Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld stenen ook een vorm van bewustzijn hebben.quote:Op maandag 16 mei 2016 16:05 schreef Molurus het volgende:
Ik denk niet dat er ergens een scherpe grens zit, of dat er een bepaalde minimale complexiteit is waarbij bewustzijn kan bestaan. Het lijkt me eerder een volledig gradueel iets.
Waarom?quote:Op maandag 16 mei 2016 17:08 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld stenen ook een vorm van bewustzijn hebben.
Bij mijn weten heeft een steen geen breinquote:Op maandag 16 mei 2016 17:08 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dat is wat Molurus zegt.quote:
Een beetje zoals glas bij kamertemperatuur ook vloeibaar is.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:08 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Klopt. Een 'faseovergang', zo je wilt.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:11 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dat is wat Molurus zegt.
Als ik me onze discussie hierover kan herinneren, was jouw mening dat er wel degelijk een beginpunt is.
Weg dommelen is inderdaad een grensgeval omdat je brein dan bezig is om te schakelen van de wakker stand naar de slaapstand. Ik zou het vergelijken met het schakelen in de auto, als je van de ene versnelling naar de ander gaat.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:02 schreef Molurus het volgende:
Ehh, jawel. Als jij weg zit te dommelen op de bijrijdersstoel van een auto dan heeft je bewustzijn een lager niveau dan wanneer je volledig wakker bent. Als je ver genoeg inkakt kan het best zo zijn dat je oppervlakkig de autorit waarneemt, maar eigenlijk niet meer doorhebt dat je in een auto zit.
Er zit eenvoudig geen harde grens tussen 'diepe slaap' en 'klaarwakker'. Nergens.
Da's interessant. Hoe kan het dan dat we in stenen geen spoor van dat bewustzijn gevonden hebben? Als er werkelijk een miniscuul bewustzijn zou zijn, dan zouden we dat wel gevonden moeten kunnen hebben. Als je er tenminste vanuit gaat dat bewustzijn niet iets speciaals/bovennatuurlijks is.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:11 schreef Molurus het volgende:
Als we er getallen aan zouden moeten geven en we stellen menselijk bewustzijn gelijk aan 1 dan is het bewustzijn van een steen iets in de orde van 10-40. Ofzo.
Waarom niet gewoon 0?quote:Op maandag 16 mei 2016 17:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een beetje zoals glas bij kamertemperatuur ook vloeibaar is.
Als we er getallen aan zouden moeten geven en we stellen menselijk bewustzijn gelijk aan 1 dan is het bewustzijn van een steen iets in de orde van 10-40. Ofzo.
Waarom wel? Waarom zou er tussen 0 en 1 ergens een waarde X zitten waarvoor geldt dat er tussen 0 en X geen bewustzijnsniveau mogelijk is?quote:
Hoe zou het 'vinden' daarvan er volgens jou uit moeten zien? Aangenomen dat de stelling waar is, wat zou je dan moeten zien?quote:Op maandag 16 mei 2016 17:15 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Da's interessant. Hoe kan het dan dat we in stenen geen spoor van dat bewustzijn gevonden hebben? Als er werkelijk een miniscuul bewustzijn zou zijn, dan zouden we dat wel gevonden moeten kunnen hebben. Als je er tenminste vanuit gaat dat bewustzijn niet iets speciaals/bovennatuurlijks is.
Geen idee, hoe komen faseovergangen tot stand?quote:Op maandag 16 mei 2016 17:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom wel? Waarom zou er tussen ergens tussen 0 en 1 ergens een waarde X zitten waarvoor geldt dat er tussen 0 en X geen bewustzijnsniveau mogelijk is?
Kortom: waar zou die faseovergang vandaan moeten komen?
Als we het hebben over de faseovergangen vast --> vloeibaar --> gas dan is het temperatuur. Maar ik vind de vergelijking eerlijk gezegd sowieso al niet zo sterk.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Geen idee, hoe komen faseovergangen tot stand?
Geen idee, ik ben niet degene die gelooft in een (rudimentair) bewustzijn van stenenquote:Op maandag 16 mei 2016 17:19 schreef Molurus het volgende:
Hoe zou het 'vinden' daarvan er volgens jou uit moeten zien? Aangenomen dat de stelling waar is, wat zou je dan moeten zien?
Waarom niet? Het vergroten van complexiteit kan een faseovergang inzetten van chaos naar orde en andersom. Bijvoorbeeld.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als we het hebben over de faseovergangen vast --> vloeibaar --> gas dan is het temperatuur. Maar ik vind de vergelijking eerlijk gezegd sowieso al niet zo sterk.
Het is wel jouw stelling dat we het dan waargenomen zouden moeten hebben. Dat is dan weer niet mijn stelling.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:23 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben niet degene die gelooft in een (rudimentair) bewustzijn van stenen![]()
Veel meer dan een moleculaire samenstelling zul je ook niet aantreffen in de menselijke hersenen.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:23 schreef Terra-jin het volgende:
Als jouw stelling klopt, zou ik verwachten dat we dat rudimentaire bewustzijn al hadden gevonden. Veel meer dan de moleculaire samenstelling ervan valt er immers niet te vinden in die steen...
Het zou natuurlijk best kunnen, alleen zie ik op dit moment geen argumenten voor het bestaan van zo'n faseovergang.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom niet? Het vergroten van complexiteit kan een faseovergang inzetten van chaos naar orde en andersom. Bijvoorbeeld.
Oh nee, dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik zeg simpelweg dat een systeem een bepaalde mate van complexiteit (en andere op dit moment onbekende voorwaarden) nodig heeft om iets te kunnen laten ontstaan dat wij 'bewustzijn' noemen. Dat bedoel ik met de vergelijking met de faseovergang. Daar zijn er ontzettend veel van in de natuurkundige statistiek. Misschien is het triple-point van water een betere vergelijking?quote:Op maandag 16 mei 2016 17:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk best kunnen, alleen zie ik op dit moment geen argumenten voor het bestaan van zo'n faseovergang.
Het doet me eigenlijk een beetje denken aan het irreducible complexity argument van Michael Behe. Maar dan niet ten aanzien van biologisch leven maar ten aanzien van bewustzijn.
In de basis is het hetzelfde argument, en heeft het in mijn ogen exact dezelfde bezwaren.
Natuurlijk zouden wij normaalgesproken niet zeggen dat een steen een bewustzijn heeft. Maar het onderstreepte is wel een arbitraire grens die meer te maken heeft met onze perceptie van bewustzijn dan met een fundamentele eigenschap van bewustzijn.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh nee, dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik zeg simpelweg dat een systeem een bepaalde mate van complexiteit (en andere op dit moment onbekende voorwaarden) nodig heeft om iets te kunnen laten ontstaan dat wij 'bewustzijn' noemen. Dat bedoel ik met de vergelijking met de faseovergang. Daar zijn er ontzettend veel van in de natuurkundige statistiek. Misschien is het triple-point van water een betere vergelijking?
Wellicht. Het probleem blijft natuurlijk altijd die definitie van bewustzijn. Ik ben er verder niet zo happig op maar men blijft er mee komen.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk zouden wij normaalgesproken niet zeggen dat een steen een bewustzijn heeft. Maar het onderstreepte is wel een arbitraire grens die meer te maken heeft met onze perceptie van bewustzijn dan met een fundamentele eigenschap van bewustzijn.
Oh, daar ben ik het mee eens hoor. En in het kader van elkaar begrijpen enzo is het heel nuttig om die grens maar gewoon ergens te leggen.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wellicht. Het probleem blijft natuurlijk altijd die definitie van bewustzijn. Ik ben er verder niet zo happig op maar men blijft er mee komen.
Maar wat de gemiddelde persoon bewustzijn noemt komt alleen voor in zeer complexe dieren met een brein en zenuwstelsel. Als je daar vanuit gaat is mijn vergelijking zeer plausibel.
quote:
Ik zou juist zeggen dat het steeds gemakkelijker wordt met simpelere wezens. Voor zover ik weet is men er in geslaagd om planten volledig in kaart te brengen, maar dieren of mensen nog niet. Hoe simpeler het wezen, hoe gemakkelijker het zou moeten zijn om zijn bewustzijn of gebrek daaraan aan te tonen.quote:Op maandag 16 mei 2016 17:41 schreef Molurus het volgende:
Een hond heeft nog een bewustzijn, daar zijn de meesten het nog wel over eens. Bij een muis wordt het al wat lastiger, bij een mier nog lastiger en bij een maisplant nog lastiger.
Nergens op die schaal passeren we een echte grens. Die is er gewoon niet.
Bij gebrek aan een concrete definitie lijkt dat me exact even lastig.quote:Op maandag 16 mei 2016 18:27 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik zou juist zeggen dat het steeds gemakkelijker wordt met simpelere wezens. Voor zover ik weet is men er in geslaagd om planten volledig in kaart te brengen, maar dieren of mensen nog niet. Hoe simpeler het wezen, hoe gemakkelijker het zou moeten zijn om zijn bewustzijn of gebrek daaraan aan te tonen.
"Subjectieve ervaring" lijkt me een even lastig begrip. Als dat is "verkeren in een toestand die representatief is voor de specifieke omgeving waarin iets zich bevindt" dan kan elk object bewust zijn, ook een steen.quote:Op maandag 16 mei 2016 18:27 schreef Terra-jin het volgende:
De definitie ervan blijft natuurlijk lastig, dat weet ik. Als de definitie is: "het hebben van een subjectieve ervaring" dan vallen mensen in die categorie. Zou jij zeggen dat bewustzijn, zo gedefinieerd, ook volledig geleidelijk bestaat? Of is er hier wel een wezen/object aan te wijzen wat helemaal geen bewustzijn heeft?
Hoe tref je bewustzijn aan?quote:Op maandag 16 mei 2016 18:27 schreef Terra-jin het volgende:
Ik zou hier zeggen: alles dat volledig in kaart is gebracht, alles waarvan we alles weten wat er te weten valt - waar bovendien geen bewustzijn in is aangetroffen - dat heeft geen bewustzijn.
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je op een objectieve manier een onderscheid kunt maken tussen een computerprogramma/robot en een mens als het gaat om het hebben van een bewustzijn.quote:Op maandag 16 mei 2016 18:27 schreef Terra-jin het volgende:
Oftewel: alles dat volledig in kaart is gebracht, alles waarvan we alles weten wat er te weten valt - waar bovendien geen subjectieve ervaring in is aangetroffen - dat heeft geen subjectieve ervaringen.
Voorbeelden hiervan: planten, stenen, maar ook computerprogramma's of robots.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |