abonnement Unibet Coolblue
pi_162365027



De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen.

Alle beschikbare besturingssystemen zijn gebaseerd op Linux. Omdat de Raspberry Pi gebruik maakt van een ARM-processor moeten bestaande Linux-distributies geport worden naar ARM-architectuur. De beschikbare distributies zijn:

• Debian
• Arch Linux
• QtonPi
• Fedora

De eerste concepten ontstonden in 2006 en waren gebaseerd op de Atmel Atmega644-microcontroller. De stichter van de Raspberry Pi Foundation, Eben Upton, wist een groep academici en anderen bijeen te krijgen en enthousiast te krijgen voor het project. Doel was kinderen kennis te laten maken met programmeren op eenvoudige wijze, zonder dat enorme kosten zouden moeten worden gemaakt.
Bron: Wikipedia

Specificaties:



Distributies beschikbaar: http://elinux.org/RPi_Distributions
Enkele mogelijkheden:

• Mediaplayer (XBMC -> Xbian / OpenELEC / Raspbmc)
• Server / NAS
• Retro game-systeem d.m.v. emulators
• Pirate Box
• Fileserver
• Mailserver

Officiële verkoopadressen (houd rekening met lange wacht- en verzendtijden):

Farnell
RS Components

Let op! De Raspberry Pi is alleen het circuitboard, je moet zelf zorgen voor behuizing en accessoires in indien gewenst.

Do what you love, love what you do!
pi_162365033
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:21 schreef webbyplus het volgende:
Hi,

Ik wil een Raspberry Pi Zero gaan aanschaffen en deze gaan poweren door middel van batterijen. Normaliter werk ik gewoon met kabeltjes op mijn Pi's 2/3, maar voor het nieuwe projectje dus met batterijen. Is dat gewoon een kwestie van 4 AA batterijen aan de Pi koppelen? Of zal ik toch een andere constructie moeten bedenken? By the way; wat gebeurt als ik een 9v batterij zou aansluiten (6f22)?

Note daarbij; zodra de Pi ingeschakeld wordt, zal hij hooguit 5 minuten blijven aanstaan. (Weet niet of dat uitmaakt ivm batterij kracht)..

Iemand meer info? (Wordt gewaardeerd!!!)

thx,
Webster
Ik denk dat je wellicht beter af bent met een powerbank achtig iets wat je ook gebruikt om je mobiel te laden :)
Do what you love, love what you do!
pi_162369753
Powerbank is inderdaad nog een veel beter (en makkelijker) idee.
  zaterdag 21 mei 2016 @ 11:24:01 #4
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_162375992
Pi2 draait nog steeds :) keer de III bestellen.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_162383007
Vandaag de Pi Zero besteld, ben benieuwd!
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_162398805
Door de aanschaf van een chromecast heb ik nu een Pi een over. Maar eigenlijk geen idee wat er mee te doen.
Op een Pi3 met een sense hat een simpel weerstationnetje draaien. Nu nog iets voor de originele verzinnen :s)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_162398836
quote:
7s.gif Op zondag 22 mei 2016 10:51 schreef Jesse_ het volgende:
Door de aanschaf van een chromecast heb ik nu een Pi een over. Maar eigenlijk geen idee wat er mee te doen.
Op een Pi3 met een sense hat een simpel weerstationnetje draaien. Nu nog iets voor de originele verzinnen :s)
Domoticz :Y
pi_162402695
Ik heb geen hippe lampen of andere apparaten die ik daarmee aan kan gaan sturen :(
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zondag 22 mei 2016 @ 13:45:36 #9
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_162403554
quote:
7s.gif Op zondag 22 mei 2016 10:51 schreef Jesse_ het volgende:
Door de aanschaf van een chromecast heb ik nu een Pi een over. Maar eigenlijk geen idee wat er mee te doen.
Op een Pi3 met een sense hat een simpel weerstationnetje draaien. Nu nog iets voor de originele verzinnen :s)
Sick/show-rage/Beard (doorhalen wat niet van toepassing is :P ) en Couchpotato download Center 14.gif
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_162405296
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 13:45 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Sick/show-rage/Beard (doorhalen wat niet van toepassing is :P ) en Couchpotato download Center [ afbeelding ]
Dat doet de nas al :s)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_162405352
Pi-Hole?
pi_162405569
Dan emulator voor oude games
pi_162633576
Heeft iemand ervaringen met actieve USB-kabels? (en i.c.m. een Raspberry Pi)
Ik zou graag een dergelijke kabel (mogelijk een kortere van 10m) willen gebruiken i.c.m. een DVB-T stick.
Maar ik vrees (lees: ik weet eigenlijk wel zeker) dat dat niet goed gaat komen.
(Voltage-drop, packet loss etc.)

Eventueel via een powered USB-hub. Zou wat euro's schelen maar bovenal heel veel gemak opleveren als dit zou werken.
pi_162634163
Ik heb er een van 5 meter. Zo'n mini-dongle gaat wel (die hebben low-dropout voltage regulators) , en grote dongle niet.
pi_162637975
10m actieve kabel heb ik nog niet op een RasPi geprobeerd, wel met succes op een Pandaboard en idd met problemen op een FritzlBox. Een actieve hub ertussen helpt. Ook zag ik dat er kabels zijn waar je voeding op kunt aansluiten, maar die lijken wel vrij zeldzaam. ;(

(Idd ook voor een DVB-T stick.)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162646926
Wat was die Model B trouwens een kutding zeg. Wou er net weer even wat mee proberen, moest ik eerst een betere voeding gaan zoeken (hang ze normaal gewoon aan de USB van de router) en had ook gelijk een krom SD-kaartje. Pfft.
pi_162647633
Dus met andere worden; als ik zo'n kleinere DVB-T stick neem, dan zou het misschien wel lukken, maar met mijn huidige stick zeer waarschijnlijk niet?
Ik zie dat die kleine stick dezelfde hardware heeft (RTL2832U en R820T; hoewel ik een R820T2 heb) dus die zou ook prima moeten werken voor dit doel toch?

15 meter is natuurlijk wel een flink eind. Misschien is 10 meter ook net voldoende.
Ik heb die afstand gegokt/gemeten en kwam op zo'n 10.8 meter uit dat ik nodig zou hebben maar standaard lengtes zijn 5, 10 en 15 meter dus ging ik maar uit van 15 meter.

En dat is dan zonder een powered USB-hub ertussen?

[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 31-05-2016 16:59:35 ]
pi_162665381
Ik denk dat ik active USB-kabel en Mini DVB-T stick maar ga bestellen.
Hopelijk werkt dat samen...
pi_162665953
Ik kan je alleen maar vertellen wat ik zelf geconstateerd heb, misschien gaat het in een andere situatie wel anders. Zal allemaal afhankelijk zijn van de voedingsspanning en de weerstand van de kabel.
pi_162667527
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2016 12:21 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik kan je alleen maar vertellen wat ik zelf geconstateerd heb, misschien gaat het in een andere situatie wel anders. Zal allemaal afhankelijk zijn van de voedingsspanning en de weerstand van de kabel.
Dat snap ik. 5 meter is ook heel wat anders dan 15 meter.

Vingers gekruist houden dus...
pi_162708954
Even gerelateerd, ik heb vandaag net een orange pi in de handen gekregen :) de orange pi PC. Reviews over gelezen en ga lekker aan de slag , iemand die het type board kent gebruikt? :) en tips heeft? :P
Redacted
pi_162708964
quote:
13s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 16:26 schreef KomtTijd... het volgende:
Wat was die Model B trouwens een kutding zeg. Wou er net weer even wat mee proberen, moest ik eerst een betere voeding gaan zoeken (hang ze normaal gewoon aan de USB van de router) en had ook gelijk een krom SD-kaartje. Pfft.
Model B kut? :o Damn... vervelend voor je.
Redacted
pi_162709095
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 17:38 schreef webbyplus het volgende:
Vandaag de Pi Zero besteld, ben benieuwd!
zijn die ergens zonder onbekende levertijd te bestellen?
pi_162709113
quote:
7s.gif Op zondag 22 mei 2016 13:15 schreef Jesse_ het volgende:
Ik heb geen hippe lampen of andere apparaten die ik daarmee aan kan gaan sturen :(
Dan neem je die in je projectje mee :D
pi_162709802
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 08:03 schreef cablegunmaster het volgende:
Even gerelateerd, ik heb vandaag net een orange pi in de handen gekregen :) de orange pi PC. Reviews over gelezen en ga lekker aan de slag , iemand die het type board kent gebruikt? :) en tips heeft? :P
Gebruik de armbian images! Die zooi op de orangepi website werkt allemaal voor geen klote.
http://www.armbian.com/orange-pi-pc/

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 08:05 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Model B kut? :o Damn... vervelend voor je.
Sorry maar dit moet toch iedereen haast wel met me eens zijn? :P
  vrijdag 3 juni 2016 @ 10:24:50 #26
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_162710407
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 08:05 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Model B kut? :o Damn... vervelend voor je.
hij heeft wel een punt. De SD is idd niet ideaal omdat ie uitsteekt, en de plastieke houder is enorm fragiel. Die combinatie is al bij velen fataal geworden. Wel op te lossen door dit soort adapter speciaal voor Model B.
En zoals ie zegt is de voeding ook niet heel stabiel. Al is mijn ervaring dat als je bv geen Kodi, die op zijn tijd veel cpu vereist, draait het wel meevalt.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_162719938
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 09:34 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Gebruik de armbian images! Die zooi op de orangepi website werkt allemaal voor geen klote.
http://www.armbian.com/orange-pi-pc/

[quote]1s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 09:34 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Gebruik de armbian images! Die zooi op de orangepi website werkt allemaal voor geen klote.
http://www.armbian.com/orange-pi-pc/

Sorry maar dit moet toch iedereen haast wel met me eens zijn? :P
Ik heb echt geen idee, het is voor mij een nieuw 'veld' . Dus dit is mijn eerste PI :o Ik ben bekend met linux mate maar nog niet met de PI's .
Redacted
pi_162730009
quote:
wil best wat zooi installeren op mijn orange pi maar ik weet nog niet hoe . _O-
Redacted
pi_162734505
Nu nog een toetsenbord halen. :D
Redacted
pi_162746078
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 23:06 schreef Iemand91 het volgende:
Heeft iemand ervaringen met actieve USB-kabels? (en i.c.m. een Raspberry Pi) [...]
Mocht je je dit nog afvragen: Mijn Pi1 heeft er moeite mee iig, met de 15m kabel die ik vandaag ontvangen heb.

Ook al leuk, het ding hard-reset als ik de DVB-T stick inplug, ook zonder verlengkabel. Maar IIRC gebeurt zoiets vaker.

Misschien ga ik het zo nog met een Pi3 proberen. Een USB hub ertussen helpt hopelijk nog wat. Die heb ik hier niet bij de hand momenteel.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162747413
Voor die brownout bij het inpluggen zou je zelfs beter een kabel met hoge weerstand kunnen hebben, des te trager laden de caps op die dongle op. :7

Maar idd dat heb ik ook meestal, alleen als je voedingskabel voor de RPi serieus kort is en het betreft een B+ of nieuwer, dan heb je kans dat het goed gaat.
pi_162749488
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 19:25 schreef LintuxCx het volgende:
Mocht je je dit nog afvragen: Mijn Pi1 heeft er moeite mee iig, met de 15m kabel die ik vandaag ontvangen heb.
Dat is inderdaad bruikbare informatie. En dan heb je het over een normale formaat dongle (niet de kleine) en een eenvoudige kabel van Ebay?
quote:
Een USB hub ertussen helpt hopelijk nog wat. Die heb ik hier niet bij de hand momenteel.
Mocht die kans nog eens voordoen; ik ben erg benieuwd.
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 20:20 schreef KomtTijd... het volgende:
Maar idd dat heb ik ook meestal, alleen als je voedingskabel voor de RPi serieus kort is en het betreft een B+ of nieuwer, dan heb je kans dat het goed gaat.
Het scheelt dat in mijn geval de voedingskabel van de Pi heel kort kan zijn als ik deze binnen kan plaatsen. :P

Ik kijk het nog even aan wat ik doe; heeft niet echt haast.
Komt er eigenlijk op neer dat ik 3 opties heb:
- Zoals eerder gezegd; alles buiten in een waterproof box; naar binnen met ethernet/POE.
- Alleen de antenne en dongle buiten en d.m.v. actieve USB-kabel naar binnen.
- Alleen de antenne buiten en verbinding met binnen d.m.v. hoge kwaliteit coaxkabel (iets als RG213).

Wegens praktische redenen lijken mij de laatste twee opties het meest aantrekkelijk omdat je dan bij je apparatuur kunt.
Ook gezien er nog ontwikkelingen zijn op gebied van software e.d. en dan heb ik weinig zin om telkens de ladder tegen het huis te zetten, dakpannen omhoogschuiven en zelf omhoog klauteren om bij een geheugenkaartje te kunnen komen. :P

Maar goed, zoals gezegd; ik kijk het nog wel even aan.
pi_162749601
Ik heb eindelijk mijn stick voor sdr, leuk hoor mijn Pi2b stuurt ook gegevens door naar flightradar enzo.

Verbaas me nog over hoe ver die ontvangst reikt, ik ben in Katwijk en het is geen probleem om vliegtuigen op te pikken van zeeland tm de waddeneilanden en dat is met dat hele kleine antennetje die erbij zat voor 5 dollar :P



Heb ook de rpi3 binnen inmiddels.
De pi2 blijft voorlopig nog op zolder staan bij mijn ma, met wifi verbinding en de adsb antenne.

Iemand nog leuke ideeen wat ermee te doen?
Do what you love, love what you do!
pi_162750634
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 19:25 schreef LintuxCx het volgende:
Misschien ga ik het zo nog met een Pi3 proberen. Een USB hub ertussen helpt hopelijk nog wat. Die heb ik hier niet bij de hand momenteel.
Pi3 iig geprobeerd, werkt weinig beter. Eerste poging werkte even iig tot ik er bij wegliep, maar net teruggekomen is dump1090 ook gecrasht. En wil nu niet meer goed starten - tot precies nu, met de 15m verlengkabel er niet meer tussen.

Ik heb drie "verschillende" (van buiten dus, van binnen misschien weinig echt verschil behalve een (ander kleur) LEDje en andere antenne-aansluiting) sticks geprobeerd, zelfde bevindingen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162750806
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 21:25 schreef Iemand91 het volgende:
Ook gezien er nog ontwikkelingen zijn op gebied van software e.d. en dan heb ik weinig zin om telkens de ladder tegen het huis te zetten, dakpannen omhoogschuiven en zelf omhoog klauteren om bij een geheugenkaartje te kunnen komen. :P
Op zich kan een RasPi ook prima je SD-kaart beschrijven toch? Of bang voor fs corruptie als de SD controller een keer op z'n bek gaat? (Is mij overkomen met m'n colocated Pi :'( )

Wat ik nog overweeg, mocht ik ooit zo'n setup krijgen en mocht SD stabiliteit idd tegenvallen, is de dump1090 software gewoon @ bootup van een andere machine thuis naar een RAM-disk downloaden en van daar draaien.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162751831
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 21:29 schreef kree het volgende:
Ik heb eindelijk mijn stick voor sdr, leuk hoor mijn Pi2b stuurt ook gegevens door naar flightradar enzo.

Verbaas me nog over hoe ver die ontvangst reikt, ik ben in Katwijk en het is geen probleem om vliegtuigen op te pikken van zeeland tm de waddeneilanden en dat is met dat hele kleine antennetje die erbij zat voor 5 dollar :P

[ afbeelding ]

Heb ook de rpi3 binnen inmiddels.
De pi2 blijft voorlopig nog op zolder staan bij mijn ma, met wifi verbinding en de adsb antenne.

Iemand nog leuke ideeen wat ermee te doen?
Hmm, die informatie die jij rechts heb staan heb ik niet:
ADS-B inside, behind window by Iemand91, on Flickr

Ook al het bovenste stuk van de antenne gehaald zoals zoals hier beschreven?
(moet het zelf ook nog doen)

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 21:59 schreef LintuxCx het volgende:
Pi3 iig geprobeerd, werkt weinig beter. Eerste poging werkte even iig tot ik er bij wegliep, maar net teruggekomen is dump1090 ook gecrasht. En wil nu niet meer goed starten - tot precies nu, met de 15m verlengkabel er niet meer tussen.
En dat was met een powered hub neem ik aan? Zo ja; jammer.
quote:
Ik heb drie "verschillende" (van buiten dus, van binnen misschien weinig echt verschil behalve een (ander kleur) LEDje en andere antenne-aansluiting) sticks geprobeerd, zelfde bevindingen.
Ah. Want zoals KomtTijd... al aangaf is de mini-variant wat meer vergevingsgezind dan de normale.
Maar goed; waarschijnlijk zal die dus ook niet (lekker) werken na zo'n lange kabel.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 22:04 schreef LintuxCx het volgende:
Op zich kan een RasPi ook prima je SD-kaart beschrijven toch?
Kun je bijvoorbeeld een nieuwe image op de geheugenkaart zetten zonder dat je fysiek bij deze kaart kunt?
quote:
Of bang voor fs corruptie als de SD controller een keer op z'n bek gaat? (Is mij overkomen met m'n colocated Pi :'( )
Ik heb het geloof ik getroffen met mijn Pi/geheugenkaart; want deze heeft ook tijden achter de tv gehangen met voeding vanaf de TV en dit heeft nooit problemen gegeven.
Genoeg mensen die hier problemen van kregen en voeding apart moesten regelen/correct afsluiten.
pi_162755891
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 22:34 schreef Iemand91 het volgende:

En dat was met een powered hub neem ik aan? Zo ja; jammer.
Sorry, nee, die ligt een paar 100km verderop dus geen idee vooralsnog. Zou op zich gewoon moeten werken, maar wel irritant gedoe natuurlijk. ;(

quote:
Ah. Want zoals KomtTijd... al aangaf is de mini-variant wat meer vergevingsgezind dan de normale.
Maar goed; waarschijnlijk zal die dus ook niet (lekker) werken na zo'n lange kabel.
Ah, hebbes. Enig idee hoe die is qua bereik/signaal? Wel lekker klein. :D

Zelf heb ik een AirSpy Mini besteld. Iets duurder dan de RTLSDR dingetjes maar naar het schijnt geeft die een beter signaal. Eens zien of 'ie misschien qua verbruik toevallig zuiniger is (zal wel niet..).

quote:
Kun je bijvoorbeeld een nieuwe image op de geheugenkaart zetten zonder dat je fysiek bij deze kaart kunt?
OK, ja, dat niet. :) (Of nou ja, ik zou het er idd niet op wagen.) Maar ik draai zelf Debian op de Pi's/etc waar apt-get dat wel prima verzorgt incl nieuwe kernels. Jij draait een speciaal ADS-B feeder image?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162760996
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 22:34 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Hmm, die informatie die jij rechts heb staan heb ik niet:
[ link | afbeelding ]ADS-B inside, behind window by Iemand91, on Flickr

Ook al het bovenste stuk van de antenne gehaald zoals zoals hier beschreven?
(moet het zelf ook nog doen)

[..]

En dat was met een powered hub neem ik aan? Zo ja; jammer.

[..]

Ah. Want zoals KomtTijd... al aangaf is de mini-variant wat meer vergevingsgezind dan de normale.
Maar goed; waarschijnlijk zal die dus ook niet (lekker) werken na zo'n lange kabel.

[..]

Kun je bijvoorbeeld een nieuwe image op de geheugenkaart zetten zonder dat je fysiek bij deze kaart kunt?

[..]

Ik heb het geloof ik getroffen met mijn Pi/geheugenkaart; want deze heeft ook tijden achter de tv gehangen met voeding vanaf de TV en dit heeft nooit problemen gegeven.
Genoeg mensen die hier problemen van kregen en voeding apart moesten regelen/correct afsluiten.
Ik gebruik dump1090-mutability die geeft iets meer info.
Voor de rest heb ik gewoon het standaard antennetje gebruikt die bij de stick zat.

Staat wel op zolder maar binnen. Moet nog een beetje experimenteren ermee. Maar vindt t alles meevallen wat ie zo al op pikt.

Wil ook nog verder experimenteren met sdr. Er is een webinterface waarmee je zeg maar ook kunt runen op frequentie alleen denk niet dat de antenne heel geschikt is om andere frequenties op te vangen.
Do what you love, love what you do!
pi_162764724
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 02:04 schreef LintuxCx het volgende:
Sorry, nee, die ligt een paar 100km verderop dus geen idee vooralsnog. Zou op zich gewoon moeten werken, maar wel irritant gedoe natuurlijk. ;(
Mocht je nog een keer de mogelijkheid/kans hebben om dat te testen zou dat mooi zijn.
Mogelijk heeft een powered USB-hub qua voeding het net wat beter voor elkaar dan de USB-poort van de Pi.
quote:
Ah, hebbes. Enig idee hoe die is qua bereik/signaal? Wel lekker klein. :D
Geen idee. Ik denk dat KomTijd... daar wel ervaring mee heeft.
quote:
OK, ja, dat niet. :) (Of nou ja, ik zou het er idd niet op wagen.) Maar ik draai zelf Debian op de Pi's/etc waar apt-get dat wel prima verzorgt incl nieuwe kernels. Jij draait een speciaal ADS-B feeder image?
Ik heb PiAware image op de kaart gezet en daarna voor de overige sites (FR24, Planefinder) feeders geïnstalleerd.
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:19 schreef kree het volgende:
Ik gebruik dump1090-mutability die geeft iets meer info.
Voor de rest heb ik gewoon het standaard antennetje gebruikt die bij de stick zat.
Ah, vandaar.
Ik had me ervoor net genoeg ingelezen om het spul draaiende te krijgen op de Pi. Niet verder gekeken naar overige aspecten.
En daarom zou het toch wel fijn zijn als ik bij de Pi kan komen en niet het dak op hoef. :P
quote:
Maar vindt t alles meevallen wat ie zo al op pikt.
Inderdaad.
pi_162782030
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 16:52 schreef Iemand91 het volgende:
Mocht je nog een keer de mogelijkheid/kans hebben om dat te testen zou dat mooi zijn.
Mogelijk heeft een powered USB-hub qua voeding het net wat beter voor elkaar dan de USB-poort van de Pi.
Wat ik iig zo kan vertellen is dat ik het in .nl op een FritzlBox ipv RasPi werkend gekregen heb met http://maxict.nl/product/(...)xtpunt-power-adapter

Irritant genoeg is het na een paar maanden stuk gegaan maar ik weet vrij zeker dat dat door de verlengkabel komt - die had meteen bij aankomst al kuren, heb die gewoon meteen moeten vervangen. ;(

Wat zijn er trouwens enorm veel forks van dump1090. Zou toch mooi zijn als ze die weer konden mergen..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162782228
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 09:47 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Wat zijn er trouwens enorm veel forks van dump1090. Zou toch mooi zijn als ze die weer konden mergen..
Niemand houdt je tegen hoor :)
pi_162783290
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 10:01 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Niemand houdt je tegen hoor :)
:P Ja maar ...



Beter dus als een bestaande fork de anderen opeet. ;)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162783449
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 10:56 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

:P Ja maar ...

[ afbeelding ]

Beter dus als een bestaande fork de anderen opeet. ;)
kan je geen merge voorstellen dan?
pi_162783732
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 11:04 schreef mschol het volgende:

[..]

kan je geen merge voorstellen dan?
Het probleem is dat de originele ontwikkelaar het niet meer actief onderhoud en de forks dus niet meer upstream gepulled worden. Je moet dus zelf kijken welke fork het meest actief onderhouden wordt. Op zich lijkt Mutability daarvan wel de duidelijke winnaar:

https://github.com/antirez/dump1090/network
pi_162784582
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 09:47 schreef LintuxCx het volgende:
Wat ik iig zo kan vertellen is dat ik het in .nl op een FritzlBox ipv RasPi werkend gekregen heb met http://maxict.nl/product/(...)xtpunt-power-adapter
Een DVB-T dongle na een 15M actieve USB-kabel en aangesloten op die powered USB-hub dus?

En welke verlengkabel bedoel je dan?
pi_162790482
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2016 11:15 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het probleem is dat de originele ontwikkelaar het niet meer actief onderhoud en de forks dus niet meer upstream gepulled worden. Je moet dus zelf kijken welke fork het meest actief onderhouden wordt. Op zich lijkt Mutability daarvan wel de duidelijke winnaar:

https://github.com/antirez/dump1090/network
Is het nog gelukt met je OS switch op je Orange PI PC? :). Ik kwam zelf bij jou ISO tot het inlog scherm, omdat ik nog geen keyboard had.

OrangePI heeft nu keyboard, internet en eigen schermpje erbij.

Hiero heb ik net de armbian werkend gekregen en zit ik de fase te bedenken wat ik ermee ga doen. Lekker de ontwerp fase uit werken met de ideeën .

Stappen plan:
1. Kijken hoe ik SSH op mijn Pi kan doen, zodat ik eroveral bij kan (port forwarding etc checken).
2. socket.io servertje eropzetten
3. testen met een simpel echo script , om te kijken of ik overal en nergens naar mijn sockets kan luisteren.
4. iets op socker.io maken, Een listener update script . (simpelste variant natuurlijk een chat achtig script.) Actie -> reactie cyclus compleet maken.

5. Losgaan. :D En iets op basis van een eigen protocol laten werken. :P Boven op socket.io of gerelateerd of iets Java based.
Redacted
pi_162804518
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 11:44 schreef Iemand91 het volgende:
Een DVB-T dongle na een 15M actieve USB-kabel en aangesloten op die powered USB-hub dus?

En welke verlengkabel bedoel je dan?
Kabel waar ik mee begon was 10m, gekocht bij een Duitser op eBay. Is vrij merkloos spul. 10m bleek wat kort en de 10m kabel was altijd al wat stukkig, dus nieuwe gekocht en maar voor 15m gegaan. Hopen dat die hub het nog steeds trekt.

Hub zit tussen FritzlBox en 15m kabel in.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162825699
Hoe kan ik bezig met SSH extern?
Zodat het wan ook beschikbaar is?
Mijn vraag is ik zit met een interne route die gemaakt is hoe test ik hem ? :p

" ssh username@ip -p 8081 "
en dan intern het IP adres gekoppeld en port 8081 naar poort 22 door gewezen.

als resultaat krijg ik : "ssh_exchange_identification: Connection closed by remote host"

Bij "ssh -p 8081 username@Hostname" krijg ik : " ssh: connect to host orangepipc port 8081: connection refused"
Redacted
pi_162831316
Als je je portforward wilt testen moet je wel je externe IP gebruiken.
pi_162832979
Leuk speelgoed is dat toch, moet de kip nog steeds eens kopen. Behuizing bij Conrad bestellen, gaten dremelen en Kodi erop uiteraard. :)

Hier nog wat goeie tutorials >>

* [Raspbian] Guide to running off of External HDD
* Create A Raspberry Pi Powered Action Camera
* Raspberry Pi Touch Screen Car Computer
* [Raspbian] Installing Apache and PHP, a LAMP server guide
* Make A Speaking Alarm Clock
* Build A Touchscreen Radio

Excuses als dit al is gepost....en thx fo the tips. :)
  woensdag 8 juni 2016 @ 10:25:15 #52
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_162835915
quote:
PiZero Stock Update!

Good News! We'll be releasing two small(ish) batches of Raspberry Pi Zero today.

One has already launched (9AM BST), and by popular demand, the other will launch at 7PM BST (8th June) - for those of you at work / school :)

https://thepihut.com/products/raspberry-pi-zero
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_162846501
Na heel veel opties overwogen te hebben en ervaringen gepolst ga ik voor mijn ADS-B setup maar voor coax.
Een meter of 10-12 KOKA 9TS kabel van de antenne naar de buitenkant van het raam, stukje platte RG6 tussen raam/kozijn door en dan in de dongle.
Raspberry komt dan ook op een gunstige locatie t.o.v. onze router dus direct maar op Ebay een wifi-dongle bestellen.
Dan kan ik de powerline elders inzetten waar die beter uitkomt (IP-camera die ernaast hangt)

Nu eerst kijken of ze hier bij de plaatselijke bouwmarkt zonnepaneel schuifhaken (o.i.d.) hebben liggen en daar een soort van frame van maken...

[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 08-06-2016 18:51:14 ]
pi_162847564
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 23:39 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je je portforward wilt testen moet je wel je externe IP gebruiken.
ik probeer het maar ik krijg iets vaags terug waar ik op heb gegoogled,maar kom er niet uit. iets met ssh_exchange_identification: Connection closed by remote host

Vraagstukken zonder antwoord: Poort is open (8081) maar krijg iets als response terug in verbose mode , komt het dan aan op de orangepi ofniet? ik zit sshd_config aan te passen en elke keer ssh opnieuw te bootten. Er gaat iets mis maar ik snap nog niet wat.

Poort 8081 bevat een boa server. dat iseerste probleem een andere poort pakken.

Alle poorten zijn geblokkeerd ik kan niks op 94.15.149.217 als iemand daarop een open poort vindt. graag! dan houd ik me aanbevolen.

[ Bericht 11% gewijzigd door cablegunmaster op 08-06-2016 21:26:41 ]
Redacted
pi_162865753
Ik ben bang dat ik de draad kwijt ben van wat je nou probeert te bereiken.
pi_162870057
Ik heb inmiddels de standaard antenne afgeknipt op 67mm voor 1090 MHz en dat lijkt inderdaad verbetering te geven. :)


Vroeg me af is er nog andere plotter software met webinterface wat op Linux kan draaien (headless)?

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 09-06-2016 18:20:36 ]
Do what you love, love what you do!
pi_162870649
pfclient heeft een soortgelijk kaartje.

Edit: En als we dan toch dump1090 screendumps aan het doen zijn wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen:

edit2: bovenstaande is eerdergeposte setup met co-co in biddinghuizen.
Met een simpele j-pole uit het raam van een flat in Delft krijg ik dit:


[ Bericht 58% gewijzigd door KomtTijd... op 09-06-2016 19:02:27 ]
pi_162883942
ff meedoen :)



Ik moet ook eens de scriptjes publiceren waarmee je dit kunt genereren:

I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162893071
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 09:49 schreef LintuxCx het volgende:
ff meedoen :)

[ afbeelding ]

Ik moet ook eens de scriptjes publiceren waarmee je dit kunt genereren:

[ afbeelding ]
Graag! :)
Do what you love, love what you do!
pi_162900198
Je kunt dump1090 gewoon de fixes laten loggen. Zou een kleine moeite moeten zijn om die logs te parsen naar een geojson of kml of zo.
pi_162901250
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 20:55 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt dump1090 gewoon de fixes laten loggen. Zou een kleine moeite moeten zijn om die logs te parsen naar een geojson of kml of zo.
opzich wel een leuk projectje, sowieso kom ik 3d charts op google earth tegen als ik zoek op adsb enzo maar ie zijn volgens mij vanuit dat speciaal hiervoor gemaakte kastje SBS receiver oid, en volgens mij zijn die niet zo te vinden.

Ben bang dat het me teveel tijd gaat kosten om allemaal uit te zoeken en de programmeren, hoewel ik het opzich wel leuk vindt om mee te klooien :P

trouwens mijn dump1090-mutability blijft hangen na een bepaalde tijd, het heeft dan ook weer dagen gewerkt, beetje vreemd probleem.
Nu draait het op een pi2b, heb de fr24 feeder er al afgehaald en doe nu alleen naar flightaware, maar die lijken niet het probleem te zijn als ik naar de prestaties kijk.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Gebruik die Pi alleen voor adsb op het moment, dus draait verder niks op.

[ Bericht 18% gewijzigd door kree op 10-06-2016 21:31:07 ]
Do what you love, love what you do!
pi_162902706
Dit is wat Planefinder bij mij als range chart geeft:

Planefinder range chart stock antenne by Iemand91, on Flickr

Zoals daar al bij staat; stock antenne van de DVB-T stick op eerste verdieping achter een raam.
Ik ga nog eens die antenne afknippen en kijken in hoeverre deze chart veranderd.
pi_162903236
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 21:57 schreef Iemand91 het volgende:
Dit is wat Planefinder bij mij als range chart geeft:

[ link | afbeelding ]Planefinder range chart stock antenne by Iemand91, on Flickr

Zoals daar al bij staat; stock antenne van de DVB-T stick op eerste verdieping achter een raam.
Ik ga nog eens die antenne afknippen en kijken in hoeverre deze chart veranderd.
DIe ga ik ook even proberen

bah port already in use :')

staat die config ergens in /usr/share?

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 10-06-2016 22:16:48 ]
Do what you love, love what you do!
pi_162903630
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:10 schreef kree het volgende:

[..]

DIe ga ik ook even proberen

bah port already in use :')

staat die config ergens in /usr/share?
Ik heb gewoon een screenschot gemaakt van wat op de site van Planefinder onder je private information staat.
pi_162903729
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:20 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik heb gewoon een screenschot gemaakt van wat op de site van Planefinder onder je private information staat.
Ja snap ik, maar als ik de instructies volg dan moet ik via de lokale webinterface dus die share code etc instellen, echter hij start die webserver niet omdat die poort al in gebruik is blijkbaar (weet niet door wat).

Dus moet eigenlijk die client herstarten, maar dan even met een andere poort ingesteld.

ps ik had die standaard antenne inmiddels bijgeknipt, het helpt wel een heel stuk bij mij.
En een alluminium plaatje eronder wat ik nog vond als groundplate waar ie op staat, geen idee of dat veel helpt trouwens, maar las dat soort dingen al surfend over internet ;)

edit al gevonden:
1
2
3
4
5
root@pi:~# pfclient --web_port 71
2016-06-10 20:29:04.889628 [-] We were unable to locate a configuration file and have entered configuration mode by default. Please visit: http://192.168.178.14:71 to complete configuration.
2016-06-10 20:29:04.894893 [!] Echo port failed to start with error: Address already in use (errno: 98)
2016-06-10 20:29:04.899753 [-] Echo port is shutting down
2016-06-10 20:29:04.898019 [-] Web server is now listening on: http://192.168.178.14:71

edit2:

Hij doet het *O*

[ Bericht 15% gewijzigd door kree op 10-06-2016 22:37:12 ]
Do what you love, love what you do!
pi_162904410
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:22 schreef kree het volgende:

Ja snap ik, maar als ik de instructies volg dan moet ik via de lokale webinterface dus die share code etc instellen, echter hij start die webserver niet omdat die poort al in gebruik is blijkbaar (weet niet door wat).

Dus moet eigenlijk die client herstarten, maar dan even met een andere poort ingesteld.
Oh, dom moment van mij. Negeer maar. :P
quote:
ps ik had die standaard antenne inmiddels bijgeknipt, het helpt wel een heel stuk bij mij.
En een alluminium plaatje eronder wat ik nog vond als groundplate waar ie op staat, geen idee of dat veel helpt trouwens, maar las dat soort dingen al surfend over internet ;)
Inderdaad; een soepblik eronder schijnt een flinke verbetering te zijn.
Ben wel benieuwd wat afknippen voor effect heeft bij mij. :9
pi_162904460
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:37 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Oh, dom moment van mij. Negeer maar. :P

[..]

Inderdaad; een soepblik eronder schijnt een flinke verbetering te zijn.
Ben wel benieuwd wat afknippen voor effect heeft bij mij. :9
Dacht knip die antenne wel door met een zijkniptang, maar taai spulletje, had er een nijptang voor nodig, dat je het alvast weet :P
Do what you love, love what you do!
pi_162904557
deze is ook wel leuk, net een halve minuut online





[ Bericht 25% gewijzigd door kree op 10-06-2016 22:53:54 ]
Do what you love, love what you do!
pi_162905828
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2016 14:28 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik ben bang dat ik de draad kwijt ben van wat je nou probeert te bereiken.
een open poort vinden om RDP op te gebruiken zodat ik mijn pi op elke locatie kan bereiken , en bvb een eigen httpd server draaien op mijn pi. of een socket.io server.
Redacted
pi_162906086
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 23:17 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

een open poort vinden om RDP op te gebruiken zodat ik mijn pi op elke locatie kan bereiken , en bvb een eigen httpd server draaien op mijn pi. of een socket.io server.
Oh dacht dat je met SSH bezig was. Gebruik nooit RDP of andere screenshare software, wat moet je daarmee als je SSH hebt O+

Maarja kwestie van de goeie forwards in je router zetten dus.
pi_162907619
Lol, was ik juist gesetteld op de coaxkabel voor de antenne op het dak (i.p.v. alles op dak of powered USB kabel), kom ik dit tegen op Amazon. (aanbieding van morgen; op Amazon.de de 5M versie morgen in de aanbieding).
In tegenstelling tot normale powered USB kabel heeft deze een 5V aansluiting.
Met een buck-converter kun je dan dus prima stroom over een aparte kabel leveren.

Voordeel; zowel de Raspberry Pi binnen als zo weinig mogelijk verlies van signaal (wat bij lange coaxkabel kan gebeuren)

Zucht...
pi_162907969
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 00:25 schreef Iemand91 het volgende:
Lol, was ik juist gesetteld op de coaxkabel voor de antenne op het dak (i.p.v. alles op dak of powered USB kabel), kom ik dit tegen op Amazon. (aanbieding van morgen; op Amazon.de de 5M versie morgen in de aanbieding).
In tegenstelling tot normale powered USB kabel heeft deze een 5V aansluiting.
Met een buck-converter kun je dan dus prima stroom over een aparte kabel leveren.

Voordeel; zowel de Raspberry Pi binnen als zo weinig mogelijk verlies van signaal (wat bij lange coaxkabel kan gebeuren)

Zucht...
vraag me af, jij had een coco antenne dus?

Ik wil die ook proberen, maar waar heb jij de connectors en kabel etc vandaan?

het electronica winkeltje hier is al failliet
Do what you love, love what you do!
pi_162908127
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 00:42 schreef kree het volgende:
vraag me af, jij had een coco antenne dus?

Ik wil die ook proberen, maar waar heb jij de connectors en kabel etc vandaan?

het electronica winkeltje hier is al failliet
Dat zijn (o.a.) LintuxCx en KomtTijd... ;)

Ik werk daar ook naar toe maar ik zit met wat praktische uitdagingen op dat gebied wat ik nog aan het uitvogelen ben.

Veel spul kun je op Ebay en andere Chinese webshops vinden. Simpel spul als F-connectoren e.d. kun je prima in een bouwmarkt halen maar aparte adapters (bijvoorbeeld F naar SMA adapters e.d.) hoef je hier niet eens te proberen denk ik.
pi_162914185
eBay of bestelbijfarnell.nl, ohja en de coax had ik van allekabels.nl. opletten dat je iig een type bestelt waar je een datasheet van kunt vinden zodat je de verkortingsfactor op kunt zoeken.

Zelf heb ik gewoon de kabeltjes van die sprietantennetjes doorgeknipt en mijn eigen antennes daaraan gesoldeerd.
pi_162924881
Ik kon me niet inhouden; heb die 10 meter versie maar besteld. Hopelijk werkt het.
Zo niet; dan zit ik met een USB-hub met 10 meter kabel :')



Ook leuk: The Raspberry Pi Infinity+ Is A Fully Functional Huge Raspberry Pi
quote:
It wasn’t an easy weekend for the rest of the world’s hackers and makers, that of the Bay Area Maker Faire. Open your social media accounts, and most of your acquaintances seemed to be there and having a great time, while the rest were doing the same at the Dayton Hamvention. Dreary televised sports just didn’t make up for it.

MCM Electronics had the Maker Faire booth next to that of the Raspberry Pi Foundation, and since they needed both a project to show off and a statement item to draw in the crowds, they came up with the idea of a 10x scale reproduction of a Raspberry Pi above the booth. And since it was Maker Faire this was no mere model; instead it was a fully functional Raspberry Pi with working LEDs and GPIO pins.

The project started with a nearly faithful (We see no Wi-Fi antenna!) reproduction of a Raspberry Pi 3 in Adobe Illustrator. The circuit board was a piece of MDF with a layer of foam board on top of it with paths milled out for wiring and the real Pi which would power the model, hidden under the fake processor. The LEDs were wired into place, then the Illustrator graphics were printed into vinyl which was wrapped onto the board, leaving a very two-dimensional Pi.

The integrated circuits and connectors except for the GPIO pins were made using clever joinery with more foam board, then wrapped in more printed vinyl and attached to the PCB. A Pi camera was concealed above the Broadcom logo on the processor model, to take timelapse pictures of the event. This left one more component to complete, the GPIO pins which had to be functional and connected to the pins on the real Pi concealed in the model. These were made from aluminium rods, which were connected to a bundle of wires with some soldering trickery, before being wired to the Pi via the screw terminals on a Pi EZ-Connect HAT from Alchemy Power.
Meer hier.



[ Bericht 67% gewijzigd door Iemand91 op 11-06-2016 20:27:13 ]
pi_162933770
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 16:35 schreef kree het volgende:

[..]

Graag! :)
https://github.com/Wilm0r/plot1090

Hopelijk genoeg ontlelijkt dat iemand er wat aan heeft.

Ik denk dat ik nog een cronjobje ga schrijven om automatisch elke dag een volle ADS-B log er doorheen te voeren, lijkt me ook wel leuk dan. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 15:47:07 #77
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_163007681
Om 16:00 als het goed is weer nieuwe Pi Zero's op voorraad bij The Pi Hut
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 14 juni 2016 @ 17:02:25 #78
180193 Biefstuk
Medium gebakken
pi_163009233
Ik plaats het even in dit topic omdat ik nog niet zo goed weet of het project wat ik in gedachten heb geschikt is voor Arduino of Raspberry PI.

Ik zit met het volgende idee: Bij ons op werk hebben we een aantal monitoring schermen hangen waar meldingen op worden weergegeven. Nu bedacht ik me dat het wel eens tof zou zijn om een LED strip aan te sturen indien een melding naar voren komt op het scherm. De melding wordt weergegeven in een full screen browser.

Normaal is het scherm leeg. Het lijkt mij dus dat het mogelijk moet zijn om een commando te sturen naar een LED strip als er een bepaald woord voorkomt in de broncode van de webpagina.

Iemand een idee of er al eens een soortgelijk project is uitgevoerd en waar ik dit kan teruglezen?
Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
pi_163009311
Watvoor systeem draait die fullscreen browser op? Als dat een RPi is zou je vrij eenvoudig die led-strip kunnen schakelen via de GPIO.

Als het een ander systeem is, is het misschien makkelijker daar een Arduino aan te hangen.
  woensdag 15 juni 2016 @ 08:20:11 #80
180193 Biefstuk
Medium gebakken
pi_163025151
Er staat nu een thin client die 2 schermen aanstuurt. Windows 7 embedded uit mijn hoofd.
Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
pi_163025927
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 00:22 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

https://github.com/Wilm0r/plot1090

Hopelijk genoeg ontlelijkt dat iemand er wat aan heeft.

Ik denk dat ik nog een cronjobje ga schrijven om automatisch elke dag een volle ADS-B log er doorheen te voeren, lijkt me ook wel leuk dan. :)
Thanks. Even kijken of ik van het weekend tijd heb om het te proberen.
Do what you love, love what you do!
pi_163026448
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 09:18 schreef kree het volgende:

[..]

Thanks. Even kijken of ik van het weekend tijd heb om het te proberen.
Hier iig nog een resultaat waar je volop op in kunt zoomen. :) http://adsb.gaa.st/adsb-20160612.log.plot.html
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_163031790
Vanmorgen heb ik de 10M USB-hub ontvangen.
Zoals verwacht werkt het niet goed. De blauwe LED van de dongle licht wel op maar de locale webpage van de Raspberry wil niet laden (deze pagina).
Als ik met putty inlog en de command "sudo piaware-status" krijg ik als resultaat terug dat
"dump1090 is NOT producing data on port 30005".
Dus zoals verwacht krijg de dongle dus waarschijnlijk niet genoeg/betrouwbaar voeding.

Ik dacht dat ik nog een goede DC-connector had liggen (een UBS->DC voor een Chinese tablet) maar die plug is te klein. (2.5mm i.p.v. de benodigde 3.5mm).
Ik denk niet dat we hier zo'n connector/voeding hebben liggen dus ik moet even kijken hoe ik dat ga regelen.
Een (relatief) dure 5V voeding met 3.5mm plug kopen puur om te testen of het werkt is een beetje zonde eigenlijk.
pi_163034642
Pfft, kniptang, soldeerbout, Kom op, beetje hacken.

Probeer ff met rtl_test of idd je dongle niet (stabiel) draait.
pi_163036063
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2016 15:51 schreef KomtTijd... het volgende:
Pfft, kniptang, soldeerbout, Kom op, beetje hacken.

Probeer ff met rtl_test of idd je dongle niet (stabiel) draait.
Als ik zo'n connector had liggen had ik dat wel gedaan; maar die heb ik nergens.
En ik ga niet met losse draden zitten porren in dat ding want voordat je het weet zit je de printplaat te frituren.
pi_163377292
Net even een Wifi-dongle geïnstalleerd. Dat scheelt weer kabelbrij en powerline adapter.
Tevens verplaatst naar een andere locatie in huis (weer achter een raam, zelfde windrichting en bijna recht boven de router).

Even aankijken hoe dat gaat.
Overigens is een zooitje adapters/connectoren e.d. onderweg uit China.
Nu kijken of ik ergens 2 zonnepaneel schuifhaken kan vinden en deze aanpassen voor een antenne.
Dan gaat hopelijk de antenne boven op het dak komen, verbonden met de Raspberry/dongle via coax.
pi_163389975
Geeft wel drastisch andere resultaten. Links vorige locatie, rechts nieuwe locatie:



En verplaats je dezelfde antenne alleen maar naar een ander raam...
pi_163412511
Ik wil mijn raspberry Pi zero met 3 AA batterijen poweren. De raspberry pi moet telkens ongeveer 1 minuut aan. De batterij duur maakt niet zoveel uit. Hoe kan ik het beste de Pi met 3xAA batterijen (4.5v in totaal) koppelen? Gewoon rechtstreeks aansluiten op de 3.3. input? Of moet ik nog een "apparaatje" tussen de batterijen en de Pi zetten om hem op de juiste wijze van stroom te voorzien?
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_163412974
Ik heb een nieuwe Pi genomen en heb nu Pi Hole als DNS server met Google als back end. De snelheid is absoluut merkbaar. Ik ben dus om _O_ Wel jammer dat die af en toe té veel blockt. Dat moet ik dan handmatig bijschaven op de whitelist.
pi_163413961
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 15:18 schreef webbyplus het volgende:
Ik wil mijn raspberry Pi zero met 3 AA batterijen poweren. De raspberry pi moet telkens ongeveer 1 minuut aan. De batterij duur maakt niet zoveel uit. Hoe kan ik het beste de Pi met 3xAA batterijen (4.5v in totaal) koppelen? Gewoon rechtstreeks aansluiten op de 3.3. input? Of moet ik nog een "apparaatje" tussen de batterijen en de Pi zetten om hem op de juiste wijze van stroom te voorzien?
Eh, op de 3v3 input? Je zegt het zelf, 3x1,5 = 4,5. Een volle AA kan best 1,6-1,7 V zijn dus op de 3,3V aansluiten lijkt me niet verstandig tenzij je rook wilt maken.

Op de 5V pins zal het waarschijnlijk best aardig werken. Maar onder de 4 volt gaat'ie waarschijnlijk brownouts krijgen dus je zult de batterijen nooit helemaal leeg verbruiken.
Wil je het goed doen pak je 4 of meer batterijen in serie en een schakelende DC-DC converter.
pi_163418732
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2016 16:41 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Eh, op de 3v3 input? Je zegt het zelf, 3x1,5 = 4,5. Een volle AA kan best 1,6-1,7 V zijn dus op de 3,3V aansluiten lijkt me niet verstandig tenzij je rook wilt maken.

Op de 5V pins zal het waarschijnlijk best aardig werken. Maar onder de 4 volt gaat'ie waarschijnlijk brownouts krijgen dus je zult de batterijen nooit helemaal leeg verbruiken.
Wil je het goed doen pak je 4 of meer batterijen in serie en een schakelende DC-DC converter.
Is het ook mogelijk om een 9v batterij er op aan te sluiten? Heb ik dan zoiets nodig? : http://www.tinytronics.nl(...)-Converter-LM2596-3A

Thx
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_163421272
Waarschijnlijk kan een 9V batterij niet genoeg stroom leveren. En als'ie dat wel kan zal'ie echt in een mum van tijd leeg zijn. Maar idd datsoort DC-DC converters gebruik ik ook veel.
pi_163503562
De pi3 is vandaag via ibood te koop voor 59,95
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_163503623
Is de zero al tekoop?
pi_163503911
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 07:01 schreef RoaRRR het volgende:
De pi3 is vandaag via ibood te koop voor 59,95
is niet overdreven goedkoop, kocht hem voor na genoeg hetzelfde een paar weken terug
Do what you love, love what you do!
pi_163504810
Idd vrij duur. Bij Coolblue 45,- ex. accessoires. En via UK is het nog goedkoper :P
pi_163755356
A smaller version of Raspberry Pi 3 is coming soon
quote:
Raspberry Pi's new Compute Module will have similar circuitry to that of Raspberry Pi 3, and go on sale in a few months

A smaller version of the popular Raspberry Pi 3 will go on sale in a few months.

Raspberry Pi is developing a new version of its Compute Module, a single-board computer that plugs into specific on-board memory slots. The new Pi will be more like a mini-computer inside a computer, and it won't come with a power supply.

The Compute Module will have similar circuitry to that of Raspberry Pi 3, a wildly successful computer that can be a PC replacement. But it will be smaller, with the memory, CPU, and storage embedded tightly on a board.

The differences between the Compute Module and the Raspberry Pi 3 will be subtle. While the Compute Module will have a 64-bit ARM processor like the Pi 3, it won't have Wi-Fi, Eben Upton, founder of Raspberry Pi, said in an interview with IDG News Service.

The Compute Module could ship as soon as this quarter, Upton said. It will be priced similar to its predecessor, the 2-year-old Compute Module, available from reseller RS Components for about US$24. The older Compute Module is based on the original Raspberry Pi.

Like Raspberry Pi 3, the new Compute Module will work with Linux and Microsoft's Windows 10 IoT Core, Upton said.

A Compute Module Development Kit, in which the Compute Module can be slotted for testing, may also be sold. The Development Kit could have multiple connectivity and port options, much like the Raspberry Pi 3.
pi_163769287
Oeh, vet. :D Maar waar vind ik een bord waar ik dan tien van die compute stikkies in kan pluggen.. Die devkit past maar eentje in. :'(

Op zich wel minder "blinkenlights" dan dit:

I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_163769596
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 22:33 schreef LintuxCx het volgende:
Oeh, vet. :D Maar waar vind ik een bord waar ik dan tien van die compute stikkies in kan pluggen.. Die devkit past maar eentje in. :'(

Op zich wel minder "blinkenlights" dan dit:

[ afbeelding ]
das wel nice, maar waarvoor zou je dat nodig hebben?
pi_163771992
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 22:40 schreef mschol het volgende:

[..]

das wel nice, maar waarvoor zou je dat nodig hebben?
Zo af en toe moet je je niet afvragen waarom, maar waarom niet. :7
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_163772089
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 23:27 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Zo af en toe moet je je niet afvragen waarom, maar waarom niet. :7
ik zoek altijd een nuttig doel voor een apparaat dat mijn geld opvreet.. :P
pi_163772109
Idd, wat maakt dat nou weer uit als het kán? :7
pi_163782387
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 23:29 schreef KomtTijd... het volgende:
Idd, wat maakt dat nou weer uit als het kán? :7
Precies! :) Mooie oefening ook voor pets → cattle.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_163783206
Voor de ADS-B feeders; hebben jullie ook met andere types antenne geëxperimenteerd?
Ik zit te denken aan een spider i.p.v collinear omdat dat een stuk beter staat op het dak.
Als ik dan ook de coax onder de dakpannen laat lopen (i.pv. erover) dan zie je uiteindelijk haast niets van.
pi_164411797
Morgen maar eens bezig met de Pi; mijn feeder gaat er constant uit. }:|
Als ik de logs bekijk lijkt het erop dat dump1090 voor problemen zorgt.

En als dat pakketje uit China eens opschiet dan kan ik ook eindelijk eens die DIY antenne gaan solderen...
pi_164414368
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 22:43 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen maar eens bezig met de Pi; mijn feeder gaat er constant uit. }:|
Als ik de logs bekijk lijkt het erop dat dump1090 voor problemen zorgt.

En als dat pakketje uit China eens opschiet dan kan ik ook eindelijk eens die DIY antenne gaan solderen...
Ben benieuwd naar je resultaten daarmee! Ik heb zelf net de antenne van FlightAware ontvangen, die doet het op zich best goed. Morgen ga ik 'm hopelijk op z'n definitieve plekje buiten ophangen. *O*
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164415313
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 23:59 schreef LintuxCx het volgende:
Ben benieuwd naar je resultaten daarmee!
Ik ook. Al lijkt mij het beetje prutsen/solderen e.d. ook wel weer geinig om te doen.
quote:
Ik heb zelf net de antenne van FlightAware ontvangen, die doet het op zich best goed. Morgen ga ik 'm hopelijk op z'n definitieve plekje buiten ophangen. *O*
Dat is ook een goede. Amazon.de?

Bereik is ontzettend beroerd momenteel (nadat ik de boel achter een ander raam heb geplaatst), maar goed.
Dat moet dan maar (even).
Eerst 'ns zo'n spider solderen en kijken of ik die (of een andere antenne) alsnog op het dak ga zetten.
pi_164419835
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 00:33 schreef Iemand91 het volgende:
Dat is ook een goede. Amazon.de?
.co.uk, maar idd, Amazon dus. Werd volgens mij wel vanuit .de verzonden zelfs.

Spider ben ik ook wel benieuwd naar ja. Vraag me af hoe handig die is met ophangen dan, vergeleken met een lange dunne buis. Maar als het de moeite waard is, misschien toch ook een keer proberen.. :D
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164422998
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 22:43 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen maar eens bezig met de Pi; mijn feeder gaat er constant uit. }:|
Als ik de logs bekijk lijkt het erop dat dump1090 voor problemen zorgt.

En als dat pakketje uit China eens opschiet dan kan ik ook eindelijk eens die DIY antenne gaan solderen...
Ik heb datzelfde probleem. Om 1 of andere reden kapt ie ermee.
Terwijl hij het systeem opzich niet overbelast voor zover ik kan zien.

Met de mutability versie t zelfde verhaal trouwens.

Ben er ook nog niet achter waardoor dit komt.
Do what you love, love what you do!
pi_164429507
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 08:30 schreef LintuxCx het volgende:
.co.uk, maar idd, Amazon dus. Werd volgens mij wel vanuit .de verzonden zelfs.
Oh ja, dat is waar ook; je woont in Engeland. :+ :@
Ik dacht aan de Duitse Amazon omdat dat voor Nederland gunstiger/logischer was.
quote:
Spider ben ik ook wel benieuwd naar ja. Vraag me af hoe handig die is met ophangen dan, vergeleken met een lange dunne buis. Maar als het de moeite waard is, misschien toch ook een keer proberen.. :D
Heel wisselende resultaten schijnbaar. De een haalt de beste resultaten uit een spider, de andere uit de FA-antenne en weer een ander met een Cantenna.

Probeer zelf de spider uit omdat het ook wel een leuk projectje is met solderen en zo.

Mocht ik de spider op het dak zetten; dan is die wel veel eenvoudiger te bevestigen. Zo'n spider vangt immers veel minder wind en hoeft dus minder stevig vastgezet te worden.
Dit alles is bij mij echter op een laag pitje gezet wegens andere beslommeringen.
Ondertussen wel af en toe even kijken of ik een schuifhaak (t.b.v. montering van zonnepanelen) kan gebruiken o.i.d.
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 11:45 schreef kree het volgende:
Ik heb datzelfde probleem. Om 1 of andere reden kapt ie ermee.
Terwijl hij het systeem opzich niet overbelast voor zover ik kan zien.

Met de mutability versie t zelfde verhaal trouwens.

Ben er ook nog niet achter waardoor dit komt.
Heb het ook even op het FA-forum gevraagd en kreeg daar (enorm snel) de tip om port forwarding van poort 8080 uit te zetten. Dump1090 schijnt dat te crashen.
Ik heb port forwarding dus uitgezet (het leek me wel geinig maar nooit gebruikt).

De nieuwe PiAware 3 schijnt dit op te lossen omdat deze met een fatsoenlijke webserver komt.

Ik kijk even of het stoppen van de poort forwarderen heeft geholpen (zal snel duidelijk worden; de setup crashte elke dag) en om zeker te zijn of het niet wat anders is dat voor problemen zorgt.
Daarna ga ik PiAware 3 erop zetten.
pi_164432033
Dump1090 van mutability ondersteunt sowieso gebruik van een externe webserver. Misschien MalcomRob's fork ook wel maar die heeft het iig niet gedocumenteerd.

https://github.com/mutabi(...)server-configuration
pi_164433743
dump1090_mr crashte o.a. als je een onbekende bestandsextensie (ofzo? heb het vergeten, ooit een pull req gestuurd) opvroeg. Mutability lijkt een stuk beter maar het is alsnog een codebase om niet al te vrolijk van te worden. ;(

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 15:57 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Oh ja, dat is waar ook; je woont in Engeland. :+ :@
Ik dacht aan de Duitse Amazon omdat dat voor Nederland gunstiger/logischer was.
:) Ja dat was dan beter geweest. Grappig genoeg heb ik 'm uiteindelijk wel gewoon in .nl geïnstalleerd. Over een paar weken nog maar eens bij mezelf thuis overdoen want de verbeterde ontvangst is die moeite wel waard.

quote:
Heel wisselende resultaten schijnbaar. De een haalt de beste resultaten uit een spider, de andere uit de FA-antenne en weer een ander met een Cantenna.
Cantenna, oeh, zo klassiek. Ooit nog een keer geprobeerd te maken voor WiFi maar dat kwam uiteindelijk niet echt van de grond.

Dacht altijd dat dat een richtantenne was maar dat hangt misschien ook nog weer af van hoe je 'm bouwt natuurlijk, de cantenna die ik kende heeft een "spriet" dwars door het blik heen, in de breedte, ipv eruit stekend in de lengte zoals ik zie op https://www.adsbexchange.(...)ve-rangeplane-count/

Plaatsing van antenne is me overigens echt nog zwarte magie. Heb met mijn laptop + AirSpy + FA antenne op het erf rondgelopen hier, had erg goede ontvangst op soms onverwachte plekken (en gewoon op de grond) en brakke ontvangst op veel hogere plekken waar juist minder obstakels waren. Is echt gewoon een kwestie van experimenteren ws..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164435050
Interessante info allemaal.

Het staat bij mij ook allemaal op een laag pitje.

Maar als ik weer wat meer tijd heb dan ga ik ook eens wat dingen uitproberen.

Ding staat bij mn ma thuis trouwens want waar ik woon is er geen mogenlijkheid om buiten een antenne te plaatsen en al sowieso niet eentje die 360 open zicht heeft.

Heb het nu met een wifi constructie aangezien ik geen kabel mag leggen.

Opzich ging dat met wisselend best goede resultaten. Alleen het is iets te onstabiel ivm de wifi verbinding. En elkeer naar mn ma het op te lossen op locatie is ook niet echt een optie.
Het zou bij mij totaal op afstand te beheren moeten zijn.

Heb nog wel wat wifi antennew uit china liggen die iets helpen. Maar dat is toch een stuk minder mooi als dat het aangeprezen wordt.
Do what you love, love what you do!
pi_164464248
Weet iemand of er een mogenlijkheid is om piaware v3 erop te krijgen zonder de sd kaart weer opnieuw te maken.
Op de site geven ze namelijk aan dat dat niet kan.
Maar het lijkt me dat het via github moet kunnen?

Opzich heb ik namelijk eindelijk wifi enzo aan de praat en de rest van de software voor die stick en heb niet zo zin om daar allemaal opnieuw mee te beginnen.
Do what you love, love what you do!
pi_164465842
https://github.com/flightaware/piaware#building-from-source

Zou kunnen dat die builder broken is, maar je kunt het proberen natuurlijk.

Maar ik neem aan dat ze op termijn wel gewoon zelf een .deb gaan aanbieden. Lijkt me niet dat ze verwachten dat iedereen zijn receiver uit de mast gaat halen om even te upgraden.
pi_164468125
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:22 schreef KomtTijd... het volgende:
https://github.com/flightaware/piaware#building-from-source

Zou kunnen dat die builder broken is, maar je kunt het proberen natuurlijk.

Maar ik neem aan dat ze op termijn wel gewoon zelf een .deb gaan aanbieden. Lijkt me niet dat ze verwachten dat iedereen zijn receiver uit de mast gaat halen om even te upgraden.
Ja inderdaad, maar opzich wel een leuk probeer projectje, als die builder het niet doet dan zie ik het snel genoeg.

En nog iets wat mij niet duidelijk is, zit die dump1090 nu verwerkt in piaware?
Ik dacht namelijk zelf van niet, maar dan zou de oplossing zijn om die gewoon los te installeren
Dat piaware connect er volgens mij gewoon automatich mee dacht ik.

edit2:
ha ik loop wel tegen problemen aan, maar dat komt meer omdat mijn linux kennis nu ook weer niet zo heel goed is.
Zal het log wel opslaan mocht iemand er nog wat aan hebben.

[ Bericht 9% gewijzigd door kree op 12-08-2016 18:09:22 ]
Do what you love, love what you do!
pi_164470323
Het leek een eind goed te gaan, maar dit gaat me boven mijn pet :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Do what you love, love what you do!
pi_164497904
Toch maar die piaware 3 image erop gezet.
Moet zeggen het valt niet tegen, even een tekst bestandje veranderen , opstarten en wifi werkte gelijk (geen lan hoeven gebruiken of scherm of toetsenbord) en kon inloggen met ssh, verder een leuke status pagina.
en de standaard radar is ook wat anders.

Verder kun je zonder problemen planefinder erbij runnen.
is even een .deb en je sharecode en het werkt.
fr24 moet ik nog proberen maar die werkte sowieso al lastig samen.

Plaatje voor het leuke dan maar
Do what you love, love what you do!
pi_164499129
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 18:59 schreef kree het volgende:
Toch maar die piaware 3 image erop gezet.
Moet zeggen het valt niet tegen, even een tekst bestandje veranderen , opstarten en wifi werkte gelijk (geen lan hoeven gebruiken of scherm of toetsenbord) en kon inloggen met ssh, verder een leuke status pagina.
en de standaard radar is ook wat anders.

Verder kun je zonder problemen planefinder erbij runnen.
is even een .deb en je sharecode en het werkt.
fr24 moet ik nog proberen maar die werkte sowieso al lastig samen.

Plaatje voor het leuke dan maar
[ afbeelding ]
Nice.

Ik las gisteren wel van iemand dat hij FR24 feed niet aan de praat kon krijgen met PA3.
Van mijn nieuwsgierigheid kan ik het toch niet winnen; dus volgende week maar een kopie van de geheugenkaart maken (want FR24 feeden heeft bij mij wel de grootste prioriteit) en eens kijken hoe dat PA3 eruit ziet. :+

Het lijkt erop dat het crashen van de setup bij mij inderdaad te wijten viel aan het forwarden van de poort.
Hij draait nu al ruim 48 uur zonder problemen. Eerder crashte deze elke dag.

En laatste onderdeel uit China ontvangen voor de spider-antenne. Volgende week de soldeerbout er maar eens bij pakken. :9
pi_164503006
PiAware bundelt een eigen fork van dump1090 idd, maar je kunt ook gewoon zelf Dump1090 installeren. Heb ik ook gedaan, gezien ik ook de fr24 en planefinder clients draai.
pi_164503063
Overigens heeft de huidige git-versie van dump1090-mutability de ingebouwde webserver al standaard (compile-time zelfs) uit staan, handmatige Makefile edits zijn nodig om 'm weer aan te zetten (en zelfs dan lijkt het niet meer zo super te werken), dus toch die lighttpd constructie maar eens uitproberen dan.

Draaien jullie PiAware trouwens op een RasPi1 of iets nieuwers? Ik heb het altijd op iets sterkers gedraaid en probeer het nu uit op een klassieke RasPi, maar het ding lijkt er toch echt te zwak voor, zeker met feeders en mijn stats-scriptje er nog naast. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164504688
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 21:54 schreef KomtTijd... het volgende:
PiAware bundelt een eigen fork van dump1090 idd, maar je kunt ook gewoon zelf Dump1090 installeren. Heb ik ook gedaan, gezien ik ook de fr24 en planefinder clients draai.
Ik geloof dat wat PiAware nu meelevert aan dump1090 enigszins gelijk is getrokken met dump1090-mutability.
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 21:56 schreef LintuxCx het volgende:
Draaien jullie PiAware trouwens op een RasPi1 of iets nieuwers? Ik heb het altijd op iets sterkers gedraaid en probeer het nu uit op een klassieke RasPi, maar het ding lijkt er toch echt te zwak voor, zeker met feeders en mijn stats-scriptje er nog naast. ;(
Op de eerste versie inderdaad. Bij het opstarten van de Pi geeft FlightAware inderdaad aan dat het eigenlijk teveel is voor het ding, maar daarna draait het prima.
pi_164505234
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 19:55 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Nice.

Ik las gisteren wel van iemand dat hij FR24 feed niet aan de praat kon krijgen met PA3.
Van mijn nieuwsgierigheid kan ik het toch niet winnen; dus volgende week maar een kopie van de geheugenkaart maken (want FR24 feeden heeft bij mij wel de grootste prioriteit) en eens kijken hoe dat PA3 eruit ziet. :+

Het lijkt erop dat het crashen van de setup bij mij inderdaad te wijten viel aan het forwarden van de poort.
Hij draait nu al ruim 48 uur zonder problemen. Eerder crashte deze elke dag.

En laatste onderdeel uit China ontvangen voor de spider-antenne. Volgende week de soldeerbout er maar eens bij pakken. :9
Het spreekt redelijk voor zich allemaal, als je eenmaal die img op je kaartje hebt staan dan staat daar een config bestandje, uitgebreid met commentaar erin en hoe je het moet aanpassen voor bijvoorbeeld wifi.
Die wijzigen en opslaan en dan is het gaan, ging gelijk probleemloos de eerste keer.

Verder kun je later alles wel via ssh doen mocht je wat willen wijzigen.
Ik ben ergens een script tegen gekomen die v3 compatible zou moeten maken met fr24. denk ook op dat forum, maar dan zou je even moeten zoeken.

Vooral dat met die wifi sprak me aan, heb toch aardig zitten kloten om dat eerder goed aan de praat te krijgen.
Do what you love, love what you do!
pi_164506992
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 22:40 schreef Iemand91 het volgende:
Op de eerste versie inderdaad. Bij het opstarten van de Pi geeft FlightAware inderdaad aan dat het eigenlijk teveel is voor het ding, maar daarna draait het prima.
Het is op zich wel de moeite van het proberen waard op een nieuwe dan, misschien!

Zelf krijg ik op de RasPi1 maar iets meer dan 200 ADS-B frames per seconde binnen. Het wordt op zich sneller als ik mijn stats scriptje en fr + pf feeders uitschakel, maar dat is ook niet de bedoeling. :) En met dezelfde software op mijn laptop is het zo een paar honderd meer.

RasPi2 zou misschien al helpen aangezien 'ie niet single core is. Toch maar doen ws. ;(

[ Bericht 3% gewijzigd door LintuxCx op 13-08-2016 23:53:16 ]
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164507363
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 21:56 schreef LintuxCx het volgende:
Overigens heeft de huidige git-versie van dump1090-mutability de ingebouwde webserver al standaard (compile-time zelfs) uit staan, handmatige Makefile edits zijn nodig om 'm weer aan te zetten (en zelfs dan lijkt het niet meer zo super te werken), dus toch die lighttpd constructie maar eens uitproberen dan.

Draaien jullie PiAware trouwens op een RasPi1 of iets nieuwers? Ik heb het altijd op iets sterkers gedraaid en probeer het nu uit op een klassieke RasPi, maar het ding lijkt er toch echt te zwak voor, zeker met feeders en mijn stats-scriptje er nog naast. ;(
Mijn receiver draait tegenwoordig op een OrangePi One. Hoewel het beter draaide op de PC (minder RF noise en beter warmtemanagement).

Daarvoor draaide ik idd een RPi 2. Op een single core Pi is het idd kantje boord.
pi_164509313
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 23:46 schreef LintuxCx het volgende:
Het is op zich wel de moeite van het proberen waard op een nieuwe dan, misschien!
Mwah, het werkt dus...

D'r moet hier ergens ook nog een tweede RPi liggen; dus veel wordt het spul niet gebruikt. :+ .
pi_164539675
De FA antenne bevalt goed iig, zeker icm hun USB stickie en 1090 filter. Had zelfs nog heel even een vliegtuig op ~470km afstand in beeld een uur geleden! Met de antenne op nog vrij bescheiden hoogte.



En dat is dan na middernacht, vroeg in de avond had ik er nog tegen de 200 in zicht! :D

De FA stick is in mijn ervaring grotendeels nog net zo goed en/of beter dan de AirSpy, maar AirSpy zou ws met de juiste software erbij ook nog flink kont kunnen schoppen.

[ Bericht 16% gewijzigd door LintuxCx op 15-08-2016 00:51:54 ]
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164540716
Wow dat is een aardig bereik :)
Maar het gaat er mij vooral om hoe ik met zoveel mogelijk zelfbouw dingetjes het optimale bereik kan halen.

Mijn volgende doel is iets op het dak plaatsen, maargoed dat moet allemaal in het huis van m'n ma en ik woon daar niet meer en die is niet zo happig op gaten en kabels.
Dus we zullen zien :)
Nu staat het op zolder daar en met zo'n standaard afgeknipt antennetje valt het mij nog niet eens tegen.

Nu woon ik in Katwijk en ik zit alweer te denken over het volgende project, wat volgens mij redelijk makkelijk te doen is eigenlijk hetzelfde idee als ADSB.

Namelijk AIS ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System )
Maar dat is nog een ideetje voor de toekomst (en als ik er een beetje de tijd voor heb)
Do what you love, love what you do!
pi_164563929
Ik heb nog een vraag.
Nu wil ik dus die dvb-t antenne op het dak zetten, maar dan heb ik een verlengkabel nodig.
Van mijn werk heb ik er wel eentje maar die heeft grotere schroefaansluitingen (gebruiken ze voor gsm)
Ik zoek me rot, maar zoek dus iets wat in die dvbt stick past (is zo'n insteek ding) en die ik op één of andere manier kan verbinden met die andere connector.

Soort van verlengkabel dus.

Andere optie is zelf een antenne bouwen, maar dan heb ik alsnog een plugje nodig die in die stick past.

Geen idee wat de benaming daarvoor is, iemand een idee?

zo'n connector dus


edit, als ik het goed begrijp dan worden die connectoren op de stick smx (FME??) genoemd (of wlan op bv allekabels.nl) nu dan het volgende dan moet ik een smx naar bv SMA hebben, of kan dan net zo goed coax nemen en dan zelf daar een antenne van bouwen.

Iemand nog slimme ideeen?

Ik heb dus een SMA kabel van 10m liggen en die is dan male female, die zou ik af kunnen knippen en solderen ofzo in die antenne of daar weer wat anders op bouwen als antenne??

[ Bericht 9% gewijzigd door kree op 15-08-2016 21:38:20 ]
Do what you love, love what you do!
pi_164566615
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 21:21 schreef kree het volgende:
Ik heb nog een vraag.
Nu wil ik dus die dvb-t antenne op het dak zetten, maar dan heb ik een verlengkabel nodig.
Van mijn werk heb ik er wel eentje maar die heeft grotere schroefaansluitingen (gebruiken ze voor gsm)
Ik zoek me rot, maar zoek dus iets wat in die dvbt stick past (is zo'n insteek ding) en die ik op één of andere manier kan verbinden met die andere connector.

Soort van verlengkabel dus.

Andere optie is zelf een antenne bouwen, maar dan heb ik alsnog een plugje nodig die in die stick past.

Geen idee wat de benaming daarvoor is, iemand een idee?

zo'n connector dus
[ afbeelding ]

edit, als ik het goed begrijp dan worden die connectoren op de stick smx (FME??) genoemd (of wlan op bv allekabels.nl) nu dan het volgende dan moet ik een smx naar bv SMA hebben, of kan dan net zo goed coax nemen en dan zelf daar een antenne van bouwen.

Iemand nog slimme ideeen?

Ik heb dus een SMA kabel van 10m liggen en die is dan male female, die zou ik af kunnen knippen en solderen ofzo in die antenne of daar weer wat anders op bouwen als antenne??
Die aansluiting op de stick is een MCX aansluiting.
De aansluiting van de stick is MCX female; de adapter die je zoekt is dus een MCX male.

Als je een afstand moet overbruggen tussen de stick en de antenne moet je coax hebben met goede afscherming en weinig demping. Wat ik zou aanraden is Koka 9TS of Koka 799.
Een afstand van zo'n 10 meter is daarmee prima te overbruggen. Een soortgelijke afstand moet ik overbruggen als ik de antenne op het dak zou plaatsen.
Als je deze kabel buiten hebt liggen (in zonlicht) zou je eventueel ook KOKA 799 zwart kunnen nemen; deze zou UV-bestendig moeten wezen.

Daarover gesproken; vandaag de spider gemaakt. Zal straks wel wat foto's plaatsen mocht daar interesse in zijn. Resultaten zijn inderdaad wat beter dan de afgeknipte stock-antenne van de stick, maar om échte resultaten te zien wacht ik nog even een dagje ofzo.

Daarnaast verplaats ik de boel nog eens naar het vorige raam waar ik beter bereik had.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 15-08-2016 22:15:22 ]
pi_164567294
Foto's altijd goed.

Verwarrend al die connectors. Die SMA lijkt nogal gangbaar te zijn en heb ik liggen.
mcx kan ik weinig over vinden op nederlandse sites, volgens mij gebruiken ze er meerdere benamingen voor.

Waar heb jij die spullen vandaan?
Neem aan dat je zo'n zelfde connector nodig hebt voor op die stick?
Do what you love, love what you do!
pi_164568531
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 22:21 schreef kree het volgende:
Verwarrend al die connectors. Die SMA lijkt nogal gangbaar te zijn en heb ik liggen.
mcx kan ik weinig over vinden op nederlandse sites, volgens mij gebruiken ze er meerdere benamingen voor.

Waar heb jij die spullen vandaan?
Neem aan dat je zo'n zelfde connector nodig hebt voor op die stick?
Ebay.

Het handigst is stick -> MCX-F adapter/kabeltje -> coax -> adapter -> antenne.
De coax dan met F-connectors aan beide kanten.

Dus dit bij de stick:
pi_164569511
Je kunt ook kijken of je gewoon een mcx-connector voor jouw type coax kunt vinden (wel oppassen dat je er een met screw/solder terminals hebt) en dan bestellen via muxtronics.nl
pi_164572584
Raspberry is een leuke gadget. Heb zelf een BoBot; kan hetzelfde, is progammable, je kan de chips wisselen en de elektrische circuits en zo. Is een bot, kan er leuke geintes mee uithalen en ligt te verstoffen, net als die raspberry die een vriend heeft :Y
pi_164576991
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 22:46 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ebay.

Het handigst is stick -> MCX-F adapter/kabeltje -> coax -> adapter -> antenne.
De coax dan met F-connectors aan beide kanten.

Dus dit bij de stick:
[ afbeelding ]
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2016 23:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt ook kijken of je gewoon een mcx-connector voor jouw type coax kunt vinden (wel oppassen dat je er een met screw/solder terminals hebt) en dan bestellen via muxtronics.nl
Thanks voor de info, ga eens kijken wat ik kan maken om die antenne op het dak te krijgen.

Ben nog wel benieuwd naar foto's van die spider iemand91 :)
Do what you love, love what you do!
pi_164577436
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 00:33 schreef gepromoveerT het volgende:
Raspberry is een leuke gadget. Heb zelf een BoBot; kan hetzelfde, is progammable, je kan de chips wisselen en de elektrische circuits en zo. Is een bot, kan er leuke geintes mee uithalen en ligt te verstoffen, net als die raspberry die een vriend heeft :Y
Heb je een linkje? Als ik bobot Google krijg ik alleen maar snoep of zo.
pi_164586602
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 07:24 schreef kree het volgende:
Ben nog wel benieuwd naar foto's van die spider iemand91 :)
ADS-B spider antenna by Iemand91, on Flickr
ADS-B spider antenna by Iemand91, on Flickr

Zoals je kunt zien is het soldeerwerk troep. Maar m'n Lidl-soldeerboutje was niet echt opgewassen tegen die connector.

Dit was mijn bereik met de stock antenne maar dan wel de bovenkant afgeknipt:
Shortened stock antenna by Iemand91, on Flickr

En dit is nu met de spider net geen 24 uur later:
Spider antenna by Iemand91, on Flickr

Let wel; de antenne staat dus binnen, achter een raam. Ik denk dat ik 'm zo ook eens weer terugzet naar het eerste raam waar ik beter bereik had. En misschien morgen nog eens buiten en/of zo hoog mogelijk.

Het aantal reports received en aircraft seen is ook flink gestegen. Ondanks dat de dag nog niet voorbij is zijn het aantal reports received al met zo'n 30% gestegen t.o.v. een gehele dag eerst. Aantal aircraft seen is beetje gestegen.

Maar mijn arme Pi vind dit niet leuk. FlightAware geeft aan dat de Pi een CPU load heeft van 95% of meer.
Daar had ik eerst geen last van; uitgezonderd bij het starten van de Pi.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 16-08-2016 18:02:55 ]
pi_164587618
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:39 schreef Iemand91 het volgende:

Het aantal reports received en aircraft seen is ook flink gestegen. Ondanks dat de dag nog niet voorbij is zijn het aantal reports received al met zo'n 30% gestegen t.o.v. een gehele dag eerst. Aantal aircraft seen is beetje gestegen.

Maar mijn arme Pi vind dit niet leuk. FlightAware geeft aan dat de Pi een CPU load heeft van 95% of meer.
Daar had ik eerst geen last van; uitgezonder bij het starten van de Pi.
Dit is veel interessanter om te weten idd.
Beste vergelijkingsmethode die ik tot nu toe heb kunnen bedenken is 2 instances van Dump1090 draaien op 2 dongles met verschillende antennes, en de simultane reports vergelijken.

Maar goed, moet je hardware het wel aankunnen natuurlijk.
pi_164591955
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:52 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Heb je een linkje? Als ik bobot Google krijg ik alleen maar snoep of zo.
https://www.parallax.com/product/boe-bot-robot

veel plezier :)
pi_164594402
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]ADS-B spider antenna by Iemand91, on Flickr
[ link | afbeelding ]ADS-B spider antenna by Iemand91, on Flickr

Zoals je kunt zien is het soldeerwerk troep. Maar m'n Lidl-soldeerboutje was niet echt opgewassen tegen die connector.

Dit was mijn bereik met de stock antenne maar dan wel de bovenkant afgeknipt:
[ link | afbeelding ]Shortened stock antenna by Iemand91, on Flickr

En dit is nu met de spider net geen 24 uur later:
[ link | afbeelding ]Spider antenna by Iemand91, on Flickr

Let wel; de antenne staat dus binnen, achter een raam. Ik denk dat ik 'm zo ook eens weer terugzet naar het eerste raam waar ik beter bereik had. En misschien morgen nog eens buiten en/of zo hoog mogelijk.

Het aantal reports received en aircraft seen is ook flink gestegen. Ondanks dat de dag nog niet voorbij is zijn het aantal reports received al met zo'n 30% gestegen t.o.v. een gehele dag eerst. Aantal aircraft seen is beetje gestegen.

Maar mijn arme Pi vind dit niet leuk. FlightAware geeft aan dat de Pi een CPU load heeft van 95% of meer.
Daar had ik eerst geen last van; uitgezonderd bij het starten van de Pi.
Geeft toch wel flink meer bereik dus.
Zal vanavond eens een screenshot maken van hoe het bij mij nu is.

Ook dus met een afgeknipte antenne die binnen op zolder staat.
Do what you love, love what you do!
pi_164595595
quote:
Geinig dingetje. Maar met een Raspberry Pi heeft dat weinig te maken hoor. Zou het eerder vergelijken met een arduino of ander microcontroller board.
pi_164601007
Zo is het bij mij nu, het bereik naar het NNW en ZZO is iets minder, dat komt omdat er daar de stenen schoorstenen zitten, de rest is dakkapel.
Ben heel benieuwd hoe dat gaat worden als ik dat ding echt boven op het dak zet zodat er eigenlijk niks meer tussen zit wat de boel blokkeert.

Do what you love, love what you do!
pi_164613903
Voor het maximale bereik geldt eigenlijk gewoon hoe hoger hoe beter. De beperkende factor daarin is bijna altijd gewoon de horizon.

De hoeveelheid fixes die je kunt ontvangen is daarom veel interessanter als je een idee wilt krijgen hoe je antenne presteert.
pi_164625025
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 21:49 schreef kree het volgende:
Zo is het bij mij nu, het bereik naar het NNW en ZZO is iets minder, dat komt omdat er daar de stenen schoorstenen zitten, de rest is dakkapel.
Ben heel benieuwd hoe dat gaat worden als ik dat ding echt boven op het dak zet zodat er eigenlijk niks meer tussen zit wat de boel blokkeert.

[ afbeelding ]
Het is zelfs meer als je in een vliegtuig zit * Zag een filmpje met een vergelijkbare ontvanger.
maarja dat zei KomtTijd ookal. :P
Redacted
pi_164628263
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 09:20 schreef KomtTijd... het volgende:
Voor het maximale bereik geldt eigenlijk gewoon hoe hoger hoe beter. De beperkende factor daarin is bijna altijd gewoon de horizon.

De hoeveelheid fixes die je kunt ontvangen is daarom veel interessanter als je een idee wilt krijgen hoe je antenne presteert.
Klopt plus de antenne natuurlijk.
Nu is zo'n coco redelijk simpel te maken. Maar vraag me af of het onwijs veel gaat uitmaken. Hoger als net boven het dak zal het hier niet komen. T moet nog een soort van niet teveel opvallen. Maargoed dan komt ie wel boven de bebouwing in de buurt uit. T zal me denk wel iets winst opleveren.

Maar wil mezelf toch ook nog eens verdiepen in dat AIS systeem. Andere frequentie maar het kan volgens mij gewoon met die dvbt stick ook.
Do what you love, love what you do!
pi_164629747
Zelfs de beste antenne kan niet over het randje van de horizon heen kijken, dus nee hoe goed je antenne is is slechts tot een zeker (vrij laag) niveau van invloed op je maximale range.
pi_164647889
Ik moet helaas dus upgraden naar de Raspberry Pi 3. Mijn CPU load is vrijwel de gehele tijd 95%.
Had ik met de stock antenne geen last van.
Kan de Pi zelfs ruiken; deze zit overigens vastgeklikt in het onderste gedeelte van een behuizing; zoiets als dit.
Mijn HTC lader voldoet dan ook niet meer (5V, 1A) dus ook een nieuwe voeding.

Gelukkig nog wel wat microSD-kaartjes liggen.

ThePiHut het goedkoopste adresje voor de Pi3? Kan opzich wel een Blitwolf 2-port USB-lader uit China halen (kan ook 2x 2.4A leveren) maar die is nog duurder dan de officiële Raspberry voeding bij ThePiHut...

EDIT: Soldeerwerk is van de Spider is echt troep, hele soldeerlaag ligt los op de antenne.

EDIT #2: net bij SOSsolutions de 3 besteld. Kan 'm eerst wel voeden met een USB-lader hier. Mocht 1A niet voldoende zijn, dan wissel ik wel met de Blitzwolf.

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 18-08-2016 15:30:36 ]
pi_164653199
1A is niet voldoende

Nooit goedkope laders uit China bestellen; gevaarlijke troep die het aangegeven vermogen niet halen.
pi_164653523
Beetje laat maar je kan ook een OrangePi PC proberen.

Een 1A voeding is ruimschoots voldoende (mits deze daadwerkelijk 1A kan leveren), hang zelf mijn Pi's met dongle gewoon aan de laptop of router voor voeding. Problemen komen volgens mij vaker door slechte kabels of slechte connectie bij de micro-usb connector.

Overigens zou het ook helemaal geen kwaad moeten kunnen een Raspberry Pi continue op 100% load te gebruiken. Ja hij zal packages droppen maar in Frankrijk draaien tientallen van die dingen met OGN-receivers en dat gaat al 2-3 jaar prima.
pi_164661682
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 18:05 schreef JoPiDo het volgende:
1A is niet voldoende

Nooit goedkope laders uit China bestellen; gevaarlijke troep die het aangegeven vermogen niet halen.
Blitzwolf is i.i.g. geen troep en haalt prima 2x 2.4A.
quote:
14s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 18:21 schreef KomtTijd... het volgende:
Beetje laat maar je kan ook een OrangePi PC proberen.
Mwah, alles is gericht op de Raspberry Pi dus neem ik dat ook maar.
Ik zit al teveel aan te klooien en heb geen zin in meer geklooi.
quote:
Een 1A voeding is ruimschoots voldoende (mits deze daadwerkelijk 1A kan leveren), hang zelf mijn Pi's met dongle gewoon aan de laptop of router voor voeding. Problemen komen volgens mij vaker door slechte kabels of slechte connectie bij de micro-usb connector.
Ik zie wel. Als de HTC lader niet voldoet dan pak ik de Blitzwolf wel.
quote:
Overigens zou het ook helemaal geen kwaad moeten kunnen een Raspberry Pi continue op 100% load te gebruiken. Ja hij zal packages droppen maar in Frankrijk draaien tientallen van die dingen met OGN-receivers en dat gaat al 2-3 jaar prima.
Hij viel hier steeds weg. Webinterface was niet te bereiken en gaf data ook niet door aan de sites.
En ik rook dat ding zo warm werd die. Lijkt me niet helemaal gezond. :P
pi_164666517
Draai dump1090 eens met --stats, kun je zien hoeveel je verliest.

1
2
  7813595136 samples processed
  826933248 samples dropped

10% ofzo daar dus. Op zich valt het nog wel mee, maar dit is op een machine met de antenne op een slechte plek binnen. Met meer verkeer (ik neem dan maar aan dat decodering zodra een geldige preamble gevonden is veel meer tijd in beslag neemt, wat aannemelijk lijkt) gaat dat percentage wel aardig wat omhoog.

(Misschien tijd voor een ADS-B feeders topic?)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164672071
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 00:57 schreef LintuxCx het volgende:
Draai dump1090 eens met --stats, kun je zien hoeveel je verliest.
[ code verwijderd ]

10% ofzo daar dus. Op zich valt het nog wel mee, maar dit is op een machine met de antenne op een slechte plek binnen. Met meer verkeer (ik neem dan maar aan dat decodering zodra een geldige preamble gevonden is veel meer tijd in beslag neemt, wat aannemelijk lijkt) gaat dat percentage wel aardig wat omhoog.

(Misschien tijd voor een ADS-B feeders topic?)
Ik krijg wel deze melding op flightaware


Maar heb het vermoeden dat die komt omdat ik de Rpi via wifi heb verbonden en die verbinding is niet helemaal 100%
Volgens mij is het dan ook nog eens zo dat er voor Mlat wat aan tijd synchronisatie nodig is en ik verlies wat tijd door de wifi verbinding, althans dat is mijn vermoeden.

Als ik dan kijk naar de rest van de traffic, dan lijken bij mij in ieder geval alle pakketjes die ik ontvang ook gewoon te worden doorgegeven, dus volgens mij verlies ik dan niet echt iets, merk wel dat ik af en toe die Rpi een beetje overbelast, want soms kom ik dan niet meer in de webinterface

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Do what you love, love what you do!
pi_164673000
Ntp via wifi is een drama ja. Kan soms een half uur duren voor je een goeie sync hebt en dan nog heb je een bij hoge latency. Misschien kun je wel beter helemaal geen multilateratie doen als je via wifi werkt.
pi_164674822
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 09:38 schreef KomtTijd... het volgende:
Ntp via wifi is een drama ja. Kan soms een half uur duren voor je een goeie sync hebt en dan nog heb je een bij hoge latency. Misschien kun je wel beter helemaal geen multilateratie doen als je via wifi werkt.
Zat ik ook al aan te denken. Toch geeft ie aan dat ie gesynchroniseerd is met 129 andere stations en er wordt wel wat doorgegeven dus verder ook niet echt last van.
Do what you love, love what you do!
pi_164681590
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 00:57 schreef LintuxCx het volgende:
(Misschien tijd voor een ADS-B feeders topic?)
Eigenlijk geen slecht idee.
pi_164682204
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 16:40 schreef devzero het volgende:

[..]

Eigenlijk geen slecht idee.
Een prima idee, kan die gewoon weer over de RasPi gaan.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_164690453
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 17:07 schreef dimmak het volgende:

[..]

Een prima idee, kan die gewoon weer over de RasPi gaan.
Ja, idd. :)

Nou, heb ik voor het eerst in ws meer dan tien jaar eens een topic geopend. :D PTA / ADS-B feeders topic

(Is in PTA trouwens, lijkt me toepasselijker, niet?)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165151757
Ik wil voor mijn raspberry pi een simpel kaartspelletje maken. Welke programmeertool bevelen jullie aan? Met welke tool kun je makkelijk een user interface maken?

Bvd
Webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_165152602
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 15:09 schreef webbyplus het volgende:
Ik wil voor mijn raspberry pi een simpel kaartspelletje maken. Welke programmeertool bevelen jullie aan? Met welke tool kun je makkelijk een user interface maken?

Bvd
Webster
Python met TkInter? staat als het goed standaard geïnstalleerd.
Python is redelijk makkelijk om te leren, en geeft snel resultaat :)
http://www.tutorialspoint.com/python/python_gui_programming.htm
nee, jij dan!
pi_165291426
Heeft iemand ervaring met de HiFiBerry Amp+ (en Pi MusicBox)?

Ik wil graag overal in mijn appartement / studio (klein oppervlak) speakers hangen, zodat ik in mijn hele woning muziek kan afspelen. Ik hoef niet afgescheiden muziek af te kunnen spelen per ruimte (aangezien die in elkaar overlopen heeft dat toch geen zin), maar overal hetzelfde zou erg fijn zijn.

Ik kwam op aanraden van een kennis uit op een Raspberry Pi + HiFiBerry Amp+ icm Pi MusicBox (software). Echter heeft deze maar outputs voor 2 speakers. Er zijn 6 poorten, maar de eerste 2 zijn voor voeding waardoor er 2 x 2 poorten (L + R) overblijven. Ik kwam zelf op zo'n 6 speakers uit.

Weet iemand of ik de uitgangen weer kan splitsen op een bepaalde manier (omdat overal hetzelfde wordt afgespeeld), of dit effect heeft op de geluidskwaliteit of weet iemand een andere module die ik zou kunnen gebruiken?
pi_165296075
Ik heb geen ervaring met de HiFiBerry Amp+ en voor kleine speakertjes zal het zeker werken.

quote:
up to 25W output power
Het is me alleen niet duidelijk of dat per kanaal of total is. Als je uitgang gaat splitsen, moet je even opletten op de totale impedance; niet dat je 2 4ohm speakers parallel op 1 uitgang aansluit en je de versterker opblaast ( 1 / (1/4 + 1/4) = 2ohm, de versterker is voor 4 ohm). En zelfs als het werkt, dan heb je niet veel geluid over. Ik zou het bij 2 luidsprekers houden per Amp+
pi_165328640
Vraagje ik heb de volgende setup:

Een Lamp met 3 schakelaars, waarover 230 V gaat.
Daarbij wil ik meten of in de toestand stroom over gaat of niet. Dit wil ik continue monitoren (door zelf geschreven programma). Zodat ik weet in welke stand de lamp staat , aan of uit. Dit lijkt me best simpel te realiseren.

Iemand advies over wat voor board ik erop kan gebruiken boven op de raspberry pi? Mij lijkt niet dat de raspberry pi 230V aankan. Dit is de eerste keer dat ik hiermee werk, en er is verteld dat er geen 12V inzit. maar alleen 230V in de lamp zit.
Redacted
pi_165328885
Dat kan nog lastiger zijn dan je denkt. Je zult een hoogspanningsrelais moet gebruiken bij de lamp, of iets van een non-invasive stroommeter gebruiken. Misschien is gewoon een lichtsensor handiger?
pi_165329003
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:31 schreef KomtTijd... het volgende:
Dat kan nog lastiger zijn dan je denkt. Je zult een hoogspanningsrelais moet gebruiken bij de lamp, of iets van een non-invasive stroommeter gebruiken. Misschien is gewoon een lichtsensor handiger?
Daar kwam mijn jaargenoot ook mee, gewoon 3 lichtsensoren .

Ergens een tutorial hoe ik zoiets kan opzetten? :)
Redacted
pi_165329153
Google "raspberry pi photoresistor" of zo.

Misschien is het handiger eerst wat met een arduino te spelen om een beetje de feeling te krijgen met elektronica
pi_165333515
http://www.uugear.com/por(...)e-with-raspberry-pi/

Dit is een relatief eenvoudig project, maar met deze opstelling kun je alleen "aan" of "uit" meten (de gevoeligheid kun je instellen met de potmeter), niet "hoeveel" licht er wordt gemeten. Deze sensor kun je voor één of twee euro vanuit China bestellen.

Los daarvan moet je je bedenken op welke manier je de data op gaat slaan en beschikbaar maakt voor buiten de pi. Maar kijk eerst maar of je deze opstelling werkend gaat krijgen.
pi_165333529
En ga asjeblieft niet klooien met 240V als je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Niet alleen gevaarlijk tijdens dat jij er mee bezig bent, maar ook brandgevaarlijk als je er mee klaar bent.
pi_165951309
quote:
NEC gaat Raspberry Pi's in bepaalde monitoren integreren
NEC gaat de Raspberry Pi 3-minicomputer in de grotere monitoren van het bedrijf integreren. Hiermee wil NEC schermen op de markt brengen die eenvoudig in te zetten zijn voor presentaties en als digitale reclameborden.

Naast modellen die met een geïntegreerde Raspberry Pi 3 geleverd worden, werkt het Japanse bedrijf ook aan versies met een 'aangepaste' computermodule, die 'voldoet aan de eisen van de display-industrie'. NEC geeft echter geen verdere details over de aanpassingen.

De beeldschermen met mogelijkheid tot Raspberry Pi-integratie vallen binnen de P- en V-productseries van het bedrijf. Dat zijn veelal schermen van 40" of groter die bedoeld zijn om als digitaal reclame- of informatiebord te dienen en dag en nacht aan te staan.

NEC heeft momenteel ook twee desktopmonitoren in de P-serie, dus voor wie een dergelijk apparaat op zijn bureau wil hebben staan, is er wellicht nog hoop. Wat de formaten worden van de nieuwe modellen met Raspberry Pi 3-integratie is echter nog niet duidelijk.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:58:39 #169
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_165951890
P-
:D
nee, jij dan!
pi_165951901
Ik heb een Pi1 over. Ik denk dat ik er een Pi-Hole van maak. Gebruikt iemand dat? Heb je er verder nog hinder van? (Bepaalde video's die niet werken bijv.)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_165952230
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:58 schreef Gehenna het volgende:
P-
:D
Hij valt me nu pas op _O_
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_165955501
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:59 schreef dimmak het volgende:
Ik heb een Pi1 over. Ik denk dat ik er een Pi-Hole van maak. Gebruikt iemand dat? Heb je er verder nog hinder van? (Bepaalde video's die niet werken bijv.)
Ik heb het even geprobeerd. Leek goed te werken.
Maar te kort gebruikt om te zeggen of het helemaal perfect is.

De installatie is wel simpel en de admin page ook.
Do what you love, love what you do!
pi_166013066
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 17:33 schreef kree het volgende:

[..]

Ik heb het even geprobeerd. Leek goed te werken.
Maar te kort gebruikt om te zeggen of het helemaal perfect is.

De installatie is wel simpel en de admin page ook.
Welke handleiding heb je gevolgd?
pi_166040723
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 15:06 schreef Ron.Jeremy het volgende:

[..]

Welke handleiding heb je gevolgd?
Gewoon via hun site. Ze hebben een handig bash script en dan spreekt het redelijk voor zich.
Do what you love, love what you do!
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 9 november 2016 @ 15:46:26 #175
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_166537625
Ik heb hier een PI met o.a. Samba erop. Hij heeft een tijdje uit gestaan en sindsdien kom ik met mijn windows-pc niet meer op de samba-share.



Ik zie 'm dus wel, en ook een homes-directory waar ik niet in kan. /pi/home al helemaal niet, niet te zien en ik kan er ook niet in.

Er wordt ook niet gevraagd om in te loggen, wat wel zou moeten, lijkt me.

Stukje smb.conf

quote:
;[downloads]
comment = downloads share
path = /home/pi
writeable = Yes
only guest = no
create mask = 0777
Directory mask = 0777
browseable = Yes
Public = Yes
Wie weet raad?

[ Bericht 1% gewijzigd door qltel op 09-11-2016 17:05:47 ]
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 9 november 2016 @ 16:27:35 #176
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_166538358
Hm, aan het inloggen ligt het dus ook niet :(

quote:
net use z: \\raspberrypi\home\pi /user:pi
Geef het wachtwoord voor 'pi' op om te verbinden met 'raspberrypi':
Systeemfout 67.

Kan de netwerknaam niet vinden.
pi_166539005
is /pi/home een map die je zelf aangemaakt hebt of probeer je /home/pi te benaderen?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 9 november 2016 @ 17:05:27 #178
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_166539323
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2016 16:54 schreef KomtTijd... het volgende:
is /pi/home een map die je zelf aangemaakt hebt of probeer je /home/pi te benaderen?
Tikfoutje bij het maken van het plaatje.. 8)7 Maar moet idd /home/pi zijn. Effect is hetzelfde.



(plaatje hierboven ook maar even veranderd.. :) )
  woensdag 9 november 2016 @ 21:34:29 #179
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_166547958
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 15:46 schreef qltel het volgende:
Ik heb hier een PI met o.a. Samba erop. Hij heeft een tijdje uit gestaan en sindsdien kom ik met mijn windows-pc niet meer op de samba-share.

[ afbeelding ]

Ik zie 'm dus wel, en ook een homes-directory waar ik niet in kan. /pi/home al helemaal niet, niet te zien en ik kan er ook niet in.
Er wordt ook niet gevraagd om in te loggen, wat wel zou moeten, lijkt me.

Stukje smb.conf

[..]

Wie weet raad?
je share heet "downloads", dan zou je \\192.168.2.115\downloads moeten gebruiken om de share te benaderen.
So we just called him Fred
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 9 november 2016 @ 22:41:30 #180
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_166550229
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:34 schreef FredvZ het volgende:

[..]

je share heet "downloads", dan zou je \\192.168.2.115\downloads moeten gebruiken om de share te benaderen.
Ach natuurlijk, /pi/home is het lokale pad 8)7

Bedankt, het is opgelost!
pi_166559542
Vraagje: ik ben al een poosje opzoek naar een leuke klok, maar kan nooit wat vinden dat ik mooi én betaalbaar vindt. Dus ik bedacht me dat ik best wat met mij Pi kan doen, die ligt nu onder mijn TV als mediaplayer en doet groot deel van de dag eigenlijk niets. Ik dacht eraan om daar een display aan te hangen en dat als klok te gebruiken.

Op dit moment draai ik Openelec en Raspbian in een dual boot. Met standaard Openelec actief. Kan ik daar een los scherm aan de GPIO hangen en dat onafhankelijk aansturen terwijl Openelec draait?

Als alternatief zou ik een Pi Zero kunnen nemen om het display aan te sturen, kan ik ook makkelijker een behuizing knutselen. (Al vermoed ik dat het makkelijker en goedkoper is om een gewone Pi 2 of 3 Pi A+ te nemen aangezien ik nooit electronica heb gesoldeerd en en geen soldeergereedschap heb om de GPIO aan de zero te solderen + dat ik geen verloopconnectors of losse wifidongle in huis heb).

[ Bericht 1% gewijzigd door Fixers op 10-11-2016 14:06:51 ]
pi_166560609
Watvoor display denk je aan? 7-segment? 16x2? Full color LCD? Iets anders?
pi_166561675
Full Color TFT of een Epaper, ergens in de 2 - 5 inch range. Het moet in eerste instantie gewoon de tijd kunnen weergeven en ik zou graag wat leuke extra's op het schermpje hebben. Iets van actuele weerinformatie, volgende agenda afspraak, dat soort dingen.
pi_166563627
't kan wel maar is niet zomaar plug-and-play. Ik zou beginnen eerst een tutorial te zoeken waar zo'n display in gebruikt wordt, kijken of de stappen om het werkend te krijgen een beetje te overzien zijn, en dan exact het zelfde display bestellen als in die tutorial gebruikt wordt.

Waarschijnlijk is het het makkelijkst om een display met SPI interface te zoeken.
pi_166563683
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 13:41 schreef Fixers het volgende:
Vraagje: ik ben al een poosje opzoek naar een leuke klok, maar kan nooit wat vinden dat ik mooi én betaalbaar vindt. Dus ik bedacht me dat ik best wat met mij Pi kan doen, die ligt nu onder mijn TV als mediaplayer en doet groot deel van de dag eigenlijk niets. Ik dacht eraan om daar een display aan te hangen en dat als klok te gebruiken.

Op dit moment draai ik Openelec en Raspbian in een dual boot. Met standaard Openelec actief. Kan ik daar een los scherm aan de GPIO hangen en dat onafhankelijk aansturen terwijl Openelec draait?

Als alternatief zou ik een Pi Zero kunnen nemen om het display aan te sturen, kan ik ook makkelijker een behuizing knutselen. (Al vermoed ik dat het makkelijker en goedkoper is om een gewone Pi 2 of 3 Pi A+ te nemen aangezien ik nooit electronica heb gesoldeerd en en geen soldeergereedschap heb om de GPIO aan de zero te solderen + dat ik geen verloopconnectors of losse wifidongle in huis heb).
https://m.aliexpress.com/(...)MJZVf&aff_platform=y

Op displayport, hoef je je nergens druk om te maken.
pi_166587083
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:07 schreef KomtTijd... het volgende:
't kan wel maar is niet zomaar plug-and-play. Ik zou beginnen eerst een tutorial te zoeken waar zo'n display in gebruikt wordt, kijken of de stappen om het werkend te krijgen een beetje te overzien zijn, en dan exact het zelfde display bestellen als in die tutorial gebruikt wordt.

Waarschijnlijk is het het makkelijkst om een display met SPI interface te zoeken.
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:10 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

https://m.aliexpress.com/(...)MJZVf&aff_platform=y

Op displayport, hoef je je nergens druk om te maken.
Thanks!

Ik ga het nodige uitzoeken. Vooral hoe (of) ik dat losse display onafhankelijk van de gewone HDMI kan gaan aansturen.
pi_166638210
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:10 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

https://m.aliexpress.com/(...)MJZVf&aff_platform=y

Op displayport, hoef je je nergens druk om te maken.
Gewoon besteld. Voor 15 euro kan ik me er geen enorme buil aan vallen en in het slechtste geval heb ik een paar middagen plezier (en frustratie :P) met prutsen om het werkend te krijgen.
pi_167070802
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:10 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

https://m.aliexpress.com/(...)MJZVf&aff_platform=y

Op displayport, hoef je je nergens druk om te maken.
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 21:09 schreef Fixers het volgende:

[..]

Gewoon besteld. Voor 15 euro kan ik me er geen enorme buil aan vallen en in het slechtste geval heb ik een paar middagen plezier (en frustratie :P) met prutsen om het werkend te krijgen.
Ik heb dat dingetje dus ook besteld en gister ontvangen.
Gisteravond geprobeerd het aan de gang te krijgen mbv div guides, maar dat is mij tot nu toe nog niet gelukt.
Krijg alleen blanco scherm en op 1 of andere manier stuurt ie de display info er niet naar door.
Ik begrijp trouwens ook dat het hdmi is of die display? Maakt verder niet uit.

Maar is het iemand hier onderhand wel gelukt?
Do what you love, love what you do!
pi_167072050
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 12:51 schreef kree het volgende:

[..]


[..]

Ik heb dat dingetje dus ook besteld en gister ontvangen.
Gisteravond geprobeerd het aan de gang te krijgen mbv div guides, maar dat is mij tot nu toe nog niet gelukt.
Krijg alleen blanco scherm en op 1 of andere manier stuurt ie de display info er niet naar door.
Ik begrijp trouwens ook dat het hdmi is of die display? Maakt verder niet uit.

Maar is het iemand hier onderhand wel gelukt?
Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd, maar moet je in raspi-config niet aangeven welke display uitgang je wil gebruiken?
pi_167075628
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 13:55 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd, maar moet je in raspi-config niet aangeven welke display uitgang je wil gebruiken?
Klopt. Maar volgens mij moet dat op hdmi blijven alleen ergens in een config file moet je wat veranderen zodat ie de hdmi naar t display stuurt.

Had ook een niet standaard raspbian dus mss dat het daar wel aan ligt.

Ga wel ff met een verse sd kaart beginnen en kijken of het dan wel lukt ;)
Do what you love, love what you do!
pi_167077333
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 12:51 schreef kree het volgende:

[..]


[..]

Ik heb dat dingetje dus ook besteld en gister ontvangen.
Gisteravond geprobeerd het aan de gang te krijgen mbv div guides, maar dat is mij tot nu toe nog niet gelukt.
Krijg alleen blanco scherm en op 1 of andere manier stuurt ie de display info er niet naar door.
Ik begrijp trouwens ook dat het hdmi is of die display? Maakt verder niet uit.

Maar is het iemand hier onderhand wel gelukt?
Ik wacht nog op de levering. Alixpress. :')
pi_167083543
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 17:55 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik wacht nog op de levering. Alixpress. :')
Als je hem besteld hebt toen je dat poste dan zul je hem volgende week wel hebben, ik heb hem diezelfde dag besteld :)
Do what you love, love what you do!
pi_167089089
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 21:45 schreef kree het volgende:

[..]

Als je hem besteld hebt toen je dat poste dan zul je hem volgende week wel hebben, ik heb hem diezelfde dag besteld :)
Ik vermoed wel zoiets. Als ik de trackinginfo goed interpreteer is het pakketje bij de uitgaande douane blijven hangen en daarna een nieuw exemplaar verzonden. Laatste trackinginfo is dat het nu het land verlaten heeft.
pi_167102991
Ok er zijn voor dat display veel verschillende methodes te vinden die elkaar ook nog eens tegenspreken.

Maargoed, met de nieuwste raspbian Jessie image, deze werkt:
http://www.waveshare.com/wiki/3.5inch_RPi_LCD_%28A%29

Geinig dingetje, nu nog bedenken wat ik ermee ga doen :')
Do what you love, love what you do!
pi_167263635
ik heb nu 2x een raspberry pi B liggen (waarvan ik er 1 actief wil gebruiken voor o.a. pi-hole en een paar kleine bestanden beschikbaar maken via web), maar ik zit er echt enorm over te denken om een Rpi3 te kopen, aangezien rasbian erg snel op 100% cpu usage zit, en de 3 kennelijk echt veel sneller is..

iemand ervaring met die 2, en mij wat kan vertellen over netwerksnelheden, een shared map benaderen is allemaal erg traag
pi_167265430
Is een raspberry pi eventueel geschikt voor op een slaapkamer om er kodi op zetten, ik heb me eigenlijk nog nooit in de raspberry pi verdiept.
Enkel heb onlangs kodi ontdekt met de exodus add on , heb je een vrij leuk aanbod.

En zou de raspberry pi een goede oplossing kunnen zijn , en is dat een beetje te doen voor een redelijke leek.
Wensen zijn dan wifi/draadloos toetsenbordje/hdmi en dan zou ik alles op een sd moeten zetten kwa software?
Waarschijnlijk zitten hier wel wat ervaring,s deskundigen over wel of niet doen eventueel.
pi_167286285
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:57 schreef Daniel_Smit het volgende:
Is een raspberry pi eventueel geschikt voor op een slaapkamer om er kodi op zetten, ik heb me eigenlijk nog nooit in de raspberry pi verdiept.
Enkel heb onlangs kodi ontdekt met de exodus add on , heb je een vrij leuk aanbod.

En zou de raspberry pi een goede oplossing kunnen zijn , en is dat een beetje te doen voor een redelijke leek.
Wensen zijn dan wifi/draadloos toetsenbordje/hdmi en dan zou ik alles op een sd moeten zetten kwa software?
Waarschijnlijk zitten hier wel wat ervaring,s deskundigen over wel of niet doen eventueel.
Installeren is makkelijk. Zijn genoeg tutorials te vinden.

Hier draait een pi met kodi al tijden in de woonkamer. Dus zie geen reden waarom dat in je slaapkamer niet zou werken.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_167286508
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:57 schreef Daniel_Smit het volgende:
Is een raspberry pi eventueel geschikt voor op een slaapkamer om er kodi op zetten, ik heb me eigenlijk nog nooit in de raspberry pi verdiept.
Enkel heb onlangs kodi ontdekt met de exodus add on , heb je een vrij leuk aanbod.

En zou de raspberry pi een goede oplossing kunnen zijn , en is dat een beetje te doen voor een redelijke leek.
Wensen zijn dan wifi/draadloos toetsenbordje/hdmi en dan zou ik alles op een sd moeten zetten kwa software?
Waarschijnlijk zitten hier wel wat ervaring,s deskundigen over wel of niet doen eventueel.
Voor kodi moet je als plugin 'stream all the sources' gebruiken.
Die werkt het beste in mijn ervaring.
Of natuurlijk gewoon beide :)
Do what you love, love what you do!
pi_167296033
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 20:15 schreef RoaRRR het volgende:

[..]

Installeren is makkelijk. Zijn genoeg tutorials te vinden.

Hier draait een pi met kodi al tijden in de woonkamer. Dus zie geen reden waarom dat in je slaapkamer niet zou werken.
Thanks ik had me al wat meer verdiept en ga er mee aan de slag secu spelen ;-)
pi_167296037
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 20:22 schreef kree het volgende:

[..]

Voor kodi moet je als plugin 'stream all the sources' gebruiken.
Die werkt het beste in mijn ervaring.
Of natuurlijk gewoon beide :)
Thanks voor de tip
pi_167302726
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:57 schreef Daniel_Smit het volgende:
Is een raspberry pi eventueel geschikt voor op een slaapkamer om er kodi op zetten, ik heb me eigenlijk nog nooit in de raspberry pi verdiept.
Enkel heb onlangs kodi ontdekt met de exodus add on , heb je een vrij leuk aanbod.

En zou de raspberry pi een goede oplossing kunnen zijn , en is dat een beetje te doen voor een redelijke leek.
Wensen zijn dan wifi/draadloos toetsenbordje/hdmi en dan zou ik alles op een sd moeten zetten kwa software?
Waarschijnlijk zitten hier wel wat ervaring,s deskundigen over wel of niet doen eventueel.
Je kunt natuurlijk ook OSMC gebruiken, dat is in feite ook kodi, maar die hebben een complete sd card image die je er zo op kunt zetten.
Hoef je verder ook niet met linux te kloten :)
Do what you love, love what you do!
pi_167303471
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:57 schreef Daniel_Smit het volgende:
Is een raspberry pi eventueel geschikt voor op een slaapkamer om er kodi op zetten, ik heb me eigenlijk nog nooit in de raspberry pi verdiept.
Enkel heb onlangs kodi ontdekt met de exodus add on , heb je een vrij leuk aanbod.

En zou de raspberry pi een goede oplossing kunnen zijn , en is dat een beetje te doen voor een redelijke leek.
Wensen zijn dan wifi/draadloos toetsenbordje/hdmi en dan zou ik alles op een sd moeten zetten kwa software?
Waarschijnlijk zitten hier wel wat ervaring,s deskundigen over wel of niet doen eventueel.
LibreELEC installeren op je SD zetten, fusion repo installeren en vanuit die repo zijn de meeste addons wel te vinden. Ik zou ook voor Exodus gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Fred op 13-12-2016 21:40:28 ]
Uitvinder van de biersmiley.
pi_167304983
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 16:40 schreef dimmak het volgende:

[..]

LibreELEC installeren op je SD zetten, fusion repo installeren en vanuit die repo zijn de meeste addons wel te vinden. Ik zou ook voor Exodus gaan.
Top :P zodra ik hem binnen heb ga ik hier idd maar eens mee aan de slag

[ Bericht 6% gewijzigd door Fred op 13-12-2016 21:41:04 ]
pi_168016417
Even volgen. Paar maanden geleden zo'n kastje gekocht (https://www.sossolutions.nl/xbmc-compleet-3b-keyboard) en ik heb er veel plezier mee.
Even bijlezen of ik hier nog wat leuks besproken wordt waar ik wat aan heb.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_168714610
Weet iemand of er sensoren die ik op de Pi kan aansluiten, waarmee ik de bewegingssnelheid kan meten? En dan bedoel ik dat ik bijvoorbeeld met de raspberry pi rondloop waarna ik op mijn lcd de km/uur kan aflezen?
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  maandag 6 februari 2017 @ 17:44:49 #206
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_168714950
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 17:28 schreef webbyplus het volgende:
Weet iemand of er sensoren die ik op de Pi kan aansluiten, waarmee ik de bewegingssnelheid kan meten? En dan bedoel ik dat ik bijvoorbeeld met de raspberry pi rondloop waarna ik op mijn lcd de km/uur kan aflezen?
Een accelerometer. Die meet de versnelling, als je die integreert krijg je de snelheid :)
Dat valt overigens wel behoorlijk tegen ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door Gehenna op 06-02-2017 17:55:52 ]
nee, jij dan!
pi_168717354
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 17:28 schreef webbyplus het volgende:
Weet iemand of er sensoren die ik op de Pi kan aansluiten, waarmee ik de bewegingssnelheid kan meten? En dan bedoel ik dat ik bijvoorbeeld met de raspberry pi rondloop waarna ik op mijn lcd de km/uur kan aflezen?
Je bedoelt gewoon een GPS-module? Ja dat kan.
pi_168720644
ik heb een 128GB micro sd kaartje moet ik na formateren met sdformat ook de kaart op fat32 zetten als ik enkel retropie wil of mag het op exfat blijven staan?
wil er een image opzetten met win32diskmanager. en die is 119GB
pi_168721393
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 21:10 schreef redboyke het volgende:
ik heb een 128GB micro sd kaartje moet ik na formateren met sdformat ook de kaart op fat32 zetten als ik enkel retropie wil of mag het op exfat blijven staan?
wil er een image opzetten met win32diskmanager. en die is 119GB
Als je win32diskmanager gebruikt hoef je sowieso niet te formateren.

Die zet gewoon een exacte kopie van de image op het kaartje. Incl bestandssysteem.

Alleen daarna misschien expand filesystem. Maar daar ben ik niet zeker van
Do what you love, love what you do!
pi_168721891
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 21:31 schreef kree het volgende:

[..]

Als je win32diskmanager gebruikt hoef je sowieso niet te formateren.

Die zet gewoon een exacte kopie van de image op het kaartje. Incl bestandssysteem.

Alleen daarna misschien expand filesystem. Maar daar ben ik niet zeker van
ok thx had retropie eerst kaal geinstalleerd maar wist niet goed hoe je die andere emulators werkend moest krijgen. en nu heb ik een image gevonden dat alles al voorgeconfigureerd is.
ook een tijd zitten sukkelen om ps3 controller draadloos aan te sluiten en bleek de usb kabel charge only te zijn :')
ps4 controller wou ook niet pairen via bluetooth blijkt dat alleen maar oude ps4 controllers dat kunnen. om het toch te kunnen pairen moest ik in de F4 menu vanalles intypen
alleen weet ik nu niet of ik zowel een ps4 als een ps3 controller tegelijk kan spelen.
anders ben ik wss genoodzaakt die sony wireless dongles te kopen en nog een ps4 controller.
maar die dongles zijn bijna niet te krijgen en ook nog es veel te duur vind ik.
pi_168924674
Heeft iemand hier een idee hoe je relatief eenvoudig (grote) verwarmingselementen kan aansturen met een Raspberry Pi?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 26 februari 2017 @ 22:00:21 #213
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_169166592
Vraagje. Ik heb een mount naar een NAS in fstab gezet. Die werkt, als ik 'm met sudo mount -a uitvoer. Hij zou echter ook bij een reboot aangemaakt moeten worden, maar dat werkt niet. Wel als ik na de reboot weer sudo mount -a doe.

Dan is er nog iets vreemds. Ik zie de inhoud van die map niet, als ik ls doe is die map leeg. Pas als ik putty wegklik en opnieuw inlog zie ik wel wat er in die map staat. Alsof de inhoud van die map in een cache staat die niet gerefreshed is. Iemand die weet hoe dit komt?
pi_169183468
Wat voor type is het? nfs, samba?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 27 februari 2017 @ 19:32:17 #215
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_169183705
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2017 19:25 schreef Jesse_ het volgende:
Wat voor type is het? nfs, samba?
CIFS. Maakt dat uit?
pi_169205500
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 19:32 schreef qltel het volgende:

[..]

CIFS. Maakt dat uit?
Als je meerdere types (netwerk mounts) mount en alleen bij cifs last hebt wel :P
Werkt het wel wanneer je in /etc/rc.local mount /mnt/locatie toevoegt?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 3 maart 2017 @ 18:33:37 #217
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_169267906
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:56 schreef Pokkelmans het volgende:
Heeft iemand hier een idee hoe je relatief eenvoudig (grote) verwarmingselementen kan aansturen met een Raspberry Pi?
Daar heb ik een paar relais voor die zonder probleem 230v kunnen schakelen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_170248049
Iemand die weet waarom sommige bestanden uit Kodi niet goed kunnen worden afgespeeld met mijn RasPi? Ik heb wel beeld en geluid, maar het lijkt op een soort van lag. Aan de bestandsgrootte ligt het niet, zou het een extensie zijn ofzo?
pi_170248420
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:55 schreef Onufriev het volgende:
Iemand die weet waarom sommige bestanden uit Kodi niet goed kunnen worden afgespeeld met mijn RasPi? Ik heb wel beeld en geluid, maar het lijkt op een soort van lag. Aan de bestandsgrootte ligt het niet, zou het een extensie zijn ofzo?
te hoge bitrate?
pi_170282979
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 22:08 schreef mschol het volgende:

[..]

te hoge bitrate?
Hoe kan ik dat checken? Ik denk dat het komt door x265 of x264 bestanden, al heb ik geen idee wat dat precies is.
pi_170283114
quote:
7s.gif Op maandag 17 april 2017 13:05 schreef Onufriev het volgende:

[..]

Hoe kan ik dat checken? Ik denk dat het komt door x265 of x264 bestanden, al heb ik geen idee wat dat precies is.
je zal moeten kijken naar de bitrate van een bestand dat wel goed en niet goed afspeelt, het beste/makkelijkste programma hiervoor is mediainfo

x265 en x264 zijn de video codecs, de eerste is nieuwe en kan volgens mij op sommige hardware wat minder snel zijn
pi_171428552
Help!

Om de een of andere reden, wanneer ik mijn OpenElec wil updaten en mijn Raspberry PI probeer te benaderen, krijg ik een Kodi interface te zien waarbij ik alles op afstand kan bedienen.

Dat wil ik dus niet.
Ik wil gewoon alle folders zien, waaronder de folder waarbij ik de boel kan updaten.

Wat doe ik fout :'( ?
pi_171437900
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 21:27 schreef Anne het volgende:
Help!

Om de een of andere reden, wanneer ik mijn OpenElec wil updaten en mijn Raspberry PI probeer te benaderen, krijg ik een Kodi interface te zien waarbij ik alles op afstand kan bedienen.

Dat wil ik dus niet.
Ik wil gewoon alle folders zien, waaronder de folder waarbij ik de boel kan updaten.

Wat doe ik fout :'( ?
Hoe probeer je hem te benaderen? Simpelste is via bv WinSCP

Oh, en OpenELEC bestaat niet meer :p
pi_171636395
Vraagje ik zoek een mini pc om altijd aan te zijn die een leeg beeld naar youtube stuurt( live stream)
Zou een pi sterk genoeg zijn?
pi_171636495
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 06:49 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Hoe probeer je hem te benaderen? Simpelste is via bv WinSCP

Oh, en OpenELEC bestaat niet meer :p
Bedankt voor je antwoord trouwens!
Ik heb hem in de tussentijd weggebracht naar de meneer die het ooit voor me heeft geïnstalleerd.
En die heeft de nieuwste versie erop gezet.

Nu werkt alleen mijn Wifi-dongle niet meer :'). Maar volgens mij zou dat een add-on inschakelen moeten zijn?
Nog niet in verdiept.. Er ligt nu gewoon maar even een kabel door de woonkamer.
pi_171636595
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2017 10:18 schreef Anne het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord trouwens!
Ik heb hem in de tussentijd weggebracht naar de meneer die het ooit voor me heeft geïnstalleerd.
En die heeft de nieuwste versie erop gezet.

Nu werkt alleen mijn Wifi-dongle niet meer :'). Maar volgens mij zou dat een add-on inschakelen moeten zijn?
Nog niet in verdiept.. Er ligt nu gewoon maar even een kabel door de woonkamer.
OpenELEC of LibreELEC? Als het een losse dongle is (RPi 3 heeft ingebouwde WiFi) kan het een driver issue zijn, of hij is z'n config kwijt (weet niet meer welk netwerk te verbinden bv.) zijn vast Kodi add-ons voor te vinden die daar een GUI voor serveren zodat je het simpel kan instellen.
pi_171636691
quote:
2s.gif Op maandag 12 juni 2017 10:23 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

OpenELEC of LibreELEC? Als het een losse dongle is (RPi 3 heeft ingebouwde WiFi) kan het een driver issue zijn, of hij is z'n config kwijt (weet niet meer welk netwerk te verbinden bv.) zijn vast Kodi add-ons voor te vinden die daar een GUI voor serveren zodat je het simpel kan instellen.
LibreELEC heb ik nu :Y.
De gehele optie om een WiFi-netwerk te selecteren is in ieder geval pleitos.
pi_171636724
https://wiki.libreelec.tv(...)ings#tab=Connections
In Settings naar LibreElec gaan en dan Connections?
pi_171638476
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 06:49 schreef Cyanide- het volgende:
Oh, en OpenELEC bestaat niet meer :p
http://openelec.tv/news

Huh? Er was vorige week nog een nieuwe release. :P
Uitvinder van de biersmiley.
pi_171638593
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:35 schreef dimmak het volgende:

[..]

http://openelec.tv/news

Huh? Er was vorige week nog een nieuwe release. :P
Ja, zag het later ook. Alle devs zijn/waren iig overgestapt naar LibreELEC, dus ging er van uit dat dat het einde van OpenELEC was. Niet dus :P
pi_171638623
quote:
2s.gif Op maandag 12 juni 2017 10:27 schreef Cyanide- het volgende:
https://wiki.libreelec.tv(...)ings#tab=Connections
In Settings naar LibreElec gaan en dan Connections?
Ik zal als ik thuis ben even kijken en eventueel een foto maken.
pi_171638645
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:40 schreef Anne het volgende:

[..]

Ik zal als ik thuis ben even kijken en eventueel een foto maken.
Als je daar die hele optie niet hebt herkent hij je WiFi-dongle niet. Dan heb je een wat groter probleem vrees ik, dan zal je met drivers moeten gaan kutten en dat wordt dan waarschijnlijk CLI-werk.
pi_171639295
quote:
2s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:39 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Ja, zag het later ook. Alle devs zijn/waren iig overgestapt naar LibreELEC, dus ging er van uit dat dat het einde van OpenELEC was. Niet dus :P
Een deel van de devs. :P LibreELEC ging als fork verder. De rest is aan OpenELEC blijven werken.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_172995428
Ik ben hier niet zo thuis in. Maar ik heb een website draaien op een domeinnaam, stel dimmak.nl, met als hoster Antagonist.nl. Kan ik een subdomein toewijzen aan mijn Raspberry PI en zo ja, hoe doe ik dat? Op het interwebs vind ik voornamelijk hoe ik een domeinnaam toewijs.
Uitvinder van de biersmiley.
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:47:29 #235
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_172996327
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 14:02 schreef dimmak het volgende:
Ik ben hier niet zo thuis in. Maar ik heb een website draaien op een domeinnaam, stel dimmak.nl, met als hoster Antagonist.nl. Kan ik een subdomein toewijzen aan mijn Raspberry PI en zo ja, hoe doe ik dat? Op het interwebs vind ik voornamelijk hoe ik een domeinnaam toewijs.
Ja, dat kan in de dns instellingen van je domein.
So we just called him Fred
pi_172996459
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 14:47 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ja, dat kan in de dns instellingen van je domein.
Dus dat kan ook per subdomein? Dacht dat dit alleen kon met je hoofddomein.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_172998223
Dat kan inderdaad prima voor een subdomein, maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe je je dns settings configureerd bij je hoster en wat voor dns-software hij gebruikt (bind is standaard, maar misschien gebruikt hij een windows product).

Moet je DNS informatie invoeren via een webform?
pi_172998352
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 16:16 schreef devzero het volgende:
Dat kan inderdaad prima voor een subdomein, maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe je je dns settings configureerd bij je hoster en wat voor dns-software hij gebruikt (bind is standaard, maar misschien gebruikt hij een windows product).

Moet je DNS informatie invoeren via een webform?
Direct Admin
Uitvinder van de biersmiley.
pi_172998454
Heb je al geprobeerd om gewoon een nieuw A record toe te voegen ala

Naam: pi.home (dus geen punt of .dimmak.nl aan het einde)
Value: jouw thuis ip nummer?

Of als je een of andere dynamic dns service gebruikt, een CNAME record ala
Naam: pi.home
Value: dimmak.dyndns.com. (punt aan het einde)
pi_173012131
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 16:29 schreef devzero het volgende:
Heb je al geprobeerd om gewoon een nieuw A record toe te voegen ala

Naam: pi.home (dus geen punt of .dimmak.nl aan het einde)
Value: jouw thuis ip nummer?

Of als je een of andere dynamic dns service gebruikt, een CNAME record ala
Naam: pi.home
Value: dimmak.dyndns.com. (punt aan het einde)
Top, dan kom ik ik er wel uit! Thanks
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 10 augustus 2017 @ 09:10:06 #241
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_173034262
Is de raspberry een goede optie als je er enkel gebruik van wilt maken om series / films te kijken? Of wordt dat steeds lastiger ivm copyrights.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_173034507
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 09:10 schreef ShevaJB het volgende:
Is de raspberry een goede optie als je er enkel gebruik van wilt maken om series / films te kijken? Of wordt dat steeds lastiger ivm copyrights.
Ik heb een rapsberry gekocht via sossolutions. Kodi samen met een opvolger van Exodus en je bent klaar om veel series en films te zien.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_173034615
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 09:10 schreef ShevaJB het volgende:

Is de raspberry een goede optie als je er enkel gebruik van wilt maken om series / films te kijken? Of wordt dat steeds lastiger ivm copyrights.
OpenELEC en een bult Kodi plugins en je bent een heel eind. Natuurlijk is streaming spul afhankelijk van bronnen op het internet, en die kunnen nog wel eens wijzigen of verdwijnen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 10 augustus 2017 @ 09:36:20 #244
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_173034650
Helder, bedankt voor de antwoorden.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_173034831
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 10:13 schreef tailfox het volgende:
Vraagje ik zoek een mini pc om altijd aan te zijn die een leeg beeld naar youtube stuurt( live stream)
Zou een pi sterk genoeg zijn?
http://www.makeuseof.com/tag/live-stream-youtube-raspberry-pi/
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_173043250
ik ga voor 1 van mijn pi's eens knutselen: een 15,6" laptopscherm uit een oude laptop gesloopt en heb daar een driverboard voor besteld op ali..

kost mij 20 euro maar dan heb ik een apart scherm voor bij mijn pi.. en met een beetje knutselen kan ik de boel ook nog wel in een jasje heisen :P
pi_173104993
Video Playback On Freely-arranged Screens With Info-beamer

[...] showcased the power of info-beamer. Not only can the software display a video via multiple Raspberry Pis, it also automatically rejigs the output to match the size and angle of the Pis’ monitors. [...]



When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_173925952
ik heb hier een raspberry pi met raspbian en pi hole draaien
na verloop van tijd crashen/stoppen alle services op de PI (SSH, web, SMB) en kan ik, naast pingen, alleen nog een power cycle doen (headless pi)

de logs geven niks zinnigs weer waarom het gebeurd. iemand enig idee waar ik naar kan zoeken?

-edit-
nu een scherm eraan weten te hangen met toetsenbord en muis: zwart scherm en 0 respons bij toetsaanslagen of muis..

[ Bericht 10% gewijzigd door mschol op 22-09-2017 10:17:24 ]
  vrijdag 22 september 2017 @ 10:18:39 #249
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_173926169
Klinkt als eventueel een instabiele power source. Probeer het een met een andere adapter? En heb je toevallig USB dingen er aan hangen die ook stroom vragen?
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_173926243
Zorg altijd, zeker bij een RPi3, dat je een goeie 2,5A power supply gebruikt. Zoals bv. de officiele adapter via de RPI Foundation. Geen chinese troep, die dippen soms wat in power met dit soort 'onverklaarbare' euvels tot gevolg.
pi_173926328
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:18 schreef Wolve000 het volgende:
Klinkt als eventueel een instabiele power source. Probeer het een met een andere adapter? En heb je toevallig USB dingen er aan hangen die ook stroom vragen?
geen usb apparaten: normaal gesproken alleen een netwerkkabel en een powerkabel
Hij wordt momenteel gevoed door een 2,5A 5v voeding via een usb hub (waar voor de rest niks aan veranderd is qua apparaten)
op het moment geen extra power adapter beschikbaar, dus die moet ik dan even bestellen (als er tips zijn voor adapters voor meerdere pi's ben ik daar best blij mee ;) )

het kan weken goedgaan voordat hij crasht
wat ik mij net bedenk: Als hij crasht, krijg ik een 404 error krijg bij de webinterface ipv pagina kan niet worden gevonden melding van de browser, dat zou betekenen dat hij toch iets van respons nog geeft op poort 80..

[ Bericht 7% gewijzigd door mschol op 22-09-2017 10:39:54 ]
  vrijdag 22 september 2017 @ 13:33:35 #252
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_173929117
Een 404 krijg je inderdaad alleen als hij ook daadwerkelijk nog antwoord geeft. In dat geval heb ik geen idee. Betekent niet dat het geen kwaad kan om een andere adapter te proberen. Het is een vrij standaard 5V USB aansluiting. Misschien kan iemand in de buurt er even een aan je lenen.
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_173940745
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:18 schreef Wolve000 het volgende:
Klinkt als eventueel een instabiele power source. Probeer het een met een andere adapter? En heb je toevallig USB dingen er aan hangen die ook stroom vragen?
Als je zoiets uit wil sluiten trouwens:

1
2
root@radar:~# vcgencmd get_throttled
throttled=0x0
0x0 zou moeten betekenen dat je qua power goed zit. Als daar 0x50005 oid uit komt, is 'ie undervolted. 0x50000, klein verschil, betekent dat 'ie sinds booten een keer undervolted geweest is maar op dat moment niet.

In geval van undervolten weigert 'ie ook op hogere MHz te draaien.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_173942606
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:26 schreef mschol het volgende:

[..]

geen usb apparaten: normaal gesproken alleen een netwerkkabel en een powerkabel
Hij wordt momenteel gevoed door een 2,5A 5v voeding via een usb hub (waar voor de rest niks aan veranderd is qua apparaten)

Dat kan evt wel een probleem zijn, klinkt als een hoop kabel en contactpunten tussen 5V punt en Pi.
Om meerdere pis te voeden is zoiets ideaal:
https://www.amazon.de/gp/(...)mHYgLcXhL&ref=plSrch

Maar ik moet zeggen dat ik gezien de 404's eerder problemen met je sd-kaartje verwacht. Kind of makes sense om een 404 te gooien als je het filesysteem niet meer kunt benaderen...
pi_184983522
Raspberry Pi Store geopend in Cambridge

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_185456581
Vraagje:

Kun je je draadloze toetsenbord van (bijv) Logitech aansluiten op de Pi middels de dongel in plaats van een toetsenbord met USB-aansluiting?
blablablabla
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 7 maart 2019 @ 18:33:46 #257
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_185457534
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:50 schreef Elan het volgende:
Vraagje:

Kun je je draadloze toetsenbord van (bijv) Logitech aansluiten op de Pi middels de dongel in plaats van een toetsenbord met USB-aansluiting?
Ja hoor, ik heb er een klein toetsenbordje met mousepad aan hangen (met dongel)
pi_185457570
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:50 schreef Elan het volgende:
Vraagje:

Kun je je draadloze toetsenbord van (bijv) Logitech aansluiten op de Pi middels de dongel in plaats van een toetsenbord met USB-aansluiting?
Waarom denk je dat het niet zou werken? :@
pi_185461105
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:36 schreef Tailless het volgende:
[..]

Waarom denk je dat het niet zou werken? :@
Ja geen idee eigenlijk. Misschien moet je hem eerst configureren, net als je draadloze Xbox controller.

Uiteindelijk toch maar een Shield TV gehaald net. Meer kracht en een wat eenvoudigere interface qua retrogaming voor een simpele noob met 0 Linux ervaring.
blablablabla
pi_185462097
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 20:31 schreef Elan het volgende:
[..]

Ja geen idee eigenlijk. Misschien moet je hem eerst configureren, net als je draadloze Xbox controller.

Uiteindelijk toch maar een Shield TV gehaald net. Meer kracht en een wat eenvoudigere interface qua retrogaming voor een simpele noob met 0 Linux ervaring.
eigenlijk werken die RF sticks altijd wanneer er USB keyboard zou werken
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 16:25:45 #261
58651 crew  murp
murp
pi_186031761
Kan iemand mij helpen?
Ik wil graag volumio op mijn Rasp zetten en dat is goed gegaan, er komt ook nog eens geluid uit de speakers, alleen krijg ik mijn LCD niet aan de praat ;(

ik heb een Raspberry Pi 3 Model B + en daarbovenop een versterker ( link )
En het LCD schermpje


Met de volumio plugin krijg ik wel via HDMI tye zien wat ik op dat kleine LCD schermpje wil zien.

Kan iemand mij even de goede weg op helpen?
pi_186031903
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:25 schreef murp het volgende:
Kan iemand mij helpen?
Ik wil graag volumio op mijn Rasp zetten en dat is goed gegaan, er komt ook nog eens geluid uit de speakers, alleen krijg ik mijn LCD niet aan de praat ;(

ik heb een Raspberry Pi 3 Model B + en daarbovenop een versterker ( link )
En het LCD schermpje
i2c aangezet?

Met de volumio plugin krijg ik wel via HDMI tye zien wat ik op dat kleine LCD schermpje wil zien.

Kan iemand mij even de goede weg op helpen?
i2c aangezet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2019 16:32:39 ]
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 16:40:33 #263
58651 crew  murp
murp
pi_186032089
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:31 schreef Tailless het volgende:

[..]

i2c aangezet?
geen idee wat het is, dus nee :D
pi_186032419
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:40 schreef murp het volgende:

[..]

geen idee wat het is, dus nee :D
raspi-config in vullen in je terminal
En sudo apt-get upgrade && update
pi_186032564
Ik had zo'n china display op oudere versie PI, drama om die aan de praat te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt. Maar het ging niet van harte :P
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 17:42:04 #266
58651 crew  murp
murp
pi_186033455
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:56 schreef Tailless het volgende:

[..]

raspi-config in vullen in je terminal
command not found
quote:
En sudo apt-get upgrade && update
dpkg was interrupted, you bla bla bla
pi_186033764
1sudo raspi-config
Do what you love, love what you do!
pi_186034149
Welke distro draai je er trouwens op @murp
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 18:48:48 #269
58651 crew  murp
murp
pi_186034502
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:22 schreef kree het volgende:
Welke distro draai je er trouwens op @:murp
Volumio, free audiophile Linux music player.

Ah, volumio debian GNU/Linux
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 18:50:10 #270
58651 crew  murp
murp
pi_186034519
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:58 schreef kree het volgende:

[ code verwijderd ]

Werkt ook niet ;(
pi_186034706
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:48 schreef murp het volgende:

[..]

Volumio, free audiophile Linux music player.

Ah, volumio debian GNU/Linux
uehm het zal denk wel debian based zijn of raspbian?

Ken dat specifieke pakket nl niet, of althans heb er wel over gelezen. Maar nooit gebruikt.
Maar linux blijft altijd een mooi leer project.

Werkt dit wel

1sudo apt-get update
1sudo apt-get upgrade
1sudo apt-get update --fix-missing

één voor één proberen, wat geeft hij per regel terug?

[ Bericht 10% gewijzigd door kree op 04-04-2019 19:15:15 ]
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 20:43:41 #272
58651 crew  murp
murp
pi_186037216
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:00 schreef kree het volgende:

[..]

uehm het zal denk wel debian based zijn of raspbian?

Ken dat specifieke pakket nl niet, of althans heb er wel over gelezen. Maar nooit gebruikt.
Maar linux blijft altijd een mooi leer project.

Werkt dit wel
[ code verwijderd ]


[ code verwijderd ]


[ code verwijderd ]

één voor één proberen, wat geeft hij per regel terug?
https://imgur.com/a/6agfq5C
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 20:48:13 #273
58651 crew  murp
murp
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 20:49:28 #274
58651 crew  murp
murp
pi_186037450
Heb je de foutmeldingen gegoogled @murp?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186037523
Het lijkt op een toegangsprobleempje en idd even die foutmeldingen in google intypen.
Er is veel (heel veel) altijd over te vinden. :)

Die undervoltage is ook nog wel een dingetje wellicht
Do what you love, love what you do!
pi_186037616
Je kunt het nog eens proberen met diezelfde als erboven als superuser

1sudo -i


btw ik geef hier allemaal geen garanties mee hoor, maar neem aan dat het niet onwijs erg is als je het helemaal up fucked :P
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 20:59:37 #278
58651 crew  murp
murp
pi_186037635
quote:
16s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:53 schreef FlippingCoin het volgende:
Heb je de foutmeldingen gegoogled @:murp?
:@

Nee, die net niet, maar ik ben al een paar uurtjes bezig om te kijken hoe anderen het doen. Of heeeeeel makkkelijk of niet te doen.
pi_186037670
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:59 schreef murp het volgende:

[..]

:@

Nee, die net niet, maar ik ben al een paar uurtjes bezig om te kijken hoe anderen het doen. Of heeeeeel makkkelijk of niet te doen.
Linux is leuk, heb er ook altijd uren mee zitten kloten, Daarom is die Rpi geinig, zie het als een leerprojectje met veel frustratie, maar als het dan lukt..... Feeeeest :D
Do what you love, love what you do!
pi_186037680
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:59 schreef murp het volgende:

[..]

:@

Nee, die net niet, maar ik ben al een paar uurtjes bezig om te kijken hoe anderen het doen. Of heeeeeel makkkelijk of niet te doen.
Ah oké, in mijn ervaring kom je bijna altijd tegen een probleem aan waarvoor iemand al hulp gevraagd heeft. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 21:11:42 #281
58651 crew  murp
murp
pi_186037933
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:58 schreef kree het volgende:
Je kunt het nog eens proberen met diezelfde als erboven als superuser
[ code verwijderd ]

btw ik geef hier allemaal geen garanties mee hoor, maar neem aan dat het niet onwijs erg is als je het helemaal up fucked :P
Nee hoor! Geen enkel probleem. Dat ding ligt nu in de kast :')

Ik wil m trouwens gaan monteren in een oude Philips buizenradio.
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 21:12:33 #282
58651 crew  murp
murp
pi_186037952
quote:
16s.gif Op donderdag 4 april 2019 21:01 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oké, in mijn ervaring kom je bijna altijd tegen een probleem aan waarvoor iemand al hulp gevraagd heeft. :P
Normaal ik ook :7
pi_186037978
https://askubuntu.com/que(...)g-is-another-process
Daar staat er nog wat over, wilde het zoeken maar dan moet je het de volgende keer ff in code posten ipv screenshot. Want vond het te lang om over te typen precies :')
Do what you love, love what you do!
pi_186038036
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 21:12 schreef murp het volgende:

[..]

Normaal ik ook :7
welkom bij linux lol hahahaha

waar zoeken loont :P
Do what you love, love what you do!
pi_186038150
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 21:12 schreef murp het volgende:

[..]

Normaal ik ook :7
Heb hier helaas geen ervaring mee verder sorry. ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186038197
quote:
16s.gif Op donderdag 4 april 2019 21:19 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Heb hier helaas geen ervaring mee verder sorry. ;(
Ik wel haha, maar je moet het leuk vinden om dingetjes uit te zoeken.
Die Rpi gaat er trouwens niet kapot van, die van mij staat al 3 jaar overclocked en te heet en doet het prima.

Meest erge is SD image ff opnieuw moeten doen en kun je vanaf opnieuw beginnen.

Ik zeg, gewoon proberen :)
Do what you love, love what you do!
pi_186041618
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:48 schreef murp het volgende:
[ afbeelding ]
Bugje in Volumio blijkbaar.

sudo rm /var/lib/dpkg/status
sudo touch /var/lib/dpkg/status

[ Bericht 19% gewijzigd door Mr_Belvedere op 05-04-2019 00:02:52 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_186043063
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 21:11 schreef murp het volgende:

[..]

Nee hoor! Geen enkel probleem. Dat ding ligt nu in de kast :')

Ik wil m trouwens gaan monteren in een oude Philips buizenradio.
Gebruik je die jack-out ervoor?
Niet al te best is die hoor, ok het werkt maar verwacht er geen hoge audio van.
Beter usb DAC dingetje (gehehe om het maar lastig te maken :P )

Ik gebruik een rpi3 trouwens als media center met osmc en dat werkt perfect. audio usb is ook plug and play.

Oudere model B (denk) als ADSB ontvanger.

jaja het zijn leuke dingetjes om mee te knutselen :P

[ Bericht 8% gewijzigd door kree op 05-04-2019 03:54:59 ]
Do what you love, love what you do!
pi_186046131
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 03:48 schreef kree het volgende:
jaja het zijn leuke dingetjes om mee te knutselen :P
Zeker weten.

Ik heb een Pi 3 die ik gebruik als RetroPie, Kodi en Labelprinter server. Misschien dat ik er nog een keer een Voucher machine van maak.

Daarnaast een Pi Zero W die ik wil gaan gebruiken als magic mirror met behulp van Dakboard.

Beheer is vrij eenvoudig via Putty of bijvoorbeeld PiHelper.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_186051560
Ik gebruik voor SSH tegenwoordig Bitvice SSH client.
Voordeeltje daarvan, die doet ipv een terminal ook SFTP.

Aanrader :)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 19:43:30 #291
58651 crew  murp
murp
pi_186054120
Niets lukte, dus moest ik maar de orginele drivers gaan gebruiken, alleen zit daar een heel besturingsysteem aan vast :')
http://kedei.net/raspberry/raspberry.html

die driver linkt naar een tar.gz bestand....
pi_186054371
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:43 schreef murp het volgende:
Niets lukte, dus moest ik maar de orginele drivers gaan gebruiken, alleen zit daar een heel besturingsysteem aan vast :')
http://kedei.net/raspberry/raspberry.html
[ afbeelding ]
die driver linkt naar een tar.gz bestand....
Dat is meestal met linux dingen. Die .tar.gz kun je uitpakken via ssh wel
Trouwens, je hebt hier wel een screenshot van dingen voor een ander operating system?

ARM versie moet je hebben voor Rpi in het algemeen.
Wil niet zeggen dat dit trouwens niet kan werken, want soms wel. Maargoed.

Leuk dit :D we experimenteren even, die tar.gz kun je uit pakken.
1tar -zxvf archive.tar.gz

Trouwens kun je niet zoeken naar een driver ARM en met model display etc?
Volgens mij zitten we niet op de goede weg nu :)

Wat precies is het model van het display wat je hebt?

[ Bericht 13% gewijzigd door kree op 05-04-2019 20:02:11 ]
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 20:48:36 #293
58651 crew  murp
murp
pi_186055455
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:53 schreef kree het volgende:

[..]

Dat is meestal met linux dingen. Die .tar.gz kun je uitpakken via ssh wel
Trouwens, je hebt hier wel een screenshot van dingen voor een ander operating system?

ARM versie moet je hebben voor Rpi in het algemeen.
Wil niet zeggen dat dit trouwens niet kan werken, want soms wel. Maargoed.

Leuk dit :D we experimenteren even, die tar.gz kun je uit pakken.
[ code verwijderd ]
Die moet je dan toch ook instaleren (met een andere code? )
quote:
Trouwens kun je niet zoeken naar een driver ARM en met model display etc?
Volgens mij zitten we niet op de goede weg nu :)

Wat precies is het model van het display wat je hebt?
https://www.aliexpress.co(...)1.0.0.73d14c4deFSDf7
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 20:49:01 #294
58651 crew  murp
murp
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 20:52:30 #295
58651 crew  murp
murp
pi_186055631
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 april 2019 20:52 schreef murp het volgende:
mn hoofd kraakt
Leuk he linux :D


Help je zo ff hoor. Want zit nog mobiel.
Do what you love, love what you do!
pi_186056015
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 april 2019 20:52 schreef murp het volgende:
mn hoofd kraakt
lol ik had een soortgelijke, het is echt drama om het aan de gang te krijgen.
Het verschilt ook nog eens per specifiek ding.

Het is mij trouwens gelukt, uiteindelijk met die ik had. maar had er toen al niet eens meer nut voor.

Wat belangrijk is, je moet heel voor stap met alles beginnen, tutorials volgen. en dan krijg je weer error's, die googlen en dan is er meestal wel iemand die het ook heeft gehad. Oplossen en opnieuw en de volgende error etc stap voor stap.

Zou zeggen post je vooruitgang en zet terminal ssh output ff in code tags :)
Een kant en klare oplossing kan ik je niet gelijk geven zo ;)
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 21:13:56 #298
58651 crew  murp
murp
pi_186056070
Maar ik kan in "volumio" niet een webbrowser opstarten om te kopiëren en te plakken. Ik weet in ieder geval dat het LCD schermpje wel werkt! ( alleen met de verkeerde distro :') )

Ik ga nu weer eerst Volumio erop zetten en ik ge kijken hoe ik de "driver" op het SD kaartje moet krijgen. Of denk je dat ik dat ook op een stikkie kan zetten?

oe!

ik heb dit gedaan!

sudo wget -c http://kedei.net/raspberry/v6_1/LCD_show_v6_1_3.tar.gz

hij is nu wel aan het downloaden :7

[ Bericht 30% gewijzigd door murp op 05-04-2019 21:47:49 ]
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 22:16:31 #299
58651 crew  murp
murp
pi_186057791
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 20:56 schreef kree het volgende:

Ik heb de driver gedownload, alleen weet ik niet hoe je m moet installeren ;(
pi_186057892
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:16 schreef murp het volgende:

[..]

Ik heb de driver gedownload, alleen weet ik niet hoe je m moet installeren ;(
hangt er vanaf wat precies, mss moet je het helemaal compileren nog met cmake etc.
Maar mijn kennis van linux gaat ook niet zover om je nu een stap voor stap te geven, geen instructies erbij verder?
wget is ok, je hebt dat ding dus gedownload al. staat in je home dir nu. Dus /~

Denk ik, maar kopieer anders ff de output van SSH in code tag hier? gok nu maar
Do what you love, love what you do!
  Forum Admin vrijdag 5 april 2019 @ 22:29:49 #301
58651 crew  murp
murp
pi_186058058
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 22:21 schreef kree het volgende:

[..]

hangt er vanaf wat precies, mss moet je het helemaal compileren nog met cmake etc.
Maar mijn kennis van linux gaat ook niet zover om je nu een stap voor stap te geven, geen instructies erbij verder?
wget is ok, je hebt dat ding dus gedownload al. staat in je home dir nu. Dus /~

Denk ik, maar kopieer anders ff de output van SSH in code tag hier? gok nu maar
ok, wat ik gedaan heb:
driver gedownload ergens op de rasp.

Daarna weer eens gegoogled en toen kwam ik hier uit:
http://kookye.com/2016/09(...)for-raspbian-jessie/

Eigenlijk alle stappen daar genomen en ik heb beeld!!!!!!!!!
Alleen zag ik wel dat het een foutmelding betreft, dus dat ga ik nog opzoeken :7
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')