abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162462367
Ach haat is ook een groot woord. Ik kan me wel heerlijk irriteren en tegelijk ook amuseren aan haar uitspraken.
pi_162462609
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:21 schreef VEM2012 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom Sylvana zo gehaat wordt? Ok, haar opvattingen zijn de mijne niet, maar mogen alleen nog maar gewenste opvattingen?
Het 'probleem' met Sylvana is dat ze niet per se een onderlegd en belezen vrouw is, maar eerder een mediapersoonlijkheid welke zichzelf vooral binnen dit aspect geprofileerd heeft doorheen de vele jaren. Hierbinnen vervulde ze vooral vaak de rol van 'hippe en jonge zwarte vrouw met sterk karakter' waardoor ze net iets te vaak een mening of stelling kon verkondigden over onderwerpen welke in feite buiten haar vakgebied lagen maar waar men gemiddeld gezien wel waarde aan hechtte.
Wat hier bij komt is dat zij zich al een tijd laat leiden door delen van de vanuit de Verenigde Staten overgewaaide identiteitspolitiek waarbij het nuttige vraagstuk over discriminatie en racisme in de samenleving verzand tot een letterlijk zwart versus wit debat hetgeen niks oplost maar juist de spanning tussen groepen vergroot. Ofwel, het gaat niet over de oproep dat wij tegen racisme moeten strijden, maar dat een bepaalde groep mensen inherent racistisch is.

Het probleem hiermee is dat het a). iemand is wiens kwaliteiten overschat worden door het verleden als mediapersoonlijkheid, b). ze zichzelf meer kunde toekent dan nuttig is en c). laat leiden door een invalshoek welke louter nadelig is voor het debat op zichzelf.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_162462714
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:46 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Het 'probleem' met Sylvana is dat ze niet per se een onderlegd en belezen vrouw is, maar eerder een mediapersoonlijkheid welke zichzelf vooral binnen dit aspect geprofileerd heeft doorheen de vele jaren. Hierbinnen vervulde ze vooral vaak de rol van 'hippe en jonge zwarte vrouw met sterk karakter' waardoor ze net iets te vaak een mening of stelling kon verkondigden over onderwerpen welke in feite buiten haar vakgebied lagen maar waar men gemiddeld gezien wel waarde aan hechtte.
Wat hier bij komt is dat zij zich al een tijd laat leiden door delen van de vanuit de Verenigde Staten overgewaaide identiteitspolitiek waarbij het nuttige vraagstuk over discriminatie en racisme in de samenleving verzand tot een letterlijk zwart versus wit debat hetgeen niks oplost maar juist de spanning tussen groepen vergroot. Ofwel, het gaat niet over de oproep dat wij tegen racisme moeten strijden, maar dat een bepaalde groep mensen inherent racistisch is.

Het probleem hiermee is dat het a). iemand is wiens kwaliteiten overschat worden door het verleden als mediapersoonlijkheid, b). ze zichzelf meer kunde toekent dan nuttig is en c). laat leiden door een invalshoek welke louter nadelig is voor het debat op zichzelf.
Helemaal mee eens. Niets aan toe te voegen. Kloppende analyse lijkt me.
pi_162462827
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:46 schreef Eufonie het volgende:

Ofwel, het gaat niet over de oproep dat wij tegen racisme moeten strijden, maar dat een bepaalde groep mensen inherent racistisch is.

Dat is jouw mening wat de mening van Sylvana is ?
Wie , wat is dan die groep inherente racistischachtigen, volgens Sylvana, volgens jou
pi_162462906
8 DELEN :')
  dinsdag 24 mei 2016 @ 14:58:48 #156
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_162462944
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie , wat is dan die groep inherente racistischachtigen, volgens Sylvana, volgens jou
Iedereen die blank, excuus, wit is.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_162462978
quote:

[..]

De witte mensen toch? Daarnaast wemelt het van het ingebakken racisme, dat geïnstitutionaliseerd is.

Vraag me overigens af of Sylvana zich al heeft verdiept in de zogenaamde "super-diversiteit" http://www.nieuwwij.nl/ve(...)tedelijke-realiteit/
In principe houden haar gedachten op bij diversiteit namelijk, krijg ik althans de indruk.
I´m back.
pi_162463610
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De witte mensen toch?
Zegt ze dat ? Ik heb dat nooit gelezen van haar of gezien op tv dat ze dat zei.
Wat is "inherent" in deze context?

quote:
6s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:58 schreef Lothiriel het volgende:
Iedereen die blank, excuus, wit is.
Zegt ze dat? Schreef ze dat ? Wat is je bron ?
pi_162463632

Fok! is ook rasistisch!!
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_162463671
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zegt ze dat ? Ik heb dat nooit gelezen van haar of gezien op tv dat ze dat zei.
Wat is "inherent" in deze context?
Inherent is dat het racisme "geïnternaliseerd" is, vrij vertaald het zit ingebakken, in de instituties, in de mentaliteit, in de cultuur, in ons taalgebruik zonder dat we er ons van bewust zijn. Ik weet niet of ze het woord "witte" mens ooit genoemd heeft trouwens, maar dat bedoelt ze wel.
I´m back.
pi_162463690
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Inherent is dat het racisme "geïnternaliseerd" is, vrij vertaald het zit ingebakken, in de instituties, in de mentaliteit, in de cultuur, in ons taalgebruik zonder dat we er ons van bewust zijn. Ik weet niet of ze ooit het woord "witte" mens ooit genoemd heeft trouwens, maar dat bedoelt ze wel.
Ben je een beetje geobsedeerd door Sylvana, Ryan? Jaloers zeker?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162463695
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ben je een beetje geobsedeerd door Sylvana, Ryan? Jaloers zeker?
Nee. :{.
I´m back.
pi_162463794
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:22 schreef Ryan3 het volgende:

Ik weet niet of ze het woord "witte" mens ooit genoemd heeft trouwens, maar dat bedoelt ze wel.
wbt geïnternaliseerd zou ze dat zo kunnen vinden, maar dat is wat anders dat ze iedere blank mens 'inherent racistisch' vind.
Dat is een terugkerende fantasie van mensen die men nodig heeft om een "vijand" aan te klagen.
Ik krijg op Fok ook regelmatig het verwijt " jij noemt iedereen een racist" .
8)7
Blijkbaar willen mensen dan graag iemand verdoemen die een zekere discriminatie benoemt.
Dan maar zo met groteske overdrijvingen, leugentje
pi_162463820
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee. :{.
Het zit je wel enorm dwars, heb ik het idee. Sylvana dit, Sylvana zo. Wat maak je je druk om vent?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162463847
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het zit je wel enorm dwars, heb ik het idee. Sylvana dit, Sylvana zo. Wat maak je je druk om vent?
Zit mij niets dwars en ik maak me nergens druk om.
I´m back.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 15:30:51 #166
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_162463877
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:20 schreef ThePlaneteer het volgende:
[ afbeelding ]

Fok! is ook rasistisch!!
_O-
Fade to Black
pi_162463916
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wbt geïnternaliseerd zou ze dat zo kunnen vinden, maar dat is wat anders dat ze iedere blank mens 'inherent racistisch' vind.
Dat is een terugkerende fantasie van mensen die men nodig heeft om een "vijand" aan te klagen.
Ik krijg op Fok ook regelmatig het verwijt " jij noemt iedereen een racist" .
8)7
Blijkbaar willen mensen dan graag iemand verdoemen die een zekere discriminatie benoemt.
Dan maar zo met groteske overdrijvingen, leugentje
Nou, de conclusie volgt natuurlijk uit het gegeven "inherent". Dus zo farfetched is die gedachte in principe niet. Het ironische is dat men kennelijk op Faceboek als repliek juist reacties neerzet, die haar gelijk geven. Dat er zoveel latent racisme aanwezig is, getuige die reacties, zal een ieder toch enigszins verbazen.
I´m back.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 15:39:58 #168
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_162464123
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:32 schreef Ryan3 het volgende:

Dat er zoveel latent racisme aanwezig is, getuige die reacties, zal een ieder toch enigszins verbazen.
Mij niet echt. Racisme zit idd ingebakken, in elke cultuur.
Samenleven van diverse culturen gaat tot op bepaalde hoogten goed maar ik denk dat het hoogtepunt in al dan niet latent accepteren daarvan wel bereikt is.
Het begon ongeveer bij de Pietendiscussie, en elke variant hierop, rechten opeisen in een dominate heersende cultuur, zal meer en meer weerstand opwekken, waar dan ook.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 15:47:01 #169
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_162464337
Ik werk ook samen/heb samengewerkt met mensen van allochtone afkomst (Aziatisch met name) en heb nog nooit ook maar iets gemerkt van racisme, discriminatie of zo. Maar kennelijk mis ik iets.
pi_162464387
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:39 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Mij niet echt. Racisme zit idd ingebakken, in elke cultuur.
Samenleven van diverse culturen gaat tot op bepaalde hoogten goed maar ik denk dat het hoogtepunt in al dan niet latent accepteren daarvan wel bereikt is.
Het begon ongeveer bij de Pietendiscussie, en elke variant hierop, rechten opeisen in een dominate heersende cultuur, zal meer en meer weerstand opwekken, waar dan ook.
Nou ja, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb door opvoeding en onderwijs (dacht ik althans) sterk anti-racistische, anti-fascistische en anti-seksistische normen en waarden meegekregen.
Het gaat wel veranderen, maar de vraag is hoe.
Sociale wetenschappers zijn al vanaf 2007 aan het nadenken over: superdiversiteit http://www.nieuwwij.nl/ve(...)tedelijke-realiteit/
Deze term komt nu ook heel langzaam opzetten in het maatschappelijke debat.
I´m back.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 15:49:14 #171
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_162464395
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik werk ook samen/heb samengewerkt met mensen van allochtone afkomst (Aziatisch met name) en heb nog nooit ook maar iets gemerkt van racisme, discriminatie of zo. Maar kennelijk mis ik iets.
't Is iets evolutionairs en kan ver weggestopt zitten en bij sommige voorlingen is 't misschien al weg.
Maar net zoals angst voor spinnen. nergens voor nodig, maar 't duurt nog wel even voordat het uit een systeem is.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 15:52:13 #172
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_162464489
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb door opvoeding en onderwijs (dacht ik althans) sterk anti-racistische, anti-fascistische en anti-seksistische normen en waarden meegekregen.
Het gaat wel veranderen, maar de vraag is hoe.
Sociale wetenschappers zijn al vanaf 2007 aan het nadenken over: superdiversiteit http://www.nieuwwij.nl/ve(...)tedelijke-realiteit/
Deze term komt nu ook heel langzaam opzetten in het maatschappelijke debat.
Oh ja "superdiversiteit".

Wat over het algemeen neerkomt op "witte mensen zijn racistisch, en dienen zich aan te passen aan allerhande nieuwkomers". En nog: "we moeten de cultuur van nieuwkomers respecteren en aanvaarden in onze samenleving". So far so good, en dan de ultieme dooddoener: "wij zelf hebben geen cultuur".

Met andere woorden, die culturele leegte moet dringend ingevuld worden door cultuur van buitenaf. Daar pas ik voor.
- Charlton Heston
pi_162464564
quote:

[..]

Het punt waar identiteitspolitiek spaak loopt is wanneer het oproept tot cohesie door bijvoorbeeld te strijden homofobie, seksisme of racisme maar dergelijke sentimenten ondertussen bevorderd binnen de, vanuit intersectionaliteit bekeken, onderdrukkende of onderdrukte groep. Enerzijds ontstaat dit wanneer je de onderdrukte groep een zeker alleenrecht geeft qua authenticiteit van spreekrecht (ofwel, alleen vrouwen mogen spreken over feminisme, (ex-)verslaafden over verslaving, zwarten over dekolonisatie van cultuur), anderzijds wanneer je een (on)bewust cultureel suprematisme toekent aan de onderdrukte groep. Dit laatste leidt namelijk niet tot cohesie maar tot toename van spanning, zeker wanneer de eerder genoemde authenticiteit gebruikt wordt als leidraad in debat en cultuur. Een mooi voorbeeld hiervan zie je in bijvoorbeeld BlackLivesMatter hetgeen zichzelf eerder baseert op zwart (cultureel-)nationalisme en suprematisme dan puur het aankaarten van (institutioneel) racisme. Idem dito met een Quinsy Gario bijvoorbeeld; hij is zwart en mag daarom over racisme spreken, blanken hebben een privilege en kunnen daarom niet racistisch bejegend worden en daarom is mijn gebruik van het woord witnek geen racistische uitlating.

Hiermee stel je niet per definitie dat elk individu toebehorend aan een bepaalde groep racistisch is, maar wel dat een bepaalde cultuur of samenleving dit inherent is door de acceptatie van bepaalde zaken losstaand van de mening van het individu binnen deze generalisatie. Het gevolg is dat zwarte piet geen potentieel racististisch fenomeen op zichzelf is, maar gezien wordt als een stelselmatig cultureel probleem waarvoor 'de groep' verantwoordelijk is. Hetzelfde zie je in bepaalde LGBT+ cirkels waar men neerbuigend spreekt over heteronormativiteit, of waar feministen spreken over het patriciaat bijvoorbeeld. Het gevolg is dat het debat polariseert tot een "jij versus ons" situatie waarin racisme niet wordt opgelost maar een versterking ondervind. Sylvana doet hier inderdaad aan mee, zij stelt zich op als onderdeel van één cultuur (zwarte vrouw, vrijgevochten, gewaar van racistische cultuur) versus de andere cultuur welke voor haar cultuur, vanuit haar visie, racistische elementen bevat en waar de groep voor verantwoordelijk is.

Zie dit citaat bijvoorbeeld;

Een paar weken geleden sprak Sylvana Simons zich uit over de zoekresultaten op Google. Wie zocht op het woord 'hand', zo had Simons ontdekt, kreeg als eerste afbeeldingsresultaat een blanke hand. Op Twitter noemde zij dat "de vanzelfsprekendheid van white privilege, waarbij wit automatisch en achteloos de norm is." Ook hier is de logica ver te zoeken.

of

Simons zegt dat ze zich de meeste kritiek niet persoonlijk aantrekt. Ze vindt het wel beangstigend dat ze niet weet waar het vandaan komt. "Ik weet niet of dat degene is die ik bij de bakker tegenkom. Ik kom altijd ergens binnen en zeg 'goedemorgen'. Voor hetzelfde geld zeg ik 'goedemorgen' tegen een van die mensen die eigenlijk heel erg boos op me is."

Het gaat hier niet om de strijd tegen racisme welke de bakker logischerwijs ook zal steunen, maar over het feit dat ze haar strijd tegen 'de andere groep' ziet doorgedrongen in de kans dat de bakker en klanten ook tegen haar zijn. Zou zij dit ook stellen als de bakker zwart was, of moslim? Waarschijnlijk niet, zij behoren immers niet tot deze groep. Idem voor het eerste citaat overigens; het gaat haar niet over het feit dat de hand "niet zwart" is, maar juist dat deze "blank" is. Ofwel, mijn groep versus de jouwe.

[ Bericht 11% gewijzigd door Eufonie op 24-05-2016 16:15:02 ]
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_162464571
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:52 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Oh ja "superdiversiteit".

Wat over het algemeen neerkomt op "witte mensen zijn racistisch, en dienen zich aan te passen aan allerhande nieuwkomers". En nog: "we moeten de cultuur van nieuwkomers respecteren en aanvaarden in onze samenleving". So far so good, en dan de ultieme dooddoener: "wij zelf hebben geen cultuur".

Met andere woorden, die culturele leegte moet dringend ingevuld worden door cultuur van buitenaf. Daar pas ik voor.
Nee, dat wordt niet onder die term verstaan, moet je het linkje maar lezen. Is uit 2015 over voordracht van een Vlaming trouwens op de Haagse Hogeschool.
I´m back.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 15:58:44 #175
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_162464698
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, dat wordt niet onder die term verstaan, moet je het linkje maar lezen. Is uit 2015 over voordracht van een Vlaming trouwens op de Haagse Hogeschool.
Nou ik haal maar even aan wat meestal onder zogenaamde diversiteit wordt verstaan ;).

Ik zal het straks eens lezen, nu geen tijd. Het is blokperiode aan de universiteit *O*
- Charlton Heston
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')