Het getal dat je ziet wanneer je die opmaakcode gebruikt is helemaal niet vreemd: 370,4216 = 8890,1184 uren (-> 0,1184 uur = 7.104 minuten --> 0,104 minuut = 6.24 seconden)quote:Op donderdag 28 juli 2016 23:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Dat afstand (463027) delen door de snelheid (1250) ben ik zo ver:
Heb in B1 de afstand geplaatst en in B2 de snelheid. in B3 kom ik het getal 370,4216 uit.
Die 370,4216 slaag ik er niet in om om te zetten in uren, minuten en seconden
[ afbeelding ]
Voor de duidelijkheid: ik maak gebruik van LibreOffice Calc
Als ik opmaakcode [UU]:MM:SS gebruik kom ik een heel vreemd uur ofzo
Bedankt Lieve FOK!kerquote:Op vrijdag 29 juli 2016 08:56 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Het getal dat je ziet wanneer je die opmaakcode gebruikt is helemaal niet vreemd: 370,4216 = 8890,1184 uren (-> 0,1184 uur = 7.104 minuten --> 0,104 minuut = 6.24 seconden)
1 = 1 dag
1/24 = 1 uur
1/24/60 = 1 minuut
1/24/60/60 = 1 seconde
370 minuten = 370 / 60 minuten / 24 uren = 0.2572372222222222 dag
En nu mag je zelf een formule bedenken.
Je kan dat toch gewoon in diezelfde cel verwerken? =b1/b2/60/24quote:Op vrijdag 29 juli 2016 20:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Bedankt Lieve FOK!ker
Ik heb gewoon B3 "verborgen" en de formule in b4 gebruik: =b3/60/24. en dan de cellen opmaak in [uu]:mm:ss gezet
Daar was ik vlak na mijn post ook achter gekomenquote:Op vrijdag 29 juli 2016 21:52 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Je kan dat toch gewoon in diezelfde cel verwerken? =b1/b2/60/24
=HYPERLINK("[bestandsnaam.xlsx]C15";C15&" "&C16)quote:Op woensdag 17 augustus 2016 18:30 schreef wou het volgende:
Ik ben voor een buitenlandse organisatie een bestand aan het maken waarin de salarissen berekend worden (belastingen e.d.). Op een ander tabblad wil ik alle loonstroken onder elkaar laten komen. Bovenaan wil ik dan een hyperlink voor elk personeelslid en als je daar dan op de naam klikt dat je naar die loonstrook gaat.
Nu is er de mogelijkheid om een hyperlink te maken binnen een werkblad met ctrl K, maar dan kan je de naam niet via een formule geven. Via de hyperlink functie kan de naam wel via een formule gegeven worden, maar die kan niet binnen een werkblad (voor zover ik weet), als ik bijv. =HYPERLINK(C15;C15&" "&C16) doe dan geeft hij als foutmelding dat hij het bestand niet kan vinden. Wat ik zelf heb nagezocht is deze functie ook niet voor binnen een werkblad.
Vraag: is er een hyperlink functie waarmee ik kan verwijzen naar een cel in hetzelfde werkblad en waarmee ik de naam tot stand kan komen d.m.v. een formule? Graag niet via een macro, want degenen die het gaan gebruiken kunnen daar niet goed mee overweg.
Kan ook zonder hyperlinkquote:Op woensdag 17 augustus 2016 18:30 schreef wou het volgende:
Ik ben voor een buitenlandse organisatie een bestand aan het maken waarin de salarissen berekend worden (belastingen e.d.). Op een ander tabblad wil ik alle loonstroken onder elkaar laten komen. Bovenaan wil ik dan een hyperlink voor elk personeelslid en als je daar dan op de naam klikt dat je naar die loonstrook gaat.
Nu is er de mogelijkheid om een hyperlink te maken binnen een werkblad met ctrl K, maar dan kan je de naam niet via een formule geven. Via de hyperlink functie kan de naam wel via een formule gegeven worden, maar die kan niet binnen een werkblad (voor zover ik weet), als ik bijv. =HYPERLINK(C15;C15&" "&C16) doe dan geeft hij als foutmelding dat hij het bestand niet kan vinden. Wat ik zelf heb nagezocht is deze functie ook niet voor binnen een werkblad.
Vraag: is er een hyperlink functie waarmee ik kan verwijzen naar een cel in hetzelfde werkblad en waarmee ik de naam tot stand kan komen d.m.v. een formule? Graag niet via een macro, want degenen die het gaan gebruiken kunnen daar niet goed mee overweg.
Is dit 1 regel tekst met als "scheidingsteken" de spatie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:03 schreef Tjacka het volgende:
Hoi,
Ik heb op mijn werk nu een leadlijst van 2500 prospects alleen staan ze in de verkeerde volgorde in het excell bestand.
Het staat nu zo:
Pietje Puk Rozengracht 24 202517431 1016NC Amsterdam
1016NC Amsterdam
0202217431
Maar ik wil het zo:
Naam Restaurant: Contactpersoon: Adres: Tel nr: Plaats
Restaurant Pietje Puk Klaas Jansen Rozengracht 24 0202517431 1016NC Amsterdam
Is hier een optie in excell voor of een ander programma? Of moet ik al die leads handmatig in gaan voeren?
het staat nu zoquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Is dit 1 regel tekst met als "scheidingsteken" de spatie.
Of zijn ze al per kolom gesorteerd.
In het tweede geval is het een kwestie van kolommen "inserten" en een beetje cut-paste per kolom.
In het eerste geval wordt het moeilijker. Je moet de juiste spaties traceren die een scheiding van kolom moeten vormen. Je hebt nl per restaurantnaam meerdere spaties.
Da's creatief werk met "vind.spec" en "deel(...)" en zo.
Stap 1 is om de kolom met de gegevens in het lettertype "courier" te plaatsen. Die heeft nl per teken dezelfde breedte en kun je zien of de scheidingen mooi onder elkaar zitten. Dat maakt t een stuk gemakkelijker.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wanneer de contactpersoon er bij staat is die al in een aparte kolom aangegevenGino ♥
... een uitdaging..... negativoquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:31 schreef Basp1 het volgende:
t vanwege de spaties en meerdere woorden binnen namen een heidens karwei.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:34 schreef Tjacka het volgende:
[..]
het staat nu zoZet bv in AA1: +a1, AB1: B1, AC1: B2, AD1: B3, AE1: C1.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wanneer de contactpersoon er bij staat is die al in een aparte kolom aangegeven
Zodat alle info van 1 restaurant in 1 regel staat.
Copieer AA1 t/m AZ1 naar:
AA2 t/m AA100000 (voor mijn part).
Je zult zien dat om de drie of vier regels alle info staat van een bepaald restaurant.
Copieer kolommen AA t/m AZ
en doe: paste values...
Nu kun je de kolommen A t/m Z deleten.
Selecteer kolommen A t/m Z (die eerst AA t/m AZ waren)
Sorteer op kolom A.
De rijen waar 0 staat in kolom A kun je deleten.Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
Holy shit ik ga dit proberen te begrijpenquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Zet bv in AA1: +a1, AB1: B1, AC1: B2, AD1: B3, AE1: C1.
Zodat alle info van 1 restaurant in 1 regel staat.
Copieer AA1 t/m AZ1 naar:
AA2 t/m AA100000 (voor mijn part).
Je zult zien dat om de drie of vier regels alle info staat van een bepaald restaurant.
Copieer kolommen AA t/m AZ
en doe: paste values...
Nu kun je de kolommen A t/m Z deleten.
Selecteer kolommen A t/m Z (die eerst AA t/m AZ waren)
Sorteer op kolom A.
De rijen waar 0 staat in kolom A kun je deleten.
Bedankt voor het meedenken, slimme oplossing. Gaat dit ook werken als er een masterversie is die elke maand gebruikt wordt en dan een nieuwe naam krijgt? Het bestand dekt nl. maar 1 maand en er is dus elke maand een nieuw bestand (kopie van de master).quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 00:53 schreef wwwever het volgende:
[..]
=HYPERLINK("[bestandsnaam.xlsx]C15";C15&" "&C16)
werkt in excel 2016
[ afbeelding ]
Klinkt top. Ik heb inderdaad 1 sheet waarin alle informatie staat / berekend wordt, inderdaad 1 (lange) regel (A t/m AX oid) per werknemer. De loonstrook haalt de gegevens daaruit. De offset formule moet ik me even in verdiepen, die is nieuw voor mij.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 09:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Kan ook zonder hyperlink
met "offset" of "vergelijking"
Als alle wezenlijke informatie van 1 persoon op 1 regel staat, kun je door het invullen van die ene regel in een bepaalde cel de complete loonstrook maken. Met in elke cel in de loonstrook referenties naar een bepaalde kolom in die bewuste rij.
Dan hoef je ook al die loonstroken niet te maken. Alle info staat in de database.
Desnoods kun je voor het uitprinten een macro'tje laten "snorren", die gelijk even een pdf opslaat.
Sheet1:quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 17:32 schreef wou het volgende:
[..]
Klinkt top. Ik heb inderdaad 1 sheet waarin alle informatie staat / berekend wordt, inderdaad 1 (lange) regel (A t/m AX oid) per werknemer. De loonstrook haalt de gegevens daaruit. De offset formule moet ik me even in verdiepen, die is nieuw voor mij.
Het tweede gedeelte van de post (niet de macro, dat is helder) gaat met te grote stappen voor mij. Wil je dat misschien nog iets eenvoudiger voor me uitleggen? Want dat klinkt als een potentieel goede oplossing.
Hartelijk bedankt voor de heldere uitleg. Met deze formule kan ik dus vanuit een vast referentiepunt naar een cel verwijzen. Dat lijkt me sowieso een praktische methode, nu gebruik ik met name verticaal zoeken naar het werknemersnummer om er dan het juiste gegeven bij te zoeken. Dit gaat denk ik sneller.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 18:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Sheet1:
A1 Naam
A2 Jansen
A3 Flipsen
B1 Adres
B2 Kerkstraat 12
B3 Molenstraat 12
C1 Brutoloon
C2 2800
C3 2000
D1 Beroep
D2 Vertegenwoordiger
D3 Schoonmaker
Sheet2:
C4: =OFFSET(Sheet1!$A$1,Sheet2!$P$1-1,0,1,1)
C5: =OFFSET(Sheet1!$A$1,Sheet2!$P$1-1,1,1,1)
C13: =OFFSET(Sheet1!$A$1,Sheet2!$P$1-1,2,1,1)
P1: 2 of 3 (naar gelang de betreffende regel)
De functie "offset" begint dus met een soort referentiepunt linksboven, daarna de stappen naar beneden (rij-1, want het titelblok zelf is rij1), daarna de stappen naar rechts, daarna een 1 als het maar om 1 cel gaat (verticaal), daarna een 1 als het maar om 1 cel gaat (horizontaal). Dus meestal 1,1)
Wil je nu wél of niet de loonstroken apart onder elkaar hebben. Dat kan wel, dan moet je copy paste values doen (dus een formules). En dan doe je telkens 100 regels verder naar onder (in een macro zetten). Of je print ze in pdf. Dat is juridisch juister, omdat je de bedragen niet meer kunt wijzigen achteraf. Je maakt een pdf, en die mail je naar de werknemer. Of je print 'm en hij gaat over de post.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:19 schreef wou het volgende:
[..]
Hartelijk bedankt voor de heldere uitleg. Met deze formule kan ik dus vanuit een vast referentiepunt naar een cel verwijzen. Dat lijkt me sowieso een praktische methode, nu gebruik ik met name verticaal zoeken naar het werknemersnummer om er dan het juiste gegeven bij te zoeken. Dit gaat denk ik sneller.
Ik zie hier denk ik echter nog wat over het hoofd, want hoe kan ik kan ik hiermee zorgen dat ik niet de 30 loonstroken onder elkaar hoef te zetten, met elk hun eigen verwijzingen? In feite is dat het probleem wat ik heb, dat ik in 1 tabblad onder elkaar al die loonstroken heb en dan vind ik bovenin een index (m.b.v. hyperlinken) het prettigst, maar dan wel eentje waar de link automatisch een naam krijgt, zodat als ik iets wijzigt, de naam van de link ook mee wijzigt.
Sorry als ik teveel vraag, ik wil graag leren en ben blij met het leren beheersen van nieuwe formules, maar soms moet even het kwartje vallen over hoe zo'n formule echt praktisch gebruikt kan worden. Dat is wat anders dan theoretisch begrijpen hoe die werkt.
Voor mij maakt het op zich niet uit of ze onder elkaar staan of niet, het gaat er om wat het beste werkt. Als ik bestanden met macro's maak, in een organisatie waar een als formule al het summum van kundigheid in excel is, dan weet ik niet hoe lang het bestand meegaat. Dat kan dan vrij snel niet meer werken. Daarom ben ik daar een beetje voorzichtig mee.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wil je nu wél of niet de loonstroken apart onder elkaar hebben. Dat kan wel, dan moet je copy paste values doen (dus een formules). En dan doe je telkens 100 regels verder naar onder (in een macro zetten). Of je print ze in pdf. Dat is juridisch juister, omdat je de bedragen niet meer kunt wijzigen achteraf. Je maakt een pdf, en die mail je naar de werknemer. Of je print 'm en hij gaat over de post.
Het handigst is volgens mij:quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:38 schreef wou het volgende:
[..]
Voor mij maakt het op zich niet uit of ze onder elkaar staan of niet, het gaat er om wat het beste werkt. Als ik bestanden met macro's maak, in een organisatie waar een als formule al het summum van kundigheid in excel is, dan weet ik niet hoe lang het bestand meegaat. Dat kan dan vrij snel niet meer werken. Daarom ben ik daar een beetje voorzichtig mee.
Ik wil ze gemakkelijk allemaal kunnen afdrukken. Een pdf is handig om het zelf op te slaan, maar mailen gaat niet. Ik schat in dat 90% van de lokale werknemers thuis sowieso geen internet heeft, en ongeveer de helft heeft ook geen bedrijfsmail (bijv. schoonmakers, bewakers etc.).
Alle loonstroken onder elkaar, zoals je noemt is dus waarschijnlijk het handigst. Daar ben ik nu dus ook mee bezig. Maar als ik dan naar een specifieke loonstrook wil, dan moet ik zoeken. Daarom wil ik een index bovenin. En daar gaat eigenlijk de hele vraag over.
Duidelijk. Erg bedankt voor de hulp.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het handigst is volgens mij:
Stel je hebt de printinstellingen op sheet2 helemaal goed voor een loonstrook.
Stel je wil de loonstroken van rij 2 t/m rij 100 uitgeprint hebben.
Macro:
Sub uitprint()
'
' uitprint Macro
'
'
For i = 2 To 100
Cells(1, 16) = i
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True, _
IgnorePrintAreas:=False
Next i
End Sub
cells(1,16)= namelijk cel P1
Je wil immers de loonstroken toch als hardcopy opsturen, gezien de geringe affiniteit met computers van je personeel.
Daarna kun je copieen maken of van elke loonstrook een pdf maken.
Aangezien het personeel toch prijs stelt op hard copy's als loonstroken, kun je volstaan met "old school" en map te maken met van die tussenbladen (per werknemer), en dan per maand een copie van de loonstrook.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 12:55 schreef wou het volgende:
[..]
Duidelijk. Erg bedankt voor de hulp.
Yup, AANTAL.ALS gebruiken.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:55 schreef mrPanerai het volgende:
ik heb een kolom waar zo'n 1000 namen in staan, is er een formule hoe ik het aantal de identieke namen kan verkrijgen.
DUS
JAN
JAN
PIET
PIET
JAN
JAN 3
PIET 2
of COUNTIF als je de engelse excel versie gebruikt..quote:Op donderdag 1 september 2016 09:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup, AANTAL.ALS gebruiken.
https://support.office.co(...)71-abb4-1f464816df34
Probleem dat ik niet alle namen ken die zich in de kolom bevinden.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:57 schreef mschol het volgende:
[..]
of COUNTIF als je de engelse excel versie gebruikt..
waarom ze dit hebben gedaan is echt een raadsel, had alles lekker engels gelaten
Zet in de cel naast iedere naam de volgende formule (eerste naam in dit voorbeeld in A1)quote:Op donderdag 1 september 2016 10:00 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Probleem dat ik niet alle namen ken die zich in de kolom bevinden.
Er staan wellicht 800 unieke namen in en zo'n 60 die meer dan 1 keer voorkomen
ik wil zien hoe veel van die 60 meerdere keren voorkomen
Ik wou dit met een draaitabel genereren maar ik vind 'm niet
Erg fijn dat je me wil helpen. maar mss heb ik het niet duidelijk uitgelegd.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zet in de cel naast iedere naam de volgende formule (eerste naam in dit voorbeeld in A1)
=AANTAL.ALS(A$1:A1;A1)
Kopieer dat door tot het einde van de lijst, en in de cel daaronder (zeg dat de lijst nu B1:B999 is)
=AANTAL.ALS(B1:B999;2)
Het getal dat daaruit komt is het aantal namen in de lijst dat vaker voorkomt.
Zoals je eerder aangaf, in draaitabel namen in Rows slepen, volgnummer in Values, en dan type van Sum naar Count wijzigen.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:51 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Erg fijn dat je me wil helpen. maar mss heb ik het niet duidelijk uitgelegd.
Kolom 1 is een bepaald volgnummer waarop een deelnemer zich heeft geregistreerd
Kolom 2 is de naam en voornaam van die deelnemer. zo heb ik 894 rijen
Nu wil ik er graag uithalen welke deelnemers zich op verschillende volgnummers hebben geregistreerd.
Is dit duidelijker?
Wellicht mosterd na de maaltijd....quote:Op donderdag 1 september 2016 14:19 schreef mrPanerai het volgende:
Helemaal Top, hartelijk bedankt
[ afbeelding ]
Nee want ik wil eigenlijk weten wie zich dubbel op welk nummer geregistreerd had, zodat ik die deelnemers er kon op wijzen dat dat niet de bedoeling was.quote:Op zaterdag 3 september 2016 16:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wellicht mosterd na de maaltijd....
Maar je kunt ook het volgende doen:
Stel je hebt in kolom A staan:
piet
piet
piet
jan
jan
kees
kees
wim
wim
Copieer kolom A naar kolom C.
Selecteer kolom C.
Bovenaan de taakbalk staat "Data" (Engelse versie)
En doe "remove dublicates"
Ik heb de Engelse versie. Dus iets met "verwijder dubbelen"
Select all
OK
Dan krijg je in C:
piet
jan
kees
wim
En dan kun je in kolom D: Countif doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |