capuchon_jongen | donderdag 12 mei 2016 @ 20:57 |
Lees de rest op : http://www.volkskrant.nl/(...)ort-worden~a4299588/ Ben hier wel fan van Stel je voor aan 1000km per uur reizen het zou gedaan zijn met het vliegtuig denk ik. tegen dat het vliegtuig opstijgt ben je al 100den kilometers ver. Hier een zelfbedachte dienstregeling beetje zoals bij de trein. Vertrek om 7:00 in Stockholm Stockholm 07:00 Kopenhagen 07:34 Hamburg 07:54 Amsterdam 08:20 Brussel 08:34 Parijs 08:55 Barcelona 09:45 Madrid 10:18 Lissabon 10:55 Met een tussenstop van 5 minuten kan natuurlijk veel langer maar het is om een idee te geven snelheid aan 1081 per uur. [ Bericht 2% gewijzigd door capuchon_jongen op 12-05-2016 21:12:59 ] | |
Geerd | donderdag 12 mei 2016 @ 21:00 |
Wat bedoel je met die plaatsten en tijden eigenlijk ? | |
spijkerbroek | donderdag 12 mei 2016 @ 21:01 |
Ik zie wel een klein probleempje... | |
Molurus | donderdag 12 mei 2016 @ 21:04 |
capuchon_jongen | donderdag 12 mei 2016 @ 21:10 |
Soort zelfbedachte dienstregeling beetje zoals de trein. We ginnen om 7u in stockholm en eindigen om 10u45 in Lissabon | |
Jordy-B | donderdag 12 mei 2016 @ 21:10 |
Het lijkt me uiterst oncomfortabel om in 1,1 seconden van 0 naar 187 geslingerd te worden. | |
BasEnAad | donderdag 12 mei 2016 @ 21:11 |
Een vliegtuig gaat ook 900 km/u en daarvoor hoeft niet eerst een enorm buizennetwerk aangelegd en onderhouden te worden. En stel dat je van Parijs naar Moskou zou willen reizen, dan stopt dat ding natuurlijk ook in Frankfurt, Berlijn, Praag, Warschau, Minsk ik noem maar wat. Is het dan echt allemaal veel sneller? | |
capuchon_jongen | donderdag 12 mei 2016 @ 21:16 |
Niet echt maar je wint die tijd weer door niet om 2 uur op voorhand moet inchecken . Als je naar Parijs moet gaan moet je nog eerst een halfuur op de metro om tot in het centrum te komen. met de hyperloop ben je meteen in het centrum. Hoelang zal de hyperloop in een station blijven? 5 minuten? 6 tussenstops is een halfuurtje extra. Die halfuur win je al omdat je bijna geen incheck tijd hebt. Het onderhoud van een vliegtuig is ook niet goedkoop + de benzine kosten. op gebied van prijs zal het wel even duur zijn denk ik. | |
jatochneetoch | donderdag 12 mei 2016 @ 21:17 |
Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig, Verder heb ik er ook wel mijn twijfels bij of er echt veel winst in tijd en kosten gaat zitten. | |
capuchon_jongen | donderdag 12 mei 2016 @ 21:24 |
Tijd en winst zeker. Een vliegveld ligt in theorie meestal een eindje naast het stadscentrum. Ik denk alleen maar aan schiphol, zaventem, en het vliegveld van Parijs. al die luchthavens liggen tussen 15 en 30 minuten reizen van het stadscentrum Inchecktijd zal ook veel lager zijn. Je moet op 2 uur op voorhand op de luchhaven zijn. Laat ons zeggen bij de hyperloop een half uurtje max (is vergelijkbaar met een trein. Je wint al 1,5 uur van de inchek tijd + half uurtje van het heen en weer reizen naar vliegveld. Tegen dat vliegtuig land tegen dat je naar buiten mag en tegen dat je "uitgechekt bent"... | |
Schonedal | donderdag 12 mei 2016 @ 22:07 |
Het uitzicht vanuit die trein is een beetje beperkt. | |
Vallon | vrijdag 13 mei 2016 @ 01:57 |
Absoluut een mooi systeem wat qua gedachte trouwens minstens al een jaar of 50 oud is. Elon Musk heeft natuurlijk naast het benodigde idealisme, wel de visionaire ahum geldmiddelen om zich zo in de geschiedenis boeken proberen te schrijven.. Als kind zijnde las ik al een tamelijke realistisch boek (Buitenaardse Beschaving), geïllustreerd door de gebroeders Das waar dit alles uiteen werd gezet. Ik zie nog wel fikse uitdagingen in onze (a)sociale omgeving. Het vacuüm (onder)houden van duizenden kilometers buis, idem het voorzien van het "magneto" aandrijvingssysteem wat behoorlijk wat energie zal vragen. Ook het plannen van de buizen zal om veel aandacht vragen, haakse bochten moet je zien te voorkomen. Inrichten van de de aansluitende stationsinfrastructuur is iets van een heel andere orde etc.etc. Hoe regel je verder de on-board catering en afwatering. Je moet er ook verder niet aan denken dat er een (software)fout is in het besturingssysteem of dat er ergens een instorting of opstopping is. Hoe regel je systeemveiligheid alsmede bereikbaarheid van hulpdiensten. Zolang wij/ik nog elke week worden gebombardeerd met fouten, debacles en updates, zie ik het somber in. Imho kunnen dit soort zaken alleen (nog) tot stand worden gebracht wanneer "geld" letterlijk en figuurlijk, totaal ondergeschikt is (gemaakt) aan het doel en "men" bereid is te gaan voor maximale duurzaamheid cq. totale betrouwbaarheid. Het optrekken en afremmen met 1 tot 2g, kan imho redelijk comfortabel verlopen.. In zeg 30 seconde krijg je bij een versnelling van ca. 40km/u, een ruime 1g voor je kiezen en bereik je een eindsnelheid van 1000km/u . Bij afremmen zou je de gecapitonneerde stoeltjes kunnen draaien. De grootste uitdaging is de tijd die voorafgaand en na afloop van de reis. Uitgaande wat er nu gebeurd bij (internationaal) reizen. In zeg 10 uur kan je dan overal komen maar in 5 uur nergens. Dit alles neemt niet weg dat ze/hij vooral door moet gaan. Alleen gedreven dromers zullen gewaagde ideeën willen verwezenlijken en tegen de uitdagende stroom inroeien, om daarmee hun gelijk te bewijzen. | |
hottentot | zaterdag 21 mei 2016 @ 16:50 |
Als je een app op je telefoon installeert en daarmee incheckt hoef jij helemaal geen 2 uur eerder op het vliegveld te zijn. En hoezo zou je niet naar die hyperloop hoeven reizen, je verwacht toch niet dat jij een eigen tunnel bij je huis krijgt? Dit is leuk om her en der te proberen een tunnel te krijgen naast een bestaand spoor zodat je van station a naar b kunt, maar dan nog zul je net als het vliegveld vanuit daar verder moeten reizen. En de prijzen om lange trajecten in het dichtbevolkte Europa aan te leggen zijn door de structuur en vorm van het land met al zijn gebergten e.d. echt mega. In Amerika met zijn vele uitgestrekte dunbevolkte gebieden is dit veel interessanter. En dan moet het ook nog commerciéél haalbaar zijn. Ik vind het geweldig dat die man dit bedenkt en uitwerkt en daarmee erg veel zinvolle informatie ontwikkeld, maar voor een Europa zie ik het als een niet werkbare oplossing. | |
sirdanilot | zondag 22 mei 2016 @ 17:06 |
Het onderhoud van al die duizenden kilometers aan buizen gaat echt niet opwegen tegen het onderhoud van een stel landingsbanen en vliegtuigen. Dit blijft waarschijnlijk een droom. | |
Vallon | maandag 23 mei 2016 @ 14:08 |
Een droom is het wanneer je het wil/gaat beredeneren vanuit economisch (winst)punt omdat brandstof/landingsbanen nog eenvoudiger te verkrijgen zijn. Voor het onderhoud zal je idd totaal nieuwe technieken moeten gaan bedenken. Als ik nu al zie wat het afsluiten van een simpele tunnel meebrengt, is dat voor een hyperloop totaal irreëel. Zelf denk ik wel dat een hyperloopssysteem, dan als een soort wereldwijdse metro, de (enige ?) duurzame en structurele oplossing is om veel mensen, snel te kunnen vervoeren. Wanneer "geld" geen blokkade is, kan het wel degelijk realiteit worden. Gewoon een kwestie van perceptie. Waar een wil is..... Ook omdat de hyperloop (indirect) middels verschillende energiebronnen gevoed kan worden. Er zijn zeker, veel, technische problemen Die waren er ook met ..vul maar in... en omdat mensen toch hun droom wilden realiseren, hebben ze doorgezet en is het gekomen. Achteraf zijn veel vernieuwingen niet altijd een evident voordelig, maar toch..... verandering is nodig om met de vaart der volkeren vooruit te kunnen komen. Elk idee begint met een onmogelijk geachte droom, dat gold ook voor de eerste metro wat nu in een beetje grotere stad, vaak het enige echte transport is. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 11:52 |
Gewoon inchecken met je OV chipkaart? | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 11:53 |
Je twijfels begrijp ik overigens, heb meerdre malen met de Thalys gereisd maar ontzettend veel vertraging opgelopen omdat ze daar ook een soort profail hebben dat niks op orde heeft. En dan zit je 4 uur te wachten in noord frankrijk . | |
jogy | woensdag 25 mei 2016 @ 11:55 |
Volgens mij maakt die versnelling je hersenen bijkans vloeibaar. | |
sirdanilot | woensdag 25 mei 2016 @ 11:56 |
Ik zie veel meer in de ontwikkeling van duurzame brandstof voor vliegtuigen dan in dit droomsysteem, eerlijk gezegd. | |
hottentot | woensdag 25 mei 2016 @ 12:52 |
LOL, nee dat niet, 5,3G als je er niet aan gewend bent black out of bewusteloos. Doe er 3 seconden over en er is niets aan de hand. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 13:01 |
Welke ontwikkelingen zijn er gaande om vliegtuigbrandstof duurzamer te maken? | |
jogy | woensdag 25 mei 2016 @ 13:16 |
oh oké, dat valt wel mee (op zich). Misschien wel een heel toffe oplossing voor vrachtvervoer trouwens, een soort macroschaal buizenpost en dan enkel voor de kleinere afstanden vrachtwagens/busjes inzetten. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 13:19 |
vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's. | |
hottentot | woensdag 25 mei 2016 @ 13:21 |
En toestaan dat die jongens buiten daguren desnoods met 6 opleggers mogen rijden. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 13:24 |
Ik denk dat het Nederlandse wegennet daar niet geschikt voor is. | |
hottentot | woensdag 25 mei 2016 @ 13:36 |
Alleen op A wegen, op een rit Rotterdam, Groningen zou dit wat mij betreft prima kunnen hoewel ik geen benul heb van hoe die dingen zich in bochten houden. Net als dat ik ook geen idee heb wat de daadwerkelijke winst voor Nederland zou zijn. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 13:42 |
Het is nagenoeg onmogelijk om daarmee fatsoenlijk op een industrieterrein te komen. Dan kun je beter een echte trein laten rijden . In de VS rijden van die lange vrachtwagentreinen omdat het spoornet daar vreselijk slecht ontwikkeld is ten opzichte van azië en europa. [ Bericht 7% gewijzigd door Maanvis op 25-05-2016 13:48:18 ] | |
Leandra | woensdag 25 mei 2016 @ 13:47 |
Station in de woestijn. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 13:49 |
Het leuke aan de hyperloop is dat je het op zijn Engels en zijn Nederlands kunt uitspreken . Dus haaipuhrloep en hieperloep . | |
Tchock | woensdag 25 mei 2016 @ 14:01 |
Ik denk echt dat dit de toekomst van personenvervoer is. Met de stijgende brandstofprijzen zal dit ten opzichte van vliegen op lange termijn alleen maar goedkoper worden. Bovendien zijn de vaste kosten laag; stroom en onderhoud vooral. Er is weinig personeel nodig. Er is wel een gigantische investering nodig om een buizensysteem aan te leggen, en ik geloof dat het momenteel nog niet is opgelost hoe je zo'n systeem onder lage druk kan houden. Als we die obstakels weten te overkomen heb je een formidabel vervoerssysteem. Ik denk dat een traject als Stockholm - Lissabon zoals in de OP staat totaal niet interessant is. Maar als vervanging voor de drukste overzeese vliegroutes - Tokio/Zuid Korea, Londen/New York, om er twee te noemen - wordt het interessant. De tijdwinst die je zou kunnen halen is gigantisch. In de tijd dat een vliegtuig van de Polderbaan naar de aankomsthal op Schiphol taxiet kun je met een hyperloop vierhonderd kilometer verder zijn. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 14:05 |
Zo'n hyperloop heeft ook tijd nodig om te remmen, is dat niet gewoon vergelijkbaar met die taxitijd? En je hebt dus tijd nodig om in het karretje te komen, en de buis moet weer drukloos gemaakt worden. Ik denk wel dat het een toekomst heeft voor lange afstanden maar voor korte afstanden zul je gewoon zelfrijdende auto's gaan zien die 'on demand' besteld kunnen worden. Er zal dan veel minder wegdek nodig zijn zowel in steden als qua snelwegen. Alles zal veranderen | |
Tchock | woensdag 25 mei 2016 @ 14:15 |
Een magneettrein heeft geen bewegende onderdelen en kan zijn hele vermogen gebruiken om te remmen. Ik denk dat de limiet qua remweg bepaald wordt door hoeveel G de passagiers kunnen verdragen. Instaptijd is lager dan bij vliegtuigen, want je hebt heel veel kleinere karretjes. En de buis weer op druk brengen hoeft niet - ik stel me een sluis voor waar de kar in het station in staat, zodat alleen dat kleine stukje leeggepompt hoeft te worden. Voor korte afstanden is het inderdaad niet interessant. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 14:18 |
of het moet zo'n soort van metro worden dat in een ring loopt. maargoed, als hieperloep verkeerd wordt uitgevoerd krijg je zo'n concorde effect. | |
Tchock | woensdag 25 mei 2016 @ 14:20 |
Nu ik er over na zit te denken: nog veel beter zou een systeem zijn met een luchtdichte sluis tussen station en wagon, zodat de buis zelf onder lage druk kan blijven. En ja, de Concorde is hoe het niet moet | |
jogy | woensdag 25 mei 2016 @ 14:21 |
Als de infrastructuur eenmaal gebouwd is (op zich nog wel een dingetje) zou het heel veel energieverbruik kunnen schelen op termijn. Minder weerstand, geen (direct) verbruik van fossiele brandstoffen en het zou ook zelfrijdend moeten worden door de versnelling. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 14:22 |
mja gezien hoe het OV in NL geregeld is krijgen we zo'n profail die dat gaat beheren waarbij in de winter de hyperloop nooit gaat omdat er een blaadje op de hyperloop is gevallen. Of nog erger, dat iemand de sluisdeur open heeft laten staan zodat de hyperloop niet drukloos gemaakt kan worden. | |
jogy | woensdag 25 mei 2016 @ 14:23 |
Jezelf quote . Komt nog bij dat je dan een stuk minder files hebt en dus de snelwegen ontlast. Ik zie voordelen. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 14:29 |
je kunt de hyperloop toch gewoon op de vluchtstrook zetten? iedereen wil dat ding ondergronds hebben maar dat lijkt me juist gevaarlijk, dan kun je hem beter bovengronds zetten zodat de hulpdiensten er makkelijk bij kunnen als er een hieperloepkar vast zit. | |
Vallon | woensdag 25 mei 2016 @ 14:57 |
Zie je het voor je..... overal pijpen van zeg 3 meter doorsnede. Hoe regel je de kruisingen/af/opritten van de normale weg en o jee..... allerlei tuig wat die buis daar kan stukmaken. Hoe dan ook, de benodigde infrastructuur zal met recht een "dingetje" worden. BTW. Leuke discussie. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 14:59 |
hoezo tuig wat de buis kan stukmaken, dat is nu toch ook al zo met de snelwegen? | |
Vallon | woensdag 25 mei 2016 @ 15:07 |
Roadtrains zullen weinig rendement geven. Je bespaart "alleen" op de "slechtbetaalde" chauffeur die je m.i. toch bijkans (soz) al kan afschaffen wanneer je het vervoer op A-wegen automatiseert. A-wegen zijn feitelijk al klaar voor gebruik door automatische (vracht)auto's. Nu alleen de regelgeving nog..... Vrachtauto's zijn dan een eerste eenvoudige stap omdat die qua investering, snel rendement zullen opleveren. Het volk dat nog in "luxe" auto's zit, kan dan eventueel gekoppeld op de (automatisch) bus/oplegger (mee)rijden. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 15:11 |
Luxe auto's zo noemen ze het ook als je een taxi als koerier laat rijden | |
Vallon | woensdag 25 mei 2016 @ 15:15 |
Zonder te vervallen in het geven van allerlei tips, is het tamelijk lastig (ongemerkt) een "snelweg" echt stuk te maken en dat zo lange tijd te houden. Een vanaf van de buitenzijde toegankelijke buis, biedt kwaadwillenden veel meer opties. De buis langs/op de weg is vatbaar voor tamelijk veel onheil, er kan iemand tegenaan botsen. Dus dat ding moet sterk & omheind zijn met alle bijkomende investeringen.... tot het punt dat de economie het daarvoor, laat afweten. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 15:23 |
ik denk dat als je zo'n vacuubuis hebt dat je dan er niet aan ontkomt om dat ding echt super stevig en van staal te maken... die gasleiding uit rusland die nu door nederland loopt ligt ook maar op een paar meter diepte bijvoorbeeld! | |
Tchock | woensdag 25 mei 2016 @ 16:11 |
Lijkt me evident dat het onder de grond moet. Hoeft ook niet diep trouwens. En zoals ik zei waarschijnlijk toch meestal onderzees. | |
Maanvis | woensdag 25 mei 2016 @ 16:12 |
das idd wel spannend als er iets gebeurt dan stikken de inzittenden gewoon omdat men er nooit op tijd bij kan zijn met een graafmachine of onderzeeër. | |
Tchock | woensdag 25 mei 2016 @ 16:15 |
Ja, dat is nog wel een dingetje inderdaad. Gelukkig zijn er geen brandstoffen aan boord maar wegvallen van de cabinedruk zou vrij dodelijk zijn. | |
Vallon | donderdag 26 mei 2016 @ 01:24 |
Gasleidingen staat onder drukken van 50bar of (veel) hoger. Voor de hyperloop, volstaat een pijp die een (onder)druk van 1 bar aan kan. Een "dingentje" is dat wanneer de diameter toeneemt, de dikte van de pijp dat ook moet doen. Je kan in die "hyperloop" geen kruisbalkjes plaatsen..... Technisch is het ook tamelijk lastig om iets groots, wat een lange pijp (van tientallen, honderden zoniet duizenden kilometer is) op een geschikt vacuum te houden. Wanneer het een ronde buis is, hoef dat vanwege de spreiding niet superdik te zijn. Nou ja, nog altijd minimaal zeg 0,5 tot 1cm bij een diameter van 3m, om een druk van 1 bar te kunnen weerstaan en enigszins de beslist fragiele structuur vast te houden. Zeg 3 meter doorsnede buis, waardoor je (2piR) per meter lengte een druk oppervlakte krijgt van zeg van ruim (2xPIx150=942*100cm) = 9m2. Laten we niet vervallen in exact geneuzel, maar stellen dat bij vacuum benadering 1 bar ≈ 1 atm ≈ 1 kgf/cm² staat. Dus op die oppervlakte (94200cm2) drukt/trekt eventjes ruim 90ton wat per strekkende millimeter, dus 90kg is. Voor het gemak, stel ik dat maar even op 100kg per strekkende millimeter lengte van de buis. Staal(sterkte 52) heeft per mm2, dikte, en treksterkte aan van (500N) = 50kgf. Je hebt dus sws minimaal 2mm dikte nodig. Reken je een veiligheidsfactor van 2 mee, kom je uit op zeker 4mm staal nodig om een "trek/druk" te kunnen weerstaan van 1 bar bij een doorsnede van 300cm. Ik weet dat je trekstrekte niet mag gelijk stellen aan drukweerstand, maar het zal bij staal itt beton, niet veel heel veel schelen. Die hyperloop buisdikte, zal vooral bestaan om die wat ingewikkelde constructie qua pijp, lekker stijf en vooral mooi rond te kunnen houden. Ik vermoed dat effectief je minimaal 1 tot 2cm drukhuid (staal ?) nodig zal zijn. Aan de kanten waar de (electro)magneet/rails/krachten komen, moet dat weer wat dikker zijn. De rest van alle extra buisdikte komt voor rekening van de bouwmethode en is vooral om te zorgen dat de boel niet makkelijk losscheurt, trillingsbestendig is en sterk genoeg is om niet te vervormen. Verder zal je de nodige rekening moeten houden met omgevingsinvloed, zoals grond verschuivingen. En dan nog maar hopen dat de luchtdrukverschillen tussen Stockholm en Parijs niet al te groot zijn [ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 26-05-2016 01:35:05 ] | |
Tchock | donderdag 26 mei 2016 @ 01:31 |
Chapeau, ik houd van dit soort posts | |
Maanvis | donderdag 26 mei 2016 @ 09:23 |
bedankt voor de uitgebreide uitleg Vallon! Mbt het drukloos houden van de buis; gaat het dan niet gewoon zo werken dat er pompen op geregelde afstanden staan die de lucht wegzuigen? Beetje net zoals een springkussen waar ook meerdere pompen lucht er in kunnen blazen en het ding aan alle kanten lekt? PLus je hebt natuurlijk heel veel drukverschillen tussen verschillende steden, maar met een sluisje zou dat niet zoveel uit moeten maken . | |
Vallon | donderdag 26 mei 2016 @ 14:15 |
@maanvis. Ik draaf(de graag) een beetje door. Je hoeft (en zal ook niet willen|) om de buis op 0 bar te houden. Los dat dit niet zal lukken, is het voldoende om een druk te hebben waarbij de nog aanwezig luchtweerstand ondergeschikt is (geworden) aan/voor de gewenste snelheid. Sluizen in het traject zelf bouwen zal nodig zijn vanwege noodzakelijke opsplitsing maar imho een slecht idee. Qua constructie maar ook wachttijden zoals je dat ook tegenkomt in de scheepvaart. Het grapje qua luchtdrukverschillen maakte ik alleen om aan te geven dat er op die schaalgrootte het nodige van (omgevings)invloed is. De luchtdruk zelf (op aarde tussen de 950-1050mbar) heeft in de buis, vanwege het daar heersende vacuum, weinig invloed. Je zal natuurlijk wel op enig moment zelf (of als voertuig) via een sluis moeten plaatsnemen in het vacuum. Dat proces, zo zal men bemerken, zal de nodige tijd gaan nemen. Wanneer je reist merk je al dat het in- en uitstappen van grotere aantallen passagiers, gauw tientallen minuten kan nemen. Verveelvoudig die tijd maar snel voor een vacuumtoegang en je zult snel wat serieuze uitdagingen ontdekken die het geheel onderuit haalt. Het op onderdruk houden met het doel dit zonder lekverlies te doen, zal duur zijn. Beter is zoals jezelf aangeeft, een bepaald lekverlies voor lief te nemen en dat dan te compenseren door overcapaciteit van strategisch geplaatste (onderdruk) pompen. Lekken mag zolang maar niet alles wordt gespuid . Luchtwrijvingsweerstand van/op een object wordt berekend door Fw,l = ½·cw.ρ·A·v2 waarbij wij het qua vacuum dan vooral hebben over de dichtheid van de lucht ("ρ"). Wanneer de luchtdikte (ρ) dus lekker klein is, zal de kwadratisch van invloed zijnde snelheid (v), minder last cq. invloed hebben op de ondervonden weerstand. Met een natte vinger schat ik dat wanneer de luchtdichtheid gereduceerd is tot zeg 10%, dus 1/10bar wat je op een hoogte van ca 12-16km tegenkomt, je al een zeer aardige wrijvingswinst hebt om de luchtweerstand (ook bij de wat hogere snelheden) te kunnen schrappen als de beperkende factor. | |
Maanvis | donderdag 26 mei 2016 @ 16:01 |
Wow, geeft niet dat je doordraaft hoor. Doe ik zelf ook wel eens maar in dit geval heb ik de natuurkundekennis niet . Ben je toevallig zelf ook betrokken geweest bij de hieperloep? Instappen en uitstappen zal idd het langste duren, dus ik denk dat dat dan met een soor van systeem waar mensen in een 'capsule' stappen die dan weer in de 'hyperloop' gezet wordt? Een beetje a'la dit idee: | |
laforest | donderdag 26 mei 2016 @ 20:12 |
Ik vond die in Shanghai al wel erg snel. | |
laforest | donderdag 26 mei 2016 @ 20:13 |
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken. | |
Molurus | donderdag 26 mei 2016 @ 20:46 |
Gek genoeg gebruiken ze in dit filmpje ook nog kilometers. Maar inderdaad, nogal sneu. Get with the program: use the metric system. | |
Vallon | donderdag 26 mei 2016 @ 21:05 |
De filmpjes hebben natuurlijk weinig met wetenschap en veel met commercie te maken om investeerders te vinden. In conservatief IOU moet je natuurlijk niet gelijk nog's een culturele overname doen. Ook is het lastig om "het publiek" een beeld te geven. Het bekt niet wanneer je praat over 275 m.s wanneer je het hebt over ca. 1000km/u, laat staan 540 knopen. Op één of andere wijze botst dat met wat je gewend bent. Zelf denk ik bijvoorbeeld qua verbruik in 1 liter op zóveel, qua motorvermogen praat ik liever in pk's dan killowatts en (milli)bars i.p.v. hectopascals etc.etc. | |
Maanvis | donderdag 26 mei 2016 @ 21:12 |
Ik vind die what if verhaaltjes van XKCD altijd lastig als ze amerikaanse maatvoeringen gebruiken, of nog erger, iets 'the size of new jersey' of 'the size of long island' noemen.. dan val je als europeaan meteen af aangezien je echt geen idee hebt hoe groot dat dan is . En dat terwijl de schrijver ervan voor de Nasa heeft gewerkt (en dan zou ie dus moeten weten dat het gebruik van niet SI eenheden tot miljoenen verlies kan leiden). | |
Vallon | donderdag 26 mei 2016 @ 21:20 |
Thx. basis en er is toch wat blijven hangen. Leuk filmpje. Mensen in een doosje stoppen om die vervolgens desnoods daarna in een groter doosje als buizenpost met 750km/u te versturen...... krijg het er ondertussen warm van . Enfin het in- en uitstappen van hyperloop, zal een studie op zichzelf worden. | |
Maanvis | donderdag 26 mei 2016 @ 21:44 |
Tom scott maakt sowieso leuke filmpjes. En over ondergrondse buizen gesproken.. Misschien is er al een hieperloep zonder dat we het weten | |
Vallon | donderdag 30 juni 2016 @ 13:23 |
Even een kickje omdat de Hyperloop weer in het nieuws is.Achtergrond: http://www.delfthyperloop.nl/ TU-delft is volop in de race van Elon Musk's wedstrijd waarbij Delft de hyperloop bovengronds positoneert. Wat imho iig beter (en sneller) is te realiseren. Hoewel ik betwijfel of een shiney doorzichtige plexiglas buis, de tot 0mmHg onderdruk zal kunnen weerstaan..... Amsterdam-Parijs in 30min is natuurlijk leuk om even wat macarons te halen. Dat 700km pijp is met een doorsnede van zeg (minimaal) 3m en je dus grofweg 5 miljoen m3 lucht moet zien weg te pompen en dat zo te houden..... dat zijn heel wat compressortjes.... | |
Maanvis | donderdag 30 juni 2016 @ 13:50 |
bovengronds is wel vet maar hoe je effe 800km buis legt in een jaar is mij een raadsel.. als je ziet hoe lang de thalyslijn er over deed om gelegd te worden en die is nu zelfs nog niet af. 149kg voor het hele karretje.. betekent dat de passagiers meer wegen dan de kar en ze hem zelf kunnen dragen | |
Vallon | donderdag 28 juli 2016 @ 15:02 |
Wel weer een tijdje geleden maar onlangs kwam ik een Hyperloop busted video tegen waar veel van de argumenten (en andere) aan bod komt. Ik vat de elementen in de goed kijkbare video (30min) wat grof samen - het klinkt goed maar is onhaalbaar laat staan realistisch - 600km lange vacuumkamer, yeah right..... - benodigd staal (600km) vraagt wereldproductie aan staal. - uitzettingscoëfficiënt issues.... - hoe koel je de buis.... - vacuumlock/implosie/schokgolf veiligheid..... - één foutje en de (dure) pijp zal over de hele lengte kapot gaan. - hoe om te gaan met ongelukken (gesloten buis)... - risico van onbalans bij die snelheden... - onverdedigbaar tegen gevaar - onderhoudskosten gaan door het dak. - te vergelijken met (incl. gevaar) van ruimtereizen. - zg. goedkopere prijs zal minimaal die v.e. vliegticket zijn. | |
Aether | dinsdag 8 november 2016 @ 17:23 |
| |
Aether | woensdag 12 september 2018 @ 15:35 |
| |
BertV | donderdag 13 september 2018 @ 14:55 |
Best wel naief weer. Leuk voor de tijd toen we nog geen terrorisme hadden. | |
Aether | maandag 23 december 2019 @ 10:07 |
| |
HPoi | maandag 23 december 2019 @ 10:36 |
Musk for President! [ Bericht 39% gewijzigd door HPoi op 23-12-2019 10:43:47 ] | |
Aether | maandag 20 juli 2020 @ 11:43 |
Delft Hyperloop haalt snelheidsrecord van 360km/u met capsule in buitenlucht https://tweakers.net/nieu(...)-in-buitenlucht.html | |
Bosbeetle | maandag 20 juli 2020 @ 15:58 |
hehe, zoals het commentaar al aangeeft is een capsule met wielen in de buitenlucht gewoon een trein. Vind het zeer tof hoor maar ben toch meer benieuwd naar versies met magneten in een onderdruk. | |
Schonedal | donderdag 23 juli 2020 @ 22:00 |
We gaan dus in een soort van buizenpost van A naar B reizen als ik het goed begrepen heb. Hierbij wordt de capsule met verschil van luchtdruk voortgedreven. Dit vindt plaats in een praktisch luchtledige buis, Is er al over nagedacht hoe de capsule van verse lucht voorzien wordt? | |
Aether | maandag 9 november 2020 @ 14:56 |
Virgin Hyperloop voert eerste test uit met passagiers Vigin Hyperloop heeft zijn eerste test met passagiers uitgevoerd. Dat gebeurde met de nieuwe Experimental-Pod-2, waar twee mensen in passen. De test werd uitgevoerd in een bestaande vijfhonderd meter lange testtube, met een snelheid van zo'n 173km/u. https://tweakers.net/nieu(...)-met-passagiers.html | |
Aether | maandag 24 mei 2021 @ 11:47 |
Jed1Gam | vrijdag 11 juni 2021 @ 10:49 |
500m, loopt nog niet echt sneltreinvaart met die hyperloops | |
Aether | vrijdag 22 december 2023 @ 10:46 |
High-speed transportation firm Hyperloop One to shut down https://www.reuters.com/b(...)erg-news-2023-12-21/ High-speed freight transportation company Hyperloop One will shut down, having failed to win any contract to build a working hyperloop, Bloomberg News reported on Thursday citing people familiar with the matter. The Los-Angeles-based firm, which completed the world's first passenger ride on a super high-speed levitating pod system in 2020, will sell off its remaining assets, while the employment for its remaining employees will end on Dec. 31 this year, according to the report. Hyperloop One did not immediately respond to a Reuters request for comment. In a hyperloop system, which uses magnetic levitation to allow near-silent travel, a trip between New York and Washington would take just 30 minutes - twice as fast as a commercial jet flight and four times faster than a high-speed train. Elon Musk had reignited interest in the technology in 2013 by setting out how a modern hyperloop system would work. His own tunneling enterprise, The Boring Company, is seeking to send passengers packed into pods through an intercity system of giant, underground vacuum tubes known as the hyperloop. Hyperloop One was founded in 2014 and raised more than $400 million, largely from United Arab Emirates shipping company DP World and British billionaire Richard Branson. |