abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 mei 2016 @ 17:08:16 #126
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_162247724
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:05 schreef Molurus het volgende:
Ik denk niet dat er ergens een scherpe grens zit, of dat er een bepaalde minimale complexiteit is waarbij bewustzijn kan bestaan. Het lijkt me eerder een volledig gradueel iets.
Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld stenen ook een vorm van bewustzijn hebben.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:09:35 #127
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162247755
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:08 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Waarom?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 16 mei 2016 @ 17:10:33 #128
323401 Kijkertje
met filter
pi_162247773
quote:

[..]

Bij mijn weten heeft een steen geen brein :N
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 16 mei 2016 @ 17:11:11 #129
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_162247786
quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom?
Dat is wat Molurus zegt.

Als ik me onze discussie hierover kan herinneren, was jouw mening dat er wel degelijk een beginpunt is.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:11:16 #130
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162247789
quote:

[..]

Een beetje zoals glas bij kamertemperatuur ook vloeibaar is.

Als we er getallen aan zouden moeten geven en we stellen menselijk bewustzijn gelijk aan 1 dan is het bewustzijn van een steen iets in de orde van 10-40. Ofzo.

Kortom: totaal niet te vergelijken, maar in essentie heb je een punt ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:11:50 #131
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162247805
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:11 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Dat is wat Molurus zegt.

Als ik me onze discussie hierover kan herinneren, was jouw mening dat er wel degelijk een beginpunt is.
Klopt. Een 'faseovergang', zo je wilt.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:12:45 #132
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_162247824
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:02 schreef Molurus het volgende:

Ehh, jawel. Als jij weg zit te dommelen op de bijrijdersstoel van een auto dan heeft je bewustzijn een lager niveau dan wanneer je volledig wakker bent. Als je ver genoeg inkakt kan het best zo zijn dat je oppervlakkig de autorit waarneemt, maar eigenlijk niet meer doorhebt dat je in een auto zit.

Er zit eenvoudig geen harde grens tussen 'diepe slaap' en 'klaarwakker'. Nergens.
Weg dommelen is inderdaad een grensgeval omdat je brein dan bezig is om te schakelen van de wakker stand naar de slaapstand. Ik zou het vergelijken met het schakelen in de auto, als je van de ene versnelling naar de ander gaat.

Er zijn een heleboel processen in ons brein waar we ons niet bewust van zijn. Er is het fenomeen 'priming' in de psychologie waarin je mensen beinvloedt door hen heel kort stimuli te voeren (zoals plaatjes of woorden) om zo hun acties te beinvloeden. Die mensen zijn zich niet bewust van de stimuli ( de stimulus was te kort aanwezig om bewust te kunnen registreren) maar de stimulus bepaalt wel mede het gedrag van de mensen.

En ook hier is er geen gradueel component. Na een bepaalde tijd wordt zo'n plaatje bewust geregistreerd en 'zie' je het plaatje, en voor een bepaalde tijd (ik meen 300 milliseconden maar ik kan het nazoeken) neem je het plaatje niet bewust waar.

Met andere woorden, je kunt een plaatje niet half-bewust waarnemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 16-05-2016 17:33:33 ]
  maandag 16 mei 2016 @ 17:15:13 #133
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_162247872
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:11 schreef Molurus het volgende:
Als we er getallen aan zouden moeten geven en we stellen menselijk bewustzijn gelijk aan 1 dan is het bewustzijn van een steen iets in de orde van 10-40. Ofzo.
Da's interessant. Hoe kan het dan dat we in stenen geen spoor van dat bewustzijn gevonden hebben? Als er werkelijk een miniscuul bewustzijn zou zijn, dan zouden we dat wel gevonden moeten kunnen hebben. Als je er tenminste vanuit gaat dat bewustzijn niet iets speciaals/bovennatuurlijks is.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:15:50 #134
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162247881
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een beetje zoals glas bij kamertemperatuur ook vloeibaar is.

Waarom niet gewoon 0?
  maandag 16 mei 2016 @ 17:17:48 #135
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162247912
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon 0?
Waarom wel? Waarom zou er tussen 0 en 1 ergens een waarde X zitten waarvoor geldt dat er tussen 0 en X geen bewustzijnsniveau mogelijk is?

Kortom: waar zou die faseovergang vandaan moeten komen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 16-05-2016 17:50:28 ]
  maandag 16 mei 2016 @ 17:19:13 #136
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162247950
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:15 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Da's interessant. Hoe kan het dan dat we in stenen geen spoor van dat bewustzijn gevonden hebben? Als er werkelijk een miniscuul bewustzijn zou zijn, dan zouden we dat wel gevonden moeten kunnen hebben. Als je er tenminste vanuit gaat dat bewustzijn niet iets speciaals/bovennatuurlijks is.
Hoe zou het 'vinden' daarvan er volgens jou uit moeten zien? Aangenomen dat de stelling waar is, wat zou je dan moeten zien?
  maandag 16 mei 2016 @ 17:19:49 #137
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162247963
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom wel? Waarom zou er tussen ergens tussen 0 en 1 ergens een waarde X zitten waarvoor geldt dat er tussen 0 en X geen bewustzijnsniveau mogelijk is?

Kortom: waar zou die faseovergang vandaan moeten komen?
Geen idee, hoe komen faseovergangen tot stand?
  maandag 16 mei 2016 @ 17:21:02 #138
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162247985
quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Geen idee, hoe komen faseovergangen tot stand?
Als we het hebben over de faseovergangen vast --> vloeibaar --> gas dan is het temperatuur. Maar ik vind de vergelijking eerlijk gezegd sowieso al niet zo sterk. :)
  maandag 16 mei 2016 @ 17:23:13 #139
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_162248031
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:19 schreef Molurus het volgende:
Hoe zou het 'vinden' daarvan er volgens jou uit moeten zien? Aangenomen dat de stelling waar is, wat zou je dan moeten zien?
Geen idee, ik ben niet degene die gelooft in een (rudimentair) bewustzijn van stenen :)

Als jouw stelling klopt, zou ik verwachten dat we dat rudimentaire bewustzijn al hadden gevonden. Veel meer dan de moleculaire samenstelling ervan valt er immers niet te vinden in die steen...
  maandag 16 mei 2016 @ 17:24:11 #140
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162248058
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als we het hebben over de faseovergangen vast --> vloeibaar --> gas dan is het temperatuur. Maar ik vind de vergelijking eerlijk gezegd sowieso al niet zo sterk. :)
Waarom niet? Het vergroten van complexiteit kan een faseovergang inzetten van chaos naar orde en andersom. Bijvoorbeeld.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:25:35 #141
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162248085
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:23 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Geen idee, ik ben niet degene die gelooft in een (rudimentair) bewustzijn van stenen :)
Het is wel jouw stelling dat we het dan waargenomen zouden moeten hebben. Dat is dan weer niet mijn stelling. :D

quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:23 schreef Terra-jin het volgende:

Als jouw stelling klopt, zou ik verwachten dat we dat rudimentaire bewustzijn al hadden gevonden. Veel meer dan de moleculaire samenstelling ervan valt er immers niet te vinden in die steen...
Veel meer dan een moleculaire samenstelling zul je ook niet aantreffen in de menselijke hersenen.

Waar tussen de steen en de mens ligt die grens, en hoe kunnen we die grens vaststellen? Wat maakt het een 'harde' grens?
  maandag 16 mei 2016 @ 17:27:32 #142
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162248128
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom niet? Het vergroten van complexiteit kan een faseovergang inzetten van chaos naar orde en andersom. Bijvoorbeeld.
Het zou natuurlijk best kunnen, alleen zie ik op dit moment geen argumenten voor het bestaan van zo'n faseovergang.

Het doet me eigenlijk een beetje denken aan het irreducible complexity argument van Michael Behe. Maar dan niet ten aanzien van biologisch leven maar ten aanzien van bewustzijn.

In de basis is het hetzelfde argument, en heeft het in mijn ogen exact dezelfde bezwaren.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:31:50 #143
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162248200
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk best kunnen, alleen zie ik op dit moment geen argumenten voor het bestaan van zo'n faseovergang.

Het doet me eigenlijk een beetje denken aan het irreducible complexity argument van Michael Behe. Maar dan niet ten aanzien van biologisch leven maar ten aanzien van bewustzijn.

In de basis is het hetzelfde argument, en heeft het in mijn ogen exact dezelfde bezwaren.
Oh nee, dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik zeg simpelweg dat een systeem een bepaalde mate van complexiteit (en andere op dit moment onbekende voorwaarden) nodig heeft om iets te kunnen laten ontstaan dat wij 'bewustzijn' noemen. Dat bedoel ik met de vergelijking met de faseovergang. Daar zijn er ontzettend veel van in de natuurkundige statistiek. Misschien is het triple-point van water een betere vergelijking?
  maandag 16 mei 2016 @ 17:34:58 #144
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162248249
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:31 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Oh nee, dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik zeg simpelweg dat een systeem een bepaalde mate van complexiteit (en andere op dit moment onbekende voorwaarden) nodig heeft om iets te kunnen laten ontstaan dat wij 'bewustzijn' noemen. Dat bedoel ik met de vergelijking met de faseovergang. Daar zijn er ontzettend veel van in de natuurkundige statistiek. Misschien is het triple-point van water een betere vergelijking?
Natuurlijk zouden wij normaalgesproken niet zeggen dat een steen een bewustzijn heeft. Maar het onderstreepte is wel een arbitraire grens die meer te maken heeft met onze perceptie van bewustzijn dan met een fundamentele eigenschap van bewustzijn.

Het lijkt me altijd denkbaar dat er een bewustzijnsniveau bestaat dat net onder die grens ligt, waar je die grens ook legt.

Anders gezegd: er is nergens een niveau waarvoor geldt dat als je eronder duikt het in 1 keer volmaakt 0 is.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:35:31 #145
224960 highender
Travellin' Light
  maandag 16 mei 2016 @ 17:39:28 #146
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162248324
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Natuurlijk zouden wij normaalgesproken niet zeggen dat een steen een bewustzijn heeft. Maar het onderstreepte is wel een arbitraire grens die meer te maken heeft met onze perceptie van bewustzijn dan met een fundamentele eigenschap van bewustzijn.
Wellicht. Het probleem blijft natuurlijk altijd die definitie van bewustzijn. Ik ben er verder niet zo happig op maar men blijft er mee komen.

Maar wat de gemiddelde persoon bewustzijn noemt komt alleen voor in zeer complexe dieren met een brein en zenuwstelsel. Als je daar vanuit gaat is mijn vergelijking zeer plausibel.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:41:33 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162248373
quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wellicht. Het probleem blijft natuurlijk altijd die definitie van bewustzijn. Ik ben er verder niet zo happig op maar men blijft er mee komen.

Maar wat de gemiddelde persoon bewustzijn noemt komt alleen voor in zeer complexe dieren met een brein en zenuwstelsel. Als je daar vanuit gaat is mijn vergelijking zeer plausibel.
Oh, daar ben ik het mee eens hoor. En in het kader van elkaar begrijpen enzo is het heel nuttig om die grens maar gewoon ergens te leggen.

Ik zeg alleen: als die definitie al zo grijs is dan kan het nooit betrekking hebben op een harde fundamentele grens.

Het is een beetje alsof we ons afvragen waar de grens tussen 'korte afstand' en 'lange afstand' ligt.

Een hond heeft nog een bewustzijn, daar zijn de meesten het nog wel over eens. Bij een muis wordt het al wat lastiger, bij een mier nog lastiger en bij een maisplant nog lastiger.

Nergens op die schaal passeren we een echte grens. Die is er gewoon niet.
  maandag 16 mei 2016 @ 18:08:32 #148
323401 Kijkertje
met filter
pi_162248944
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:35 schreef highender het volgende:

[..]

Ik moest lachen :) .
:D Ik stiekem ook, maar eik bedoelde ik natuurlijk de stilte van de kant van TS. Die beweerde immers dat het hele experiment niet heel moeilijk te begrijpen is, de implicaties weliswaar wat moeilijker zijn, maar dat die iig wijzen naar één ding: het bewustzijn.

Ik vraag me af of TS zich nog bewust is van dit topic :o
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 16 mei 2016 @ 18:27:26 #149
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_162249410
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:41 schreef Molurus het volgende:
Een hond heeft nog een bewustzijn, daar zijn de meesten het nog wel over eens. Bij een muis wordt het al wat lastiger, bij een mier nog lastiger en bij een maisplant nog lastiger.

Nergens op die schaal passeren we een echte grens. Die is er gewoon niet.
Ik zou juist zeggen dat het steeds gemakkelijker wordt met simpelere wezens. Voor zover ik weet is men er in geslaagd om planten volledig in kaart te brengen, maar dieren of mensen nog niet. Hoe simpeler het wezen, hoe gemakkelijker het zou moeten zijn om zijn bewustzijn of gebrek daaraan aan te tonen.

De definitie ervan blijft natuurlijk lastig, dat weet ik. Als de definitie is: "het hebben van een subjectieve ervaring" dan vallen mensen in die categorie. Zou jij zeggen dat bewustzijn, zo gedefinieerd, ook volledig geleidelijk bestaat? Of is er hier wel een wezen/object aan te wijzen wat helemaal geen bewustzijn heeft?

Ik zou hier zeggen: alles dat volledig in kaart is gebracht, alles waarvan we alles weten wat er te weten valt - waar bovendien geen bewustzijn in is aangetroffen - dat heeft geen bewustzijn.

Oftewel: alles dat volledig in kaart is gebracht, alles waarvan we alles weten wat er te weten valt - waar bovendien geen subjectieve ervaring in is aangetroffen - dat heeft geen subjectieve ervaringen.

Voorbeelden hiervan: planten, stenen, maar ook computerprogramma's of robots.
  maandag 16 mei 2016 @ 18:37:03 #150
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162249701
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 18:27 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik zou juist zeggen dat het steeds gemakkelijker wordt met simpelere wezens. Voor zover ik weet is men er in geslaagd om planten volledig in kaart te brengen, maar dieren of mensen nog niet. Hoe simpeler het wezen, hoe gemakkelijker het zou moeten zijn om zijn bewustzijn of gebrek daaraan aan te tonen.
Bij gebrek aan een concrete definitie lijkt dat me exact even lastig. :)

quote:

De definitie ervan blijft natuurlijk lastig, dat weet ik. Als de definitie is: "het hebben van een subjectieve ervaring" dan vallen mensen in die categorie. Zou jij zeggen dat bewustzijn, zo gedefinieerd, ook volledig geleidelijk bestaat? Of is er hier wel een wezen/object aan te wijzen wat helemaal geen bewustzijn heeft?
"Subjectieve ervaring" lijkt me een even lastig begrip. Als dat is "verkeren in een toestand die representatief is voor de specifieke omgeving waarin iets zich bevindt" dan kan elk object bewust zijn, ook een steen.

Waar het hier vooral misgaat is het idee dat "bewustzijn" (of "subjectieve ervaring" of verzin nog eens wat van dat soort begrippen) een eenduidig begrip is. Gevoelsmatig is dat voor mensen zo, maar de werkelijkheid is heel anders.

quote:

Ik zou hier zeggen: alles dat volledig in kaart is gebracht, alles waarvan we alles weten wat er te weten valt - waar bovendien geen bewustzijn in is aangetroffen - dat heeft geen bewustzijn.
Hoe tref je bewustzijn aan? :D

Stel nu dat we een menselijk lichaam volledig ontleden, en elk aspect van het gedrag van een mens kunnen verklaren op basis van puur fysieke processen in het lichaam van zo'n mens. Hebben we dan bewustzijn gevonden? Of juist niet?

quote:

Oftewel: alles dat volledig in kaart is gebracht, alles waarvan we alles weten wat er te weten valt - waar bovendien geen subjectieve ervaring in is aangetroffen - dat heeft geen subjectieve ervaringen.

Voorbeelden hiervan: planten, stenen, maar ook computerprogramma's of robots.
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je op een objectieve manier een onderscheid kunt maken tussen een computerprogramma/robot en een mens als het gaat om het hebben van een bewustzijn.

Hoe zou je dat willen doen? (Hoeft niet praktisch uitvoerbaar te zijn, of zelfs maar correct... meer als gedachtenexperiment.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 16-05-2016 18:51:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')