FOK!forum / Wetenschap & Technologie / De hyperloop, de trein van de toekomst
capuchon_jongendonderdag 12 mei 2016 @ 20:57
quote:
De Hyperloop One, een dichte capsule met lage luchtdruk, wist over een speciaal hiervoor aangelegd spoor binnen 1,1 seconde een snelheid van 187 kilometer per uur te bereiken. Nog dit jaar moet het systeem worden getest in een netwerk van afgesloten stalen buizen. De bedoeling is dat de Hyperloop dan een topsnelheid van 1000 kilometer per uur gaat halen.

Consumenten sneller én verder laten reizen dan ooit, dat is de grote droom van Elon Musk. De eigenaar van autofabrikant Tesla is niet alleen de oprichter van het Hyperloop One-project, maar ook van ruimtevaartbedrijf SpaceX, dat streeft naar de oprichting van een nederzetting op Mars. Over twee jaar wil SpaceX een onbemande capsule naar de Rode Planeet sturen.

Magneten

De plannen van Hyperloop One zijn aardser, maar niet minder revolutionair. In augustus 2013 zette Musk zijn ideeën over een compleet nieuw en extreem snel transportsysteem op papier. In meer dan vijftig A4'tjes zette hij uiteen wat volgens hem de vijfde manier van transporteren (na de trein, de auto, het vliegtuig en de boot) moet gaan worden: de Hyperloop.

Het is een lange buis waarin de luchtdruk zeer laag is, tegen vacuüm aan. De voertuigen zijn kleine wagonnetjes waarin mensen plaats kunnen nemen. Ze worden voortgestuwd door middel van een lineaire elektromotor: magneten die zowel in deze pods als in de buis zijn geplaatst. Doordat er in de buis zelf nagenoeg geen luchtdruk is, en dus ook geen wrijving, kunnen extreem hoge snelheden worden gehaald. In 2020 moet de eerste functionele Hyperloop een feit zijn.

De test in Nevada werd nog niet in een buis, maar in de openlucht uitgevoerd. Aanvankelijk werd gedacht dat daarbij een maximumsnelheid van 500 kilometer per uur gehaald zou kunnen worden. Dat uitendelijk nog niet eens de 200 werd aangetikt, is volgens het bedrijf geen nederlaag. Het doel was namelijk om het aandrijfsysteem te testen. Een snelheid van 187 kilometer per uur in net iets meer dan een seconde wordt gezien als een succesvolle eerste test. Omdat er nog geen remsysteem is, kwam de bemanningsloze capsule tot stilstand met behulp van een berg zand.
Lees de rest op : http://www.volkskrant.nl/(...)ort-worden~a4299588/

Ben hier wel fan van _O_

Stel je voor aan 1000km per uur reizen _O_ het zou gedaan zijn met het vliegtuig denk ik. tegen dat het vliegtuig opstijgt ben je al 100den kilometers ver.

Hier een zelfbedachte dienstregeling beetje zoals bij de trein. Vertrek om 7:00 in Stockholm

Stockholm 07:00
Kopenhagen 07:34
Hamburg 07:54
Amsterdam 08:20
Brussel 08:34
Parijs 08:55
Barcelona 09:45
Madrid 10:18
Lissabon 10:55

Met een tussenstop van 5 minuten kan natuurlijk veel langer maar het is om een idee te geven snelheid aan 1081 per uur.

[ Bericht 2% gewijzigd door capuchon_jongen op 12-05-2016 21:12:59 ]
Geerddonderdag 12 mei 2016 @ 21:00
Wat bedoel je met die plaatsten en tijden eigenlijk ?
spijkerbroekdonderdag 12 mei 2016 @ 21:01
quote:
Omdat er nog geen remsysteem is, kwam de bemanningsloze capsule tot stilstand met behulp van een berg zand.
Ik zie wel een klein probleempje...
Molurusdonderdag 12 mei 2016 @ 21:04
capuchon_jongendonderdag 12 mei 2016 @ 21:10
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:00 schreef Geerd het volgende:
Wat bedoel je met die plaatsten en tijden eigenlijk ?
Soort zelfbedachte dienstregeling beetje zoals de trein. We ginnen om 7u in stockholm en eindigen om 10u45 in Lissabon
Jordy-Bdonderdag 12 mei 2016 @ 21:10
Het lijkt me uiterst oncomfortabel om in 1,1 seconden van 0 naar 187 geslingerd te worden.
BasEnAaddonderdag 12 mei 2016 @ 21:11
Een vliegtuig gaat ook 900 km/u en daarvoor hoeft niet eerst een enorm buizennetwerk aangelegd en onderhouden te worden. En stel dat je van Parijs naar Moskou zou willen reizen, dan stopt dat ding natuurlijk ook in Frankfurt, Berlijn, Praag, Warschau, Minsk ik noem maar wat. Is het dan echt allemaal veel sneller?
capuchon_jongendonderdag 12 mei 2016 @ 21:16
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef BasEnAad het volgende:
Een vliegtuig gaat ook 900 km/u en daarvoor hoeft niet eerst een enorm buizennetwerk aangelegd en onderhouden te worden. En stel dat je van Parijs naar Moskou zou willen reizen, dan stopt dat ding natuurlijk ook in Frankfurt, Berlijn, Praag, Warschau, Minsk ik noem maar wat. Is het dan echt allemaal veel sneller?
Niet echt maar je wint die tijd weer door niet om 2 uur op voorhand moet inchecken . Als je naar Parijs moet gaan moet je nog eerst een halfuur op de metro om tot in het centrum te komen. met de hyperloop ben je meteen in het centrum.

Hoelang zal de hyperloop in een station blijven? 5 minuten? 6 tussenstops is een halfuurtje extra. Die halfuur win je al omdat je bijna geen incheck tijd hebt.

Het onderhoud van een vliegtuig is ook niet goedkoop + de benzine kosten. op gebied van prijs zal het wel even duur zijn denk ik.
jatochneetochdonderdag 12 mei 2016 @ 21:17
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef BasEnAad het volgende:
Een vliegtuig gaat ook 900 km/u en daarvoor hoeft niet eerst een enorm buizennetwerk aangelegd en onderhouden te worden. En stel dat je van Parijs naar Moskou zou willen reizen, dan stopt dat ding natuurlijk ook in Frankfurt, Berlijn, Praag, Warschau, Minsk ik noem maar wat. Is het dan echt allemaal veel sneller?
Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,

Verder heb ik er ook wel mijn twijfels bij of er echt veel winst in tijd en kosten gaat zitten.
capuchon_jongendonderdag 12 mei 2016 @ 21:24
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:17 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,

Verder heb ik er ook wel mijn twijfels bij of er echt veel winst in tijd en kosten gaat zitten.
Tijd en winst zeker.

Een vliegveld ligt in theorie meestal een eindje naast het stadscentrum. Ik denk alleen maar aan schiphol, zaventem, en het vliegveld van Parijs.

al die luchthavens liggen tussen 15 en 30 minuten reizen van het stadscentrum

Inchecktijd zal ook veel lager zijn.

Je moet op 2 uur op voorhand op de luchhaven zijn. Laat ons zeggen bij de hyperloop een half uurtje max (is vergelijkbaar met een trein.

Je wint al 1,5 uur van de inchek tijd + half uurtje van het heen en weer reizen naar vliegveld.

Tegen dat vliegtuig land tegen dat je naar buiten mag en tegen dat je "uitgechekt bent"...
Schonedaldonderdag 12 mei 2016 @ 22:07
Het uitzicht vanuit die trein is een beetje beperkt.
Vallonvrijdag 13 mei 2016 @ 01:57
Absoluut een mooi systeem wat qua gedachte trouwens minstens al een jaar of 50 oud is.
Elon Musk heeft natuurlijk naast het benodigde idealisme, wel de visionaire ahum geldmiddelen om zich zo in de geschiedenis boeken proberen te schrijven..

Als kind zijnde las ik al een tamelijke realistisch boek (Buitenaardse Beschaving), geïllustreerd door de gebroeders Das waar dit alles uiteen werd gezet.

Ik zie nog wel fikse uitdagingen in onze (a)sociale omgeving.
Het vacuüm (onder)houden van duizenden kilometers buis, idem het voorzien van het "magneto" aandrijvingssysteem wat behoorlijk wat energie zal vragen. Ook het plannen van de buizen zal om veel aandacht vragen, haakse bochten moet je zien te voorkomen.
Inrichten van de de aansluitende stationsinfrastructuur is iets van een heel andere orde etc.etc. Hoe regel je verder de on-board catering en afwatering.
Je moet er ook verder niet aan denken dat er een (software)fout is in het besturingssysteem of dat er ergens een instorting of opstopping is. Hoe regel je systeemveiligheid alsmede bereikbaarheid van hulpdiensten.
Zolang wij/ik nog elke week worden gebombardeerd met fouten, debacles en updates, zie ik het somber in.

Imho kunnen dit soort zaken alleen (nog) tot stand worden gebracht wanneer "geld" letterlijk en figuurlijk, totaal ondergeschikt is (gemaakt) aan het doel en "men" bereid is te gaan voor maximale duurzaamheid cq. totale betrouwbaarheid.

Het optrekken en afremmen met 1 tot 2g, kan imho redelijk comfortabel verlopen..
In zeg 30 seconde krijg je bij een versnelling van ca. 40km/u, een ruime 1g voor je kiezen en bereik je een eindsnelheid van 1000km/u . Bij afremmen zou je de gecapitonneerde stoeltjes kunnen draaien.

De grootste uitdaging is de tijd die voorafgaand en na afloop van de reis. Uitgaande wat er nu gebeurd bij (internationaal) reizen. In zeg 10 uur kan je dan overal komen maar in 5 uur nergens.

Dit alles neemt niet weg dat ze/hij vooral door moet gaan. Alleen gedreven dromers zullen gewaagde ideeën willen verwezenlijken en tegen de uitdagende stroom inroeien, om daarmee hun gelijk te bewijzen.
hottentotzaterdag 21 mei 2016 @ 16:50
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
Je wint al 1,5 uur van de inchek tijd + half uurtje van het heen en weer reizen naar vliegveld.
Als je een app op je telefoon installeert en daarmee incheckt hoef jij helemaal geen 2 uur eerder op het vliegveld te zijn.

En hoezo zou je niet naar die hyperloop hoeven reizen, je verwacht toch niet dat jij een eigen tunnel bij je huis krijgt? Dit is leuk om her en der te proberen een tunnel te krijgen naast een bestaand spoor zodat je van station a naar b kunt, maar dan nog zul je net als het vliegveld vanuit daar verder moeten reizen. En de prijzen om lange trajecten in het dichtbevolkte Europa aan te leggen zijn door de structuur en vorm van het land met al zijn gebergten e.d. echt mega. In Amerika met zijn vele uitgestrekte dunbevolkte gebieden is dit veel interessanter. En dan moet het ook nog commerciéél haalbaar zijn.

Ik vind het geweldig dat die man dit bedenkt en uitwerkt en daarmee erg veel zinvolle informatie ontwikkeld, maar voor een Europa zie ik het als een niet werkbare oplossing.
sirdanilotzondag 22 mei 2016 @ 17:06
Het onderhoud van al die duizenden kilometers aan buizen gaat echt niet opwegen tegen het onderhoud van een stel landingsbanen en vliegtuigen.

Dit blijft waarschijnlijk een droom.
Vallonmaandag 23 mei 2016 @ 14:08
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 17:06 schreef sirdanilot het volgende:
Het onderhoud van al die duizenden kilometers aan buizen gaat echt niet opwegen tegen het onderhoud van een stel landingsbanen en vliegtuigen.

Dit blijft waarschijnlijk een droom.
Een droom is het wanneer je het wil/gaat beredeneren vanuit economisch (winst)punt omdat brandstof/landingsbanen nog eenvoudiger te verkrijgen zijn.
Voor het onderhoud zal je idd totaal nieuwe technieken moeten gaan bedenken. Als ik nu al zie wat het afsluiten van een simpele tunnel meebrengt, is dat voor een hyperloop totaal irreëel.

Zelf denk ik wel dat een hyperloopssysteem, dan als een soort wereldwijdse metro, de (enige ?) duurzame en structurele oplossing is om veel mensen, snel te kunnen vervoeren.

Wanneer "geld" geen blokkade is, kan het wel degelijk realiteit worden. Gewoon een kwestie van perceptie. Waar een wil is..... Ook omdat de hyperloop (indirect) middels verschillende energiebronnen gevoed kan worden.

Er zijn zeker, veel, technische problemen Die waren er ook met ..vul maar in... en omdat mensen toch hun droom wilden realiseren, hebben ze doorgezet en is het gekomen.
Achteraf zijn veel vernieuwingen niet altijd een evident voordelig, maar toch..... verandering is nodig om met de vaart der volkeren vooruit te kunnen komen.

Elk idee begint met een onmogelijk geachte droom, dat gold ook voor de eerste metro wat nu in een beetje grotere stad, vaak het enige echte transport is.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 11:52
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:17 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,

Gewoon inchecken met je OV chipkaart?
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 11:53
Je twijfels begrijp ik overigens, heb meerdre malen met de Thalys gereisd maar ontzettend veel vertraging opgelopen omdat ze daar ook een soort profail hebben dat niks op orde heeft. En dan zit je 4 uur te wachten in noord frankrijk :').
jogywoensdag 25 mei 2016 @ 11:55
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:10 schreef Jordy-B het volgende:
Het lijkt me uiterst oncomfortabel om in 1,1 seconden van 0 naar 187 geslingerd te worden.
Volgens mij maakt die versnelling je hersenen bijkans vloeibaar.
sirdanilotwoensdag 25 mei 2016 @ 11:56
Ik zie veel meer in de ontwikkeling van duurzame brandstof voor vliegtuigen dan in dit droomsysteem, eerlijk gezegd.
hottentotwoensdag 25 mei 2016 @ 12:52
quote:
10s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:55 schreef jogy het volgende:

[..]

Volgens mij maakt die versnelling je hersenen bijkans vloeibaar.
LOL, nee dat niet, 5,3G als je er niet aan gewend bent black out of bewusteloos. Doe er 3 seconden over en er is niets aan de hand.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 13:01
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:56 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie veel meer in de ontwikkeling van duurzame brandstof voor vliegtuigen dan in dit droomsysteem, eerlijk gezegd.
Welke ontwikkelingen zijn er gaande om vliegtuigbrandstof duurzamer te maken?
jogywoensdag 25 mei 2016 @ 13:16
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 12:52 schreef hottentot het volgende:

[..]

LOL, nee dat niet, 5,3G als je er niet aan gewend bent black out of bewusteloos. Doe er 3 seconden over en er is niets aan de hand.
oh oké, dat valt wel mee (op zich). Misschien wel een heel toffe oplossing voor vrachtvervoer trouwens, een soort macroschaal buizenpost en dan enkel voor de kleinere afstanden vrachtwagens/busjes inzetten.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 13:19
quote:
10s.gif Op woensdag 25 mei 2016 13:16 schreef jogy het volgende:

[..]

oh oké, dat valt wel mee (op zich). Misschien wel een heel toffe oplossing voor vrachtvervoer trouwens, een soort macroschaal buizenpost en dan enkel voor de kleinere afstanden vrachtwagens/busjes inzetten.
vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's.
hottentotwoensdag 25 mei 2016 @ 13:21
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 13:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's.
En toestaan dat die jongens buiten daguren desnoods met 6 opleggers mogen rijden.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 13:24
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 13:21 schreef hottentot het volgende:

[..]

En toestaan dat die jongens buiten daguren desnoods met 6 opleggers mogen rijden.
Ik denk dat het Nederlandse wegennet daar niet geschikt voor is.
hottentotwoensdag 25 mei 2016 @ 13:36
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 13:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik denk dat het Nederlandse wegennet daar niet geschikt voor is.
Alleen op A wegen, op een rit Rotterdam, Groningen zou dit wat mij betreft prima kunnen hoewel ik geen benul heb van hoe die dingen zich in bochten houden. Net als dat ik ook geen idee heb wat de daadwerkelijke winst voor Nederland zou zijn.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 13:42
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 13:36 schreef hottentot het volgende:

[..]

Alleen op A wegen, op een rit Rotterdam, Groningen zou dit wat mij betreft prima kunnen hoewel ik geen benul heb van hoe die dingen zich in bochten houden. Net als dat ik ook geen idee heb wat de daadwerkelijke winst voor Nederland zou zijn.
Het is nagenoeg onmogelijk om daarmee fatsoenlijk op een industrieterrein te komen. Dan kun je beter een echte trein laten rijden :). In de VS rijden van die lange vrachtwagentreinen omdat het spoornet daar vreselijk slecht ontwikkeld is ten opzichte van azië en europa.

[ Bericht 7% gewijzigd door Maanvis op 25-05-2016 13:48:18 ]
Leandrawoensdag 25 mei 2016 @ 13:47
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:01 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik zie wel een klein probleempje...
Station in de woestijn.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 13:49
Het leuke aan de hyperloop is dat je het op zijn Engels en zijn Nederlands kunt uitspreken :).

Dus haaipuhrloep en hieperloep :).
Tchockwoensdag 25 mei 2016 @ 14:01
Ik denk echt dat dit de toekomst van personenvervoer is. Met de stijgende brandstofprijzen zal dit ten opzichte van vliegen op lange termijn alleen maar goedkoper worden. Bovendien zijn de vaste kosten laag; stroom en onderhoud vooral. Er is weinig personeel nodig.

Er is wel een gigantische investering nodig om een buizensysteem aan te leggen, en ik geloof dat het momenteel nog niet is opgelost hoe je zo'n systeem onder lage druk kan houden. Als we die obstakels weten te overkomen heb je een formidabel vervoerssysteem. Ik denk dat een traject als Stockholm - Lissabon zoals in de OP staat totaal niet interessant is. Maar als vervanging voor de drukste overzeese vliegroutes - Tokio/Zuid Korea, Londen/New York, om er twee te noemen - wordt het interessant. De tijdwinst die je zou kunnen halen is gigantisch. In de tijd dat een vliegtuig van de Polderbaan naar de aankomsthal op Schiphol taxiet kun je met een hyperloop vierhonderd kilometer verder zijn.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 14:05
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:01 schreef Tchock het volgende:
Ik denk echt dat dit de toekomst van personenvervoer is. Met de stijgende brandstofprijzen zal dit ten opzichte van vliegen op lange termijn alleen maar goedkoper worden. Bovendien zijn de vaste kosten laag; stroom en onderhoud vooral. Er is weinig personeel nodig.

Er is wel een gigantische investering nodig om een buizensysteem aan te leggen, en ik geloof dat het momenteel nog niet is opgelost hoe je zo'n systeem onder lage druk kan houden. Als we die obstakels weten te overkomen heb je een formidabel vervoerssysteem. Ik denk dat een traject als Stockholm - Lissabon zoals in de OP staat totaal niet interessant is. Maar als vervanging voor de drukste overzeese vliegroutes - Tokio/Zuid Korea, Londen/New York, om er twee te noemen - wordt het interessant. De tijdwinst die je zou kunnen halen is gigantisch. In de tijd dat een vliegtuig van de Polderbaan naar de aankomsthal op Schiphol taxiet kun je met een hyperloop vierhonderd kilometer verder zijn.
Zo'n hyperloop heeft ook tijd nodig om te remmen, is dat niet gewoon vergelijkbaar met die taxitijd? En je hebt dus tijd nodig om in het karretje te komen, en de buis moet weer drukloos gemaakt worden.
Ik denk wel dat het een toekomst heeft voor lange afstanden maar voor korte afstanden zul je gewoon zelfrijdende auto's gaan zien die 'on demand' besteld kunnen worden. Er zal dan veel minder wegdek nodig zijn zowel in steden als qua snelwegen. Alles zal veranderen :)
Tchockwoensdag 25 mei 2016 @ 14:15
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zo'n hyperloop heeft ook tijd nodig om te remmen, is dat niet gewoon vergelijkbaar met die taxitijd? En je hebt dus tijd nodig om in het karretje te komen, en de buis moet weer drukloos gemaakt worden.
Ik denk wel dat het een toekomst heeft voor lange afstanden maar voor korte afstanden zul je gewoon zelfrijdende auto's gaan zien die 'on demand' besteld kunnen worden. Er zal dan veel minder wegdek nodig zijn zowel in steden als qua snelwegen. Alles zal veranderen :)
Een magneettrein heeft geen bewegende onderdelen en kan zijn hele vermogen gebruiken om te remmen. Ik denk dat de limiet qua remweg bepaald wordt door hoeveel G de passagiers kunnen verdragen.

Instaptijd is lager dan bij vliegtuigen, want je hebt heel veel kleinere karretjes. En de buis weer op druk brengen hoeft niet - ik stel me een sluis voor waar de kar in het station in staat, zodat alleen dat kleine stukje leeggepompt hoeft te worden.

Voor korte afstanden is het inderdaad niet interessant.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 14:18
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een magneettrein heeft geen bewegende onderdelen en kan zijn hele vermogen gebruiken om te remmen. Ik denk dat de limiet qua remweg bepaald wordt door hoeveel G de passagiers kunnen verdragen.

Instaptijd is lager dan bij vliegtuigen, want je hebt heel veel kleinere karretjes. En de buis weer op druk brengen hoeft niet - ik stel me een sluis voor waar de kar in het station in staat, zodat alleen dat kleine stukje leeggepompt hoeft te worden.

Voor korte afstanden is het inderdaad niet interessant.
of het moet zo'n soort van metro worden dat in een ring loopt.
maargoed, als hieperloep verkeerd wordt uitgevoerd krijg je zo'n concorde effect.
Tchockwoensdag 25 mei 2016 @ 14:20
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

of het moet zo'n soort van metro worden dat in een ring loopt.
maargoed, als hieperloep verkeerd wordt uitgevoerd krijg je zo'n concorde effect.
Nu ik er over na zit te denken: nog veel beter zou een systeem zijn met een luchtdichte sluis tussen station en wagon, zodat de buis zelf onder lage druk kan blijven.

En ja, de Concorde is hoe het niet moet :')
jogywoensdag 25 mei 2016 @ 14:21
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 13:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's.
Als de infrastructuur eenmaal gebouwd is (op zich nog wel een dingetje) zou het heel veel energieverbruik kunnen schelen op termijn. Minder weerstand, geen (direct) verbruik van fossiele brandstoffen en het zou ook zelfrijdend moeten worden door de versnelling.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 14:22
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:20 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nu ik er over na zit te denken: nog veel beter zou een systeem zijn met een luchtdichte sluis tussen station en wagon, zodat de buis zelf onder lage druk kan blijven.

En ja, de Concorde is hoe het niet moet :')
mja gezien hoe het OV in NL geregeld is krijgen we zo'n profail die dat gaat beheren waarbij in de winter de hyperloop nooit gaat omdat er een blaadje op de hyperloop is gevallen. Of nog erger, dat iemand de sluisdeur open heeft laten staan zodat de hyperloop niet drukloos gemaakt kan worden.
jogywoensdag 25 mei 2016 @ 14:23
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:21 schreef jogy het volgende:

[..]

Als de infrastructuur eenmaal gebouwd is (op zich nog wel een dingetje) zou het heel veel energieverbruik kunnen schelen op termijn. Minder weerstand, geen (direct) verbruik van fossiele brandstoffen en het zou ook zelfrijdend moeten worden door de versnelling.
Jezelf quote :').

Komt nog bij dat je dan een stuk minder files hebt en dus de snelwegen ontlast. Ik zie voordelen.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 14:29
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:23 schreef jogy het volgende:

Als de infrastructuur eenmaal gebouwd is (op zich nog wel een dingetje) zou het heel veel energieverbruik kunnen schelen op termijn. Minder weerstand, geen (direct) verbruik van fossiele brandstoffen en het zou ook zelfrijdend moeten worden door de versnelling.
je kunt de hyperloop toch gewoon op de vluchtstrook zetten? iedereen wil dat ding ondergronds hebben maar dat lijkt me juist gevaarlijk, dan kun je hem beter bovengronds zetten zodat de hulpdiensten er makkelijk bij kunnen als er een hieperloepkar vast zit.
Vallonwoensdag 25 mei 2016 @ 14:57
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:29 schreef Maanvis het volgende:

[..]

je kunt de hyperloop toch gewoon op de vluchtstrook zetten? iedereen wil dat ding ondergronds hebben maar dat lijkt me juist gevaarlijk, dan kun je hem beter bovengronds zetten zodat de hulpdiensten er makkelijk bij kunnen als er een hieperloepkar vast zit.
Zie je het voor je..... overal pijpen van zeg 3 meter doorsnede. Hoe regel je de kruisingen/af/opritten van de normale weg en o jee..... allerlei tuig wat die buis daar kan stukmaken.
Hoe dan ook, de benodigde infrastructuur zal met recht een "dingetje" worden.

BTW. Leuke discussie.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 14:59
quote:
10s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:57 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zie je het voor je..... overal pijpen van zeg 3 meter doorsnede. Hoe regel je de kruisingen/af/opritten van de normale weg en o jee..... allerlei tuig wat die buis daar kan stukmaken.
Hoe dan ook, de benodigde infrastructuur zal met recht een "dingetje" worden.

BTW. Leuke discussie.
hoezo tuig wat de buis kan stukmaken, dat is nu toch ook al zo met de snelwegen?
Vallonwoensdag 25 mei 2016 @ 15:07
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 13:36 schreef hottentot het volgende:

[..]

Alleen op A wegen, op een rit Rotterdam, Groningen zou dit wat mij betreft prima kunnen hoewel ik geen benul heb van hoe die dingen zich in bochten houden. Net als dat ik ook geen idee heb wat de daadwerkelijke winst voor Nederland zou zijn.
Roadtrains zullen weinig rendement geven. Je bespaart "alleen" op de "slechtbetaalde" chauffeur die je m.i. toch bijkans (soz) al kan afschaffen wanneer je het vervoer op A-wegen automatiseert. A-wegen zijn feitelijk al klaar voor gebruik door automatische (vracht)auto's. Nu alleen de regelgeving nog.....

Vrachtauto's zijn dan een eerste eenvoudige stap omdat die qua investering, snel rendement zullen opleveren. Het volk dat nog in "luxe" auto's zit, kan dan eventueel gekoppeld op de (automatisch) bus/oplegger (mee)rijden.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 15:11
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:07 schreef Vallon het volgende:

[..]

Roadtrains zullen weinig rendement geven. Je bespaart "alleen" op de "slechtbetaalde" chauffeur die je m.i. toch bijkans (soz) al kan afschaffen wanneer je het vervoer op A-wegen automatiseert. A-wegen zijn feitelijk al klaar voor gebruik door automatische (vracht)auto's. Nu alleen de regelgeving nog.....

Vrachtauto's zijn dan een eerste eenvoudige stap omdat die qua investering, snel rendement zullen opleveren. Het volk dat nog in "luxe" auto's zit, kan dan eventueel gekoppeld op de (automatisch) bus/oplegger (mee)rijden.
Luxe auto's zo noemen ze het ook als je een taxi als koerier laat rijden :)
Vallonwoensdag 25 mei 2016 @ 15:15
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

hoezo tuig wat de buis kan stukmaken, dat is nu toch ook al zo met de snelwegen?
Zonder te vervallen in het geven van allerlei tips, is het tamelijk lastig (ongemerkt) een "snelweg" echt stuk te maken en dat zo lange tijd te houden. Een vanaf van de buitenzijde toegankelijke buis, biedt kwaadwillenden veel meer opties.

De buis langs/op de weg is vatbaar voor tamelijk veel onheil, er kan iemand tegenaan botsen. Dus dat ding moet sterk & omheind zijn met alle bijkomende investeringen.... tot het punt dat de economie het daarvoor, laat afweten.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 15:23
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:15 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zonder te vervallen in het geven van allerlei tips, is het tamelijk lastig (ongemerkt) een "snelweg" echt stuk te maken en dat zo lange tijd te houden. Een vanaf van de buitenzijde toegankelijke buis, biedt kwaadwillenden veel meer opties.

De buis langs/op de weg is vatbaar voor tamelijk veel onheil, er kan iemand tegenaan botsen. Dus dat ding moet sterk & omheind zijn met alle bijkomende investeringen.... tot het punt dat de economie het daarvoor, laat afweten.
ik denk dat als je zo'n vacuubuis hebt dat je dan er niet aan ontkomt om dat ding echt super stevig en van staal te maken... die gasleiding uit rusland die nu door nederland loopt ligt ook maar op een paar meter diepte bijvoorbeeld!
Tchockwoensdag 25 mei 2016 @ 16:11
quote:
10s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:57 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zie je het voor je..... overal pijpen van zeg 3 meter doorsnede. Hoe regel je de kruisingen/af/opritten van de normale weg en o jee..... allerlei tuig wat die buis daar kan stukmaken.
Hoe dan ook, de benodigde infrastructuur zal met recht een "dingetje" worden.

BTW. Leuke discussie.
Lijkt me evident dat het onder de grond moet. Hoeft ook niet diep trouwens. En zoals ik zei waarschijnlijk toch meestal onderzees.
Maanviswoensdag 25 mei 2016 @ 16:12
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 16:11 schreef Tchock het volgende:

[..]

Lijkt me evident dat het onder de grond moet. Hoeft ook niet diep trouwens. En zoals ik zei waarschijnlijk toch meestal onderzees.
das idd wel spannend als er iets gebeurt dan stikken de inzittenden gewoon omdat men er nooit op tijd bij kan zijn met een graafmachine of onderzeeër.
Tchockwoensdag 25 mei 2016 @ 16:15
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 16:12 schreef Maanvis het volgende:

[..]

das idd wel spannend als er iets gebeurt dan stikken de inzittenden gewoon omdat men er nooit op tijd bij kan zijn met een graafmachine of onderzeeër.
Ja, dat is nog wel een dingetje inderdaad. Gelukkig zijn er geen brandstoffen aan boord maar wegvallen van de cabinedruk zou vrij dodelijk zijn.
Vallondonderdag 26 mei 2016 @ 01:24
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik denk dat als je zo'n vacuubuis hebt dat je dan er niet aan ontkomt om dat ding echt super stevig en van staal te maken... die gasleiding uit rusland die nu door nederland loopt ligt ook maar op een paar meter diepte bijvoorbeeld!
Gasleidingen staat onder drukken van 50bar of (veel) hoger. Voor de hyperloop, volstaat een pijp die een (onder)druk van 1 bar aan kan. Een "dingentje" is dat wanneer de diameter toeneemt, de dikte van de pijp dat ook moet doen. Je kan in die "hyperloop" geen kruisbalkjes ~O> plaatsen.....

Technisch is het ook tamelijk lastig om iets groots, wat een lange pijp (van tientallen, honderden zoniet duizenden kilometer is) op een geschikt vacuum te houden.
Wanneer het een ronde buis is, hoef dat vanwege de spreiding niet superdik te zijn.
Nou ja, nog altijd minimaal zeg 0,5 tot 1cm bij een diameter van 3m, om een druk van 1 bar te kunnen weerstaan en enigszins de beslist fragiele structuur vast te houden.

Zeg 3 meter doorsnede buis, waardoor je (2piR) per meter lengte een druk oppervlakte krijgt van zeg van ruim (2xPIx150=942*100cm) = 9m2. Laten we niet vervallen in exact geneuzel, maar stellen dat bij vacuum benadering 1 bar ≈ 1 atm ≈ 1 kgf/cm² staat.

Dus op die oppervlakte (94200cm2) drukt/trekt eventjes ruim 90ton wat per strekkende millimeter, dus 90kg is. Voor het gemak, stel ik dat maar even op 100kg per strekkende millimeter lengte van de buis.

Staal(sterkte 52) heeft per mm2, dikte, en treksterkte aan van (500N) = 50kgf.
Je hebt dus sws minimaal 2mm dikte nodig. Reken je een veiligheidsfactor van 2 mee, kom je uit op zeker 4mm staal nodig om een "trek/druk" te kunnen weerstaan van 1 bar bij een doorsnede van 300cm. Ik weet dat je trekstrekte niet mag gelijk stellen aan drukweerstand, maar het zal bij staal itt beton, niet veel heel veel schelen.

Die hyperloop buisdikte, zal vooral bestaan om die wat ingewikkelde constructie qua pijp, lekker stijf en vooral mooi rond te kunnen houden. Ik vermoed dat effectief je minimaal 1 tot 2cm drukhuid (staal ?) nodig zal zijn. Aan de kanten waar de (electro)magneet/rails/krachten komen, moet dat weer wat dikker zijn.

De rest van alle extra buisdikte komt voor rekening van de bouwmethode en is vooral om te zorgen dat de boel niet makkelijk losscheurt, trillingsbestendig is en sterk genoeg is om niet te vervormen. Verder zal je de nodige rekening moeten houden met omgevingsinvloed, zoals grond verschuivingen.

En dan nog maar hopen dat de luchtdrukverschillen tussen Stockholm en Parijs niet al te groot zijn ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 26-05-2016 01:35:05 ]
Tchockdonderdag 26 mei 2016 @ 01:31
Chapeau, ik houd van dit soort posts _O_
Maanvisdonderdag 26 mei 2016 @ 09:23
bedankt voor de uitgebreide uitleg Vallon!
Mbt het drukloos houden van de buis; gaat het dan niet gewoon zo werken dat er pompen op geregelde afstanden staan die de lucht wegzuigen? Beetje net zoals een springkussen waar ook meerdere pompen lucht er in kunnen blazen en het ding aan alle kanten lekt?
PLus je hebt natuurlijk heel veel drukverschillen tussen verschillende steden, maar met een sluisje zou dat niet zoveel uit moeten maken ;).
Vallondonderdag 26 mei 2016 @ 14:15
@maanvis. Ik draaf(de graag) een beetje door.
Je hoeft (en zal ook niet willen|) om de buis op 0 bar te houden.

Los dat dit niet zal lukken, is het voldoende om een druk te hebben waarbij de nog aanwezig luchtweerstand ondergeschikt is (geworden) aan/voor de gewenste snelheid.

Sluizen in het traject zelf bouwen zal nodig zijn vanwege noodzakelijke opsplitsing maar imho een slecht idee. Qua constructie maar ook wachttijden zoals je dat ook tegenkomt in de scheepvaart.

Het grapje qua luchtdrukverschillen maakte ik alleen om aan te geven dat er op die schaalgrootte het nodige van (omgevings)invloed is. De luchtdruk zelf (op aarde tussen de 950-1050mbar) heeft in de buis, vanwege het daar heersende vacuum, weinig invloed.

Je zal natuurlijk wel op enig moment zelf (of als voertuig) via een sluis moeten plaatsnemen in het vacuum. Dat proces, zo zal men bemerken, zal de nodige tijd gaan nemen.
Wanneer je reist merk je al dat het in- en uitstappen van grotere aantallen passagiers, gauw tientallen minuten kan nemen. Verveelvoudig die tijd maar snel voor een vacuumtoegang en je zult snel wat serieuze uitdagingen ontdekken die het geheel onderuit haalt.

Het op onderdruk houden met het doel dit zonder lekverlies te doen, zal duur zijn. Beter is zoals jezelf aangeeft, een bepaald lekverlies voor lief te nemen en dat dan te compenseren door overcapaciteit van strategisch geplaatste (onderdruk) pompen. Lekken mag zolang maar niet alles wordt gespuid ;) .

Luchtwrijvingsweerstand van/op een object wordt berekend door Fw,l = ½·cw.ρ·A·v2 waarbij wij het qua vacuum dan vooral hebben over de dichtheid van de lucht ("ρ").
SPOILER
In deze formule is Fw,l de luchtwrijvingskracht, ρ de dichtheid van de lucht, A frontale oppervlakte en v de snelheid van het object. De evenredigheidsconstante cw wordt luchtwrijvingscoëfficiënt genoemd.
De cw waarde wordt bepaald door de stroomlijning waardoor bijvoorbeeld onze auto's steeds meer op elkaar gaan lijken.
Bij wat hogere snelheden (> 800km/u) moet je weer extra gaan uitkijken dat door heftige (lucht)wervelingen, er geen rare - zoals cavitatie - dingen gebeuren.
Wanneer de luchtdikte (ρ) dus lekker klein is, zal de kwadratisch van invloed zijnde snelheid (v), minder last cq. invloed hebben op de ondervonden weerstand.
Met een natte vinger schat ik dat wanneer de luchtdichtheid gereduceerd is tot zeg 10%, dus 1/10bar wat je op een hoogte van ca 12-16km tegenkomt, je al een zeer aardige wrijvingswinst hebt om de luchtweerstand (ook bij de wat hogere snelheden) te kunnen schrappen als de beperkende factor.
Maanvisdonderdag 26 mei 2016 @ 16:01
Wow, geeft niet dat je doordraaft hoor. Doe ik zelf ook wel eens maar in dit geval heb ik de natuurkundekennis niet ;). Ben je toevallig zelf ook betrokken geweest bij de hieperloep? Instappen en uitstappen zal idd het langste duren, dus ik denk dat dat dan met een soor van systeem waar mensen in een 'capsule' stappen die dan weer in de 'hyperloop' gezet wordt?

Een beetje a'la dit idee:
laforestdonderdag 26 mei 2016 @ 20:12
Ik vond die in Shanghai al wel erg snel. :o
laforestdonderdag 26 mei 2016 @ 20:13
quote:
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken. :')
Molurusdonderdag 26 mei 2016 @ 20:46
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 20:13 schreef laforest het volgende:

[..]

Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken. :')
Gek genoeg gebruiken ze in dit filmpje ook nog kilometers.

Maar inderdaad, nogal sneu. Get with the program: use the metric system.
Vallondonderdag 26 mei 2016 @ 21:05
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 20:13 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken. :')
De filmpjes hebben natuurlijk weinig met wetenschap en veel met commercie te maken om investeerders te vinden.

In conservatief IOU moet je natuurlijk niet gelijk nog's een culturele overname doen.
Ook is het lastig om "het publiek" een beeld te geven. Het bekt niet wanneer je praat over 275 m.s wanneer je het hebt over ca. 1000km/u, laat staan 540 knopen. Op één of andere wijze botst dat met wat je gewend bent.

Zelf denk ik bijvoorbeeld qua verbruik in 1 liter op zóveel, qua motorvermogen praat ik liever in pk's dan killowatts en (milli)bars i.p.v. hectopascals etc.etc.
Maanvisdonderdag 26 mei 2016 @ 21:12
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2016 21:05 schreef Vallon het volgende:

[..]

De filmpjes hebben natuurlijk weinig met wetenschap en veel met commercie te maken om investeerders te vinden.

In conservatief IOU moet je natuurlijk niet gelijk nog's een culturele overname doen.
Ook is het lastig om "het publiek" een beeld te geven. Het bekt niet wanneer je praat over 275 m.s wanneer je het hebt over ca. 1000km/u, laat staan 540 knopen. Op één of andere wijze botst dat met wat je gewend bent.

Zelf denk ik bijvoorbeeld qua verbruik in 1 liter op zóveel, qua motorvermogen praat ik liever in pk's dan killowatts en (milli)bars i.p.v. hectopascals etc.etc.
Ik vind die what if verhaaltjes van XKCD altijd lastig als ze amerikaanse maatvoeringen gebruiken, of nog erger, iets 'the size of new jersey' of 'the size of long island' noemen.. dan val je als europeaan meteen af aangezien je echt geen idee hebt hoe groot dat dan is :P. En dat terwijl de schrijver ervan voor de Nasa heeft gewerkt (en dan zou ie dus moeten weten dat het gebruik van niet SI eenheden tot miljoenen verlies kan leiden).
Vallondonderdag 26 mei 2016 @ 21:20
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 16:01 schreef Maanvis het volgende:
Wow, geeft niet dat je doordraaft hoor. Doe ik zelf ook wel eens maar in dit geval heb ik de natuurkundekennis niet ;). Ben je toevallig zelf ook betrokken geweest bij de hieperloep? Instappen en uitstappen zal idd het langste duren, dus ik denk dat dat dan met een soor van systeem waar mensen in een 'capsule' stappen die dan weer in de 'hyperloop' gezet wordt?

Een beetje a'la dit idee:
Thx. basis en er is toch wat blijven hangen. Leuk filmpje.
Mensen in een doosje stoppen om die vervolgens desnoods daarna in een groter doosje als buizenpost met 750km/u te versturen...... krijg het er ondertussen warm van ;) .

Enfin het in- en uitstappen van hyperloop, zal een studie op zichzelf worden.
Maanvisdonderdag 26 mei 2016 @ 21:44
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2016 21:20 schreef Vallon het volgende:

[..]

Thx. basis en er is toch wat blijven hangen. Leuk filmpje.
Mensen in een doosje stoppen om die vervolgens desnoods daarna in een groter doosje als buizenpost met 750km/u te versturen...... krijg het er ondertussen warm van ;) .

Enfin het in- en uitstappen van hyperloop, zal een studie op zichzelf worden.
Tom scott maakt sowieso leuke filmpjes. En over ondergrondse buizen gesproken..
Misschien is er al een hieperloep zonder dat we het weten ;)
Vallondonderdag 30 juni 2016 @ 13:23
Even een kickje omdat de Hyperloop weer in het nieuws is.

quote:
Bron: Tweakers 30jun16 13u07 Het Hyperloop-team van de TU Delft heeft zijn voertuig gepresenteerd. Met de capsule wil het team in januari 2017 de Hyperloop-wedstrijd van SpaceX winnen. De capsule is in principe klaar, maar er kan de komende maanden nog wat gesleuteld worden voor de definitieve competitie.
Achtergrond: http://www.delfthyperloop.nl/

TU-delft is volop in de race van Elon Musk's wedstrijd waarbij Delft de hyperloop bovengronds positoneert. Wat imho iig beter (en sneller) is te realiseren.
Hoewel ik betwijfel of een shiney doorzichtige plexiglas buis, de tot 0mmHg onderdruk zal kunnen weerstaan..... Amsterdam-Parijs in 30min is natuurlijk leuk om even wat macarons te halen.

Dat 700km pijp is met een doorsnede van zeg (minimaal) 3m en je dus grofweg 5 miljoen m3 lucht moet zien weg te pompen en dat zo te houden..... dat zijn heel wat compressortjes....
Maanvisdonderdag 30 juni 2016 @ 13:50
quote:
3s.gif Op donderdag 30 juni 2016 13:23 schreef Vallon het volgende:
Even een kickje omdat de Hyperloop weer in het nieuws is.

[..]

Achtergrond: http://www.delfthyperloop.nl/

TU-delft is volop in de race van Elon Musk's wedstrijd waarbij Delft de hyperloop bovengronds positoneert. Wat imho iig beter (en sneller) is te realiseren.
Hoewel ik betwijfel of een shiney doorzichtige plexiglas buis, de tot 0mmHg onderdruk zal kunnen weerstaan..... Amsterdam-Parijs in 30min is natuurlijk leuk om even wat macarons te halen.

Dat 700km pijp is met een doorsnede van zeg (minimaal) 3m en je dus grofweg 5 miljoen m3 lucht moet zien weg te pompen en dat zo te houden..... dat zijn heel wat compressortjes....
bovengronds is wel vet maar hoe je effe 800km buis legt in een jaar is mij een raadsel.. als je ziet hoe lang de thalyslijn er over deed om gelegd te worden en die is nu zelfs nog niet af.
149kg voor het hele karretje.. betekent dat de passagiers meer wegen dan de kar en ze hem zelf kunnen dragen :D
Vallondonderdag 28 juli 2016 @ 15:02
Wel weer een tijdje geleden maar onlangs kwam ik een Hyperloop busted video tegen waar veel van de argumenten (en andere) aan bod komt.

Ik vat de elementen in de goed kijkbare video (30min) wat grof samen
- het klinkt goed maar is onhaalbaar laat staan realistisch
- 600km lange vacuumkamer, yeah right.....
- benodigd staal (600km) vraagt wereldproductie aan staal.
- uitzettingscoëfficiënt issues....
- hoe koel je de buis....
- vacuumlock/implosie/schokgolf veiligheid.....
- één foutje en de (dure) pijp zal over de hele lengte kapot gaan.
- hoe om te gaan met ongelukken (gesloten buis)...
- risico van onbalans bij die snelheden...
- onverdedigbaar tegen gevaar
- onderhoudskosten gaan door het dak.
- te vergelijken met (incl. gevaar) van ruimtereizen.
- zg. goedkopere prijs zal minimaal die v.e. vliegticket zijn.

Aetherdinsdag 8 november 2016 @ 17:23
quote:
Hyperloop may become reality in Dubai
Hyperloop One, the firm that wants to build a futuristic super-fast transport system, has announced that the first version may connect Dubai and Abu Dhabi.


In a video, it promised journey times of 12 minutes between the two cities. The technology is still in testing phase so details of the deal were sketchy. Initially, it will explore the feasibility of building a line linking the two cities.

Hyperloop was originally an idea from Tesla's boss and tech entrepreneur Elon Musk, who conceived the technical details of the transport system but left it to commercial firms to make the vision a reality.

The high-speed transportation system would use electric propulsion to accelerate a passenger or cargo pod through a low-pressure tube at speeds of up to 700mph. The vehicle would levitate above the track, which is likely to be built on stilts above the ground.

There are currently two main firms attempting to make it a reality - Hyperloop Transportation Technologies (HTT) and Hyperloop One.

Hyperloop One, which hosted its Dubai announcement at the top of the world's tallest building - the Burj Khalifa - has signed a feasibility deal with the emirate's roads and transportation agency.
It will explore the possibility of using the technology at Dubai's Jebel Ali port.

It suggested that the system could also be used to cut journey times from Dubai to Riyadh to 48 minutes and from Dubai to Doha to 23 minutes. Rival Hyperloop firm HTT signed a deal in March to bring its technology to Slovakia, aiming to link Bratislava with Vienna and Budapest.
The team at Hyperloop One is expected to unveil the first glimpse of what the transportation pods will look like soon.

Prof David Bailey, from the Aston Business School, said the plan in the United Arab Emirates was "more feasible" than previous announcements to use Hyperloop to connect Los Angeles and San Francisco.

"Building it through the desert means you can plan a route that is straight - it doesn't do curves very well - and the government there will see it as a way to be at the forefront of a new technology," he told the BBC.

But he added there remained a lot of "technical and other hurdles" to overcome, not least whether people would want to travel at such high speeds and in such a manner.
Aetherwoensdag 12 september 2018 @ 15:35
quote:
Hardt Hyperloop stelt dat route tussen Amsterdam en Frankfurt haalbaar is
Volgens een studie van Hardt Hyperloop is een route tussen Amsterdam en Frankfurt realiseerbaar. Volgens het Nederlandse hyperloopbedrijf zou het traject 450km lang zijn, met zeven tussenstations. De reis duurt dan vijftig minuten.


Hardt Hyperloop heeft een zogenaamde kick-offstudie uitgevoerd, naar eigen zeggen heeft het daarbij met gerenommeerde partijen gekeken naar de implementatievraagstukken rondom het traject. Veel details daarover maakt het bedrijf niet bekend, maar Hardt stelt dat de hyperloop in Europa realiseerbaar is.

Een verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt zou volgens de studie 48 miljoen mensen kunnen vervoeren op jaarbasis. De route zou 4,3 miljoen inwoners bedienen en een duurzaam alternatief zijn voor de ongeveer 2 miljoen vliegtuigpassagiers die jaarlijks de route afleggen. Hardt deelde zijn bevindingen over het traject op de eerste editie van de HyperSummit, een evenement dat het hyperloopbedrijf zelf heeft georganiseerd.

Op de HyperSummit maakte Hardt ook een nieuwe partner bekend: Royal Schiphol Group. Het hyperloopbedrijf gaat samen met Schiphol onderzoek doen naar de mogelijkheden. Daarnaast presenteerde architecturenbureau UNStudio zijn visie van een hyperloopstation.

Vorige week maakte Hardt Hyperloop bekend vijf miljoen euro opgehaald te hebben bij investeerders. Ook sloot Deutsche Bahn zich toen aan bij het consortium dat opgezet is door het hyperloopbedrijf. Eerder deden Tata Steel en Royal IHC dat al.
BertVdonderdag 13 september 2018 @ 14:55
Best wel naief weer.
Leuk voor de tijd toen we nog geen terrorisme hadden.
Aethermaandag 23 december 2019 @ 10:07
quote:
Groningen krijgt testcentrum voor hyperloop
Een testcomplex voor een nieuw vervoersmiddel, de hyperloop, komt in de provincie Groningen. De noorderlingen kregen de voorkeur boven Zeeland, de andere kandidaat.


Het European Hyperloop Center (EHC) moet gaan bestaan uit een laboratorium en een testbaan van 3 kilometer. Die verrijzen ten oosten van de stad Groningen. Initiatiefnemer Hardt Hyperloop uit Delft investeert 25 miljoen euro, de provincie Groningen draagt 3 miljoen euro bij. De bouw moet komend najaar beginnen en in 2022 moet het complex klaar zijn.
HPoimaandag 23 december 2019 @ 10:36
Musk for President! *O*

[ Bericht 39% gewijzigd door HPoi op 23-12-2019 10:43:47 ]
Aethermaandag 20 juli 2020 @ 11:43
Delft Hyperloop haalt snelheidsrecord van 360km/u met capsule in buitenlucht

https://tweakers.net/nieu(...)-in-buitenlucht.html
Bosbeetlemaandag 20 juli 2020 @ 15:58
quote:
2s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:43 schreef Aether het volgende:
Delft Hyperloop haalt snelheidsrecord van 360km/u met capsule in buitenlucht

https://tweakers.net/nieu(...)-in-buitenlucht.html
hehe, zoals het commentaar al aangeeft is een capsule met wielen in de buitenlucht gewoon een trein.

Vind het zeer tof hoor maar ben toch meer benieuwd naar versies met magneten in een onderdruk.
Schonedaldonderdag 23 juli 2020 @ 22:00
We gaan dus in een soort van buizenpost van A naar B reizen als ik het goed begrepen heb.
Hierbij wordt de capsule met verschil van luchtdruk voortgedreven.
Dit vindt plaats in een praktisch luchtledige buis,
Is er al over nagedacht hoe de capsule van verse lucht voorzien wordt?
Aethermaandag 9 november 2020 @ 14:56
Virgin Hyperloop voert eerste test uit met passagiers
Vigin Hyperloop heeft zijn eerste test met passagiers uitgevoerd. Dat gebeurde met de nieuwe Experimental-Pod-2, waar twee mensen in passen. De test werd uitgevoerd in een bestaande vijfhonderd meter lange testtube, met een snelheid van zo'n 173km/u.

https://tweakers.net/nieu(...)-met-passagiers.html

Aethermaandag 24 mei 2021 @ 11:47
Jed1Gamvrijdag 11 juni 2021 @ 10:49
quote:
7s.gif Op maandag 9 november 2020 14:56 schreef Aether het volgende:
Virgin Hyperloop voert eerste test uit met passagiers
Vigin Hyperloop heeft zijn eerste test met passagiers uitgevoerd. Dat gebeurde met de nieuwe Experimental-Pod-2, waar twee mensen in passen. De test werd uitgevoerd in een bestaande vijfhonderd meter lange testtube, met een snelheid van zo'n 173km/u.

https://tweakers.net/nieu(...)-met-passagiers.html

500m, loopt nog niet echt sneltreinvaart met die hyperloops
Aethervrijdag 22 december 2023 @ 10:46
High-speed transportation firm Hyperloop One to shut down
https://www.reuters.com/b(...)erg-news-2023-12-21/

High-speed freight transportation company Hyperloop One will shut down, having failed to win any contract to build a working hyperloop, Bloomberg News reported on Thursday citing people familiar with the matter.

The Los-Angeles-based firm, which completed the world's first passenger ride on a super high-speed levitating pod system in 2020, will sell off its remaining assets, while the employment for its remaining employees will end on Dec. 31 this year, according to the report.

Hyperloop One did not immediately respond to a Reuters request for comment.

In a hyperloop system, which uses magnetic levitation to allow near-silent travel, a trip between New York and Washington would take just 30 minutes - twice as fast as a commercial jet flight and four times faster than a high-speed train.

Elon Musk had reignited interest in the technology in 2013 by setting out how a modern hyperloop system would work. His own tunneling enterprise, The Boring Company, is seeking to send passengers packed into pods through an intercity system of giant, underground vacuum tubes known as the hyperloop.

Hyperloop One was founded in 2014 and raised more than $400 million, largely from United Arab Emirates shipping company DP World and British billionaire Richard Branson.