abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 mei 2016 @ 16:33:25 #26
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162297609
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:22 schreef the-eye het volgende:

[..]

Dus je bent voor een basisinkomen?
:? Nee, ik ben alleen net zo tegen het huidige systeem.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 18 mei 2016 @ 16:36:36 #27
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_162297710
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Niet werken betekent dat je óf doodgaat van de honger en dorst óf teert op de zak van een ander. Beide onwenselijk dus werken is niet zo vrijblijvend als sommige mensen hier doen overkomen. Alsof het maar bijzaak is.
Het zou m.i. (ook het) ideaal zijn wanneer dat wel bijzaak zou zijn.
Stel je voor dat we in staat zouden zijn af te kunnen stappen van denken in termen van overleven.

quote:
Newsflash, op wat narcistische wereldvreemde mensen hier na heeft het merendeel van de bevolking een hekel aan luie mensen die niet solliciteren op een baan en intussen leven op geld wat anderen bij elkaar verdiend hebben.
Is dat werkelijk zo of is (je) dat aangeleerd...... of aangedaan ?

quote:
Ons land heeft geen assets maar debt, zoals bijna elk land , zoals in je gequote stukje staat.
Dus als je de staatsschuld wilt verdelen onder de bevolking: Be my guest. Het is ongeveer 30.000 euro per Nederlander en bijna 60.000 euro schuld per werkende nederlander.
....
Het conepct staatschuld kan je met de grond gelijk maken wanneer je je realiseert dat er met verschillend maten wordt gemeten. Er is geen schuld anders dan wat de staat daar van maakt (of laat maken). Voor onze staat van denken is het natuurlijk gunstig dat we collectief schuldig zijn.
quote:
Als die morgen verdwijnen wordt er geen auto meer verkocht. Direct kopen van de fabrikant kan namelijk niet omdat de fabrikant dat heeft uitbesteed aan het dealernetwerk. Op die manier kan de fabrikant namelijk kosten besparen door niet in elke middelgrote stad een eigen verkooppunt / reparatiepunt / garantiepunt op te zetten en kan de dealer wat verdienen door in zijn bedrijf auto's te verkopen en onderhouden.

mocht een fabrikant besluiten dit toch zelf te gaan doen dan zal de prijs veel hoger worden als bij de dealer omdat die immers met dezelfde kosten zit als de dealers. (pand huren, monteurs in dienst hebben, garantie verlenen etc) maar dat ook nog eens op heel veel plaatsen moet regelen wereldwijd. Niet alleen praktisch gezien niet erg haalbaar, ook financieel enorm dom.

Dus op die manier voegt het dealernetwerk héél veel toe voor de fabrikant én voor de consument. Immers: Lagere prijzen en grote beschikbaarheid.
Quatsch. De verkopers of opgelikte showrooms voegt totaal niets toe anders dan dat die - indien nodig - mijn wens tot (over)haalbaarheid weet te kietelen. Ik "snap" niet maar weet waarom een fabriek niet rechtstreeks aan mij (of desnoods onafhankelijke monteur) iets wil leveren.
Garantie verlenen is ook waanzin en basistaak van de fabriek die daarbij gewoon goede (imho onverslijtbare en maakbare) spullen moet maken.

Let wel ik heb niets tegen (betaalde) adviseurs de adviseren of verzorgers die mij ophemelen maar het zou gezonder zijn dat je zelf de keuze hebt. Helaas kan je als consument meestal niet fatsoenlijk om de gevestigde orde heen die daarmee hun inkomen menen te moeten verdienen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 18 mei 2016 @ 16:37:27 #28
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162297730
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kun je nog steeds wel rendementen vangen over je assets, ook al heb je voor die assets betaald met geleend geld.
De staatsschuld loopt elke seconde op met 480 euro. Niet bepaald een goed rendement.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 18 mei 2016 @ 16:40:21 #29
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162297802
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:36 schreef Vallon het volgende:

Quatsch. De verkopers of opgelikte showrooms voegt totaal niets toe anders dan dat die - indien nodig - mijn wens tot (over)haalbaarheid weet te kietelen. Ik "snap" niet maar weet waarom een fabriek niet rechtstreeks aan mij (of desnoods onafhankelijke monteur) iets wil leveren.
Garantie verlenen is ook waanzin en basistaak van de fabriek die daarbij gewoon goede (imho onverslijtbare en maakbare) spullen moet maken.
Het gebrek aan economische kennis in een topic over economie is echt stuitend maar geeft ook direct de reden aan waarom mensen voorstander van gratis geld zijn.

Maar om even terug te komen op het voorbeeld: Stel BMW gaat direct leveren dan mag je voor aanschaf en garantie van je BMW naar Beieren. Ook het onderhoud moet daar dan maar plaatsvinden tijdens de garantieperiode.
Ideaal toch? Wordt je vast blij van als klant.

Of even rechtstreeks bij de Mac Donalds een frietje halen. Moet je wel even naar het hoofdkantoor in de VS maar dat vind je helemaal niet erg want die vervelende middelman moet weg volgens jou. Voegt helemaal niks toe. Wat doen ze hier eigenlijk. Straks bieden ze zelfs nog banen aan in de buurt ook. Jakkes.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 18 mei 2016 @ 17:16:17 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_162298832
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het gebrek aan economische kennis in een topic over economie is echt stuitend maar geeft ook direct de reden aan waarom mensen voorstander van gratis geld zijn.

Maar om even terug te komen op het voorbeeld: Stel BMW gaat direct leveren dan mag je voor aanschaf en garantie van je BMW naar Beieren. Ook het onderhoud moet daar dan maar plaatsvinden tijdens de garantieperiode.
Ideaal toch? Wordt je vast blij van als klant.

Of even rechtstreeks bij de Mac Donalds een frietje halen. Moet je wel even naar het hoofdkantoor in de VS maar dat vind je helemaal niet erg want die vervelende middelman moet weg volgens jou. Voegt helemaal niks toe. Wat doen ze hier eigenlijk. Straks bieden ze zelfs nog banen aan in de buurt ook. Jakkes.

De auto zou imho vanuit de fabriek op een trailer en voor de deur gezet kunnen worden. Doet de leasemaatschappij tegenwoordig ook standaard. Een monteur die het onderhoudt doet, haalt/brengt zoek ik dan wel in de buurt. Die monteur heeft daarvoor een werkplaats waarvoor je (zeker bij een dealer; heel dik) betaald.
Dat gezegd hebbend, kan je je ook afvragen waarom je voor onderhoud van een product extra moet betalen. Immers je gebruikt het product conform het doel en alle kosten zouden in de aankoop moeten zitten. Een stap verder zijn de normale kosten voor verbruik en slijtage die m.i. heel goed in de totale aankoopkosten van een auto verwerkt zouden kunnen worden. De fabriek zorgt er dan gegarandeerd voor dat hun producten superzuinig en onderhoudsvrij zijn.

Inzake Mac zijn er wat andere factoren: het is een uitgiftelocatie waar het product wordt samengesteld/geproduceerd en je daar eventueel ter plaatse kan innemen.
Voordeel van Mac is iig dat je niet ongevraagd wordt geadviseerd. Het zou verder gunstig zijn - en dat gaat tzt gebeuren - dat je meer product krijgt wanneer je geen gebruik maakt van hun zitjes/tafels.

Natuurlijk weet ik hoe de (oude) economie werkt of nog wil opereren. Dat is nu juist de discussie, ook met het basisinkomen. Veel zaken voegen niets of maar weinig toe aan een eindproduct. De wetenschap dat gebruikers dat gaan begrijpen, we(r)kt natuurlijk de nodige weerstand in de hand.

Ik geloof absoluut in een markt waarbij de consumenten weer werkelijk centraal komen en daarvoor dan willen betalen. Dan wel wanneer daar echt vraag naar is en niet omdat dit door het zichzelf in standhoudende systeem wordt opgelegd.

Ten leste, prefereer ik een een zinnige baan die werkelijk toevoegt boven een baan die gemaakt is om mij gedwongen bezig en afhankelijk te (kunnen) houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 18-05-2016 18:19:17 (spells & tells) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_162299401
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

De staatsschuld loopt elke seconde op met 480 euro. Niet bepaald een goed rendement.
Tis eigenlijk totaal niet interessant die staatsschuld, wie is de schuldenaar? Ah.. De inwoners, prima toch.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_162299432
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het gebrek aan economische kennis in een topic over economie is echt stuitend maar geeft ook direct de reden aan waarom mensen voorstander van gratis geld zijn.

Ga jij ff andere mensen vervelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_162299865
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Niet werken betekent dat je óf doodgaat van de honger en dorst óf teert op de zak van een ander. Beide onwenselijk dus werken is niet zo vrijblijvend als sommige mensen hier doen overkomen. Alsof het maar bijzaak is.
Als mensen niet willen werken doen ze daarmee vooral zichzelf tekort bedoel ik eigenlijk. En er is niet echt een alternatief wat positief uitpakt.
  woensdag 18 mei 2016 @ 18:34:44 #34
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_162300700
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Niet werken betekent dat je óf doodgaat van de honger en dorst óf teert op de zak van een ander. Beide onwenselijk dus werken is niet zo vrijblijvend als sommige mensen hier doen overkomen. Alsof het maar bijzaak is.

[..]

Newsflash, op wat narcistische wereldvreemde mensen hier na heeft het merendeel van de bevolking een hekel aan luie mensen die niet solliciteren op een baan en intussen leven op geld wat anderen bij elkaar verdiend hebben.

[..]

Ons land heeft geen assets maar debt, zoals bijna elk land , zoals in je gequote stukje staat.
Dus als je de staatsschuld wilt verdelen onder de bevolking: Be my guest. Het is ongeveer 30.000 euro per Nederlander en bijna 60.000 euro schuld per werkende nederlander.

http://www.destaatsschuldmeter.nl/

[..]

Verhouding werkenden <> niet werkenden. De belastingdruk om iedereen 1000 euro te geven voor werkenden stijgt niet met 1000 euro maar misschien met 1500 euro. (getallen zijn fictief)

[..]

Als die morgen verdwijnen wordt er geen auto meer verkocht. Direct kopen van de fabrikant kan namelijk niet omdat de fabrikant dat heeft uitbesteed aan het dealernetwerk. Op die manier kan de fabrikant namelijk kosten besparen door niet in elke middelgrote stad een eigen verkooppunt / reparatiepunt / garantiepunt op te zetten en kan de dealer wat verdienen door in zijn bedrijf auto's te verkopen en onderhouden.

mocht een fabrikant besluiten dit toch zelf te gaan doen dan zal de prijs veel hoger worden als bij de dealer omdat die immers met dezelfde kosten zit als de dealers. (pand huren, monteurs in dienst hebben, garantie verlenen etc) maar dat ook nog eens op heel veel plaatsen moet regelen wereldwijd. Niet alleen praktisch gezien niet erg haalbaar, ook financieel enorm dom.

Dus op die manier voegt het dealernetwerk héél veel toe voor de fabrikant én voor de consument. Immers: Lagere prijzen en grote beschikbaarheid.
Als jij veel slimmer bent dan ik en op die manier een dik salaris bij elkaar weet te halen dan is het toch onzin om allerlei baantjes te gaan creëren om mij maar bezig te houden i.p.v. dat jij een ietsiepietsie afstaat zodat ik een sober leven kan leiden. Jij werkt, dan en nu, toch ook niet om je buurman maar een goed gevoel te geven als hij jou 's morgens naar je werk ziet vertrekken?

[ Bericht 0% gewijzigd door the-eye op 18-05-2016 20:02:11 ]
pi_162301175
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:07 schreef Metro2005 het volgende:

Newsflash, op wat narcistische wereldvreemde mensen hier na heeft het merendeel van de bevolking een hekel aan luie mensen die niet solliciteren op een baan en intussen leven op geld wat anderen bij elkaar verdiend hebben.
Dat doen we allemaal hier. Tegelijk werken we en bepaalt hoe goed we dat doen in welke mate we financieel profiteren van het werk van een ander, maar het idee dat je je brutoloon helemaal aan jezelf te danken hebt getuigt van een verblinding door eigenwaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_162301505
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 18:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat doen we allemaal hier. Tegelijk werken we en bepaalt hoe goed we dat doen in welke mate we financieel profiteren van het werk van een ander, maar het idee dat je je brutoloon helemaal aan jezelf te danken hebt getuigt van een verblinding door eigenwaan.
^O^
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 19 mei 2016 @ 09:06:30 #37
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162316883
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 17:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ga jij ff andere mensen vervelen.
Ga jij eerst eens even economie lessen nemen voor je het gaat hebben over maatschappij ontwrichtende veranderingen die een economie ten gronde gaan richten.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 18:34 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als jij veel slimmer bent dan ik en op die manier een dik salaris bij elkaar weet te halen dan is het toch onzin om allerlei baantjes te gaan creëren om mij maar bezig te houden i.p.v. dat jij een ietsiepietsie afstaat zodat ik een sober leven kan leiden. Jij werkt, dan en nu, toch ook niet om je buurman maar een goed gevoel te geven als hij jou 's morgens naar je werk ziet vertrekken?
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 17:16 schreef Vallon het volgende:
Ten leste, prefereer ik een een zinnige baan die werkelijk toevoegt boven een baan die gemaakt is om mij gedwongen bezig en afhankelijk te (kunnen) houden.
Het valt me op dat een aantal voorstanders van het basisinkomen hier banen zien als 'bezig houden' terwijl die banen echt niet bestaan als ze geen geld op zouden leveren voor de werkgever. Alsof die banen geen enkele toegevoegde waarde hebben. Alsof ze alleen maar bestaan om mensen van straat te houden. Kom op zeg.

En dan de hele tijd dat gereutel over 'de elite' terwijl 99% van de bedrijven gewoon gerund wordt door mensen zoals jij en ik. Bovendien wordt er door niemand een pistool tegen je hoofd gezet om voor bv Shell of een corrupte bank te werken.


quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 17:16 schreef Vallon het volgende:
De auto zou imho vanuit de fabriek op een trailer en voor de deur gezet kunnen worden. Doet de leasemaatschappij tegenwoordig ook standaard. Een monteur die het onderhoudt doet, haalt/brengt zoek ik dan wel in de buurt. Die monteur heeft daarvoor een werkplaats waarvoor je (zeker bij een dealer; heel dik) betaald.
Dat gezegd hebbend, kan je je ook afvragen waarom je voor onderhoud van een product extra moet betalen. Immers je gebruikt het product conform het doel en alle kosten zouden in de aankoop moeten zitten. Een stap verder zijn de normale kosten voor verbruik en slijtage die m.i. heel goed in de totale aankoopkosten van een auto verwerkt zouden kunnen worden. De fabriek zorgt er dan gegarandeerd voor dat hun producten superzuinig en onderhoudsvrij zijn.
Wat jij wilt bestaat al: Het heet leasen. Alles inbegrepen.

Je kan een product als een auto niet zo maken dat het nooit slijt of gerepareerd moet worden dus als een fabrikant dat moet garanderen betaal je domweg 2x zoveel voor je auto. Ook het ophalen en brengen van je auto zal echt geen probleem zijn hoor, alleen kost je dat elke keer weer flink wat euro's. Daarnaast ben je je auto langer kwijt omdat een fabrikant niet de capaciteit heeft om honderdduizenden auto's in eigen beheer te repareren en te onderhouden, op te halen en af te leveren dus zullen ze moeten uitbreiden wat doorberekent gaat worden aan jou, de consument.
Al met al ben je fors duurder uit als je een auto rechtstreeks bij een fabrikant gaat kopen, ben je je auto langer kwijt, ben je bij aanschaf aangewezen op de informatie uit de folder en heb je geen persoonlijk aanspreekpunt bij geschillen.

Dat jij dat voordeel niet inziet ligt meer aan jou dan aan de toegevoegde waarde van een dealernetwerk.

[ Bericht 46% gewijzigd door Metro2005 op 19-05-2016 09:23:41 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_162317655
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:07 schreef Metro2005 het volgende:

Als die morgen verdwijnen wordt er geen auto meer verkocht. Direct kopen van de fabrikant kan namelijk niet omdat de fabrikant dat heeft uitbesteed aan het dealernetwerk. Op die manier kan de fabrikant namelijk kosten besparen door niet in elke middelgrote stad een eigen verkooppunt / reparatiepunt / garantiepunt op te zetten en kan de dealer wat verdienen door in zijn bedrijf auto's te verkopen en onderhouden.

mocht een fabrikant besluiten dit toch zelf te gaan doen dan zal de prijs veel hoger worden als bij de dealer omdat die immers met dezelfde kosten zit als de dealers. (pand huren, monteurs in dienst hebben, garantie verlenen etc) maar dat ook nog eens op heel veel plaatsen moet regelen wereldwijd. Niet alleen praktisch gezien niet erg haalbaar, ook financieel enorm dom.

Dus op die manier voegt het dealernetwerk héél veel toe voor de fabrikant én voor de consument. Immers: Lagere prijzen en grote beschikbaarheid.
Ik snap het nut van een soort "uitgiftelocatie" voor auto's. Ik snap ook dat je het onderhoud wilt decentraliseren. In die zin zijn de vrachtwagenchauffeur die de auto's vervoert en de monteur die mijn auto op de weg houdt economisch heel waardevol. Ze voeren specialistisch werk uit wat 99% van de mensen niet zelf kan. Wat ik gewoon niet goed begrijp, is het nut van de verkoper. Wat doet die precies, anders dan mij een advies geven over welke auto ik moet aanschaffen? En is dat advies zó specialistisch dat ik het nooit zelf zou kunnen bedenken?

Een autoverkoper is geen kenniswerker. Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom juist die verkoper zo belangrijk is om die auto te slijten. De behoefte van mensen om een auto te willen rijden wordt niet groter door de verkopers (je bent immers al in de showroom). Hij onderhoudt de auto niet. Hij begeleidt eventueel een testrit, maar dat is ook geen specialistische kennis die iemand anders binnen het bedrijf die wél waardevol is niet ook zou kunnen doen. Ik denk dat de verkoper een overbodige schakel is, en dat als die verkoper geschrapt wordt in de keten van een auto van de fabriek bij de klant krijgen, er geen economische schade wordt geleden.

En zo zijn er veel meer banen die weliswaar bestaan en die ook geld waard zijn (we betalen er immers voor) maar die daardoor niet noodzakelijk zijn geworden om onze economie draaiend te houden. En dan gaat het vooral om banen waar niet specifiek specialistische kennis voor nodig is, of banen die de welvaart alleen maar herverdelen in plaats van genereren.
pi_162317808
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 18:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat doen we allemaal hier. Tegelijk werken we en bepaalt hoe goed we dat doen in welke mate we financieel profiteren van het werk van een ander, maar het idee dat je je brutoloon helemaal aan jezelf te danken hebt getuigt van een verblinding door eigenwaan.
Zeer juist.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 19 mei 2016 @ 11:28:50 #40
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_162319616
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 09:06 schreef Metro2005 het volgende:
Het valt me op dat een aantal voorstanders van het basisinkomen hier banen zien als 'bezig houden' terwijl die banen echt niet bestaan als ze geen geld op zouden leveren voor de werkgever. Alsof die banen geen enkele toegevoegde waarde hebben. Alsof ze alleen maar bestaan om mensen van straat te houden. Kom op zeg.
Je volgt een onjuiste aanname dat iets niet zo kan zijn omdat het tegenovergestelde kennelijk de gewoonte is. Veel zg. noodzakelijk werk is onnodig wanneer je simpelweg de regels veranderd.

Wanneer iedereen een onvoorwaardelijk basisinkomen heeft, zal je hopelijk met mij eens zijn dat een groot gedeelte aan instanties en aanverwanten, niet meer nodig zullen zijn. Ik geef toe dat er "uitvreters" komen. Who care, ze zullen zich snel oplossen wanneer blijkt dat je daarmee geen aandacht hebt/krijgt wanneer je opzettelijk niets wil bijdragen.
Niets anders dan nu wanneer iemand bewust misbruik maakt van het systeem.

quote:
En dan de hele tijd dat gereutel over 'de elite' terwijl 99% van de bedrijven gewoon gerund wordt door mensen zoals jij en ik. Bovendien wordt er door niemand een pistool tegen je hoofd gezet om voor bv Shell of een corrupte bank te werken.
Ook hier is dat niet waar. Ja een samenspel van mensen "runt" de bedrijven maar het is de beweging als spreeuwenzwerm die ongecontroleerd plaatsvind. Geen centrale coördinatie maar wel een schijnbaar gecontroleerde beweging omdat iedereen altijd naar links gaat wanneer iemand van rechts komt.

Beetje als evolutie. Wanneer ieder alleen voor de winst gaat, zal dat leiden tot een continue strijd waarbij heel veel energie gericht wordt op het vergaren en minstens in standhouden van de status quo. Deelnemers "moeten" meedoen wel omdat ze anders het onderspit zullen delven.
Verbeteringen of vernieuwing ontstaat dan alleen wanneer het bijdraagt aan winstmaximalisatie.

quote:
Wat jij wilt bestaat al: Het heet leasen. Alles inbegrepen.
Precies en waarom is/heb ik dan nog een dealer met showroom en hoofdkantoor nodig ?
Ik wil gewoon de auto bij de fabriek kopen (en niet met een via een tussenstations met elk hun kostenopslag, moeten huren). Moet zeggen dat ik na vele auto's die dingen ben gaan zien als een abc'tje.

quote:
Je kan een product als een auto niet zo maken dat het nooit slijt of gerepareerd moet worden dus als een fabrikant dat moet garanderen betaal je domweg 2x zoveel voor je auto. Ook het ophalen en brengen van je auto zal echt geen probleem zijn hoor, alleen kost je dat elke keer weer flink wat euro's. Daarnaast ben je je auto langer kwijt omdat een fabrikant niet de capaciteit heeft om honderdduizenden auto's in eigen beheer te repareren en te onderhouden, op te halen en af te leveren dus zullen ze moeten uitbreiden wat doorberekent gaat worden aan jou, de consument.
Al met al ben je fors duurder uit als je een auto rechtstreeks bij een fabrikant gaat kopen, ben je je auto langer kwijt, ben je bij aanschaf aangewezen op de informatie uit de folder en heb je geen persoonlijk aanspreekpunt bij geschillen.
Je kan een product wel degelijk duurzamer maken en het fabriceren dat het eenvoudiger om het door een willekeurig onafhankelijk ander, een lokale monteur, te onderhouden/maken is.
Imho zou een fabrikant niet horen te verdienen op de omzet door verplichte aftercare (zijnde, verborgen kosten) waarvoor je extra moet betalen.

Een aanspreekpunt voor geschillen is ook onzin want bij transparantie van zaken heb je geen geschillen, behalve dan bij - vermeende - onduidelijkheden die je dan aan een onafhankelijke arbitrage commissie voorlegt. Heb je gelijk, betaalt de fabriek of anders jijzelf voor de kosten.

Denk bijv aan harde schijven, niks geen gelazer en tenzij ik hem zelf kapot heb gemaakt, krijg ik gelijk een nieuwe schijf in ruilt voor de defecte schijf die voortijds (garantietermijn) kapot is gegaan.

Ik snap heel goed de verstrengelde belangen die ons wijsmaken dat het echt niet anders ingeregeld kan worden en het allemaal heel, heel speciaal is. Het zou zuiverder zijn dat duidelijk is hoe de kosten echt zijn opgebouwd en je vervolgens kan kiezen voor en/of betalen van die exclusieve "services". Kans is groot dat men kiest voor de dealer die z'n klant daarbij uiterst serieus neemt.

Ik zie niet hoe je kan stellen dat zonder dealers of distributienetwerk, een product fors duurder zal gaan worden. Sterker nog, rechtstreeks & direct bestellen levert sws al snel 5-10% (en meestal heel veel meer) korting op. De leverancier/fabriek hoeft immers aan mij geen geld te besteden om mij "te cultiveren" voor haar producten. Denk aan al die China-Shops.

quote:
Dat jij dat voordeel niet inziet ligt meer aan jou dan aan de toegevoegde waarde van een dealernetwerk.
Klopt, ik ben wars van holle opsmuk maar betaal graag wanneer ik daar bewust in -en voor kan kiezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 19-05-2016 11:34:38 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_162319850
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 16:07 schreef Metro2005 het volgende:
Newsflash, op wat narcistische wereldvreemde mensen hier na heeft het merendeel van de bevolking een hekel aan luie mensen die niet solliciteren op een baan en intussen leven op geld wat anderen bij elkaar verdiend hebben.
Ik geloof niet dat er in Nederland een collectieve haat jegens gepensioneerden of huisvrouwen / -mannen is.

quote:
Ons land heeft geen assets maar debt, zoals bijna elk land , zoals in je gequote stukje staat.
Dus als je de staatsschuld wilt verdelen onder de bevolking: Be my guest. Het is ongeveer 30.000 euro per Nederlander en bijna 60.000 euro schuld per werkende nederlander.
Als je kijkt naar de financiële situatie van een rechtspersoon, dan is enkel kijken naar langlopend vreemd vermogen wel een erg beperkte blik. Wat betreft de staatschuld heb je al bruto en netto schulddefinities van het IMF, waarbij de netto schuld de bruto schuld minus financiële activa (exclusief aandelen en derivaten) is. Dan kom je voor Nederland al op ongeveer 35% BBP uit. Die is al een stuk lager. Dan heb je natuurlijk ook nog weer de waarde van allerhande andere active (gebouwen, infrastructuur, olie- en gasvoorraden, enzovoort). Het zou best al eens kunnnen zijn dat je met die verrekening al op een positief bedrag uitkomt. Wil je de vermogens van pensioenfondsen ook nog mee gaan rekenen, dan verdwijnt de schuld al helemaal als sneeuw voor de zon.
Jouw logica is een beetje als stellen dat wanneer iemand 50k aan hypotheek heeft op een huis van 400k, deze persoon 50k schuld heeft in plaats van een netto vermogen van 350k.

Afgezien daarvan zijn er ook wat lastiger kwantificeerbare aspecten zoals stabiliteit, een goed opgeleide beroepsbevolking, infrastructuur, sociale voorzieningen, zorg enzovoort die ook waarde vertegenwoordigen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 19 mei 2016 @ 11:46:12 #42
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162320051
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:38 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat er in Nederland een collectieve haat jegens gepensioneerden of huisvrouwen / -mannen is.
Die leven dan ook niet van de gemeenschap.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_162320115
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:46 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Die leven dan ook niet van de gemeenschap.
Pardon? De AOW is afgeschaft? Zorg wordt tegenwoordig volledig privaat gefinancieerd?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 19 mei 2016 @ 11:49:41 #44
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162320126
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:28 schreef Vallon het volgende:
Ik zie niet hoe je kan stellen dat zonder dealers of distributienetwerk, een product fors duurder zal gaan worden. Sterker nog, rechtstreeks & direct bestellen levert sws al snel 5-10% (en meestal heel veel meer) korting op. De leverancier/fabriek hoeft immers aan mij geen geld te besteden om mij "te cultiveren" voor haar producten. Denk aan al die China-Shops.

Ik geef je net een hele rits redenen waarom het duurder is als je het bij de fabrikant zelf koopt. Daarna geef je zelf aan dat fabrikanten producten moeten maken die minder snel stuk gaan en waarbij alles onder garantie vervangen moet worden omdat de dealers dan weg kunnen. Guess what: DAT MAAKT HET DUURDER.

|:( Tjongejonge hoe ingewikkeld kan je iets simpels maken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 19 mei 2016 @ 11:50:31 #45
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162320145
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

Pardon? De AOW is afgeschaft? Zorg wordt tegenwoordig volledig privaat gefinancieerd?
AOW bouw je zelf op (niet helemaal gezien het omslagstelsel maar er is wel degelijk voor betaald), evenals pensioen en zorg hebben de meeste mensen ook hun hele leven verzekering voor betaald.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_162320231
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:50 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

AOW bouw je zelf op (niet helemaal gezien het omslagstelsel maar er is wel degelijk voor betaald), evenals pensioen en zorg hebben de meeste mensen ook hun hele leven verzekering voor betaald.
Nee hoor. Ook mensen die hun hele leven niet gewerkt hebben krijgen gewoon AOW. Zoals al eerder besproken is de arbeidsparticipatie jarenlang een stuk lager geweest en dan heb je ook nog een hele zooi part-timers die 2-3 daagjes in de week werkten.
Maar je negeert het stuk over de staatschuld. Ben je het met me eens dat dat niet zo'n hele zinvolle opmerking was?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_162321871
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 09:06 schreef Metro2005 het volgende:
Ga jij eerst eens even economie lessen nemen voor je het gaat hebben over maatschappij ontwrichtende veranderingen die een economie ten gronde gaan richten.

Ik studeer economie op de universiteit, ga even elders dooddoende uitspraken maken
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 19 mei 2016 @ 13:06:08 #48
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_162321946
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:49 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik geef je net een hele rits redenen waarom het duurder is als je het bij de fabrikant zelf koopt. Daarna geef je zelf aan dat fabrikanten producten moeten maken die minder snel stuk gaan en waarbij alles onder garantie vervangen moet worden omdat de dealers dan weg kunnen. Guess what: DAT MAAKT HET DUURDER.

|:( Tjongejonge hoe ingewikkeld kan je iets simpels maken.
Mijn doel is niet de dealer of (aanverwante) tussenhandel weg te halen.

Het doel is het wegsnijden van (verborgen/extra) getrapte kosten die gezien de voortschrijdende ontwikkelingen (vaak) kunstmatig (b/lijken te) zijn.
Ik snap niet waarom ik iets/iemand moet worden betaald die er vanwege achterhaalde regelgeving zonder verdere noodzaak, is neergezet.

Verantwoord gewoon je totale prijs/opbouw/stelling en eventuele concurrerende alternatieven van je product. Laat de consument kiezen en participeren. Wil/kan die dat niet zelf terwijl dat objectief gesproken hem/haar wel mogelijk is, kan de consument naar een onafhankelijke "specialist" die dat dan tegen betaling conform verder voor je (in)regelt.

De (verplichte en impliciet opgelegde) productbinding is zeker een spanningsveld wat de uiteindelijke prijs beïnvloed. Een fabrikant kan kiezen om dingen standaard/anders/transparant te doen, om zo zaken qua onderhoud, levensduur en ook garantie te verbeteren.

Mogelijk heb je gelijk dat prijzen zullen stijgen maar het worden dan wel prijzen die meer bij de werkelijkheid liggen waar ik als consument dan een keuze heb.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 19 mei 2016 @ 13:14:27 #49
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162322171
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik studeer economie op de universiteit, ga even elders dooddoende uitspraken maken
Dat is dan niet te merken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_162322260
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:14 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat is dan niet te merken.
:')
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')