Gelukkig neemt er niemand aanstoot aan het ritueel slachtfeest.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:44 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Gaan we het kerstfeest dan ook afschaffen of veranderen? Er zullen vast wel heel wat moslims daar aanstoot aannemen. Je weet wel, kruistochten en zo.
Ik heb het niet over slaven, ik heb het over het beeld wat is geschapen over de koloniale onderdaan dat kolonisatie verantwoordde.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ons koloniaal verleden is een onderdeel van ons gezamenlijk verleden. Dat verleden komt ook terug binnen andere tradities van voorheen koloniale gebieden. Die schaffen we toch ook niet allemaal af?
Het gaat om de rol van ZP en die vertegenwoordigd geen slaaf maar een kindervriend die snoepjes en cadeautjes uitdeelt aan kleine kinderen.
Er zijn genoeg veranderingen doorgevoerd maar je kunt nu eenmaal niet afdwingen dat ZP niet zwart of bruin meer mag zijn. De rechter heeft een dergelijk verbod ook afgewezen. Ik vind dat je die uitkomst dan moet respecteren en het aan gemeentes zelf moet overlaten welke kleur ze hanteren. Dan komt het gewoon aan op vraag en aanbod. Als de vraag voor zwarte en bruin geschminkt Zwarte Pieten groter is dan rood, blauw of wit dan is er geen wet in Nederland die verbied om ZP dat uiterlijk te geven.
Binnen de discussie over het slavernijverleden hoor ik ze er nooit over. Het is altijd die wijzende vinger naar de racistische blanke die zogenaamd zijn eigen verleden ontkent. Die laatste mening deel ik gewoon niet.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie zegt dat de tegenstanders van ZP dat geen probleem vinden? Het heeft alleen weinig nut om in Nederland tegen IS te demonstreren. Of denk je dat die fundamentalistische mafklappers stoppen met die praktijken als ze wat mensen met spandoeken zien op een Nederlandse nieuwssite?
Tsja, ik ga niet mee in die redenering. Het feit dat elders misstanden plaatsvinden, betekent niet dat je je niet druk kunt maken om iets als Zwarte Piet.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Binnen de discussie over het slavernijverleden hoor ik ze er nooit over. Het is altijd die wijzende vinger naar de racistische blanke die zogenaamd zijn eigen verleden ontkent. Die laatste mening deel ik gewoon niet.
Slavernij is nu eenmaal van alle tijden en waar de meeste volkeren ergens in hun geschiedenis zich schuldig aan hebben gemaakt. Veel belangrijker is dat de slavernij is afgeschaft en iedereen bij wet gelijke rechten en kansen heeft.
Op veel plekken in de wereld bestaat nog gewoon slavernij. Maak je daarover druk. Protesteer daartegen, maar om dit alles te projecteren op een Sinterklaasfeest. Ik vind het nogal simplistisch denken. Zelfs hypocriet.
Wat is er mis met het afbeelden van een zwart of bruin uiterlijk? Het gaat toch om de rol die zo'n figuur vertolkt? Die rol is van een kindervriend. Aanpassingen zijn gedaan conform de tijdsgeest en het gelijkheidsbeginsel tussen Sinterklaas en Zwarte Piet is allang rechtgetrokken.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:52 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over slaven, ik heb het over het beeld wat is geschapen over de koloniale onderdaan dat kolonisatie verantwoordde.
Dus nogmaals, is Zwarte Piet onmiskenbaar af te leiden van de 19e eeuwse karikatuur van de neger?
Daarbij heb ik nog niets gezegd over een verbod (wat kinderachtig en contraproductief is) of op andere wijze verplichtingen op leggen over verandering.
Het weerspiegeld onze verwencultuur. Je druk maken over ZP en dit koppelen aan een slavenverleden terwijl de moderne slavernij met één muisklik is op te vragen.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, ik ga niet mee in die redenering. Het feit dat elders misstanden plaatsvinden, betekent niet dat je je niet druk kunt maken om iets als Zwarte Piet.
Katoen is next.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niemand ontkent hier zijn geschiedenis. Maar de link met ZP klopt simpelweg niet.
Ik heb ook het idee dat het grootste deel van de zwarte piet is racisme schreeuwers niet de donkere mensen zelf zijn maar de helper whiteys.quote:Op maandag 30 mei 2016 11:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het weerspiegeld onze verwencultuur. Je druk maken over ZP en dit koppelen aan een slavenverleden terwijl de moderne slavernij met één muisklik is op te vragen.
Laat die anti-Pieten vanwege hun slavernijverledencomplex dan ook als de bliksem hun smartphone's wegdoen. Of hun merkkleding en dito schoenen. De productie van die producten lijkt erg op wat je moderne slavernij kunt noemen. Op zijn minst kinderarbeid. Dan maar liever een ZP die snoepjes aan kinderen uitdeelt in plaats dat ze aan het werk worden gezet in een of andere fabriek. Nogmaals, we zijn hier zo verwend dat we van gekkigheid niet meer weten waarover te klagen.quote:
Gelukkig neemt er ook niemand aanstoot aan vrouwen die zich in een boerka kleden en daarmee uitbeelden dat ze tot een minderwaardig geslacht behoren en anti-democratische opvattingen hebben.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:51 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Gelukkig neemt er niemand aanstoot aan het ritueel slachtfeest.
quote:Op maandag 30 mei 2016 11:16 schreef YazooW het volgende:
Waarom zou je je kinderen in hemelsnaam wijs maken dat Sinterklaas/Zwarte Piet echt zijn. Net zoiets als religie. "Wees lief want anders...". Eigenlijk toon je daarmee aan dat je op eigen kracht niet je kinderen kunt opvoeden.
En stel je voor dat je je kind verteld dat het allemaal bullshit is. Die zegt dat dan tegen zijn of haar vriendjes op school en voor je het weet staat er dan zo'n boze Anita voor je neus.
Kortom, je wil gewoon gelijk hebben. Da's alles.quote:Op maandag 30 mei 2016 10:52 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over slaven, ik heb het over het beeld wat is geschapen over de koloniale onderdaan dat kolonisatie verantwoordde.
Dus nogmaals, is Zwarte Piet onmiskenbaar af te leiden van de 19e eeuwse karikatuur van de neger?
Daarbij heb ik nog niets gezegd over een verbod (wat kinderachtig en contraproductief is) of op andere wijze verplichtingen op leggen over verandering.
Kijk iemand die het snaptquote:Op maandag 30 mei 2016 11:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik ben in principe niet tegen een andere kleur ZP. Het gaat me meer om de manier waarop die verandering wordt geforceerd. Het sinterklaasfeest heeft racistische roots maar de racistische en andere aanstootgevende elementen zijn in de loop der tijd vanzelf al weggeëvolueerd. Een paar voorbeelden:
- Sinterklaas was onaantastbaar en streng en zwarte pieten waren dom en werden als slaven behandeld. Tegenwoordig is sinterklaas vriendelijk en zijn zwarte pieten geen slaven meer en niet meer per definitie dom. Sterker nog, sinterklaas wordt steeds senieler en ZP moet hem vaak uit de brand helpen. Iedere ZP heeft z'n eigen persoonlijkheid en z'n eigen sterke en zwakke punten. Gewoon mensen zoals jij en ik maar dan natuurlijk uitvergroot en verkinderlijkt natuurlijk.
- ZP was zwart omdat ze Afrikanen waren. Tegenwoordig zijn ze zwart vanwege de schoorsteen en wordt in het midden gelaten welke huidskleur er nou eigenlijk onder zit of waar ze vandaan komen. Precies zoals het zou moeten zijn wat mij betreft.
- Sinterklaas was christelijk en had christelijke elementen. Tegenwoordig zijn die er niet meer, hooguit het kruis op z'n mijter.
- Sinterklaas dreigde kinderen in de zak te stoppen of te slaan met de roe als ze stout waren geweest. Dit element zie je niet meer terug tegenwoordig behalve in één of twee liedjes.
Deze veranderingen zijn vanzelf gebeurd zonder dwang en zonder racisme-beschuldigingen. Dit is hoe tradities op een gezonde en werkbare manier veranderen.
De anti-ZP beweging is volgens mij een voortvloeisel van de opkomst van politiek correctheid in het Westen en komt op een moment dat we als samenleving juist al vanzelf zover zijn gekomen als het gaat om het wegevoluëren van racisme en discriminatie. Nederlanders zijn over het algemeen niet racistisch meer en om juist nu anno 21ste eeuw die beschuldiging te krijgen is een klap in het gezicht. Tot de jaren 80 vorige eeuw hadden ze een punt gehad, nu is het mosterd na de maaltijd en eerlijk gezegd een vrij grove onterechte beschuldiging.
Een kleine schreeuwminderheid die helaas (onbedoeld denk ik) geholpen worden door de schreeuwtokkies op het internet die alle PZ tegenstanders wegzet als 'huilnegers'.quote:Op maandag 30 mei 2016 11:35 schreef ErwinRommel het volgende:
Een meerderheid wilt het gewoon zo laten wat het is, wat is dan het probleem?
Gaan we het veranderen omdat een kleine minderheid dat wil? Dat is natuurlijk van de zotte.
Waarom? Er wordt niemand kwaad gedaan met het aanpassen van, er worden wel mensen kwaad gedaan met het laten van.quote:Op maandag 30 mei 2016 11:35 schreef ErwinRommel het volgende:
Een meerderheid wilt het gewoon zo laten wat het is, wat is dan het probleem?
Gaan we het veranderen omdat een kleine minderheid dat wil? Dat is natuurlijk van de zotte.
Dit is onzin natuurlijk.quote:Op maandag 30 mei 2016 11:38 schreef snakelady het volgende:
[..]
Waarom? Er wordt niemand kwaad gedaan met het aanpassen van, er worden wel mensen kwaad gedaan met het laten van.
Ja, jij vindt alles wel best als ik het zo begrijp.quote:Op maandag 30 mei 2016 11:38 schreef snakelady het volgende:
[..]
Waarom? Er wordt niemand kwaad gedaan met het aanpassen van, er worden wel mensen kwaad gedaan met het laten van.
Ik begrijp gewoonweg serieus het probleem er niet van, misschien is dat ook omdat ik niet zo traditiegetrouw ben, voor mij is het belangrijkste dat alle kinderen het leuk hebben of dat of het nu wel of niet binnen de traditie past maakt mij dan vrij weinig uit.
Ik hoop dat jij nog geen kinderen hebt en er nooit aan begint. Potverdorie, ze mogen als kind niet geloven in fantasieverhalen.quote:Op maandag 30 mei 2016 11:16 schreef YazooW het volgende:
Waarom zou je je kinderen in hemelsnaam wijs maken dat Sinterklaas/Zwarte Piet echt zijn. Net zoiets als religie. "Wees lief want anders...". Eigenlijk toon je daarmee aan dat je op eigen kracht niet je kinderen kunt opvoeden.
En stel je voor dat je je kind verteld dat het allemaal bullshit is. Die zegt dat dan tegen zijn of haar vriendjes op school en voor je het weet staat er dan zo'n boze Anita voor je neus.
Alle kinderen kunnen het leuk hebben. Tenzij ouders hun zwarte kindjes vertellen dat zwarte piet niet van zwarte kindjes houdt. Tja, da's toch echt 'eigen schuld, dikke bult' en deal ermee.quote:Op maandag 30 mei 2016 11:38 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik begrijp gewoonweg serieus het probleem er niet van, misschien is dat ook omdat ik niet zo traditiegetrouw ben, voor mij is het belangrijkste dat alle kinderen het leuk hebben of dat of het nu wel of niet binnen de traditie past maakt mij dan vrij weinig uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |