ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ja dat wel. Dat heeft Basel SBB trouwens officieel ook, een klein stukje van dat station is "Frans", vijf sporen ofzo, en er zit dan ook 25KV op de bovenleiding.
En het is nog iets genuanceerder, want in Brussel en Parijs en Londen is het een douanecontrolegebied, in Zwitserland zijn deze stukjes volgens mij middels een verdrag echt onderhevig aan de regelgeving van de landen.
Op maandag 16 mei 2016 11:23 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja dat wel. Dat heeft Basel SBB trouwens officieel ook, een klein stukje van dat station is "Frans", vijf sporen ofzo, en er zit dan ook 25KV op de bovenleiding.
En het is nog iets genuanceerder, want in Brussel en Parijs en Londen is het een douanecontrolegebied, in Zwitserland zijn deze stukjes volgens mij middels een verdrag echt onderhevig aan de regelgeving van de landen.
In de zelfde categorie de corridor weg in Zwitserland voor de Franse zone van de Luchthaven, tussen de hekken door rijden...
Yep, dat is afgesproken in een verdrag heeeel lang voordat Schengen bestond zelfs Mensen zijn niet altijd domme mongolen gelukkig. Nou hup, alle grenzen opheffen en rap wat.
Misschien weet iemand hier het antwoord op mijn vraag.
Als ik een traject vrij abonnement neem bij de NS voor het traject Den Haag HS - Amsterdam Sloterdijk, mag ik dan eventueel ook in en uitchecken op Den Haag centraal? Het geval is namelijk dat ik nog niet zeker weet welk station ik ga gebruiken ivm een mogelijke verhuizing.
Als ik een traject vrij abonnement neem bij de NS voor het traject Den Haag HS - Amsterdam Sloterdijk, mag ik dan eventueel ook in en uitchecken op Den Haag centraal? Het geval is namelijk dat ik nog niet zeker weet welk station ik ga gebruiken ivm een mogelijke verhuizing.
Ja, dat mag. Het kan zijn dat je dan wel betaalt voor het stukje Den Haag Centraal - Laan van NOI, omdat je trajectabonnement dat niet dekt.
Als ik een traject vrij abonnement neem bij de NS voor het traject Den Haag HS - Amsterdam Sloterdijk, mag ik dan eventueel ook in en uitchecken op Den Haag centraal? Het geval is namelijk dat ik nog niet zeker weet welk station ik ga gebruiken ivm een mogelijke verhuizing.
het is maar 4 euro verschil!
Dit is geen automatisch bericht; ik typ dit onderaan elk bericht.
Dat maakt niet uit, het zijn verschillende stations. Neem je een trajectabonnement vanaf Den Haag HS, dan betaal je als je in Centraal opstapt en vice versa.
Vroegah waren Centraal, HS en NOI een gemeenschappelijk tariefpunt, maar dat is onlangs afgeschaft.
Op maandag 16 mei 2016 21:08 schreef James1988 het volgende: Vroegah waren Centraal, HS en NOI een gemeenschappelijk tariefpunt, maar dat is onlangs afgeschaft.
Schraal
Ofjah. Wel beter met de werkelijkheid in overeenstemming natuurlijk.
[ Bericht 6% gewijzigd door Dr_Flash op 16-05-2016 21:39:25 ]
Om in de toekomst treinen dichter op elkaar te laten rijden gaat er binnenkort begonnen worden met een proef, dat inhoudt dat treinen niet meer klokslag op de minuut vertrekken, maar op de seconde. Te lang om uit te leggen, maar HC 'Mikos' heeft bij de concurrent alles uitgelegd: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=12560 en op de website van NS staat dittes.
Ofjah. Wel beter met de werkelijkheid in overeenstemming natuurlijk.
De directe aanleiding is omdat de poortjes en paaltjes niet goed om konden gaan met gemeenschappelijke tariefpunten. Reizigers betaalden dan meer voor hun reis dan ze zouden moeten.
De oplossing is tariefneutraal doorgevoerd door wat met de tariefeenheden te schuiven. Zo is Den Haag Moerwijk - Den Haag HS nu verlaagd naar 1 TE (was 2 TE), terwijl Den Haag HS - Den Haag Centraal is opgehoogd naar 1 TE (was 0 TE).
De directe aanleiding is omdat de poortjes en paaltjes niet goed om konden gaan met gemeenschappelijke tariefpunten. Reizigers betaalden dan meer voor hun reis dan ze zouden moeten.
Je bedoelt: Weer één van die zesmiljard dingen waar van tevoren niet goed genoeg over nagedacht is.
De directe aanleiding is omdat de poortjes en paaltjes niet goed om konden gaan met gemeenschappelijke tariefpunten. Reizigers betaalden dan meer voor hun reis dan ze zouden moeten.
De oplossing is tariefneutraal doorgevoerd door wat met de tariefeenheden te schuiven. Zo is Den Haag Moerwijk - Den Haag HS nu verlaagd naar 1 TE (was 2 TE), terwijl Den Haag HS - Den Haag Centraal is opgehoogd naar 1 TE (was 0 TE).
In hoeverre die oplossing daadwerkelijk tariefneutraal is blijft helaas een raadsel omdat NS al twee jaar lang alle vragen over de wijze waarop de prijs wordt bepaald voor reizen buiten het afgekochte traject blijft negeren. Vermoedelijk is dat bewust gekozen rookgordijn ook de reden dat NS heeft geweigerd mensen met een trajectabonnement proactief te wijzen op de extra reiskosten waarmee zij per 1 januari te maken hebben gekregen als gevolg van het afschaffen van die gemeenschappelijke tariefpunten.
Op maandag 16 mei 2016 21:42 schreef Prins_Pils het volgende: Om in de toekomst treinen dichter op elkaar te laten rijden gaat er binnenkort begonnen worden met een proef, dat inhoudt dat treinen niet meer klokslag op de minuut vertrekken, maar op de seconde. Te lang om uit te leggen, maar HC 'Mikos' heeft bij de concurrent alles uitgelegd: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=12560 en op de website van NS staat dittes.
Haha ja, 'fluiten is niet meer instappen'. Good luck selling that
Haha ja, 'fluiten is niet meer instappen'. Good luck selling that
Gaan de conducteurs dan ook stoppen met het misbruiken van hun fluitsignaal in de spits in de randstad op het moment dat de reizigers nog bezig zijn met het UITstappen? Dat gedrag heeft ertoe geleid dat ik pas sinds kort op de hoogte ben van het feit dat het fluitsignaal blijkbaar soms ook iets anders betekent dan "Graag een beetje snel uit- en instappen, want we willen zo weg".
In hoeverre die oplossing daadwerkelijk tariefneutraal is blijft helaas een raadsel omdat NS al twee jaar lang alle vragen over de wijze waarop de prijs wordt bepaald voor reizen buiten het afgekochte traject blijft negeren. Vermoedelijk is dat bewust gekozen rookgordijn ook de reden dat NS heeft geweigerd mensen met een trajectabonnement proactief te wijzen op de extra reiskosten waarmee zij per 1 januari te maken hebben gekregen als gevolg van het afschaffen van die gemeenschappelijke tariefpunten.
Ik stel voor dat we het woord "tariefneutraal" nooit meer gebruiken. NS veegt daar gewoon zijn reet mee namelijk. Voorbeelden in overvloed. Zwolle - Kampen was altijd 13, maar omdat de route via de Hanzelijn naar Amsterdam niet korter mocht zijn dan de route via Amersfoort (dat zou minder geld opleveren) is Zwolle - Lelystad tot 57 te verklaard terwijl het maar 50 km is. Daarom heet het tegenwoordig ook geen kilometers meer, of "tariefkilometers" wat een tijd lang ook nog het geval was, maar "tariefeenheden". En tsja, die 57 moeten ergens vandaan komen. Dus Zwolle - Kampen Zuid is 15. En dan is Zwolle - Kampen Hbf ook "ineens" 15 natuurlijk
Je moet voor de gein eens de kaarten van een aantal jaren naast elkaar houden, er wordt aan alle kanten geschoven. Niet alleen zijn er stukken met onredelijk grote verschillen tussen kilometers en tariefeenheden (Woerden - Breukelen, of de hele HSL bijvoorbeeld) maar er worden ook echt trajecten langer, zonder dat daar platentektoniek bij komt kijken. Vaak valt dat samen met de opening van een nieuw station. Mook-Molenhoek en Maastricht Noord zijn daar voorbeelden van.
De HSL is inderdaad een prima voorbeeld. Je betaalt even veel als wanneer je via Den Haag of Dordrecht reist, terwijl je minder kilometers aflegt in minder tijd. En boven Rotterdam betaal je óók nog eens een toeslag
Was in Maastricht van plan om naar de FLIRT's te fietsen, maar zag toen de trein naar Luik staan. Op zoek naar een leuk plekje kwam ik steeds verder van Maastricht af, uiteindelijk bij de spanningssluis. En bij het terugfietsen zag ik ineens dit station staan. Totaal trouwens 18,5km gefietst, ietsjes meer dan ik van plan was...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Door de werkzaamheden tussen Utrecht en Geldermalsen werd de lege Dolimetrein vandaag omgeleid via Amersfoort - Deventer - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch. Hier komt de trein met op kop DB Cargo-loc 1614 door Nijmegen, waar nog meer goederentreinen opgesteld staan. DB Cargo-loc 189 041 stond met een lege ertstrein de hele dag uit te rusten, terwijl een Locon 9900 met containertrein op het punt van vertrekken richting Arnhem staat. Achter de containers steekt een terzijdegestelde Plan V zijn neus uit, terwijl een DDZ staat te keren om als sprinter terug naar Zutphen te gaan. Tenslotte staat ook de Veolia-GTW 351 nog klaar op spoor 1 als stoptrein naar Roermond.
NMBS-Break 423 komt als trein 5385 van Maastricht naar Luik over de overweg Bloemenweg in Maastricht en zal over 500 meter stoppen op station Maastricht Randwyck.
NMBS-Break 406 is met bijna een halfuur vertraging onderweg van Luik naar Maastricht als overal stoppende 'Intercity' 5365. Het stel passeert hier de spanningssluis even ten noorden van het viaduct Köbbesweg in Maastricht. Rechts van de sluis is de spanning 3000 volt (zoals in België) terwijl aan de linkerzijde de Nederlandse spanning van 1,5kV op de bovenleiding staat.
Station Gronsveld is een van de oudste nog bestaande stationsgebouwen van Nederland. Het stationsgebouw dateert van 1861, terwijl het retiradegebouwtje (net achter de bovenleidingspaal) in 1870 gebouwd is. Het station sloot in 1938, werd na de oorlog nog heropend maar sinds 1950 was het definitief gedaan met station Gronsveld. Nu is het slechts een woonhuis.
Al ruim 1,5 maand in Nederland en ik had ze nog altijd niet op de foto: de FLIRT3 van NS. In het weekend zijn ze helaas niet zo actief dus daarom maar een plaatje bij de werkplaats in Maastricht. Op de voorgrond staan de 2201 en 2203, terwijl erachter nog wat soortgenoten staan. Dat de stellen nog in de toelatingsfase zitten is goed te zien: bij de 2201 lopen kabels voor meetapparatuur vanuit de deur naar de draaistellen.
[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 17-05-2016 12:05:07 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Laat ik nou net een plaatje van FLIRT's posten Als je in het weekend proefritten gaat rijden laat je het wel ff weten he, heb er nog geen fatsoenlijke foto van namelijk...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Was in Maastricht van plan om naar de FLIRT's te fietsen, maar zag toen de trein naar Luik staan. Op zoek naar een leuk plekje kwam ik steeds verder van Maastricht af, uiteindelijk bij de spanningssluis. En bij het terugfietsen zag ik ineens dit station staan. Totaal trouwens 18,5km gefietst, ietsjes meer dan ik van plan was...
De directe aanleiding is omdat de poortjes en paaltjes niet goed om konden gaan met gemeenschappelijke tariefpunten. Reizigers betaalden dan meer voor hun reis dan ze zouden moeten.
De oplossing is tariefneutraal doorgevoerd door wat met de tariefeenheden te schuiven. Zo is Den Haag Moerwijk - Den Haag HS nu verlaagd naar 1 TE (was 2 TE), terwijl Den Haag HS - Den Haag Centraal is opgehoogd naar 1 TE (was 0 TE).
Volgens dit document, mag je zonder bij te betalen ook op CS of of Laan van NOI uitstappen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Op maandag 16 mei 2016 23:59 schreef James1988 het volgende: De HSL is inderdaad een prima voorbeeld. Je betaalt even veel als wanneer je via Den Haag of Dordrecht reist, terwijl je minder kilometers aflegt in minder tijd. En boven Rotterdam betaal je óók nog eens een toeslag
Je wordt als reiziger dubbel genaaid inderdaad. En dan is die lijn ook nog aangelegd met belastinggeld met de belofte dat dat wordt terugverdiend door de aanbesteding van het vervoer. Bedankt, staat.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Je wordt als reiziger dubbel genaaid inderdaad. En dan is die lijn ook nog aangelegd met belastinggeld met de belofte dat dat wordt terugverdiend door de aanbesteding van het vervoer. Bedankt, staat.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Heb alleen dagtreinen gepland inderdaad. 's ochtends om 08:42 uit Wenen Hbf, van ca. 11:20 tot 12:05 in Budapest-Keleti (worden oa 4 rijtuigen bijgeplaatst en lokwissel), en dan ben je om 20:15 in Belgrado. Dit betreffen best comfortabele Hongaarse rijtuigen, en gratis en snel WiFi binnen de Hongaarse grenzen (tot 7.2Mbps volgens de inlogpagina voor accepteren voorwaarden, en had 10km over de Servische grens nog steeds ontvangst, ca. 2Mbps. Even later viel het weg).
Daar ging ik gisterochtend 09:10 weer weg ri. Bar, waar ik om 21:57 aan kwam ipv 20:31. Dit zijn volgens mij Servische rijtuigen. Mijn trein bestond uit 1e klas - 2e klas - bistro - 1e klas - 1e klas. De 1e klas rijtuigen waren gedegradeerd naar 2e klas, dus kon iedereen plaats nemen. En dat zijn comfortabele rijtuigen hoor.
Jongons en meisj0s. Vrijdag de 13e had ik een beetje last van het bovenleidinghiccupje tussen Enschede en Hengelo en ik ben niet uitgecheckt want anders had ik in Hengelo de aansluitende bus naar Enschede gemist en ik was laat voor een vergadering.
Vandaag belde ik met de klantenservice dat die foute check-out verwijderd moest worden maar mij werd verteld dat dat niet hoeft omdat alles afgekocht is. Ik heb maar ja okay en amen gezegd en opgehangen. Is het de moeite waard om hier op NS Forum nog een vraag over te stellen of klopt de informatie die ze me gaf? Ik vertrouw het niet.