hebben het over profilering en dat Typhoon daar mee te maken kreeg. Jij maakt dan de vergelijking en daaruit volgt mijn terechte vraag of hij gefouilleerd werd. Dus...?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 1 juni 2016 @ 00:03:23 #259
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162659208
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef the-eye het volgende:

[..]

We hebben het over profilering en dat Typhoon daar mee te maken kreeg. Jij maakt dan de vergelijking en daaruit volgt mijn terechte vraag of hij gefouilleerd werd. Dus...?
Dat voorbeeld heeft helemaal niks met Typhoon te maken.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 1 juni 2016 @ 00:06:30 #260
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_162659263
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat voorbeeld heeft helemaal niks met Typhoon te maken.
Het is jouw reactie hoor

quote:
Hoe de politie in dit geval handelt is natuurlijk etc
Lijkt toch dat je daar op typhoon doelt
  woensdag 1 juni 2016 @ 00:31:54 #261
456211 dcadapter
Wispelturig baasje
pi_162659687
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 20:17 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Zijn volk is oververtegenwoordigd in de drugshandel, dus politie is extra waakzaam op mensen die voldoen aan dat oververtegenwoordigd profiel. Dan kan je twee dingen doen: de politie beschuldigen van racisme of de bron van het probleem.
Als jij een blanke hollander bent ben jij mijn volk.
Ik mag dan namelijk een kleurtje hebben, maar ik ben hier geboren en getogen, heb de Nederlandse nationaliteit, spreek vloeiend en accentloos Nederlands en Engels en een aardig woordje Duits en ik werk hard voor m'n centen.

Ik hoor dus net zo vaak staande gehouden te worden als jij. Alleen is dat niet zo. Ik word anders behandeld door agenten, moet een tandje harder werken bij sollicitaties (c.q. het aantal vacatures is beperkter), moest soms iets harder werken om het vertrouwen van blanke Nederlandse schoonouders te winnen en men belt juist bij mijn (ruime) huis aan om te kijken of er een wietplantage op m'n zolder zit, want ik heb een kleurtje.

Hoe dik is de plank voor je kop als je niet begrijpt dat dat behalve niet eerlijk ook zéker niet bevorderlijk is voor de assimilatie van etnische groepen die jullie vaak lijken te willen?
Als je ons bij voorbaat al apart houdt gaat blending in verdomd lastig worden.

* Als ze etnische profilering overigens toch willen doen, laat ze dan alsjeblieft gewoon onopvallend achter me rijden, m'n kenteken opzoeken, en even met de Belastingdienst en op LinkedIn checken wat voor werk ik doe. Net zo fout, maar dan merk ik het in ieder geval niet. Laat me gewoon met rust verdomme.
  woensdag 1 juni 2016 @ 00:38:48 #262
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_162659780
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:31 schreef dcadapter het volgende:

[..]

Als jij een blanke hollander bent ben jij mijn volk.
Ik mag dan namelijk een kleurtje hebben, maar ik ben hier geboren en getogen, heb de Nederlandse nationaliteit, spreek vloeiend en accentloos Nederlands en Engels en een aardig woordje Duits en ik werk hard voor m'n centen.

Ik hoor dus net zo vaak staande gehouden te worden als jij. Alleen is dat niet zo. Ik word anders behandeld door agenten, moet een tandje harder werken bij sollicitaties (c.q. het aantal vacatures is beperkter), moest soms iets harder werken om het vertrouwen van blanke Nederlandse schoonouders te winnen en men belt juist bij mijn (ruime) huis aan om te kijken of er een wietplantage op m'n zolder zit, want ik heb een kleurtje.

Hoe dik is de plank voor je kop als je niet begrijpt dat dat behalve niet eerlijk ook zéker niet bevorderlijk is voor de assimilatie van etnische groepen die jullie vaak lijken te willen?
Als je ons bij voorbaat al apart houdt gaat blending in verdomd lastig worden.

* Als ze etnische profilering overigens toch willen doen, laat ze dan alsjeblieft gewoon onopvallend achter me rijden, m'n kenteken opzoeken, en even met de Belastingdienst en op LinkedIn checken wat voor werk ik doe. Net zo fout, maar dan merk ik het in ieder geval niet. Laat me gewoon met rust verdomme.
"Want ik heb een kleurtje" :')
  woensdag 1 juni 2016 @ 00:56:46 #263
456211 dcadapter
Wispelturig baasje
pi_162659988
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:38 schreef leolinedance het volgende:
"Want ik heb een kleurtje" :')
Jup. Het is heel makkelijk om dat maar weer weg te lachen en te doen alsof het er niet is.

Het gaat op een gegeven moment opvallen (behalve bij die schoonouders, die hadden het er letterlijk over met hun dochter - "aardige vent, maakt een slimme indruk, maar we maken ons wel zorgen over cultuurverschillen").
Met 3 collega's in 3 vrijwel identieke auto's onderweg, ik word eruit gepikt en mag m'n papieren laten zien.
Om de haverklap stilstaan langs de kant van de weg met de Audi (vanaf de snelweg naar een tankstation he, en dan reed ik gewoon 120 op de cruise). Als ik er iedere keer een tientje voor zou krijgen zou ik bij wijze van geen hypotheek nodig hebben.
Straat met 8 identieke huizen, en de sneeuw blijft in de winter ook op mijn dak gewoon liggen. 7 blanke bewoners, in totaal 3 ondernemers (waaronder ik) en 1 getinte. Verdenking en controle -> mijn huis. Ik was te verbouwereerd om de heren in de (HEEL) vroege ochtend de entree te weigeren. Uiteraard niets gevonden.

Ik kan nog wel een bladzijde voltypen, hoeveel voorbeelden heb je nodig?
  woensdag 1 juni 2016 @ 01:02:36 #264
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_162660069
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:56 schreef dcadapter het volgende:

[..]

Jup. Het is heel makkelijk om dat maar weer weg te lachen en te doen alsof het er niet is.

Het gaat op een gegeven moment opvallen (behalve bij die schoonouders, die hadden het er letterlijk over met hun dochter - "aardige vent, maakt een slimme indruk, maar we maken ons wel zorgen over cultuurverschillen"). Met 3 collega's in 3 vrijwel identieke auto's onderweg, ik word eruit gepikt en mag m'n papieren laten zien. Straat met 8 identieke huizen, en de sneeuw blijft in de winter ook op mijn dak gewoon liggen. 7 blanke bewoners, in totaal 3 ondernemers (waaronder ik) en 1 getinte. Verdenking en controle -> mijn huis. Ik was te verbouwereerd om de heren in de (HEEL) vroege ochtend de entree te weigeren. Uiteraard niets gevonden.

Zonder het te willen bagatelliseren, heb je wel een goede kijk op de ervaringen van blanken met politie? Denk je niet dat je het te veel idealiseert?
Ik kan hier ook met gemak de meest idiote ervaringen neer typen en ik ben blank, geen tatoes en ik heb geen strafblad. (wat bij mij enorm scheelde is toen ik in een auto ging rijden die op m'n moeder d'r naam staat)
  woensdag 1 juni 2016 @ 01:03:47 #265
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_162660096
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:56 schreef dcadapter het volgende:

[..]

Misschien wat aan je uiterlijke verzorging doen zodat je er niet als een ufo-piloot uitziet?
  woensdag 1 juni 2016 @ 01:18:56 #266
456211 dcadapter
Wispelturig baasje
pi_162660318
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 01:02 schreef the-eye het volgende:
Zonder het te willen bagatelliseren, heb je wel een goede kijk op de ervaringen van blanken met politie? Denk je niet dat je het te veel idealiseert?
Ik kan hier ook met gemak de meest idiote ervaringen neer typen en ik ben blank, geen tatoes en ik heb geen strafblad. (wat bij mij enorm scheelde is toen ik in een auto ging rijden die op m'n moeder d'r naam staat)
Die blanken reageren altijd met "ALWEER?!" als ik vertel dat ik net staande gehouden ben. En red jij gemiddeld 1x per week bij 50.000 km per jaar?

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 01:03 schreef frietenstamp het volgende:
Misschien wat aan je uiterlijke verzorging doen zodat je er niet als een ufo-piloot uitziet?
Ja ik dacht er ook al aan dat mensen dat zouden denken.
Ik ben zo'n gast die altijd op z'n kleding let en bewust z'n stoppelbaardje op de goede lengte houdt. Op zich best verlegen maar dames discrimineren niet (of misschien positief?)

Zit in ieder geval heel wat dichter bij die gast die je had willen zijn dan bij de UFO-piloot.
  woensdag 1 juni 2016 @ 01:32:58 #267
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_162660430
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 01:18 schreef dcadapter het volgende:

[..]

Die blanken reageren altijd met "ALWEER?!" als ik vertel dat ik net staande gehouden ben. En red jij gemiddeld 1x per week bij 50.000 km per jaar?

[..]

Ja ik dacht er ook al aan dat mensen dat zouden denken.
Ik ben zo'n gast die altijd op z'n kleding let en bewust z'n stoppelbaardje op de goede lengte houdt. Op zich best verlegen maar dames discrimineren niet (of misschien positief?)

Zit in ieder geval heel wat dichter bij die gast die je had willen zijn dan bij de UFO-piloot.
Ik heb in mijn jonge jaren een record gehad van 8x in één week. Daarbij werd als bonus een spiegel van m'n auto getrapt met de vermelding dat als ik een aanklacht zou indienen ze zouden zorgen dat ik opgepakt zou worden. Ze zouden wel iets verzinnen. Ik beweeg me tegenwoordig in een straal niet verder dan 3km van m'n huis en daarbij lukt het zelfs om aangehouden te worden. Voor de deur van m'n werk, auto net gestart om naar huis te gaan, voor drugscontrole. Ik laat het liever hierbij vwb ervaringen want ik blijf graag anoniem op het internet.
  woensdag 1 juni 2016 @ 01:42:38 #268
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_162660502
Nee, laat maar. Anders krijg ik weer een ban.
  woensdag 1 juni 2016 @ 01:59:06 #269
456211 dcadapter
Wispelturig baasje
pi_162660642
The-eye, wtf, woon je in een enorm heftige wijk ofzo?
En drugscontrole, mag dat zonder gefundeerde verdenking? Ik weiger agenten tegenwoordig in m'n auto. Tenzij er een hele goede reden is kijkt er niemand in mijn kofferbak.

Overigens, voor het geval het daar weer op gegooid wordt, ik gedraag me altijd beleefd tegen agenten.

@ Tamabralski: Weer geband. Je bent dus al bekend met je eigen misstappen :) heel goed, zelfkennis.
  woensdag 1 juni 2016 @ 18:06:49 #270
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_162673265
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 01:59 schreef dcadapter het volgende:
The-eye, wtf, woon je in een enorm heftige wijk ofzo?
En drugscontrole, mag dat zonder gefundeerde verdenking? Ik weiger agenten tegenwoordig in m'n auto. Tenzij er een hele goede reden is kijkt er niemand in mijn kofferbak.

Overigens, voor het geval het daar weer op gegooid wordt, ik gedraag me altijd beleefd tegen agenten.

@ Tamabralski: Weer geband. Je bent dus al bekend met je eigen misstappen :) heel goed, zelfkennis.
Was trouwens totaal niet racistich of heftig. Ik deed de zelfcensuur meer als grap. Voor als een mod stiekem kijkt naar mijn edit. De on-zin van de waanzin begrijp je wel?
  woensdag 1 juni 2016 @ 18:17:54 #271
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_162673444
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 00:29 schreef deadprez het volgende:
Allemaal leuk en aardig maar racial profiling is wel degelijk racisme.
Als er in de buurt een overval wordt gepleegd is statistisch gezien de kans groter dat het een getinte man tussen de 20 en 30 jaar dan dat het een oud vrouwtje zou zijn van een jaar of 80. Jammer, maar het is nu eenmaal nou zo. Mijn vader verdient behoorlijk goed, wanneer ik zijn auto rijd word ik eerder aangesproken door de politie dan wanneer ik in mijn eigen auto rijd. Het is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:29:55 #272
456211 dcadapter
Wispelturig baasje
pi_162674693
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:17 schreef 2Happy4U het volgende:
Als er in de buurt een overval wordt gepleegd is statistisch gezien de kans groter dat het een getinte man tussen de 20 en 30 jaar dan dat het een oud vrouwtje zou zijn van een jaar of 80.
Nu vergelijk je appels met peren, en je maakt mogelijk ook een foutje in je statistiek.
Teneerste moet je die getinte man van 20-30 niet vergelijken met een vrouwtje, of iemand van 80. Appels en appels is het wanneer je een getinte man van 20-30 vergelijkt met een blanke man van 20-30.
Daarnaast ben ik benieuwd of je nu daadwerkelijk cijfers bekeken hebt, of dat je een aanname doet. Als jij een aanname doet, en ik ga er vanuit dat jouw aanname klopt (dat doe ik, dus ik doe ook een aanname), dan doet een agent dat misschien ook wel. Gevolg kan dan dus (zoals ik eerder al uitlegde) zijn dat je een hoop criminele oude vrouwtjes van 80 over het hoofd ziet, omdat je ze niet of nauwelijks controleert.

Als je hier nog op moet promoveren zou ik overigens ook een diepgaande analyse opnemen om te achterhalen of er alleen een correlatie is tussen verhoogde criminaliteit van de onderzochte groepen en hun opleidingsniveau/kansen in de maatschappij en op de arbeidsmarkt, of ook een causaal verband. In het laatste geval is je conclusie over de cijfers namelijk hetzelfde, maar moet je er een heel andere oplossingsrichting aan verbinden.

quote:
Jammer, maar het is nu eenmaal nou zo. Mijn vader verdient behoorlijk goed, wanneer ik zijn auto rijd word ik eerder aangesproken door de politie dan wanneer ik in mijn eigen auto rijd. Het is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Hier ga je helaas ook mis. Als jij in je vaders auto rijdt kan men waarschijnlijk zien dat die auto geregistreerd is op dhr. T.H. Appy4U, geboren op 3-4-1956. Er is dan direct een reden om je staande te houden want waarschijnlijk zien ze wel dat jij geen vijftiger of zestiger bent.

In mijn geval betreft het een auto van Leaseplan met als regelmatige bestuurder D.C. Adapter, geboren 1-5-1983. Adapter is geen Nederlandse achternaam, dus men kan dan al van een buitenlandse afkomst uit gaan, en ik heb geen bijzonder oude of jonge kop dus ook die leeftijd wordt wel goed geschat. Ondanks dat de kans dat de auto klopt met de persoon vrij groot is houdt men me regelmatig staande, en dat gebeurt vaker wanneer ik niet in pak ben (casual friday) dan op andere dagen.
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:11:52 #273
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_162675669
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 20:34 schreef Chai het volgende:

[..]

Staande houden idd. Nou als diegene daardoor in het profiel van de daders van een reeks ramkraken past misschien? Had je de quote wel gelezen?
Laat maar. Je had volgens mij een T teveel in het woordje 'houdt' waardoor de betekenis ineens anders werd. :P
pi_162681121
quote:

[..]

Als er in de buurt een overval wordt gepleegd is statistisch gezien de kans groter dat het een getinte man tussen de 20 en 30 jaar dan dat het een oud vrouwtje zou zijn van een jaar of 80. Jammer, maar het is nu eenmaal nou zo. Mijn vader verdient behoorlijk goed, wanneer ik zijn auto rijd word ik eerder aangesproken door de politie dan wanneer ik in mijn eigen auto rijd. Het is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Uiteindelijk moet de politie boeven vangen, niet lukraak mensen aanhouden.

En soms werkt het andersom: oh, hij is blank, hij kan niet eens de crimineel zijn. Als er een vreemde voor de deur staat bijvoorbeeld. Dat is dan ook stom naïef.
pi_162681370
Wie de fuck is Typhoon? Zeker oude mensen muziek :')

[ Bericht 72% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2016 23:06:21 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')